Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 26 okt 2019 20:28

Yoshi schreef:In mijn leven wel iig. En ik denk dat dat voor veel mensen opgaat toch?

Ik denk van wel en zo simpel is de praktijk, veronderstel ik.

Dorpeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor Dorpeling » 26 okt 2019 20:46

Yoshi schreef:De redding ligt altijd bij God. Maar mijn verwachting is dat hij waarde hecht aan de door Hem ingestelde sacramenten.

De doop wast de erfzonde weg. En op dat moment in de tijd ben je dus even vrij van zonden. Daarna verval je weer in meer of mindere mate tot zonde. Dat zien we bij christenen in de dagelijkse praktijk gebeuren helaas. Wil niet zeggen dat de erfzonde permanent weggewassen is.

Eens met je eerste reactie dat de redding altijd bij God ligt, en Hij waarde hecht aan de sacramenten. Maar niet in de zin dat Hij de doop tot dát doel heeft ingesteld om onze erfschuld af te wassen waarna we even 'schoongewassen' zijn, en we daarna weer meer of minder kunnen gaan zondigen. Zou Hij dan maar half werk gedaan hebben? Is de rest afhankelijk van ons?
De doop geeft mij niet het automatische recht op genade, maar wél de pleitgrond om als rechteloze zondaar die God niet meer kan en wil missen, de hoop en verwachting door de belofte in mijn doop gegeven om Hem aan te roepen om redding. Omdat Hij bij mijn doop mij de verzegeling en verzekering als drieënige God gegeven, en daarin belooft mij niet uit te werpen als ik tot Hem kom als verloren zondaar.

De christelijke leer zegt het anders, alinea 556 van de catechismus van de Katholieke Kerk omschrijft het als:

Op de drempel van zijn openbare leven: het doopsel; op de drempel van Pasen: de gedaanteverandering. Door het doopsel van Jezus "werd het mysterie van onze eerste wedergeboorte geopenbaard": ons doopsel; de gedaanteverandering "is het sacrament van de tweede wedergeboorte": onze eigen verrijzenis. Voortaan hebben wij deel aan de verrijzenis van de Heer door de heilige Geest die werkzaam is in de sacramenten van het Lichaam van Christus. De gedaanteverandering geeft ons een voorproef van de komst in heerlijkheid van Christus "die ons armzalig lichaam zal herscheppen en het gelijkvormig zal maken aan zijn verheerlijkt lichaam" (Fil. 3, 21). Maar zij herinnert ons ook eraan dat "wij door vele kwellingen het rijk Gods moeten binnengaan" (Hand. 14, 22)

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... =1&id=1076

Dat is de roomse catechismus en opvatting, en je zult inmiddels wel begrepen hebben dat ik me daar als refo niet in kan vinden.
Het 'doopsel', de doop dus, is voor mij geen wedergeboorte en heeft niet een gedaanteverandering als gevolg.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Yoshi
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Yoshi » 26 okt 2019 20:56

Dorpeling schreef:Dat is de roomse catechismus en opvatting, en je zult inmiddels wel begrepen hebben dat ik me daar als refo niet in kan vinden.
Het 'doopsel', de doop dus, is voor mij geen wedergeboorte en heeft niet een gedaanteverandering als gevolg.

Het is de catechismus van de katholieke kerk. Een roomse catechismus bestaat voor zover ik weet niet.
Het was slechts een reactie op het door jou aangehaalde artikel. Zoals je inmiddels wel begrepen hebt kan ik me daar als katholiek niet in vinden.
Memento, homo, quod pulvis es, et in pulverem reverteris

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 08 nov 2019 09:14

Terug komend op de wedergeboorte, het staat letterlijk in de bijbel hoe het zit:
Kolossenzen 3:
5: "Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht - hebzucht is afgoderij - 6 want om deze dingen treft Gods toorn de genen die Hem omgehoorzaam zijn. 7 Vroeger hebt u ook die weg gevolgd en zo geleefd, 8 maar nu moet u alles wat slecht is opgeven: woede en drift, vloeken en schelden. 9 Bedrieg elkaar niet, nu u de oude mens sn zijn leefwijze afgelegd hebt 10 en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt.

De oude mens zien we echter nog wel eens in ons aan het werkt. Toen ik net typte vloekte mijn vrouw bij iets wat mis ging, dat moeten we telkens afleggen en weer de nieuwe mens aantrekken.

CorsdeKort
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor CorsdeKort » 04 dec 2019 21:25

Als een mens geboren wordt, wordt hij een levende ziel. Hij heeft behoefde aan drinken (later eten), aandacht, slaap, kleren e.d. Hij groeit op en krijgt kennis en kunde voor de dingen van deze aarde e.d.

Als en mens opnieuw geboren wordt dan wordt hij een levende geest. Hij heeft behoefte aan Gods Woord, opbouw, geestelijke (kerk)diensten, liederen met inhoud, vermaning en troost. Als hij het juiste voedsel krijgt en hij heeft goede geestelijke “ouders” dan groeit hij op en wordt stabiel in- en met God. De zonde- en de wereld en alles wat daar in is doen er dan feitelijk niet langer toe (al moet er nog steeds geleerd, gewerkt e.d. worden). Hij krijgt, gaande de weg, deel aan het leven van Jezus.

Alleen hij die wederom geboren is weet dat van zichzelf. Als je het bent dan weet je het en iemand die geestelijk (is wedergeboren en ook met God leeft) die proeft dat bij de ander; geestes-gemeenschap. Een aantal jaren geleden is mij dit grote geluk overkomen en ik moet nog wekelijks huilen van geluk. Het was genade én een zoeken, bidden, kloppen en aanhouden. (fil 2 vers 12 én 13). God verlangt algehele overgave, discipelschap. Wie iets voor zichzelf wil achterhouden die kan God niets geven.

De akker waar de schat in ligt is duur. Erg duur. (Mat 13:444) Maar wie De Schat op waarde weet te schatten voor die is de prijs van de akker een lachertje en ik wou dat ik dat eerder had begrepen.

Veendam
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Veendam » 08 dec 2019 16:04

DeLange schreef:Terug komend op de wedergeboorte, het staat letterlijk in de bijbel hoe het zit:
Kolossenzen 3:
5: "Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht - hebzucht is afgoderij - 6 want om deze dingen treft Gods toorn de genen die Hem omgehoorzaam zijn. 7 Vroeger hebt u ook die weg gevolgd en zo geleefd, 8 maar nu moet u alles wat slecht is opgeven: woede en drift, vloeken en schelden. 9 Bedrieg elkaar niet, nu u de oude mens sn zijn leefwijze afgelegd hebt 10 en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt.

De oude mens zien we echter nog wel eens in ons aan het werkt. Toen ik net typte vloekte mijn vrouw bij iets wat mis ging, dat moeten we telkens afleggen en weer de nieuwe mens aantrekken.

Vaak hoor je dat mensen zeggen dat alles wat aards is in je laten afsterven het wedergeboren worden is, of de manier om wedergeboren te worden.
Niets is echter minder waar dan dat.

Wedergeboren worden is hetzelfde als het aantrekken van de nieuwe mens.
Als gevolg van het aantrekken van de nieuwe mens is het zo dat we ons denken vernieuwen naar het denken van God.
Op die manier komen we ook juist tot het inzicht, dat de manier waarop we wandelden VOORDAT we de nieuwe mens aantrokken niet past bij wie we NU zijn, als nieuwe mens. Daaruit volg logischerwijs dat we dus die dingen niet meer doen omdat het niet past bij een kind van God om die dingen te doen. Wdergeboorte zelf is dus niet een langdurend proces waarbij je dor verschillende fases heen zou moeten, maar een plotselinge gebeurtenis waarbij we door God doormiddel van de Heilige Geest IN CHRISTUS worden geplaatst, doordat we in Hem geloven. Het IN HEM geplaatst worden is ook gewoon een andere manier van zeggen van de wedergeboorte.

Wedergeboren worden is dus slechts EENMALIG en de nieuwe mens aantrekken ook eenmalig.
De wapenrusting aantrekken is ook bedoeld als eenmalig, want wie trekt nu midden in de strijd van het leven zijn wapenrusting uit ?

Veendam
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Veendam » 08 dec 2019 16:08

CorsdeKort schreef: Hij krijgt, gaande de weg, deel aan het leven van Jezus.

ik neem aan dat je bedoeld dat de wedergeboren mens al volledig deel heeft aan het leven van Jezus, doordat hij al van de dood is opgewekt door de levengevende Geest, de Heilige Geest. En dat hij gaande de weg, steeds meer het leven van Jezus dat in hem is komen wonen naar buiten zichtbaar laat worden.

CorsdeKort
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor CorsdeKort » 08 dec 2019 20:19

“Veendam”: Nee en ja (maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen). Bij de wedergeboren wordt de geestelijke mens in iemand geboren. Je wordt niet volwassen geboren maar als baby. Ook al wil je als pas wedergeborene het beste en ook al heb je dan kracht gekregen om de zonde onder de voet te houden toch is de uitwerking van je doen bij lange na niet perfect. De vrucht van de geest moet groeien, rijpen. Want ook hebben we dan macht gekregen over de zonde, dan hebben nog wel zonde dat wil zeggen er komt onbewust nog veel van ons mens-zijn mee. Zo is het bijvoorbeeld makkelijk voor een pas wedergeboren persoon om te oordelen over anderen die (nog) niet wedergeboren zijn. Om zich beter te voelen dan anderen en op hen neer te zien.

Bij wedergeboorte gaan we door de enge poort en daarachter ligt de smalle weg. Tal van zaken komen we “onderweg” tegen. Hier gaat het niet om zonden maar meer om ons ZIJN. Eerzucht, hoge gedachten van jezelf, hebzucht (kleren, auto’s, huizen, positie), belangrijk vinden wat anderen van je denken, populair willen zijn kom je onderweg tegen. Klagen, mopperen, ongeduld (in de file), irritatie, beledigd zijn, gemakzucht en dergelijke ben je niet geheel meteen vanaf. Het kost tijd.

God, zijnde de pottenbakker, wil wel iets moois van ons maken en dat kan hij (pas) doen in degene die zich willen laten vormen. Maar als mens zijn we beperkt. In Jezus kreeg, de tijdens zijn mens zijn, deel aan de HELE volheid van God (Col 1:19) maar het ligt niet in de verwachting dat zoiets ook in een ander mens kan gebeuren. Ik ken tenminste niemand die, net als hij, uit de doden opstond. Wel is het zaak ijverig te laten zijn, ons te laten vormen. Immers, wij zullen daar zijn wat God hier van ons heeft kunnen maken.

Veendam
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Veendam » 09 dec 2019 10:58

CorsdeKort schreef:“Veendam”: Nee en ja (maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen). Bij de wedergeboren wordt de geestelijke mens in iemand geboren. Je wordt niet volwassen geboren maar als baby. Ook al wil je als pas wedergeborene het beste en ook al heb je dan kracht gekregen om de zonde onder de voet te houden toch is de uitwerking van je doen bij lange na niet perfect. De vrucht van de geest moet groeien, rijpen. Want ook hebben we dan macht gekregen over de zonde, dan hebben nog wel zonde dat wil zeggen er komt onbewust nog veel van ons mens-zijn mee. Zo is het bijvoorbeeld makkelijk voor een pas wedergeboren persoon om te oordelen over anderen die (nog) niet wedergeboren zijn. Om zich beter te voelen dan anderen en op hen neer te zien.

Bij wedergeboorte gaan we door de enge poort en daarachter ligt de smalle weg. Tal van zaken komen we “onderweg” tegen. Hier gaat het niet om zonden maar meer om ons ZIJN. Eerzucht, hoge gedachten van jezelf, hebzucht (kleren, auto’s, huizen, positie), belangrijk vinden wat anderen van je denken, populair willen zijn kom je onderweg tegen. Klagen, mopperen, ongeduld (in de file), irritatie, beledigd zijn, gemakzucht en dergelijke ben je niet geheel meteen vanaf. Het kost tijd.

God, zijnde de pottenbakker, wil wel iets moois van ons maken en dat kan hij (pas) doen in degene die zich willen laten vormen. Maar als mens zijn we beperkt. In Jezus kreeg, de tijdens zijn mens zijn, deel aan de HELE volheid van God (Col 1:19) maar het ligt niet in de verwachting dat zoiets ook in een ander mens kan gebeuren. Ik ken tenminste niemand die, net als hij, uit de doden opstond. Wel is het zaak ijverig te laten zijn, ons te laten vormen. Immers, wij zullen daar zijn wat God hier van ons heeft kunnen maken.

Bij de wedergeboorte:
Krijgen we voluit deel aan Christus en in Jezus Christus krijgen we deel aan ALLES wat God voor ons heeft.
In de Bijbel staat dat de Heilige Geest uitgestort zou gaan worden zodat de volgers van Jezus kracht zouden ontvangen, maar dat is niet de kracht om zonde onder de voeten te houden.
Is onze identiteit geworden dat wij zijn zoals Jezus is op deze aarde. (alleen is de uitwerking daarvan helaas niet volledig zichtbaar omdat we nog oude verkeerde dingen moeten alleggen omdat die niet passen bij onze nieuwe identiteit.)
Zoals in Jezus de ganse volheid in Hem woning maakte is dat ook bij ons zo wanneer wij vervuld worden met de Heilige Geest. Dat is nu juist de reden waarom Jezus naar de Hemel ging, zodat de Heilige Geest ook in alle andere mensen woning zou kunnen gaan maken na de wedergeboorte.
De Heilige Geest is uitgestort zodat wij zouden worden zoals Hij is.
Op de manier zoals Jezus ons helemaal wil vullen met de Heilige Geest, opdiezelfde manier wil Jezus Zichzelf ook vullen met mensen uit alle volken en talen en naties. Wij zijn immers geplaatst bij onze wedergeboorte IN CHRISTUS en Christus is in ons komen wonen door de Heilige Geest.
Als ik kijk naar de dochter van Willem alexander dan is die jongedame in principe al troonopvolgster, maar ze voldoet nog lang niet aan alles, maar ondanks dat is ze het al wel.

Zonde is niet iets om onder de voet te proberen te houden maar zonde is iets wat we gewoon uit ons leven moeten wegdoen (zoals hierboven ook gewoon geciteerd werd uit de kolossebrief.
Er staat geschreven van God de duivel/duivelse machten zal vermorzelen onder ONZE voeten. Wij hoeven dus alleen de voet er op te plaatsen. Zonde is ingaan op je eigen vleselijke verlangens (dat zijn dus niet de verlangens die wij hebben door het wandelen in de Geest, maar de verlangens die passend waren in ons leven voordat we wedergeboren waren). Wat betreft mensen die net zoals Jezus opgestaan zijn uit de dood moet ik wel een opmerking plaatsen: Jezus nam Zelf het leven weer op staat er ook geschreven in de Bijbel. Geen mens is verder bij machte om dit te doen, maar ik weet wel van mensen die opgestaan zijn uit de dood doordat ze tot leven zijn gewekt. Het gaat om tientallen, en ik weet hoe die dingen gegaan zijn toen, maar het gaat er niet om die mensen te kennen, maar om Hem te kennen door wie het leven weer wordt gegeven, namelijk Jezus Christus Zelf.

Terug naar “[Religie] - Bijbel en Dogmatiek”