Marnix schreef:Dat God Zijn Zoon stuurde om ons te redden en dat iederee die in Hem geloof niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Waarom moeten we gered worden dan?
Marnix schreef:De enige reden om onzeker te zijn is als je niet in Hem gelooft maar op een andere manier, door je aan wetten te houden bijvoorbeeld, probeert te redden. Maar verder, ja. Alleen bij meningsverschillen wordt dat al wel snel als reden aangevoerd. Maar als dat meningsverschil er is tussen twee christenen die allebei Hem kennen als Heer en Verlosser maar de een de ander waarschuwt dat hij / zij zichzelf bedroeft, promoot diegene een andere manier on zalig te worden dan door geloof in Jezus Christus, uit genade alleen. Want dat geloof is dan niet genoeg, er moet meer bij, je moet aan allerlei andere voorwaarden voldoen.
Je kunt ook een werk (wet) maken van geloven, bekeren, aannemen, keuze, daad. Als je de genade van God afhankelijk maakt van iets dat de mens moet doen, dan is de genade geen genade meer. Of de genade doel treft hangt in dat geval van de medewerking van de mens af en daarmee vervalt elke zekerheid.
Om die reden vind ik de term: 'Aanbod van genade' ook ongelukkig, want het impliceert dat de genade van God kan worden verworpen en dat kan niet (gelukkig). Gods genade treft altijd doel. In dergelijke bewoordingen spreekt Jezus over de zekerheid van het heil en de zekerheid ligt in het feit dat God alles doet. Dat is niet los van de mens, maar God werkt in de mens. God beweegt (trekt) de mens.
Ik spreek daarom persoonlijk liever van: 'Aanbod van de Middelaar'. Het is namelijk wel Bijbels om te stellen dat mensen de Middelaar (Jezus) en dus God verwerpen:
"
Wie naar u luistert, die luistert naar Mij; wie u verwerpt, die verwerpt Mij; en wie Mij verwerpt, die verwerpt Hem Die Mij gezonden heeft."
(Lukas 10:16)
En het aanbod van de Middelaar is Bijbels:
"
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden."
(Handelingen 4:12)
"
Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus."
(1 Timotheüs 2:5)
Marnix schreef:Het geweten van mensen is ook bedriegelijk en heel erg gericht op waarmee je bent opgevoed en wat anderen je altijd hebben verteld. Dat is bij de toetsing van dingen wel goed om in het achterhoofd te houden. De een kan ergens gewetensbezwaren bij hebben, de ander niet. En voor de een kan dan goed zijn wat voor de ander fout is (Romeinen 14). En in de ene kerk zullen veel gewetensbezwaarden zitten, in de andere kerk minder. Vooral omdat in de ene kerk wordt geleerd en geloofs dat de meerderheid van de kerk gewoon verloren gaat en in de andere kerk niet. Gevoel is dus ook wel bedriegelijk. Waarmee de oproep tot zelfbeproeving natuurlijk goed is, zolang je je maar primair focust op Hem, Zijn verlossende werk en niet op of jij wel voorbeeldig leeft.
Ik denk vooral dat het hart van de mens bedrieglijk is. Het geweten kun je negeren of zelfs toeschroeien, maar dat pleit geen mens vrij.
Het laatste wat je zegt daar snap ik helemaal niks van. Stel ik focus me op God en leef door als de heiden die ik voorheen was. Wat zegt dat dan over mij? Ik heb weleens horen zeggen (ik geloof John MacArthur): it's not about perfection, but direction. Het gaat niet om perfectie, maar richting. Is dat een leven in heiliging of niet? Dus eigenlijk of je voorbeeldig (naar of volgens het voorbeeld) leeft, ja.
Marnix schreef:De denkfout is niet dat er uitverkiezing is maar dat Jezus alleen voor de uitverkorenen gestorven is, voor een select groepje mensen. Dat leidt tot angst, passiviteit en onzekerheid want misschien is Jezus helemaal niet voor je gestorven. Het moet je natuurlijk wel gegeven worden. Dat is de denkfout dan.
Het moet je ook gegeven worden. Een mens die zich daadwerkelijk zorgen maakt of Jezus voor hem of haar gestorven is die heeft ook de wetenschap dat hij of zij buiten het Koninkrijk verkeert en tot Wie hij of zij zich moet wenden.
Veel vaker wordt het echter als excuus gebruikt, omdat men niet wil. Ze willen hun leventje niet opgeven en ze willen de strijd niet aan. Laat ze dat dan maar toegeven in plaats van ontkennen. Dan zijn het zondaren en geen rechtvaardigen (in eigen ogen) en dan is er het Evangelie voor zondaren.
Marnix schreef:Precies. Dus vertel mensen het evangelie en roep ze op tot geloof en bekering. En als ze tot geloof komen mag de uitverkiezing een troost voor ze zijn. Zolang mensen maar niet voor de uitverkiezing met praatjes komen dat mensen er geen gehoor aan kunnen geven, het toch niet kunnen geloven, ze misschien helemaal niet uitverkoren zijn etc. Jezus offer is voldoende om iedereen te verzoenen, Hij droeg de zonden van de hele wereld. En er is verlossing voor iedereen die dat gelooft. Het is dus nogal zinloos als predikanten bij preken altijd maar mensen erbij vertellen dat ze toch niet kunnen geloven en ze dat niet willen.
Vertel mensen het Evangelie en je hoeft ze niet op te roepen tot geloof. Mensen geloven wel of niet in het Evangelie dat je verkondigt. Als ze het geloven, dan zullen ze dat belijden (zich bekeren). Maar het is vaak een proces. Zaaien, schudden, breken en bouwen. Het Evangelie is niet even een verhaaltje afsteken, maar maatwerk en afhankelijk van wie je tegenover je hebt.
Je kunt mensen niet oproepen tot geloof of bekering als ze geen blijk geven van dat de verkondigde waarheid een werkelijkheid voor ze geworden is. Je kunt mensen geen stap laten zetten. We zijn allemaal afhankelijk van God, zowel de prediker als de hoorder. Je kunt een mens niet leren, wat alleen God hem kan leren. Je kunt het werk dat God moet doen niet voor Hem doen, je kunt alleen verkondigen dat God alles doet. Je zoekt Gods eer in alles en je zet Hem boven alles en allen, want daar is Hij ook.
Marnix schreef:Tja maar als mensen horen dat de uitverkiezing toch al vast ligt en je je niet kan en wil bekeren tenzij je uitverkoren bent en je dan ook al wil je niet, dat toch wel doet, is het niet zo gek als mensen daarop gaan wachten. En zeggen: ik wil het van nature niet en kan het niet dus ik ga wachten of er iets gebeurt. Niet voor niets blijven in sommige kerken de avondmaalstafels leeg en dat zijn doorgaans de kerken waar benadrukt wordt dat je als mens je niet wil bekeren. En daarom heb ik er moeite mee als dat benadrukt wordt want als God het vervolgens mogelijk maakt blijven ze vaak roepen: ik kan het niet.
De uitverkiezing ligt ook vast. Gelukkig wel zeg. Het ligt vast in God en als we Hem er al niet mee vertrouwen, op wie zullen we onze hoop dan vestigen? Op onszelf? Ik hoop van ganser harte van niet, maar ik vrees dat velen dat doen. Met wat je voor de rest omschrijft daar heb ik uiteraard ook moeite mee, Marnix.
Mensen vragen het God uit zichzelf helemaal niet, dus ze wachten ook niet op Zijn antwoord. Dat het antwoord wel nee zal zijn vullen ze zelf gemakshalve (met de nadruk op gemak) maar in, tot het tegendeel (ja) ze bewezen wordt. Nooit dus. Met het feit dat ze het zelf invullen (onbekeerlijkheid) zullen ze wat moeten doen, want daar ligt hun euvel en niet bij God.
Marnix schreef:Mijn doel is niet om een karikatuur te maken maar om verschillen van visie vooral waar de nadruk op ligt te begrijpen en te bespreken. En ik snap dan niet zo goed hoe bepaalde dingen op een bepaalde manier uitgelegd kunnen worden. Volgens mij probeert men vanuit Gods soevereiniteit teveel te begrijpen en passend te maken en dan krijg je juist karikaturen.
God is soeverein. Wil je van die soevereiniteit geen karikatuur maken, dan heeft dat verregaande consequenties. Dat die consequenties tegen het zere been zijn van de zondige mensheid, die de wegen van de Heere niet bewandelt, dat moge duidelijk zijn. Het is de illusie dat mensen iets in de hand hebben (de eeuwenoude leugen dat we als God zijn). Het is de waarheid dat God alles in de hand heeft.