DeDwaler schreef:Als ds. Sonnevelt en dhr. Merk het zelf volgens jou al niet weten, waarop baseer jij jouw veroordeling van ds. Sonnevelt dan? Heb jij de Duitse collega-predikant van Sonnevelt wel gezien, gesproken en gehoord?
Maar DeDwaler, het is toch duidelijk. Dr. Merk vraagt in een mail aan ds. C. Sonnevelt om zijn slechte ervaringen met de kerk in Duitsland aan het lezerspubliek van ds. Sonnevelt door te geven. Tegenover het heersende verval in de Duitse kerken zet dr. Merk de verfrissende ervaringen in Nederland. Uit alles blijkt dat hij het heeft over orthodoxe kerken van het snit waar ook ds. Sonnevelt predikant van is. Het gaat over Puriteiten en oudvaders, dan weten we het wel.
Ds. C. Sonnevelt doet dit direct, omdat het een voor hem risicoloze actie is. Zijn lezers zullen de huilbui van dr. Merk wel snappen en ook begrijpen waarom ds. Sonnevelt zo kan meeleven met de arme Herr Doktor (die toch deels verantwoordelijk is voor wat zich in Duitse gemeenten afspeelt op geestelijk gebied).
Maar ik zie wel een probleem. En dat is de vanzelfsprekendheid waarmee andere christenen, zo even in het algemeen, met een wegwerpgebaar, worden afgeserveerd. Allemaal verval, allemaal slecht, komt niet meer goed. Dat gecultiveerde en vanzelfsprekende gesnotter over christenen die het anders doen dan wijzelf ben ik gewoon zat. Zeker als een Nederlandse predikant dan met zoveel gretigheid de Duitse Klaagliederen van Doktor Merk gaat uitgeven. Alsof het echt allemaal koek en ei is in de Nederlandse kerken van protestantse huize.
Heel eufemistisch stelt dr. Merk dat de reformatorische kerken ook heus wel problemen hebben. Nou, ds. Sonnevelt, dat klopt. Neem het verhaal van de balk en de splinter maar eens serieus. Niet altijd is de methode kosher, wanneer je het wel lekker allemaal met elkaar eens bent. Ik bespeur geen spoortje van enige christelijke broederschap bij het kameraadschappelijk wegserveren van die grote schare vervallen christenen in Duitsland.
Ik weet inderdaad niet alle ins en outs. Maar ik lever gewoon kritiek op de dingen die ik wel kan weten. En dat is dat ds. Sonnevelt zonder enige reserve de harde kritiek van ds. Merk overneemt en graag verspreidt. That's all. Ga me de mond niet snoeren!
Hoe zou jij het vinden als een criticaster uit jouw kerk, waar jij naar eer en geweten de scepter zwaait, aan mij vraagt of ik zijn openlijke kritiek op jouw bestuur rechtstreeks in mijn orgaan zou willen plaatsen en ik dat ook gretig zou doen?
gravo