toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 26 mar 2019 07:42

Marnix schreef:Maar is dat onbijbels? Jezus weent als Hij Jeruzalem ziet en roept uit: hoe vaak had ik u willen verzamelen zoams een hen haar kuikens verzamelt, maar jullie hebben het niet gewild. Als mensen verloren gaan is het niet omdat God ze niet wil redden maar omdat ze niet gered willen worden. De Bijbel roept mensen actief op tot handelen, tot bekering en geloof, tot het volgen van Jezus. Ze krijgen daarin een keus. Moet je dan je eigen redding bewerkstelligen? Nee. Want als je Hem gaat volgen ga je steeds meer ontdekken dat God al lang aan het werk was om je te redden. Maar je kan die twee niet scheiden. Werk je zaligheid met vreze en beven!
Want God werkt het willen en werken in je maar Zijn welbehagen.


Precies, in een ander topic schreef ik het ook al wat in dit topic ook zo van toepassing is

Binnen de Gereformeerde Gemeenten is het van grote zegen dat daar evangelist van Dooijeweert mag zijn.
Zo eenvoudig en begrijpelijk en gunnend hoe hij de van levensbelange Boodschap brengt zoals hieronder geciteerd

Geloven is aannemen wat God geeft.

Een mens gaat niet verloren omdat hij of zij niet uitverkoren was tot zaligheid.

Een mens gaat niet verloren omdat hij of zij uitverkoren was om verloren te gaan.


Een mens gaat zelfs niet verloren vanwege zijn of haar zonden en misdaden.

Een mens gaat verloren door stomme nalatigheid, omdat hij of zij Gods genade in Jezus niet aangenomen heeft.

Evangelist J v Dooijeweert sprak voor een groep studenten en bood een 2 euromuntstuk aan.
'Wie wil er 2 euro van mij ontvangen?'
Het bleef stil.
Hij bood het nog eens aan.
Toen kwam er iemand naar voren om het uit de hand van onze broeder aan te nemen.
En Jan vroeg: 'Kunnen we degene die net die 2 euro ontvangen heeft, beschuldigen van diefstal?'
'Nee, want ik heb het gegeven'.
Waarom zijn er dan kringen waar men zegt dat je met een gestolen Jezus leeft.
God heeft gegeven en wij mogen door genade aannemen.

Leef dan uit en van die genade.
Met vreugde en dankbaarheid.

Een gezegende dag!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 26 mar 2019 11:26

Dorpeling schreef:Inderdaad Chaya. Dát wordt hier gezegd en bedoeld. En dat was ook wat ik aan wou tonen. HIj eerst. Dan pas wij.

Trek mij, dan zal ik u nalopen!


Jezus hing aan het Kruis met open armen en het hele Evangelie is samen te vatten in 1 woord: KOM !!
Nader tot God en Hij zal tot u naderen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2019 13:02

Precies. De andere kant van het verhaal is dus dat we vaak van nature niet willen en dat God ons moet veranderen. Dat is net zo goed waar, alleen kan het nooit een tegenstelling zijn met wat hierboven staat en zo wordt het vaak wel gebracht. En mensen gaan dan zitten wachten totdat er iets in ze verandert. Maar de oproep tot geloof en bekering kan je niet beantwoorden met: Ja maar ik kan en wil niet. Als God je oproept tot geloof en bekering maakt Hij het ook mogelijk. Dat is wat ik eerder zei: "Je moet gehoor geven aan die oproep en in beweging komen, je omdraaien, bekeren. En als je dat doet ga je steeds meer ontdekken dat God al lang aan het werk was om je heen en in je. Die twee, dat God ons moet bekeren en dat we ons moeten bekeren, dat God ons geloof moet schenken en dat we worden opgeroepen om te geloven, mogen nooit tegen elkaar uitgespeeld worden maar moeten we naast elkaar laten staan... en gehoor geven aan Zijn oproep aan ons: Bekeer je, geloof het evangelische, in Jezus Christus is er redding voor je.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 01 apr 2019 13:06

Marnix schreef:Maar is dat onbijbels? Jezus weent als Hij Jeruzalem ziet en roept uit: hoe vaak had ik u willen verzamelen zoams een hen haar kuikens verzamelt, maar jullie hebben het niet gewild. Als mensen verloren gaan is het niet omdat God ze niet wil redden maar omdat ze niet gered willen worden. De Bijbel roept mensen actief op tot handelen, tot bekering en geloof, tot het volgen van Jezus. Ze krijgen daarin een keus



Maar de natuurlijke mens kiest niet voor God. Die kan nooit zelf God aan nemen of voor Hem kiezen. Hij kan niet zelf dat geloof maken, en wil dat niet ook. Want een mens van nature zegt 'wijk maar van mij, want aan de kennis van Uw wegen heb ik geen lust'. En we roepen het met de Joden mee 'kruist Hem, kruist Hem!' We willen Hem niet als Koning erkennen. Er moest eerst plaats voor gemaakt worden. En wanneer je niet de nood gaat voelen dat er een scheiding gekomen is tussen God en de mens, zul je ook geen behoefte voelen om die breuk te dichten. Dan vraag je daar niet om en dan zoek je daar niet naar.

Marnix schreef:Moet je dan je eigen redding bewerkstelligen? Nee. Want als je Hem gaat volgen ga je steeds meer ontdekken dat God al lang aan het werk was om je te redden. Maar je kan die twee niet scheiden. Werk je zaligheid met vreze en beven!
Want God werkt het willen en werken in je maar Zijn welbehagen.


Inderdaad. Maar dat zul je achteraf pas zien. Dan zie je dat jezelf niet de eerste was, maar dat God het Zelf was die zei, IK wil, en zij zullen.
Dat is een geestelijke mens. Dan krijg je een leven van God achterna lopen, en niet los te kunnen laten tenzij Hij je zegent. Hij wordt je pas dierbaar wanneer je je ellende gaat kennen. Maar dan is het nog niet om jouw geloof, om jouw tranen, niet om jouw gebed en niet om jouw zoeken. Want daar ligt geen verdienste in, geen aangenaamheid voor God. Het is alleen het werk wat Zijn Zoon volbracht heeft wat een verloren mens kan zalig maken. God kan niet om Zijn Eigen recht heen, de eis blijft wel staan! En daar kunnen wij nooit aan voldoen. En wanneer je dan Zijn liefde, gewilligheid en barmhartigheid gaat zien en Zijn grote genade om al je zonden te vergeven, dan zie je ook het grote wonder dat het zelfs voor jou nog kan. Alleen omdat Hij de eerste heeft willen zijn. Want het is door U, door U alleen om het eeuwige welbehagen.




MoesTuin schreef:één van de grootste valkuilen in de reformatorische wereld.
het afwachten, het niet kunnen komen tot de Heere Jezus om allerlei menselijk bedachte redenen.....

De Heere Jezus is zelf gekomen voor een ieder die in Hem gelooft, Geloof dan!
Voor iedereen, ja voor jou en mij en alle forum leden en allen die dit lezen.
de Heer Jezus is gekomen voor een ieder (is iedereen, niemand uitgezonderd, nee helemaal niemand, jij ook niet twijfelaar) die in Hem geloofd (Geloof in Christus vereist!)
Gelooft dan in Hem alleen (niet in de mens of predikant die je aan t twijfelen maakt)

een roep een persoonlijke oproep is van de Heere.
We ontvangen nu al reeds zoveel zekerheden maar enkel in Geloof in Christus alleen



Ik kan dat wel zeggen en mezelf aan gaan praten, ik zeg dan gewoon op een dag, 'ik geloof!" En dan denk ik, okay ik heb gezegd dat ik geloof dus ik ben behouden. En dat ga ik dan volhouden, en ik leef een beetje netjes en ik doe geen grote zonden meer. Dat is een zelfgemaakt en bedacht geloof, dan bekeer ik mezelf. Ik verander dan de buitenkant, maar mijn hart doet daarin niet mee. Of wel, voor mijn gevoel ben ik echt wel veranderd, omdat mijn hart arglistig is, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen.
Maar dan bedrieg ik mezelf toch? En wat schiet ik daar uiteindelijk mee op? Dan kan ik net zo goed tegen mijn tuinkabouter zeggen dat hij moet gaan lopen, en geloven dat hij dat kan, maar hij doet het niet. Ik heb zo geen borg voor mijn ziel en zal als het zo blijft, horen 'Ik heb u nooit gekend'. Het brengt me nergens.


Het geloof is een gave, wat Hij wil schenken niet om, maar OP het gebed. Je gaat de belofte van God in Zijn Evangelie zien en door de werking van de Heilige Geest wordt het gewerkt in jouw hart zodat je daarop gaat hopen, vertrouwen en geloven.
Je kunt nooit zelf tot Hem naderen, als je denkt dat te kunnen heb je nooit ingezien hoe diep onze val is, dat we in het paradijs blij waren van die Koning verlost te zijn. Dat we geen zonden doen maar zonde zijn. En dat van onze kant nooit dat herstel kan plaats vinden.

Dat is geen twijfel gezaaid door een predikant, of menselijke redeneringen, maar doorleefde realiteit!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 01 apr 2019 21:31

Dorpeling schreef:
Ik kan dat wel zeggen en mezelf aan gaan praten, ik zeg dan gewoon op een dag, 'ik geloof!" En dan denk ik, okay ik heb gezegd dat ik geloof dus ik ben behouden. En dat ga ik dan volhouden, en ik leef een beetje netjes en ik doe geen grote zonden meer. Dat is een zelfgemaakt en bedacht geloof, dan bekeer ik mezelf. Ik verander dan de buitenkant, maar mijn hart doet daarin niet mee. Of wel, voor mijn gevoel ben ik echt wel veranderd, omdat mijn hart arglistig is, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen.
Maar dan bedrieg ik mezelf toch? En wat schiet ik daar uiteindelijk mee op? Dan kan ik net zo goed tegen mijn tuinkabouter zeggen dat hij moet gaan lopen, en geloven dat hij dat kan, maar hij doet het niet. Ik heb zo geen borg voor mijn ziel en zal als het zo blijft, horen 'Ik heb u nooit gekend'. Het brengt me nergens.


Het geloof is een gave, wat Hij wil schenken niet om, maar OP het gebed. Je gaat de belofte van God in Zijn Evangelie zien en door de werking van de Heilige Geest wordt het gewerkt in jouw hart zodat je daarop gaat hopen, vertrouwen en geloven.
Je kunt nooit zelf tot Hem naderen, als je denkt dat te kunnen heb je nooit ingezien hoe diep onze val is, dat we in het paradijs blij waren van die Koning verlost te zijn. Dat we geen zonden doen maar zonde zijn. En dat van onze kant nooit dat herstel kan plaats vinden.

Dat is geen twijfel gezaaid door een predikant, of menselijke redeneringen, maar doorleefde realiteit!


Precies Dorpeling....je bent heel dicht bij.
Geloof is een gave, pak het dan.
Je kunt verstandelijk gaan geloven als een tuinkabouter maar het brengt je nergens, hooguit wat (kerkelijk) aanzien van de mens en je zelf voor de gek houden.
Geloven vanuit het hart in de Heer Jezus die wil wonen in jou hart op voorwaarde van geloof.
Zijn Geest komt vanaf dan in jou wonen en in jou werken (dat doet God, dat kan jij niet bewerkstelligen)
Dat is nu Genade!

Ik snap het heel goed de strijd Dorpeling.
Vroeger had ik ook een verstandelijke geloof maar had Jezus niet.
Pas toen Hij zich aan mij liet zien ( terwijl ik dat lange tijd niet eens opmerkte)
Alles wordt anders....Zijn Liefde komt in je wonen, in je hart.....en je wilt dit niets liever dan delen met allen die ten diepste dit zo rijke en onuitputtelijke geloof nog niet kennen of hier denken geen recht op te hebben.
Dat klopt ook wel, ware het niet dat de God de Rechter vrijspraak heeft gegeven in Zijn Zoon de Heer Jezus die voor al onze schulden ja al onze schulden is gestorven en opgestaan en Leeft....
Geloof in Hem is vereist.
Jezus neemt de zondaars aan.
Amen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2019 22:00

Dorpeling schreef:Maar de natuurlijke mens kiest niet voor God. Die kan nooit zelf God aan nemen of voor Hem kiezen. Hij kan niet zelf dat geloof maken, en wil dat niet ook. Want een mens van nature zegt 'wijk maar van mij, want aan de kennis van Uw wegen heb ik geen lust'. En we roepen het met de Joden mee 'kruist Hem, kruist Hem!' We willen Hem niet als Koning erkennen. Er moest eerst plaats voor gemaakt worden. En wanneer je niet de nood gaat voelen dat er een scheiding gekomen is tussen God en de mens, zul je ook geen behoefte voelen om die breuk te dichten. Dan vraag je daar niet om en dan zoek je daar niet naar.


Dat zeg ik toch? Als je gehoor geeft aan Gods oproep tot geloof en bekering (en die oproep kan alleen klinken omdat Hij dat zelf mogelijk maakte) ga je ook steeds meer ontdekken dat God al lang aan het werk was.

Je kan nooit zeggen: Ik word door God opgeroepen tot geloof en bekering maar ach, dat wil ik helemaal niet, ik moet maar wachten en bidden dat er eerst wat gaat gebeuren. Dat is nooit het juiste antwoord in de Bijbel.



Inderdaad. Maar dat zul je achteraf pas zien. Dan zie je dat jezelf niet de eerste was, maar dat God het Zelf was die zei, IK wil, en zij zullen.
Dat is een geestelijke mens. Dan krijg je een leven van God achterna lopen, en niet los te kunnen laten tenzij Hij je zegent. Hij wordt je pas dierbaar wanneer je je ellende gaat kennen. Maar dan is het nog niet om jouw geloof, om jouw tranen, niet om jouw gebed en niet om jouw zoeken. Want daar ligt geen verdienste in, geen aangenaamheid voor God. Het is alleen het werk wat Zijn Zoon volbracht heeft wat een verloren mens kan zalig maken. God kan niet om Zijn Eigen recht heen, de eis blijft wel staan! En daar kunnen wij nooit aan voldoen. En wanneer je dan Zijn liefde, gewilligheid en barmhartigheid gaat zien en Zijn grote genade om al je zonden te vergeven, dan zie je ook het grote wonder dat het zelfs voor jou nog kan. Alleen omdat Hij de eerste heeft willen zijn. Want het is door U, door U alleen om het eeuwige welbehagen.


Precies. Dat zul je achteraf zien. Daarom mag en kan je gehoor geven aan de bekeringsoproep van God en dat ga je dan ontdekken, beetje bij beetje. Als je zegt: ja maar ik doe niks want ik wil het van nature niet, ontdek je dat niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 02 apr 2019 14:02

MoesTuin schreef:Precies Dorpeling....je bent heel dicht bij.
Geloof is een gave, pak het dan.


Hoe?

Marnix schreef:
Dat zeg ik toch? Als je gehoor geeft aan Gods oproep tot geloof en bekering (en die oproep kan alleen klinken omdat Hij dat zelf mogelijk maakte) ga je ook steeds meer ontdekken dat God al lang aan het werk was.


Ik denk dat we hierin hetzelfde bedoelen.

Marnix schreef:Je kan nooit zeggen: Ik word door God opgeroepen tot geloof en bekering maar ach, dat wil ik helemaal niet, ik moet maar wachten en bidden dat er eerst wat gaat gebeuren. Dat is nooit het juiste antwoord in de Bijbel.

Precies. Dat zul je achteraf zien. Daarom mag en kan je gehoor geven aan de bekeringsoproep van God en dat ga je dan ontdekken, beetje bij beetje. Als je zegt: ja maar ik doe niks want ik wil het van nature niet, ontdek je dat niet.



Eens en oneens. Want je mag gehoor geven, maar je kunt het niet. En ten diepste wil je het niet, en zul je het ook nooit doen.
Wanneer dat niet veranderd is dat eigen schuld. Als dat wel veranderd is het Gods genade.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2019 18:36

Dorpeling schreef:Maar de natuurlijke mens kiest niet voor God. Die kan nooit zelf God aan nemen of voor Hem kiezen. Hij kan niet zelf dat geloof maken, en wil dat niet ook. Want een mens van nature zegt 'wijk maar van mij, want aan de kennis van Uw wegen heb ik geen lust'. En we roepen het met de Joden mee 'kruist Hem, kruist Hem!' We willen Hem niet als Koning erkennen. Er moest eerst plaats voor gemaakt worden. En wanneer je niet de nood gaat voelen dat er een scheiding gekomen is tussen God en de mens, zul je ook geen behoefte voelen om die breuk te dichten. Dan vraag je daar niet om en dan zoek je daar niet naar.
Appart. Het evangelie van verlossing is voor de natuurlijke mens (want die moet verlost worden), maar de natuurlijke mens kiest niet voor God.
Dus is het de geestelijke mens die voor God kiest, maar om geestelijk te zijn/worden is geloof en wedergeboorte nodig.

Maar goed, ik kan mij slecht voorstellen dat mensen die niet willen en geloven elke zondag in de kerk zitten. Wat hebben die daar te zoeken dan?
Mensen weten over het algemeen best wat ze willen en waar hun hart naar uit gaat.
Paulus zegt: "Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is?"
Nou mij dunkt, dan weet je toch zeker wel of je tot Jezus wilt komen om het leven te hebben. Joh. 5: 40.
Mij maakt niemand wijs dat je zelf niet in de gaten hebt als je hart vol is van wat Paulus schrijft in Romeinen 1 en Galaten 5: "Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in ​het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, zijn kortzichtig en trouweloos, zonder ​liefde​ en onbarmhartig. "
"Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, afgoderij​ en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen."
Dorpeling schreef:Ik kan dat wel zeggen en mezelf aan gaan praten, ik zeg dan gewoon op een dag, 'ik geloof!" En dan denk ik, okay ik heb gezegd dat ik geloof dus ik ben behouden. En dat ga ik dan volhouden, en ik leef een beetje netjes en ik doe geen grote zonden meer. Dat is een zelfgemaakt en bedacht geloof, dan bekeer ik mezelf. Ik verander dan de buitenkant, maar mijn hart doet daarin niet mee. Of wel, voor mijn gevoel ben ik echt wel veranderd, omdat mijn hart arglistig is, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen.
Eigenlijk gaat die tekst gewoon over de vrucht. Wie op God vertrouwt is als een boom geplant aan water, zijn wortels reiken tot in de rivier. Hij merkt de komst van de hitte niet op, zijn bladeren blijven altijd groen.Tijden van droogte deren hem niet, steeds weer draagt hij vrucht.
Niets is zo onbetrouwbaar als het ​hart, onverbeterlijk is het, wie zal het kennen? Ik, de HEER, ben het die het ​hart​ doorgrondt, die nieren toetst, die ieder naar zijn levenswandel beloont, aan ieder geeft wat hij verdient.
Zoals een patrijs eieren uitbroedt die ze niet heeft gelegd, zo is een mens die op oneerlijke wijze rijkdom verwerft. In de bloei van zijn leven verliest hij alles, als zijn einde komt, blijkt zijn dwaasheid.’
In Matt. 7 zegt Jezus dat de boom aan de vrucht herkent wordt. Een goede boom goede vruchten draagt, en een slechte boom slechte vruchten.
Tegen hen die Jezus' woorden horen en er niet naar handelen zal hij zeggen 'ga weg van Mij, ik heb jullie nooit gekend, wetsverkrachters.'
Maar wie zijn woorden hoort en ernaar handelt (goede vruchten), wordt vergeleken met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots.

Wie gelooft in eerlijkheid, trouw en rechtvaardigheid, barmhartigheid en mededogen, vergeving en genade, vriendelijkheid, behuplzaamheid goedheid ... gelooft ook in degene die zo is. Van zo iemand kun je op aan, die geloof en vertrouw je.
En God is zo. Daarom is het niet moeilijk om jezelf geheel en al aan Hem toe te vertrouwen!
Geloof is niet gericht op het geloof zelf, maar op hetgeen waar, en in wie je gelooft.
En daarom zal een levend geloof aan je woorden en daden te zien zijn, anders is het een dood geloof.
Dorpeling schreef:Het geloof is een gave, wat Hij wil schenken niet om, maar OP het gebed. Je gaat de belofte van God in Zijn Evangelie zien en door de werking van de Heilige Geest wordt het gewerkt in jouw hart zodat je daarop gaat hopen, vertrouwen en geloven.
Je kunt nooit zelf tot Hem naderen, als je denkt dat te kunnen heb je nooit ingezien hoe diep onze val is, dat we in het paradijs blij waren van die Koning verlost te zijn. Dat we geen zonden doen maar zonde zijn. En dat van onze kant nooit dat herstel kan plaats vinden.

Dat is geen twijfel gezaaid door een predikant, of menselijke redeneringen, maar doorleefde realiteit!
Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de ​duivel, dan zal die van u wegvluchten. Nader tot God, dan zal hij tot u naderen. Reinig uw handen, zondaars; zuiver uw ​hart, weifelaars.

Met een eenzijdig passief 'evangelie' zou ik ook niets kunnen, en bovendien hou ik dan maar een heel dun Bijbeltje over.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 02 apr 2019 21:12

naamloos schreef:Appart. Het evangelie van verlossing is voor de natuurlijke mens (want die moet verlost worden), maar de natuurlijke mens kiest niet voor God.
Dus is het de geestelijke mens die voor God kiest, maar om geestelijk te zijn/worden is geloof en wedergeboorte nodig.



Inderdaad. 1 Korinthe 2:
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.

kanttekening bij natuurlijke mens: de ziellijke mens; dat is, die geen andere hogere wijsheid heeft, dan die hem het licht der natuur en het menselijke vernuft leert.
--> Zie ook Jud: 19 'natuurlijke mensen, den Geest niet hebbende', kanttekening: namelijk Gods, dat is, den Geest der wedergeboorte;
kanttekening bij geestelijke mens: Dat is, die door den Geest Gods is verlicht en wedergeboren.

Een natuurlijke mens kiest niet voor God, tenzij God voor hem kiest. Joh 15: Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren.

Als God zou moeten wachten tot wij ons hart voor Hem zouden openen, kon Hij wel heel lang wachten.



naamloos schreef:Mij maakt niemand wijs dat je zelf niet in de gaten hebt als je hart vol is van wat Paulus schrijft in Romeinen 1 en Galaten 5: "Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in ​het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, zijn kortzichtig en trouweloos, zonder ​liefde​ en onbarmhartig. "
"Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, afgoderij​ en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen."


Ontken ik dat dan ergens?
Romeinen begint overigens als volgt: "Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot één toe.'

naamloos schreef:Eigenlijk gaat die tekst gewoon over de vrucht. Wie op God vertrouwt is als een boom geplant aan water, zijn wortels reiken tot in de rivier. Hij merkt de komst van de hitte niet op, zijn bladeren blijven altijd groen.Tijden van droogte deren hem niet, steeds weer draagt hij vrucht.
Niets is zo onbetrouwbaar als het ​hart, onverbeterlijk is het, wie zal het kennen? Ik, de HEER, ben het die het ​hart​ doorgrondt, die nieren toetst, die ieder naar zijn levenswandel beloont, aan ieder geeft wat hij verdient.
Zoals een patrijs eieren uitbroedt die ze niet heeft gelegd, zo is een mens die op oneerlijke wijze rijkdom verwerft. In de bloei van zijn leven verliest hij alles, als zijn einde komt, blijkt zijn dwaasheid.’
In Matt. 7 zegt Jezus dat de boom aan de vrucht herkent wordt. Een goede boom goede vruchten draagt, en een slechte boom slechte vruchten.
Tegen hen die Jezus' woorden horen en er niet naar handelen zal hij zeggen 'ga weg van Mij, ik heb jullie nooit gekend, wetsverkrachters.'
Maar wie zijn woorden hoort en ernaar handelt (goede vruchten), wordt vergeleken met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots.


Deze tekst gaat niet alleen over de vruchten, maar vooral over zelfkennis. We bedriegen onszelf zo snel, daarom is het zo nodig om steeds weer te onderzoeken waar het ons om te doen is en waar het bij ons op vast zit, of het alleen een 'gevoel' is of het echte werk, door God in ons gewerkt door de Heilige Geest. Alleen de Heere doorgrondt het hart, zoals ook in psalm 139 gebeden wordt 'Doorgrond mij en ken mijn hart en zie of er een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg.'


naamloos schreef:Met een eenzijdig passief 'evangelie' zou ik ook niets kunnen, en bovendien hou ik dan maar een heel dun Bijbeltje over.


Inzien dat u een verloren zondaar bent, valt niet onder een passief evangelie. En dan heb je daar ook niet genoeg meer aan. Als je dat werkelijk gaat voelen wordt je pas actief, en gaat de Bijbel spellen van a tot z om maar een weg te vinden om behouden te kunnen worden. En dan wordt het een echt evangelie, dat het Lam Gods gekomen is voor zondaren! Jesaja 65 : Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik. Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten.

Dat is zalig worden door genade alleen. OMdat Hij begonnen is.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2019 11:25

Dorpeling schreef:Inderdaad. 1 Korinthe 2:
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
Maar jij schijnt precies te begrijpen wat van de Geest Gods is, en te weten hoe Hij werkt. En ik begrijp van je dat je dat geen dwaasheid vind?
Maar dat weten, begrijpen en onderscheiden kan alleen een geestelijk mens, een natuurlijk mens niet.
Hoe kan het dan zijn dat je vraagt 'hoe?' (als het gaat over het geloof als gave aannemen), en hoe kan het dan zijn dat je zegt ''.... Ik heb zo geen borg voor mijn ziel en zal als het zo blijft, horen 'Ik heb u nooit gekend'. Het brengt me nergens."
Volgens deze teksten ben je of een natuurlijk mens, en derhalve snap je niets van het werk van de Geest en vind het maar dwaasheid; of je bent een geestelijk mens die weet in Wie je gelooft, en je weet dat je een borg voor je ziel hebt.
Want nogmaals, even verderop zegt Paulus: "Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is?"

Dorpeling schreef:Een natuurlijke mens kiest niet voor God, tenzij God voor hem kiest. Joh 15: Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren.
Jezus zegt tegen zijn discipelen dat Hij hen uitverkoren had.

Dorpeling schreef:Ontken ik dat dan ergens?
Romeinen begint overigens als volgt: "Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot één toe.'
Ik krijg bij jou sterk de indruk dat je er vanuit gaat dat serieuze kerkmensen onwillig zijn en God niet zoeken.
Je zegt ''ten diepste willen we niet.'' Maar waarom gaan serieuze mensen naar de kerk? Waarom lezen ze de Bijbel? Waarom bidden ze?
Allemaal omdat ze niet willen? :neeschudden:
Mensen die God zoeken zijn wél verstandig en die willen wél. Dat te ontkennen is het werk van de Geest ontkennen.
Verderop in Romeinen 1 lees ik hoe het eruit ziet in het hart van die onwillige onverstandige natuurlijke mensen, en dat klopt niet met serieuze (kerk)mensen die zogenaamd ''ten diepste niet willen.'' Het klopt niet met de Bijbel, niet met de eigen ervaring en de werkelijkheid.
Het klopt alleen in een theologisch dogmatisch systeem. En teksten en gebeurtenissen die niet in het systeem passen worden niet zelden genegeerd, verdraait of vergeestelijkt.
En met teksten die op de klank af wel goed in het systeem passen gebeurt, behoudens het negeren, hetzelfde.
Maar geloof moet zich richten op God. Hij zit niet opgesloten in systemen, dogma's en ook niet in de Bijbel.

Dorpeling schreef:Deze tekst gaat niet alleen over de vruchten, maar vooral over zelfkennis. We bedriegen onszelf zo snel, daarom is het zo nodig om steeds weer te onderzoeken waar het ons om te doen is en waar het bij ons op vast zit, of het alleen een 'gevoel' is of het echte werk, door God in ons gewerkt door de Heilige Geest. Alleen de Heere doorgrondt het hart, zoals ook in psalm 139 gebeden wordt 'Doorgrond mij en ken mijn hart en zie of er een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg.'
Deze tekst staat in de context van de vruchten. God zegt in dit gedeelte dat Hij het is die de harten kent, en Hij maakt ons duidelijk hoe wij meer inzicht in onze harten kunnen krijgen nl. door ons handelen, oftewel de vruchten.

Dorpeling schreef:Inzien dat u een verloren zondaar bent, valt niet onder een passief evangelie. En dan heb je daar ook niet genoeg meer aan. Als je dat werkelijk gaat voelen wordt je pas actief, en gaat de Bijbel spellen van a tot z om maar een weg te vinden om behouden te kunnen worden. En dan wordt het een echt evangelie, dat het Lam Gods gekomen is voor zondaren! Jesaja 65 : Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik. Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten.

Een passief evangelie is zeggen dat je niet wilt, dat je niet kunt geloven en je niet kunt bekeren.
- Wie niet wil heeft niets te klagen, eigen keus. Zo iemand zal ook niet staan naar geloof en bekering.
- Dat je je niet kunt bekeren is kletskoek. O.a. Johannes de Doper predikte een doop van bekering tot ​vergeving​ van ​zonden.
"Toen de menigte hem vroeg wat ze dan moesten doen zei hij dat ze hun voedsel moesten delen, en wie twee stel ​onderkleren​ heeft moet delen met wie niets heeft. De tollenaars moesten niet meer eisen dan voorgeschreven is, de soldaten mochten niemand lastig vallen maar moesten tevreden zijn met hun soldij."
- En geloven is een klip en klare opdracht die honderden keren in de Bijbel staat.

Ja geloof is ook een gave, net zoals gezondheid, eten en drinken enzo.
Prediker: "ja ook, dat ieder mens eet en drinkt en het goede geniet van al zijn zwoegen. Dat is een gave van God."
Ga je dan ook zeggen 'maar dat kan de mens niet, dat moet hem gegeven worden, bid er maar om.'
Volgens mij ga je zonder handenwringen en moeilijk te doen gewoon aan de slag, en je dankt God dat hij je gezondheid, eten en drinken gegeven heeft. (althans, ik hoop dat je gezond bent) Waarom zou geloof iets mystieks zijn, iets bovennatuurlijks waar je zelf niets aan kunt doen?


Dorpeling schreef:Dat is zalig worden door genade alleen. OMdat Hij begonnen is.
Ik heb al eerder gezegd dat ik, en niemand, hier ontkent dat het begin bij Hem ligt.
Wat valt er aan te nemen als Hij niets aanbiedt? Wat valt er te geloven als Hij geen belofte gedaan had?

Dorpeling schreef:Dan zie je dat jezelf niet de eerste was, maar dat God het Zelf was die zei, IK wil, en zij zullen.

Er staat nergens in de Bijbel dat God zegt ''Ik wil, en zij zullen.''
Er staat wél dat God wil dat alle mensen zalig worden. En ook dat er tweeërlei uitwerking is nl. dat er mensen zijn die zijn woord gaarne aannamen, en anderzijds dat er mensen zijn die hartnekkig zijn van hart, de Geest wederstaan en het evangelie verwerpen.
In Handelingen 2 staat "Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de ​profeet​ ​Joël: “Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitgieten...."
God wil en wilde dus ook de zaligheid van hen die niet willen, de Geest wederstaan en Hem afwijzen. Hij dwingt niet. Dus niks ''en zij zullen.''
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 03 apr 2019 12:43

naamloos schreef:Maar jij schijnt precies te begrijpen wat van de Geest Gods is, en te weten hoe Hij werkt. En ik begrijp van je dat je dat geen dwaasheid vind?
Maar dat weten, begrijpen en onderscheiden kan alleen een geestelijk mens, een natuurlijk mens niet.
Hoe kan het dan zijn dat je vraagt 'hoe?' (als het gaat over het geloof als gave aannemen), en hoe kan het dan zijn dat je zegt ''.... Ik heb zo geen borg voor mijn ziel en zal als het zo blijft, horen 'Ik heb u nooit gekend'. Het brengt me nergens."
Volgens deze teksten ben je of een natuurlijk mens, en derhalve snap je niets van het werk van de Geest en vind het maar dwaasheid; of je bent een geestelijk mens die weet in Wie je gelooft, en je weet dat je een borg voor je ziel hebt.
Want nogmaals, even verderop zegt Paulus: "Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is?"


Ik had het niet over mezelf. Ik zei, dat zou ik kunnen doen. Maar ik doe het niet. Want dat brengt me nergens.

naamloos schreef:Jezus zegt tegen zijn discipelen dat Hij hen uitverkoren had.


Juist, en daarom alleen zijn zij zalig geworden. Want ze waren niet zijn discipelen omdat ze dat zo graag wilden, maar omdat Jezus hen Zelf geroepen had.

naamloos schreef:Ik krijg bij jou sterk de indruk dat je er vanuit gaat dat serieuze kerkmensen onwillig zijn en God niet zoeken.
Je zegt ''ten diepste willen we niet.'' Maar waarom gaan serieuze mensen naar de kerk? Waarom lezen ze de Bijbel? Waarom bidden ze?
Allemaal omdat ze niet willen? :neeschudden:
Mensen die God zoeken zijn wél verstandig en die willen wél. Dat te ontkennen is het werk van de Geest ontkennen.
Verderop in Romeinen 1 lees ik hoe het eruit ziet in het hart van die onwillige onverstandige natuurlijke mensen, en dat klopt niet met serieuze (kerk)mensen die zogenaamd ''ten diepste niet willen.'' Het klopt niet met de Bijbel, niet met de eigen ervaring en de werkelijkheid.
Het klopt alleen in een theologisch dogmatisch systeem. En teksten en gebeurtenissen die niet in het systeem passen worden niet zelden genegeerd, verdraait of vergeestelijkt.
En met teksten die op de klank af wel goed in het systeem passen gebeurt, behoudens het negeren, hetzelfde.
Maar geloof moet zich richten op God. Hij zit niet opgesloten in systemen, dogma's en ook niet in de Bijbel.


Ik heb het niet over serieuze kerkmensen, ik heb het over mensen in het algemeen. Als je een serieus kerkmens (geworden) die God met zijn hart zoekt, is dat niet omdat je dat zelf zo graag wilt. Die is gewillig gemaakt. En zelfs na je bekering kun je weer in je onwil wegzinken. Omdat je je oude mens nog in je draagt. Want er is niemand die vanuit zichzelf wil. Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Nooit achter gekomen?


naamloos schreef: Waarom zou geloof iets mystieks zijn, iets bovennatuurlijks waar je zelf niets aan kunt doen?


Geloven kan iedereen. Er bestaan zoveel soorten geloof. Historisch, wondergeloof, tijdgeloof.. Maar alleen het waar zaligmakend geloof brengt je bij Hem. Omdat het van Hemzelf komt.

Paulus: ’Wat is het mens dat u niet hebt ontvangen?

Vr/a 21
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ookeen vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.

vr/a 65:Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al zijnweldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Van den Heiligen Geest , die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des Heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten.

Nogmaals ook Efeze 2 dan maar,
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden)
6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;
7 Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.
8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.





naamloos schreef:Er staat nergens in de Bijbel dat God zegt ''Ik wil, en zij zullen.''
Er staat wél dat God wil dat alle mensen zalig worden. En ook dat er tweeërlei uitwerking is nl. dat er mensen zijn die zijn woord gaarne aannamen, en anderzijds dat er mensen zijn die hartnekkig zijn van hart, de Geest wederstaan en het evangelie verwerpen.
In Handelingen 2 staat "Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de ​profeet​ ​Joël: “Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitgieten...."
God wil en wilde dus ook de zaligheid van hen die niet willen, de Geest wederstaan en Hem afwijzen. Hij dwingt niet. Dus niks ''en zij zullen.''


Deze tekst staat er niet letterlijk. Maar de hele Bijbel staat vol met teksten die verwijzen naar dat Hij de eerste is en altijd zal zijn. Dat zul je met me eens zijn. Bijvoorbeeld in 1 Samuel 12 : Want de HEERE zal Zijn volk niet verlaten, om Zijns groten Naams wil, dewijl het den HEERE beliefd heeft, ulieden Zich tot een volk te maken.

Hadden we een vrije wil, stelt Calvijn, dan zou God afhankelijk worden van de keuze van mensen. Dat is volgens hem onverenigbaar met Gods almacht. Bovendien, als het van onze eigen wil afhangt, wordt de toekomst heel onzeker: ik kan vijfentwintig jaar vast geloven in God en daarna besluiten ermee te stoppen. Maar dan kan het voor altijd te laat zijn.
Calvijn zegt: ’Als ik kies om te geloven, kan ik zeggen dat het mijn eigen keuze is, maar eigenlijk is het Gods keus.’
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2019 15:45

Dorpeling schreef:Juist, en daarom alleen zijn zij zalig geworden. Want ze waren niet zijn discipelen omdat ze dat zo graag wilden, maar omdat Jezus hen Zelf geroepen had.
Het gaat over de verkiezing van de twaalf om Zijn discipelen te zijn, incl. Judas.
Dorpeling schreef:Ik heb het niet over serieuze kerkmensen, ik heb het over mensen in het algemeen. Als je een serieus kerkmens (geworden) die God met zijn hart zoekt, is dat niet omdat je dat zelf zo graag wilt. Die is gewillig gemaakt. En zelfs na je bekering kun je weer in je onwil wegzinken. Omdat je je oude mens nog in je draagt. Want er is niemand die vanuit zichzelf wil. Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Nooit achter gekomen?
Nope. Ik kan me geen tijd in mijn leven herinneren dat ik niet graag bij Jezus wilde horen.
En in die dingen ben ik altijd heel serieus geweest, en nog steeds.

Wat hadden de mensen die Petrus' Pinksterpreek hoorden een geluk dat ze dat hele theologische systeem niet kenden.
Zo konden ze frank en vrij kiezen, geloven, zich bekeren zonder zich druk te maken wie er nou begonnen was en of het wel gekregen was enzo.
Dorpeling schreef:Hadden we een vrije wil, stelt Calvijn, dan zou God afhankelijk worden van de keuze van mensen. Dat is volgens hem onverenigbaar met Gods almacht.
Dat ben ik dan niet met Calvijn eens. Als God er voor kiest zijn almacht niet te gebruiken maakt Hem dat niet minder machtig.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2019 16:02

naamloos schreef:Het gaat over de verkiezing van de twaalf om Zijn discipelen te zijn, incl. Judas.Nope. Ik kan me geen tijd in mijn leven herinneren dat ik niet graag bij Jezus wilde horen.
En in die dingen ben ik altijd heel serieus geweest, en nog steeds.

En als nu zelfs onder die gekozen discipelen twijfel (Thomas) en verloochening ( Petrus ) leeft, acht jij jezelf dan beter dan hen?
Lees in dat verband ook nog eens de geschiedenis van de Emmaüsgangers, en zij herkenden hun Meester niet".

Door te stellen dat je zelf standvastig genoeg bent, trap je God eigenlijk op het hart, want waarin heb je Hem dan wel nodig?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2019 16:40

Chaya schreef:En als nu zelfs onder die gekozen discipelen twijfel (Thomas) en verloochening ( Petrus ) leeft, acht jij jezelf dan beter dan hen?
Lees in dat verband ook nog eens de geschiedenis van de Emmaüsgangers, en zij herkenden hun Meester niet".
Ik geef slechts naar eer en geweten antwoord. Het is gewoon zo! Dat heeft helemaal niets te maken met mezelf beter te achten.

Of heb je liever dat ik ga faken om maar nederig over te komen, en omdat het in het theologische systeem past?
Chaya schreef:Door te stellen dat je zelf standvastig genoeg bent, trap je God eigenlijk op het hart, want waarin heb je Hem dan wel nodig?
Ik heb niet gezegd dat ik nooit onderuit ga, wel dat ik me geen tijd in mijn leven herinnner dat ik niet bij Jezus wilde wilde horen, plus dat ik in die dingen altijd serieus ben.
God heeft mij nog nooit laten weten dat Hij zich daardoor op Zijn hart getrapt voelt, en in de Bijbel lees ik daar ook niets over; wel het tegenovergestelde trouwens. Verder zijn er tal van zaken waar ik Hem bij nodig heb
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2019 17:00

Dorpeling schreef:Hoe?



Eens en oneens. Want je mag gehoor geven, maar je kunt het niet. En ten diepste wil je het niet, en zul je het ook nooit doen.
Wanneer dat niet veranderd is dat eigen schuld. Als dat wel veranderd is het Gods genade.



Toen ze dit hoorden waren ze diep getroffen en vroegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten we doen, broeders? En Petrus zei: bekeer je, laat je dopen en roep de naam van Jezus Christus aan om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de Heilige Geest jullie geschonken worden. Want voor jullie is de belofte en voor jullie kinderen en voor allen die verre zijn die de Heer tot zich zal roepen. En hij deed met nog meer woorden beroep om de toeschouwers: Laat u redden uit dit verdorven geslacht.

Geen woorden dat ze het niet konden. Ook niet bij Jezus die rondgaat en preekt: Bekeer u, want het koninkrijk van God is nabij gekomen. Ook Johannes bracht dat evangelie. En de apostelen. Nergens de boodschap: Maar let op, ik zeg wel dat je je moet bekeren maar dat kan en wil je natuurlijk niet. Omdat God werkt door de prediking van het evangelie en het mensen mogelijk maakt om aan die oproep gehoor te geven. Daarom zal Hij hen die dat niet doen, dat hen aanrekenen.

En let ook op de volgorde in Handelingen 2: Bekeer u, laat u dopen, dan zal u de Heilige Geest geschonken worden. Waar mensen er vaak van maken: Eerst moet de Heilige Geest in je werken en wat veranderen en dan pas wil je je bekeren en anders wil je niet. Er staat hier iets anders.

Als laatste: Ben je gedoopt? Weet je wat God je bij de doop belooft? Hij sluit een verbond met je (niet pas als je zelf ook gaat geloven maar voordat je kan geloven al) en belooft je dan prachtige dingen:

Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods en zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.

Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.


En wil je dan beweren dat God het hen niet mogelijk zou mogen om te geloven? Of dat Hij niet in het hart van mensen zou werken zodat ze gehoor kunnen geven aan het evangelie?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten