Dorpeling schreef:Alles wat ik steeds weer moet herhalen slurpt inderdaad mijn energie. Daarom ga ik ook niet overal meer op in. Het is duidelijk dat we daar anders in staan.
Verder;
Veendam; er zit iets in je betoog wat tegenstrijdig is.
Allereerst wil ik mijn visie op de Heilige Geest duidelijk stellen.
De Heilige Geest is samen met de God de Vader en de Zoon waarachtig God. Hij is niet een tijdelijke kracht ofzo en staat niet op een lagere plaats. Zijn werk is de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Hij is onze voorspraak. Bij alle kinderen van God werkt en woont Hij in het hart, blijvend.
De Heilige Geest doet meer dan alleen wat jij hier aangeeft, maar wat deze discussie betreft houd ik het er op dat ik het met bovenstaande 100 % eens ben.
Dorpeling schreef:De Heilige Geest kan of 2 manieren in een mens werken, zaligmakend of met algemene werkingen. Deze kunnen veel op elkaar lijken, het is vaak niet meteen te onderscheiden want zoals bij Saul leek het erg mooi, maar was het uiteindelijk niet meer dan een algemene werking.
Er is inderdaad een verschil tussen het OT en het NT. In het NT is de belofte vervuld uit Joel, 'daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees. Kanttekingen: 'dat is, de gaven van Mijn Heilige Geest.
De Heilige Geest kan inderdaad op 2 manieren werken MAAR dat is niet beiden IN de mens.
De Heilige Geest werkt van buiten de mens en trekt de mens naar God toe op een liefdevolle wijze.
De Heilige Geest werkt van buiten de mens om en dan nemen die ongelovigen besluiten die goed zijn of zoals de wijzen uit het Oosten gaan ze de ster volgen (maar ze hadden niet het zaligmakend geloof toen ze weggingen toch ?
De tweede manier is dat de Heilige Geest werkt IN de gelovigen en dan is het de werking van binnen uit de mens omdat de Heilige Geest IN de wedergeboren mens woont.
Dorpeling schreef:Je zegt zelf dat alle wedergeborenen vervuld zijn met de Heilige Geest, ze hebben Hem ontvangen om in je te blijven. Dat is waar.
Zijn we het daar ook over eens, dat geeft weer duidelijkheid over en weer.
Dorpeling schreef:Maar dan zeg je vervolgens dat bij Zacharias de Heilige Geest nooit in Zacharias woonde, en dat diezelfde Geest alleen maar over David en niet ín hem was. Dat is onzin, je spreekt jezelf tegen. Want ook Zacharias en David zijn kinderen van God. Welke geest woonde dan nog in hen? Het getuigd van een bekrompen visie op de Heilige Geest dat je Hem inperkt tot alleen het volledig werk en de mogelijkheid om blijvend in een mens te komen wonen die geleefd heeft in/na het NT, nadat de uitstorting van de Heilige Geest met Pinksteren.
Als de Heilige Geest al IN de gelovigen kon wonen VOOR Pinksteren, wat is er dan eigenlijk veranderd met Pinksteren ?
Dan eigenlijk helemaal niets !!! Het is JUIST het bijzondere met Pinksteren dat de Heilige Geest dan WEL IN de gelovigen komt wonen terwijl het daarvoor NIET zo was. En JUIST doordat de Heilige Geest nu wel in de gelovigen woont, kunnen wij WEL het goede doen, terwijl in het Oude Testament ze dat NIET konden. De Heilige Geest woonde niet in Mozes, niet in de 70 oudsten waar de geest wel op viel, woonde niet in David en niet in Zacharias en niet in Simson en dus ook niet in Saul, waarvan staat dat de Heilige Geest week van hem.
Openbaringen 1 vers 6 spreekt er gewoon over, dat wij koningen en priesters zijn van de Allerhoogste God.Dorpeling schreef:Wat betreft de koning der koningen en dat dat slaat op iemand die 'koning' gemaakt is door Jezus; daar is geen enkel bijbels bewijs voor.
Vaak wordt achter koningen nog geplaatst: koningen der aarde, dus als heerser over alle schepselen. Zelfs de aardse koningen staan onder Hem.
Dat heb je bijvoorbeeld Openbaring 19 zeker niet meer in jouw Bijbel staan, daar staat: ' En Hij heeft op Zijn kleed en op Zijn dij dezen Naam geschreven: Koning der koningen, en Heere der heren. En even verderop roept een engel tegen alle 'vogelen des hemels': Opdat gij eet het vlees der koningen, en het vlees der oversten over duizend, en het vlees der sterken, en het vlees der paarden en dergenen, die daarop zitten; en het vlees van alle vrijen en dienstknechten, en kleinen en groten.
En ik zag het beest, en de koningen der aarde, en hun heirlegers vergaderd, om krijg te voeren tegen Hem, Die op het paard zat, en tegen Zijn heirlegers.
Dorpeling schreef:De tijd dat Jezus op aarde was, was Hij óók God. Hij nam de menselijke natuur aan, dat deed Hij met Goddelijke macht, uit barmhartigheid. Hij stopte niet met zijn God-zijn, dat bleef verbonden met Zijn mens-zijn. Waar is anders jouw hoop op gebaseerd?
Jezus werd op aarde verzocht, op gelijke wijze als de mensen. (maar zonder te zondigen)
MAAR...... alle heerlijkheid en glorie had Hij afgelegd en was ook beneden de engelen gesteld. Het was dus de grote uitdaging van Jezus om te laten zien dat je op aarde WEL kon leven als heilige en rechtvaardige en alles kon doen wat goed was in de ogen des Heren, maar dan moest Hij dat als MENS doen.
We zouden kunnen zeggen dat Jezus op aarde voor de opstanding NOOIT gebruik heeft gemaakt van Zijn goddelijke kracht.
Alles wat Jezus dus deed voor Zijn dood was als MENS.