werkverbond?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: werkverbond?

Berichtdoor ereunao » 04 jan 2017 21:40

Gian:
Als profetie in het verleden letterlijk vervuld is, dan kan dat toch ook in de toekomst? Voor nu zie ik ook geen letterlijke vervullingen. Ook het huidige Israel zie ik niet als vervulling. Israel is een volk in ongeloof, ze hebben geen recht op land, en misschien moeten ze nogmaals het land uit omdat alleen Christus de belofte zal vervullen. Beginnend met een overblijfsel vanuit de woestijn. Israël maar ook bijv. de schepping zijn voor ons een getuigenis.


Ik zie het huidige Israël ook niet als vervulling van de belofte, wel als een gedeeltelijke vervulling van de profetie in Ezech.37. God werkt gefaseerd, trapsgewijs, Hij had de wereld ook wel in een dag kunnen scheppen, maar verkoos er 6 over te doen. En Hij had de Messias ook wel uit Eva geboren kunnen laten worden, maar heeft er 4000 jr aan gewerkt om de komst van Zijn Zoon op aarde voor te bereiden.gr:ereunao

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 1701
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: werkverbond?

Berichtdoor gravo » 14 jan 2017 17:09

Gian schreef:@gravo, Als profetie in het verleden letterlijk vervuld is, dan kan dat toch ook in de toekomst? (...).

Volgens mij is het niet de bedoeling dat profetie doelt op ook maar enige letterlijke vervulling. Alles is gericht op de toekomst. Profetie is geen waarzeggerij. Als er steeds profetien uit de Bijbel echt zouden "uitkomen", dan hou je geen Bijbel meer over. Het ene na het andere wordt dan successievelijk afgehandeld. Voorbij is voorbij. Van die teksten is niets meer te verwachten, ze hebben hun werk gedaan. De scheurkalender wordt het dan.
Profetie heeft niets met de tijd te maken, maar alles met de eeuwigheid. Het zijn eeuwige woorden, die in elke tijd opnieuw betekenis krijgen en heenwijzen naar Gods toekomst. Geen natuurlijke, letterlijke betekenis (de fout van veel moderne christenen die niet hebben kunnen ontsnappen aan een materialistische uitleg van de Bijbel), maar een geestelijke betekenis. Vergadert u geen schatten op de aarde.
En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
Deze profetie gaat over meer dan een letterlijke vervulling. Alhoewel er een zeer concreet beeld in deze profetie wordt geschetst. In princiep geldt dat voor elke profetie in de Bijbel. Profetie is het kijken met geestelijke ogen. Dingen die er niet zijn toch voor je zien. Het zijn gelovige voorstellingen, een uitzicht achter de horizon, verder kijken dan het hier en nu, over de tijd heen, in de richting van God toekomst. Dat geldt voor alle Bijbelse taal: het is een geloofswerkelijkheid: dat de zee haar doden zal teruggeven, dat Jezus terugkomt op de wolken, dat er geen ziekte meer zal zijn, geen pijn, geen dood. dat God al onze tranen van onze ogen zal afwissen. Let op met die "letterlijke vervullingen". Want daarmee beperk je het tijdsbestek waarin het heil van God zich kan afspelen. Daarmee gok je op deze wereld, op de 70 -80 jaar dat je te leven hebt. Nee, profetie is verwachting, uitzien, geloof.
Daarmee doe ik de profetie niet teniet. Daarmee vervalt de grote troost van al deze woorden niet. Het is juist andersom.
Het is altijd "volgend jaar in Jeruzalem".
Daar gaat het om, dat je een troostrijke toekomstvisie hebt. Als remedie tegen dit leven hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood.
Aangaande de dagen onzer jaren, daarin zijn zeventig jaren, of, zo wij zeer sterk zijn, tachtig jaren; en het uitnemendste van die is moeite en verdriet; want het wordt snellijk afgesneden, en wij vliegen daarheen.. Dat is letterlijk. Dat kun je met je handen aanraken. Dat is concreet. Dat is de waarheid.

Maar daar tegenover staat Gods heerlijkheid die komt. Dat is niet letterlijk, maar geestelijk. Zalig die niet gezien, maar nochtans geloofd heeft.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
welling82
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 jan 2017 01:08
Contacteer:

Re: werkverbond?

Berichtdoor welling82 » 20 jan 2017 13:28

De Bekering is NIET voor de mens, het is een Getuigendienst voor God.

Jazeker heeft het zin om het evangelie te verkondigen, wanneer daartoe geroepen. Ze is voor alle mensen bereid en ze werkt OF ter veroordeling OF ter vrijmaking.

Het belangrijkste voor ons mensen van de Bekering is je te realiseren dat alleen bekeerden met een volkomen hart voor God bekend hebben de hel te hebben verdient. Zij hebben het van God gekregen om dit te kunnen doen, daarom worden ze 'begenadigd' genoemd voordat ze bekeerd zijn. De namen zijn in het boek geschreven, zoals duidelijk in de Bijbel verhaald.

In menselijke termen kan men op grond van de Bijbel slechts 'hard predeterminisme' aannemen, alles is tevoren bepaald.

Het is wel bepaald in Gods Raad, wij kunnen niet eens uit onszelf begrijpen wie wij zelf zijn, dienen dus van Gods Raad af te blijven en vooral te leren bidden om onszelf te mogen leren kennen, onze werkelijke staat, beschermd te worden voor onszelf en of we de Heere mogen komen te omarmen, daarmee te sterven tijdens ons leven en vandaar altijd en voor altijd God in Zijn Plaats te Erkennen.

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Re: werkverbond?

Berichtdoor Gian » 26 dec 2019 11:51

welling82 schreef:De Bekering is NIET voor de mens, het is een Getuigendienst voor God.

Jazeker heeft het zin om het evangelie te verkondigen, wanneer daartoe geroepen. Ze is voor alle mensen bereid en ze werkt OF ter veroordeling OF ter vrijmaking.

Bekering in de bijbel betekend terugkeer. Terug keren naar het beloofde lang. Bekering zou ik nu niet gebruiken als woord voor wedergeboorte. Bekering geldt dus voor het huis van Jacob.
Het belangrijkste voor ons mensen van de Bekering is je te realiseren dat alleen bekeerden met een volkomen hart voor God bekend hebben de hel te hebben verdient. Zij hebben het van God gekregen om dit te kunnen doen, daarom worden ze 'begenadigd' genoemd voordat ze bekeerd zijn. De namen zijn in het boek geschreven, zoals duidelijk in de Bijbel verhaald.

Men zal bekennen dat het verloren gaan voor de komende aioon terecht zou zijn. In ons is niet wat iets verdienen kan. Over de zogenaamde hel is meer te zeggen, ik geloof niet in een hel waar het brand oid.
/quote]

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Re: werkverbond?

Berichtdoor Gian » 26 dec 2019 11:52

Elbert nog online vandaag de dag?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4141
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: werkverbond?

Berichtdoor naamloos » 27 dec 2019 14:25

Gian schreef:Bekering in de bijbel betekend terugkeer. Terug keren naar het beloofde lang.
Dat hangt helemaal van de context af. Jeremia koppelt bekering/terugkeer inderdaad aan het land Israël.
In Lukas 3 bijvoorbeeld heeft het helemaal niks met het beloofde land te maken. Daar gaat het gewoon over bekering van concrete zonden.
Gian schreef:Bekering zou ik nu niet gebruiken als woord voor wedergeboorte.
Dat niet nee. Maar bekering is -net als geloof- een noodzakelijk onderdeel voor de wedergeboorte.
"Ieder die gelooft dat Jezus de ​Christus​ is, is uit God geboren;"
Of in Markus 1 waar het over het koninkrijk van God gaat ''bekeer u en geloof het evangelie.''
Gian schreef:Bekering geldt dus voor het huis van Jacob.
Dat lijkt me niet. Iedereen die op een verkeerde weg zit (letterlijk of qua denken/doen) doet er het beste aan om zich te bekeren/omkeren.
Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Re: werkverbond?

Berichtdoor Gian » 28 dec 2019 17:31

naamloos schreef:Dat hangt helemaal van de context af. Jeremia koppelt bekering/terugkeer inderdaad aan het land Israël.
In Lukas 3 bijvoorbeeld heeft het helemaal niks met het beloofde land te maken. Daar gaat het gewoon over bekering van concrete zonden. Dat niet nee. Maar bekering is -net als geloof- een noodzakelijk onderdeel voor de wedergeboorte.
"Ieder die gelooft dat Jezus de ​Christus​ is, is uit God geboren;"
Of in Markus 1 waar het over het koninkrijk van God gaat ''bekeer u en geloof het evangelie.''Dat lijkt me niet. Iedereen die op een verkeerde weg zit (letterlijk of qua denken/doen) doet er het beste aan om zich te bekeren/omkeren.


Een bekering in de zin zoals je het bedoeld zal een vanzelfsprekendheid zijn door het nieuwe leven, ofwel door Geest van God. Het is geen opdracht vanuit een zegen/vloek principe, want dan is het werken. Onder het oude verbond is gebleken dat dat niet werkte. Maw, dat is wet. Daarom kan ik het geen bekering noemen, omdat bekering mi uitsluitend betekend dat men terug zou keren naar het land. Petrus noemt in zijn toespraak in Hand. 3 dat zijn luisteraars zich zouden bekeren. Dat was gericht op joden, jodengenoten, en waarschijnlijk heel veel mensen afkomstig uit de verstrooiing. Ik lees daarin dat het aan mensen gericht was afkomstig uit de 10 stammen, die nog wel elk jaar voor het Pascha naar Jeruzalem kwamen. Zie het verhaal over de moorman.
Bekering hoort bij het Evangelie van de toekomst, en van het evangelie in de tijd dat Jezus op aarde was, want toen zou het Koninkrijk aanvankelijk aanbreken. Een Koninkrijk waarin de Koning alle 12 stammen weer bij elkaar zou voegen. Allemaal facetten van het evangelie voor de besnijdenis en een aards koninkrijk en een Koning die teruggezonden zou zijn na Zijn hemelvaart.
Wij hebben vandoen het het evangelie van de voorhuid. De boodschap die Paulus bracht nadat het komende koninkrijk uitgesteld werd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4141
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: werkverbond?

Berichtdoor naamloos » 29 dec 2019 10:44

Gian schreef:Een bekering in de zin zoals je het bedoeld zal een vanzelfsprekendheid zijn door het nieuwe leven, ofwel door Geest van God. Het is geen opdracht vanuit een zegen/vloek principe, want dan is het werken. Onder het oude verbond is gebleken dat dat niet werkte. Maw, dat is wet. Daarom kan ik het geen bekering noemen, omdat bekering mi uitsluitend betekend dat men terug zou keren naar het land.
Als eerste zou ik niet zo zwart-wit durven stellen dat buiten het Sinaïtische verbond werk/wet/zegen/vloek niet van toepassing is.
- Werken: De Bijbel leert dat geloof door de liefde werkzaam is zie o.a. Galaten.
Jakobus is ook duidelijk: Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood. Maar nu zal iemand zeggen: U hebt geloof en ik heb werken. Laat mij dan uw geloof zien uit uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof laten zien.
Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen.
- Wet: Ikzelf (Paulus) sta niet onder de Joodse wet ... Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van ​Christus.
- Zegen/vloek: Jezus leert dat alleen zij die goede vrucht dragen het koninkrijk der hemelen zullen ingaan. Lees Matt. 7 maar eens.
Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. (het gaat hier niet om het land Israël, maar het Koninkrijk der hemelen)
En zij die zijn woorden horen en niet doen zullen het koninkrijk van God niet beërven.
Ook Paulus zegt dat zij die zulke dingen doen (nl. de werken van het vlees), het ​Koninkrijk van God​ niet zullen beërven.

Dan het Sinaïtische verbond tussen God en Israël (en wie proseliet werd hoort er ook bij).
Onder het oude werkverbond is heel wat keer over bekering gesproken toen ze nog gewoon in hun eigen land leefden, dus wederkeer naar hun eigen land kan dan niet eens van toepassing zijn.
Bekeren is gewoon je afkeren van het 1 en je toekeren tot het ander. Dat kan de terugkeer zijn van hen die van Babel naar Israël gingen.
Maar evengoed is bekering je afkeren van de zondige wegen die je gaat en Gods weg weer te bewandelen. Dus nogmaals: de context.
Dit bijvoorbeeld: Maar wanneer de goddeloze zich bekeert van al zijn ​zonden​ die hij gedaan heeft, al Mijn verordeningen in acht neemt (o.v.) en recht en ​gerechtigheid​ doet, zal hij zeker in leven blijven, hij zal niet sterven. (dat heeft niets met terugkeer naar het land te maken)
Gian schreef:Petrus noemt in zijn toespraak in Hand. 3 dat zijn luisteraars zich zouden bekeren. Dat was gericht op joden, jodengenoten, en waarschijnlijk heel veel mensen afkomstig uit de verstrooiing. Ik lees daarin dat het aan mensen gericht was afkomstig uit de 10 stammen, die nog wel elk jaar voor het Pascha naar Jeruzalem kwamen. Zie het verhaal over de moorman.
Niet zo heel veel later werd het evangelie van geloof en bekering ook aan de heidenen gepreekt, m.n. door Paulus.
Verder heeft de bekering waar Petrus het in Handelingen 3 over heeft ook niks het land te maken maar met Jezus Christus/vergeving van zonden/de doop/de H.G. Precies dezelfde dingen die nu ook voor de heidenen gelden, dat in tegenstelling tot het land Israël.
Gian schreef:Bekering hoort bij het Evangelie van de toekomst, en van het evangelie in de tijd dat Jezus op aarde was, want toen zou het Koninkrijk aanvankelijk aanbreken. Een Koninkrijk waarin de Koning alle 12 stammen weer bij elkaar zou voegen. Allemaal facetten van het evangelie voor de besnijdenis en een aards koninkrijk en een Koning die teruggezonden zou zijn na Zijn hemelvaart.
Iemand die op een verkeerde weg zit kan zich maar beter direct bekeren i.p.v. ergens in de toekomst.

En verder zegt Jezus tegen de Emmaüsgangers : "O onverstandigen en tragen van ​hart! Dat u niet gelooft al wat de profeten gesproken hebben! Moest de ​Christus​ dit niet lijden en zo in Zijn heerlijkheid ingaan? En Hij begon bij ​Mozes​ en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was."
Het verwijt van Jezus was dat ze niet alles geloofden wat Mozes en de profeten over Hem gesproken hadden. In hun visie hoorde Zijn lijden er niet bij. De profetieën over Jezus' koningschap hier op aarde zijn nog niet vervuld, dus dat is nog Bijbelse toekomstmuziek.
Gian schreef:Wij hebben vandoen het het evangelie van de voorhuid. De boodschap die Paulus bracht nadat het komende koninkrijk uitgesteld werd.
Evangelie van de voorhuid? ?:|
Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen


Terug naar “[Religie] - Bijbel en Dogmatiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron