Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 13 dec 2019 23:00

Veendam schreef:Gods wil is gewoon duidelijk in Gods Woord, maar om het in de praktijk toe te passen is het goed om dat inderdaad in je leven steeds meer als levenservaring op te doen. Dat kan je gewoon noemen: Jezus Christus beter leren kennen.

Inderdaad is reageren uit trauma's niet de juiste bron om uit te reageren.
Maar daarom is wedergeboren worden nog niet een proces, maar een eenmalige gebeurtenis, waarbij je in Christus geplaatst wordt.
Je wordt uit het duister gehaald en geplaatst in het Licht van Christus, in Zijn Koninkrijk dus.
De rest is gewoon geestelijk groeien en Jezus beter leren kennen.

Misschien moeten we daar niet te veel een punt van maken. Het is als met een beukennoot en een beukennoten boom. Ik noem het uitgroeien van de beukennoot tot een boom een geboorte. Jij beoogt meer het ontkiemen van de beukennoot. De vraag is dan wanneer je volgens God nu Zijn kind geworden bent. Op het moment dat de noot ontstaat, de noot ontspruit, de boom ontstaat of de boom een bepaalde grote heeft bereikt? Of is het zo dat het wedergeboren worden een voordurend genezingsproces is? De weeën voor de geboorte doet me denken aan de weeën van deze wereld. Wanneer we de bruid van Christus zijn bij Zijn wederkomst, is dat ook niet zo'n soort "openbaring" van Gods kinderen?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 14 dec 2019 00:35

DeLange schreef:Misschien moeten we daar niet te veel een punt van maken. Het is als met een beukennoot en een beukennoten boom. Ik noem het uitgroeien van de beukennoot tot een boom een geboorte. Jij beoogt meer het ontkiemen van de beukennoot. De vraag is dan wanneer je volgens God nu Zijn kind geworden bent. Op het moment dat de noot ontstaat, de noot ontspruit, de boom ontstaat of de boom een bepaalde grote heeft bereikt? Of is het zo dat het wedergeboren worden een voordurend genezingsproces is? De weeën voor de geboorte doet me denken aan de weeën van deze wereld. Wanneer we de bruid van Christus zijn bij Zijn wederkomst, is dat ook niet zo'n soort "openbaring" van Gods kinderen?


Je kunt zeggen dat jij vind maar je kunt ook gewoon zeggen wat de Bijbel zegt.
De wedergeboorte is niet zoals het groeien van een boom en de wedergeboorte is ook geen voortdurend genezingsproces.
En de bruid van Christus zijn we niet pas bij de wederkomst maar nu al.
We worden ook geen bruid met een levenslangdurend proces van genezing of zo.
Het mooie aan de wedergeboorte is juist dat het in 1 moment gebeurd en dat we niet ons hele leven dat zelf zouden moeten proberen te bewerken.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 16 dec 2019 03:52

Als je het hebt over wat de bijbel zegt, dan moet je ook lezen wat er staat. In de bijbel staat dat iemand die wedergeboren is niet zondigd, want hij kan niet zondigen. In de bijbel staat zowel bij wat Jezus zegt tegen de Samaritaanse vrouw als tegen Nicodemus, dat wedergeboorte door de Heilige Geest plaats vindt. In de bijbel staat dat God ons het recht heeft gegeven om kinderen van God te worden. In de bijbel staat dat we op weg zijn naar het Nieuw Jeruzalem.
In de bijbel staat bij het beeld van de doop, dat de oude mens begraven is en de nieuwe is opgestaan.

Maar wil je wel luisteren naar wat ik zeg of wil jij jouw gelijk halen? Ik zie in heel de bijbel dat dit toch echt een proces is. Je bent niet gearriveerd op het moment dat je Jezus aanneemt, nee, je bent dan begonnen om te worden zoals God jou wil. Dan gaat Jezus beginnen om jouw denken te vernieuwen en groei je in het worden als Hij.

Als wedergeboorte namelijk is wat jij zegt, dan zou je niet meer kunnen zondigen en bewijst elke zonde dat je nog niet echt wedergeboren bent. Dus of jij bent al volmaakt of je bent kind van God "in wording".

Het uit God geboren worden zie ik als het sterven aan je zelf en dat is zoals ik lees en zie in mijn leven een levenswerk.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 16 dec 2019 11:11

DeLange schreef:Als je het hebt over wat de bijbel zegt, dan moet je ook lezen wat er staat. In de bijbel staat dat iemand die wedergeboren is niet zondigd, want hij kan niet zondigen. In de bijbel staat zowel bij wat Jezus zegt tegen de Samaritaanse vrouw als tegen Nicodemus, dat wedergeboorte door de Heilige Geest plaats vindt. In de bijbel staat dat God ons het recht heeft gegeven om kinderen van God te worden. In de bijbel staat dat we op weg zijn naar het Nieuw Jeruzalem.
In de bijbel staat bij het beeld van de doop, dat de oude mens begraven is en de nieuwe is opgestaan.

Maar wil je wel luisteren naar wat ik zeg of wil jij jouw gelijk halen? Ik zie in heel de bijbel dat dit toch echt een proces is. Je bent niet gearriveerd op het moment dat je Jezus aanneemt, nee, je bent dan begonnen om te worden zoals God jou wil. Dan gaat Jezus beginnen om jouw denken te vernieuwen en groei je in het worden als Hij.

Als wedergeboorte namelijk is wat jij zegt, dan zou je niet meer kunnen zondigen en bewijst elke zonde dat je nog niet echt wedergeboren bent. Dus of jij bent al volmaakt of je bent kind van God "in wording".

Het uit God geboren worden zie ik als het sterven aan je zelf en dat is zoals ik lees en zie in mijn leven een levenswerk.


Hoi @DeLange. Het gaat om, denk ik, wat je onder ''wedergeboorte'' verstaat.
Ik zie het ook als iets eenmaligs, net zoals de natuurlijke geboorte.
Het opgroeien, de opvoeding, karaktervorming enzo is een proces. Een proces waar in de Bijbel vaak gevoeg over gesproken wordt.
Groeien in geloof, volwassen worden ... dat gaat met vallen en opstaan. (Petrus, Pauls, Johannes ...) Dat ervaren we allemaal!

In de Bijbel staat ook dat wie zegt geen zonde te hebben zichzelf misleid en een leugenaar is. Dat wij allen in veel dingen struikelen enz.
Het lijkt me niet de bedoeling het een tegen het ander weg te strepen. Iets met context en boodschap. :D
Het mooie is, vind ik, dat de Bijbel ook zegt dat de ''oude mens'' niet meer bij Gods kind hoort. Die moeten we voor dood houden.
Iets wat je voor ''dood'' moet houden doet zich voor als levend (en is ook levend in de oude mens), anders is die raad overbodig.
In de praktijk leven de zonden net zo goed in de gelovigen als die van de ongelovigen.
Maar God zij dank kijkt Hij naar Zijn kinderen door de ''bril'' van Jezus. En dan ziet Hij ons, in en door Hem, als rein en heilig.
Daarom worden zelfs Gods zondigste kinderen behouden, als door vuur heen, als door vuur heen! 1 Korinthe 3.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 16 dec 2019 14:01

DeLange schreef:Als je het hebt over wat de bijbel zegt, dan moet je ook lezen wat er staat. In de bijbel staat dat iemand die wedergeboren is niet zondigd, want hij kan niet zondigen. In de bijbel staat zowel bij wat Jezus zegt tegen de Samaritaanse vrouw als tegen Nicodemus, dat wedergeboorte door de Heilige Geest plaats vindt. In de bijbel staat dat God ons het recht heeft gegeven om kinderen van God te worden. In de bijbel staat dat we op weg zijn naar het Nieuw Jeruzalem.
In de bijbel staat bij het beeld van de doop, dat de oude mens begraven is en de nieuwe is opgestaan.

Maar wil je wel luisteren naar wat ik zeg of wil jij jouw gelijk halen? Ik zie in heel de bijbel dat dit toch echt een proces is. Je bent niet gearriveerd op het moment dat je Jezus aanneemt, nee, je bent dan begonnen om te worden zoals God jou wil. Dan gaat Jezus beginnen om jouw denken te vernieuwen en groei je in het worden als Hij.

Als wedergeboorte namelijk is wat jij zegt, dan zou je niet meer kunnen zondigen en bewijst elke zonde dat je nog niet echt wedergeboren bent. Dus of jij bent al volmaakt of je bent kind van God "in wording".

Het uit God geboren worden zie ik als het sterven aan je zelf en dat is zoals ik lees en zie in mijn leven een levenswerk.


Laat ik beginnen of te zeggen dat ik best begrijp hoe jij deze dingen ziet.
Ook begrijp ik dat je het zo ziet dat wanneer iemand zonde doet dit niet kan betekenen dat die mens wedergeboren is omdat er in Gods Woord staat dat de wedergeborn mens niet kan zondigen, dan is dat een kwestie van logica, volgens jou.
Als je het zo zwart wit ziet dan kan er ook geen andere conclusie zijn dat iemand dan wedergeboren in wording is en als je dan hoort dat we steeds meer en meer op Jezus moeten gaan lijken dan versterkt dit het beeld dat je hebt.

De reaktie van "naamloos" is ook eigenlijk ook min of meer wat ik bedoel te zeggen maar ik zal nog een keer met mijn woorden op mijn manier uitleggen hoe ik het zie.

Ieder mens heeft gezondigd en mist daarmee de heerlijkheid van God.
Iedereen is dus van natuurlijke geboorte met dezelfde identiteit, namelijk ZONDAAR.
Ieder mens doet dingen die we daden noemen.
De daden die een zondaar doet noemen we gewoon ZONDE, omdat dit passend is bij de identiteit die een zondaar heeft.

En dan ineens komt Jezus hier op aarde, wonend in een lichaam van vlees zoals de mens, met de daaraan verbonden beperking dat je met een lichaam van vlees niet op meerdere plekken tegelijk kan zijn zoals God dus wel kan, en Jezus "naar Zijn Godheid" ook.
Jezus was wezenlijk anders dan de mensen die al op aarde waren, omdat Jezus niet de identiteit van zondaar heeft.
Daarom is het dus logisch dat Jezus geen zonde voortbrengen zou.
Juist ook omdat Jezus zo is, is Hij de eersteling van een hele nieuwe soort mens, die we in de Bijbel tegenkomen als "de nieuwe mens".
Ja Jezus werd wel verzocht maar Hij maakte de keuze keer op keer om het goede te doen en niet het verkeerde.

Nu schrijft de Bijbel dat Jezus is gekomen voor de zondaars, om die te behouden.
Hij kwam om die mens te verlossen van hun Identiteit van Zondaren, en hen door de werking van de Heilige Geest een andere identiteit te geven, namelijk die van nieuwe mens, heilige, koning en priester voor Gods aangezicht, gezalfde dus eigenlijk zeg maar christus.
Daarmee zeg ik niet dat iemand daardoor zelf Jezus is geworden, want er is maar 1 God en dat zijn wij niet.

Maar de Bijbel zegt wel dat we door die transformatie van zondaar nu heilige zijn geworden, kind van God dus, door de wedergeboorte.
En zoals het LOGISCH is dat de zondaar zijn daden zonde genoemd worden, zo logisch is het ook dat de heilige, de nieuwe mens, de kinderen van God, dus daden doen die je goede daden of goede werken noemt, die waardevol zijn en tot eer van God.

Maar nu komt de aap uit de mouw. Nu blijkt dat we als wedergeboren mens ook steeds keuzes moeten maken, net zoals Jezus dat moest toen hij in een lichaam van vlees en bloed hier op aarde liep. Wij maken verkeerde keuzes terwijl Jezus elke keer de juiste keuzes maakte. Wij doen dus daden die niet beantwoorden aan onze identiteit, en daarom zegt Paulus dus eigenlijk van die daden passen niet bij wie je bent in Christus.
Wij moeten meer en meerleren om alle keuzes te maken op de manier zoals God dat wil en daarom moeten we dus ons denken vernieuwen en dat heeft als gevolg dat we meer en meer uiterlijk zichtbaar voor de buitenwereld ook alles doen zoals Jezus deed, namelijk dat we werken doen oftewel vrucht voortbrengen die past bij wie we zijn.

Wanneer je dus de daden die je ziet bij een wedergeboren mens beschrijft als "niet passend bij wie hij is in Christus" dan noem je dat dus ook geen zonde meer. Dan is het logisch dat de wedergeboren mens dus niet meer de zonde doet.
Maar dan komt er gelijk een Bijbeltekst de hoek om vliegen en dat is dat als een mens zegt dat er geen zonde in hem woot hij een leugenaar is en zichzelf misleidt. Maar als Jezus de wedergeboren mens alle zonden heeft vergeven en alles heeft weggedaan en Jezus door de Heilige Geest in de gelovigen woont, kan je dan zeggen dat er in die mens geen enig goeds woont ?
Ik ben van mening van NIET !!

Ik zie het zo dat een mens die niet wedergeboren is niet zonder zonde is en dat als een niet wedergeboren mens zegt dat hij zelf zonder zonde is zichzelf aan het misleiden is. In hem woont dat geen enkel goeds (omdat Jezus niet in die mens woonachtig is namelijk).

Wat de wedergeboren mens dus aangaat: Deze doet dus geen zonde, maar hooguit daden die niet passend zijn bij zijn identiteit als nieuwe mens, bij zijn identiteit als zijnde een kind van God, als heilige, rechtvaardige, priester en koning van de allerhoogste God.
We zijn dus nu ook al bruid van Christus, we zijn ook het nieuwe Jeruzalem dat op de nieuwe aarde zal neerdalen.
Daarom is het dus ook passend om rein te leven nu in dit leven hier op aarde en vrucht te dragen die beantwoord aan wie we zijn.
Want zoals Jezus is, zo zijn ook wij (wedergeboren mensen) hier op deze aarde in dit leven.

Juist als mensen zichzelf maar niet zien als Heilige en Kind van God, maar blijven roepen dat ze zondaar zijn en blijven tot aan hun laatste adentocht hier op aarde, krijg je dit soort vragen steeds:

VRAAG
Aan een Ger. Gem.-dominee indien mogelijk. Ik lijk maar niet verder te komen in geestelijk opzicht. Hoe kan dat ondanks dat ik van de Heere zoveel onderwijs uit Zijn Woord en de prediking en het Heilig Avondmaal mag ontvangen? Komt dat door de inwonende zonde, ongeloof of verachtering in de genade? Of is daar een andere oorzaak voor? De zonde lijkt nog (zo vaak) de overhand te hebben. Ik heb alleen Hem nodig tot verzoening van mijn hemelhoge zondeschuld. De aanvechtingen en bestrijdingen zijn zo hevig... ik ben de zonde zo moe (niet meer de Heere verdriet willen doen door mijn zonde).

Een zoekende, worstelende jongere.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Dorpeling » 16 dec 2019 20:20

Veendam schreef:Het paste bij de mens die wij waren voordat we wedergeboren werden. Ik zeg niet dat dit verlangen er niet meer is als je wedergeboren bent en dat bedoelde ik dus ook niet.
Die andere mensen die lopen wel hun begeerte na door te doen wat ze zelf willen en die doen dus niet de wil van God. De wedergeboren mens heeft gewoon keuze vrijheid om te kiezen of hij wel of niet iets gaat doen dus de wedergeoren mens kan uitstekend zelf de keuzes maken om niet de zonde te doen.
Als je wedergeboren bent en je doet zonde, dan is dat je eigen keuze. Als je dus wedergeboren bent dan bestaat er dus ook geen ongewilde zonde. Ik heb het daarmee niet over onwetendheid. Verliest de wedergeboren mens de strijd, dan heeft hij dus geen weerstand genoeg geboden of dacht dat weerstand bieden alleen genoeg zou zijn, omdat het zo is dat je wel moet naderen tot God en niet weerstand bieden alleen.

Als je dat niet bedoeld moet je het ook niet zeggen.
Daarnaast loopt ieder mens zijn begeerte na. Oók een wedergeboren mens! Hij is geen slaaf meer van de zonde, maar de wereld, de duivel en het eigen vlees hebben nog steeds een plaats in zijn bestaan hoor! Het is een blijvende strijd, en wanneer God geen genade zou verlenen om staande te blijven, zou ook een wedergeborene in de grootste zonden vallen. Niks geen keuzevrijheid, niks geen eigen macht om voor of tegen de zonde te kiezen, krachtige genade alleen redt!

Hier doe je trouwens wat je mij verwijt, dat ik zou beweren dat Jezus Zijn werk niet goed gedaan heeft. Want jij zegt dat de mens er nog iets bij moet voegen; zijn eigen goede keuzes. God het begin, jij de rest? Of andersom?
In David woonde de Heilige Geest niet om daar in te blijven voor altijd.

Een kind van God kan de Heilige Geest wel bedroeven, maar Hij zal nooit meer geheel van hen wijken. Anders zou er een afval mogelijk zijn. En er is wel een vallen, maar nooit een afvallen. Nooit! En dat is wél bijbels.

Het is een grove miskenning van de Bijbel wanneer je dit beweerd. Want daarin staat dat David een man naar Gods hart was, en dat de Geest steeds bij hem was en zou blijven. Je moet het maar durven trouwens, om dat te beweren!

Paulus zegt inderdaad niet dat je op moet klimmen door eigen werken en daardoor heilig moet worden. Je bent namelijk in 1 maal HEILIGE GEWORDEN doordat je door God van uit het Koninkrijk van de duisternis in het Koninkrijk van Zijn Zoon heeft geplaatst.
We zijn toch ook door Jezus Christus verlost met als doel dat wij voor Hem een rein en heilig leven zouden leiden of niet soms ??
En de Heilige Geest woont in de wedergeboren mens zodat deze ook in staat is om dat heilige en reine leven te leven.
We zijn echt niet nog steeds onder de zonde en het juk der zonde, want als dat wel zo zo zijn, waarvan heeft Jezus ons dan bevrijdt ?

Als ik de Bijbel lees dan zie ik gewoon dat wij zijn in deze wereld zoals Jezus IS.
Het is dus echt niet zo dat we pas heilig worden en zonder zonde wanneer we sterven op deze aarde.
En de dood als doorgang naar het eeuwige leven ? Hoe kom je daar nu bij dan ? Wanneer iemand tot geloof is gekomen en wedergeboren is die heeft alles al ontvangen dus het eeuwige leven is voor hem dan al begonnen.
God zegt nergens in Zijn Woord dat we elke dag de zondige natuur weer moeten voelen terwijl we wedergeboren mens zijn geworden.
Die zondige natuur is namelijk dood verklaard door dat je een kind van God bent geworden.
Die moet je dus ook niet steeds elke dag levend willen houden.
Als je er telkens bij wilt blijven dat de oude mens nog kracht heeft van zich zelf dan zeg je dus gewoon dat Jezus niet bij machte was om jou volledig te verlossen en Hij Zijn werk niet goed heeft gedaan.


Voorop gesteld, niemand kan ooit in de wereld als Christus zijn!
Dan, mijn aanhaling staat gewoon in onze catechismus, zondag 16, v/a 42: Zo dan Christus voor ons gestorven is, hoe komt het, dat wij ook moeten sterven? Onze dood is geen betaling voor onze zonden , maar alleen een afsterving van de zonden en een doorgang tot het eeuwige leven. Dat is geen ontkenning dat we op aarde al deel krijgen aan het eeuwige leven, maar daar volgt de dood nog op, de koning der verschrikking. Na onze dood zal het eeuwige leven ten volle zijn, waar nooit meer een sterven op zal volgen.

God zegt inderdaad nergens dat we ons nog zondaar moeten voelen. Ik zei ook, wij zijn rechtvaardig voor Hem. Maar dat wil niet zeggen dat je jezelf dan ook zo ziet! Vroeger drukten Gods kinderen het weleens zo uit: 'minder zonde doen, meer zondaar worden'.
Zie jij jezelf zo, als Jezus, zonder zonde? En waarom doe jij eigenlijk geen zonde, om welke reden?

Er staat in de Bijbel inderdaad ook dat een ieder die uit God geboren is de zonde niet doet. In deze of vergelijkbare verwoordingen. Maar daarmee wordt niet bedoeld dat hij/zij nooit meer zal zondigen, maar dat de zonde niet meer over hem zal heersen. Door de genade van God wordt de heerschappij van de zonde over hem weggenomen. Geen zonde meer ten dode. Jakobus zegt nog steeds: Wij struikelen alle in vele (Jak3:2). David: want geen mens is er die niet zondigd (1 kon.8:46)

Gisteren lazen we een mooi gedeelte over Zacharias en Elizabeth. Er staat zo duidelijk: zij waren beide rechtvaardig voor God. Een paar verzen later maar wordt Zacharias bestraft voor zijn ongeloof. Ik weet wat je gaat zeggen; de Heilige Geest woonde misschien ook niet voor altijd in Zacharias.
Ik geloof dat je eens zei de Dordste leerregels niet te waarderen, maar ik haal ze toch aan want ik onderstreep te van harte omdat ze gegrond zijn op de Bijbelse waarheid. Hoofdstuk 5, 3e en 6e artikel:
3.Ter oorzake van deze overblijfselen der inwonende zonde, en ook vanwege de aanvechtingen der wereld en des satans, zouden de bekeerden in die genade niet kunnen volstandig blijven, zo zij aan hun eigen krachten overgelaten werden. Maar God is getrouw, Die hen in de genade, hun eenmaal gegeven, barmhartiglijk bevestigt en ten einde toe krachtiglijk bewaart.

6.Want God, Die rijk is in barmhartigheid, neemt, naar het onveranderlijk voornemen der verkiezing, den Heiligen Geest van de Zijnen, ook zelfs in hun droevig vallen, niet geheel weg, en laat hen zó ver niet vervallen, dat zij van de genade der aanneming en van den staat der rechtvaardigmaking uitvallen, of dat zij zondigen ten dode, of tegen den Heiligen Geest, en, van Hem geheel verlaten zijnde, zichzelven in het eeuwig verderf storten.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 16 dec 2019 23:41

Ik kom hier nog op terug heren. Wat ik alvast wil zeggen, is dat God ons zegend. Hij zegens ons door ons Zijn kind te noemen, dus worden we Zijn kind en Zijn we gered! Hij zegend ons door ons Heilige te noemen, dus vervalt het recht van satan op ons en zal hij weg vlieden. Hij zegt dat we wedergeborenen zijn, dus worden we vanuit Hem wedergeborenen naar het bij behorende levensstijl. Zo zegend God ons en levert dat het weg vlieden van satan op, al zal het met stuiptrekkingen en een hoop gebrul en kabaal gaan.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 17 dec 2019 10:20

Dorpeling schreef:Als je dat niet bedoeld moet je het ook niet zeggen.
Daarnaast loopt ieder mens zijn begeerte na. Oók een wedergeboren mens! Hij is geen slaaf meer van de zonde, maar de wereld, de duivel en het eigen vlees hebben nog steeds een plaats in zijn bestaan hoor! Het is een blijvende strijd, en wanneer God geen genade zou verlenen om staande te blijven, zou ook een wedergeborene in de grootste zonden vallen. Niks geen keuzevrijheid, niks geen eigen macht om voor of tegen de zonde te kiezen, krachtige genade alleen redt!

Hier doe je trouwens wat je mij verwijt, dat ik zou beweren dat Jezus Zijn werk niet goed gedaan heeft. Want jij zegt dat de mens er nog iets bij moet voegen; zijn eigen goede keuzes. God het begin, jij de rest? Of andersom?

Een kind van God kan de Heilige Geest wel bedroeven, maar Hij zal nooit meer geheel van hen wijken. Anders zou er een afval mogelijk zijn. En er is wel een vallen, maar nooit een afvallen. Nooit! En dat is wél bijbels.

Het is een grove miskenning van de Bijbel wanneer je dit beweerd. Want daarin staat dat David een man naar Gods hart was, en dat de Geest steeds bij hem was en zou blijven. Je moet het maar durven trouwens, om dat te beweren!



Voorop gesteld, niemand kan ooit in de wereld als Christus zijn!
Dan, mijn aanhaling staat gewoon in onze catechismus, zondag 16, v/a 42: Zo dan Christus voor ons gestorven is, hoe komt het, dat wij ook moeten sterven? Onze dood is geen betaling voor onze zonden , maar alleen een afsterving van de zonden en een doorgang tot het eeuwige leven. Dat is geen ontkenning dat we op aarde al deel krijgen aan het eeuwige leven, maar daar volgt de dood nog op, de koning der verschrikking. Na onze dood zal het eeuwige leven ten volle zijn, waar nooit meer een sterven op zal volgen.

God zegt inderdaad nergens dat we ons nog zondaar moeten voelen. Ik zei ook, wij zijn rechtvaardig voor Hem. Maar dat wil niet zeggen dat je jezelf dan ook zo ziet! Vroeger drukten Gods kinderen het weleens zo uit: 'minder zonde doen, meer zondaar worden'.
Zie jij jezelf zo, als Jezus, zonder zonde? En waarom doe jij eigenlijk geen zonde, om welke reden?

Er staat in de Bijbel inderdaad ook dat een ieder die uit God geboren is de zonde niet doet. In deze of vergelijkbare verwoordingen. Maar daarmee wordt niet bedoeld dat hij/zij nooit meer zal zondigen, maar dat de zonde niet meer over hem zal heersen. Door de genade van God wordt de heerschappij van de zonde over hem weggenomen. Geen zonde meer ten dode. Jakobus zegt nog steeds: Wij struikelen alle in vele (Jak3:2). David: want geen mens is er die niet zondigd (1 kon.8:46)

Gisteren lazen we een mooi gedeelte over Zacharias en Elizabeth. Er staat zo duidelijk: zij waren beide rechtvaardig voor God. Een paar verzen later maar wordt Zacharias bestraft voor zijn ongeloof. Ik weet wat je gaat zeggen; de Heilige Geest woonde misschien ook niet voor altijd in Zacharias.
Ik geloof dat je eens zei de Dordste leerregels niet te waarderen, maar ik haal ze toch aan want ik onderstreep te van harte omdat ze gegrond zijn op de Bijbelse waarheid. Hoofdstuk 5, 3e en 6e artikel:
3.Ter oorzake van deze overblijfselen der inwonende zonde, en ook vanwege de aanvechtingen der wereld en des satans, zouden de bekeerden in die genade niet kunnen volstandig blijven, zo zij aan hun eigen krachten overgelaten werden. Maar God is getrouw, Die hen in de genade, hun eenmaal gegeven, barmhartiglijk bevestigt en ten einde toe krachtiglijk bewaart.

6.Want God, Die rijk is in barmhartigheid, neemt, naar het onveranderlijk voornemen der verkiezing, den Heiligen Geest van de Zijnen, ook zelfs in hun droevig vallen, niet geheel weg, en laat hen zó ver niet vervallen, dat zij van de genade der aanneming en van den staat der rechtvaardigmaking uitvallen, of dat zij zondigen ten dode, of tegen den Heiligen Geest, en, van Hem geheel verlaten zijnde, zichzelven in het eeuwig verderf storten.


Voor Pinksteren woonde de Heilige Geest niet in mensen, maar was OP de mens, de Geest kwam OVER iemand staat er gewoon.
Over Simson staat er dat hij zich zelf ging schudden en dat de Heilige Geest dan over hem kwam, maar je kunt ook lezen dat Simson niet eens door had dat de Heilige Geest van hem geweken was.
Over David gesproken: Die riep nog uit zelfs of de Here Zijn Geest niet van hem weg zou nemen.
Waarom roept hij het uit: Neem uw Heilige Geest niet van mij ?
Omdat het dus wel zo was dat God dit zou kunnen doen.

Waarom ging Jezus naar de Hemel ?
Het antword ligt hierin juist besloten: Tijdens de laatste maaltijd van de Here Jezus met Zijn discipelen, vlak voor Zijn lijden en sterven, beloofde Hij dat Hij hen na Zijn heengaan niet alleen zou laten. Hij zei: ‘Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn’ (Johannes 14:16,17).

Dat de Heilige Geest bij de gelovigen zou blijven was nog niet zo en in de gelovigen was toen ook nog niet zo.
Dat de Heilige Geest na Pinksteren dus wel in de gelovigen zou gaan wonen en daar in zou blijven is juist de overwinning over de inwonende zonde, omdat daardoor de zonde niet meer inwonend is maar juist de Heilige Geest, waardoor we juist WEL de juiste keuzes kunnen maken en God kunnen eren in alles wat we doen. Daardoor heeft de zonde dus ook geen macht meer over ons en zijn we hier op aarde zoals Jezus is.
Daarmee haal ik gewoon het Woord van God aan, alleen je herkent niet eens dat dit gewoon aanhalingen zijn uit de Bijbel.
Je weet de DL wel te citeren maar herkende gewoon Gods Woord zelf niet, nou dan kan je wel zeggen dat ik de DL niet zou waarderen, maar ik waardeer de Bijbel zelf natuurlijk veel meer dan de DL.
De dood is ook geen toegangspoort waar we door moeten gaan om het eeuwige leven te krijgen, dat is niet Bijbels. Er staat dat een ieder die gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven HEEFT. Er staat dus niet dat een ieder die gelooft later als de persoon zijn laatste adem uit heeft geblazen dan pas het eeuwige leven zal ontvangen.

Het is overigens een misvatting om te zeggen dat God ergens aan beginnen moet en dat wij het moeten afmaken met goede daden omdat we anders niet behouden zouden worden, maar dit heb ik ook nergens gezegt. Om behouden te kunnen worden doet God alleen het werk, maar als wij dan kinderen van God geworden zijn en behouden, betekend dat niet dat we maar stil maar wacht maar op de kont kunnen blijven zitten of maar steeds weer in de zonde moeten rollen en zeggen van ik kon niet anders, want dan ben je dus nog steeds een slaaf van de zonde en dan vraag ik mij af waar Christus je nu van zou hebben bevrijdt, of je maakt gewoon bewust of onbewust steeds de verkeerde keuzes en blijf je jezelf proberen vrij te praten van de schuld omdat je nu eenmaal een grotere zondaar zou moeten worden om te leren of zo.

Wat jij zegt is eigenlijk: Daarom, als iemand in Christus is, gaat hij een nieuwe schepping worden als hij zijn laatste adem heeft uitgeblazen en dan pas is het oude voorbijgegaan en het nieuwe pas gekomen. Maar dat staat niet in mijn Bijbel !
Als iemand in Christus is, dan IS hij een nieuwe schepping, het oude is dus voorbijgegaan.
Die oude mens die heb je zelf uitgetrokken en daarom staat er dus ook: Lieg niet tegen elkaar, aangezien u de oude mens met zijn daden uitgetrokken hebt, en u met de nieuwe mens bekleed hebt, die vernieuwd wordt tot kennis, overeenkomstig het beeld van Hem Die hem geschapen heeft.

Wat betreft Jacobus 3 vers 2 waarin staat volgens jou dat wij allen struikelen in vele, HELAAS dat is dus niet waar, want dat staat er dus niet. Je citeerde een paar worden uit een gedeelte en je moet wel lezen wat er staat. Er staat dat wij allen struikelen in velerlei opzicht, MAAR dat wij wel in staat zijn door de Heilige Geest om onze tong en daarmee ons gehele lichaam te besturen.

Wij zijn met Hem begraven in de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, OOK WIJ IN EEN NIEUW LEVEN ZOUDEN WANDELEN.

Wij zijn ontslagen van de wet, gestorven aan de wet waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van de Geest God zouden dienen, en niet in de oudheid van de letter.

Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, dat wij vrijmoedigheid mogen hebben op de dag van het oordeel, WANT ZOALS JEZUS IS, ZO ZIJN OOK WIJ IN DEZE WERELD. (toen je dus wedergeboren werd, toen werd je volmaakt gemaakt in Hem. In geest ben je dus al volmaakt geworden en nu gaat dat steeds meer zichtbaar worden in onze ziel en in ons lichaam.

En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden heeft opgewekt , IN U WOONT, zal Hij die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijk lichaam levend maken door Zijn Geest, DIE IN U WOONT.
Laatst gewijzigd door Veendam op 17 dec 2019 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 17 dec 2019 10:30

DeLange schreef:Ik kom hier nog op terug heren. Wat ik alvast wil zeggen, is dat God ons zegend. Hij zegens ons door ons Zijn kind te noemen, dus worden we Zijn kind en Zijn we gered! Hij zegend ons door ons Heilige te noemen, dus vervalt het recht van satan op ons en zal hij weg vlieden. Hij zegt dat we wedergeborenen zijn, dus worden we vanuit Hem wedergeborenen naar het bij behorende levensstijl. Zo zegend God ons en levert dat het weg vlieden van satan op, al zal het met stuiptrekkingen en een hoop gebrul en kabaal gaan.


Ik zie er naar uit om het er samen verder over te hebben want er zit zo veel kracht en waarde in deze dingen.
Inderdaad worden gelovigen niet alleen Gods kinderen genoemd, maar ze zijn het ook.
Het probleem is echter dat ondanks dat de duivel de verliezer is, hij nog steeds het karakter heeft van stelen liegen en vernietigen en moorden en de duivel is nu net niet iemand die zich wil houden aan de regeltjes.
De duivel zal dus per definitie niet van ons vlieden zodra wij een kind van God zijn geworden, maar daarvoor moeten wij dus bij God blijven of naderen tot Hem, en dan weerstand ieden. Dan zal hij van ons vlieden.

De verandering van onze levensstijl moet echter vanuit ons zelf komen, doordat God ons zelf van binnen uit wil veranderen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Dorpeling » 17 dec 2019 14:04

Veendam schreef:Voor Pinksteren woonde de Heilige Geest niet in mensen, maar was OP de mens, de Geest kwam OVER iemand staat er gewoon.
Over Simson staat er dat hij zich zelf ging schudden en dat de Heilige Geest dan over hem kwam, maar je kunt ook lezen dat Simson niet eens door had dat de Heilige Geest van hem geweken was.
Over David gesproken: Die riep nog uit zelfs of de Here Zijn Geest niet van hem weg zou nemen.
Waarom roept hij het uit: Neem uw Heilige Geest niet van mij ?
Omdat het dus wel zo was dat God dit zou kunnen doen.

Waarom ging Jezus naar de Hemel ?
Het antword ligt hierin juist besloten: Tijdens de laatste maaltijd van de Here Jezus met Zijn discipelen, vlak voor Zijn lijden en sterven, beloofde Hij dat Hij hen na Zijn heengaan niet alleen zou laten. Hij zei: ‘Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn’ (Johannes 14:16,17).

Dat de Heilige Geest bij de gelovigen zou blijven was nog niet zo en in de gelovigen was toen ook nog niet zo.
Dat de Heilige Geest na Pinksteren dus wel in de gelovigen zou gaan wonen en daar in zou blijven is juist de overwinning over de inwonende zonde, omdat daardoor de zonde niet meer inwonend is maar juist de Heilige Geest, waardoor we juist WEL de juiste keuzes kunnen maken en God kunnen eren in alles wat we doen. Daardoor heeft de zonde dus ook geen macht meer over ons en zijn we hier op aarde zoals Jezus is.
Daarmee haal ik gewoon het Woord van God aan, alleen je herkent niet eens dat dit gewoon aanhalingen zijn uit de Bijbel.
Je weet de DL wel te citeren maar herkende gewoon Gods Woord zelf niet, nou dan kan je wel zeggen dat ik de DL niet zou waarderen, maar ik waardeer de Bijbel zelf natuurlijk veel meer dan de DL.
De dood is ook geen toegangspoort waar we door moeten gaan om het eeuwige leven te krijgen, dat is niet Bijbels. Er staat dat een ieder die gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven HEEFT. Er staat dus niet dat een ieder die gelooft later als de persoon zijn laatste adem uit heeft geblazen dan pas het eeuwige leven zal ontvangen.

Het is overigens een misvatting om te zeggen dat God ergens aan beginnen moet en dat wij het moeten afmaken met goede daden omdat we anders niet behouden zouden worden, maar dit heb ik ook nergens gezegt. Om behouden te kunnen worden doet God alleen het werk, maar als wij dan kinderen van God geworden zijn en behouden, betekend dat niet dat we maar stil maar wacht maar op de kont kunnen blijven zitten of maar steeds weer in de zonde moeten rollen en zeggen van ik kon niet anders, want dan ben je dus nog steeds een slaaf van de zonde en dan vraag ik mij af waar Christus je nu van zou hebben bevrijdt, of je maakt gewoon bewust of onbewust steeds de verkeerde keuzes en blijf je jezelf proberen vrij te praten van de schuld omdat je nu eenmaal een grotere zondaar zou moeten worden om te leren of zo.

Wat jij zegt is eigenlijk: Daarom, als iemand in Christus is, gaat hij een nieuwe schepping worden als hij zijn laatste adem heeft uitgeblazen en dan pas is het oude voorbijgegaan en het nieuwe pas gekomen. Maar dat staat niet in mijn Bijbel !
Als iemand in Christus is, dan IS hij een nieuwe schepping, het oude is dus voorbijgegaan.
Die oude mens die heb je zelf uitgetrokken en daarom staat er dus ook: Lieg niet tegen elkaar, aangezien u de oude mens met zijn daden uitgetrokken hebt, en u met de nieuwe mens bekleed hebt, die vernieuwd wordt tot kennis, overeenkomstig het beeld van Hem Die hem geschapen heeft.

Wat betreft Jacobus 3 vers 2 waarin staat volgens jou dat wij allen struikelen in vele, HELAAS dat is dus niet waar, want dat staat er dus niet. Je citeerde een paar worden uit een gedeelte en je moet wel lezen wat er staat. Er staat dat wij allen struikelen in velerlei opzicht, MAAR dat wij wel in staat zijn door de Heilige Geest om onze tong en daarmee ons gehele lichaam te besturen.

Wij zijn met Hem begraven in de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, OOK WIJ IN EEN NIEUW LEVEN ZOUDEN WANDELEN.

Wij zijn ontslagen van de wet, gestorven aan de wet waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van de Geest God zouden dienen, en niet in de oudheid van de letter.

Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, dat wij vrijmoedigheid mogen hebben op de dag van het oordeel, WANT ZOALS JEZUS IS, ZO ZIJN OOK WIJ IN DEZE WERELD. (toen je dus wedergeboren werd, toen werd je volmaakt gemaakt in Hem. In geest ben je dus al volmaakt geworden en nu gaat dat steeds meer zichtbaar worden in onze ziel en in ons lichaam.

En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden heeft opgewekt , IN U WOONT, zal Hij die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijk lichaam levend maken door Zijn Geest, DIE IN U WOONT.


Ik vind het niet zo vreemd dat ik jou aanhalingen niet allemaal meteen herken; jij hebt blijkbaar een andere Bijbel. Want in mijn Bijbel staat bijvoorbeeld niet dat Simsom zich zelf begon te schudden om de Heilige Geest over zich te laten komen. Er staat wel dat hij dacht zich te uitschudden, nl uit de handen van de Filistijnen zoals dat voorheen ook steeds gebeurd was.

En in Jakobus staat inderdaad dat indien iemand in woorden niet zou struikelen een volmaakt man is, machtig om zijn gehele lichaam in toom te houden. Er staat indien, want dat is helaas niet zo en die conclusie wordt even verderop getrokken. Misschien moet jij lezen wat er staat; maar de tong kan geen mens temmen, zij is een onbedwingelijk kwaad, vol van dodelijk venijn.

David riep dit uit ná zijn zonde met Batseba. Zou hij dit uitroepen als de Heilige Geest al niet meer in hem zou wonen, zoals jij beweerd? Nee, hij was bang dat God de nabijheid van Zijn Geest in zou houden voor hem, de vreugde die hem dat voorheen gaf was verduisterd in hem.

Jezus maakte de keuze om het goede te doen en niet het verkeerde? Kom nou, Hij was zonder zonde! Hij hoefde niet te kiezen, Hij kon niet eens verkeerd doen! Hij was niet belast met een zondige natuur. Met deze uitspraak verlaag je Hem tot een gewoon mens.

Daarnaast verdraai je mijn woorden weer eens en legt me dingen in de mond die ik nooit gezegd heb. Waar zeg ik dat je 'op je kont kan blijven zitten'? Ik heb het juist steeds over een blijvende strijd! Of dat de dood een toegangspoort is? Ik had het over een 'doorgang', zoals in de HC geschreven wordt.

Woonde de Heilige Geest nou wel of niet voor altijd in Zacharias? En heb je ook een reden dat je zonder zonde (als dat al zou kunnen) leeft? Daar heb ik nog geen reactie op gezien..

Weet je wat het is, wanneer je niet de catechismus, de kanttekeningen en/of de Dordse Leerregels naast de Bijbel legt, kun je alles invullen zoals je het zelf graag zou willen dat er staat. Mede daarom zijn ze aan ons gegeven en ook in de Bijbel opgenomen. Daarom kan ik niet anders dan me aan deze, naast het Woord zelf, vasthouden. Ik wil mezelf niet bedriegen. Want een uitleg als die van jou, dat je 'een heilige, koning, priester, voor Gods aangezicht, gezalfde dus eigenlijk zeg maar Christus' bent, dat is puur bedrog en jezelf proclameren als omhooggevallen schepsel.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 17 dec 2019 15:25

Dorpeling schreef:Ik vind het niet zo vreemd dat ik jou aanhalingen niet allemaal meteen herken; jij hebt blijkbaar een andere Bijbel. Want in mijn Bijbel staat bijvoorbeeld niet dat Simsom zich zelf begon te schudden om de Heilige Geest over zich te laten komen. Er staat wel dat hij dacht zich te uitschudden, nl uit de handen van de Filistijnen zoals dat voorheen ook steeds gebeurd was.


Nu ga je exact doen wat ik al gedacht had, namelijk het niet hebben over dat er in dat zelfde vers staat dat de Geest des Heren van hem geweken was.

Dorpeling schreef:En in Jakobus staat inderdaad dat indien iemand in woorden niet zou struikelen een volmaakt man is, machtig om zijn gehele lichaam in toom te houden. Er staat indien, want dat is helaas niet zo en die conclusie wordt even verderop getrokken. Misschien moet jij lezen wat er staat; maar de tong kan geen mens temmen, zij is een onbedwingelijk kwaad, vol van dodelijk venijn.


Staat er niet geschreven dat ons spreken ten allen tijde goed en Godewelgevallig moet zijn ? Altijd puur en rein ?
Als dat gevraagd wordt van ons dan zijn we daartoe dus ook in staat omdat God ons nooit wat vraagt wat we niet kunnen.
Ja van onszelf kunnen we het niet, dat is ook precies waarom de Heilige Geest in de gelovige is komen wonen en daar is om er te blijven.

Dorpeling schreef:David riep dit uit ná zijn zonde met Batseba. Zou hij dit uitroepen als de Heilige Geest al niet meer in hem zou wonen, zoals jij beweerd? Nee, hij was bang dat God de nabijheid van Zijn Geest in zou houden voor hem, de vreugde die hem dat voorheen gaf was verduisterd in hem.


Er staat nergens in de Bijbel dat de Heilige Geest IN David kwam wonen, er staat slechts dat de Heilige Geest OP HEM kwam, dus niet IN HEM.
David zei ook niet van neem uw Heilige Geest niet uit mij, maar zoals de Heilige Geest op hem was gekomen kon God de Heilige Geest dus ook weer van hem doen wijken. Volgens mij staat het er ook bij Saul, dat de Heilige Geest van hem geweken was.

Dorpeling schreef:Jezus maakte de keuze om het goede te doen en niet het verkeerde? Kom nou, Hij was zonder zonde! Hij hoefde niet te kiezen, Hij kon niet eens verkeerd doen! Hij was niet belast met een zondige natuur. Met deze uitspraak verlaag je Hem tot een gewoon mens.

Alle wonderen die Jezus deed die deed Hij als MENS en niet als God !
Jezus had er toch voor gekozen om alle heerlijkheid af te leggen, om zelf tijdelijk lager te worden dan de engelen, door MENS te worden zoals ons.
En toen Jezus gedoopt was toen daalde de Heilige Geest op Hem neer en vanaf dat moment gaat Jezus pas dingen doen in het openbaar en doet Hij genezingen en wonderen. En juist omdat de Heilige Geest op Jezus neerdaalde is het ook voor de gelovigen van nu nodig dat ze vol zijn van de Heilige Geest.

Dorpeling schreef:Daarnaast verdraai je mijn woorden weer eens en legt me dingen in de mond die ik nooit gezegd heb. Waar zeg ik dat je 'op je kont kan blijven zitten'? Ik heb het juist steeds over een blijvende strijd! Of dat de dood een toegangspoort is? Ik had het over een 'doorgang', zoals in de HC geschreven wordt.
Ik heb niet gezegt dat je had gezegt dat je wel op de kont kon blijven zitten. Ik geef slechts aan dat het geloofsleven een aktief iets is en niet passief. Blijvende strijd is er wel, maar niet tegen de macht van de zonde maar tegen de verlokkingen van je eigen vlees.
Daar heeft de duivel zelfs niks mee te maken het zijn keuzes die je dan zelf maakt om je eigen vleselijke denken na te lopen en daarin te wandelen in plaats van te wandelen naar de Geest. Ook is de dood geen doorgang naar het eeuwige leven, anders zou dat betekenen dat niemand het eeuwige leven zou hebben wanneer ze nog hier op aarde boven de grond wandelen in plaats van begraven te zijn.
Iemand die wedergeboren wordt die heeft op datzelfde moment het eeuwige leven ontvangen.

Dorpeling schreef:Woonde de Heilige Geest nou wel of niet voor altijd in Zacharias? En heb je ook een reden dat je zonder zonde (als dat al zou kunnen) leeft? Daar heb ik nog geen reactie op gezien..

De Heilige Geest woonde NOOIT in Zacharias.
De Heilige Geest woonde pas in de gelovigen vanaf de uitstorting van de Heilige Geest met Pinksteren.
Een reden om zonder zonde te leven ? Zo moeilijk is dat toch niet om daar een reden voor te hebben ?
Omdat je beseft dat Jezus zo veel van je houdt dat Hij alles gaf voor jou, is dat opzichzelf al niet een reden om heilig en rein te leven en dus niet meer daden te doen die niet passend zijn bij je nieuwe identiteit als kind van God ?

Dorpeling schreef:Weet je wat het is, wanneer je niet de catechismus, de kanttekeningen en/of de Dordse Leerregels naast de Bijbel legt, kun je alles invullen zoals je het zelf graag zou willen dat er staat. Mede daarom zijn ze aan ons gegeven en ook in de Bijbel opgenomen. Daarom kan ik niet anders dan me aan deze, naast het Woord zelf, vasthouden. Ik wil mezelf niet bedriegen. Want een uitleg als die van jou, dat je 'een heilige, koning, priester, voor Gods aangezicht, gezalfde dus eigenlijk zeg maar Christus' bent, dat is puur bedrog en jezelf proclameren als omhooggevallen schepsel.


Ik heb de grondtekst er vaak bij van het Hebreeuws en het Grieks, met de strong concordantie er bij. Daar heb je meer aan dan de catechismus, kanttekeningen (hoewel die soms wel heel waardevol zijn maar andere keren soms de plank volledig misslaan) of de DL.
Als je jezelf niet wilt bedriegen dan moet je vooral zo weinig mogelijk boekjes naast de Bijbel hebben maar woord met woord vergelijken, dus Bijbeltekst met Bijbeltekst en dan in de juiste context.
Maar een heel andere vraag aan je: Is het boek Openbaringen ook voor jou geschreven of is dat niet voor jou ?
Als dat namelijk wel voor jou is geschreven dan is openbaringen 1 vers 6 zeker weggelakt bij jouw Bijbel, want daar staat het gewoon en dat schrijf ik dus ook.
Dat is niet omhooggevallen zijn, maar dat is gewoon naspreken wat Gods Woord Zelf zegt over mij als gelovige.

Een mens die wedergeboren is en vervult is met de Heilige Geest is gewoon gezalft met de Geest, en Christus betekend gewoon gezalfde.
Dus ja, alle gelovigen zijn als het goed is christus, dus gezalft met de Heilige Geest (dus ze hebben de Heilige Geest ontvangen)
Daarmee zeg ik dus niet dat ik Jezus ben. Het probleem is alleen dat er slechts weinigen zijn waar dit tegen gepredikt wordt, die krijgen alleen maar preken naar hun toe dat ze zondaar zijn en altijd zullen blijven. En dan de vraag, als iemand een kind van God is geworden dan blijven ze nog steeds een zondaar vlgens jou ? Wat voor werk heeft Jezus dan volbracht voor de kinderen Gods ?

En ja ik ben gewoon koning hier op aarde en Jezus is mijn Koning.
Daarom staat er dus ook dat Jezus de Koning der koningen is.
Dat heeft met willem alexander dus niets te maken of zo.

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Hidden » 17 dec 2019 18:45

Dorpeling: onderstaande kun je toch niet menen??!!
Weet je wat het is, wanneer je niet de catechismus, de kanttekeningen en/of de Dordse Leerregels naast de Bijbel legt, kun je alles invullen zoals je het zelf graag zou willen dat er staat. Mede daarom zijn ze aan ons gegeven en ook in de Bijbel opgenomen.

Je kunt ze wel onderschrijven; dat doe ik ook. Maar ze zijn zeker niet in de Bijbel opgenomen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Dorpeling » 17 dec 2019 19:35

Hidden schreef:Dorpeling: onderstaande kun je toch niet menen??!!

Je kunt ze wel onderschrijven; dat doe ik ook. Maar ze zijn zeker niet in de Bijbel opgenomen.


Staan ze bij jouw niet tussen dezelfde voor en achterkaft van één Bijbel met Psalmen? Dát bedoelde ik daarmee.
Niet op elke slak zout leggen hoor.. :?

Veendam, je sloopt mijn beetje energie.. reactie later.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 20 dec 2019 10:30

Dorpeling schreef:Veendam, je sloopt mijn beetje energie.. reactie later.


Kost het zoveel energie dan ?

Ik zie uit naar je reaktie.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Dorpeling » 20 dec 2019 15:23

Veendam schreef:(…)
Er staat nergens in de Bijbel dat de Heilige Geest IN David kwam wonen, er staat slechts dat de Heilige Geest OP HEM kwam, dus niet IN HEM.
David zei ook niet van neem uw Heilige Geest niet uit mij, maar zoals de Heilige Geest op hem was gekomen kon God de Heilige Geest dus ook weer van hem doen wijken. Volgens mij staat het er ook bij Saul, dat de Heilige Geest van hem geweken was.

(..)

De Heilige Geest woonde NOOIT in Zacharias.
De Heilige Geest woonde pas in de gelovigen vanaf de uitstorting van de Heilige Geest met Pinksteren.
Een reden om zonder zonde te leven ? Zo moeilijk is dat toch niet om daar een reden voor te hebben ?
Omdat je beseft dat Jezus zo veel van je houdt dat Hij alles gaf voor jou, is dat opzichzelf al niet een reden om heilig en rein te leven en dus niet meer daden te doen die niet passend zijn bij je nieuwe identiteit als kind van God ?

Ik heb de grondtekst er vaak bij van het Hebreeuws en het Grieks, met de strong concordantie er bij. Daar heb je meer aan dan de catechismus, kanttekeningen (hoewel die soms wel heel waardevol zijn maar andere keren soms de plank volledig misslaan) of de DL.
Als je jezelf niet wilt bedriegen dan moet je vooral zo weinig mogelijk boekjes naast de Bijbel hebben maar woord met woord vergelijken, dus Bijbeltekst met Bijbeltekst en dan in de juiste context.
Maar een heel andere vraag aan je: Is het boek Openbaringen ook voor jou geschreven of is dat niet voor jou ?
Als dat namelijk wel voor jou is geschreven dan is openbaringen 1 vers 6 zeker weggelakt bij jouw Bijbel, want daar staat het gewoon en dat schrijf ik dus ook.
Dat is niet omhooggevallen zijn, maar dat is gewoon naspreken wat Gods Woord Zelf zegt over mij als gelovige.

Een mens die wedergeboren is en vervult is met de Heilige Geest is gewoon gezalft met de Geest, en Christus betekend gewoon gezalfde.
Dus ja, alle gelovigen zijn als het goed is christus, dus gezalft met de Heilige Geest (dus ze hebben de Heilige Geest ontvangen)
Daarmee zeg ik dus niet dat ik Jezus ben. Het probleem is alleen dat er slechts weinigen zijn waar dit tegen gepredikt wordt, die krijgen alleen maar preken naar hun toe dat ze zondaar zijn en altijd zullen blijven. En dan de vraag, als iemand een kind van God is geworden dan blijven ze nog steeds een zondaar vlgens jou ? Wat voor werk heeft Jezus dan volbracht voor de kinderen Gods ?


Alles wat ik steeds weer moet herhalen slurpt inderdaad mijn energie. Daarom ga ik ook niet overal meer op in. Het is duidelijk dat we daar anders in staan.

Verder;
Veendam; er zit iets in je betoog wat tegenstrijdig is.

Allereerst wil ik mijn visie op de Heilige Geest duidelijk stellen.
De Heilige Geest is samen met de God de Vader en de Zoon waarachtig God. Hij is niet een tijdelijke kracht ofzo en staat niet op een lagere plaats. Zijn werk is de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Hij is onze voorspraak. Bij alle kinderen van God werkt en woont Hij in het hart, blijvend. De Heilige Geest kan of 2 manieren in een mens werken, zaligmakend of met algemene werkingen. Deze kunnen veel op elkaar lijken, het is vaak niet meteen te onderscheiden want zoals bij Saul leek het erg mooi, maar was het uiteindelijk niet meer dan een algemene werking.
Er is inderdaad een verschil tussen het OT en het NT. In het NT is de belofte vervuld uit Joel, 'daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees. Kanttekingen: 'dat is, de gaven van Mijn Heilige Geest.

Je zegt zelf dat alle wedergeborenen vervuld zijn met de Heilige Geest, ze hebben Hem ontvangen om in je te blijven. Dat is waar.

Maar dan zeg je vervolgens dat bij Zacharias de Heilige Geest nooit in Zacharias woonde, en dat diezelfde Geest alleen maar over David en niet ín hem was. Dat is onzin, je spreekt jezelf tegen. Want ook Zacharias en David zijn kinderen van God. Welke geest woonde dan nog in hen? Het getuigd van een bekrompen visie op de Heilige Geest dat je Hem inperkt tot alleen het volledig werk en de mogelijkheid om blijvend in een mens te komen wonen die geleefd heeft in/na het NT, nadat de uitstorting van de Heilige Geest met Pinksteren.

En ja ik ben gewoon koning hier op aarde en Jezus is mijn Koning.
Daarom staat er dus ook dat Jezus de Koning der koningen is.
Dat heeft met willem alexander dus niets te maken of zo.


Wat betreft de koning der koningen en dat dat slaat op iemand die 'koning' gemaakt is door Jezus; daar is geen enkel bijbels bewijs voor.
Vaak wordt achter koningen nog geplaatst: koningen der aarde, dus als heerser over alle schepselen. Zelfs de aardse koningen staan onder Hem.
Dat heb je bijvoorbeeld Openbaring 19 zeker niet meer in jouw Bijbel staan, daar staat: ' En Hij heeft op Zijn kleed en op Zijn dij dezen Naam geschreven: Koning der koningen, en Heere der heren. En even verderop roept een engel tegen alle 'vogelen des hemels': Opdat gij eet het vlees der koningen, en het vlees der oversten over duizend, en het vlees der sterken, en het vlees der paarden en dergenen, die daarop zitten; en het vlees van alle vrijen en dienstknechten, en kleinen en groten.
En ik zag het beest, en de koningen der aarde, en hun heirlegers vergaderd, om krijg te voeren tegen Hem, Die op het paard zat, en tegen Zijn heirlegers.

Oeps..? Wil je nog steeds zo graag met zo'n 'koning' bedoeld worden?

Alle wonderen die Jezus deed die deed Hij als MENS en niet als God !
Jezus had er toch voor gekozen om alle heerlijkheid af te leggen, om zelf tijdelijk lager te worden dan de engelen, door MENS te worden zoals ons.
En toen Jezus gedoopt was toen daalde de Heilige Geest op Hem neer en vanaf dat moment gaat Jezus pas dingen doen in het openbaar en doet Hij genezingen en wonderen. En juist omdat de Heilige Geest op Jezus neerdaalde is het ook voor de gelovigen van nu nodig dat ze vol zijn van de Heilige Geest.


De tijd dat Jezus op aarde was, was Hij óók God. Hij nam de menselijke natuur aan, dat deed Hij met Goddelijke macht, uit barmhartigheid. Hij stopte niet met zijn God-zijn, dat bleef verbonden met Zijn mens-zijn. Waar is anders jouw hoop op gebaseerd?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten