Dorpeling schreef:Inderdaad. 1 Korinthe 2:
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
Maar jij schijnt precies te begrijpen wat van de Geest Gods is, en te weten hoe Hij werkt. En ik begrijp van je dat je dat geen dwaasheid vind?
Maar dat weten, begrijpen en onderscheiden kan alleen een geestelijk mens, een natuurlijk mens niet.
Hoe kan het dan zijn dat je vraagt 'hoe?' (als het gaat over het geloof als gave aannemen), en hoe kan het dan zijn dat je zegt ''.... Ik heb zo geen borg voor mijn ziel en zal als het zo blijft, horen 'Ik heb u nooit gekend'. Het brengt me nergens."
Volgens deze teksten ben je of een natuurlijk mens, en derhalve snap je niets van het werk van de Geest en vind het maar dwaasheid; of je bent een geestelijk mens die weet in Wie je gelooft, en je weet dat je een borg voor je ziel hebt.
Want nogmaals, even verderop zegt Paulus: "Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is?"
Dorpeling schreef:Een natuurlijke mens kiest niet voor God, tenzij God voor hem kiest. Joh 15: Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren.
Jezus zegt tegen zijn discipelen dat Hij hen uitverkoren had.
Dorpeling schreef:Ontken ik dat dan ergens?
Romeinen begint overigens als volgt: "Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot één toe.'
Ik krijg bij jou sterk de indruk dat je er vanuit gaat dat serieuze kerkmensen onwillig zijn en God niet zoeken.
Je zegt ''ten diepste willen we niet.'' Maar waarom gaan serieuze mensen naar de kerk? Waarom lezen ze de Bijbel? Waarom bidden ze?
Allemaal omdat ze niet willen?
Mensen die God zoeken zijn wél verstandig en die willen wél. Dat te ontkennen is het werk van de Geest ontkennen.
Verderop in Romeinen 1 lees ik hoe het eruit ziet in het hart van die onwillige onverstandige natuurlijke mensen, en dat klopt niet met serieuze (kerk)mensen die zogenaamd ''ten diepste niet willen.'' Het klopt niet met de Bijbel, niet met de eigen ervaring en de werkelijkheid.
Het klopt alleen in een theologisch dogmatisch systeem. En teksten en gebeurtenissen die niet in het systeem passen worden niet zelden genegeerd, verdraait of vergeestelijkt.
En met teksten die op de klank af wel goed in het systeem passen gebeurt, behoudens het negeren, hetzelfde.
Maar geloof moet zich richten op God. Hij zit niet opgesloten in systemen, dogma's en ook niet in de Bijbel.
Dorpeling schreef:Deze tekst gaat niet alleen over de vruchten, maar vooral over zelfkennis. We bedriegen onszelf zo snel, daarom is het zo nodig om steeds weer te onderzoeken waar het ons om te doen is en waar het bij ons op vast zit, of het alleen een 'gevoel' is of het echte werk, door God in ons gewerkt door de Heilige Geest. Alleen de Heere doorgrondt het hart, zoals ook in psalm 139 gebeden wordt 'Doorgrond mij en ken mijn hart en zie of er een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg.'
Deze tekst staat in de context van de vruchten. God zegt in dit gedeelte dat Hij het is die de harten kent, en Hij maakt ons duidelijk hoe wij meer inzicht in onze harten kunnen krijgen nl. door ons handelen, oftewel de vruchten.
Dorpeling schreef:Inzien dat u een verloren zondaar bent, valt niet onder een passief evangelie. En dan heb je daar ook niet genoeg meer aan. Als je dat werkelijk gaat voelen wordt je pas actief, en gaat de Bijbel spellen van a tot z om maar een weg te vinden om behouden te kunnen worden. En dan wordt het een echt evangelie, dat het Lam Gods gekomen is voor zondaren! Jesaja 65 : Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik. Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten.
Een passief evangelie is zeggen dat je niet wilt, dat je niet kunt geloven en je niet kunt bekeren.
- Wie niet wil heeft niets te klagen, eigen keus. Zo iemand zal ook niet staan naar geloof en bekering.
- Dat je je niet kunt bekeren is kletskoek. O.a. Johannes de Doper predikte een doop van bekering tot vergeving van zonden.
"Toen de menigte hem vroeg wat ze dan moesten doen zei hij dat ze hun voedsel moesten delen, en wie twee stel onderkleren heeft moet delen met wie niets heeft. De tollenaars moesten niet meer eisen dan voorgeschreven is, de soldaten mochten niemand lastig vallen maar moesten tevreden zijn met hun soldij."
- En geloven is een klip en klare opdracht die honderden keren in de Bijbel staat.
Ja geloof is ook een gave, net zoals gezondheid, eten en drinken enzo.
Prediker: "ja ook, dat ieder mens eet en drinkt en het goede geniet van al zijn zwoegen. Dat is een gave van God."
Ga je dan ook zeggen 'maar dat kan de mens niet, dat moet hem gegeven worden, bid er maar om.'
Volgens mij ga je zonder handenwringen en moeilijk te doen gewoon aan de slag, en je dankt God dat hij je gezondheid, eten en drinken gegeven heeft. (althans, ik hoop dat je gezond bent) Waarom zou geloof iets mystieks zijn, iets bovennatuurlijks waar je zelf niets aan kunt doen?
Dorpeling schreef:Dat is zalig worden door genade alleen. OMdat Hij begonnen is.
Ik heb al eerder gezegd dat ik, en niemand, hier ontkent dat het begin bij Hem ligt.
Wat valt er aan te nemen als Hij niets aanbiedt? Wat valt er te geloven als Hij geen belofte gedaan had?
Dorpeling schreef:Dan zie je dat jezelf niet de eerste was, maar dat God het Zelf was die zei, IK wil, en zij zullen.
Er staat nergens in de Bijbel dat God zegt ''Ik wil, en zij zullen.''
Er staat wél dat God wil dat alle mensen zalig worden. En ook dat er tweeërlei uitwerking is nl. dat er mensen zijn die zijn woord gaarne aannamen, en anderzijds dat er mensen zijn die hartnekkig zijn van hart, de Geest wederstaan en het evangelie verwerpen.
In Handelingen 2 staat "
Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: “Aan het einde der tijden, zegt God,
zal ik over alle mensen mijn geest uitgieten...."
God wil en wilde dus ook de zaligheid van hen die niet willen, de Geest wederstaan en Hem afwijzen. Hij dwingt niet. Dus niks ''en zij zullen.''
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)