toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 20 apr 2019 17:07

DeDwaler schreef:Dat antwoord was: Nee! Dat zou nog steeds (.....)

MoesTuin schreef:Maar dan is het antwoord uiteindelijk JA in en uit Christus alleen.

Dat klopt, MoesTuin, maar ik werd niet behouden door mijn JA, maar doordat God Zich eerst over mij ontfermde. God overtuigde me niet, zodat ik voor Hem zou kiezen uit mijn eigen vrije wil, maar God brak me eerst compleet af en door Hem vluchtte ik tot Jezus.

"Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag." (Johannes 6:44)

God moet de mens trekken, dus met dwang bewegen tot Zijn Zoon en dat vanwege het zondige vlees. Het is de zonde die een mens gevangen en van God weghoudt. God onderwijst de mens en werkt in hem het verlangen, de wil, het zoeken, bidden, vragen en het kloppen. Maar je kunt een mens pas tot iets oproepen als hij blijk geeft van geloof in de waarheid. Daarom moet eerst de waarheid worden verkondigd over de toestand van de mens en zijn afhankelijkheid van God.
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 20 apr 2019 17:10

DeDwaler schreef:De liefde en de genade van God is door mensen, zoals jij en ik aan een houten kruis gespijkerd. Je kunt dat niet onbesproken laten. De mens is van nature een ongelovige zondaar. Het is wonderlijk dat God mensen behoudt door Zijn eniggeboren Zoon Die mensen verworpen hebben (Mattheüs 21:42).

Het begint in Genesis, zoals Dorpeling het ook eerder in deze discussie omschreef: "Eva at en gaf ook Adam, en hij at. Hiermee was het beslist, in Adam waren en zijn ook wij niet tevreden met wat ons gegeven was, maar we willen meer. Als God zijn, kennende het goed en het kwaad, eigen meester en niemand boven ons. Onze hoogmoed als God te willen zijn kwam toen openbaar. Als straf komen nu dood en vloek over de mens, en uit ons hart komt alleen nog maar zonde en verderf voort."


Ja de mensen hebben Christus aan het kruis gedaan en daar is de mens schuldig aan, maar de mens was al schuldig van zichzelf (dood) doordat deze niet een relatie had met God. Natuurlijk is de mens van nature een ongelovige zondaar, maar als die mens Jezus heeft leren kennen niet meer.
Moet je in de toekomstige erediensten het kruis noemen ? Ja zeker, maar slechts om aan te geven hoeveel Jezus van de mensen houdt dat Hij het er voor over had om aan het kruis te sterven. Dan kunnen ze Jezus echt leren kennen en Hem aanvaarden als Heer (wedergeboorte), en dan komt er uit ons hart niet alleen maar zonde en verderf (als je tenminste doet wat God het beste voor je vindt).

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 20 apr 2019 17:13

DeDwaler schreef:Dat klopt, MoesTuin, maar ik werd niet behouden door mijn JA, maar doordat God Zich eerst over mij ontfermde. God overtuigde me niet, zodat ik voor Hem zou kiezen uit mijn eigen vrije wil, maar God brak me eerst compleet af en door Hem vluchtte ik tot Jezus.

"Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag." (Johannes 6:44)

God moet de mens trekken, dus met dwang bewegen tot Zijn Zoon en dat vanwege het zondige vlees. Het is de zonde die een mens gevangen en van God weghoudt. God onderwijst de mens en werkt in hem het verlangen, de wil, het zoeken, bidden, vragen en het kloppen. Maar je kunt een mens pas tot iets oproepen als hij blijk geeft van geloof in de waarheid. Daarom moet eerst de waarheid worden verkondigd over de toestand van de mens en zijn afhankelijkheid van God.


Het is echt niet zo dat God alle mensen trekt door ze met dwang te bewegen tot Zijn Zoon.
Het is metname Zijn Liefde die trekt.
God kan alle mensen oproepen om tot geloof te komen en dat heeft Hij ook gedaan.
Daar is geen geloof in de waarheid van de mens voor nodig om opgeroepen te kunnen worden.
Het is juist geloof in Christus wat het gevolg is van het beantwoorden van Gods oproep om tot geloof te komen.

Yoshi

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Yoshi » 20 apr 2019 17:23

Veendam schreef:Wanneer we kijken naar het boek Handelingen dan zien we daar staan dat de gelovigen elke dag bij elkaar kwamen in de huizen.
Daar hadden ze dus niet een dag in de week dat ze kerkdiensten hadden.

Het een sluit het ander niet uit (dat is het hele punt hier, met vrij veel ben ik het met je eens).
In mijn kerk is er overigens iedere dag een viering zo is het al sinds jaar en dag. Heb ook wel eens een rondleiding gehad in een oude kerk (die van Zutphen). Daar waren vroeger de hele dag door vieringen aan verschillende altaren (dus ook meerdere vieringen door elkaar heen) en liepen mensen in en uit de kerk wanneer ze daar behoefte aan hadden. Ook vandaag de dag is mijn kerk gewoon nog behoorlijk wat uren open om in en uit te lopen. Maar samenkomsten met andere christenen heb je natuurlijk ook buiten de kerk, alhoewel dat een stuk makkelijker in een christelijke samenleving.
Waar komt toch die draai vandaan om 1 keer per week tot kerkdag uit te roepen en dan allemaal braaf in de kerk te zitten en de rest van de week zo te leven op een manier dat zelfs de niet gelovigen er schande van spreken ?

Waarschijnlijk ergens in de 16e eeuw. Zo'n 500 jaar geleden dus.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 20 apr 2019 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 20 apr 2019 17:27

DeDwaler schreef:Dat klopt, MoesTuin, maar ik werd niet behouden door mijn JA, maar doordat God Zich eerst over mij ontfermde. God overtuigde me niet, zodat ik voor Hem zou kiezen uit mijn eigen vrije wil, maar God brak me eerst compleet af en door Hem vluchtte ik tot Jezus.

"Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag." (Johannes 6:44)

God moet de mens trekken, dus met dwang bewegen tot Zijn Zoon en dat vanwege het zondige vlees. Het is de zonde die een mens gevangen en van God weghoudt. God onderwijst de mens en werkt in hem het verlangen, de wil, het zoeken, bidden, vragen en het kloppen. Maar je kunt een mens pas tot iets oproepen als hij blijk geeft van geloof in de waarheid. Daarom moet eerst de waarheid worden verkondigd over de toestand van de mens en zijn afhankelijkheid van God.


Ds WH Velema hieronder te beluisteren met rijke antwoorden....

http://gmbuth.synology.me/?file=1355&sort=1&stream=1

"Ik (de Heere) ben de Opstanding en hét Leven"

Naar Johannes 11 waar het Evangelie klinkt;

25 Jezus zeide: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven;

26 En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 20 apr 2019 19:10

Yoshi schreef:Het een sluit het ander niet uit (dat is het hele punt hier, met vrij veel ben ik het met je eens).
In mijn kerk is er overigens iedere dag een viering zo is het al sinds jaar en dag. Heb ook wel eens een rondleiding gehad in een oude kerk (die van Zutphen). Daar waren vroeger de hele dag door vieringen aan verschillende altaren (dus ook meerdere vieringen door elkaar heen) en liepen mensen in en uit de kerk wanneer ze daar behoefte aan hadden. Ook vandaag de dag is mijn kerk gewoon nog behoorlijk wat uren open om in en uit te lopen. Maar samenkomsten met andere christenen heb je natuurlijk ook buiten de kerk, alhoewel dat een stuk makkelijker in een christelijke samenleving.

Waarschijnlijk ergens in de 16e eeuw. Zo'n 500 jaar geleden dus.


Maar wat is nu de kern van het leven van de gelovigen dat ze hebben met God ?
Is dat je eigen omgang met God of is dat het bezoeken van samenkomsten in de kerk ?
Oftewel, is het de vertouwelijke omgang met God of is dat de omgang met medegelovigen ?

Persoonlijk ben ik van mening dat de vertrouwelijke omgang met God de basis is om een goede gezonde omgang te kunnen hebben met medegelovigen en ongelovigen.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 20 apr 2019 19:41

Veendam schreef:Kijk, nu komen we bij de kern van het Evangelie. God houdt niet van je omdat je het goede doet, maar God houdt van je ONDANKS dat je het slechte doet, omdat ook jij nog steeds Zijn schepsel bent. God heeft Liefde voor Zijn Schepping en dus ook voor jou. Jij kunt dus gewoon komen en Jezus aannemen, omdat Hij zo veel van je houdt dat Hij voor jou is gestorven en alles op Zich heeft genomen. De straf die op jou zou moeten zijn heeft Hij gedragen. Je kunt dat aannemen of verwerpen die keuze is aan jou zelf. Maar voor wat Jezus betreft heeft Hij er vreugde in dat ALLEN behouden gaan worden. Dat is dus wat Jezus het liefste wil, dat iedereen tot erkenning van Hem als Heer en Koning zal komen doordat ze Hem hebben leren kennen als God die van een ieder houdt.

Veendam schreef:Het is echt niet zo dat God alle mensen trekt door ze met dwang te bewegen tot Zijn Zoon.
Het is metname Zijn Liefde die trekt.
God kan alle mensen oproepen om tot geloof te komen en dat heeft Hij ook gedaan.
Daar is geen geloof in de waarheid van de mens voor nodig om opgeroepen te kunnen worden.
Het is juist geloof in Christus wat het gevolg is van het beantwoorden van Gods oproep om tot geloof te komen.


Waar is de toorn en waar is de zonde? Waar is Gods heiligheid en Zijn rechtvaardigheid? Waarom is Jezus aan het kruis gespijkerd? Waarom moest Hij lijden en sterven? Waarom is het Zijn bloed en vlees en niet ons bloed en vlees? Waarom is de gerechtigheid uit God en niet uit ons? Waarom is het Gods Woord en Geest die levend maken?

Gods toorn rust op alle mensen. De hele wereld is voor Hem doemwaardig en voor een gelovige is dat, voordat hij/zij tot geloof komt, niet anders, zoals Paulus ook schrijft:

"Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden, waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid, onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen."
(Efeziërs 2:1-3)

Wat denkt een mens die onder andere het bovenstaande niet te horen krijgt? Nou, als God mij liefheeft, dan komt het allemaal wel goed. Als God liefde is, dan zal Hij me ook wel niet verdoemen. De natuurlijke mens vreest God niet, terwijl hij er alle reden toe heeft.

Veendam schreef:Ten eerste wil ik heel duidelijk stellen dat er twee verschillende dingen zijn die je niet door elkaar moet gaan halen, namelijk het FEIT dat deze vader twee zonen heeft en van BEIDEN HOUDT en aan de andere kant of die zonen wel of niet de wil van de Vader doen. Door wel of niet de wil van de vader te doen verdienen ze niet zijn liefde voor zichzelf maar die liefde is er al.

Naturlijk is het zo dat we dit Bijbelgedeelte op ons zelf kunnen toepassen, maar dan moet je wel het wel in de juiste context plaatsen.
Jezus geeft dit als voorbeeld, maar niet als regel waarop je de wil van de Vader moet doen. Je hoeft dus echt niet eerst NEE IK WIL NIET te zeggen om de wil van de Vader te kunnen doen door het daarna alsnog te kunnen gaan doen.


Het gaat in de gelijkenis om de waarheid en de leugen. Het is Gods wil dat we de waarheid doen, maar we liegen en doen de waarheid niet. De mens ziet dus de waarheid doen in de eerste zoon en de leugen doen in de tweede, maar ook al handelt hij als de tweede zoon, hij komt niet tot inkeer.

Veendam schreef:Je blik gericht houden op de Heere Jezus is een keuze die je zelf moet maken. Dat is een EIGEN beslissing. Het normale Christelijke leven is echt heel rijk en waardevol en als je dat hebt leren kennen dan wil je niet meer anders. Dat is een leven dat je niet moet leren kennen door het te horen van anderen en dat moet kopiëren maar je moet het zelf ontdekken. ik daag je uit om de Efeze brief goed te bestuderen.


Als ik volgens jou niet als christen handel en wandel dan moet je gewoon zeggen wat er aan schort. Ik vraag je om duidelijk te zijn, want hier ben ik niets mee geholpen, Veendam.

Het zou in de eredienst trouwens ook niet misstaan om elkaar meer te corrigeren en te laten corrigeren, in plaats van alles met de mantel der liefde te bedekken uit angst om als rechter van medegelovigen te worden gezien of neergezet. Wie ben jij? Oordeel niet! Het blijft verbazingwekkend dat men zo veel uit één vers haalt en zo weinig uit de rest van de Schrift.

Veendam schreef:Met de onderlinge bijeenkomst worden niet de kerkdiensten bedoeld hoor. Na Pinksteren kwamen de volgelingen va Jezus elke dag bij elkaar in de huizen en niet in kerkgebouwen of zo. Met de onderlinge bijeenkomst wordt bedoelt dat je zelf samen moet zijn met God elke dag. Dat betekend dus de relatie tussen jou zelf en God die moet je niet achterwege laten.


Welja, stel je voor dat er geschreven staat wat je niet wilt dat er geschreven staat. Dan vermaal je toch gewoon de Schrift tot nietszeggende pulp?
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 20 apr 2019 19:46

MoesTuin schreef:Ds WH Velema hieronder te beluisteren ...
... in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?


Ik had het gezien hoor, MoesTuin. Gisteren deed de link het niet. Ik zal het beluisteren en overdenken. Dank je wel :wink:
.

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Hidden » 20 apr 2019 21:56

DeDwaler: Verder lezen a.u.b. vanaf Efeziërs 2:4 e.v. en ook de rest van het evangelie waarin ook staat dat Christus voor iedereen gestorven is en alles is betaald. (of niet voor jou?)
Gelukkig gaat het niet over het halen van ons gelijk. Gelukkig zijn we broeders en zusters en moeten we elkaar liefhebben in Christus, al denken we verschillend. Gelukkig kunnen we voor elkaar bidden.
Gelukkig gaat het over een almachtige God en over Zijn Zoon Jezus Christus die voor mijn zonden is gestorven; maar de dood heeft overwonnen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2019 23:27

Veendam, de plaats waar je Jezus aanbidt is niet meer van belang (Joh 4)

Dus nee, het is niet beperkt tot kerkgebouwen en aan de andere kant: het is net zo goed niet beperkt tot huiskamers en hoe het er in de eerste gemeenten aan toe ging. Waar twee of drie zijn vergaderd in zijn naam, of het nou bij mensen thuis is of in een kerkgebouw.... en dan valt er best wat over te zeggen dat het nu anders is dan toen, en dat er ook wel mooie dingen verloren zijn gegaan, maar dat wil niet zeggen dat je deze tekst over het niet verzaken van de samenkomsten niet op kerkdiensten van nu hoeft toe te passen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 21 apr 2019 12:23

Marnix schreef:Komt er dan verzet? Van wie? Het “verzet” hier gaat over heel wat anders, namelijk om wat Jezus ook deed. Oproepen tot geloof en bekering en dan geen “oh maar dat kan ik niet” als antwoord accepteren. Het is geen ontkenning dat alles genade is en dat we in alles God nodig hebben maar een gezonde bijbelse balans die enerzijds inhoudt dat alles genade is en anderzijds dat je een verantwoordelijkheid hebt en wordt opgeroepen tot actie, tot bekering en geloof en het volgen van Jezus. Jij slaat in mijn optiek nogal naar 1 kant door en dat is volgens mij niet bijbels en niet gezond. Tegenover de teksten die je citeert zijn veel meer teksten te plaatsen die de andere kant belichten maar daar hoor ik je maar weinig over.


Dat “oh maar dat kan ik niet” komt ook niet uit de lucht vallen, is het wel? Je kunt oproepen om te geloven en te bekeren, maar wat als ze niet ervaren, voelen en weten wat ze moeten geloven? Ook al zouden ze graag willen, zonder zekerheid kunnen ze niet doen waar jij ze toe oproept.

Stel, je vraagt dit: "Geloof je dat de Heere Jezus voor jouw zonden gestorven is?". Wat als iemand dat niet zeker weet? Ze zullen het heus wel willen aannemen van je, maar hoe krijgen ze de volle zekerheid dat het echt zo is? Mensen hebben houvast in zichzelf nodig: geloofszekerheid en dat hebben ze niet! Is het dan vreemd dat ze zeggen dat ze het niet kunnen?

Dan kun je zeggen dat het geschreven staat en dat men daarop moet vertrouwen, maar is dat geloof? Is erop vertrouwen voldoende om te dienen als fundament of is er misschien meer nodig dan dat?

Mensen hebben niet genoeg aan een belofte alleen en dat weet God, want Hij kent ons. God belooft dus niet alleen dat wie gelooft eeuwig leven heeft, maar Hij verzekert je ook daadwerkelijk, nu in en tijdens je leven. De grond onder het ware geloof komt dus uit God Zelf, namelijk door Zijn eniggeboren Zoon. Jezus is het fundament.

De belofte verkrijgen kun je niet afdwingen, van de mens niet en van God niet. Het is genade. God schenkt het op Zijn tijd en aan wie Hij wil. We zijn overgeleverd aan God, maar vragen we Hem erom of nemen we eigenmachtig van God wat aan Hem is om te schenken?

In het laatste geval bedrieg je jezelf, zoals ik mezelf jarenlang heb bedrogen, en daar wil ik voor waarschuwen. Als het volgens jou niet Bijbels is, dan wil ik van jou weten wat er niet Bijbels aan is. Wat laat ik achterwege?
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2019 13:04

DeDwaler schreef:Dat “oh maar dat kan ik niet” komt ook niet uit de lucht vallen, is het wel? Je kunt oproepen om te geloven en te bekeren, maar wat als ze niet ervaren, voelen en weten wat ze moeten geloven? Ook al zouden ze graag willen, zonder zekerheid kunnen ze niet doen waar jij ze toe oproept.


Weten wat je moet geloven kan je altijd, want dat staat opgeschreven en dat kan je aan gelovigen vragen. En daar begint het mee. Voelen en ervaren zijn een gevolg daarvan.

Stel, je vraagt dit: "Geloof je dat de Heere Jezus voor jouw zonden gestorven is?". Wat als iemand dat niet zeker weet? Ze zullen het heus wel willen aannemen van je, maar hoe krijgen ze de volle zekerheid dat het echt zo is? Mensen hebben houvast in zichzelf nodig: geloofszekerheid en dat hebben ze niet! Is het dan vreemd dat ze zeggen dat ze het niet kunnen?


Dat is een vreemde volgorde. De Bijbel leert dat Jezus is gestorven voor iedereen en dat ieder die in Hem gelooft eeuwig leven heeft. Je gelooft in Jezus of je gelooft niet in Hem. En dat is wel een dingetje, want je spreekt telkens over leven van enkel genade. Prachtig. Maar dit zijn weer allemaal factoren waarbij mensen het zelf moeten doen. Goed geloven, zekerheid, geen twijfel. Want anders.... zo wordt onzekerheid gecreeerd. Als het dan beperkt zou worden tot mensen die Hem afwijzen en mensen die Hem hebben aangenomen, dan is dat prima. Maar wat er nu wordt gecreeerd is een grote groep die de inhoud gelooft, Gods woord dagelijks / wekelijks hoort maar twijfelt omdat ze zichzelf niet goed genoeg vinden (klopt, niemand is goed genoeg maar geloven is leven uit genade toch?) of denken dat er nog wat extra’s, wat speciaals moet gebeuren.

Maar je schetst heel helder de theologische denkfout: Jezus is voor een beperkt groepje mensen gestorven en de vraag is: is Hij ook voor mij gestorven of niet? Ben kk uitverkoren of niet? En dat leidt vaak tot lijdelijkheid, onzekerheid, passiviteit.

Dan kun je zeggen dat het geschreven staat en dat men daarop moet vertrouwen, maar is dat geloof? Is erop vertrouwen voldoende om te dienen als fundament of is er misschien meer nodig dan dat?

Mensen hebben niet genoeg aan een belofte alleen en dat weet God, want Hij kent ons. God belooft dus niet alleen dat wie gelooft eeuwig leven heeft, maar Hij verzekert je ook daadwerkelijk, nu in en tijdens je leven. De grond onder het ware geloof komt dus uit God Zelf, namelijk door Zijn eniggeboren Zoon. Jezus is het fundament.

De belofte verkrijgen kun je niet afdwingen, van de mens niet en van God niet. Het is genade. God schenkt het op Zijn tijd en aan wie Hij wil. We zijn overgeleverd aan God, maar vragen we Hem erom of nemen we eigenmachtig van God wat aan Hem is om te schenken?

In het laatste geval bedrieg je jezelf, zoals ik mezelf jarenlang heb bedrogen, en daar wil ik voor waarschuwen. Als het volgens jou niet Bijbels is, dan wil ik van jou weten wat er niet Bijbels aan is. Wat laat ik achterwege?


De zekerheid is er uit het geloof. Vanuit het geloven dat het waar is ga je met God wandelen en steeds maar ontdekken dat het waar is. De discipelen die Jezus volgden twijfelden, ze vielen en Hij hielp ze weer overeind en zo gingen ze steeds meer ontdekken wie Hij is en wat Hij doet. Dat was een heel proces. En een heel
ander proces dan wanneer ze de oproep van Jezus om Hem te gaan volgen naast zich hadden neergelegd met als reden: ik kan het niet, er moet eerst nog van alles in me gebeuren, ik twijfel nu soms nog etc.

Zonder geloof is het onmogelijk God vreugde te geven; wie hem wil naderen moet immers geloven dat hij bestaat, en wie hem zoekt zal door hem worden beloond. De belofte verkrijgen kan je inderdaad niet afdwingen. Maar hij is er tegelijkertijd voor iedereen die in Hem gelooft en Hem zoekt. Dus wat vertel je iemand die zoekt? Wacht maar, misschien wil God het je wel geven, op Zijn tijd? En misschien ook niet?!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 21 apr 2019 13:18

Hidden schreef:DeDwaler: Verder lezen a.u.b. vanaf Efeziërs 2:4 e.v. en ook de rest van het evangelie waarin ook staat dat Christus voor iedereen gestorven is en alles is betaald. (of niet voor jou?)


Het is misschien wat veelgevraagd in deze jachtige tijd, maar ik zou het bijzonder op prijs stellen als je wat uitgebreider uiteenzet wat je ermee bedoelt dat Christus voor iedereen gestorven is en dat alles is betaald, want mijns inziens is dat nogal kort door de bocht. Op welke Bijbeltekst doel je precies en wat is jouw lezing ervan.

Misschien als voorschot: Je zegt dat Christus voor iedereen is gestorven, maar bedoel je daarmee dat Jezus voor elke zonde van elk mens heeft betaald, of dat Hij de verzoening (losprijs) is voor ieders zonden. Dat is een wezenlijk verschil.

Calvinisten hebben het over beperkte verzoening (limited atonement). Dat vind ik ook te kort door de bocht, maar ik begrijp wat ze ermee bedoelen. God verzoent de wereld met Zichzelf door Zijn Zoon, maar het is beperkt, omdat het aan God is om een mens met Zichzelf te verzoenen. God schenkt genade en niet in algemene zin, maar aan wie Hij wil. Wat wel algemeen (aan allen) wordt aangeboden is de Heere Jezus, dus de Verzoener van zonden.

"Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus. Hij heeft Zich gegeven als een losprijs voor allen. Dit is het getuigenis op de door God bestemde tijd."
(1 Timotheüs 2:5-6)
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2019 13:42

Jezus dood is voldoende om de zonde van alle mensen weg te nemen. Maar alleen wie gelooft wordt vrijgesproken, wie niet gelooft niet, omdat ze niet willen geloven.(ps. Niet omdat ze niet konden geloven of omdat God het ze niet gunde / wilde geven)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 21 apr 2019 15:18

Marnix schreef:Jezus dood is voldoende om de zonde van alle mensen weg te nemen. Maar alleen wie gelooft wordt vrijgesproken, wie niet gelooft niet, omdat ze niet willen geloven.(ps. Niet omdat ze niet konden geloven of omdat God het ze niet gunde / wilde geven)


Ja, Marnix, maar het niet kunnen komt voort uit het niet willen. De zonde. Er zijn voor God geen mensen die wel willen, maar niet kunnen, tenzij Hij ze Zelf onmachtig maakt. Als een mens het wil en verlangt om bij God te horen, dan is dat omdat God hen de wil en het verlangen heeft gegeven.

Het is mogelijk dat iemand zijn onmacht leert kennen en daar niet omheen kan. Dan kan iemand zeggen dat hij of zij het niet kan en afhankelijk is van God (God moet het doen). God laat Zijn uitverkorenen soms ook lang wachten om hen te hulp te komen en dat is ook niet voor niets. Het is dus niet altijd zo duidelijk waar een mens precies staat, beste Marnix. Meer dan eens is het een grote strijd voor mensen en naar mijn mening is daar weinig oog voor.

Het gaat er echter wel om, waarom men het niet kan en dat is de zonde (onze eigen ongerechtigheid) en die les moeten we allemaal leren. De Heere Jezus:

"U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen. En toch wilt u niet tot Mij komen opdat u leven hebt. Eer van mensen neem Ik niet aan, maar Ik ken u: u bezit zelf de liefde van God niet.

Ik ben gekomen in de Naam van Mijn Vader, maar u neemt Mij niet aan. Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen. Hoe kunt u geloven, u die eer van elkaar aanneemt en de eer van de enige God niet zoekt?
"
(Johannes 5:39-44)

Voordat er onderscheid wordt gemaakt, wat Jezus daar zegt dat geldt voor ieder natuurlijk mens en niet alleen voor een stel weerbarstige Farizeeën (zie Romeinen 1-3). De mensheid zoekt de eigen eer en niet de eer van God en als de Zoon wordt gepredikt dan nemen ze Hem niet aan, maar iemand anders, die komt in zijn eigen naam, oftewel namens zichzelf.

Komt een mens wel en neemt de mens wel aan, dan is met de kennis van de waarheid. Gelovigen beamen immers wat Jezus zegt en Hij maakt geen onderscheid, want de zonden waarin anderen vallen daar vallen we zelf ook in. Als er onderscheid is, dan is het omdat we onszelf onderscheiden.

Met het gunnen van God heeft het al helemaal niets te maken. Alsof er mensen zijn die wel graag willen, maar God wil ze niet behouden, omdat ze (misschien) niet uitverkoren zouden zijn. Als dat als reden wordt aangevoerd waarom men niet kan, dan is dat je reinste flauwekul. Mensen die dat denken of te horen krijgen die moeten horen wat de Heere Jezus tegen hen zegt, zoals in bovenstaande tekst. Als ze ongemoeid gelaten in mijn kerk zouden zitten, dan zou ik ze of eruit zetten of zelf weggaan. Vorm geen ongelijk span met ongelovigen, want wat deelt een gelovige met een ongelovige en wat heeft gerechtigheid gemeenschappelijk met wetteloosheid, zegt Paulus (2 Korinthe 6:14-18).
.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten