Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Vera888 » 21 okt 2019 15:20

DeLange schreef:De nieuwe mens doet niet die vele dingen verkeerd, maar de oude mens in ons. Daarom moeten we sterven aan ons zelf. Ik moet minder worden en Hij moet meer worden. De nieuwe mens is een kind van God, maar de oude mens niet. Zo zie ik een geestelijke groei in ons in het kindschap Gods. Afleggende wat van de wereld is en aantrekkende wat van boven is. We blijven dwars door de stormen heen leren. God ziet ons als goud, maar om goud zuiver te krijgen, dient het dwars door het vuur gezuiverd te worden.

Neem nu het geloof. De Naam van God belijden en wat Hij voor ons gedaan heeft is één ding, maar geloof je Hem ook als je in de nood komt, dat Hij je dan ook redt? Ik eerlijk gezegd vaak niet in de afgelopen jaren. In wanhoop bad en smeekte ik dan God of Hij me helpen zou uit de nood en vreesde Zijn afwezigheid. In allerlei noden. Maar Hij verhoorde telkens mijn gebeden en heeft altijd voor mij gezorgd. Dat sterkt mijn geloof. Ook geloof groeit dus. Want iemand die zegt in Jezus te geloven, kan best angstig en vol onrust en met vele zorgen in het leven staan. Dat is juist een teken van "ongeloof", wat juist aangevochten moet worden. Onder bemoedigingen merken zo christenen vaak ook rust op in hun leven, als ze het in vertrouwen in de handen van Jezus leggen.


Mooi gezegd, DeLange!
Vroeger noemden ze dat, geloof ik, je staat en je stand. Wat je staat betreft, ben je er zeker van dat God je Vader is, maar doordat dingen anders gaan dan je gebeden, gehoopt en gedacht had, moet je strijden tegen je ongeloof. Dan ben je, in de stand van je leven inderdaad onrustig en bezorgd. (Ik vind die woorden eigenlijk niet zo duidelijk, maar vooruit.)
En het heerlijke is dan, wat jij ook schrijft, dat God is Zijn trouw, wijsheid en goedheid de dingen altijd weer zó wonderlijk goed maakt, vèr boven wat je bad en hoopte, dat uiteindelijk je geloof versterkt wordt.

Ik merk zelf dat ik hoe langer hoe meer, als mij weer iets heel ergs overkomt, ga zeggen: "Dank U, HERE, ik weet niet wat ik ermee aan moet, maar U hebt er vast een goede bedoeling mee." En heel concreet merk ik dan inderdaad (iets) later, dat ik door dat probleem er zó op vooruit ben gegaan, dat ik heel dankbaar ben dat het mij overkwam.
Eens zei mijn predikant: "Wees niet bezorgd is een gebod van God. Als je bezorgd bent, is dat zonde."
Zo had ik het nog nooit gezien. En een week later kreeg mijn zoon leukemie. In het volgende halve jaar van bestralingen en af en toe dood-ziek zijn, heeft juist die tekst me op de been gehouden: Wees niet bezorgd! En hij is helemaal genezen en heeft er nog baat bij gehad ook.
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 21 okt 2019 16:34

Dank je voor jouw praktijkvoorbeeld. :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 22 okt 2019 10:37

DeLange schreef:De nieuwe mens doet niet die vele dingen verkeerd, maar de oude mens in ons. Daarom moeten we sterven aan ons zelf. Ik moet minder worden en Hij moet meer worden. De nieuwe mens is een kind van God, maar de oude mens niet. Zo zie ik een geestelijke groei in ons in het kindschap Gods. Afleggende wat van de wereld is en aantrekkende wat van boven is. We blijven dwars door de stormen heen leren. God ziet ons als goud, maar om goud zuiver te krijgen, dient het dwars door het vuur gezuiverd te worden.

Neem nu het geloof. De Naam van God belijden en wat Hij voor ons gedaan heeft is één ding, maar geloof je Hem ook als je in de nood komt, dat Hij je dan ook redt? Ik eerlijk gezegd vaak niet in de afgelopen jaren. In wanhoop bad en smeekte ik dan God of Hij me helpen zou uit de nood en vreesde Zijn afwezigheid. In allerlei noden. Maar Hij verhoorde telkens mijn gebeden en heeft altijd voor mij gezorgd. Dat sterkt mijn geloof. Ook geloof groeit dus. Want iemand die zegt in Jezus te geloven, kan best angstig en vol onrust en met vele zorgen in het leven staan. Dat is juist een teken van "ongeloof", wat juist aangevochten moet worden. Onder bemoedigingen merken zo christenen vaak ook rust op in hun leven, als ze het in vertrouwen in de handen van Jezus leggen.


Nu kan je heel veel zeggen over het verschil tussen het oude en nieuwe, alleen je moet wel goed kijken wat de Bijbel er zelf over zegt.
Als iemand IN CHRISTUS IS, IS hij een nieuwe schepping.
Je bent het dus of je bent het niet.
Toen we IN HEM kwamen hebben wij de nieuwe mens aangetrokken en de oude afgelegd.
Dat is iets anders dan sterven aan jezelf zoals je dat noemt.
Door die termen te gebruiken wek je namelijk onbedoeld de suggestie dat het nieuwe mens worden en de wedergeboorte een proces is dat je hele leven lang duren zal en dat is niet zo.

Het sterven aan jezelf zoals je noemt kan je beter beschrijven als het vernieuwen van je denken.
En vanuit je vernieuwde denken ga je dus ook anders handelen dan voor je wedergeboorte omdat je weet dat die oude manier van leven niet passend is bij je nieuwe staat, als nieuwe mens. Je denken moet dus zuiver worden en in lijn komen met het Woord van God. Daar kan je wel een tijd zoet mee zijn en iedereen weet dat nieuwe dingen makkelijker aangeleerd kunnen worden dan dat je soms oude dingen kunt afleren.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 22 okt 2019 14:29

Veendam schreef:Nu kan je heel veel zeggen over het verschil tussen het oude en nieuwe, alleen je moet wel goed kijken wat de Bijbel er zelf over zegt.
Als iemand IN CHRISTUS IS, IS hij een nieuwe schepping.
Je bent het dus of je bent het niet.
Toen we IN HEM kwamen hebben wij de nieuwe mens aangetrokken en de oude afgelegd.
Dat is iets anders dan sterven aan jezelf zoals je dat noemt.
Door die termen te gebruiken wek je namelijk onbedoeld de suggestie dat het nieuwe mens worden en de wedergeboorte een proces is dat je hele leven lang duren zal en dat is niet zo.

Het sterven aan jezelf zoals je noemt kan je beter beschrijven als het vernieuwen van je denken.
En vanuit je vernieuwde denken ga je dus ook anders handelen dan voor je wedergeboorte omdat je weet dat die oude manier van leven niet passend is bij je nieuwe staat, als nieuwe mens. Je denken moet dus zuiver worden en in lijn komen met het Woord van God. Daar kan je wel een tijd zoet mee zijn en iedereen weet dat nieuwe dingen makkelijker aangeleerd kunnen worden dan dat je soms oude dingen kunt afleren.

De oude en de nieuwe natuur slaat op wat de bijbel zegt over de werken van het vlees en de geest. We zondigen vanuit het vlees, dat onder autoriteit van satan staat, als we daar in gaan staan. Bijvoorbeeld als we woedend worden. We handelen uit de geest, als we onder autoriteit van Jezus handelen. Als wij bijvoorbeeld het conflict weer bij leggen.
Laatst gewijzigd door DeLange op 22 okt 2019 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2019 15:10

Qua identiteit is de gelovige een compleet nieuwe schepping. Maar praktisch en bevindelijk gezien is er nog gewoon de twee-mens: 'Maar zo hebt u ​Christus​ niet leren kennen! U hebt toch over hem gehoord, u hebt toch onderricht over hem gekregen? Door ​Jezus​ wordt duidelijk dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de oude mens, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen, dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige ​rechtvaardigheid​ en ​heiligheid."

De oude mens afleggen/opgeven heeft niets met wedergeboorte te maken, maar is een gevolg van de wedergeboorte.
We hoeven niet te doen alsof die ''naweeën" er niet zijn, we ervaren ze allemaal.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 22 okt 2019 15:32

Vreemd dat zovelen helemaal hernieuwd en helemaal in Christus zijn maar toch vervallen tot zonde. Kan je ook procentueel wat minder dan 100% in Christus zijn en maar half hernieuwd? En hoe kunnen we dat objectief meten?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 22 okt 2019 16:32

Hoe kijk jij hier tegen aan Yoshi?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 22 okt 2019 16:57

DeLange schreef:Hoe kijk jij hier tegen aan Yoshi?

Vrij nuchter.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 22 okt 2019 18:05

Yoshi schreef:Vrij nuchter.

Ik denk dat dit niet zo veel duidelijkheid geeft.
Zijn we volgens jou wedergeboren? Is er een nieuwe en oude natuur? Wat is jouw visie? :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 22 okt 2019 22:18

DeLange schreef:Ik denk dat dit niet zo veel duidelijkheid geeft.
Zijn we volgens jou wedergeboren? Is er een nieuwe en oude natuur? Wat is jouw visie? :)

Iedereen die gedoopt is in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige geest is mijn inziens wedergeboren. Gewoon een duidelijke daadwerkelijke gebeurtenis. En nog steeds vatbaar voor zonde, niet per definitie een beter mens enzovoort enzoverder.

Al die hoogdravende verhalen hier neem ik maar met een flinke korrel zout.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 22 okt 2019 22:43

Wedergeboren zijn betekent 'dus' eigenlijk niet zoveel? Niet of wel is lood om oud ijzer?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 23 okt 2019 05:17

Ik begrijp ook uit de bijbel meer dan alleen de doop en klaar is Kees.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 23 okt 2019 08:16

Origenes schreef:Wedergeboren zijn betekent 'dus' eigenlijk niet zoveel? Niet of wel is lood om oud ijzer?

Dat zeg ik niet. Wedergeboorte vind plaats met de doop. Is geen occult fenomeen voor ingewijden die zichzelf op de borst willen kloppen en zich ver verheven boven het overige volk voelen. Dat laatste is de indruk die ik krijg van dit topic en de reacties.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 23 okt 2019 08:31

Niks occults of verhevens aan, het is gewoon een geloofskwestie. Wel een levend geloof:

Johannes:
- Ieder die geloof dat Jezus de ​Christus​ is, is uit God geboren.
- Als u weet dat Hij ​rechtvaardig​ is, dan weet u dat ieder die de ​rechtvaardigheid​ doet, uit Hem geboren is.
- De ​liefde​ is uit God; en ieder die liefheeft, is uit God geboren en kent God.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor de passant » 23 okt 2019 09:23

Johannes 3 vers 3 tot en met 5:"'Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan." (NBG-1951)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten