toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Whale
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 aug 2015 03:06

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Whale » 15 okt 2019 09:10

DeLange schreef:Dan is het goed :D
Maar wat de preken betreft, er zijn veel mensen die om jouw reden helemaal niet meer naar een kerk gaan en als we een kerk moeten vinden die mij biedt wat ik verlang, dan zal ik die vrees ik ook niet vinden. Daar ben ik heel eerlijk in. Echter wil ik toch die verhalen ook blijven horen en de mensen er blijven ontmoeten. Al leer ik er zelden iets nieuws.


Thuisblijven is meestal weinig vruchtbaar idd ... in ieder geval heb je dan ook bij een minder inspirerende preek nog de ontmoeting en gezamenlijke lofprijzing. Persoonlijk merk ik dat er veel bemoediging uitgaat van persoonlijke getuigenissen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2019 09:16

Whale schreef:Thuisblijven is meestal weinig vruchtbaar idd ... in ieder geval heb je dan ook bij een minder inspirerende preek nog de ontmoeting en gezamenlijke lofprijzing. Persoonlijk merk ik dat er veel bemoediging uitgaat van persoonlijke getuigenissen.

We gaan naar de kerk om God te ontmoeten, naar Zijn stem te luisteren.
Op persoonlijke verhalen zit ik dan niet te wachten. In de eredienst wil ik graag uitleg krijgen.
Thuisblijven zonder geldige reden moet je nooit doen.
Het geloof heeft versterking nodig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2019 09:22

DeLange schreef:Dan is het goed :D
Maar wat de preken betreft, er zijn veel mensen die om jouw reden helemaal niet meer naar een kerk gaan en als we een kerk moeten vinden die mij biedt wat ik verlang, dan zal ik die vrees ik ook niet vinden. Daar ben ik heel eerlijk in. Echter wil ik toch die verhalen ook blijven horen en de mensen er blijven ontmoeten. Al leer ik er zelden iets nieuws.


Het gaat ook niet zozeer om nieuwe dingen leren. Ik herken het trouwens zelf niet echt, regelmatig hoor ik in preken invalshoeken die ik nog niet kende, accenten die me nog niet eerder waren opgevallen. Natuurlijk verandert de kern daar niet door maar ik vind het wel leerzaam. Maar daarnaast gaat het er ook om dat je bemoedigd wordt, aangescherpt, aangespoord. Je kan de theorie wel weten maar dat wil niet zeggen dat het ook altijd in je hart is. Je kan Gods liefde kennen maar er niet altijd vol van zijn. Door telkens weer het evangelie te horen kan je nieuwe energie krijgen, kan het vuur weer feller gaan branden. Dat kan door de preek maar ook door de getuigenissen van mensen om je heen. Ik geloof dat we dat, zoals we telkens weer eten nodig hebben om energie te krijgen, ook geestelijk nodig hebben. Om telkens weer stilgezet te worden bij Gods liefde en genade. Daarom is naast de preek de ontmoeting ook zo belangrijk, om elkaar te kunnen bemoedigen, scherp te houden, aan te sporen. Om te kunnen bidden voor elkaar als je in een dal zit. Door te kunnen danken en getuigen als je vol bent van Gods liefde.

En het is belangrijk bij preken dat daar ook een praktische toepassing bij zit, of dat je wordt opgeroepen om daarover na te denken. Wat doe ik hiermee. Hoe kan ik dit in mijn leven toepassen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2019 09:25

Chaya schreef:We gaan naar de kerk om God te ontmoeten, naar Zijn stem te luisteren.
Op persoonlijke verhalen zit ik dan niet te wachten. In de eredienst wil ik graag uitleg krijgen.
Thuisblijven zonder geldige reden moet je nooit doen.
Het geloof heeft versterking nodig.


Jammer, want God spreekt niet alleen door een predikant maar ook door andere mensen heen. Niet voor niets roept Paulus op om de woorden die God tot je spreekt te delen met elkaar.


Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn. Er mogen twee, hoogstens drie van u in klanktaal spreken, ieder op zijn beurt en bovendien met iemand die de uitleg geeft. Is er niemand die dit kan, dan moeten ze zwijgen en alleen voor zichzelf tot God spreken. Laat van hen die profeteren er telkens twee of drie spreken; daarna moeten de anderen het beoordelen. Wanneer aan iemand die nog op zijn plaats zit iets geopenbaard wordt, moet degene die op dat moment spreekt verder zwijgen. U kunt ieder op uw beurt profeteren, zodat ieder van u kan worden onderwezen en bemoedigd.


(1 Kor 14)

Hoe kan je daar nou niet op zitten te wachten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Whale
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 aug 2015 03:06

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Whale » 15 okt 2019 09:40

Chaya schreef:We gaan naar de kerk om God te ontmoeten, naar Zijn stem te luisteren.
Op persoonlijke verhalen zit ik dan niet te wachten. In de eredienst wil ik graag uitleg krijgen.
Thuisblijven zonder geldige reden moet je nooit doen.
Het geloof heeft versterking nodig.


Je opmerkingen laat een ander uitgangspunt zien over wat een samenkomst eigenlijk is. Eerder gaf ik al aan dat ik liever niet spreek over 'eredienst' (dit begrip komt in het NT niet voor). God ontmoeten doe ik bij voorkeur in mijn binnenkamer (zoals Jezus ons aanmoedigt). God's stem hoor ik door zijn woorden en handelen heen zoals ik daarover lees in de Bijbel en lees/hoor in de getuigenissen van anderen. Een predikant vertegenwoordigt naar mijn bescheiden mening niet vanwege zijn status 'God's stem' - natuurlijk hoop ik dat God hem inspireert, maar God's stem aan hem toedichten lijkt me onterecht een predikant het label van profeet opplakken :-) (tenzij hij natuurlijk die specifieke gave heeft).

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2019 10:03

Wat ik gisteren zei in het baaltopic:
Alles wat maar enigszins neigt naar het reformatorisch geluid wordt de grond in geboord. Stelselmatig.

Dat gebeurt hier nu ook weer.
Ja maar.......
Marnix schreef:Jammer, want God spreekt niet alleen door een predikant maar ook door andere mensen heen. Niet voor niets roept Paulus op om de woorden die God tot je spreekt te delen met elkaar.


Het gaat over de REFORMATORISCHE EREDIENST.
Als ik getuigenissen wil horen TIJDENS een kerkdienst, ga ik wel naar de evangelische gemeente. Daar gebeurt dat elke week.
God spreekt door andere mensen ja, gelukkig ontmoet ik hen nog, mail ik met hen.
Whale schreef:e opmerkingen laat een ander uitgangspunt zien over wat een samenkomst eigenlijk is. Eerder gaf ik al aan dat ik liever niet spreek over 'eredienst' (dit begrip komt in het NT niet voor).

Wil je voor ogen houden dat dit een REFORMATORISCH forum is van oorsprong? Alhoewel daar steeds minder van te merken is helaas.
Maar ik blijf daar onverkort aan vasthouden, ongeacht hoe jouw gedachten daarover zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2019 10:58

Chaya schreef:Wat ik gisteren zei in het baaltopic:
Alles wat maar enigszins neigt naar het reformatorisch geluid wordt de grond in geboord. Stelselmatig.

Dat gebeurt hier nu ook weer.
Ja maar.......

Het gaat over de REFORMATORISCHE EREDIENST.
Als ik getuigenissen wil horen TIJDENS een kerkdienst, ga ik wel naar de evangelische gemeente. Daar gebeurt dat elke week.
God spreekt door andere mensen ja, gelukkig ontmoet ik hen nog, mail ik met hen.

Wil je voor ogen houden dat dit een REFORMATORISCH forum is van oorsprong? Alhoewel daar steeds minder van te merken is helaas.
Maar ik blijf daar onverkort aan vasthouden, ongeacht hoe jouw gedachten daarover zijn.


Wat is dit nou voor een vreemde reactie. Het gaat mij hier om een BIJBELSE eredienst. En ik haal de Bijbel aan om aan te geven hoe een Bijbelse samenkomst eruit ziet. Maar blijkbaar mag de Bijbel niet meer open in een discussie hier.

Wat je in feite zegt is: Dit is een reformatorisch forum en de Bijbel mag daar niet spreken. De cultuur moet bepalen hoe we dingen inrichten en als de bijbel anders leert moet je je mond maar houden want dat is niet zoals we het gewend zijn. De cultuur moet meer zeggenschap hebben dan de Bijbel.

Dan kan je balen van dingen maar in dit geval is dat omdat de Bijbel, God zelf het zo leert. Maar ja, “Semper reformanda” is al lang niet meer van toepassing he, dat de gereformeerde leer de Bijbel wil naspreken en waar nodig zich ook wil laten corrigeren. Kom je met Bijbelteksten, dan krijg je doodleuk te horen: we zijn reformatorisch en doen dat niet en als je de Bijbel gaat aanhalen om aan te geven dat het goed zou zijn dat er ruimte is voor getuigenissen, woorden, profetieën vanuit de gemeente in de samenkomsten, dan ga je maar ergens anders heen want zo doen wij dat niet. Schokkend. Jij baalt dat er geen ruimte is voor reformatorische gewoonten, ik baal er geen ruimte meer is voor Gods Woord. Maar menselijke gewoonten en tradities veel belangrijker worden gevonden.

Je kan ingaan op wat de Bijbel leert of je kan de Bijbel doodleuk naast je neerleggen omdat we het in de REFORMATORISCHE kerken zo niet gewend zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2019 11:06

Marnix schreef:Je kan ingaan op wat de Bijbel leert of je kan de Bijbel doodleuk naast je neerleggen omdat we het in de REFORMATORISCHE kerken zo niet gewend zijn.

We zullen de weg opgaan die de vrijzinnige kerken zijn opgegaan. Want daar is het goed toeven zeker.
Hoe durf jij te zeggen dat in het reformatorisch gedachtengoed de Bijbel niet zou spreken.
Marnix schreef:ik baal er geen ruimte meer is voor Gods Woord.

Hoe durf je!!
Ik ga hier niet eens op reageren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 15 okt 2019 11:15

Chaya schreef:Het gaat over de REFORMATORISCHE EREDIENST.
Als ik getuigenissen wil horen TIJDENS een kerkdienst, ga ik wel naar de evangelische gemeente. Daar gebeurt dat elke week.
Marnix schreef:Je kan ingaan op wat de Bijbel leert of je kan de Bijbel doodleuk naast je neerleggen omdat we het in de REFORMATORISCHE kerken zo niet gewend zijn.
Chaya schreef:We zullen de weg opgaan die de vrijzinnige kerken zijn opgegaan. Want daar is het goed toeven zeker.
Wat is het nou. Evangelisch of vrijzinnig?
In alle Evangelische gemeentes die ik ken wordt de Bijbel van kaft tot kaft gezien als Gods woord. Heel wat anders dan de vrijzinnigen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2019 11:30

naamloos schreef:Wat is het nou. Evangelisch of vrijzinnig?
In alle Evangelische gemeentes die ik ken wordt de Bijbel van kaft tot kaft gezien als Gods woord. Heel wat anders dan de vrijzinnigen.

Ik noemde de evangelische dienst omdat daar getuigenissen klinken.
Vrijzinnig is het of wordt het als er aan alles een draai wordt gegeven, onder het mom van bijbels.
Daarmee wapperen alle kerken, maar is het ook bijbels?
En zo en passant wordt de spreuk Semper Reformanda MISbruikt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2019 12:19

Chaya schreef:We zullen de weg opgaan die de vrijzinnige kerken zijn opgegaan. Want daar is het goed toeven zeker.
Hoe durf jij te zeggen dat in het reformatorisch gedachtengoed de Bijbel niet zou spreken.

Hoe durf je!!
Ik ga hier niet eens op reageren.


Ga dan gewoon op de Bijbeltekst in die ik aandraag in plaats van met verwijten te komen dat ik niet zou respecteren dat dit een reformatorisch forum is. De Bijbeltekst is toch duidelijk? Er mag in de samenkomsten / kerkdiensten ruimte zijn voor woorden, profetie etc van gemeenteleden. Het staat er zwart op wit. Dan verwacht ik wel een andere reactie dan: “dit is een reformatorisch forum en we doen dat dus niet. Je mag die Bijbeltekst niet eens noemen...”

Ik ben tot nu toe de enige van ons tweeën die in deze discussie de Bijbel heeft geciteerd. Jij hebt alleen aangehaald dat het niet de gewoonte is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2019 12:26

En nog even over de forumregels:


* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.


Ik heb aan alle drie de regels voldaan. En dan komen we bij het eerste punt. De Bijbel erkennen als Gods onfeilbare Woord. En dan is mijn punt:

Wat heeft 1 Korinthe 14 vers 26 tot 31 ons als protestantse kerken dan te zeggen en te leren over de eredienst en de ruimte voor inbreng van gemeenteleden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeLange » 15 okt 2019 13:47

Whale schreef:Thuisblijven is meestal weinig vruchtbaar idd ... in ieder geval heb je dan ook bij een minder inspirerende preek nog de ontmoeting en gezamenlijke lofprijzing. Persoonlijk merk ik dat er veel bemoediging uitgaat van persoonlijke getuigenissen.

Toevallig dat je daar over begint, want preken met persoonlijke getuigenissen spreken me het meeste aan, hoewel je dat juist weinig ziet. Maar die krijg ik inderdaad weer van de ontmoetingen bij de koffie eerden mee.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeLange » 15 okt 2019 13:54

Chaya schreef:Als ik getuigenissen wil horen TIJDENS een kerkdienst, ga ik wel naar de evangelische gemeente. Daar gebeurt dat elke week.

Was het maar zo, maar dat is feitelijk niet het geval. De meeste sprekers hebben er tegenwoordig theologische scholing gehad en staan er gewoon te preken. Sprekers met getuigenissen zijn een minderheid en de diensten waarin gemeenteleden een inbreng hebben door het delen van een getuigenis bijvoorbeeld, komt toch vanwege "de kerkelijke orde" ook niet heel vaak voor. Ik zal daarom zeggen, soms komen er getuigenissen en zelden van de gene die voorgaat. Dat komt ook omdat maar weinig christenen echt getuigenissen hebben en hebben ze het eenmaal verteld, dan vallen ze toch ook weer niet in de herhaling. En ze lopen er ook niet zo mee te koop. Voor getuigenissen moet je toch vooral bij de EO zijn, nog steeds :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeLange » 15 okt 2019 14:04

Marnix schreef:En nog even over de forumregels:


* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.


Ik heb aan alle drie de regels voldaan. En dan komen we bij het eerste punt. De Bijbel erkennen als Gods onfeilbare Woord. En dan is mijn punt:

Wat heeft 1 Korinthe 14 vers 26 tot 31 ons als protestantse kerken dan te zeggen en te leren over de eredienst en de ruimte voor inbreng van gemeenteleden.


Ik zal het je sterker vertellen, mijn vrouw had één keer een profetie die ze in de gemeente ook mocht zeggen, maar de oudsten werden er zenuwachtig van, want ze wisten niet zo goed hoe ze dat toetsen moesten en kwamen nadien vaker naar mijn vrouw toe om daar over te hebben, hoewel ze de profetie heel mooi vonden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten