Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 29 dec 2019 11:15

Veendam schreef:Ik eigenlijk ook niet, dus zullen we dit gewoon laten rusten nu ?
Je mag me wel PB sturen hierover, daar heb ik geen problemen mee hoor, maar het onderwerp wedergeboorte is wel belangrijker dan dus eigenlijk.

Wat er wel over kwijt wel, namelijk een vraag. De geest van Elia of een deel ervan, wat kan je daarmee?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 29 dec 2019 12:54

Veendam schreef:Ik begrijp dat je dit poitief bedoelde maar ik wil eigenlijk niks te maken hebben met deze vorm van denken. Ik zal het uitleggen voor je.
Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
Het wil niet zeggen dat iemand wederomgeboren is als hij of zij een heleboel bijbelse exegese aan het spuien is en het vroom klinkt.
Als ik kijk naar beroemde theologen dan dacht ik ook wel eens van ohh wat een voorbeeld maar als je naar het einde van hun levenswandel kijkt dan kan je eigenlijk bijna niet anders dan de conclusie trekken dat ze nooit het evangelie hadden begrepenmaar dat het alleen verstandelijk beredeneren is geweest en geen relationele kennis.
Aan de andere kant is het zo dat als Jezus IN iemand steeds meer en duidelijker zichtbaar wordt dat iemand dan kan zeggen van heey, ik zie Christus door jou heen en dat is een mooi compliment om dat te krijgen, maar ik ben niet afhankelijk van complimenten van anderen.
Maar nogmaals, je kunt nooit aan iemand zijn geplaat concluderen dat die is wedergeboren, slechts dan alleen als je zijn levenswandel ook kunt zien en ziet welke vrucht de persoon aan het dragen is.



Wanneer je goed 1 Johannes 1 leest dan zie je dat het eigenlijk helemaal niet over zonde zelf gaat.
Johannes zegt eigenlijk gewoon: Het bloed van Jezus reinigt ons van ALLE zonde.
Kom je dus zonde tegen in je leven dan moet je dat belijden en dan wast Jezus met Zijn bloed alles weg.
Als iemand dus zegt dat hij NOOIT ZONDE HEEFT GEDAAN dan zegt hij dus dat hij de wassing met het bloed van Jezus niet nodig heeft omdat hij van zichzelf dus goed genoeg zou zijn. En daarvan zegt Johannes, dan houdt je jezelf voor de gek ver verleidt je jezelf om maar gewoon rustig door te leven in de zonde en het allemaal van jezelf te verwachten en niet van het bloed van Jezus.
Als je het op deze manier leert lezen dan zie je dat het meer in context is met het gehele hoofdstuk.
7 Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet.

9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.

10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.



Ik begrijp wel hoe je dit bedoelt te zeggen maar daar kan ik niet helemaal mee uit de voeten.
Ten eerste gebruik je hier een vers uit Psalm 32, die je op deze manier gebruikt om jouw mening te bewijzen.
Bijbelteksten zijn er niet voor om onze mening te bewijzen maar om God beter te leren kennen en op die manier dus te weten of iets goed is of fout.
Je kunt namelijk zeggen dat er in Jezus geen bedrog was, en als een mens wedergeboren wordt dat ontvangt hij LEVEN van de Heilige Geest, door de levengevende Geest dus, en dan wordt de geest van de gelovige 1 met de Heilige Geest die in hem is komen wonen.
Dan kan je dus zeggen dat er in de geest van de wedergeboren mens geen bedrog meer is. En aan wedergeboren mensen worden de zonden ook niet toegerekend maar ze komen volledig voor rekening van Koning Jezus.
Dan gebruik ik liever niet het woord heiligmaking, omdat het suggereerd dat als het einde is dat het dan pas heilig genoeg zou zijn, terwijl je juist van onheilig in 1 keer heilig gemaakt wordt door de aanname tot zonen door in Christus geplaatst te worden.
Ik spreek dan liever over geestelijke groei, met als doel dat er vrucht gedragen gaat worden, ja veel vrucht.
David wist dat hij nooit kon voldoen aan de norm dat er totaal geen ongerechtigheid en bedrog in hem zou zijn en zag daarom ook net zoals vele anderen in de grote wolk van getuigen die de vervulling van de belofte van de komst van Jezus en de komst van de Heilige Geest om IN de gelovigen te gaan wonen, nog niet in vervulling hadden zien gaan.

Ik weet ook niet hoe ik dit in relatie tot zijn aangehaalde teksten moet zien, maar het verschil tussen zonden hebben en zonden doen vind ik wel een interessante. Ik geloof namelijk wel dat we vaak onbewust zondigen en niet doorhebben wat dit tot gevolgen heeft. Zo iets is gemakkelijk te vergeven en als christen zal je niet snel bewust zondigen, zoals moord, diefstal, overspel etc.. behalve als er sprake in van een reactie uit een trauma of verslaving of zo.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 29 dec 2019 13:07

DeLange schreef:Wat er wel over kwijt wel, namelijk een vraag. De geest van Elia of een deel ervan, wat kan je daarmee?


In de tijd van het Oude Testament lag het anders dan nu, dat is eigenlijk wat ik er over kwijt wil.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 29 dec 2019 13:39

Veendam schreef:In de tijd van het Oude Testament lag het anders dan nu, dat is eigenlijk wat ik er over kwijt wil.

Oké, dus eigenlijk wisten ze toen er niet zo veel van.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 29 dec 2019 14:00

DeLange schreef:Ik weet ook niet hoe ik dit in relatie tot zijn aangehaalde teksten moet zien, maar het verschil tussen zonden hebben en zonden doen vind ik wel een interessante. Ik geloof namelijk wel dat we vaak onbewust zondigen en niet doorhebben wat dit tot gevolgen heeft. Zo iets is gemakkelijk te vergeven en als christen zal je niet snel bewust zondigen, zoals moord, diefstal, overspel etc.. behalve als er sprake in van een reactie uit een trauma of verslaving of zo.


Ik zie het zo: Iemand die niet wedergeboren is die is slaaf van de zonde, die dus nets goeds kan doen, omdat goed doen volgens God iets is wat je doet uit liefde voor Hem, en dat hebben niet wedergeboren mensen in principe niet.
Zonde hebben: Niet geloven in God en niet geloven in Jezus als Verlosser en Redder en Heer.
ZondeN doen: Een gevolg van het slaaf zijn van de zonde.

Als je wedergeboren bent dan past het oude gedrag niet wat normaal was voordat je wedergeboren was, namelijk moord, diefstal, overspel en weet ik wat allemaal nog meer.

Dan je opmerking: behalve als er sprake is van reactie uit een trauma of verslaving of zo.
Dan is dat trauma of die verslaving iets waar mee afgerekend zal moeten worden, omdat iemand dan eigenlijk nog steeds slaaf is van trauma of verslaving.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 29 dec 2019 14:01

DeLange schreef:Oké, dus eigenlijk wisten ze toen er niet zo veel van.


Ze wisten er wel delen van, maar ze kenden in ieder geval niet wat gelovigen vandaag wel kunnen kennen, namelijk dat ze vervuld zijn met de Heilige Geest en dat de Heilige Geest in de gelovige komt wonen en nooit meer weg zal gaan uit de gelovigen.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 29 dec 2019 16:06

Veendam schreef:Ik zie het zo: Iemand die niet wedergeboren is die is slaaf van de zonde, die dus nets goeds kan doen, omdat goed doen volgens God iets is wat je doet uit liefde voor Hem, en dat hebben niet wedergeboren mensen in principe niet.
Zonde hebben: Niet geloven in God en niet geloven in Jezus als Verlosser en Redder en Heer.
ZondeN doen: Een gevolg van het slaaf zijn van de zonde.

Als je wedergeboren bent dan past het oude gedrag niet wat normaal was voordat je wedergeboren was, namelijk moord, diefstal, overspel en weet ik wat allemaal nog meer.

Dan je opmerking: behalve als er sprake is van reactie uit een trauma of verslaving of zo.
Dan is dat trauma of die verslaving iets waar mee afgerekend zal moeten worden, omdat iemand dan eigenlijk nog steeds slaaf is van trauma of verslaving.


Absoluut mee eens. Via links of rechts om :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 29 dec 2019 16:08

Veendam schreef:Ze wisten er wel delen van, maar ze kenden in ieder geval niet wat gelovigen vandaag wel kunnen kennen, namelijk dat ze vervuld zijn met de Heilige Geest en dat de Heilige Geest in de gelovige komt wonen en nooit meer weg zal gaan uit de gelovigen.

Oké, een interessante gedachte. :-k
Je verteld me iets nieuws :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 29 dec 2019 18:14

CorsdeKort schreef:DeLange en Veendam. Bedankt voor jullie bijdrages!!! Zoiets kun je niet doen zonder WEDERGEBOREN te zijn.

Mij helpt de wetenschap dat de bijbel onderscheid maakt tussen zonde doen en zonde hebben. Zonde doen is bewust dat doen waarvan je weet dat het verkeerd is. In Jakobus 1 vers 14 en 15 staat: "Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort"

Maar dat toegeven in de verzoeking hoef niet aldus Jakobus in vers 12 :"Zalig is de man, die in verzoeking volhardt, want, wanneer hij de proef heeft doorstaan, zal hij de kroon des levens ontvangen, die Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben". Door liefde tot God en een haat/ verachting aangaande zijn zelf-leven en door ervaring namelijk dat zonde bedrog en scheiding van God is, en door de kracht van de Heilige geest door de wedergeboorte kan dat.

Johannes schrijft in 1 Joh 2 vers 1:"Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt" en in vers 5 "maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft". Dat kan dus, anders had dat hier niet gestaan.

Zonde hebben beschrijft hij in 1 vers 8 "Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet".
Wij kunnen dus zonde hebben terwijl wij geen zonde doen. Bijvoorbeeld door een grapje te maken waarmee we anderen (onbedoeld) kwetsen. Door iets goed te doen en daarbij goed terug te verwachten. Dat bedoelt Paulus ook in Rom 7 "Derhalve ben ik zelf met mijn verstand (zijn bewust zijn) dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees (zijn lichaam, dat wat hem niet bewust was) aan de wet der zonde". Maar daar is dus geen veroordeling voor, staat in het volgende vers (Rom 8:1) "Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods".

In Psalm 31 vers 2 staat:
"welzalig de mens, wie de Here de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen bedrog is".
Dit vers is daar ook een bewijs van; geen bedrog in zijn geest (bewust zijn) maar wel een ongerechtigheid (die niet wordt toegerekend).

Het leren kennen, onderkennen en veroordelen van een uitwas van dit "zonde hebben", zijnde allerhande ongerechtigheid namelijk uitwassen van het onbewuste ik-leven, onze mens-zijn is een proces. Dat leidt tot bewuster gaan leven, de gelegenheden en de dagen te tellen en zo langzamerhand (en tegelijkertijd zo snel mogelijk) te gaan veranderen DAT is heiligmaking.

Bedankt voor jouw bijdrage. Is het trouwens niet dat God alle zonden vergeven kan? Mits we het toelaten, dat Hij in ons werkt?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 29 dec 2019 18:31

DeLange schreef:Bedankt voor jouw bijdrage. Is het trouwens niet dat God alle zonden vergeven kan? Mits we het toelaten, dat Hij in ons werkt?

Staat er niet geschreven dat het Bloed van Jezus ons reinigt van ALLE ZONDEN ?
Voor EENS en voor ALTIJD ?

Maar ja in facto zijn er wel zonden die God NIET VERGEVEN KAN, maar dat is omdat Hij gebonden is aan Zijn Eigen Wetten en regels.
God kan niet de zonde afwassen van iemand die pertinent weigeren blijft om te geloven.
De reiniging van alle zonden is met voorbehoud, namelijk door geloof van de mens.
En dan geen geneuzel over hoe de mens dan aan geloof komt, maar het feit opzichzelf, zonder geloof en zonder wedergeboorte GEEN vergeving van zonde.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 29 dec 2019 18:45

Veendam schreef:Staat er niet geschreven dat het Bloed van Jezus ons reinigt van ALLE ZONDEN ?
Voor EENS en voor ALTIJD ?

Maar ja in facto zijn er wel zonden die God NIET VERGEVEN KAN, maar dat is omdat Hij gebonden is aan Zijn Eigen Wetten en regels.
God kan niet de zonde afwassen van iemand die pertinent weigeren blijft om te geloven.
De reiniging van alle zonden is met voorbehoud, namelijk door geloof van de mens.
En dan geen geneuzel over hoe de mens dan aan geloof komt, maar het feit opzichzelf, zonder geloof en zonder wedergeboorte GEEN vergeving van zonde.

Dat geloof ik ook.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

CorsdeKort
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2016 16:55

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor CorsdeKort » 30 dec 2019 00:13

Beste "Veendam".
Voorwaarde voor vergeving ontvangen is natuurlijk wel dat je jouw schuldenaren vergeeft en dat je zelf spijt hebt van datgene waar je vergeving om vraagt en dat voortaan dus ook wil nalaten.

In het licht wandelen betekent (blijven) leven in het licht. Bewust zondigen is (leven in de) duisternis. Wandelen betekend leven, voorgaan. Terwijl ik dan dus bewust goed doe kan ik (vanwege het feit dat ik zonde heb) onbewust kwaad doen of het kwade uitwerken als eerder uitgelegd. Natuurlijk kunnen wij daarvoor vergeving krijgen, dat is het probleem niet.

Overigens is er dan geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn (Rom 8:1) dus is het de vraag of ik om vergeving bij God moet vragen. Ik sommige gevallen in wel bij mensen als ik die per ongeluk te na gekomen ben of per abuis heb gekwetst! Maar hoe dan ook, ik kan God vandaag (nog) geen vergeving krijgen voor mijn “onbewuste zonde hebben werkingen” van morgen enzovoort.

Dus blijf ik vergeving / bijsturing door de Geest nodig hebben al zij het wel in steeds mindere mate. Paulus schrijft immers in Rom 6 vers 6: “dit weten wij immers, dat onze oude mens mede gekruisigd is, OPDAT AAN HET LICHAAM DER ZONDE ZIJN KRACHT ONTNOMEN ZOU WORDEN en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn”.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 30 dec 2019 12:39

CorsdeKort schreef:Voorwaarde voor vergeving ontvangen is natuurlijk wel dat je jouw schuldenaren vergeeft en dat je zelf spijt hebt van datgene waar je vergeving om vraagt en dat voortaan dus ook wil nalaten.

NERGENS, maar dan ook nergens staat in de Bijbel dat je zonden pas vergeven kunnen worden als je aan de voorwaarde voldaan hebt om anderen zelf eerst te vergeven. Het is juist andersom, dat wanneer aan een mens heel veel vergeven is, dit zoveel liefde opwekt ten opzichte van God, dat de persoon zelf ook begint te vergeven aan anderen.

CorsdeKort schreef:In het licht wandelen betekent (blijven) leven in het licht. Bewust zondigen is (leven in de) duisternis. Wandelen betekend leven, voorgaan. Terwijl ik dan dus bewust goed doe kan ik (vanwege het feit dat ik zonde heb) onbewust kwaad doen of het kwade uitwerken als eerder uitgelegd. Natuurlijk kunnen wij daarvoor vergeving krijgen, dat is het probleem niet.


NEE, als je bewust goed doet dan is dat niet onbewust kwaad doen. Het is het ene of het andere en geen vermeninging van elkaar of verwisseling over en weer. Juist door het goede te doen werk je dus ook nooit het kwade uit. Maar luister eens: Als je wederomgeboren bent dan HEB JE GEEN ZONDE meer. Door GELOOF is ongeloof uit je leven weggedaan in God en Jezus. Zonde is alleen dat je niet in God gelooft en niet gelooft in Jezus als je Redder en Heer en Verlosser. En ZONDEN zijn de daden die voortkomen als gevolg van het niet geloven in God en Jezus.

CorsdeKort schreef:Overigens is er dan geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn (Rom 8:1) dus is het de vraag of ik om vergeving bij God moet vragen. Ik sommige gevallen in wel bij mensen als ik die per ongeluk te na gekomen ben of per abuis heb gekwetst! Maar hoe dan ook, ik kan God vandaag (nog) geen vergeving krijgen voor mijn “onbewuste zonde hebben werkingen” van morgen enzovoort.


Inderdaad, wanneer je dan IN CHRISTUS bent, dan ben je daar gekomen ZONDER ZONDEN, omdat die weggedaan zijn door Hem. Je kunt namelijk niet met je torenhoge zondeschulden blijven zitten als je in Christus geplaatst bent, omdat Hij ze HEEFT weggewassen. Dat is dus niet wat Hij wekelijks bijvoorbeeld op iedere zondagochtend doet. Jezus is EENS EN VOOR ALTIJD onze losprijs geworden. Hoe dan ook, AL JE ZONDEN ZIJN VERGEVEN of GEEN ENKELE ZONDE IS VERGEVEN. Ben je IN CHRISTUS, dan ZIJN AL JE ZONDEN VERGEVEN, ook de fouten die je nog maakt in d toekomst. En mensen die dat niet snappen die toepen dan gelijk van o ja genade voor en genade achter, dus zulen wij dan nog meer gaan zondigen zodat de genade gaat toenemen ? En dan zegt Paulus, voltsrekt NIET. Door de vergevng van al jouw zondn is het namelijk zo dat je die daden dus ook niet meer wilt doen. Het is dus NIET EEN VERBOD om te zondigen van bovenaf opgelegd, maar het is een INNERLIJKEVERANDERING VAN JE WIL, waardoor je de zonde NIET MEER WILT DOEN.

CorsdeKort schreef:Dus blijf ik vergeving / bijsturing door de Geest nodig hebben al zij het wel in steeds mindere mate. Paulus schrijft immers in Rom 6 vers 6: “dit weten wij immers, dat onze oude mens mede gekruisigd is, OPDAT AAN HET LICHAAM DER ZONDE ZIJN KRACHT ONTNOMEN ZOU WORDEN en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn”.


Doordat iemand dood gaat (sterft) kan de persoon nooit meer veroordeelt worden voor de overtreding van de wet.
Als onze oude mens dan gekruisigd is MET Christus, dan is die oude mens dus ook DOOD !
Je kunt dus nooit meer veroordeeld worden op basis van de oude wet.
Je bent dus ook geen slaaf meer van de zonde omdat je dood bent gegaan met Christus.
Maar dat is niet hetzelfde als lichamelijk dood gaan en daarom staat er dus ook dat we NIEUWE MENS zijn na de wedergeboorte en dat er geen veroordeling meer is voor hen die in Christus Jezus zijn, die wandelen naar de geest en niet naar het vlees.
Mischien een beetje kort door de bocht hoor, maar als je steeds maar in het vlees blijft wandelen, dus gericht bent op eigen werken en eigen kunnen en niet vanuit de relatie die je hebt gekregen met God doordat Hij nu je PAPPA is geworden en jij Zijn zoon, zit je steeds die oude mens die dood is te reanimeren.

CorsdeKort
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2016 16:55

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor CorsdeKort » 31 dec 2019 21:20

Veendam schreef:NERGENS, maar dan ook nergens staat in de Bijbel dat je zonden pas vergeven kunnen worden als je aan de voorwaarde voldaan hebt om anderen zelf eerst te vergeven. Het is juist andersom, dat wanneer aan een mens heel veel vergeven is, dit zoveel liefde opwekt ten opzichte van God, dat de persoon zelf ook begint te vergeven aan anderen.

In het Het Onze Vader staat:
"En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren." Oké, dat is dan wel niet vooraf of maar het is er wel onlosmakelijk mee verbonden. In Mat 18 vanaf vers 32 staat: "Toen ontbood zijn heer hem en zeide tot hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, daar gij het mij dringend hadt gevraagd. Hadt ook gij geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ook ik medelijden had met u? En zijn meester werd toornig en gaf hem in handen van de folteraars, totdat hij hem al het verschuldigde zou betaald hebben. Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft.[/color]


Veendam schreef:NEE, als je bewust goed doet dan is dat niet onbewust kwaad doen. Het is het ene of het andere en geen vermeninging van elkaar of verwisseling over en weer. Juist door het goede te doen werk je dus ook nooit het kwade uit.

Wat je zegt is niet Schriftuurlijk. Paulus schrijf immers in Rom 7: "Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is. Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont."

Veendam schreef:Maar luister eens: Als je wederomgeboren bent dan HEB JE GEEN ZONDE meer.

Als het het over "eeder gedane zonde" hebt dan klopt dat, die zijn bij je bekering vergeven. Als je het over je ZIJN hebt ven je abuis. In 1 Joh 1 vers 8 staat immers: "Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet." Trouwens, waar komt dan de irritatie vandaan waartoe jij vast wel eens VERZOCHT wordt, of ongeduld of verwijt, mopperen, bezorgdheid ???
Ik ervaar het zo dat door de wedergeboorte ik zin- en kracht heb gekregen om mijn vlees gekuisigd te houden. Dat Jezus mijn Heer is en ik geen slaaf meer van de zonde. Overigens is en blijft het (voor alle duidelijkheid) wel lijden in het vlees; jezelf verloochenen en je kruis opnemen en dus een strijd.

Veendam schreef:Zonde is alleen dat je niet in God gelooft en niet gelooft in Jezus als je Redder en Heer en Verlosser. En ZONDEN zijn de daden die voortkomen als gevolg van het niet geloven in God en Jezus.

Zonde / ZondeN wordt in de Bijbel ook wel door elkaar heen gebruikt. Strongcode 266 verwijst steeds naar 264. Zonden zijn het gevolg van bewuste (hopelijk tijdelijke) ongehoorzaamheid. Jacobus schrijft immers: "Laat niemand, als hij verzocht wordt, zeggen: Ik word van Godswege verzocht. Want God kan door het kwade niet verzocht worden en Hijzelf brengt ook niemand in verzoeking. Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort


Veendam schreef:Doordat iemand dood gaat (sterft) kan de persoon nooit meer veroordeelt worden voor de overtreding van de wet.
Als onze oude mens dan gekruisigd is MET Christus, dan is die oude mens dus ook DOOD !
Je kunt dus nooit meer veroordeeld worden op basis van de oude wet.


Nou, als je van het kruis afkomt (wat velen doen) en je laat je gezindheid bederven dan leeft je oude mens (weer) en je laat het daarbij dan kun je alsnog verloren gaan. Daarom staat er in Mat 24: "Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden" en in Rom 6: "zo moet het dan voor u ook vast staan" (vers 11) en "Laat dan de zonde niet langer heersen" (vers 12). Lees maar eens in Openbaringen 2 en 3 hoe het met de voorgangers aldaar ging, en die zondigden niet eens openlijk!

Overigens "Broeder Veendam": bedankt voor je aandeel en goede woorden. Ik lees dat die uit een mooi en godvruchtig hart komen. Houd dat zo en laat je gezindheid nooit bederven. Nee, het vlees aan het kruis. 2 cor 4:10 "te allen tijde het sterven van Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbare". Dit leven zal heersen. Wij zijn geroepen als priester (die offert, in dit geval zijn eigen leven) en als koning (die heerst). Heersen over ons vlees en heersen over het kwade binnen onze invloedssfeer en later met onze Heer / Bruidegom én met onze medebroeders - de zonen Gods - regeren op de nieuwe aarde!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 31 dec 2019 22:56

CorsdeKort schreef:In het Het Onze Vader staat:
"En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren." Oké, dat is dan wel niet vooraf of maar het is er wel onlosmakelijk mee verbonden. In Mat 18 vanaf vers 32 staat: "Toen ontbood zijn heer hem en zeide tot hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, daar gij het mij dringend hadt gevraagd. Hadt ook gij geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ook ik medelijden had met u? En zijn meester werd toornig en gaf hem in handen van de folteraars, totdat hij hem al het verschuldigde zou betaald hebben. Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft.[/color]


Er is in de Bijbel een groot verschil tussen twee dingen, namelijk wat gebeurt er als we in het Koninkrijk van God binnenkomen en hoe kom je er binnen, en wat is er aan de hand wanneer je binnen het Koninkrijk van God leeft en functioneren gaat.
Je komt IN HET Koninkrijk van God binnen door genade door het bloed van het Lam, door Jezus de Deur kom je er in binnen. Je kunt niet met zonde binnenkomen en daarom wast Jezus al onze zonde weg.
Wanneer we echter dan dus IN HET Koninkrijk van God binnen zijn gekomen hebben we te maken met geestelijke principes en wetten van het Koninkrijk, en 1 daarvan is dat wij ons zelf en onze Koning te kort doen wanneer wij anderen niet vergeven zoals Jezus ons ook heeft vergeven.


CorsdeKort schreef:Wat je zegt is niet Schriftuurlijk. Paulus schrijf immers in Rom 7: "Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is. Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont."

Wat ik zeg is wel zeker schriftuurlijk maar dat is niet wat jij geleerd hebt. Je hebt juist de Heilige Geest ontvangen IN JE als gelovige om WEL het goede te doen en uit te werken. Zonder Heilige Geest is het inderdaad allemaal maar leiden en afzien en daarom zegt Paulus dus even wat verderop ook, niet meer ik maar Christus leeft in mij.

CorsdeKort schreef:Als het het over "eeder gedane zonde" hebt dan klopt dat, die zijn bij je bekering vergeven. Als je het over je ZIJN hebt ven je abuis. In 1 Joh 1 vers 8 staat immers: "Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet." Trouwens, waar komt dan de irritatie vandaan waartoe jij vast wel eens VERZOCHT wordt, of ongeduld of verwijt, mopperen, bezorgdheid ???
Ik ervaar het zo dat door de wedergeboorte ik zin- en kracht heb gekregen om mijn vlees gekuisigd te houden. Dat Jezus mijn Heer is en ik geen slaaf meer van de zonde. Overigens is en blijft het (voor alle duidelijkheid) wel lijden in het vlees; jezelf verloochenen en je kruis opnemen en dus een strijd.


Als je goed leest dan spreekt Paulus meerdere malen in verschillende brieven en redevoeringen over zaken naar het vlees en over zaken naar de geest. Vleselijke mensen kijken alleen vleselijk en die zien niet dat de gelovige in de geest al lang 100 % perfect is. Aan de andere kant moet je bij 1 Johannes wel de tekst van het gehele gedeelte goed lezen zonder punten en komma's want die zijn er later gewoon extra tussen gezet en kwamen in de originele tekst ook niet voor. Dan zie je dat het heel duidelijk gaat over mensen die zeggen dat ze geen verlossing nodig hebben omdat ze zeggen dat ze geen zonde hebben, en aan de andere kant dus zeggen dat God een leugenaar is.
Wij zeggen toch dat Jezus in ons woont of niet ?
Dan is de waarheid dus wel in ons.
Het is juist leugen om te zeggen dat als Jezus in je woont je nog steeds vol kleeft met zonde en dat de zonde in ons woont.
Je bent geen tweemens of zo of half goed en half fout, nee in de geest ben je NIEUWE MENS, van een compleet andere soort dan daarvoor en dus ook zonder zonde.
Bij de wedergeboorte krijg je een nieuw hart en ontvang je LEVEN in je geest, door de levengevende Geest of zo je wilt wordt je geest levend gemaakt door de levendmakende Geest. Als iemand zichzelf verloochenen echt zo moeilijk vind dan zit hij dus nog aardig met zijn eigen ik op de troon van zijnleven en vind hij zichzelf nog steeds belangrijker dan God.
Ik wordt niet verzocht door irritatie of zo, nee als ik verzocht wordt dan wordt ik niet van Godswege verzocht maar door de verlokkingen van MIJN EIGEN Vlees.

CorsdeKort schreef:Zonde / ZondeN wordt in de Bijbel ook wel door elkaar heen gebruikt. Strongcode 266 verwijst steeds naar 264. Zonden zijn het gevolg van bewuste (hopelijk tijdelijke) ongehoorzaamheid. Jacobus schrijft immers: "Laat niemand, als hij verzocht wordt, zeggen: Ik word van Godswege verzocht. Want God kan door het kwade niet verzocht worden en Hijzelf brengt ook niemand in verzoeking. Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort

Logisch dat zonde en zonden naar elkaar verwijst, want in ons woordenboek staat fiets en fietsen ook vlak bij elkaar omdat het met elkaar te maken heeft. Strongs is eigenlijk een veredeld woordenboek en concordantie in 1.
Als er geen wet meer is dan is er dus ook geen overtreding meer en ook geen zonde. Dat is dus ook het grote geheim van LEVENDGEMAAKT ZIJN en je oude leven dood achter laten omdat je een nieuwe mens bent geworden.




CorsdeKort schreef:Nou, als je van het kruis afkomt (wat velen doen) en je laat je gezindheid bederven dan leeft je oude mens (weer) en je laat het daarbij dan kun je alsnog verloren gaan. Daarom staat er in Mat 24: "Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden" en in Rom 6: "zo moet het dan voor u ook vast staan" (vers 11) en "Laat dan de zonde niet langer heersen" (vers 12). Lees maar eens in Openbaringen 2 en 3 hoe het met de voorgangers aldaar ging, en die zondigden niet eens openlijk!

Overigens "Broeder Veendam": bedankt voor je aandeel en goede woorden. Ik lees dat die uit een mooi en godvruchtig hart komen. Houd dat zo en laat je gezindheid nooit bederven. Nee, het vlees aan het kruis. 2 cor 4:10 "te allen tijde het sterven van Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbare". Dit leven zal heersen. Wij zijn geroepen als priester (die offert, in dit geval zijn eigen leven) en als koning (die heerst). Heersen over ons vlees en heersen over het kwade binnen onze invloedssfeer en later met onze Heer / Bruidegom én met onze medebroeders - de zonen Gods - regeren op de nieuwe aarde!


Regeren mag je nu al mee beginnen door te heersenm ook over jouw invloedsfeer ja.
Volharden is als de wedloop, gewoon doorgaan en niet stoppen, bezig zijn met het werk van God tot de Eer van God.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten