toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 05 apr 2019 21:06

Veendam schreef:Als je Galaten 1 vers 11 citeren gaat dan moet je ook lezen wat er net voor staat maar eigenlijk gaat de GEHELE GALATENBRIEF hier over.
Het evangelie bestaat eigenlijk uit 1 woord en dat is GENADE.
Het andere evangelie is geen evangelie schrijft Pauls, namelijk dat de mensen weer onder de Wet gesteld worden.
Het evangelie "naar de mens" is dat de mens door EIGEN WERKEN, door het zweet van hun eigen werken en moeiten het zelf moeten verdienen.
De hele Galatenbrief gaat over de vraag of we nu onder de wet zijn of onder de genade.

ALLES IS GENADE !!! Niets heb je aan het verwachten van de verlossing door eigen inspanningen door de wet te houden en al zeker niet door die op te leggen aan anderen.


Er is maar één Evangelie en elk ander verhaal dat afbreuk doet aan wat God overgeleverd heeft is een ander Evangelie, of dat nu het herinvoeren van de besnijdenis is of een vroomklinkend verzinsel. Op het moment dat er afbreuk wordt gedaan aan de genade van God, dan is het mensenwerk en dus net zo goed wet, net als dat halfbakken evangelie waar de hele wereld achteraan holt.

De Heere Jezus predikt de wet. De mensen worden opgeroepen dat ze voor hun behoud moeten doen wat de Heere Jezus zegt. Dat is de wet doen (werken) en daar neemt men geen aanstoot aan. Wat er echter wordt nagelaten (bij halfbakken evangelies) is de verkondiging van Jezus dat geen mens doet wat Hij zegt, want daar neemt men namelijk aanstoot aan. Dat andere mensen niet doen wat Jezus vraagt dat geloven ze maar al te vlot, maar ze geloven niet dat ze het zelf niet doen en niet kunnen als dat ze verkondigd wordt. Ze geloven de Heere Jezus niet als Hij het zegt en ze geloven Zijn dienaren niet.

Als iemand denkt dat hij of zij kan doen wat de Heere Jezus vraagt (eist) en zijn heil op die grond bouwt dan staat dat bouwsel op zand, want minder dan volmaakt is niet goed genoeg. De mens is verloren, want God is volmaakt en de mens niet. Het gaat niet alleen om wat de Heere Jezus zegt en doet, maar het gaat vooral om Hem. Jezus is de Verlosser Die de Vader gezonden heeft, omdat er geen mens is die doet wat Hij wil, behalve één en dat is Zijn eniggeboren Zoon. Het leven is alleen in Hem en Hij is de rots waarop men moet bouwen, anders zal het bouwsel niet standhouden.

"Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 06 apr 2019 11:42

DeDwaler schreef:Er is maar één Evangelie en elk ander verhaal dat afbreuk doet aan wat God overgeleverd heeft is een ander Evangelie, of dat nu het herinvoeren van de besnijdenis is of een vroomklinkend verzinsel. Op het moment dat er afbreuk wordt gedaan aan de genade van God, dan is het mensenwerk en dus net zo goed wet, net als dat halfbakken evangelie waar de hele wereld achteraan holt.

De Heere Jezus predikt de wet. De mensen worden opgeroepen dat ze voor hun behoud moeten doen wat de Heere Jezus zegt. Dat is de wet doen (werken) en daar neemt men geen aanstoot aan. Wat er echter wordt nagelaten (bij halfbakken evangelies) is de verkondiging van Jezus dat geen mens doet wat Hij zegt, want daar neemt men namelijk aanstoot aan. Dat andere mensen niet doen wat Jezus vraagt dat geloven ze maar al te vlot, maar ze geloven niet dat ze het zelf niet doen en niet kunnen als dat ze verkondigd wordt. Ze geloven de Heere Jezus niet als Hij het zegt en ze geloven Zijn dienaren niet.

Als iemand denkt dat hij of zij kan doen wat de Heere Jezus vraagt (eist) en zijn heil op die grond bouwt dan staat dat bouwsel op zand, want minder dan volmaakt is niet goed genoeg. De mens is verloren, want God is volmaakt en de mens niet. Het gaat niet alleen om wat de Heere Jezus zegt en doet, maar het gaat vooral om Hem. Jezus is de Verlosser Die de Vader gezonden heeft, omdat er geen mens is die doet wat Hij wil, behalve één en dat is Zijn eniggeboren Zoon. Het leven is alleen in Hem en Hij is de rots waarop men moet bouwen, anders zal het bouwsel niet standhouden.

"Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)


Jezus predikte niet de wet, maar de verlossing dor genade alleen !!
Als Jezus het houden van de wet predikte dan had hij naar de overspelige vrouw zelf de eerste steen gegooid, want wet is wet.
Toen de wet kwam vielen er gelijk ongeveer 3000 doden nadat ze het gouden kalf gemaakt hadden, maar toen de Heilige Geest kwam kwamen er 3000 tot leven door het geloof. Zo staat de wet dus ook tegenover de genade en wet en genade kunnen elkaar van zichzelf niet verdragen omdat ze het tegenovergestelde van elkaar zijn. Door de Heilige Geest die in ons is komen wonen kunnen wij best wel doen wat God van ons vraagt omdat God dat dus in ons heeft bewerkt door de Heilige Geest. De wedergeboren mens is daartoe dus prima in staat.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 06 apr 2019 13:25

Marnix schreef:Wat ik vooral niet snap is de tegenstelling die je creeert. God wil het wel, Hij maakt het ook mogelijk en toch willen mensen niet? Waarom dan niet? Er is maar 1 optie: ze kunnen wel maar luisteren niet. En dat is hun eigen keuze want God maakt het wel mogelijk en wil ze wel redden.


MoesTuin schreef:Hoe bedoel je dit precies De dealer?
Als ik het goed bezie allemaal lijkt Dorpeling in twijfel en onzekerheid te zijn.
Dat is denk ik iets anders dan tegenwind?
Maar ik kan er naast zitten.


Ik merk aan diverse reacties dat ik misschien af en toe wat onduidelijk ben geweest, ik heb daar wel vaker last van. Het lijkt er wat stumpelig uit te komen. Omdat het uit mijn hart komt, en niet vanuit napraterij zoals gravo suggereert. Dank ook aan deDwaler die me blijkbaar wel snapt.

Het is ook een heel moeilijk stuk. Onze verantwoording, wil, onwil en uit genade alleen zal altijd een onderwerp van discussie blijven en eens worden we het niet. Ik heb daar de laatste dagen eens over zitten denken en krijg dan toch de behoefte om proberen duidelijk te maken hoe ik het nu in feite bedoel en erin sta, ook voor mezelf. En niet om de discussie hierover weer aan te wakkeren, ik ben daar wel een beetje klaar mee. Iedereen moet uiteindelijk voor zichzelf verantwoording afleggen.

Excuses alvast voor de enorme lap.

In Genesis 1 zei God; 'Laat Ons mensen maken naar ons beeld en naar onze gelijkenis. En zie, het was zeer goed. Maar al in Genesis 3 ging het verkeerd. We kregen een waarschuwing. Een proefgebod, omdat Hij vrijwillig gediend wil worden, maar we sloegen deze in de wind.De twijfel en wantrouwen werden gezaaid, 'is het ook dat God gezegd heeft...?' Eva at en gaf ook Adam, en hij at. Hiermee was het beslist, in Adam waren en zijn ook wij niet tevreden met wat ons gegeven was, maar we willen meer. Als God zijn, kennende het goed en het kwaad, eigen meester en niemand boven ons. Onze hoogmoed als God te willen zijn kwam toen openbaar. Als straf komen nu dood en vloek over de mens, en uit ons hart komt alleen nog maar zonde en verderf voort.
Toch liet God ons niet los. Hij blijft de belovende God, zoekt Adam en Eva op en kwam met de moederbelofte. Ondanks zonde en ontrouw, maakte Hij een verbond. Maar Hij dreef de mens wel weg uit het paradijs, weg van de boom des levens. En niemand kan terug keren 'En Hij dreef de mens uit en stelde cherubs tegen het oosten van de hof van Eden, en een vlammig lemmer eens zwaards, dat zich omkeerde, om te bewaren de weg van de boom des levens.'

Dat is ons aller begin, en tot hiertoe zal niemand dat hier ontkennen denk ik. Maar dan.

Hoe diep we gevallen zijn komt dan pas openbaar. Een vijand van God en Zijn zaligheid. De mens is geestelijk dood geworden. We eren God niet meer, gehoorzamen niet meer, aanvaarden Hem niet, kennen geen liefde tot Hem. 'We dwalen allen als schapen, we keren ons een iegelijk naar zijn weg.' Al onze woorden, gedachten en daden zijn besmet met zonde.

We kunnen onze zonde kennen uit het Woord en door de wet. Dat is ons gegeven zodat we nooit kunnen zeggen dat we het niet geweten hebben. Bovendien heeft ieder mens een ingeschapen Godskennis. Maar als we het Woord als algemene kennis aanvaarden, omdat we er bij opgevoed zijn of om welke reden dan ook, hebben we geen berouw over, we zien de diepte van onze val niet en zoeken ook geen vergeving voor, we hebben er geen enkele behoefte aan ook. 'Gij zegt: ik ben rijk en verrijkt geworden en heb aan geen ding gebrek' ; 'Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

En hoe wordt je 'ziek'? Door de bijzondere overtuiging van zonde door de Heilige Geest gewerkt in ons hart, dat je om Góds wil bedroefd bent. Het is volledig Zijn werk, anders zou het geen volledige genade zijn. Dat is geen lijdelijkheid, dat is het doorleven dat een mens geen enkel vermogen heeft om de zelf Heere tegemoet te komen. Je kunt niet zelf je hart openstellen voor God. Alleen een genadewonder kan de mens veranderen. Bij God zijn alle dingen mogelijk, ook wat bij ons onmogelijk is.

Als de wet komt met haar onverbiddelijke eis, de heilige eis van God: 'Betaal mij, wat gij schuldig zijt.' Die smart, dat berouw en dat voelen van schuld kunnen we zelf niet maken. Dan niet te kunnen voldoen, dat drijft uit tot Hem. Onbekwaam tot enig goed, geneigd tot alle kwaad. Dan ga je vragen of er nog een weg is om behouden te worden. Geef mij Jezus of ik sterf. 'Heere, wees mij, zondaar, genadig'. Als zondaar, verloren en zonder enige rechten, Hem om genade smekend omdat je ziet en voelt dat je zelf niets maar dan ook echt niets meer kunt doen. Jezus, niet mijn eigen kracht, Niet het werk, door mij volbracht, Niet het offer, dat ik breng, Niet de tranen, die ik pleng, Schoon ik gansche nachten ween, kunnen redden: Gij alleen!' 'God, opgewekt hebbende Zijn Kind Jezus, heeft Dezelfden eerst tot u gezonden, dat Hij ulieden zegene zou, daarin dat Hij een iegelijk van u afkere van uw boosheid'.

Het evangelie is het Licht. 'En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen'. Net als in de schepping, ook nu het Licht, door God aan ons gegeven. Maar we hebben onszelf blind gemaakt in het paradijs, zien het Licht niet meer. 'Hij is gekomen tot het Zijne en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen'. Maar dan ook de belofte, 'Het volk, dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien; degenen, die wonen in het land van de schaduw des doods, over dezelve zal een licht schijnen'. Waarom? Waardoor? Kennis van Gods Woord is onmisbaar. Alleen door Gods trouw aan ons gegeven, door Zijn liefde tot vijanden. Onbegrijpelijk wonder toch ook. Wat is dat ontdekkend licht toch onmisbaar, door de werking van Zijn Geest, ogen krijgen om te zien en handen om aan te nemen.

Jezus Zelf ontdekt eerst aan de zonde en pas daarna aan de mogelijkheid van herstel door genade alleen. 'Ik raad u dat gij van Mij koopt, goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij bekleed moogt worden en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard wordt; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.'

Deze en andere oproepen in de Bijbel om ons te bekeren? Die staat er wel, heel vaak zelfs. Maar kunnen we dat zelf dan, waar ligt onze verantwoording? God ziet wel dat onze zonden ons zo lief zijn. 'Maar uw ongerechtigheden maken een scheiding tussen ulieden en tussen uw God, en uw zonden verbergen het aangezicht van ulieden, dat Hij niet hoort.' Je moet je bekeren en tot God terug komen, in de weg van berouw en belijdenis. Dat je dat van nature niet kunt en niet wilt, laat wel de eis staan van het moeten en behoren te doen. We vechten ons liever dood, dan een evangelie te accepteren wat alleen de mogelijkheid open laat om door Hem gered te worden.
Je moet toch ook zelf nog iets doen, zelf je bekeren. En dan onderschrijft men schijnbaar de genade, maar ondertussen zeggen ze toch 'pak het dan! Geloof nou gewoon!' Nou, doe dat dan maar. Probeer het maar eens, doe er je best maar voor. Je komt er echt wel achter dat je geen steek verder komt! Ik neem daar in elk geval geen genoegen mee, want ik kan mezelf wel een geloof aanpraten waar ik toch verloren mee ga.

Ik ben toch zo intens blij dat ik zelf niets hoef te doen, niets hoef mee te brengen. Dat ik als verloren zondaar mag komen, met lege handen en alleen maar schuld. Om aan Zijn voeten te komen, worstelend om genade. En dan staan er zoveel beloftes in de Bijbel, dat Hij nooit een bidder laat staan die in waarheid tot Hem komt. Omdat Zijn eer ervan af hangt. Op Zijn tijd zal Hij uitkomst geven. 'Geloofd zij God, Die mijn gebed niet heeft afgewend, noch Zijn goedertierenheid van mij'. Tot roem van Zijn genade.

En dat is het wonder voor wie zinkt in de diepte van zijn verlorenheid, dan komt Hij als Redder. Hij heeft in Zijn komen naar deze aarde al betaald voor onze zonden. 'Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende'. 'Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven.' 'Gij hebt ons Gode gekocht met Uw dierbaar bloed.' Niet de daad van het geloof, maar de genade van het geschonken geloof maakt zalig. Hij de vloek, ik de zegen. Het is alleen de vrije gunst die eeuwig Hem bewoog.

Dat is het wonder van vrije genade, waarmee Hij begint en ook Zelf (gelukkig maar!) zal eindigen. Als wij het vast moesten houden, als wij ook maar iets eraan moesten doen bleef de hemel leeg. Een mens kan zijn hele leven lang wachten tot zijn hart ook nog mee gaat werken, maar dan kun je heel lang wachten, tot het te laat is.
Je mag best bezorgd zijn voor iedereen die niet de keus voor God maken. Maar ik ben bezorgd voor mensen die wel zelf die keus maken. Ik vrees dat God zal zeggen: ga weg van Mij want ik heb u nooit gekend. Het geloof, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in het hart werkt, dat is het geschonken geloof. Daar is de belofte, dat Hij nooit zal laten varen het werk Zijner handen. Hij is de Alpha en de Omega, dat kunnen we niet omdraaien of veranderen. Zoveel teksten die wijzen op Zijn handelen met ons, niet andersom! 'Ziedaar, Ik en de kinderen die Mij God gegeven heeft.' 'Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.' 'En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is.' 'Het komt, dat Ik vergaderen zal alle heidenen en tongen, en zij zullen komen, en zij zullen Mijn heerlijkheid zien.'

En de uitverkiezing? Daar mogen we niet mee werken, dat is Gods verborgen raad. Maar zo blij dat die er is! Want zonder uitverkiezing werd niemand zalig, en was er geen enkele hoop. Nu wel, omdat Hij een volk uitverkoren heeft ten eeuwige leven. Spurgeon zegt: Had Hij mij niet uitverkoren voor mijn geboorte, Hij zou daarna geen enkele aanleiding hebben om mij uit te verkiezen.
Dan komt er een leven van dankbaarheid, uit liefde voor God al Zijn geboden trachten te houden. Met vallen en opstaan, steeds weer terug komen bij Hem. Geen leven van het altijd maar op zak hebben, God in je broekzak. Hij maakt Zichzelf onmisbaar. Altijd afhankelijk te blijven, geen roemen in jezelf maar het onderstrepen: door U, door U alleen!

Misschien is het nu wat duidelijker verwoord, misschien ook niet.
Wat er ook gebeurd en gezegd wordt, kritiek, commentaar, haat, verwijten, ongeloof, twist... ik blijf ervan verzekerd dat bovenstaand de waarheid is. Dat dit de weg is waardoor al Gods volk in meer of mindere mate zich in zal herkennen.
En och, als we het dan niet met elkaar eens zijn, laten we dan maar voor elkaar bidden in plaats van te verbijten.


Om uiteindelijk toch ontopic te blijven, de ideale toekomstige vorm van de eredienst?
Voor mij graag een zuivere prediking, gegrond op Gods Woord, inclusief de geloofsbelijdenis, statenvertaling, Catechismus en de Dortse Leerregels.
Van Wet en vloek. Over zonde. Dan over onze zondeval. Daarna onze diepe, totale zondeval. Niet alleen zonden doen, maar zonde zijn. Over onze onmacht en onwil ten goede. Over schuld. 'Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschrevenis in het boek der wet om dat te doen'.
Van Evangelie en verlossing. Over genade. Dan genade alleen. Daarna genade voor genade. Dan genade, zelfs voor mij? Daarna genade, ook voor mij! En tot slot:'er blijft dan een rust over voor het volk van God.'

Kortom, Hij moet wassen en ik minder worden.


Ps speciaal voor gravo; dit is geen napraten of imitatie, maar woord voor woord doorleefd en inhoudelijk getoetst aan het Woord van God.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor mona » 06 apr 2019 13:40

Veendam schreef:Jezus predikte niet de wet, maar de verlossing dor genade alleen !!

Veendam schreef:Als Jezus het houden van de wet predikte dan had hij naar de overspelige vrouw zelf de eerste steen gegooid, want wet is wet.

Jezus schafte het houden van de wet niet af, ook niet na Zijn sterven, opstanding en hemelvaart.
Echter Hij werd gedreven in Zijn prediking door de volmaakte innerlijke wet: Liefde tot God en tot de naaste!
Deze wet ging/gaat nóg dieper dan de uiterlijke wet alleen, en is alleen te houden door de inwoning van de Geest van God.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 06 apr 2019 16:16

Dorpeling schreef:Ik merk aan diverse reacties dat ik misschien af en toe wat onduidelijk ben geweest, ik heb daar wel vaker last van. Het lijkt er wat stumpelig uit te komen...

... Kortom, Hij moet wassen en ik minder worden.


Het is niet stumpelig, lieve Dorpeling. Je verhaal getuigt van Geest en van kracht en ik ben het in alles roerend met je eens. Dank je voor je rijke uiteenzetting van het Evangelie. De Heere zij geprezen!
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 06 apr 2019 16:58

MoesTuin schreef:Beste de Dwaler

Ook voor jou, en iedereen die dit gaat beluisteren en horen, zo rijk en van Levensbelang!

Als je een half uur de tijd hebt.....rijk Evangelie Woord...verbindend in Christus alleen gebracht.
Ik hoop dat het verstaan wordt.

"Komt allen tot Mij die vermoeid en belast is en Ik zal u Rust geven"

P.J. Stam
Genade en Vergeving in 5 thema's:

1. Waarde
2. Ruimte
3. Kracht
4. Eenvoud
5. Onbaatzuchtigheid


Allereerst hartelijk dank voor de link, MoesTuin! :wink:
Ik heb de preek aandachtig beluisterd. De kritiek, want dat heb ik op deze vorm van prediking, komt voort uit liefde en nergens anders om, want ik waardeer de moeite die jij en anderen nemen om te lezen, schrijven en te reageren zeer.

De kritiek op mij snap ik ook heel goed en ik snap ook dat je denkt of vindt dat ik hindernissen voor mensen opwerp die de weg tot God versperren, want dat doe ik namelijk ook. Zo simpel is het. Het zijn echter niet mijn hindernissen, maar de woorden van de Heere Jezus Zelf. Ik roep iedereen dan ook op om zelf de Bijbel ter hand te nemen en te onderzoeken wat geschreven staat. Aan de hand van de aangedragen preek zal ik wat voorbeelden geven.

De dominee zegt dat we vermoeid en belast zijn door de wetten en de regeltjes, maar dat is mijns inziens niet wat Jezus hier bedoelt. De mens raakt nooit uitgewerkt (wet), want hij is daarin onvermoeibaar. De Heere Jezus bedoelt met vermoeid en belast zijn het gebukt gaan onder het slavenjuk van de zonde. Wat vermoeid maakt is de onmacht en de onmogelijkheid voor de mens om zichzelf te verlossen (bevrijden van de zonde). Het is God Zelf die de mens onmachtig maakt en daarom begint Jezus in Mattheüs 11 ook hiermee:

"In die tijd antwoordde Jezus en zei: Ik dank U, Vader, Heere van de hemel en van de aarde, dat U deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, en ze aan jonge kinderen hebt geopenbaard. Ja, Vader, want zo was het Uw welbehagen. Alle dingen zijn Mij overgegeven door Mijn Vader; en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren." (Mattheüs 11:25-27)

Jezus legt hier de macht om te openbaren wat verborgen is bij Zijn Vader en bij Zichzelf. Een hindernis dus, namelijk het verborgen zijn van deze dingen (de waarheid van God) en de afhankelijkheid van de Heere Jezus Die het ons moet openbaren.

Vervolgens komt het stuk: "Kom naar Mij toe, allen...". Kortom: Het vermoeid en belast komen bij Jezus is het directe gevolg van de openbaring van de waarheid door God. God breekt een mens af door hem de waarheid te openbaren.

24:09 (video): Dominee: "Kom met lege handen, bankroet, failliet, geruïneerd, vervloekt als je bent".

Een mens kan zijn handen niet leegmaken. Waarom niet? Omdat hij een slaaf van de zonde is. Het is God Zelf die de handen van een zondaar leegmaakt en tot Zijn Zoon brengt. Dat bedoel ik met dat God een mens onmachtig maakt en trekt en leert, waardoor die mens bij Jezus zal komen.

24:28 (video): Dominee: "En die tot Mij komt... Krijg je er nog een garantiebewijs bovenop. Garantiebewijs! Die tot mij komt zal Ik geenszins uitwerpen.".

Dit staat er in vers 37: "Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen." (Johannes 6:37).

Er staat nog wat voor, namelijk: "Alles wat de Vader mij geeft, zal tot Mij komen". Dat is belangrijk, want de garantie ligt hier duidelijk niet in dat Jezus je niet zal uitwerpen, omdat jij tot Hem komt, maar dat de Vader jou aan Zijn Zoon geeft, waardoor (door Wie) je tot Hem komt en Hij je niet zal uitwerpen. Zo verschuift de zekerheid (de garantie) van de mens naar God, want het komen tot Jezus is het gevolg van dat de Vader jou aan Zijn Zoon geeft.

Je kunt zonder God niet eigenmachtig tot Jezus komen:

"Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag." (Johannes 6:44).

"De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven." (Johannes 6:63).

"En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is." (Johannes 6:65).

De Heere Jezus slaat de mens alles uit handen (werk en illusies) en trekt de macht compleet naar God toe. Wat is het gevolg? Dat de mens in en voor alles afhankelijk is van God en Zijn genade. Precies zoals het in werkelijkheid en in waarheid is. God is soeverein.

De oproep van geloof en bekering is er, maar ook de verkondiging dat het vlees (wij en onze werken) geen enkel nut heeft en we in alles afhankelijk zijn van God. De enige hindernis voor de mens om tot de Vader te komen is het eigen zondige vlees. Om die reden zond God Zijn Zoon in een vlees, maakte dat vlees voor ons tot zonde om het voor Hem mogelijk te maken om zondaren met Zichzelf te verzoenen.

Waar blijven wij dan? Nou, er staat ons niets in de weg om het de Heere te vragen.
.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor gravo » 06 apr 2019 16:59

Dorpeling schreef:(...
Ps speciaal voor gravo; dit is geen napraten of imitatie, maar woord voor woord doorleefd en inhoudelijk getoetst aan het Woord van God.


Dank voor je toelichting. Voor een groot deel ben ik het met je eens. Hoewel ik soms splijtende kritiek kan hebben op de GG, waar binnen ik inderdaad ben geboren en getogen, maar waar ik nu geen lid meer van ben, zijn mij de inhoud en de vorm nog steeds dierbaar. Ik heb altijd de bevindelijke kant van het geloof omarmd, ik ken de geloofsworstelingen en ik kan me ook wel wat voorstellen bij de sterk benadrukte hoogte- en dieptepunten van een gelovige, zoals die ook in de GG worden geleerd. Vaak wordt in dramatische bewoordingen de weg van de duisternis naar het licht verteld. Allerlei stappen, standen en roerselen komen aan de orde. Ergens spreekt de tragiek van het mens-zijn en daartegenover de ongekende en ongedachte genade van God me wel aan. Het zijn vaak groteske verbeeldingen op het dramatische af. Ellende, verlossing, dankbaarheid zijn voor mij wezenlijke begrippen. De innerlijke strijd is niet onbijbels. Dat de verlossing door het bloed van Christus een dure zaak is, beaam ik. En dat een bekering een groot wonder is ook.

Er is echter één pijnpunt dat blijft knagen.

Al die prachtige vergezichten, van een gelovige die deemoedig wordt, zijn ellende leert kennen, die volkomen zondig en rechteloos als een bedelaar aan de troon der genade komt. Al die sterke beelden van berouw hebbende zondaars die het slechts van genade moeten hebben. Al die andere beelden van mensen die begiftigt worden met een nieuw levensbeginsel (de wedergeboorte), die vervolgens getuchtigd door de Wet hun verlossing vinden in een geschonken geloof en die in een nieuwe godzalig leven gaan wandelen, bekeerd van hun oude werken en dankbaar vanwege de genade.....
.....wat is het allemaal waard als het in de praktijk niet of nauwelijks wordt teruggevonden?

De prediking wijdt wel uit over wedergeboorte, geloof en bekering. En het is een zeer gedetailleerd verhaal, waarin werkelijk elke ervaring in wordt meegenomen, maar ik krijg steeds de indruk dat het gaat om een anonieme persoon, een soort virtuele voorbeeld-christen, een ideaal archetype dat wel voorkomt in alle bespiegelingen over hoe God een mens bekeert, maar die 's zondags nergens in de kerkbanken aanwezig is.

Ik heb in dit verband wel eens van "de theologie van het aanwijzend voornaamwoord" gesproken. Het gaat altijd in de trand van: dan gaat God die mens, die dat gaat beseffen dit en dat laten zien. Dan gaat zo'n mens.......enz. enz.
Kortom, het blijft volstrekt theoretisch.

Die tegenstrijdigheid is ook aanwijsbaar. Want waar ik het eerder over had sluit hier op aan: iemand in de GG heeft gewoon hele grote moeite om van zichzelf ook maar te denken, laat staan te zeggen dat hij geloof heeft gekregen, dat hij een waarachtig bekeerd mens is, een kind van God. En dat is echt niet bedoeld om mensen als ongelovige weg te zetten, want dit doen zij heel bewust zelf. Je zegt dat niet zo snel, omdat je geleerd wordt hoe ingrijpend en diep een ware bekering in zijn werk gaat. Zoals gezegd, de archetypische gelovige moet, als we de prediking serieus nemen, echt van alles meemaken. Talloze kenmerken, voorwaardebn, ijkpunten, standen en gevoelens passeren de revue. En het is echt de vraag of je jezelf al als gelovige kunt zien, als je bij jezef iets daarvan mist. Uiteraard mist iedereen wel wat, want aan dergelijke opsommingen kun je nooit voldoen, dus de parktijk is dan, dat men voorzichtig blijft en beschroomd is.

In de GG wordt veel en vaak over "het enige nodige" gesproken. Terecht. Wie geloof zal zalig worden. dat is de enige weg tot God, de enige weg ter verlossing. En Jezus Christus is de Weg. geloof in Hem, dat hebben we nodig.

Welnu, als nu dat "ene nodige" precies datgene is wat bijna niemand in de GG met voldoende zekerheid bij zichzelf aanwezig acht, over wat voor gemeenschap hebben we het dan? Over een grote gemeenschap waarin praktisch niemand echt gelooft?

Dat is mijn grote pijnpunt. Zo'n uitkomst kan en mag niet de resultante zijn in een christelijke geloofsgemeenschap.
Maar helaas, tal van aanwijzingen leveren dit beeld toch op:
- Men doet geen belijdenis van het geloof, maar van de leer (er is dus geen geloof?)
- In de prediking wordt niemand aangesproken als gelovige. veel eerder wordt gepreludeerd op de gedachte dat we al 80 jaar in de kerkbanken kunnen zitten met de gevleugelde woorden"....en nog niet bekeerd...."
- Er is nog steeds een behoorlijke avondmaalsmijding. Aan het avondmaal wordt men immers geacht aan te gaan als men werkelijk bekeerd is.
- Als men het op de man af vraagt, durft bijna niemand met overtuiging te zeggen dat hij of zij een begenadigd kind van God mag zijn.

Als het zo ligt, is mijn gedachte, dan maakt het hele kerk-zijn ook niet meer uit. Alle vormen, gebruiken, regels, leerregels, boeken, preken, kleding, gewaad, daad, gelaat en praat.....als het afkomstig is uit een gemeenschap die geen geloof heeft......welke gemeente uit Klein-Azië moeten we hier dan mee vergelijken?

Ik vind het pijnlijk.

Dorpeling, ik geloof hartelijk dat het bij jou wel een doorleefde zaak is. En ik hoop ook dat je van de genade die je hebt ontvangen ook openlijk, ondubbelzinnig en met klare taal getuigenis geeft. Want de woorden die je schrijft passen niet bij iemand die allen maar "belijdenis van de waarheid" doet.
Als mensen in de GG iets nodig hebben, dan is het wel dat er mensen opstaan en zeggen dat zij wél een waar geloof hebben. Dat zij iemand zijn waar de dominee het nu altijd over heeft. Dat de theorie wél in de praktijk zichtbaar is. Dat God mensen wel opzoekt, liefheeft, bekeert en verlost! Niet om er mee te pronken, maar om eenvoudig die stille schroom te overwinnen. Voor zichzelf en voor de mensen in de gemeente zou het zegenrijk zijn.

En als je het dan niet hardop zou willen zeggen voor jezelf of voor de mensen, zeg het dan hardop omwille van God.
Zou Hij de mens niet prijzen die van Christus getuigt?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 06 apr 2019 18:27

mona schreef:Jezus schafte het houden van de wet niet af, ook niet na Zijn sterven, opstanding en hemelvaart.
Echter Hij werd gedreven in Zijn prediking door de volmaakte innerlijke wet: Liefde tot God en tot de naaste!
Deze wet ging/gaat nóg dieper dan de uiterlijke wet alleen, en is alleen te houden door de inwoning van de Geest van God.


Jezus vervulde de wet dat klopt, maar Jezus stelde niet de eis om aan de wet te voldoen aan mensen maar genas ze van ziekte en gebreken, dreef demonen uit en wekte mensen op uit de dood.
Het typerende hiervan is dus dat Jezus NIET kwam met de eis van de wet of de voorwaarden om de wet te houden, maar dat Hij kwam en Zijn Genade toonde aan de mensen.

Door in kerken te EISEN dat mensen maar netjes gaan leven volgens de Wet gooi je barriëre op om tot Christus te kunnen komen.
Nee je mag niet zo maar naar Jezus gaan dan heb je een gestolen geloof of gestolen Jezus, maar zo werkt het echt niet.
Het klopt dat de mens geestelijk dood is door de zondeval, maar het is ook een waarheid dat de Heilige Geest LEVEN GEVENDE Geest is.
Jezus zegt heel simpel KOM, en God vraagt geen dingen van ons die we niet zouden kunnen doen.

Om nieuw LEVEN, dus de wedergeboorte te ontvangen hoef je niet de wet te houden, anders zou het uit werken zijn der wet.
Ook is er niet de eis om eerst een hele doorleving te moeten ervaren van allemaal stadia die door mensen aan de kerkgangers worden voorgehouden.

Het Evangelie is gewoon zo simpel, namelijk dat God ontzettend veel van Zijn Schepping en Zijn Schepselen houdt en dat Hij DAAROM Zijn Zoon gaf.
De toekomstige vorm van eredienst moet niet mensen wegjagen door eisen te gaan stellen die Jezus niet stelde om behouden te worden.
Predik PURE GENADE en LEEF HET, individueel en als Gemeente.
Door het gaan zien hoeveel God van jou persoonlijk houdt werkt het 1 kant op, en dat is diep berouw om wat we hebben gedaan VOOR WIJ Hem leerden kennen in de volledige openvouwing van die Liefde van Hem voor ons.

Maar een goed en heilig en rein leven leiden is toch een voorwaarde om behouden te worden en zo ? En de naaste liefhebben als onszelf ?
Nee, dat zijn dingen die VOORTKOMEN UIT het nieuwe leven wat we gekregen hebben bij onze wedergeboorte en geen eis om het Koninkrijk van God binnen te kunnen komen. Predik dat de deur van het Koninkrijk wagenwijd open staat en nodig een ieder uit om binnen te gaan dan ben je echt Kerk van deze tijd zonder af te doen aan Gods Woord. kerken die dit prediken stromen juist vol en niet leeg.

(P.S.Niet persoonlijk tegen Mona, maar ook als reactie op anderen en weer terug te komen bij het onderwerp van deze topic)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 06 apr 2019 18:36

De uitverkiezing is geen moeilijke zaak, maar ook heel simpel en geen verborgen iets.
God koos er voor om ALLE MENSEN te willen behouden door Genade, en Hij had VERKOZEN OM DAT TE DOEN DOOR Jezus Christus.
Jezus Zelf is dus de uitverkorene en de gelovigen zijn UITVERKOREN TOT het doen van de wil van God.

Daarom stierf Jezus en door weer op te staan overwon Hij en kreeg ALLE MENSEN van de Vader.
De enigste voorwaarde is dat ze komen naar Jezus toe.
Of ze dan wel een vrije wil hebben of niet en dat soort discussies is allemaal Griekse Filosofie en is dus helemaal niet van belang.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor mona » 06 apr 2019 19:04

Veendam schreef:Het typerende hiervan is dus dat Jezus NIET kwam met de eis van de wet of de voorwaarden om de wet te houden, maar dat Hij kwam en Zijn Genade toonde aan de mensen.


Jezus preekte dat de mensen zich moesten bekeren en het evangelie (van genade en redding) geloven.
Deze beide horen bij elkaar, de apostelen preekten dit ook, net zoals Jezus dat deed, en zoals Hij hun de opdracht gaf.
Hij kwam niet met de eis van de wet, maar wel dat er bekering/wedergeboorte nodig was.
Dat miste ik een beetje in je vorige reactie.

Veendam schreef:Ook is er niet de eis om eerst een hele doorleving te moeten ervaren van allemaal stadia die door mensen aan de kerkgangers worden voorgehouden.

Nee, dat kan ik ook niet Bijbels onderbouwen. Vooraf hoeft er niets te doorleeft te worden. (maar daarna zal je leven compleet op de schop gaan, als je het in Zijn handen geeft)

Onlangs las ik in Job, dat Gods toorn ontbrande tegen de drie vrienden van Job.
Waarom? omdat ze zo'n verkeerd beeld van God aan Job gaven. Een God die hardvochtig en streng is. Die klaar staat te straffen.
God vond dit zo verschrikkelijk, dat Hij erg toornig werd.
Lees maar eens wat de drie vrienden moesten doen:
Job 42 vers 7 tot 10.

Dit is de eerste leugen van de Satan al geweest in het paradijs: God anders voorstellen dan dat Hij werkelijk is.
Het is belangrijk een goed en Bijbels beeld van God te hebben. Juist ook voor predikanten. Op alle struikelblokken die op de weg naar Christus gelegd zijn, ook door een verkeerde voorstelling van God, zullen geoordeeld worden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 07 apr 2019 08:21

Veendam schreef:Jezus predikte niet de wet, maar de verlossing dor genade alleen !!


De Heere Jezus predikt wel degelijk de wet. Lees o.a.:

- De Bergrede (Mattheüs 5-7).
- De rijke jongeman (Mattheüs 19:16-30).
- De barmhartige Samaritaan (Lukas 10:25-37).
- Etc.

De eis van God aan de mens (de mens die deze dingen gedaan heeft, zal daardoor leven) is de wet en die blijft staan, zoals Jezus zegt. Er is echter geen mens die deze dingen (de wet) doet en daardoor zal leven, want de mens is een zondaar (wetsovertreder).

Paulus schrijft: "Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God. Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde.

Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.
"
(Romeinen 3:19-22)

Je roept mensen dus niet op om de wet te houden, maar je verkondigt ze Jezus. Jezus toont aan wat het betekent om de wet van God te houden. Jezus toont aan dat geen mens de wet van God houdt (en dus doet wat Jezus vraagt). Jezus is gekomen om de wet te vervullen en het zo voor God mogelijk te maken wat voor zondaren onmogelijk is.

"Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest. Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.

Want wat voor de wet onmogelijk was, krachteloos als zij was door het vlees, dat heeft God gedaan: Hij heeft Zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige vlees en dat omwille van de zonde, en de zonde veroordeeld in het vlees, opdat de rechtvaardige eis van de wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
"
(Romeinen 8:1-4)

Kortom:

1. De eis (wet)
2. Het in gebreke blijven van de mens (zonde en schuld)
3. De vervulling van de wet door de Zoon van God.
4. Geloof in de Zoon, de Heere Jezus (door de genade van God voor zondaren).

Dit alles zou centraal moeten staan in de eredienst.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 07 apr 2019 09:26

DeDwaler schreef:De eis van God aan de mens (de mens die deze dingen gedaan heeft, zal daardoor leven) is de wet en die blijft staan, zoals Jezus zegt. Er is echter geen mens die deze dingen (de wet) doet en daardoor zal leven, want de mens is een zondaar (wetsovertreder).

1. Over Zacharias en Elisabet: Zij waren beiden ​rechtvaardig​ voor God en wandelden onberispelijk volgens alle geboden en verordeningen van de Heere.
2. De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen.
3. De wet is aan Israël gegeven.

Het is maar net welk rijtje teksten je aan elkaar verbindt om tot een bepaalde theologie te komen.
Ik kan met het grooste gemak nog een heleboel teksten oplepelen een een andere (eenzijdige) theologie te onderbouwen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 07 apr 2019 14:28

naamloos schreef:1. Over Zacharias en Elisabet: Zij waren beiden ​rechtvaardig​ voor God en wandelden onberispelijk volgens alle geboden en verordeningen van de Heere.
2. De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen.
3. De wet is aan Israël gegeven.

Het is maar net welk rijtje teksten je aan elkaar verbindt om tot een bepaalde theologie te komen.
Ik kan met het grooste gemak nog een heleboel teksten oplepelen een een andere (eenzijdige) theologie te onderbouwen.


Naamloos, om met het laatste te beginnen, ga gerust je gang met teksten oplepelen, maar alleen daarmee corrigeer je andermans (eenzijdige) theologie niet als die in jouw ogen niet klopt.

Voordat ik nu weer ga reageren op wat jij aandraagt, zou het om die reden voor de verandering fijn zijn als jij ook eens zou willen aangeven wat de hoos aan Bijbelteksten die ik aandraag om mee te onderbouwen dan wel betekenen, in plaats van de ene Bijbeltekst met de andere te bestrijden.
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 07 apr 2019 14:50

DeDwaler schreef:De Heere Jezus predikt wel degelijk de wet. Lees o.a.:

- De Bergrede (Mattheüs 5-7).
- De rijke jongeman (Mattheüs 19:16-30).
- De barmhartige Samaritaan (Lukas 10:25-37).
- Etc.

De eis van God aan de mens (de mens die deze dingen gedaan heeft, zal daardoor leven) is de wet en die blijft staan, zoals Jezus zegt. Er is echter geen mens die deze dingen (de wet) doet en daardoor zal leven, want de mens is een zondaar (wetsovertreder).

Paulus schrijft: "Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God. Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde.

Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.
"
(Romeinen 3:19-22)

Je roept mensen dus niet op om de wet te houden, maar je verkondigt ze Jezus. Jezus toont aan wat het betekent om de wet van God te houden. Jezus toont aan dat geen mens de wet van God houdt (en dus doet wat Jezus vraagt). Jezus is gekomen om de wet te vervullen en het zo voor God mogelijk te maken wat voor zondaren onmogelijk is.

"Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest. Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.

Want wat voor de wet onmogelijk was, krachteloos als zij was door het vlees, dat heeft God gedaan: Hij heeft Zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige vlees en dat omwille van de zonde, en de zonde veroordeeld in het vlees, opdat de rechtvaardige eis van de wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
"
(Romeinen 8:1-4)

Kortom:

1. De eis (wet)
2. Het in gebreke blijven van de mens (zonde en schuld)
3. De vervulling van de wet door de Zoon van God.
4. Geloof in de Zoon, de Heere Jezus (door de genade van God voor zondaren).

Dit alles zou centraal moeten staan in de eredienst.


1. De liefde van God voor alle mensen, ondanks het feit dat ze het verknald hebben zelf maar iedereen mag komen zoals hij nu is.
2. Het feit dat God geen slaafse onderwerping wil om Jezus te volgen maar dat God je als ZOON wil aannemen.
3. Dat Jezus is gekomen zodat je niet meer zelf werken hoeft te doen om tot God te kunnen komen en het dus niet zelf verdiend kan worden, GENADE DUS 100 %.
4. Dat God de Vader jou ziet als zoon en dus een relatie wil hebben met jou, waarin je alles met Hem kunt bespreken zonder dat Hij je overgiet met veroordelingen en vermaningen.
5. Dat als je een relatie hebt met God en Jezus en de Heilige Geest God zoveel van je houdt dat Hij je niet zo wil laten zoals je bent, maar jou de mogelijkheid geeft om samen met Hem te veranderen.
6. Als je een Gemeente hebt waarin veel mensen veranderd zijn samen door hun denken te vernieuwen merk je dat gelijk als je binnenkomt en wordt je een warme gemeente die de Liefde van God uit gaat stralen en daardoor wordt je een voor niet gelovigen een aantrekkelijke Gemeente.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23590
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2019 11:20

Dorpeling schreef:Deze en andere oproepen in de Bijbel om ons te bekeren? Die staat er wel, heel vaak zelfs. Maar kunnen we dat zelf dan, waar ligt onze verantwoording? God ziet wel dat onze zonden ons zo lief zijn. 'Maar uw ongerechtigheden maken een scheiding tussen ulieden en tussen uw God, en uw zonden verbergen het aangezicht van ulieden, dat Hij niet hoort.' Je moet je bekeren en tot God terug komen, in de weg van berouw en belijdenis. Dat je dat van nature niet kunt en niet wilt, laat wel de eis staan van het moeten en behoren te doen. We vechten ons liever dood, dan een evangelie te accepteren wat alleen de mogelijkheid open laat om door Hem gered te worden.
Je moet toch ook zelf nog iets doen, zelf je bekeren. En dan onderschrijft men schijnbaar de genade, maar ondertussen zeggen ze toch 'pak het dan! Geloof nou gewoon!' Nou, doe dat dan maar. Probeer het maar eens, doe er je best maar voor. Je komt er echt wel achter dat je geen steek verder komt! Ik neem daar in elk geval geen genoegen mee, want ik kan mezelf wel een geloof aanpraten waar ik toch verloren mee ga.

Ik ben toch zo intens blij dat ik zelf niets hoef te doen, niets hoef mee te brengen. Dat ik als verloren zondaar mag komen, met lege handen en alleen maar schuld. Om aan Zijn voeten te komen, worstelend om genade. En dan staan er zoveel beloftes in de Bijbel, dat Hij nooit een bidder laat staan die in waarheid tot Hem komt. Omdat Zijn eer ervan af hangt. Op Zijn tijd zal Hij uitkomst geven. 'Geloofd zij God, Die mijn gebed niet heeft afgewend, noch Zijn goedertierenheid van mij'. Tot roem van Zijn genade.

En dat is het wonder voor wie zinkt in de diepte van zijn verlorenheid, dan komt Hij als Redder. Hij heeft in Zijn komen naar deze aarde al betaald voor onze zonden. 'Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende'. 'Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven.' 'Gij hebt ons Gode gekocht met Uw dierbaar bloed.' Niet de daad van het geloof, maar de genade van het geschonken geloof maakt zalig. Hij de vloek, ik de zegen. Het is alleen de vrije gunst die eeuwig Hem bewoog.


Als het iets wordt wat je zelf moet doen om de genade te verdienen is dat inderdaad niet goed. Maar dat is niet wat de Bijbel leert. De oproepen van de Bijbel tot geloof en bekering zijn niet om zelf iets te verdienen, bij te dragen aan de genade. Ze zijn er ook niet om slechts naast je neer te leggen omdat je het niet kan, of om te ontdekken dat je het niet kan. Ze zijn er om te ontdekken dat je het kan omdat God alles al heeft gedaan. Daarmee draag je dus niet bij aan je genade. Je gaat er alleen uit leren leven. Een drenkeling die eerst met zijn schip zelf tegen een rots is gevaren, door eigen schuld (hij dacht zelf de boot wel te kunnen besturen en de Kapitein niet nodig te hebben) die vervolgens in het water ligt en zonder hulp van buitenaf onherroepelijk zal verdrinken, kan als zijn redder er is en hem de hand toereikt, moeilijk zeggen: Door de uitgestoken hand aan te pakken draag ik zelf wel bij aan mijn redding.


Om uiteindelijk toch ontopic te blijven, de ideale toekomstige vorm van de eredienst?
Voor mij graag een zuivere prediking, gegrond op Gods Woord, inclusief de geloofsbelijdenis, statenvertaling, Catechismus en de Dortse Leerregels.
Van Wet en vloek. Over zonde. Dan over onze zondeval. Daarna onze diepe, totale zondeval. Niet alleen zonden doen, maar zonde zijn. Over onze onmacht en onwil ten goede. Over schuld. 'Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschrevenis in het boek der wet om dat te doen'.
Van Evangelie en verlossing. Over genade. Dan genade alleen. Daarna genade voor genade. Dan genade, zelfs voor mij? Daarna genade, ook voor mij! En tot slot:'er blijft dan een rust over voor het volk van God.'

Kortom, Hij moet wassen en ik minder worden.


Mooi gezegd. Toch heb ik wel twee vragen;

1. Wat is precies de uitwerking van wat je hier schrijft? Want je kan zuiver preken over al die dingen maar als je mensen voorhoudt dat ze er toch geen gehoor aan kunnen / willen geven blijf je een kerk vol onbekeerde mensen overhouden. Mensen die zeggen: Ik kan en wil het niet, er moet nog iets gebeuren. Daar wacht ik maar op en tot die tijd beschouw ik mezelf niet als kind van God.
2. Als je gered bent en je hoort iedere zondag weer dat je onder de vloek ligt (want dat hoort blijkbaar bij de zuivere prediking), word je dan niet iedere keer weer eerst tot vijand van God gemaakt om daarna weer over de verlossing te horen? Maar als je verlost bent, blijf je dat toch ook? We worden toch niet iedere zondag weer eerst vijand van God en daarna weer gered? Wat is de uitgangspositie? Als je Romeinen leest of een andere brief begint het altijd met de redding, dat je van God bent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 88 gasten