zondvloed wereldwijd?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor hans0166 » 21 jan 2019 13:23

krid schreef:Wat ook waar is, volgens mij, is dat de Bijbel juist een uitgangspunt in dit forum is, alszijnde waarheid. Of zie ik dat verkeerd???


waar wordt dit tegengesproken?

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 21 jan 2019 13:33

hans0166 schreef:waar wordt dit tegengesproken?


Fijn dat je het niet tegenspreekt!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 21 jan 2019 13:40

De Bijbel spreekt dus over de zondvloed, als wereldwijde vloed. In feite is het ongeloof dit tegen te spreken. God narekenen? Kan, maar doe het dan goed.

Ik denk dat prof. dr. M.J. Paul een uitstekend antwoord geeft, dat als basis kan dienen voor het antwoord op de vraag, gesteld in dit topic, zie: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... ach-klopt/

M.i. zijn gedachten over een plaatselijke vloed, of het ontkennen daarvan, dwalingen en uitingen van ongeloof.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 21 jan 2019 14:12

Ontzettend vergezochte uitleg. Dat gaat niemand overtuigen die er niet in geloofd.

Jij kan het een uiting van ongeloof vinden als men bepaalde zaken niet als geschiedkundige verhalen letterlijk geloofd. Ik vind het een uiting van kinderlijk bijgeloof om bijvoorbeeld dit verhaal wel letterlijk te nemen. We gaan elkaar niet overtuigen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor naamloos » 21 jan 2019 14:52

krid schreef:M.i. zijn gedachten over een plaatselijke vloed, of het ontkennen daarvan, dwalingen en uitingen van ongeloof.
Ach nou ja, zolang je maar niet van Jezus afdwaalt en in Hem blijft geloven is het maar een bijzaakdingetje. Eén van de vele ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 21 jan 2019 15:17

Yoshi schreef:Ik vind het een uiting van kinderlijk bijgeloof om bijvoorbeeld dit verhaal wel letterlijk te nemen.


Leg dan eens uit wat er "kinderlijk bijgeloof" aan is, om te geloven dat de zondvloed daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, en een wereldwijde vloed betrof!? En, wat doet het verhaal dan in de Bijbel, volgens jou?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 21 jan 2019 16:38

krid schreef:Leg dan eens uit wat er "kinderlijk bijgeloof" aan is, om te geloven dat de zondvloed daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, en een wereldwijde vloed betrof!?

Er is geen enkele wetenschappelijk aanwijzing voor zo'n wereldwijde vloed. En er simpelweg niet genoeg water op aarde voor zo'n wereldwijde vloed. Daarnaast was het beeld van de wereld in de bijbelse tijd een stuk beperkter.
Wat ze toen als 'de wereld' zagen was in feite maar een beperkt gebied.

Leg jij maar eens waarom het enkel letterlijk gelezen kan worden als wereldwijde vloed.
En, wat doet het verhaal dan in de Bijbel, volgens jou?

Een verhaal vertellen waar je boodschappen uit kan halen en waardoor je God en Zijn omgang met mensen kan leren kennen.

Vele verhalen in de bijbel zijn geen letterlijke geschiedschrijving. Dat niet accepteren moet je zelf weten, maar zoals ik al eerder zei; je komt jezelf vanzelf tegen en als je geloof dan nog niet omgevormd is tot een volwassen geloof zul je het uiteindelijk helemaal verliezen.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 21 jan 2019 17:06

Yoshi schreef:Er is geen enkele wetenschappelijk aanwijzing voor zo'n wereldwijde vloed.


Zeker wel, maar die aanwijzingen zal jij niet aanvaarden.

Yoshi schreef:En er simpelweg niet genoeg water op aarde voor zo'n wereldwijde vloed.


Natuurlijk wel. Kwestie van rekenen. Water onder de hemel, water onder de aarde. Hoeveel water bevindt zich momenteel in de oceaan? Welk percentage van het aardopp. bestond uit land? Hoe hoog was de hoogste berg? Hoeveel water bevond zich boven de atmosfeer?

Yoshi schreef:Daarnaast was het beeld van de wereld in de bijbelse tijd een stuk beperkter.


Ofwel, zij waren "dom" en wij zijn "slim"? Ik denk dat het tegendeel waar is! De oorspronkelijke mens was een stuk intelligenter dan wij.

Yoshi schreef:Leg jij maar eens waarom het enkel letterlijk gelezen kan worden als wereldwijde vloed.


Omdat de Bijbel dit beweert, en de Bijbel is Gods Woord! Noach had beter kunnen verhuizen, als de vloed niet wereldwijd was.

Yoshi schreef:maar zoals ik al eerder zei; je komt jezelf vanzelf tegen en als je geloof dan nog niet omgevormd is tot een volwassen geloof zul je het uiteindelijk helemaal verliezen.


Dank je voor je goedbedoelde waarschuwing, maar ook hier is het tegendeel waar. Hoe meer ik onderzoek, hoe meer ik ontdek dat het evolutiesprookje een door satan bedachte dwaling is, met als doel God belachelijk te maken!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2019 21:35

remco2015 schreef:Ik neem de bijbel vrij letterlijk en de leeftijden etc zijn er niet voor niks ingezet. Daarnaast toen Adam op aarde was als eerste mens waren er al andere figuren op aarde die eruit zagen als mensen, en niet alleen Reuzen die giganten werden genoemd.

Ook de periode van zondvloed en de toren van Babel zit kort op elkaar.

Als je alleen al de geslachtsregisters naast elkaar legt zie je dat er namen nuit zijn weggevallen.
Foutje? Ik denk het niet.
Volgens mij gaat het om de essentie.

Als we vervolgens weten dat de geslachtslijsten onvolledig zijn, kunnen we in elk geval concluderen dat de Bijbel geen rekenboek is.

Een wereldwijde vloed: Voor God is niets onmogelijk. Ook een wereldwijde vloed niet.
Maar ook een veel lokalere vloed (de toenmalig bekende wereld) zou zomaar kunnen.
Raakt het de essentie voor jou?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 21 jan 2019 22:25

krid schreef:Zeker wel, maar die aanwijzingen zal jij niet aanvaarden.

Kom maar op met die wetenschappelijke aanwijzingen. Ik ben zeer benieuwd.
Natuurlijk wel. Kwestie van rekenen. Water onder de hemel, water onder de aarde. Hoeveel water bevindt zich momenteel in de oceaan? Welk percentage van het aardopp. bestond uit land? Hoe hoog was de hoogste berg? Hoeveel water bevond zich boven de atmosfeer?

Reken het dan maar eens voor mij uit. Dank je vriendelijk.
Ofwel, zij waren "dom" en wij zijn "slim"? Ik denk dat het tegendeel waar is! De oorspronkelijke mens was een stuk intelligenter dan wij.

Wij hebben satellieten in de ruimte hangen en eeuwen en eeuwen aan ontdekkingsreizen achter ons. Zij niet. 'De oorspronkelijke mens' leg dat eens uit.
Omdat de Bijbel dit beweert, en de Bijbel is Gods Woord! Noach had beter kunnen verhuizen, als de vloed niet wereldwijd was.

De bijbel op zichzelf heeft geen gezag. Jezus Christus is Gods Woord en in de bijbel kunnen we daarover lezen.
Jij vind dat Noach beter had kunnen verhuizen, God had een ander plan indien het al een geschiedkundige plaatselijke gebeurtenis was. Je verzint er dus maar gewoon wat buitenbijbels op los om je plaatje completer te maken.
Dank je voor je goedbedoelde waarschuwing, maar ook hier is het tegendeel waar. Hoe meer ik onderzoek, hoe meer ik ontdek dat het evolutiesprookje een door satan bedachte dwaling is, met als doel God belachelijk te maken!

Lol, satan moet er weer eens bijgesleept worden. Wat een zwaktebod.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Cahier » 22 jan 2019 01:25

Yoshi schreef:Leg jij maar eens waarom het enkel letterlijk gelezen kan worden als wereldwijde vloed.


Omdat God dit zegt in Genesis 9:11.
11 En Ik richt Mijn verbond op met u, dat niet meer alle vlees door de wateren des vloeds zal worden uitgeroeid; en dat er geen vloed meer zal zijn, om de aarde te verderven.
Er zijn meerder overstromingen, tsunami's en springvloeden e.d. geweest na de zondvloed. Als dit een plaatselijke vloed is geweest, heeft God het verbond verbroken, zelfs zo vaak dat je niet op Hem kunt bouwen. Als God dit woord niet gesproken heeft, staat er valse profetie in de bijbel en is de bijbel corrupt (Deut. 18: 20-22)

Omdat alle volken uit Noach zijn voortgekomen.
Genesis 10: 32 Deze zijn de huisgezinnen der zonen van Noach, naar hun geboorten, in hun volken; en van dezen zijn de volken op de aarde verdeeld na den vloed.
Genesis 11:1, 9.
1 En de ganse aarde was van enerlei spraak en enerlei woorden.
9 Daarom noemde men haar naam Babel; want aldaar verwarde de HEERE de spraak der ganse aarde, en van daar verstrooide hen de HEERE over de ganse aarde.

Omdat Petrus als apostel des Heeren het laatste oordeel verbindt met de zondvloed en de bijbel geen plaatselijk laatste oordeel leert.
2 Petr. 3:5-7.
5 Want willens is dit hun onbekend, dat door het woord Gods de hemelen van over lang geweest zijn, en de aarde uit het water en in het water bestaande; 6 Door welke de wereld, die toen was, met het water van den zondvloed bedekt zijnde, vergaan is. 7 Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen.

Omdat de doop het tegenbeeld van de ark is, 1 Petr. 3:20-21.
20 Die eertijds ongehoorzaam waren, wanneer de lankmoedigheid Gods eenmaal verwachtte, in de dagen van Noach, als de ark toebereid werd; waarin weinige (dat is acht) zielen behouden werden door het water. 21 Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus;
Er is geen redding buiten Christus, dus kan er ook geen redding buiten de ark zijn geweest. Of als er redding buiten de ark was, zo ook redding buiten Christus, maar dan is de bijbel niet waar.

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 22 jan 2019 18:09

Hartelijk dank, ik wacht nog even op de reactie van krid. Hoop wel dat die gewoon op mijn hele reactie reageert.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 22 jan 2019 18:49

Yoshi schreef:Kom maar op met die wetenschappelijke aanwijzingen. Ik ben zeer benieuwd.


snelle vorming van aardlagen, enorm fossielen-bestand, snelle vorming steenkool, Grand Canyon. Allemaal aanwijzingen voor een enorme ramp, zoals de zondvloed. Overigens duiden veel meer zaken op een jong zonnestelsel, een jonge aarde, en niet op een oude, maar, dat is een andere discussie.

Yoshi schreef:Reken het dan maar eens voor mij uit. Dank je vriendelijk.


Nee. Jij stelt dat er niet genoeg water is, en wie stelt, moet ook bewijzen. Je kunt het dus zelf uitrekenen!

Yoshi schreef:Wij hebben satellieten in de ruimte hangen en eeuwen en eeuwen aan ontdekkingsreizen achter ons. Zij niet. 'De oorspronkelijke mens' leg dat eens uit.


Valt niks uit te leggen. Jij beweert min of meer "zij waren dom, en wij zijn slim".
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 22 jan 2019 18:51

Cahier schreef:Omdat God dit zegt in Genesis 9:11.
11 En Ik richt Mijn verbond op met u, dat niet meer alle vlees door de wateren des vloeds zal worden uitgeroeid; en dat er geen vloed meer zal zijn, om de aarde te verderven.
Er zijn meerder overstromingen, tsunami's en springvloeden e.d. geweest na de zondvloed. Als dit een plaatselijke vloed is geweest, heeft God het verbond verbroken, zelfs zo vaak dat je niet op Hem kunt bouwen. Als God dit woord niet gesproken heeft, staat er valse profetie in de bijbel en is de bijbel corrupt (Deut. 18: 20-22)


Correct. Als de zondvloed geen wereldwijde zondvloed was, is God een leugenaar, en kan de Bijbel de prullenbak in. Gelukkig is God geen leugenaar. Er staat geen enkele valse profetie in de Bijbel. De duivel is de leugenaar en probeert mensen te misleiden met het evil-utiesprookje.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 22 jan 2019 20:30

krid schreef:snelle vorming van aardlagen, enorm fossielen-bestand, snelle vorming steenkool, Grand Canyon. Allemaal aanwijzingen voor een enorme ramp, zoals de zondvloed. Overigens duiden veel meer zaken op een jong zonnestelsel, een jonge aarde, en niet op een oude, maar, dat is een andere discussie.

O please, graag even iets verder uitgediept. Nu noem je gewoon maar lukraak wat zaken zonder enige onderbouwing. De Grand Canyon als resultaat van de zondvloed, hoe hilarisch. Onderbouw dat maar eens.

Nee. Jij stelt dat er niet genoeg water is, en wie stelt, moet ook bewijzen. Je kunt het dus zelf uitrekenen!

Jij zegt dat het een kwestie van rekenen is, laat dus maar een berekening zien die je gemaakt hebt.
Valt niks uit te leggen. Jij beweert min of meer "zij waren dom, en wij zijn slim".

Dat doe ik niet. Probeer het dus gerust nog eens.

krid schreef:Correct. Als de zondvloed geen wereldwijde zondvloed was, is God een leugenaar, en kan de Bijbel de prullenbak in. Gelukkig is God geen leugenaar. Er staat geen enkele valse profetie in de Bijbel. De duivel is de leugenaar en probeert mensen te misleiden met het evil-utiesprookje.

Wat een hysterisch gebrul weer. Typisch een teken van een volstrekt gebrek aan inhoud.

Cahier schreef:Omdat God dit zegt in Genesis 9:11.
11 En Ik richt Mijn verbond op met u, dat niet meer alle vlees door de wateren des vloeds zal worden uitgeroeid; en dat er geen vloed meer zal zijn, om de aarde te verderven.
Er zijn meerder overstromingen, tsunami's en springvloeden e.d. geweest na de zondvloed. Als dit een plaatselijke vloed is geweest, heeft God het verbond verbroken, zelfs zo vaak dat je niet op Hem kunt bouwen. Als God dit woord niet gesproken heeft, staat er valse profetie in de bijbel en is de bijbel corrupt (Deut. 18: 20-22)

Ik zie in Genesis 9:11 niet in dat het enkel letterlijk gelezen kan worden als wereldwijde zondvloed. Daarnaast vergeet je de zin compleet te lezen. Er staat namelijk nog "om de aarde te verderven". Vrij essentieel. Daarnaast hoef je ook dit natuurlijk niet letterlijk te lezen, je kan de tekst ook waarderen om de diepere betekenis ervan.

Deut. 18: 20-22
20Is er een profeet die zich vermeet in mijn naam te spreken zonder dat Ik hem opdracht heb gegeven, of die spreekt in de naam van andere goden, dan moet hij sterven, die profeet. 21Misschien denkt ge bij uzelf: `Hoe kunnen wij weten dat een woord niet van Jahwe afkomstig is?' 22Wel, als een profeet beweert in de naam van Jahwe te spreken, maar wat hij gezegd heeft gebeurt niet en komt niet uit, dan is dat woord geen woord van Jahwe, maar van die onbeschaamde profeet. Voor zo iemand moet gij geen ontzag hebben.

Daarin staat niet hetgeen jij wil beweren. Je gaat voor 1 enkele mogelijkheid en leest vervolgens alle teksten vanuit je vooringenomenheid en laat daarmee geen mogelijkheid tot diepere lagen. Kan hoor, maar dan krijg je idd dat soort harde conclusies over God en je eigen geloof. Onhoudbaar op den duur.

Nergens in de bijbel staat dat je de bijbel letterlijk moet lezen en dat dat de enige mogelijkheid is. Dat is een buitenbijbelse leerstelling geboren uit traditie. En dat is prima hoor, maar beroep je daarvoor niet op de bijbel.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 17 gasten