Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 25 aug 2019 15:12

ereunao schreef:JA

Het is waar dat allen gezondigd hebben en dat God daarom het recht heeft om allen verloren te laten gaan. Maar dat is nu juist het wonder van Gods genade dat degenen die Hij als de Zijnen kent om niet gerechtvaardigd worden door de verlossing die in Christus Jezus is En Die zegt tegen Zijn discipelen dat zij niet Hem maar Hij hen uitverkoren heeft. En dat zijn allen en zij alleen die Hem van de Vader gegeven zijn(Joh.17:6. en 10:26 ,6:37)

JA en NEE; het is het doel van de prediking, maar niet van God, want dan zouden alle mensen metterdaad zalig worden

Hij blijft er niet als eens slachtoffer mee zitten, hij wil er niet eens vanaf! En dat komt dus niet omdat hij niet uitverkoren was.

Wij aanbidden ook geen leer, maar de raad Gods in dezen, dat doet Paulus ook (Rom.11:33-25)gr: ereunao



Jij gelooft dus dat God een God is van willekeur, de ene wel uitverkoren en de ander niet.
Mensen die niet van de zonde af willen die noem je dus niet uitverkoren maar besef je wel dat je zegt dat er dus een mogelijkheid bestaat volgens je eigen woorden dat een mens iets niet wil en dat God daar rekening mee zal houden ?

Dat is dus gewoon wat de remonstranten zeiden dat als de mens niet wil (van de zonde af komen) dat Gods werk daarmee bij die mensen stil staat.
Jij zegt dat je het daar niet mee eens bent maar feitelijk zeg je precies hetzelfde als de remonstranten op dat punt.
En verder weet je niet hoe de uitverkiezing zit en blijven het raadsels voor je, terwijl het dus gewoon zo is dat ieder mens voorbestemd is om tot geloof te komen maar ook dat ontken je aan alle kanten. Want nee, anders dan zou iedereen metterdaad tot geloof komen zeg je dan.
Omdat er mensen zijn die niet van hun zonden af willen gaan ze verloren, en dat is dus niet omdat ze niet uitverkoren zouden zijn.

Alle mensen zijn door de Vader gegeven aan Jezus !
Voor alle mensen is betaald door Jezus.
Maar niet iedereen wil dat er voor hem betaald wordt en ze willen alles zelf doen of ze willen er gewoon mee blijven zitten.
Zonde is trouwens niet het hebben van iets, maar het missen van iets, namelijk het missen van de relatie van de mens met God.

ereunao

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor ereunao » 26 aug 2019 08:30

Veebdam:
Jij gelooft dus dat God een God is van willekeur, de ene wel uitverkoren en de ander niet.
Mensen die niet van de zonde af willen die noem je dus niet uitverkoren maar besef je wel dat je zegt dat er dus een mogelijkheid bestaat volgens je eigen woorden dat een mens iets niet wil en dat God daar rekening mee zal houden

Dat is dus gewoon wat de remonstranten zeiden dat als de mens niet wil (van de zonde af komen) dat Gods werk daarmee bij die mensen stil staat.
Jij zegt dat je het daar niet mee eens bent maar feitelijk zeg je precies hetzelfde als de remonstranten op dat punt.
En verder weet je niet hoe de uitverkiezing zit en blijven het raadsels voor je, terwijl het dus gewoon zo is dat ieder mens voorbestemd is om tot geloof te komen maar ook dat ontken je aan alle kanten. Want nee, anders dan zou iedereen metterdaad tot geloof komen zeg je dan.
Omdat er mensen zijn die niet van hun zonden af willen gaan ze verloren, en dat is dus niet omdat ze niet uitverkoren zouden zijn.
Alle mensen zijn door de Vader gegeven aan Jezus !
Voor alle mensen is betaald door Jezus.


Dat staat nergens in de bijbel, integendeel ,Jezus zegt: ‘Gij gelooft niet want gij zijt niet van Mijn schapen En ook: ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij Mij gegeven hebt ( Joh 17:9 en.10:26)

Maar niet iedereen wil dat er voor hem betaald wordt en ze willen alles zelf doen of ze willen er gewoon mee blijven zitten.
Zonde is trouwens niet het hebben van iets, maar het missen van iets, namelijk het missen van de relatie van de mens met God.


Hier hangt dus weer alles van de vrije wil van de mens en niet van de vrije genade Gods af. En het missen van die relatie en daarmee van het beeld Gods is nu juist zijn de zonde , want God heeft hem zo niet geschapen. gr: ereunao

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 26 aug 2019 09:11

ereunao schreef:Hier hangt dus weer alles van de vrije wil van de mens en niet van de vrije genade Gods af. En het missen van die relatie en daarmee van het beeld Gods is nu juist zijn de zonde , want God heeft hem zo niet geschapen. gr: ereunao


God heeft de mens keuzevrijheid gegeven en de verlossing hangt niet van de keuzevrijheid af, maar van God die de verlossing schenkt, maar als de mens de verlossing niet wil aanvaarden dan is dat de keuze van de mens.
Nooit zal dus iemand roemen kunnen dat hij het offer heeft aangenomen en op grond van zijn eigen werken de verlossing zou hebben verkregen, nee het is roemen in God die de verlossing ter beschikking stelde en de mogelijkheid om er VOOR te kiezen dus het aan te nemen.

ereunao

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor ereunao » 26 aug 2019 13:41

Veendam:
God heeft de mens keuzevrijheid gegeven en de verlossing hangt niet van de keuzevrijheid af, maar van God die de verlossing schenkt, maar als de mens de verlossing niet wil aanvaarden dan is dat de keuze van de mens.
Nooit zal dus iemand roemen kunnen dat hij het offer heeft aangenomen en op grond van zijn eigen werken de verlossing zou hebben verkregen, nee het is roemen in God die de verlossing ter beschikking stelde en de mogelijkheid om er VOOR te kiezen dus het aan te nemen.


Hier komen wij al wat dichter bij elkaar! Het is idd. zo dat God de mogelijkheid ter beschikking stelt en de aanneming door het geloof van de mens dit geloof nooit de oorzaak van zijn behoud wordt.Maar intussen leert de Schrift dat God de eerste oorzaak van alle dingen gebeuren is. Want uit Hem ,door Hem en tot Hem zijn alle dingen. (Rom.11:36) Wie in de zon wil staren wordt darvoor met blindheid gestraft.Gods oordelen zijn ondoorzoekelijk en en Zijn wegen onnaspeurlijk. Wij moeten daarom met ons muggenverstand God niet voor de rechtbank van onze menselijke logica dagen. Want het staat vast dat Jezus Zijn tijdgenoten verantwoordelijk voor hun ongeloof gesteld heeft. Maar tegelijk lezen wij in Joh. 12 dat zij niet geloven konden omdat er toen en al een oordeel Gods van verharding en verblinding over het volk lag. En daarvoor verwijst Johannes naar Jes.6. Dat moeten wij allebei laten staan, hier past slechts verwondering en aanbidding.Wie ooit als een verloren zondaar onder het kruis geknield heeft krijgt daar geen antwoord op al zijn nieuwsgierige vragen, daar lossen al die vragen zich op in die ene bange vraag: ‘Mijn God Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten? Daar worden wij overtuigd van Gods liefde voor Zijn gevallen schepsel en schepping . Wan God had oneigenlijk gesproken zondaars nog liever als Zijn eigen Zoon, anders zou Hij Hem niet overgegeven en verlaten hebben. En dat moet ons genoeg zijn, dus niet willen oordelen over Gods wegen en handelingen. gr:ereunao

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 26 aug 2019 14:03

ereunao schreef:Hier komen wij al wat dichter bij elkaar! Het is idd. zo dat God de mogelijkheid ter beschikking stelt en de aanneming door het geloof van de mens dit geloof nooit de oorzaak van zijn behoud wordt.

DOOR HET GELOOF werden allen behouden, door het geloof bij Abraham door het geloof bij alle anderen.
Aanneming is simpelweg het vertrouwen stellen op Jezus en dat is het geloof in principe ook, je vertrouwen stellen op Jezus.

ereunao schreef:Maar intussen leert de Schrift dat God de eerste oorzaak van alle dingen gebeuren is. Want uit Hem ,door Hem en tot Hem zijn alle dingen. (Rom.11:36) Wie in de zon wil staren wordt darvoor met blindheid gestraft.Gods oordelen zijn ondoorzoekelijk en en Zijn wegen onnaspeurlijk. Wij moeten daarom met ons muggenverstand God niet voor de rechtbank van onze menselijke logica dagen. Want het staat vast dat Jezus Zijn tijdgenoten verantwoordelijk voor hun ongeloof gesteld heeft. Maar tegelijk lezen wij in Joh. 12 dat zij niet geloven konden omdat er toen en al een oordeel Gods van verharding en verblinding over het volk lag. En daarvoor verwijst Johannes naar Jes.6.


Jij concludeert uit de tekst dat God er eerst een verharding over gooide en verblinding en dat ze daarom ongeloof toonden, maar je draait het daarmee volledig om. Juist omdat Jezus zoveel wonderen en tekenen deed en ze Hem niet geloofden werd het ongeloof dat ze hadden voor hen een oordeel, en door vast te willen houden aan de regeltjes van de farizeeers en de wet bleef de wet de bedekking en hun verblinding, die dus niet werd weggenomen doordat ze ongeloof hadden.

ereunao schreef:Dat moeten wij allebei laten staan, hier past slechts verwondering en aanbidding.Wie ooit als een verloren zondaar onder het kruis geknield heeft krijgt daar geen antwoord op al zijn nieuwsgierige vragen, daar lossen al die vragen zich op in die ene bange vraag: ‘Mijn God Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten? Daar worden wij overtuigd van Gods liefde voor Zijn gevallen schepsel en schepping . Wan God had oneigenlijk gesproken zondaars nog liever als Zijn eigen Zoon, anders zou Hij Hem niet overgegeven en verlaten hebben. En dat moet ons genoeg zijn, dus niet willen oordelen over Gods wegen en handelingen.


We hoeven dus niet het zo laten staan zoals jij het neerzet omdat het er niet zo staat.
Er is geen enkele verloren zondaar die knielt bij het kruis, maar juist iemand die verloren zondaar was TOT hij naar het kruis ging.
Ook hoeft het nooit de vraag van een mens te zijn voor zichzelf van: Waarom hebt Gij mij verlaten, omdat God dit NOOIT doet.
Nergens staat er in de Bijbel dat de Vader de zondaars liever had dan Zijn Zoon.
God heeft Jezus niet overgegeven aan de dood, Jezus Zelf koos daarvoor al voor de grondlegging der wereld.
Als je je eigen visie wilt vasthouden dan blijft er bij jou inderdaad niet duidelijk is, maar God heeft echt in Zijn Woord alles geopenbaard dus wij hoeven niet genoegen te nemen met een half Evangelie.
Het is duidelijk dat je vastzit in theologische denkramen die gewoon niet Bijbels zijn, en daarom begrijp je niet dat God de mens keuzevrijheid heeft gegeven, omdat God de mens heeft gemaakt naar Zijn beeld en Hij heeft ook keuzevrijheid.
En God respecteerd onze keuzes en zegt er gelijk bij dat de mens zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen keuzes.

ereunao

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor ereunao » 26 aug 2019 20:11

Veendam:
DOOR HET GELOOF werden allen behouden, door het geloof bij Abraham door het geloof bij alle anderen.
Aanneming is simpelweg het vertrouwen stellen op Jezus en dat is het geloof in principe ook, je vertrouwen stellen op Jezus.
Jij concludeert uit de tekst dat God er eerst een verharding over gooide en verblinding en dat ze daarom ongeloof toonden, maar je draait het daarmee volledig om. Juist omdat Jezus zoveel wonderen en tekenen deed en ze Hem niet geloofden werd het ongeloof dat ze hadden voor hen een oordeel, en door vast te willen houden aan de regeltjes van de farizeeers en de wet bleef de wet de bedekking en hun verblinding, die dus niet werd weggenomen doordat ze ongeloof hadden.

We hoeven dus niet het zo laten staan zoals jij het neerzet omdat het er niet zo staat.


Maar dan heb jij blijkbaar een andere Bijbel als ik ( Joh.12:37-40.)

[Er is geen enkele verloren zondaar die knielt bij het kruis, maar juist iemand die verloren zondaar was TOT hij naar het kruis ging.


Dat is letterzifterij, je begrijpt heel goed wat ik daar in dit verband mee bedoel.

Ook hoeft het nooit de vraag van een mens te zijn voor zichzelf van: Waarom hebt Gij mij verlaten, omdat God dit NOOIT doet.
Ik scheef dit ook niet van de mens, ik had het over de uitroep van Jezus aan het kruis En ook heeft dit een dubbele bodem, het kan met een kind Gods in strijd en aanvechting ook nog wel zover komen.
Nergens staat er in de Bijbel dat de Vader de zondaars liever had dan Zijn Zoon.
God heeft Jezus niet overgegeven aan de dood, Jezus Zelf koos daarvoor al voor de grondlegging der wereld.



Dan heb jij ook hier weer een andere Bijbel dan ik( Rom.8:32. ) En ik heb toch ook gezegd dat dit oneigenlijk gesproken is? En dat het tevens een vrijwillige daad van de Zoon was neemt niet weg dat het de Vader is Die Zijn Zoon gegeven heeft en Hem ervoor over had. (Joh.3:16) Op dezelfde wijze was de opstanding een daad van de Zoon terwijl Hij tegelijk gezegd wordt door God opgewekt te zijn.


God heeft on de weg der zaligheid geopenbaard en daarin niets achtergehouden. Maar Hij verklaart ons niet zijn eeuwige raadsbesluiten, waarom Hij dit zus en dat zo en niet anders doet. De liefde leert ons Hem te vertrouwen, niet Hem te begrijpen in al Zijn wegen. En Hij respecteert idd. onze keuzes, maar als Hijzelf eerst de goede keuze niet in ons hart werkt kiezen. wij zelf net als Adam, altijd voor ons verderf. ‘Gij hebt niet gewild dat ik Koning over u zijn zou’.( Luk.19:27) En wat dat theologische denkraam van mij betreft, ik houd mij aan wat geschreven staat en ik uit de Schrift bewijzen kan. Maar wat jij hier beweert raakt kant noch wal en kun je ook niet bewijzen. Dit is de Remonstrant ten voeten uit. Het geloof is de lege hand, het kanaal waardoor wij de zaligheid ontvangen. Maar het is niet de bron, de diepste oorzaak. Die ligt in Gods eeuwig, verkiezend wel behagen. Als het van mijn geloof afhing verspeelde ik de zaligheid vandaag nog. Maar het is zoals geschreven staat:
‘Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave’.(Ef.2:8) gr: ereunao

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 26 aug 2019 20:41

ereunao schreef:Maar dan heb jij blijkbaar een andere Bijbel als ik ( Joh.12:37-40.)

Dan heb jij ook hier weer een andere Bijbel dan ik( Rom.8:32. ) En ik heb toch ook gezegd dat dit oneigenlijk gesproken is? En dat het tevens een vrijwillige daad van de Zoon was neemt niet weg dat het de Vader is Die Zijn Zoon gegeven heeft en Hem ervoor over had. (Joh.3:16) Op dezelfde wijze was de opstanding een daad van de Zoon terwijl Hij tegelijk gezegd wordt door God opgewekt te zijn.


God heeft on de weg der zaligheid geopenbaard en daarin niets achtergehouden. Maar Hij verklaart ons niet zijn eeuwige raadsbesluiten, waarom Hij dit zus en dat zo en niet anders doet. De liefde leert ons Hem te vertrouwen, niet Hem te begrijpen in al Zijn wegen. En Hij respecteert idd. onze keuzes, maar als Hijzelf eerst de goede keuze niet in ons hart werkt kiezen. wij zelf net als Adam, altijd voor ons verderf. ‘Gij hebt niet gewild dat ik Koning over u zijn zou’.( Luk.19:27) En wat dat theologische denkraam van mij betreft, ik houd mij aan wat geschreven staat en ik uit de Schrift bewijzen kan. Maar wat jij hier beweert raakt kant noch wal en kun je ook niet bewijzen. Dit is de Remonstrant ten voeten uit. Het geloof is de lege hand, het kanaal waardoor wij de zaligheid ontvangen. Maar het is niet de bron, de diepste oorzaak. Die ligt in Gods eeuwig, verkiezend wel behagen. Als het van mijn geloof afhing verspeelde ik de zaligheid vandaag nog. Maar het is zoals geschreven staat:
‘Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave’.(Ef.2:8) gr: ereunao


Ze waren al verblind voordat Jezus kwam en ze waren al geslachten lang blind en Jezus wam juist om de blinden te laten zien.
Dat God zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft wil niet zeggen dat God meer van ons hield dan van Zijn Zoon, maar dit wijst juist op het feit dat God alle dingen wil herstellen tot Zijn Eer en dat Hij juist wil dat de mens autoriteit heeft en uit gaat oefenen op aarde.

God respecteerd onze keuzes en God werkt niet de juiste keuze in het hart van de mens, omdat anders de mens nog steeds niet uit vrije wil de keuze zou maken uit liefde tot God maar omdat God hem die keuze liet maken dus dan laat God de mens kiezen en dat is niet zo.
De mens kiest zelf of verwerpt zelf en is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar daden.
Als God de keuze door zou drukken dan zou ieder mens behouden worden omdat God wil dat alle mensen behouden zullen worden en niet alle mensen worden behouden en daarom laat God het aan de mens zelf over om Jezus wel of niet aan te nemen.

Het theologisch denkraam vul je zo in dat je de teksten pakt die jou goed uitkomen en als er iets tegen jouw visie in gaat dan zeg je van nee alles is niet geopenbaard dus dat moet je zo laten staan maar wel het zelfde zeggen als ik doe.
Remonstrants ten voeten uit of niet, het maakt mij niet uit hoe jij het noemt, want God wil dat ieder mens behouden gaat worden en niemand verloren gaat, maar ondanks dat sommigen niet willen dan willen ze dus geen relatie met God en daardoor blijven ze onverlost in de zonde hangen.

Dat mensen naar Jezus kunnen gaan en verlost worden van hun zonde en een nieuwe mens worden is te danken niet uit Gods verkiezend welbehagen zoals jij dat in hebt gevuld, maar aan de grote liefde van God voor ALLE mensen. En Gods gave waar jij het over hebt, heeft een naam, namelijk Jezus.

Wat mij zorgen baart is het volgende: Jij zegt dat als het geloof van jou afhing je de zaligheid vandaag nog zou verspelen.
Dan zeg ik: Heb je Hem dan wel lief ?
Het geloof hangt namelijk wel van jezelf af en de liefde die je voor God hebt die zorgt er voor of je alleen op een forum zit en vooraan in de kerk zit, of dat je een heel leven van relatie hebt met God en niet alleen leest en weet wat God wil, maar het ook doet.

ereunao

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor ereunao » 27 aug 2019 12:48

Veendam:
God respecteerd onze keuzes en God werkt niet de juiste keuze in het hart van de mens, omdat anders de mens nog steeds niet uit vrije wil de keuze zou maken uit liefde tot God maar omdat God hem die keuze liet maken dus dan laat God de mens kiezen en dat is niet zo.
De mens kiest zelf of verwerpt zelf en is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar daden.
Als God de keuze door zou drukken dan zou ieder mens behouden worden omdat God wil dat alle mensen behouden zullen worden en niet alle mensen worden behouden en daarom laat God het aan de mens zelf over om Jezus wel of niet aan te nemen.

Het theologisch denkraam vul je zo in dat je de teksten pakt die jou goed uitkomen en als er iets tegen jouw visie in gaat dan zeg je van nee alles is niet geopenbaard dus dat moet je zo laten staan maar wel het zelfde zeggen als ik doe.
Remonstrants ten voeten uit of niet, het maakt mij niet uit hoe jij het noemt, want God wil dat ieder mens behouden gaat worden en niemand verloren gaat, maar ondanks dat sommigen niet willen dan willen ze dus geen relatie met God en daardoor blijven ze onverlost in de zonde hangen.

Dat mensen naar Jezus kunnen gaan en verlost worden van hun zonde en een nieuwe mens worden is te danken niet uit Gods verkiezend welbehagen zoals jij dat in hebt gevuld, maar aan de grote liefde van God voor ALLE mensen. En Gods gave waar jij het over hebt, heeft een naam, namelijk Jezus.
Wat mij zorgen baart is het volgende: Jij zegt dat als het geloof van jou afhing je de zaligheid vandaag nog zou verspelen.
Dan zeg ik: Heb je Hem dan wel lief ?
Het geloof hangt namelijk wel van jezelf af en de liefde die je voor God hebt die zorgt er voor of je alleen op een forum zit en vooraan in de kerk zit, of dat je een heel leven van relatie hebt met God en niet alleen leest en weet wat God wil, maar het ook doet.


Ik heb hier geen zin meer in: ‘Armen heeft Hij met goederen vervuld, rijken worden ledig weggezonden’. Die armen brengen alleen hun zonden mee. Maar jij brengt tenminste je geloof nog mee! God mag jou nog wel dankbaar zijn dat jij zo goedgunstig ben om zijn genade aan te nemen. Maar zo bekeert God Zijn volk niet, zo komt Hij niet aan Zijn eer.Toen God zoals ik het nu mag zien, maar toen onmogelijk voor houden kon, Zijn hand aan mijn ziel gelegd had werd ik een missend mens en hoe langer hoe ongelukkiger. Gods volk achtte ik een gelukkig volk, maar ik had niets dan mijn zonden. Ik ben toen overal gewest. ‘Je moet het geloven en aannemen’, zei die geref. dominee. En het is nog waar ook.
Maar waar ik dat geloof vandaan moest halen vertelde hij niet. ‘Het is een eenzijdig Godswerk, mocht het je nog maar eens geschonken worden’ zegt de oud-oud geref.dominee . En ook dat is waar, maar hij begint aan het verkeerde eind. God begint niet bij de verkiezing, maar bij de roeping.

Mijn ouders stonden niet bekend als bekeerde mensen, maar ze waren wel godsdienstig. Ze hebben mij laten dopen en naar de chr. school gestuurd. Maar met al mijn verstandelijke kennis van het evangelie was de weg der verlossing voor mij een gesloten boek. Toen kwam er een moment in mijn leven dat iedereen behalve ik nog zalig kon worden. En toen behaagde het God Zijn Zoon in mij te openbaren. Dat is het keerpunt in mijn leven geworden. Maar ook daarmee had ik het lek niet boven water. Daar ben ik trouwens nooit in geslaagd. Want: ‘Die de Zoon heeft die heeft het leven, die de Zoon niet heeft heeft het leven niet’. En ik kon met dat alles niet zeggen dat ik de Zoon had. Ik laat dit verhaal verder rusten, wij zitten hier niet op dit forum om onze bekering te vertellen. En ik zeg ook niet dat het bij iedereen zo moet gaan. Maar dit is toch wel, iets anders dan het verstandsgeloof dat ‘Jezus aangenomen heeft en dus nu gered en een kind van God is”
Gr: ereunao

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 27 aug 2019 15:24

ereunao schreef:Ik heb hier geen zin meer in: ‘Armen heeft Hij met goederen vervuld, rijken worden ledig weggezonden’. Die armen brengen alleen hun zonden mee. Maar jij brengt tenminste je geloof nog mee! God mag jou nog wel dankbaar zijn dat jij zo goedgunstig ben om zijn genade aan te nemen. Maar zo bekeert God Zijn volk niet, zo komt Hij niet aan Zijn eer.Toen God zoals ik het nu mag zien, maar toen onmogelijk voor houden kon, Zijn hand aan mijn ziel gelegd had werd ik een missend mens en hoe langer hoe ongelukkiger. Gods volk achtte ik een gelukkig volk, maar ik had niets dan mijn zonden. Ik ben toen overal gewest. ‘Je moet het geloven en aannemen’, zei die geref. dominee. En het is nog waar ook.
Maar waar ik dat geloof vandaan moest halen vertelde hij niet. ‘Het is een eenzijdig Godswerk, mocht het je nog maar eens geschonken worden’ zegt de oud-oud geref.dominee . En ook dat is waar, maar hij begint aan het verkeerde eind. God begint niet bij de verkiezing, maar bij de roeping.

Mijn ouders stonden niet bekend als bekeerde mensen, maar ze waren wel godsdienstig. Ze hebben mij laten dopen en naar de chr. school gestuurd. Maar met al mijn verstandelijke kennis van het evangelie was de weg der verlossing voor mij een gesloten boek. Toen kwam er een moment in mijn leven dat iedereen behalve ik nog zalig kon worden. En toen behaagde het God Zijn Zoon in mij te openbaren. Dat is het keerpunt in mijn leven geworden. Maar ook daarmee had ik het lek niet boven water. Daar ben ik trouwens nooit in geslaagd. Want: ‘Die de Zoon heeft die heeft het leven, die de Zoon niet heeft heeft het leven niet’. En ik kon met dat alles niet zeggen dat ik de Zoon had. Ik laat dit verhaal verder rusten, wij zitten hier niet op dit forum om onze bekering te vertellen. En ik zeg ook niet dat het bij iedereen zo moet gaan. Maar dit is toch wel, iets anders dan het verstandsgeloof dat ‘Jezus aangenomen heeft en dus nu gered en een kind van God is”
Gr: ereunao


Wanneer het alleen verstandelijk beredeneren is dat iemand zegt ik geloof in het systeem dus ik neem het systeem aan dat Jezus aannemen redding is en dat een mens dan kind van God kan worden dan is het geen geloof. Ook geen verstandsgeloof. Het slaat ook nergens op dat mensen op allerlij zaken stickers plakken van blijdschapsgeloof of verstandsgeloof of familiegeloof of wat dan ook.
Wie de Zoon niet heeft die heeft het leven niet, maar heeft de Zoon jou dan ook ?
Is het een levende relatie van spreken met God en leven met God en doen wat God zegt, of is het een systeemgeloof van elke dag 1 stukje uit een Bijbels dagboekje lezen en zo vaak mogelijk naar kerkelijke activiteiten ?

God beoordeeld mensen niet naar hoe vaak ze in de kerk zitten, maar God beoordeeld de gelovigen op wat ze doen als ze niet in de kerk zitten en hoe Jezus Christus dan zichtbaar wordt door de gelovigen heen.
En de roeping van God voor alle mensen klinkt nog steeds vanaf Golgotha, KOMT ALLEN die vermoeid en belast zijn, niemand uitgezonderd, want God zal de mens die tot Hem komt geenzins uitwerpen.

ereunao

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor ereunao » 27 aug 2019 20:40

Veendam:
Wanneer het alleen verstandelijk beredeneren is dat iemand zegt ik geloof in het systeem dus ik neem het systeem aan dat Jezus aannemen redding is en dat een mens dan kind van God kan worden dan is het geen geloof. Ook geen verstandsgeloof. Het slaat ook nergens op dat mensen op allerlij zaken stickers plakken van blijdschapsgeloof of verstandsgeloof of familiegeloof of wat dan ook.
Wie de Zoon niet heeft die heeft het leven niet, maar heeft de Zoon jou dan ook ?
Is het een levende relatie van spreken met God en leven met God en doen wat God zegt, of is het een systeemgeloof van elke dag 1 stukje uit een Bijbels dagboekje lezen en zo vaak mogelijk naar kerkelijke activiteiten ?

God beoordeeld mensen niet naar hoe vaak ze in de kerk zitten, maar God beoordeeld de gelovigen op wat ze doen als ze niet in de kerk zitten en hoe Jezus Christus dan zichtbaar wordt door de gelovigen heen.
En de roeping van God voor alle mensen klinkt nog steeds vanaf Golgotha, KOMT ALLEN die vermoeid en belast zijn, niemand uitgezonderd, want God zal de mens die tot Hem komt geenzins uitwerpen.

Ik herhaal hier dat ik geen zin mer heb in deze discussie, ik ga hier dus niet meer op in.gr;ereunao

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 01 sep 2019 17:07

ereunao schreef:Ik heb hier geen zin meer in: ‘Armen heeft Hij met goederen vervuld, rijken worden ledig weggezonden’. Die armen brengen alleen hun zonden mee. Maar jij brengt tenminste je geloof nog mee! God mag jou nog wel dankbaar zijn dat jij zo goedgunstig ben om zijn genade aan te nemen. Maar zo bekeert God Zijn volk niet, zo komt Hij niet aan Zijn eer.
Jaja, God mag jou wel dankbaar zijn dat jij zo goedgunstig bent dat jij je armoede meebrengt zodat Hij zijn genade aan je kwijt kan. Rijk aan armoe, gebrek en nederigheid.

God komt aan zijn eer als mensen zich vrijwillig van hun zonden afkeren en Zijn morele principes van harte gaan uitleven.
Een 'gedwongen' werk van God in de mens past meer bij een robot.
Keuzevrijheid eert Hem veel meer dan een project dat hij zelf vooraf geprogrammeerd heeft.
Een project is alleen maar zijn ding. Een mens is geen ding wat God afstelt, maar een persoonlijkheid die uit vrije wil keuzes maakt.

Trouwens, ik lees in de Bijbel dat mensen zichzelf (moeten) bekeren.
Verder doe alsof geloof een werk is, terwijl het alleen een aannemen van Gods vrije genade is.
Je kunt geloven dat je niet kunt geloven. En als je dan uiteindelijk toch tot geloof komt interpreteer en beleef je het op de manier die je altijd geleerd is.
Maar eigenlijk liet Hij je alleen maar zien dat al dat zogenaamde niet kunnen puur ongeloof en onwil was, verpakt in de vrome 'nederige' smoesjestheologie waar je in gelooft.
En nu veroordeel je mensen (al ontken je dat, maar lees je eigen post eens over) die jouw omweg overslaan en Gods genade dankbaar aanvaarden.
Daar plak je dan allerlei spitsvondige labeltjes op met als uitkomt dat zij niet Gods ware kinderen zijn in tegenstelling tot jou.
ereunao schreef:Ik herhaal hier dat ik geen zin mer heb in deze discussie, ik ga hier dus niet meer op in
Hoera! Hopelijk geldt dat ook voor mij en de rest. Ga maar gewoon van Gods stoel af en laat God God zijn. Jouw inzicht en ervaringen zijn gelukkig niet maatgevend.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 08 sep 2019 21:13

krid schreef:In Johannes 3 zegt Jezus "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."

Wanneer is iemand wedergeboren?

Ik ben nieuw hier en wil hier op reageren. Ik heb meermalen in de bijbel gelezen dat er gesproken wordt over dat we een nieuwe schepping van Jezus zijn, sinds onze bekering. De oude natuur afleggende, de nieuwe aantrekkende (een blijvende gebeurtenis, een actief gebeuren). Dat is opnieuw geboren worden. "Uit God leven".
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Vera888 » 19 okt 2019 22:06

DeLange schreef:Ik ben nieuw hier en wil hier op reageren. Ik heb meermalen in de bijbel gelezen dat er gesproken wordt over dat we een nieuwe schepping van Jezus zijn, sinds onze bekering. De oude natuur afleggende, de nieuwe aantrekkende (een blijvende gebeurtenis, een actief gebeuren). Dat is opnieuw geboren worden. "Uit God leven".


Ja, ik denk ook dat dit de Bijbelse volgorde is. Aan een geboorte gaan maanden van verwachting vooraf, ook aan de wedergeboorte. En die 'geestelijke verwachting' begint met je bekering.

Je leeft gewoon buiten God (ook al heb je je historische geloof) en opeens wordt je getroffen door een Woord uit de Bijbel. Je gaat inzien dat je buiten God bent en je leven niet is zoals het moet zijn. Je gaat bidden om vergeving en probeert God geen verdriet meer te doen. Maar dan ontdek je dat je, hoe graag je ook wilt, zondaar blijft en dat je alleen door Jezus voor God kunt bestaan.
Dat alles leert de Heilige Geest je. Maar hierdoor ben je nog niet wedergeboren.
Er zijn mensen die al deze dingen ook beleven, maar niet tot geloof in Jezus komen en dus nog steeds leven onder Gods toorn. Want na een bekering kan het ook niet goed aflopen, zoals aan een zwangerschap een treurig einde kan komen als het kindje sterft.
In verdrukking en teleurstelling haken vele 'bekeerden' af of worden de 'vrome' man of vrouw, die zoveel van God verdraagt.

Hoe gaat het in het gewone leven? De baby leeft en groeit, maar niemand weet hoe hij eruit ziet. Pas als het kind geboren is, krijgt het een naam en een geboortedatum. En dan gaat het nieuwgeboren kind groeien in de kennis van zijn vader en van zichzelf.
Zo gaat het ook in het geestelijke. Je gaat steeds beter je Vader kennen en op een goede dag wordt de onzekerheid over je eeuwige bestemming omgezet in een vast geloof in Jezus. Wat een heerlijke vreugde geeft dat! Jezus vergeeft je je zonden en je vrede is onaantastbaar!
En dan ga je ook met verwondering en dankbaarheid zien zien hoe de Heilige Geest je al die tijd van verwachting al leidde naar Jezus toe. En hoe de Hij je verder leidde naar je wedergeboorte.

Het is absoluut onbijbels als er in kerken gesproken wordt over mensen die niet in Jezus geloven , als over 'kinderen van God' of 'Gods volk'.
De sfeer is dan, dat wie ernstig naar de regels van de kerk leven (hoedjes, rokken, geen TV, enz.) en trouw hun gebeden opzeggen en de Bijbel goed bestuderen, bij God in een goed blaadje komen.
Bij zo'n kerk wil je natuurlijk graag horen, want daar hoef je jezelf niet op te geven en is het Gods schuld als je niet aan het geloof in Jezus, dus aan de wedergeboorte, toekomt.
Maar buiten Jezus is er geen leven! Wie de Zoon niet heeft, heeft ook de Vader niet!
Er is maar één waarheid. :roll:

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 20 okt 2019 07:24

DeLange schreef:Ik ben nieuw hier en wil hier op reageren. Ik heb meermalen in de bijbel gelezen dat er gesproken wordt over dat we een nieuwe schepping van Jezus zijn, sinds onze bekering. De oude natuur afleggende, de nieuwe aantrekkende (een blijvende gebeurtenis, een actief gebeuren). Dat is opnieuw geboren worden. "Uit God leven".


Gods Woord leert ons dat bij de wedergeboorte wij een nieuwe mens zijn geworden.
Dat is dus een eenmalige gebeurtenis, in 1 keer, plotseling dus.
Dat is dus geen aktieve blijvende gebeurtenis.

Zo gaat een baby ook pas eigenlijk echt leven op de manier waar de baby voor gemaakt is na de geboorte.
Die geboorte van de baby is ook niet een levenslang proces.

Wedergeboorte is in 1 moment.
Onze nieuwe identiteit die we daardoor gekregen hebben leren kennen kan een tijd lang duren, door te weten dat we dus met onze nieuwe identiteit geen zondaars meer zijn.
Wat jij bedoelde met een levenslang actief gebeuren is dat onze daden in lijn moeten komen met onze nieuwe identiteit, dus dat we niet meer willen zondigen omdat dit niet passend is bij onze nieuwe identiteit.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 20 okt 2019 07:33

Vera888 schreef:Ja, ik denk ook dat dit de Bijbelse volgorde is. Aan een geboorte gaan maanden van verwachting vooraf, ook aan de wedergeboorte. En die 'geestelijke verwachting' begint met je bekering.

Je leeft gewoon buiten God (ook al heb je je historische geloof) en opeens wordt je getroffen door een Woord uit de Bijbel. Je gaat inzien dat je buiten God bent en je leven niet is zoals het moet zijn. Je gaat bidden om vergeving en probeert God geen verdriet meer te doen. Maar dan ontdek je dat je, hoe graag je ook wilt, zondaar blijft en dat je alleen door Jezus voor God kunt bestaan.
Dat alles leert de Heilige Geest je. Maar hierdoor ben je nog niet wedergeboren.
Er zijn mensen die al deze dingen ook beleven, maar niet tot geloof in Jezus komen en dus nog steeds leven onder Gods toorn. Want na een bekering kan het ook niet goed aflopen, zoals aan een zwangerschap een treurig einde kan komen als het kindje sterft.
In verdrukking en teleurstelling haken vele 'bekeerden' af of worden de 'vrome' man of vrouw, die zoveel van God verdraagt.

Hoe gaat het in het gewone leven? De baby leeft en groeit, maar niemand weet hoe hij eruit ziet. Pas als het kind geboren is, krijgt het een naam en een geboortedatum. En dan gaat het nieuwgeboren kind groeien in de kennis van zijn vader en van zichzelf.
Zo gaat het ook in het geestelijke. Je gaat steeds beter je Vader kennen en op een goede dag wordt de onzekerheid over je eeuwige bestemming omgezet in een vast geloof in Jezus. Wat een heerlijke vreugde geeft dat! Jezus vergeeft je je zonden en je vrede is onaantastbaar!
En dan ga je ook met verwondering en dankbaarheid zien zien hoe de Heilige Geest je al die tijd van verwachting al leidde naar Jezus toe. En hoe de Hij je verder leidde naar je wedergeboorte.

Het is absoluut onbijbels als er in kerken gesproken wordt over mensen die niet in Jezus geloven , als over 'kinderen van God' of 'Gods volk'.
De sfeer is dan, dat wie ernstig naar de regels van de kerk leven (hoedjes, rokken, geen TV, enz.) en trouw hun gebeden opzeggen en de Bijbel goed bestuderen, bij God in een goed blaadje komen.
Bij zo'n kerk wil je natuurlijk graag horen, want daar hoef je jezelf niet op te geven en is het Gods schuld als je niet aan het geloof in Jezus, dus aan de wedergeboorte, toekomt.
Maar buiten Jezus is er geen leven! Wie de Zoon niet heeft, heeft ook de Vader niet!


Soms is het zo dat iemand wedergeboren wordt zonder dat er echt een duidelijk proces aan vooraf gaat. Mensen op straat die zo ineens tot geloof komen en terstond wederomgeboren worden.
Dat je zegt dat na bekering het ook fout kan aflopen doet me pijn maar ik begrijp wel wat je er mee bedoeld.
Het probleem is echter meestal niet dat het na de bekering verkeerd zou gaan, maar het punt is dat er juist GEEN bekering plaatsvind.
Mensen willen God er wel BIJ hebben maar ze willen niet af van hun levenswandel en levensstijl die ze daarvoor hadden.
Ook verklaar je treffend dat mensen niet hun eigen leven willen opgeven wat niet in lijn is met hoe Jezus is.
Groeien in Christus en sterven aan jezelf en je oude levenswandel afleggen is niet populair, maar een hoedje er bij op zetten voor de zondag kan prima dan pas je mooi in de groep.

Een voorbeeld van het mensen aanspreken als gelovigen terwijl ze niet wedergebren zijn is bijvoorbeeld het formulier voor tucht over doopleden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten