Het zwijgen van God

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor DeDwaler » 28 feb 2018 12:28

.
naamloos schreef:Ik vind dat je generaliseert. Als ik aan Jezus denk, over hem hoor of lees, dan vergelijk ik mezelf met hem en zie ik dat er nog heel wat aan me bij te schaven valt.


Dat snap ik dat je dat denkt, maar kun je aan jezelf schaven totdat je volmaakt bent? God eist volmaaktheid (Mattheüs 5:48, Mattheüs 19:21).

naamloos schreef:Daar heb ik geen hel en verdoemenispreek voor nodig. (we zijn allemaal verschillend)


Hel en verdoemenispreek... ik ben onderhand toch wel erg nieuwsgierig naar wat in mijn woorden die terminologie rechtvaardigt.

naamloos schreef:Ook gebeurt het regelmatig dat ik mensen (gelovig of ongelovig) dingen zie doen of hoor zeggen waar ik een voorbeeld aan kan nemen.
Ik voel me dus niet aangesproken door je stelling dat 'we' er bij onze vergelijkingen positief vanaf komen.


Ik heb het over de mensen die tegenover de Heere Jezus stonden en die van Hem een veeg uit de pan kregen. Vereenzelvigen we ons met hen, of denken we dat wij anders zijn, of zouden zijn, wanneer wij tegenover de Heere Jezus hadden gestaan?

naamloos schreef:En verder blijf ik wel realistisch, ik weet best wat ik wil, zoek, geloof ... kBen het dus eens met Paulus: Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is?


De Bijbel maakt geen onderscheid Naamloos. De mensheid is één klomp klei, dus wanneer het op de waarheid verkondigen aankomt dan dien je dat zonder aanzien des persoons te doen. Voor iedereen geldt immers hetzelfde. Jij, je buurman, je oom en tante, ik, iedereen. Het verschil tussen een gelovige en ongelovige is de genade van God.

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor DeDwaler » 28 feb 2018 12:46

.
Marnix schreef:Jezus scheidt doe twee niet maar ga maar eens tellen hoeveel hij zegt over liefde, verlossing, redding, nieuw leven... en hoeveel over verloren gaan. En dan snap ik de opmerking van Cathy wel. Daarnaast preekte Jezus veel voor mensen die (nog) niet in Hem geloofden: Bekeer je en word gered. De vraag is of je in de kerk dezelfde boodschap moet preken als in de wereld...


Je spreekt over verloren gaan, maar het gaat mij voornamelijk om het verloren zijn. Dat laatste is de reden dat de Heere Jezus moest komen. Oorzaak en gevolg. Men slaat de oorzaak (de reden waarom en waarvan de mens zich zou moeten bekeren) graag over, dat snap ik heel goed, maar ik zoek graag God te behagen en niet de mens. Dat laatste wat je zegt vind ik trouwens een hele goede vraag. Idealiter waarschijnlijk niet, maar gelet op de geluiden die uit de kerken komen is het niet ideaal.

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor naamloos » 28 feb 2018 13:09

DeDwaler schreef:Dat snap ik dat je dat denkt, maar kun je aan jezelf schaven totdat je volmaakt bent? God eist volmaaktheid (Mattheüs 5:48, Mattheüs 19:21).
De Bijbel en de praktijk leert dat we dat doel hier niet bereiken, ook niet als er gepreekt wordt zoals het volgens jou goed is.
DeDwaler schreef:Hel en verdoemenispreek... ik ben onderhand toch wel erg nieuwsgierig naar wat in mijn woorden die terminologie rechtvaardigt.
Nou ja, je mag het ook anders noemen. Maar die indruk krijg ik als je dingen als dit zegt: ''Je hoort tegenwoordig alleen maar mensenbehagende, mooiklinkende, troostrijke en holle retoriek, oftewel de gebruikelijke modus operandi van de boze en waar doet die zijn zielenverwoestende werk het liefst? In de kerken! Daarvoor waarschuwt de Bijbel ons in niet mis te verstane bewoordingen en daar wijs ik op. Dat is onze taak als christen.''
Caty's reageerde daarop met: ''Nogmaals, ik weet niet bij welke kerk je hoort maar persoonlijk geloof ik meer in het prediken van Zijn trekkende liefde dan in hel en verdoemenis preken."
Daar ging jij zelf weer op in, en mijn reactie was daar weer op gebaseerd.
DeDwaler schreef:Ik heb het over de mensen die tegenover de Heere Jezus stonden en die van Hem een veeg uit de pan kregen. Vereenzelvigen we ons met hen, of denken we dat wij anders zijn, of zouden zijn, wanneer wij tegenover de Heere Jezus hadden gestaan?
Waarom zou iedereen hetzelfde reageren? Ook in Jezus' tijd was dat niet zo, en heus niet iedereen kreeg een veeg uit de pan.
Ik zie niet in waarom je je zou moeten vereenzelvigen met mensen als je jezelf daar helemaal niet in herkent.
Daardoor ben je niet 'beter' dan zij, maar anders. Je hebt dan een ander inzicht, dus ook ander onderwijs nodig.
DeDwaler schreef:De Bijbel maakt geen onderscheid Naamloos. De mensheid is één klomp klei, dus wanneer het op de waarheid verkondigen aankomt dan dien je dat zonder aanzien des persoons te doen. Voor iedereen geldt immers hetzelfde. Jij, je buurman, je oom en tante, ik, iedereen. Het verschil tussen een gelovige en ongelovige is de genade van God.
Waarheid is waarheid, dat lijkt me duidelijk. Maar in de Bijbel wordt zeker wél onderscheid gemaakt hoe en wat tegen wie gezegd wordt.
Lees maar eens hoe Jezus met mensen omgaat. Farizeeërs en schriftgeleerden, overspelige vrouw, Zacheüs, Martha en Maria, de gelijknis van de rijke jongeling ... ect. ect. Onderwijs aangepast aan de persoon.
Jezus' opdracht was niet: verkondig het evangelie én vergeet daarbij vooral geen veeg uit de pan uit te delen.
Als het nodig is om het evangelie te laten landen is het wat anders, maar anders hou ik het toch liever bij het verkondigen van zijn liefde.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Nina

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Nina » 28 feb 2018 13:35

DeDwaler schreef:
De Bijbel maakt geen onderscheid Naamloos. De mensheid is één klomp klei, dus wanneer het op de waarheid verkondigen aankomt dan dien je dat zonder aanzien des persoons te doen. Voor iedereen geldt immers hetzelfde. Jij, je buurman, je oom en tante, ik, iedereen. Het verschil tussen een gelovige en ongelovige is de genade van God.


Ik vind dit erg ongenuanceerd.

Een mens is niet 'één klomp klei', Jezus ging niet aan het kruis voor wat klompen klei, maar voor verloren mensen die kostbaar waren in Zijn ogen. Zò kostbaar, dat Hij Zijn leven voor hen aflegde.

Als ik het evangelie deel met mensen die Hem niet kennen, probeer ik aan te sluiten bij de leefwereld van deze mensen. Dat deed Paulus ook, voor Joden was hij een Jood, voor grieken een Griek.

.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Johan100 » 28 feb 2018 13:55

Nina schreef:
Als ik het evangelie deel met mensen die Hem niet kennen, probeer ik aan te sluiten bij de leefwereld van deze mensen. Dat deed Paulus ook, voor Joden was hij een Jood, voor grieken een Griek.


Voor grieken een Griek? Waar lees je dat? En wat versta je eronder? Dat staat helemaal nergens in de Bijbel.

1 Kor. 9:20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen die onder de wet zijn, winnen zou;
21 Dengenen die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde, opdat ik degenen die zonder de wet zijn, winnen zou.


Gal. 2:3 Maar ook Titus, die met mij was, een Griek zijnde, werd niet genoodzaakt zich te laten besnijden;

Aansluiten bij de leefwereld van andere mensen, het is maar net wat je eronder verstaat.

Maar we dwalen behoorlijk af.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Nina

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Nina » 28 feb 2018 14:10

Dan geef ik een voorbeeld: in Handelingen 17 lees je dat Paulus in Athene is, en de grieken het evangelie brengt. Hij vindt ingang via het altaar dat hij aantrof dat gericht was 'aan de onbekende god'. Hij gebruikt dat altaar om hen te vertellen over die onbekende God.

Maar je hebt gelijk: de dwalen af, dus laten we terug keren naar het onderwerp.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Cathy » 28 feb 2018 14:13

Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt Dwaler, maar een gemeente waar alles precies is zoals jij vindt dat het moet zijn vind je nergens.
DeDwaler schreef:
We hebben een huisgemeente, want de Heere heeft in Zijn wijsheid en liefde niet alleen mij, maar ook mijn moeder geroepen, zodat we elkaar hebben. We komen vaak samen om te praten, te bidden en we houden af en toe ook avondmaal. Het functioneert exact zoals de Heere Jezus zegt (Mattheüs 18:19-20). We zouden ons overigens met alle liefde aansluiten bij een gemeente om in breder verband in geloof samen te komen, maar naar aanleiding van bovenstaande is dat, naar het blijkt, nog niet zo gemakkelijk.

Dan zit er niets anders op dan voor jezelf te beginnen.
Wat denk je: goed of fout? :wink:
Waarom zou gemeentevorming zo belangrijk zijn?

Misschien doel je op het eindeloos rondwentelen in kunstmatig opgewekte ellendekennis of berouw over zonden?
Precies, dat bedoelde ik.
Dat bedoelde ik niet. Ik heb het eenvoudigweg over de persoonlijk gemaakte Evangelieverkondiging. Dat wil ik graag horen om me heen, want dat mis ik. De waarheid dat we van nature onwillig en ongelovig zijn en dat we niet komen, niet kloppen, niet bidden (naar Geest en Waarheid) en niet zoeken, zoals God in Zijn Woord over ons zegt.

Hoe zie je dat praktisch voor je: bijvoorbeeld dat we elk bericht aan elkaar beginnen met: 'Ik ellendig mens....' ?
Wanneer jij één (misschien twee) keer hebt gezegd over jezelf dat je zo'n moeite hebt met jouw onwilligheid en jouw ongelovigheid dan weet iedereen hier dat toch? Verschillende mensen hier zullen zich erin herkennen en dat dan beamen.
Wat wil je dan verder nog?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor DeDwaler » 01 mar 2018 08:02

.
naamloos schreef:De Bijbel en de praktijk leert dat we dat doel hier niet bereiken, ook niet als er gepreekt wordt zoals het volgens jou goed is.


Waarom bereiken we dat doel hier dan niet? Ik verzin niet wat er in de Bijbel staat, dus je kunt het zo nakijken. Als het onbijbels is wat ik zeg, dan zou ik het zeer op prijs stellen als je dat zou willen onderbouwen, zodat ik begrijp wat je me probeert duidelijk te maken. Kritiek vind ik prima, maar ik heb er niet zoveel aan als het niet onderbouwd is.

naamloos schreef:Nou ja, je mag het ook anders noemen. Maar die indruk krijg ik als je dingen als dit zegt: ''Je hoort tegenwoordig alleen maar mensenbehagende, mooiklinkende, troostrijke en holle retoriek, oftewel de gebruikelijke modus operandi van de boze en waar doet die zijn zielenverwoestende werk het liefst? In de kerken! Daarvoor waarschuwt de Bijbel ons in niet mis te verstane bewoordingen en daar wijs ik op. Dat is onze taak als christen.''


Het is mijn omschrijving en samenvatting van wat ik erover in de Bijbel lees: "holle woorden, mensen behagen, wat het gehoor streelt, mooiklinkende redeneringen en misleiden etc".

naamloos schreef:Waarom zou iedereen hetzelfde reageren? Ook in Jezus' tijd was dat niet zo, en heus niet iedereen kreeg een veeg uit de pan.
Ik zie niet in waarom je je zou moeten vereenzelvigen met mensen als je jezelf daar helemaal niet in herkent.
Daardoor ben je niet 'beter' dan zij, maar anders. Je hebt dan een ander inzicht, dus ook ander onderwijs nodig.


Je mist een beetje mijn punt, waarschijnlijk omdat ik het wat onhandig uitdruk. Laat ik een voorbeeld noemen: stel jij was Petrus geweest, zou je je dan kunnen voorstellen dat jij in zijn plaats ook de Heere Jezus had verloochend? Dat bedoel ik eigenlijk met vereenzelvigen. Je kunnen verplaatsen in iemand, in wat diegene in die omstandigheid doet en om welke reden. Soms hebben we het gevoel dat we geen keuze hebben en voelen we ons ergens toe gedwongen, zoals Petrus bijvoorbeeld. Hij verloochende de Heere Jezus, ondanks zijn eerdere woorden (Mattheüs 26:31-35).

We nemen elkaar vaak de maat, omdat we ons niet kunnen voorstellen dat wij in hun geval hetzelfde gedaan zouden hebben, maar we lijken als mens meer op elkaar dan je zou denken. Petrus is daarvan een mooi voorbeeld en je kunt je met hem vereenzelvigen wanneer hij bitter weent, omdat je aanvoelt waarom ;).

We kennen onszelf niet, we overschatten onszelf en we veroordelen anderen om wat we zelf ook doen, totdat er iets gebeurt waaruit dat blijkt. In zo'n geval begrijpen we onszelf niet en beschuldigen en veroordelen we onszelf. We doen allemaal dingen die we niet willen doen, en toch doen we ze. We zijn niet daadwerkelijk degene die we graag zouden willen zijn, maar uit onze daden blijkt wie we werkelijk zijn. Wanneer we dan in Gods volmaakte licht worden gezet blijft er bitter weinig van ons over. Die harde les leerde Petrus over zichzelf, terwijl hij zielsveel van de Heere Jezus hield.

naamloos schreef:Waarheid is waarheid, dat lijkt me duidelijk. Maar in de Bijbel wordt zeker wél onderscheid gemaakt hoe en wat tegen wie gezegd wordt.
Lees maar eens hoe Jezus met mensen omgaat. Farizeeërs en schriftgeleerden, overspelige vrouw, Zacheüs, Martha en Maria, de gelijknis van de rijke jongeling ... ect. ect. Onderwijs aangepast aan de persoon.
Jezus' opdracht was niet: verkondig het evangelie én vergeet daarbij vooral geen veeg uit de pan uit te delen.
Als het nodig is om het evangelie te laten landen is het wat anders, maar anders hou ik het toch liever bij het verkondigen van zijn liefde.


Ik begrijp wat je bedoelt, maar de Heere Jezus wist wie Hij voor Zich had. Dat weten wij niet, daarom moeten we de geesten beproeven en dan blijkt vanzelf wel (oneerbiedig gezegd) wat voor vlees we in de kuip hebben. Toch zijn de mensen voor God allemaal gelijk. Je ziet in de Bijbel vaak dat de Heere Jezus pas onderscheid maakt wanneer iemand zichzelf onderscheidt van anderen.

Neem de Farizeeën die aan de discipelen vroegen (Mattheüs 9:9-13): "Waarom eet uw Meester met de tollenaars en zondaars?". Wat zegt de Heere Jezus: "Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn. Maar ga heen en leer wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.". De Farizeeën in deze geschiedenis zijn van zichzelf overtuigd dat zij gezond zijn en rechtvaardig. Dat onderscheid neemt de Heere Jezus dus over, terwijl als er iemand een dokter nodig heeft dan is het de Farizeeër wel. Wat dit ons vooral duidelijk zou moeten maken is dat we als mens akelig precies op de Farizeeën lijken, omdat wij dat onderscheid tussen een ander en onszelf ook maken. We zijn onbarmhartig naar elkaar en blind voor onze eigen narigheid.

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor DeDwaler » 01 mar 2018 10:45

.
Nina schreef:Ik vind dit erg ongenuanceerd.

Een mens is niet 'één klomp klei', Jezus ging niet aan het kruis voor wat klompen klei, maar voor verloren mensen die kostbaar waren in Zijn ogen. Zò kostbaar, dat Hij Zijn leven voor hen aflegde.


Het mag ook leem zijn Nina. Ik had het eigenlijk over de mensheid (als geheel) als één klomp klei en die vergelijking baseerde ik op Romeinen 9:21: "Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp klei het ene voorwerp tot een eervol, het andere tot een oneervol voorwerp te maken?".

Nina schreef:Als ik het evangelie deel met mensen die Hem niet kennen, probeer ik aan te sluiten bij de leefwereld van deze mensen. Dat deed Paulus ook, voor Joden was hij een Jood, voor grieken een Griek.


Aansluiting zoeken bij de leefwereld van mensen betekent niet dat je de boodschap die je komt verkondigen verandert. Volgens mij was Paulus daar geen voorstander van (Galaten 1:6-9).

Je aansluiten bij de leefwereld van mensen doe je door zelf geen hindernis te zijn tussen je hoorders en je boodschap. Paulus besneed Timotheüs, zodat de Joden hem zouden ontvangen en aanhoren. Dat was de enige reden voor de besnijdenis. Paulus zei daarna heus niet tegen Timotheüs: "Zo, nu moet je ook de hele wet onderhouden!" (Galaten 5:3).

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor DeDwaler » 01 mar 2018 10:52

.
Cathy schreef:Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt Dwaler, maar een gemeente waar alles precies is zoals jij vindt dat het moet zijn vind je nergens.


Cathy schreef:Dan zit er niets anders op dan voor jezelf te beginnen.
Wat denk je: goed of fout? :wink:
Waarom zou gemeentevorming zo belangrijk zijn?


Voor mezelf beginnen... dat klinkt alsof de gemeenschap van heiligen een onderneming is. Ik begrijp dat kerken belastingtechnisch doorgaans stichtingen zijn, maar in mijn beleving althans, is het in beginsel geen stichting, maar een gemeenschap (mensen die bij elkaar komen).

Weet je Cathy, ik geloof niet dat het goed is dat een christen alleen is, tenzij het echt niet anders kan. We hebben andere christenen in ons leven nodig om een lichaam te vormen en de Heere weet dat, dus ik ben ervan overtuigd dat Hij altijd uitkomst brengt en erin voorziet wat we nodig hebben.

Cathy schreef:Hoe zie je dat praktisch voor je: bijvoorbeeld dat we elk bericht aan elkaar beginnen met: 'Ik ellendig mens....' ?
Wanneer jij één (misschien twee) keer hebt gezegd over jezelf dat je zo'n moeite hebt met jouw onwilligheid en jouw ongelovigheid dan weet iedereen hier dat toch? Verschillende mensen hier zullen zich erin herkennen en dat dan beamen.
Wat wil je dan verder nog?


We hebben een discussie over het geloof, het Evangelie, de Bijbel en de waarheid daarin. Hoe werkt het Evangelie, Wie is God en wie de mens? Daar praat ik graag over, ook op dit forum met anderen. Het is niet mijn verhaal dat ik heb verzonnen. Als ik mensen iets op de mouw zou willen spelden, dan zou ik, net als de duivel, exact vertellen wat ze graag willen horen: "Je bent goed zoals je bent. God houdt van jou en Hij heeft Zijn Zoon gezonden voor jou. Hij wil zo graag in je leven komen. Laat Hem toch toe! Je leven is niet compleet zonder Hem." Is dat het Evangelie? Het Evangelie waarvoor de Heere Jezus is gekruisigd en Zijn apostelen zijn omgebracht? Volgens mij niet, dus dan maak ik dat mensen ook niet wijs.

Mensen die van zichzelf weten dat ze een ellendig mens zijn en God daarom danken voor Zijn Zoon, die hoef je daar inderdaad echt niet continue aan te herinneren. Desalniettemin blijft het een mooi onderwerp, gewoon, omdat het God steeds mooier maakt, naarmate je jezelf en elkaar steeds beter leert kennen. Als je een mens, die God en zichzelf niet kent, op de plek zet waar hij daadwerkelijk staat ten opzichte van God, dan doe je dat toch niet om hem ten val te brengen, maar omdat je hem voor de Heere wilt winnen, aangezien hij al gevallen is? Een andere reden dan dat heb ik ook niet.

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor naamloos » 01 mar 2018 11:32

Best een leuke discussie, maar het heeft niet veel meer met het onderwerp te maken. Misschien kan een mod hem in een ander topic plaatsen?
DeDwaler schreef:Waarom bereiken we dat doel hier dan niet? Ik verzin niet wat er in de Bijbel staat, dus je kunt het zo nakijken. Als het onbijbels is wat ik zeg, dan zou ik het zeer op prijs stellen als je dat zou willen onderbouwen, zodat ik begrijp wat je me probeert duidelijk te maken. Kritiek vind ik prima, maar ik heb er niet zoveel aan als het niet onderbouwd is.
Dat was, meen ik, de vraag hier niet waar het om ging. Jij zegt geen 'lieve' preek te willen omdat je stelt dat anders het geweten niet aangesproken wordt, dus wil je een preek waarin liefde én hel en verdoemenis een plaats heeft.
Ik stel dat de verkondiging van liefde het geweten wél kan aanspreken, maar ook dat geen van beide aanpakken volmaakte mensen oplevert.
De reden daarvoor is naar mijn ervaring, die ik overigens in de Bijbel terug vind bij Paulus bijvoorbeeld, dat gelovigen hun oude mens ook nog in zich hebben. En Johannes zegt: Indien wij zeggen, dat wij geen ​zonde​ hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.

Paulus' brief aan de Tessalonicenzen is heel positief en bemoedigend, en hij spreekt vanuit de liefde zonder 'vegen uit de pan'.
In hoofdstuk 3 bijvoorbeeld laat hij wel merken dat de gemeente nog niet volmaakt is, maar dat doet hij op een 'lieve' manier: "Want welke dank kunnen wij God voor u teruggeven, vanwege al de blijdschap waarmee wij ons over u verblijden voor het aangezicht van onze God?
Wij ​bidden​ nacht en dag meer dan overvloedig om uw gezicht te mogen zien en om te volmaken wat aan uw geloof ontbreekt >>>
En ú moge de Heere doen toenemen en overvloedig maken in de ​liefde​ tot elkaar en tot allen, zoals ook wij dat zijn tot u, opdat Hij uw ​harten​ zou versterken om onberispelijk te zijn in ​heiliging​ voor het aangezicht van onze God en Vader ... Holle woorden?
DeDwaler schreef:Het is mijn omschrijving en samenvatting van wat ik erover in de Bijbel lees: "holle woorden, mensen behagen, wat het gehoor streelt, mooiklinkende redeneringen en misleiden etc".
Als ik het evangelie hoor dan behaagt mij dat zeer, het streelt mijn oor, en ik vind het een prachtige rede. (al druk ik me gewoonlijk niet zo uit, ik zeg het liever in mijn eigen woorden :wink: )
Zeker spreekt de Bijbel ook over misleidingen, maar dan moet je wel even concreet worden want het evangelie van liefde zelf is niet misleidend.
Je kunt van preken vanuit de liefde van God niet zonder meer zeggen dat mensen daardoor behaagt worden met misleidende holle woorden, enkel en alleen als de hel en verdoemenis-kant niet genoemd wordt.
DeDwaler schreef:Je mist een beetje mijn punt, waarschijnlijk omdat ik het wat onhandig uitdruk. Laat ik een voorbeeld noemen: stel jij was Petrus geweest, zou je je dan kunnen voorstellen dat jij in zijn plaats ook de Heere Jezus had verloochend? Dat bedoel ik eigenlijk met vereenzelvigen. Je kunnen verplaatsen in iemand, in wat diegene in die omstandigheid doet en om welke reden. Soms hebben we het gevoel dat we geen keuze hebben en voelen we ons ergens toe gedwongen, zoals Petrus bijvoorbeeld. Hij verloochende de Heere Jezus, ondanks zijn eerdere woorden (Mattheüs 26:31-35).

We nemen elkaar vaak de maat, omdat we ons niet kunnen voorstellen dat wij in hun geval hetzelfde gedaan zouden hebben, maar we lijken als mens meer op elkaar dan je zou denken. Petrus is daarvan een mooi voorbeeld en je kunt je met hem vereenzelvigen wanneer hij bitter weent, omdat je aanvoelt waarom .

We kennen onszelf niet, we overschatten onszelf en we veroordelen anderen om wat we zelf ook doen, totdat er iets gebeurt waaruit dat blijkt. In zo'n geval begrijpen we onszelf niet en beschuldigen en veroordelen we onszelf. We doen allemaal dingen die we niet willen doen, en toch doen we ze. We zijn niet daadwerkelijk degene die we graag zouden willen zijn, maar uit onze daden blijkt wie we werkelijk zijn. Wanneer we dan in Gods volmaakte licht worden gezet blijft er bitter weinig van ons over. Die harde les leerde Petrus over zichzelf, terwijl hij zielsveel van de Heere Jezus hield.
Ik kan me over het algemeen goed in iemand verplaatsen, wat natuurlijk niet perse wil zeggen dat ik denk dat ik net zo gehandeld zou hebben. Johannes handelde ook niet zoals Petrus, en de rest niet als Judas en Thomas enz.
Eigenlijk deden ze 'gewoon' wat bij hun karakter paste. Judas was geldzuchtig en verkocht Jezus voor 30 zilveren penningen.
Petrus was impulsief en Thomas nogal zwaarmoedig, en dat zie je terug in hun gedrag.
Zo heeft iedereen zijn eigen les te leren, en maakt het zoveel uit welke les dat is?
DeDwaler schreef:Ik begrijp wat je bedoelt, maar de Heere Jezus wist wie Hij voor Zich had. Dat weten wij niet, daarom moeten we de geesten beproeven en dan blijkt vanzelf wel (oneerbiedig gezegd) wat voor vlees we in de kuip hebben. Toch zijn de mensen voor God allemaal gelijk. Je ziet in de Bijbel vaak dat de Heere Jezus pas onderscheid maakt wanneer iemand zichzelf onderscheidt van anderen.

Neem de Farizeeën die aan de discipelen vroegen (Mattheüs 9:9-13): "Waarom eet uw Meester met de tollenaars en zondaars?". Wat zegt de Heere Jezus: "Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn. Maar ga heen en leer wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.". De Farizeeën in deze geschiedenis zijn van zichzelf overtuigd dat zij gezond zijn en rechtvaardig. Dat onderscheid neemt de Heere Jezus dus over, terwijl als er iemand een dokter nodig heeft dan is het de Farizeeër wel. Wat dit ons vooral duidelijk zou moeten maken is dat we als mens akelig precies op de Farizeeën lijken, omdat wij dat onderscheid tussen een ander en onszelf ook maken. We zijn onbarmhartig naar elkaar en blind voor onze eigen narigheid.
En juist omdat wij niet in iemands hart kunnen kijken lijkt het me goed om gewoon, volgens Jezus' opdracht, te beginnen om de blijde boodschap te verkondigen en Gods liefde en vergeving aan de mensen bekent te maken. (zonder vegen uit de pan, en hel en verdoemenis)
En dan kun je gewoon rustig afwachten hoe mensen daarop reageren, en aan de hand daarvan zelf weer een gepaste reactie geven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Johan100 » 01 mar 2018 11:41

Het lijkt me inderdaad goed als deze discussie door de mod verplaatst wordt, het zou zonde zijn als dit rücksichtslos verwijderd wordt.
naamloos schreef: En juist omdat wij niet in iemands hart kunnen kijken lijkt het me goed om gewoon, volgens Jezus' opdracht, te beginnen om de blijde boodschap te verkondigen en Gods liefde en vergeving aan de mensen bekent te maken. (zonder vegen uit de pan, en hel en verdoemenis)
En dan kun je gewoon rustig afwachten hoe mensen daarop reageren, en aan de hand daarvan zelf weer een gepaste reactie geven.

Hoe denk jij over het volgende dan?
Maar kun je nu tegen elke willekeurige voorbijganger zeggen dat Jezus van hem of haar houdt? Ik durf niet zeggen dat het niet kan. Maar zo’n uitspraak mag nooit op zichzelf blijven staan. Want als er niet op volgt dat zondaars zonder bekering en geloof voor eeuwig verloren gaan, is zo’n uitspraak een halve waarheid en daarom een gevaarlijke leugen. Ben je het daarmee eens?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2018 12:08

Johan100 schreef:Het lijkt me inderdaad goed als deze discussie door de mod verplaatst wordt, het zou zonde zijn als dit rücksichtslos verwijderd wordt.

Hoe denk jij over het volgende dan?
Maar kun je nu tegen elke willekeurige voorbijganger zeggen dat Jezus van hem of haar houdt? Ik durf niet zeggen dat het niet kan. Maar zo’n uitspraak mag nooit op zichzelf blijven staan. Want als er niet op volgt dat zondaars zonder bekering en geloof voor eeuwig verloren gaan, is zo’n uitspraak een halve waarheid en daarom een gevaarlijke leugen. Ben je het daarmee eens?


Dat lijkt me logisch, waarom zou je anders over Jezus vertellen? Toch om die twee redenen? Omdat Hij de wereld zo lief had dat Hij Jezus geeft zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. (wat denk ik wel de betere manier om te brengen is, zeggen dat wie in Hem gelooft wordt gered en niet verloren gaat.... dan zeggen dat als iemand zich niet bekeert, hij verloren gaat). Maar het komt op hetzelfde neer. Maar het uitgangspunt moet altijd de liefde van God zijn en geen angst, veroordeling of dreigen met de hel. Uiteindelijk moeten mensen zich niet bekeren uit angst omdat ze anders verloren gaan, maar omdat ze Gods liefde gaan ontdekken en gaan inzien dat er geen betere plek is dan bij Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Cathy » 01 mar 2018 12:14

DeDwaler schreef:
We hebben een discussie over het geloof, het Evangelie, de Bijbel en de waarheid daarin. Hoe werkt het Evangelie, Wie is God en wie de mens? Daar praat ik graag over, ook op dit forum met anderen. Het is niet mijn verhaal dat ik heb verzonnen. Als ik mensen iets op de mouw zou willen spelden, dan zou ik, net als de duivel, exact vertellen wat ze graag willen horen: "Je bent goed zoals je bent. God houdt van jou en Hij heeft Zijn Zoon gezonden voor jou. Hij wil zo graag in je leven komen. Laat Hem toch toe! Je leven is niet compleet zonder Hem." Is dat het Evangelie? Het Evangelie waarvoor de Heere Jezus is gekruisigd en Zijn apostelen zijn omgebracht? Volgens mij niet, dus dan maak ik dat mensen ook niet wijs.

Volgens mij is dat juist wel de Blijde Boodschap; dat betekent 'Evangelie' toch?
Een prima begin bij evangelisatiedoelen.
Dat het zo niet kan blijven ben ik met je eens. Je mag komen zoals je bent maar niet zo blijven.
Ik heb jarenlang bijbelavonden gevolgd van W. J. Ouweneel en het viel mij altijd op dat hij zijn hoorders toesprak als bekeerde/behouden mensen. Van daaruit gaf hij zijn Bijbelonderwijs. Dat vond ik enorm verrijkend. Na de wedergeboorte moet groei volgen, na de melk de vaste brokken.
In het geloofsleven val je best wel weer eens terug op de melk en verslik je je soms in de brokken. Maar het doel is toch de gelijkvormigheid aan Christus.? Rom 8:29
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor naamloos » 01 mar 2018 12:33

Johan100 schreef:Hoe denk jij over het volgende dan?
Maar kun je nu tegen elke willekeurige voorbijganger zeggen dat Jezus van hem of haar houdt? Ik durf niet zeggen dat het niet kan. Maar zo’n uitspraak mag nooit op zichzelf blijven staan. Want als er niet op volgt dat zondaars zonder bekering en geloof voor eeuwig verloren gaan, is zo’n uitspraak een halve waarheid en daarom een gevaarlijke leugen. Ben je het daarmee eens?
Ik ben niet zo'n type die een willekeurige voorbijganger aan zn jas trekt en plompverloren met een waarheid ga smijten waar ie misschien wel niets van begrijpt. Dat vind ik behoorlijk lomp.
Liever zou ik in een gesprek vertellen over liede, mededogen, ontferming, vergeving, opoffering, acceptatie enzo.
En dan zou ik vertellen dat er iemand bestaat die zo is, en dat zijn naam Jezus is. Dat hij voor iedereen beschikbaar is.
kZou vragen of hij/zij in zo'n persoon kan geloven en hem zou willen volgen, veel liever dan dreigen met hel en verdoemenis.
Iemand die ja zegt vanwege Jezus zelf, dat is mij veel meer waard dan iemand die ja zegt uit angst voor de hel.
Bij mij is het met het tweede begonnen. Ik ben pas later het eerste gaan ervaren.
Angst houdt het hart hard wettisch, maar liefde maakt het zacht en vrij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten