Schepping

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Schepping

Berichtdoor Johan100 » 16 aug 2018 23:28

Johan100 schreef:Ik zou niet verwachten dat iemand met jouw niveau het voorbeeld van pi aanhaalt, Pcrtje.
Denk eens na. Ze maken een vat en meten aan de bovenkant de doorsnee 10 el en daarna meten ze rondom met een meetsnoer en komen ze op 30 el.
Zie mijn verklaring hierboven. Het wil niet zeggen dat ze helemaal aan de bovenkant de omtrek hebben gemeten.
Dat heeft niets met pi te maken. Als je dit gedeelte gewoon als een feit leest is er een verklaring voor.
Aan de hand van deze gegevens kunnen we gewoon een vat reconstrueren.
Als je het op voorhand al niet wilt zien kom je met zulke slechte voorbeelden.



krid schreef:Ik had dit wel verwacht. Volgens mij getuigt dit van het ontbreken van geestelijk inzicht en niveau. Jouw uitleg was volledig duidelijk, waarvoor hartelijk dank.


d:)b (Pcrtje sputtert nog wat)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Schepping

Berichtdoor Johan100 » 16 aug 2018 23:37

Pcrtje schreef:Maar Krid, de evolutietheorie heeft mijn geloof nooit onderuitgeschopt. Integendeel, mijn godsbeeld werd juist ontzagwekkender naarmate ik meer over de evolutietheorie leerde.

Dat komt omdat het tastbaarder voor je is. Het zou zeker ook geniaal zijn als God d.m.v. evolutie alles maakte.
Maar dat is niet zo. God schept uit niets (creatio ex nihilo). Door te spreken. En dat is duizelingwekkend.

Hebreeën 11:3 getuigt er zo mooi van: ( de Hebreeënbriefschrijver geloofde dit geïnspireerd door de Geest)
Door het geloof verstaan wij dat de wereld door het Woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen die men ziet, niet geworden zijn uit dingen die gezien worden.

Als je dat niet gelooft moet je ook consequent zijn en niet in het besloten gedeelte posten waar Gods Woord in zijn geheel serieus genomen dient te worden. * De bijbel dient hier erkend te worden als onfeilbaar Woord van God.

Hoe ga jij deze tekst verklaren i.c.m. jouw opvatting dat God schiep d.m.v. een oerknal en evolutie?

Als je zegt dat de mens een gezamenlijke voorouder heeft met de aap kun je niet verklaren waarom er in genesis staat dat God Adam schiep uit het stof en Eva uit zijn rib. Jezus zegt ook in Markus 10:16 Maar van het begin der schepping heeft God hen man en vrouw gemaakt.

Als je dit allemaal niet serieus neemt en er je eigen draai aan geeft moet je m.i. ook consequent zijn en zeggen dat je een 'christen' bent die de woorden van het Woord verdraaid. Dan moet je zeggen, ik ben christen en ik volg zogenaamd Jezus, maar Zijn woorden neem ik niet al te serieus. Ik vind dat ik mijn eigen betekenis aan het Woord kan geven. Dan weten we tenminste allemaal wat we aan je hebben.

Nu zeg je ik geloof de meanstreamevowetenschap boven het Woord en heb tegelijkertijd mijn geloof niet verloren, maar neem Jezus (het Woord) niet al te serieus.

Dit toont maar weer eens aan wat voor een vruchteloos christendom er ontstaat als de evotheorie tezamen met de Bijbel wordt gepropageerd.
Deze twee gaan niet samen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schepping

Berichtdoor Veendam » 17 aug 2018 09:08

Johan100 schreef:Als je zegt dat de mens een gezamenlijke voorouder heeft met de aap kun je niet verklaren waarom er in genesis staat dat God Adam schiep uit het stof en Eva uit zijn rib. Jezus zegt ook in Markus 10:16 Maar van het begin der schepping heeft God hen man en vrouw gemaakt.


Dit toont maar weer eens aan wat voor een vruchteloos christendom er ontstaat als de evotheorie tezamen met de Bijbel wordt gepropageerd.
Deze twee gaan niet samen.


Ik geloof in de Schepping door God van deze wereld zoals in de Bijbel omschreven staat, dat God spreekt en het is er.
God roept dingen tot aanschijn uit het niets, of maakt het uit iets wat vanuit het niets geworden is.

de Evolutie is naar mijn mening onder te verdelen in 2 soorten, namelijk de macro evolutie en de micro evolutie.
Bij de macro evolutie gaat men er van uit dat de wereld geworden is uit bijvoorbeeld een oerknal.
En dan bedoelen ze niet: God said BANG and it was.
Wat bij de oerknal vergeten wordt is dat er dus wel iets moet zijn geweest wat uit elkaar knalde en moet er een oorzaak van het knallen zijn geweest.
Wanneer ze zeggen dat er IETS was dat is geknald erkennen ze dat er dus al iets was en dan spreken ze zichzelf daarmee tegen.
Als ze zeggen dat er niets was dan krijg je dat er een heleboel NIETS aan elkaar ging kleven en dat dit door NIETS ineens, zonder oorzakelijk verband door een botsing met NIETS uit elkaar geknald is en dat gaf als resultaat een hemel en een aarde met leven er op.
Om dat laatste te kunnen geloven moet je heel wat meer geloof hebben dan simpel te aanvaarden dat er een Schepper bestaat, maar daar gaat het mij nu niet om.

Ik geloof wel dat de micro evolutie recht van bestaan heeft, ook naast de Schepping uit de Bijbel.
Dit is dan het ontstaan van de verschillende soorten binnen rassen en diergroepen.
Het is wel typisch dat er ook in de Bijbel verwijzingen zijn naar deze wijze van het ontstaan van andere soorten, bijvoorbeeld de muilezel.
Waar paard en ezel bij elkaar komen zien wij een nieuwe soort ontstaan.
Als je de tekst goed leest en de andere boeken pakt en leest waarnaar verwezen is dan komt deze manier van creatie er echter niet goed van af in het waarde oordeel dat gegeven wordt.

Rottweiler plus Hazewindhond = Dobermann
Eiegnlijk is dat dus gewoon microevolutie, het ontstaan van een variatie tussen de bestaande soorten.

Wat betreft de apen en de mens kan je altijd nog de vraag stellen waarom dan niet alle apen tot mens zouden zijn verworden en waarom de mens niet zou kunnen degenereren tot weer een aap. Vaak zie je dat hier ook geen normaal passend antwoord op gegeven kan worden.
Deze optie is wat mij betreft dus ook niet serieus bespreekbaar.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Schepping

Berichtdoor krid » 17 aug 2018 09:34

Veendam schreef:de Evolutie is naar mijn mening onder te verdelen in 2 soorten, namelijk de macro evolutie en de micro evolutie.


Ik denk dat een andere indeling meer op zijn plaats is:

1. Kosmische evolutie (Big Bang).
2. Chemische evolutie.
3. Sterren en planeten - evolutie.
4. Organische evolutie: Leven moet ontstaan zijn uit dood materiaal.
5. Macro-evolutie: onstaat nieuwe soorten.
6. Micro-evolutie. Beter woord zou variatie zijn!

Alleen (6) is bewezen, en ook Bijbels te onderbouwen: "alle krioelende levende wezens waarvan het water wemelt, naar hun soort, en alle gevleugelde vogels naar hun soort", "Laat de aarde levende wezens naar hun soort voortbrengen", "En God maakte de wilde dieren van de aarde naar hun soort."

Vervolgens wordt er een "denkfout" gemaakt door variatie of natuurlijke selectie als "bewijs" te zien voor macro-evolutie (5). Logischerwijs "geloven" evolutionisten dan ook in de stappen 1- 4, waardoor niet alleen de Schepping, maar ook de Schepper belachelijk gemaakt wordt. Bovendien plaatst de evolutieleer de dood voor het ontstaan van de mens. De Bijbel leert ons dat de dood pas na de Schepping gekomen is, als oordeel, als straf, als gevolg van de zonde. Dus:

De Bijbel gaat uit van de Schepping van basissoorten, die naar hun soort voortbrengen. De mens is de kroon op de Schepping. Het gevolg van de zonde was de dood, een gevallen wereld.

De evolutieleer ziet de mens als resultaat van een proces dat miljoenen jaren duurde. De dood was er al toen de mens "ontstond".

Kortom: de evolutieleer is niet te passen in de Bijbel. Het is een leer van misleidende geesten, ofwel een satanische leer.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Schepping

Berichtdoor Yoshi » 17 aug 2018 09:58

Wat een bekrompen conclusie. Ik ben benieuwd hoe lang je vast kan blijven houden aan die letterlijke en extremistische interpretatie zonder gewetensbezwaren. Veel mensen die zo met het geloof omgaan vallen op een gegeven moment van hun stoel en worden atheïstisch omdat de realiteit niet meer te rijmen is met hun gedachtengang.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Schepping

Berichtdoor coby6 » 17 aug 2018 10:30

Yoshi schreef:Wat een bekrompen conclusie. Ik ben benieuwd hoe lang je vast kan blijven houden aan die letterlijke en extremistische interpretatie zonder gewetensbezwaren. Veel mensen die zo met het geloof omgaan vallen op een gegeven moment van hun stoel en worden atheïstisch omdat de realiteit niet meer te rijmen is met hun gedachtengang.

Veel ook niet. Er komen nu wormen tot leven in de ijskap van miljarden jaren oud zogenaamd en dino's hebben nog soft tissue van miljarden jaren oud. Het is niet zaligmakend om wat ook maar te geloven van de schepping, zal mij worst wezen of iemand evolutie of GAP moet geloven om niet van z'n geloof af te vallen, maar ik geloof er geen barst meer van. God schept ook in een tel een nieuw hart. Daar heeft Hij ook geen miljarden jaren voor nodig.

Yoshi

Re: Schepping

Berichtdoor Yoshi » 17 aug 2018 10:34

coby6 schreef:Veel ook niet. Er komen nu wormen tot leven in de ijskap van miljarden jaren oud zogenaamd en dino's hebben nog soft tissue van miljarden jaren oud. Het is niet zaligmakend om wat ook maar te geloven van de schepping, zal mij worst wezen of iemand evolutie of GAP moet geloven om niet van z'n geloof af te vallen, maar ik geloof er geen barst meer van. God schept ook in een tel een nieuw hart. Daar heeft Hij ook geen miljarden jaren voor nodig.

Klopt. Wie zegt dat al jouw herinneringen aan voor vandaag geen illusie zijn. God kan jou immers pas vandaag als volwassene op de wereld hebben gezet en herinneringen hebben gegeven van gebeurtenissen die nooit gebeurd zijn. Wie weet ben je wel alleen op de wereld en creëert God een illusie in je hoofd waardoor je denk deel uit te maken van een samenleving.

Oneindig veel mogelijkheden want God kan alles. Dat wil echter niet zeggen dat God ook alles doet en dat wetenschap per definitie demonisch is.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schepping

Berichtdoor Veendam » 17 aug 2018 11:28

krid schreef:Ik denk dat een andere indeling meer op zijn plaats is:

1. Kosmische evolutie (Big Bang).
2. Chemische evolutie.
3. Sterren en planeten - evolutie.
4. Organische evolutie: Leven moet ontstaan zijn uit dood materiaal.
5. Macro-evolutie: onstaat nieuwe soorten.
6. Micro-evolutie. Beter woord zou variatie zijn!

Alleen (6) is bewezen, en ook Bijbels te onderbouwen: "alle krioelende levende wezens waarvan het water wemelt, naar hun soort, en alle gevleugelde vogels naar hun soort", "Laat de aarde levende wezens naar hun soort voortbrengen", "En God maakte de wilde dieren van de aarde naar hun soort."

Vervolgens wordt er een "denkfout" gemaakt door variatie of natuurlijke selectie als "bewijs" te zien voor macro-evolutie (5). Logischerwijs "geloven" evolutionisten dan ook in de stappen 1- 4, waardoor niet alleen de Schepping, maar ook de Schepper belachelijk gemaakt wordt. Bovendien plaatst de evolutieleer de dood voor het ontstaan van de mens. De Bijbel leert ons dat de dood pas na de Schepping gekomen is, als oordeel, als straf, als gevolg van de zonde. Dus:

De Bijbel gaat uit van de Schepping van basissoorten, die naar hun soort voortbrengen. De mens is de kroon op de Schepping. Het gevolg van de zonde was de dood, een gevallen wereld.

De evolutieleer ziet de mens als resultaat van een proces dat miljoenen jaren duurde. De dood was er al toen de mens "ontstond".

Kortom: de evolutieleer is niet te passen in de Bijbel. Het is een leer van misleidende geesten, ofwel een satanische leer.

Wat mij betreft is de indeling die jij hier hebt gezet 1 kosmische evolutie de wat ik noem macro evolutie, samen met 2 en 3 en 4.
De mirco evolutie is wat ik noem de variatie in de verschillende soorten, gekomen na de zondeval of in ieder geval na de vloed.

De macro evolutie zoals ik die noem is niet te passen binnen de Bijbelse grondstructuur en daarom wijs ik die af.
De wat ik noem micro evolutie, oftewel het ontstaan van variateiten binnen de soorten is gewoon Bijbels verantwoord.

Wat alleen opvallend is, dat is dat de wetenschap altijd uit wil gaan van FEITEN en ze de evolutieTHEORIE aanvaarden.
De reden is dat ze gebaseerd op die theorie een aantal conclusies kunnen trekken en daarmee wordt dan bevestigd (vanuit dat vooringenomen standpunt dus en niet vanwege feiten) dat de theorie klopt en is de theorie daarmee een feit geworden.
Echte wetenschap gaat uit van een feit en controleert dan of dit in verschillende variabele contextstructuren onder alle omstandigheden het feit niet maken tot een denkwijze die niet feitelijk bewezen kan worden.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 17 aug 2018 12:24

Johan100 schreef:Dat komt omdat het tastbaarder voor je is.
Nee, dat denk ik niet.

Johan100 schreef:Het zou zeker ook geniaal zijn als God d.m.v. evolutie alles maakte. Maar dat is niet zo.
Welles!

Johan100 schreef:God schept uit niets (creatio ex nihilo). Door te spreken. En dat is duizelingwekkend.
Maar ik zie Veendam dingen over "oerknal uit niets" zeggen. Als je Gods scheppende hand als drijvende kracht achter de oerknal- en evolutietheorie ziet, dan is de oerknal zeerzeker niet alleen een explosio ex nihilo maar ook een creatio ex nihilo. Misschien zou creans ex nihilo beter zijn.
Laatst gewijzigd door Pcrtje op 29 aug 2018 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schepping

Berichtdoor Veendam » 17 aug 2018 13:17

Pcrtje schreef: Maar ik zie Veendam dingen over "oerknal uit niets" zeggen. Als je Gods scheppende hand als drijvende kracht achter de oerknal- en evolutietheorie ziet, dan is de oerknal zeerzeker niet alleen een explosio ex nihilo maar ook een creatio ex nihilo. Misschien zou creans ex nihilo beter zijn.


ik heb dat genoemd, maar niet gezegt dat ik het daar mee eens ben. Het is alleen een uitspraak die de meeste evalotionisten gebruiken om naar mijn mening iets te omschrijven wat ze zelf niet snappen maar het wel aanhangen.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 17 aug 2018 15:28

Veendam schreef:ik heb dat genoemd, maar niet gezegt dat ik het daar mee eens ben. Het is alleen een uitspraak die de meeste evalotionisten gebruiken om naar mijn mening iets te omschrijven wat ze zelf niet snappen maar het wel aanhangen.
Dat begrijp ik. Ik haal het alleen aan omdat het mijn punt mooi illustreert. Johan en jij geven aan in een creatio ex nihilo te geloven, en ik denk dat de oerknal daar prima op aansluit want jij beschrijft de oerknal ook in termen van ex nihilo.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Schepping

Berichtdoor gravo » 24 aug 2018 09:52

Nog een theologische overweging omtrent de Schepping:

In feite past de Schepping net zo in het Paradijs als bijvoorbeeld de afwezigheid van de dood, de ongecompliceerde naaktheid van Adam en Eva, het wandelen met God en de zondeloze situatie (de staat der rechtheid). Alles is te vangen onder de noemer: "en God zag dat het goed was".
Dat is de paradijselijke situatie.

Maar hoe is de situatie nu? Wandelen de mensen nog met God? Nee. Zijn wij onsterfelijk? Nee, de dood is er als straf voor de zonde. Kunnen wij zonder schaamte met naaktheid omgaan? Nee, met de zondeval is de schaamte gekomen en bedekken wij onze naaktheid. Het paradijs is weg, onbereikbaar. Vlammende zwaarden beletten ons om ook maar enig zicht daarop te hebben.

Wij leven aan de buitenkant van het paradijs. Sterker nog, we zijn er gewoon uitgezet. Nu leven wij zonder God, aan dood en verderf onderhevig (de dieren verscheuren elkaar en wij verscheuren elkaar als dieren), we baren met smart kinderen, we werken ons in het zweet, de aarde is een harde plaats geworden, een tranendal...Paradise Lost. Het is niet langer "zeer goed". We zien niets meer van de oude luister van het Paradijs. Het Paradijs wordt afgeschermd door engelen met vurige zwaarden. God is voor ons een verterend vuur.

Maar betekent dit dan ook niet dat wij de Schepping uit die paradijselijke situatie tevens kwijt zijn? Dat we geen toegang meer hebben tot die werkelijkheid? Het is vanuit dit gezichtspunt toch geen wonder dat we niets meer kunnen terugvinden van die zes scheppingsdagen? Die zijn aan ons oog onttrokken, omdat we buiten het Paradijs gezet zijn. Het enige dat we zien is de harde werkelijkheid buiten het Paradijs: en die werkelijkheid is dat we te maken hebben met allerlei weinig paradijselijke fenomenen: we zien kwaad, we zien geen zondeloosheid, we zien geen vredige natuur en we zien ook geen Scheppingsgetuigen, we zien daarentegen tekenen van een oerknal (uit het niets?), we zien een miljoenen jaar oude aarde, we zien een evolutionair proces en God is ook niet aantoonbaar.
We moeten eerlijk bekennen: alles wat we in de eerste hoofdstukken van Genesis beschreven zien tot aan onze verbanning uit het Paradijs, is weg.

Is dat niet in het kort het drama van de mens? Dat we door onze eigen schuld uit de omgeving van God verdreven zijn? Dat we niets meer terug kunnen vinden van het paradijselijke begin? En dat er vanuit onze kracht en activiteit ook geen mogelijkheid meer is om dit te veranderen?

De enige weg terug naar God, we weten het, is door het geloof. Dat betekent dat God en een vernieuwde Schepping alleen nog via geloof te hervinden zijn. Alle paradijselijke zaken die we kennen uit de Scheppingsverhalen zijn alleen via deze weg te ontvangen. God heeft deze weg door Jezus Christus geopend. Wie in Hem gelooft zal zalig worden. Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn. Zonder geloof blijft het onbereikbaar en gesloten.

Zo bezien behoren niet alleen het eeuwige leven, de vergeving van zonden en de terugkeer tot God tot ons geloofsgoed, maar behoort ook de Schepping tot ons geloofsgoed. Schepping is een geloofswerkelijkheid. Het komt niet overeen met de harde werkelijkheid, maar kan alleen waarheid zijn in ons geloof. Wie vasthoudt aan de Schepping moet niet geprezen worden om zijn adequate wetenschappelijke arbeid, maar om zijn geloof: Groot is uw geloof!.

Oftewel: Schepping is een paradijselijke toestand, nu onzichtbaar, maar voor de gelovige mens een vaste belofte en daarom zekerheid des geloofs.

Ooit zal onze werkelijkheid weer een Scheppingswerkelijkheid zijn, een Paradise Regained, waar alles weer zeer goed zal zijn, maar nu is dat nog niet zo. Kijk maar door je telescoop of je microscoop.
Die worden beheerst door engelen met vlammende zwaarden. De werkelijkheid van God wordt aan ons zicht onttrokken. Ze hebben dus wel gelijk, die biologen en astronomen, ze geven dus echt wel eerlijk door wat ze ontdekken, maar...
....het Paradijs, nee, dat zien ze niet. En wij ook niet, want het is definitief onzichtbaar voor de mens. Het bevindt zich achter de gesloten toegang tot het Paradijs. Het is dus alleen maar te geloven!

Zalig wie niet gezien heeft, maar nochtans geloofd heeft!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Schepping

Berichtdoor GDK » 28 aug 2018 09:57

gravo schreef:Zalig wie niet gezien heeft, maar nochtans geloofd heeft!
gravo


Mooie en leerzame bijdrage. Maar hoe moeten we nu Romeinen 1 lezen?
19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard.
20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn.


Denk ook aan Psalm 19.

Staat hier niet precies het tegenovergestelde van wat jij beweert? En als dat zo is, hoe erg is dat?
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Schepping

Berichtdoor gravo » 30 aug 2018 22:42

GDK schreef:Mooie en leerzame bijdrage. Maar hoe moeten we nu Romeinen 1 lezen?
(...)
Staat hier niet precies het tegenovergestelde van wat jij beweert? En als dat zo is, hoe erg is dat?


Een hele scherpe opmerking en ook een goed gekozen Bijbelgedeelte.
Mijn stelling was dat de Schepping, zoals die in Genesis wordt verteld, zich aan ons zicht onttrekt door de zondeval en de verbanning uit het Paradijs. Onze ogen zien nu onmiskenbaar andere dingen van de Schepping, zaken die niet overeenkomen met Genesis. De Schepping behoort dus tot ons geloofsgoed, dat we wel koesteren en verwachten, maar niet in handen hebben.
Jouw vraag is: als het wezen van de Schepping dan zo verborgen is in de mysteriën van het geloof, hoe kan diezelfde Schepping volgens Romeinen 1 dan toch nut hebben om ongelovigen niet onschuldig te houden?
God heeft hen namelijk datgene wat gekend kan worden van God geopenbaard. En dat is de Schepping, zegt Romeinen.
Er wordt een sterk onderscheid gemaakt tussen wat niet van God gekend kan worden en wat wel. Wat we niet van God kunnen kennen, is Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid. Dat is vreemd, want als we van God Zijn goddelijkheid niet kunnen kennen, dan kunnen we eigenlijk niets van Hem kennen.
Maar de Schepping is klaarblijkelijk een middel om toch nog iets van God te kunnen kennen.

Dat is denk ik precies het onderscheid wat onze belijdenis ook maakt. Wij kennen God uit de Natuur en de Schriftuur. het Boek der Natuur wordt met ons verstand gekend (Rom. 1,20). Tegenwoordig zouden we zeggen: door de wetenschap. Objectief, waarneembaar voor het menselijk (ongelovige!) oog. Want in Romeinen wordt hier gesproken over de goddelozen en onrechtvaardigen.
Die ontvangen dus een blik op datgene wat zij wel kunnen kennen van God. Dat is de werkelijkheid om ons heen, de Natuur. Alles wat wij dus door microscoop of telescoop zien, mogen wij, lezers van de brief aan de Romeinen, zien als een openbaring van God, althans als iets van God dat we kunnen kennen, als iets dat ook zou moeten leiden tot erkenning van God. Wat kennelijk niet gebeurt, want uit alles blijkt dat deze kennis niet leidt tot gehoorzaamheid, blijkt uit het vervolg van Romeinen 1.

Dus, de kennis van God die ons onze verontschuldigingen uit handen slaat, is slechts een summiere, op het verstand berustende kennis van God. En dat is beslist niet de geloofskennis. Die ontvangen we via de (verkondiging van) de Schriftuur.

Ik blijf er zelf dus bij dat we alle reden en alle vrijheid hebben om met de wetenschap de Natuur te onderzoeken en dat we ook eerlijk mogen en moeten zeggen dat we daarin niet aantreffen wat we als geloofsgoed koesteren. En dat is volgens mij een bewijs van de stelling uit Romeinen, dat dit onderzoek slechts beperkte kennis van God oplevert. Kennis die niet tot geloof leidt en ook niet zalig maakt.
Die kennis is niet verkeerd, vals of ten onrechte (de wetenschap ontdekt met recht de natuurlijke werkelijkheden van de ouderdom van het heelal en de aarde), maar het is geen geloofskennis.

Wel gaat er een waarschuwing uit aan wetenschappers en alle mensen die de natuur hebben leren kennen of zij niet moeten antwoorden op hun indringende intuïtie dat de natuur niet voor niets is zoals ze is.
Moeten de verwondering, de verbazing en het ontzag voor wat we allen zien in het heelal en op onze aarde (inclusief het wonderlijke leven van onszelf en om ons heen) ons niet tot bezinning brengen? Zouden we ons niet moeten afvragen waarom dit alles er eigenlijk is en waarom er niet veeleer niets is?
En zouden we dan het godsbesef dat in ons opborrelt niet moeten waarderen? Romeinen zegt dat als we deze openbaring minachten, dat we daar dan verantwoording over af moeten leggen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 22 okt 2021 18:07

In de vragenrubriek is vandaag dit antwoord van dhr. Boeijenga geplaatst. Op zich wel een interessante vraag - ik vermoed overigens dat het een trolvraag is, maar goed, laten we de vraagsteller maar het voordeel van de twijfel geven. Waar ik het over wilde hebben is het stukje waar dhr. Boeijenga schrijft over de periode voor de zondeval:

    Na de zondeval veranderde alles
    Bij vaccinatie gaat het er om het lichaam aan te zetten tot de vorming van antistoffen om zo te voorkomen dat binnengedrongen ziektekiemen het lichaam ziek maken. Als we naar de situatie van voor de zondeval kijken: er waren geen ziektes en er zullen dus geen antistoffen gevormd hoeven te worden. Dus... de noodzaak van de vorming van antistoffen, weliswaar een ‘natuurlijke’ reactie, is onlosmakelijk verbonden met de gebroken schepping, de situatie van na de zondeval. Die ‘natuurlijke’ reactie komt dan wel voort uit een verdorven natuur. We mogen onze Schepper wel dankbaar zijn dat Hij ons deze bescherming toch biedt.

    Bron: hier.
Het gaat me om de bewering dat er voor de zondeval er geen ziektes waren. Waar komt dit idee eigenlijk vandaan? Er staat dat God zag dat bepaalde delen van de schepping goed waren (Gen 1:10,12,18,21,24) en aan het einde was het zeer goed (1:31). Waarom zou ziekte daar geen deel van hebben kunnen uitgemaakt? Daar wordt niets over gezegd. (Vind ik ook begrijpelijk.) Met ziekte bedoel ik overigens niet meteen heftige aandoeningen, maar bijvoorbeeld ook een eenvoudige verkoudheid of iets dergelijks. Waarom zou dat niet kunnen? Ik denk dat we op basis van de Schriftgegevens daar helemaal niet zo'n stellige uitspraak over kunnen doen.

De vervolgvraag voor de discussie is dan ook: waar komt het idee vandaan dat er voor de zondeval geen ziekte geweest zou zijn en is dat daadwerkelijk te gronden op Schriftgegevens?
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten