toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2019 14:54

DeLange schreef:Was het maar zo, maar dat is feitelijk niet het geval. De meeste sprekers hebben er tegenwoordig theologische scholing gehad en staan er gewoon te preken. Sprekers met getuigenissen zijn een minderheid en de diensten waarin gemeenteleden een inbreng hebben door het delen van een getuigenis bijvoorbeeld, komt toch vanwege "de kerkelijke orde" ook niet heel vaak voor. Ik zal daarom zeggen, soms komen er getuigenissen en zelden van de gene die voorgaat. Dat komt ook omdat maar weinig christenen echt getuigenissen hebben en hebben ze het eenmaal verteld, dan vallen ze toch ook weer niet in de herhaling. En ze lopen er ook niet zo mee te koop. Voor getuigenissen moet je toch vooral bij de EO zijn, nog steeds :D

Dan ken jij dus de bevindelijke prediking niet?
Want dan wordt er uit de bevinding - ervaring - gesproken.
De eredienst is niet bedoeld om elkaar allerlei verhalen te vertellen, daar zijn de studiegroepen, ontmoetingen en bijbelkringen voor.
Waarom gaan we naar de kerk? Om onderwezen, gevoed en bemoedigd te worden.
Wie niet eerst kan luisteren, heeft ook niets te vertellen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 15 okt 2019 15:37

Chaya schreef:Dan ken jij dus de bevindelijke prediking niet?
Want dan wordt er uit de bevinding - ervaring - gesproken.
De eredienst is niet bedoeld om elkaar allerlei verhalen te vertellen, daar zijn de studiegroepen, ontmoetingen en bijbelkringen voor.
Waarom gaan we naar de kerk? Om onderwezen, gevoed en bemoedigd te worden.
Wie niet eerst kan luisteren, heeft ook niets te vertellen.


Wellicht is de term meer onbekend...
Als Christus centraal staat binnen iedere samenkomst is het goed, meer is niet nodig en de inrichting van de samenkomst of wat dan ook is van ondergeschikt belang....
Iedereen heeft zijn eigen intenties om wel of niet naar de kerk te gaan en dat is ook van groot belang. (er zijn er ook die gaan omdat het moet of het zo hoort of geen gezeur wil krijgen achteraf)
Ik ga naar de kerk om God te loven en te prijzen en ook voor de ontmoeting heel persoonlijk met Hem (wat ook elders kan)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 15 okt 2019 15:47

Marnix schreef:Ga dan gewoon op de Bijbeltekst in die ik aandraag in plaats van met verwijten te komen dat ik niet zou respecteren dat dit een reformatorisch forum is. De Bijbeltekst is toch duidelijk? Er mag in de samenkomsten / kerkdiensten ruimte zijn voor woorden, profetie etc van gemeenteleden. Het staat er zwart op wit. Dan verwacht ik wel een andere reactie dan: “dit is een reformatorisch forum en we doen dat dus niet. Je mag die Bijbeltekst niet eens noemen...”

Ik ben tot nu toe de enige van ons tweeën die in deze discussie de Bijbel heeft geciteerd. Jij hebt alleen aangehaald dat het niet de gewoonte is.


Precies, maar dan valt men opeens stil of is men gepikeerd en wordt je genegeerd (= lees: men heeft hier zelf geen heldere visie op en dus geen antwoord). Zo vertaal ik dat dan. Dat is me ondertussen zo duidelijk en ze kunnen er ten diepste ook niets aan doen denk ik dan maar....

Je ziet zo vaak dat men vastgeroest is in de vorm of hoe men het gewent is of hoe het hoort... autoriteit...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2019 15:59

Chaya schreef:Dan ken jij dus de bevindelijke prediking niet?
Want dan wordt er uit de bevinding - ervaring - gesproken.
De eredienst is niet bedoeld om elkaar allerlei verhalen te vertellen, daar zijn de studiegroepen, ontmoetingen en bijbelkringen voor.
Waarom gaan we naar de kerk? Om onderwezen, gevoed en bemoedigd te worden.
Wie niet eerst kan luisteren, heeft ook niets te vertellen.


Dat laatste is een hele grote waarheid. Maar 1 Korinthe 14 gaat wel ook over onze (zondagse) samenkomsten, daar is iedereen het wel over eens. En in die erediensten is er Bijbels gezien wel ruimte voor “een woord, een profetie, een onderwijzing” vanuit de gemeente. Dat is wel wat anders dan “elkaar allerlei verhalen” vertellen. Maar het mag volgens de Bijbel wel onderdeel zijn van de samenkomsten, ook die op zondag. Daar mag je gevoed worden, onderwezen worden en bemoedigd worden. Door de predikant, maar het zou mooi en Bijbels zijn als het daar niet bij bleef. Dat dat niet onze gewoonte is snap ik, maar je gewoonten soms toetsen aan de Bijbel is volgens mij altijd goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeLange » 15 okt 2019 16:13

Marnix schreef:Het gaat ook niet zozeer om nieuwe dingen leren. Ik herken het trouwens zelf niet echt, regelmatig hoor ik in preken invalshoeken die ik nog niet kende, accenten die me nog niet eerder waren opgevallen. Natuurlijk verandert de kern daar niet door maar ik vind het wel leerzaam. Maar daarnaast gaat het er ook om dat je bemoedigd wordt, aangescherpt, aangespoord. Je kan de theorie wel weten maar dat wil niet zeggen dat het ook altijd in je hart is. Je kan Gods liefde kennen maar er niet altijd vol van zijn. Door telkens weer het evangelie te horen kan je nieuwe energie krijgen, kan het vuur weer feller gaan branden. Dat kan door de preek maar ook door de getuigenissen van mensen om je heen. Ik geloof dat we dat, zoals we telkens weer eten nodig hebben om energie te krijgen, ook geestelijk nodig hebben. Om telkens weer stilgezet te worden bij Gods liefde en genade. Daarom is naast de preek de ontmoeting ook zo belangrijk, om elkaar te kunnen bemoedigen, scherp te houden, aan te sporen. Om te kunnen bidden voor elkaar als je in een dal zit. Door te kunnen danken en getuigen als je vol bent van Gods liefde.

En het is belangrijk bij preken dat daar ook een praktische toepassing bij zit, of dat je wordt opgeroepen om daarover na te denken. Wat doe ik hiermee. Hoe kan ik dit in mijn leven toepassen.


Dat ben ik met je eens. Nu heb ik dat nogal met het onderwerp evangelisatie. Dan worden we door de voorganger opgeroepen te evangeliseren. Dat is mooi, denk ik dan, maar meneer de voorganger, hoe doet u dat zelf? Kunt u een voorbeeld noemen waarin u dat deed? En dat mis ik dan, een duidelijk getuigenis voor hoe dat dan moet. Dus moet ik het nog zelf uitzoeken.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeLange » 15 okt 2019 16:20

Chaya schreef:Dan ken jij dus de bevindelijke prediking niet?

Nu weet ik wat bevindelijk is, maar van een bevindelijke preek heb ik nog niet gehoord. Ik ben ook op dit forum om mee te krijgen hoe dat in bevindelijke kringen onder andere gaat. Hoe er geloofd wordt. Hoe ziet een bevindelijke preek er naar jouw idee uit?
Ik ken wel wat getuigenissen in sommige preken of bij sommige sprekers.

Want dan wordt er uit de bevinding - ervaring - gesproken.
De eredienst is niet bedoeld om elkaar allerlei verhalen te vertellen, daar zijn de studiegroepen, ontmoetingen en bijbelkringen voor.
Waarom gaan we naar de kerk? Om onderwezen, gevoed en bemoedigd te worden.
Wie niet eerst kan luisteren, heeft ook niets te vertellen.

We hebben soms de ruimte in de dienst om ergens op te reageren. Dan getuigen sommige mensen soms om anderen te bemoedigen, net als op de kring.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 16 okt 2019 15:04

DeLange schreef:Nu weet ik wat bevindelijk is, maar van een bevindelijke preek heb ik nog niet gehoord. Ik ben ook op dit forum om mee te krijgen hoe dat in bevindelijke kringen onder andere gaat. Hoe er geloofd wordt. Hoe ziet een bevindelijke preek er naar jouw idee uit?

Het is eigenlijk gewoon ondervinding, ervaring.
Een predikant die op droge wijze de tekst behandelt, kan dan wel schriftuurlijk, bijbelgetrouw zijn, maar dat is niet genoeg.
Als er geen bevinding is, is het nl. geen zaak van het hart.
Dan bestaat de kans dat de preek wettisch is (je mag dit niet en je moet dat) en dat gaat op den duur verkillen of zelfs afstoten.

Bij een predikant die bevindelijk preekt, mag je zitten met je hart vol vragen, opstandige gedachten, twijfels, want dit zijn de levensvragen die de mensen in de bijbelse tijd ook doorgemaakt en beleefd hebben.
En dan wordt je getroost en bemoedigd en gesterkt. Gevoed en gelaafd.

Ik heb heus vaak onder preken gezeten die echt wel bijbels te noemen waren. Maar wat werd er OVER de zaak gepreekt. Er was totaal geen beleving in te horen. Ik had aan de dominee willen vragen: hoe is dat met u? Beleeft u dat ook zo?
Je gaat niet naar een lezing van een spreker, je gaat naar een geroepen dienstknecht, zo hoort dat te zijn.
Of geloof jij daar niet in? Kan iedereen die een beetje theologie kan studeren, wel op een kansel of achter een katheder staan, volgens jou?

En die bevinding heb ik ook in een evangelisatietent naast een camping gehoord. Ik was één van de weinige campinggasten. Maar wat had die man een vuur in zich. Ik was 16, het is dus al jaaaaren geleden, maar ik weet het nog.
En zo waren er meer plekken, buiten de rechterflank van de reformatorische kerk, waar ik met open hart heb kunnen luisteren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeLange » 16 okt 2019 18:47

Chaya schreef:Het is eigenlijk gewoon ondervinding, ervaring.
Een predikant die op droge wijze de tekst behandelt, kan dan wel schriftuurlijk, bijbelgetrouw zijn, maar dat is niet genoeg.
Als er geen bevinding is, is het nl. geen zaak van het hart.
Dan bestaat de kans dat de preek wettisch is (je mag dit niet en je moet dat) en dat gaat op den duur verkillen of zelfs afstoten.

Bij een predikant die bevindelijk preekt, mag je zitten met je hart vol vragen, opstandige gedachten, twijfels, want dit zijn de levensvragen die de mensen in de bijbelse tijd ook doorgemaakt en beleefd hebben.
En dan wordt je getroost en bemoedigd en gesterkt. Gevoed en gelaafd.

Ik heb heus vaak onder preken gezeten die echt wel bijbels te noemen waren. Maar wat werd er OVER de zaak gepreekt. Er was totaal geen beleving in te horen. Ik had aan de dominee willen vragen: hoe is dat met u? Beleeft u dat ook zo?
Je gaat niet naar een lezing van een spreker, je gaat naar een geroepen dienstknecht, zo hoort dat te zijn.
Of geloof jij daar niet in? Kan iedereen die een beetje theologie kan studeren, wel op een kansel of achter een katheder staan, volgens jou?

En die bevinding heb ik ook in een evangelisatietent naast een camping gehoord. Ik was één van de weinige campinggasten. Maar wat had die man een vuur in zich. Ik was 16, het is dus al jaaaaren geleden, maar ik weet het nog.
En zo waren er meer plekken, buiten de rechterflank van de reformatorische kerk, waar ik met open hart heb kunnen luisteren.


Helder :D Ik ben het daar wel mee eens. Een voorganger moet zelf ook het geloof en de uitwerking ervan in zijn eigen leven terug zien/ ervaren.
Nu weet ik wat de term inhoud :wink:
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 17 okt 2019 11:11

DeLange schreef:Helder :D Ik ben het daar wel mee eens. Een voorganger moet zelf ook het geloof en de uitwerking ervan in zijn eigen leven terug zien/ ervaren.
Nu weet ik wat de term inhoud :wink:

Een professor die gepromoveerd is in de Franse taal, moet geen Duits gaan doceren. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeLange » 17 okt 2019 13:26

Chaya schreef:Een professor die gepromoveerd is in de Franse taal, moet geen Duits gaan doceren. :wink:

Inderdaad. :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten