Yoga en de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2018 22:28

Hidden schreef:Volgens sommigen is de volgende site waarschijnlijk te ongenuanceerd natuurlijk; want dat proef ik wel uit eerdere reacties

http://www.rejoicenow.nl/rejoicenow.nlyoga/

Maar kan uit dezelfde bron iets goeds en iets slechts voortkomen? Met de nadruk op de bron van 5000 jaar geleden.

Voor mij als christen is het ongelooflijk en onbegrijpelijk dat een christen zich met yoga inlaat.
Voor mij is het al lastig genoeg om stil te zijn voor God. (Psalm 62:2)


Nou ja, misschien zit daar dan wel een les die je uit yoga kan leren. Allereerst zegt de oorsprong niet zoveel over hoe het nu wordt toegepast. De problematiek zit hem wat dat betreft in de religie. Niet zozeer in het zoeken van stilte, het doen van lichamelijke oefeningen en dat soort zaken. Dat zie je in alle religies wel terug. Als je als christen in een kleermakerszit voor je uit gaat zitten staren ben je niet opeens andere goden aan het vereren of toelaten. Je lichaam en geest tot rust brengen is iets wat je ook in de christelijke religie wel tegenkomt. En niet alleen in religie. Om je ergens op te focussen moet je soms even tot rust komen, zeker in deze tijd waarin van alle kanten prikkels op je afkomen. Ik ken geen westerling die vervolgens daarbij andere goden gaat aanroepen of iets dergelijks. En wij weten dat die goden niet bestaan. Ik heb 1 korinthe 8 al geciteerd. Dat iets uit een verkeerde bron komt maakt iets niet direct fout. Ik noemde het vieren van kerst, de germaanse dagen, moderne muziek en allerlei andere zaken die uit een heidense cultuur zijn ontstaan. De vraag is hoe je het gebruikt. Om je op jezelf of andere bijzaken / afgoden te richten of om je op God te richten. Als iemand kerst viert en zich daarbij richt op God en dichter bij Hem komt, hoe zorgt de verkeerde bron dan dat het slecht is? Of als iemand muziek maakt tot Gods eer met moderne instrumenten, hoe zorgt de bron dan dat het slecht voor hem is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor mona » 13 sep 2018 10:13

Marnix schreef:Als iemand kerst viert en zich daarbij richt op God en dichter bij Hem komt, hoe zorgt de verkeerde bron dan dat het slecht is? Of als iemand muziek maakt tot Gods eer met moderne instrumenten, hoe zorgt de bron dan dat het slecht voor hem is?


Zou het feit dat je dichter bij God komt, er niet voor zorgen dat je verder bij een verkeerde bron vandaan wilt gaan?
Als je dichter bij de Heere gaat leven, komt er ook een verlangen naar heiliging en zuivering.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2018 13:19

mona schreef:Zou het feit dat je dichter bij God komt, er niet voor zorgen dat je verder bij een verkeerde bron vandaan wilt gaan?
Als je dichter bij de Heere gaat leven, komt er ook een verlangen naar heiliging en zuivering.


Klopt. Maar volgens mij leidt dat er toe dat je de verkeerde dingen wegdoet. En niet alles wegdoet, het goede en het verkeerde. Bijvoorbeeld: iemand doe aan oosterse religie doet ontdekt dat het goed is om eerst te zoeken naar rust om je heen en in je hoofd voordat je met een of andere niet bestaande god gaat praten. Het verkeerde is dat die god / goden niet bestaan. Maar dat je eerst die rust zoekt is op zich helemaal niet verkeerd, sterker nog, ik denk dat voor christenen ook goed zou zijn. Moet je dan vanwege die verkeerde bron dat kind dan met het badwater weggooien? Volgens mij niet. Of, stel dat het klopt wat sommigen beweren, dat drums / gitaren een verkeerde oorsprong hebben. Later worden die instrumenten ook ingezet om God groot te maken. Moet je dan op basis van die bron daar ook mee stoppen? Dat denk ik niet. God is de bron van het goede, de duivel / de zonde de bron van het kwade. Dus onderzoek alles, doe het kwade weg en behoud het goede. Dat is toch heiliging?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor pindas83 » 13 sep 2018 15:50

Marnix schreef:Klopt. Maar volgens mij leidt dat er toe dat je de verkeerde dingen wegdoet. En niet alles wegdoet, het goede en het verkeerde. Bijvoorbeeld: iemand doe aan oosterse religie doet ontdekt dat het goed is om eerst te zoeken naar rust om je heen en in je hoofd voordat je met een of andere niet bestaande god gaat praten. Het verkeerde is dat die god / goden niet bestaan. Maar dat je eerst die rust zoekt is op zich helemaal niet verkeerd, sterker nog, ik denk dat voor christenen ook goed zou zijn. Moet je dan vanwege die verkeerde bron dat kind dan met het badwater weggooien? Volgens mij niet. Of, stel dat het klopt wat sommigen beweren, dat drums / gitaren een verkeerde oorsprong hebben. Later worden die instrumenten ook ingezet om God groot te maken. Moet je dan op basis van die bron daar ook mee stoppen? Dat denk ik niet. God is de bron van het goede, de duivel / de zonde de bron van het kwade. Dus onderzoek alles, doe het kwade weg en behoud het goede. Dat is toch heiliging?


Sowieso veel te veel eer voor satan om muziekinstrumenten als gitaar en drums op zijn conto te schrijven.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor henkie » 13 sep 2018 18:17

Mona en Hidden: ik ben benieuwd waarom jullie vinden dat de vergelijking met het eten van afgodenoffer niet van toepassing is. Kunnen jullie dat aangeven?

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Hidden » 14 sep 2018 08:09

Ten aanzien van het eten van offervlees verwijs ik naar de volgende internetpagina.
https://www.jaapfijnvandraat.nl/index.p ... el&id=4100

Ik zie de relatie tussen het eten van offervlees en yoga wel elke keer terugkomen in de argumentatie, maar zelf zie ik die relatie niet.

De relatie van offervlees en yoga komt misschien van onderstaande internetpagina?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/239 ... -aan-yoga/

Als antwoord op de vraag van Henkie:
Het eten van offervlees zie ik als een interpretatie van de bijbelse boodschap, demonen (yoga) zie ik als realiteit. Ik zit niet zo in elkaar dat ik achter elke boom een duivel zie zoals sommige predikers, maar ik doe er zeker niet lacherig over.

Over de realiteit van boze geesten bij yoga: (afgoden zijn voor mij iets anders; dat kan ook mijn buik zijn ;) Romeinen 16).
Ik heb lang genoeg in India gewerkt om te weten dat de geesten van het hindoeïsme wel degelijk een realiteit zijn. Je hoeft daarvoor echt niet per se een tempel binnen te gaan. Er zijn talloze plekken , soms gevormd door enkele stenen in een bepaald patroon of kleur; op straat, langs het strand, etc. welke aan de een of andere godheid/ afgod zijn gewijd. Er is dan voor mij een duidelijk merkbare geestelijke druk.
Maar gelukkig weet ik ook dat toen de de tempel in Israël in gebruik werd genomen Gods Geest de tempel vulde en men niet in de tempel kon blijven. Ook dat is gelukkig realiteit.

Ik vind de beweringen dat verwesterde yoga onschuldig zou zijn een grove misleiding.
Wat voor mij ook een realiteit is, staat beschreven in Lucas 11 vanaf vers 14. We hebben ons geestelijk huis keurig op orde na onze bekering, maar verzuimen de Heilige Geest binnen te laten.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 14 sep 2018 08:22

Hidden schreef:Ik vind de beweringen dat verwesterde yoga onschuldig zou zijn een grove misleiding.
Wat voor mij ook een realiteit is, staat beschreven in Lucas 11 vanaf vers 14. We hebben ons geestelijk huis keurig op orde na onze bekering, maar verzuimen de Heilige Geest binnen te laten.


Yoga is des duivels. Er is geen enkele reden waarom een gelovige zich zou willen inlaten met dergelijke troep. Yoga is niks anders dan connectie zoeken met demonen, of iemand zich er bewust van is of niet. Op een ravijn aflopen is levensgevaarlijk, of je nu je ogen dicht hebt of niet.

Wanneer iemand "oefeningen" wil doen, zijn er voldoende mogelijkheden.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Yoshi » 14 sep 2018 08:28

krid schreef:Yoga is des duivels. Er is geen enkele reden waarom een gelovige zich zou willen inlaten met dergelijke troep. Yoga is niks anders dan connectie zoeken met demonen, of iemand zich er bewust van is of niet. Op een ravijn aflopen is levensgevaarlijk, of je nu je ogen dicht hebt of niet.

Je valt in herhaling zonder iets toe te voegen. Als 100% rechtvaardige zal de Heilige Geest je toch wel nieuwe inzichten geven om je boodschap te laten landen bij je toehoorders? Daar lijkt het vooralsnog echter niet op. En met je mantra maak je je standpunt enkel zwakker.
Wanneer iemand "oefeningen" wil doen, zijn er voldoende mogelijkheden.

Noem er eens een paar die je gewoon thuis kan uitoefenen zonder hulpmiddelen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor naamloos » 14 sep 2018 12:07

Alsof er demoontjes bij je naar binnen huppelen door rek, strek en ademhalingsoefeningen.
Ik vind het puur bijgeloof.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 14 sep 2018 12:34

henkie schreef:Mona en Hidden: ik ben benieuwd waarom jullie vinden dat de vergelijking met het eten van afgodenoffer niet van toepassing is. Kunnen jullie dat aangeven?

Volgens hem kan het wel, net als Rock 'n' Roll in de aanbidding:
http://www.boldcupofcoffee.com/blog/yog ... e-redeemed
Ik ben weleens in zo'n hardrock dienst geweest van God's pleasure. Dat was een jongerenkerk in Utrecht. Dan stonden ze headbangend op het podium en riepen af en toe Jezus!! Een huisgenoot van me vond het maar raar dat ik het niet goed vond.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 14 sep 2018 13:37

naamloos schreef:Alsof er demoontjes bij je naar binnen huppelen door rek, strek en ademhalingsoefeningen.
Ik vind het puur bijgeloof.


Geloof je überhaupt dat iemand demonisch bezet kan zijn of raken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2018 14:09

krid schreef:Geloof je überhaupt dat iemand demonisch bezet kan zijn of raken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe?


Dat kan als iemand die demonen opzoekt en vereert. Niet als iemand rek- en strekoefeningen zoekt en innerlijke rust zoekt. Het eten van het offervlees is genoemd als voorbeeld. Het dienen van afgoden wordt in de Bijbel verboden, het eten van vlees dat aan afgoden is geofferd niet als je weet dat die afgoden niet bestaan. Er wordt daar een duidelijk onderscheid gemaakt tussen wat e doet en waarom je het doet, wat je gelooft. Terwijl volgens jou als iets die bron heeft, je daarmee zou openstellen voor afgoden en gevaar zou lopen dat ze bezit van je nemen. Maar daarmee spreek je Paulus tegen, dan had hij moeten schrijven dat je niet naar een tempel van afgoden zou moeten gaan en daar aan hen geofferd vlees zou mogen eten omdat ze daarom bezit van je zouden kunnen nemen. Dat doet hij niet, ook zal zijn afgoden een bedenksel van de duivel. En dat is ook gelijk een reactie richting Hidden. Dit is geen theorie vanaf een of andere site of forum maar staat gewoon in de Bijbel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 14 sep 2018 14:12

Marnix schreef:niet als je weet dat die afgoden niet bestaan.


M.a.w. een christen kan beelden van allerlei "goden" in huis halen, omdat de gelovige weet dat die goden niet bestaan? Je zou dus beelden kunnen maken van gouden kalveren, boeddha-beelden en noem maar op. Het zijn immers niet-bestane goede, volgens jou?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor JeeWee » 14 sep 2018 14:37

krid schreef:Bij yoga leert men de gedachten leeg te maken. Zo maakt de mens ruimte voor demonen. De Bijbel leert ons niet onze gedachten leeg te maken. De Bijbel leert ons dat we ons denken moeten vernieuwen.

Wat een kronkel!
Vernieuwen is al het oude er uit.
Juist ruimte maken, grote schoonmaak houden en openstaan voor Gods Geest.
Probeer het eens Krid!
Want dan gaan ook al je oude (voor)oordelen er aan...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 14 sep 2018 14:56

JeeWee schreef:Wat een kronkel!
Vernieuwen is al het oude er uit.
Juist ruimte maken, grote schoonmaak houden en openstaan voor Gods Geest.
Probeer het eens Krid!
Want dan gaan ook al je oude (voor)oordelen er aan...


Dat yoga satanisch is, is geen vooroordeel, maar een feit. Een openbaring des Geestes. God gruwelt van yoga. Juist het vernieuwen van het denken resulteert in het afwijzen van occulte zaken, zoals yoga, mindfulness, fascisme, reiki, islam, e.d.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten