toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 29 jun 2019 12:35

DeDwaler schreef:De correctie (het oordeel) van de Messias is deze:

"Heeft Mozes u niet de wet gegeven? En niemand van u doet de wet."
(Johannes 7:19a. Zie o.a.: Johannes 7:10-24)
naamloos schreef:Zij (Zacharias en Elisabet) waren beiden rechtvaardig voor God en wandelden onberispelijk volgens alle geboden en verordeningen van de Heere.
Paulus: "Aan wat er in de wet over gerechtigheid staat, voldeed ik volledig." (toen was ie nog onbekeerd hè!)
Tjaaa .... Wil je een nog duidelijker bewijs dat je Jezus' uitspraken niet klakkeloos op de hele mensheid kunt toepassen?


Alhoewel het voor de hele mensheid geldt (dat niemand de wet doet), ging het mij om het Huis van Israël, want daar had Jesaja40 het over: "Heeft de kerk in het algemeen iets geleerd van het Huis van Israël waar ook uiterlijkheden werden toegevoegd. Was dat niet de uitdrukkelijke correctie van de Messias?"

Naamloos, dergelijke Bijbelteksten (zoals die over Zacharias, Elisabet en Paulus) dien je altijd in dit perspectief te plaatsen: Allen zijn zondaars, niemand is rechtvaardig, ook niet één. Niemand is verstandig. Niemand zoekt God. Allen afgedwaald. Samen nutteloos. Niemand doet het goede, zelfs niet één. De hele wereld is doemwaardig voor God. Door de wet wordt geen vlees voor God gerechtvaardigd (Zie: Romeinen 3:9-20).

Er zijn geen uitzonderingen op de regel. Mensen zijn nu eenmaal niet volmaakt en dat is toch echt de eis (Mattheüs 5:48). Van Zacharias staat er dat hij de woorden van Gabriël niet geloofde en daarom niet zou kunnen spreken (Lukas 1:18-20). Paulus was een vervolger van gelovigen.
Ik bedoel maar...

Geen mens kan zonder Jezus, ook al wandelt hij naar de geboden en verordeningen van God en is hij rechtvaardig voor Hem. Het is het geloof dat de mens tot gerechtigheid wordt gerekend. Wie roemt, laat hij roemen in de Heere. Alleen God is goed, zegt Jezus (Mattheüs 19:17).

Op je eerdere reactie zal ik nog reageren.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 29 jun 2019 14:49

DeDwaler schreef:Alhoewel het voor de hele mensheid geldt (dat niemand de wet doet), ging het mij om het Huis van Israël
Bij mijn weten kwamen Zacharias, Elisabet en Paulus uit het huis van Israël.
Jij onderstreept dat niemand de wet doet, ik toon uit de Bijbel aan dat dat niet waar is.

DeDwaler schreef:Naamloos, dergelijke Bijbelteksten (zoals die over Zacharias, Elisabet en Paulus) dien je altijd in dit perspectief te plaatsen: Allen zijn zondaars, niemand is rechtvaardig, ook niet één. Niemand is verstandig. Niemand zoekt God. Allen afgedwaald. Samen nutteloos. Niemand doet het goede, zelfs niet één. De hele wereld is doemwaardig voor God. Door de wet wordt geen vlees voor God gerechtvaardigd (Zie: Romeinen 3:9-20).
Volgens mij lees ik meer in perspectief dan jij.
Jij maakt van brieven (die over een een concrete situatie gaan, gericht aan een bepaalde doelgroep), pastorale gesprekken, leerstukken, profetieën.... 1 universeel systeem.
Je maakt geen literair onderscheid, noch lijk je oog te hebben voor de historisch culturele context.
Ook lijk je geen rekening te houden met de verschillende schrijvers van de bijbelboeken, met welk doel ze iets zeggen (het kan zomaar zo zijn dat dezelfde woorden worden gebruikt die qua inhoud een heel andere betekenis hebben), plus het tijdstip waarop de brieven geschreven zijn. De brieven van Paulus waren er eerder dan de evangeliën.
En daarbij ga je ook voorbij aan de werkelijkheid. Want zowel binnen als buiten de Bijbel leert de praktijk ons dat er wel degelijk mensen zijn die goed doen en hun verstand gebruiken.
Alles bij elkaar is het materiaal volledig ongeschikt voor 1 gesloten systeem voor alle mensen. En heel onbijbels ook.
DeDwaler schreef:Er zijn geen uitzonderingen op de regel. Mensen zijn nu eenmaal niet volmaakt en dat is toch echt de eis (Mattheüs 5:48). Van Zacharias staat er dat hij de woorden van Gabriël niet geloofde en daarom niet zou kunnen spreken (Lukas 1:18-20). Paulus was een vervolger van gelovigen.
Ik bedoel maar...
O, maar ik beweer niet dat er ook maar 1 mens volmaakt is.
Maar jij, die de Bijbel letterlijk leest, komt hier een tegenstrijdigheid tegen bij Paulus.
Hij was naar zijn ijver een vervolger ja, de wet zegt daar niets over. Naar de wet leefde hij, in ongelovige/onbekeerde staat, onberispelijk staat er letterlijk .
Verder stel je dan de woorden van Paulus uit Romeinen boven die uit Lucas over Z en E en boven wat wat Paulus in Fil. zegt.
De wet zegt evenmin iets over het geloven van de woorden van engelen, Gabriël in dit geval.
Dat praat ik verder niet goed, maar het lijkt me dat wij hetzelfde zouden reageren.
Misschien zouden we denken dat weniet goed geslapen hebben, of dat de spanning ons parten speelt ofzo.
Iig zegt de wet niet dat we verschijningen, die zeggen dat ze een engel zijn, zonder slag of stoot moeten geloven.

DeDwaler schreef:Geen mens kan zonder Jezus, ook al wandelt hij naar de geboden en verordeningen van God en is hij rechtvaardig voor Hem. Het is het geloof dat de mens tot gerechtigheid wordt gerekend. Wie roemt, laat hij roemen in de Heere. Alleen God is goed, zegt Jezus (Mattheüs 19:17).
Dat klopt, maar daar ging mijn reactie niet over.
DeDwaler schreef:
Op je eerdere reactie zal ik nog reageren..
Ik wacht het af. :wink:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 09 jul 2019 19:47

DeDwaler schreef:Op je eerdere reactie zal ik nog reageren.
naamloos schreef:Ik wacht het af. :wink:


Lieve Naamloos,

Ik had een uitgebreid antwoord getypt en dat heeft een tijdje gelegen. Iets weerhield me (zie onderaan), maar belofte maakt schuld. Niet het uitgebreide antwoord, maar het volgende:

naamloos schreef:Niet kunnen en willen? Paulus refereert in Romeinen 10 -Maar vervolgens zegt Mozes: ‘Het woord is dicht bij u, in uw mond en in uw hart’- aan Deuteronomium 30 "De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen.
Wat doe je daarmee?


Wat ik daarmee doe is onder andere doorlezen in Romeinen 10, want daar staat over het Woord van geloof geschreven:

"Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt? En hoe zullen zij prediken, als zij niet gezonden worden? Zoals geschreven staat: Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die vrede verkondigen, van hen die het goede verkondigen! Maar zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Jesaja zegt namelijk: Heere, wie heeft onze prediking geloofd? Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.

Maar ik zeg: Hebben zij het dan echt niet gehoord? Zeker wel: Hun geluid is over heel de aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden van de wereld. Maar ik zeg: Heeft Israël het dan niet begrepen? Ten eerste is het Mozes die zegt: Ik zal u jaloers maken door wat geen volk is; door een onverstandig volk zal Ik u tot toorn verwekken. En Jesaja durft het aan te zeggen: Ik ben gevonden door hen die Mij niet zochten, Ik heb Mij geopenbaard aan hen die naar Mij niet vroegen. Met het oog op Israël zegt Hij echter: Heel de dag heb Ik Mijn handen uitgebreid naar een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
"
(Romeinen 10:13-21)

Het geloof is het werk van God, namelijk door het Woord (openbaring) van God Zelf, gepredikt door iemand die door God Zelf wordt gezonden (het gehoor).

"Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen."
(Efeziërs 2:8-10)

Het is genade.


=================================

Aan allen,

Dit is (voorlopig) mijn laatste post op het forum van Refoweb. Recent heb ik aangegeven dat ik me zou gaan beraden of het forum voor mij het meest geschikte platform is om te getuigen van de waarheid. Ik betwijfel het.

Bovendien zijn de laatste maanden mij persoonlijk zwaar gevallen en ik vind geen vrucht en vreugde meer in de discussies. Om die redenen ben ik tot de slotsom gekomen dat het verstandig is om te stoppen. Ik zal mijn account in elk geval aanhouden en de contactgegevens up-to-date houden.


Het ga jullie goed, Gods zegen,

Dick (De Dwaler).
.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 11 jul 2019 13:32

DeDwaler schreef:=================================

Aan allen,

Dit is (voorlopig) mijn laatste post op het forum van Refoweb. Recent heb ik aangegeven dat ik me zou gaan beraden of het forum voor mij het meest geschikte platform is om te getuigen van de waarheid. Ik betwijfel het.

Bovendien zijn de laatste maanden mij persoonlijk zwaar gevallen en ik vind geen vrucht en vreugde meer in de discussies. Om die redenen ben ik tot de slotsom gekomen dat het verstandig is om te stoppen. Ik zal mijn account in elk geval aanhouden en de contactgegevens up-to-date houden.

Het ga jullie goed, Gods zegen,

Dick (De Dwaler).

Heel jammer Dick, maar ik begrijp het zo goed.
Met jouw zwijgen gaat veel verloren hier.
En dan bedoel ik niet alleen kennis.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2019 14:17

DeDwaler schreef:Lieve Naamloos,

Ik had een uitgebreid antwoord getypt en dat heeft een tijdje gelegen. Iets weerhield me (zie onderaan), maar belofte maakt schuld. Niet het uitgebreide antwoord, maar het volgende:



Wat ik daarmee doe is onder andere doorlezen in Romeinen 10, want daar staat over het Woord van geloof geschreven:

"Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt? En hoe zullen zij prediken, als zij niet gezonden worden? Zoals geschreven staat: Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die vrede verkondigen, van hen die het goede verkondigen! Maar zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Jesaja zegt namelijk: Heere, wie heeft onze prediking geloofd? Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.

Maar ik zeg: Hebben zij het dan echt niet gehoord? Zeker wel: Hun geluid is over heel de aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden van de wereld. Maar ik zeg: Heeft Israël het dan niet begrepen? Ten eerste is het Mozes die zegt: Ik zal u jaloers maken door wat geen volk is; door een onverstandig volk zal Ik u tot toorn verwekken. En Jesaja durft het aan te zeggen: Ik ben gevonden door hen die Mij niet zochten, Ik heb Mij geopenbaard aan hen die naar Mij niet vroegen. Met het oog op Israël zegt Hij echter: Heel de dag heb Ik Mijn handen uitgebreid naar een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
"
(Romeinen 10:13-21)

Het geloof is het werk van God, namelijk door het Woord (openbaring) van God Zelf, gepredikt door iemand die door God Zelf wordt gezonden (het gehoor).

"Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen."
(Efeziërs 2:8-10)

Het is genade.


=================================

Aan allen,

Dit is (voorlopig) mijn laatste post op het forum van Refoweb. Recent heb ik aangegeven dat ik me zou gaan beraden of het forum voor mij het meest geschikte platform is om te getuigen van de waarheid. Ik betwijfel het.

Bovendien zijn de laatste maanden mij persoonlijk zwaar gevallen en ik vind geen vrucht en vreugde meer in de discussies. Om die redenen ben ik tot de slotsom gekomen dat het verstandig is om te stoppen. Ik zal mijn account in elk geval aanhouden en de contactgegevens up-to-date houden.


Het ga jullie goed, Gods zegen,

Dick (De Dwaler).


Jammer dat je stopt, we waren het soms niet eens en hebben, zeker hier, pittige discussies gevoerd maar ik vind je bijdragen wel waardevol en vind het jammer dat je vertrekt, ook al snap ik het wel. Veel zegen toegewenst en het ga je goed!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 11 jul 2019 14:32

DeDwaler schreef:
Het ga jullie goed, Gods zegen,

Dick (De Dwaler).


Beste de Dwaler...
Voor jou ook alle goeds...
Die tekst zit nog altijd in mijn hart....we hadden het erover in dit topic


Het is de Heer die het doet en werkt.
"Ik ben de Opstanding en hét Leven, als je Mij kent zul je Leven!"

Uit genade mag je dan zeggen , hier ben ik Heer, U hebt mij geroepen.

En het antwoord in Psalm 73 : 13

Wien heb ik nevens U omhoog?
Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog,
Op aarde nevens U toch lusten?
Niets is er, waar ik in kan rusten.
Bezwijkt dan ooit, in bitt're smart
Of bangen nood, mijn vlees en hart,
Zo zult Gij zijn voor mijn gemoed
Mijn rots, mijn deel, mijn eeuwig goed.


De Dwaler, in Geloof verbonden, tot (Weder)Ziens!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 13 jul 2019 10:43

DeDwaler schreef:Dit is (voorlopig) mijn laatste post op het forum van Refoweb. Recent heb ik aangegeven dat ik me zou gaan beraden of het forum voor mij het meest geschikte platform is om te getuigen van de waarheid. Ik betwijfel het.

Bovendien zijn de laatste maanden mij persoonlijk zwaar gevallen en ik vind geen vrucht en vreugde meer in de discussies. Om die redenen ben ik tot de slotsom gekomen dat het verstandig is om te stoppen. Ik zal mijn account in elk geval aanhouden en de contactgegevens up-to-date houden.


Het ga jullie goed, Gods zegen,
Wie weet zien we je nog wel eens terug. In ieder geval voor jouw ook alle goeds en Gods zegen!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Whale
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 aug 2015 03:06

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Whale » 11 okt 2019 05:25

Mooi topic, mijn bijdragen:

- het woord 'eredienst' (of het Griekse equivalent ervan) komen we in het NT niet tegen; de bijbel noemt samenkomsten; d.w.z. gelovigen die elkaar ontmoeten ter bemoediging, onderwijzing, gezamenlijke lofprijzing, etc. Dit is een belangrijk punt omdat we hiermee voorkomen dat we een samenkomst van gelovigen gaan beschouwen als een heilig ritueel dat volgens een bepaald patroon zou moeten verlopen (alsware het een soort NT vorm van tempel-dienst). Het mag wel, maar het wordt niet expliciet voorschreven door de NT schrijvers.
- persoonlijk kom ik meestal niet voor de preek naar een samenkomst, maar primair voor de ontmoeting met andere broeders/zusters. Op het internet kan ik nl. meestal met een paar muisklikken een betere preek vinden dan degenen die ik in mijn kerk hoor :-)
- toekomstige vormen voor samenkomsten zullen dus moeten focussen op wat gelovigen wekelijks primair nodig hebben naar hun beleving: doen ze dat niet dan zullen die kerken langzaam leegdruppelen. Daarmee pleit ik niet voor 'belevings-diensten', maar het is goed om na te denken over wat het meest constructief/opbouwend/bemoedigend is voor de bezoekers van een kerkdienst/samenkomst.
- er zijn nogal wat kerken waar tijdens de preek hele ware dingen worden verkondigd, maar die de meeste toehoorders al talloze malen hebben gehoord; dat heeft dus niet zoveel zin - je valt ervan in slaap. Met een vernieuwend perspectief of op een verfrissende wijze is de kans groter dat de aanwezigen wakker blijven of dat hun hart de boodschap zal verwerken.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 11 okt 2019 10:33

Zo waar, ook je 2 laatste punten....
Ieder gemeente lid daarbij ook een rol geven in het samen vorm geven van de samenkomst tot eer van de Heer...
Het heeft bij ons even geduurd, maar geen zondagse samenkomst is meer dezelfde....(qua vormgeving , inhoud e.d.)
Het samenkomen in de naam van de Heer wel uiteraard en voor Hem al de lof en eer en samenkomende met al die verschillende mensjes één in Hem....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2019 10:52

Klopt, het “prekocentrische” van de kerken kom ik helemaal niet zo tegen in de Bijbel. Zeker, er mag ruimte zijn voor verkondiging / onderwijs (niet alleen door de voorganger maar ook door andere gemeenteleden trouwens, daar is de Bijbel best helder over). Maar belangrijk is dat je ook echt samen lichaam van Christus bent en daarvoor is ook ontmoeting, delen en elkaar geven, heel belangrijk. Ik hoop inderdaad dat daar in geïnvesteerd gaat worden, dat dat verandert. Daar is behoefte aan en dat is ook bijbels. Desnoods schaf je de middagdiensten af en ga je met z’n alleen praten, bidden en eten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeLange » 13 okt 2019 12:32

Whale schreef:Mooi topic, mijn bijdragen:

- het woord 'eredienst' (of het Griekse equivalent ervan) komen we in het NT niet tegen; de bijbel noemt samenkomsten; d.w.z. gelovigen die elkaar ontmoeten ter bemoediging, onderwijzing, gezamenlijke lofprijzing, etc. Dit is een belangrijk punt omdat we hiermee voorkomen dat we een samenkomst van gelovigen gaan beschouwen als een heilig ritueel dat volgens een bepaald patroon zou moeten verlopen (alsware het een soort NT vorm van tempel-dienst). Het mag wel, maar het wordt niet expliciet voorschreven door de NT schrijvers.
- persoonlijk kom ik meestal niet voor de preek naar een samenkomst, maar primair voor de ontmoeting met andere broeders/zusters. Op het internet kan ik nl. meestal met een paar muisklikken een betere preek vinden dan degenen die ik in mijn kerk hoor :-)
- toekomstige vormen voor samenkomsten zullen dus moeten focussen op wat gelovigen wekelijks primair nodig hebben naar hun beleving: doen ze dat niet dan zullen die kerken langzaam leegdruppelen. Daarmee pleit ik niet voor 'belevings-diensten', maar het is goed om na te denken over wat het meest constructief/opbouwend/bemoedigend is voor de bezoekers van een kerkdienst/samenkomst.
- er zijn nogal wat kerken waar tijdens de preek hele ware dingen worden verkondigd, maar die de meeste toehoorders al talloze malen hebben gehoord; dat heeft dus niet zoveel zin - je valt ervan in slaap. Met een vernieuwend perspectief of op een verfrissende wijze is de kans groter dat de aanwezigen wakker blijven of dat hun hart de boodschap zal verwerken.


Van mij mag gerust het zingen iets minder en een langere preek. Ik kom juist voor de verkondiging, maar ook de inbreng van de gemeenteleden hoort daarbij. Dat zaken die ik al weet herhaalt wordt, gebeurd ook als ik de bijbel lees. Preken op internet volg ik juist bijna nooit. Maar dat herhalen is ook goed, want dan brengt het steeds weer Gods Woord in herinnering, opdat de duivel het niet uit onze harten rooft. Ik vind ook dat we het voor Jezus over moeten hebben om daar naar te luisteren. In deze tijd bespeur ik veel lauwheid onder christenen, die het Woord van God niet echt tot zich nemen en zo beetje verveelderig achterover leunen tijdens de dienst of zelfs loeren op hun mobieltjes.

Vroeger was dat al niet anders trouwens. Ik hoorde eens van een kerk waar de dominee een baksteen op de kansel legde. Toen hij een keer die baksteen pakte om te drijgen het te gooien, werden de slapende boeren op de gallerei direct wakker :lol:
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Origenes » 13 okt 2019 16:50

Marnix schreef:Desnoods schaf je de middagdiensten af en ga je met z’n alleen praten, bidden en eten.

Is het dan niet een risico dat het erg klef wordt? Of een onderonsje tussen een aantal gemeenteleden die toch al graag hun mond vooraan hebben?
Voor een dergelijke opzet is natuurlijk ook een gemeenschap nodig met transparantie.
Anders ligt het voor de hand dat het helemaal nergens over gaat.

Natuurlijk is het mogelijk om met name de tweede dienst een ander karakter te geven. Meer gericht op bijbelstudie bijvoorbeeld. En dan niet vanzelfsprekend met een dominee achter de microfoon. Dat kunnen dan toch ook gemeenteleden doen die een bepaald thema goed hebben bestudeerd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2019 22:11

Origenes schreef:Is het dan niet een risico dat het erg klef wordt? Of een onderonsje tussen een aantal gemeenteleden die toch al graag hun mond vooraan hebben?
Voor een dergelijke opzet is natuurlijk ook een gemeenschap nodig met transparantie.
Anders ligt het voor de hand dat het helemaal nergens over gaat.

Natuurlijk is het mogelijk om met name de tweede dienst een ander karakter te geven. Meer gericht op bijbelstudie bijvoorbeeld. En dan niet vanzelfsprekend met een dominee achter de microfoon. Dat kunnen dan toch ook gemeenteleden doen die een bepaald thema goed hebben bestudeerd.


Mijn ervaring is dat bij Bijbelstudie de kans dat een paar mensen veel aan het woord zijn een stuk groter is dan wanneer je gaat praten, bidden, eten en delen. En ja, daar is wel een bepaalde houding voor nodig. Transparantie bijvoorbeeld wat je krijgt als mensen zich veilig voelen. Maar ook interesse in elkaar (wat je krijgt als er onderlinge liefde is). Als iemand dan stil is ga die bewust in het gsprel betrekken. In de kleine kringen waar ik in heb gezeten werd iedereen wel gehoord en sprak iedereen dus ook wel. Heel waardevol en warm maar klef werd het nooit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Whale
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 aug 2015 03:06

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Whale » 14 okt 2019 04:52

DeLange schreef:... Dat zaken die ik al weet herhaalt wordt, gebeurd ook als ik de bijbel lees. Preken op internet volg ik juist bijna nooit. Maar dat herhalen is ook goed, want dan brengt het steeds weer Gods Woord in herinnering, opdat de duivel het niet uit onze harten rooft. Ik vind ook dat we het voor Jezus over moeten hebben om daar naar te luisteren. In deze tijd bespeur ik veel lauwheid onder christenen, die het Woord van God niet echt tot zich nemen en zo beetje verveelderig achterover leunen tijdens de dienst of zelfs loeren op hun mobieltjes...


Als die herhaling voor u goed werkt, prima, houden zo :-) Maar voor velen, waaronder ikzelf, leidt het tot verveling en afleiding. De kunst is dan om de onveranderende waarheid telkens verfrissend zo te brengen dat het toch nog tot aandacht en actie leidt.

Het gebruik van mobieltjes tijdens een preek hoeft overigens helemaal niet per definitie slecht te zijn: tijdens bijna elke preek gebruik ik m'n mobiel om vertalingen te raadplegen van teksten die tijdens de preek worden gebruikt. Het is een electronische bijbel/concordantie zou je kunnen zeggen, super handig :-)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeLange » 14 okt 2019 08:30

Whale schreef:Als die herhaling voor u goed werkt, prima, houden zo :-) Maar voor velen, waaronder ikzelf, leidt het tot verveling en afleiding. De kunst is dan om de onveranderende waarheid telkens verfrissend zo te brengen dat het toch nog tot aandacht en actie leidt.

Het gebruik van mobieltjes tijdens een preek hoeft overigens helemaal niet per definitie slecht te zijn: tijdens bijna elke preek gebruik ik m'n mobiel om vertalingen te raadplegen van teksten die tijdens de preek worden gebruikt. Het is een electronische bijbel/concordantie zou je kunnen zeggen, super handig :-)

Dan is het goed :D
Maar wat de preken betreft, er zijn veel mensen die om jouw reden helemaal niet meer naar een kerk gaan en als we een kerk moeten vinden die mij biedt wat ik verlang, dan zal ik die vrees ik ook niet vinden. Daar ben ik heel eerlijk in. Echter wil ik toch die verhalen ook blijven horen en de mensen er blijven ontmoeten. Al leer ik er zelden iets nieuws.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 12 gasten