Evangelisatie onder Refojongeren

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Holst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2016 15:05

Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Holst » 29 okt 2016 22:25

Ik open dit topic omdat onder het kopje nieuws nogal wat discussie is over de evangelisatie in de reformatorische kringen.
Stichtingen als Jijdaar en Heartcry en recent de bezinningsavonden in Nunspeet laten veel stof opwaaien in de reformatorische gezindte. Dit is wel te zien in de artikelen van Refoweb:
http://www.refoweb.nl/nieuws/1512/-ywe- ... voceren-y/
http://www.refoweb.nl/nieuws/1516/bezin ... -nunspeet/

Zelf vind ik het goed dat er met name onder de reformatorische jongeren wordt geëvangeliseerd. Waarom? Toen ik zo'n 16 jaar oud was had ik veel vragen over het geloof, maar vanuit de kerk ben ik hier niet mee geholpen. De catechisatie en jongerenvereniging was onpersoonlijk, en er was geen plaats voor persoonlijke vragen. Als ik aan een dominee iets vroeg, bijvoorbeeld over volwassendoop of de eindtijd kreeg ik meestal een ontwijkend antwoord. Tenslotte ben voor mijzelf in de bijbel gaan onderzoeken, en uiteindelijk heb ik mij bij een evangelische gemeente aangesloten.

Ik geloof dat de huidige koers van veel kerken niet actueel is. Veel jongeren die ik ken hebben veel vragen en krijgen geen antwoorden. Deze jongeren gaan gaan meestal een van deze kanten op:
1. Ze laten de kerk voor wat het is en gaan hun eigen leven lijden.
2. Ze gaan onderzoeken

Door te evangeliseren onder jongeren en bezinningsavonden te houden worden er veel refo jongeren in aanraking gebracht met het evangelie. Ik geloof dat zonder deze initiatieven veel jongeren zich van het christendom zouden verwijderen, en daarom vind ik het belangrijk dat deze initiatieven doorgaan.

Wat vinden jullie van evangelisatie onder jongeren?
Please, correct me if i'm wrong!

Yoshi

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Yoshi » 29 okt 2016 22:32

Ik vind het vissen in andermans vijver. Laat men zich richten op niet-christenen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor rotterdam » 30 okt 2016 05:51

Holst schreef:Door te evangeliseren onder jongeren en bezinningsavonden te houden worden er veel refo jongeren in aanraking gebracht met het evangelie.


Ik begrijp hieruit dat je van mening bent dat deze jongeren in hun eigen kerk niet in aanraking komen met het evangelie.
Een nogal "boute" uitspraak.

Ik neem aan dat je dus ook voorstander zou zijn, als b.v. de G.G. zouden gaan evangeliseren onder aanhangers van evangelische groepen ?
En de vrijzinnigen op hun beurt weer onder kerkgangers van de gereformeerde kerken ?

Evangelisatie onder andersdenkenden zusters en broeders is een doodlopende weg.

Daarbij, hoe zie jij dit in het licht van Marcus 9 "39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken. 40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor naamloos » 30 okt 2016 07:33

Als ik lees hoe een deel van de gereformeerden over het evangelie denkt, een evangelie waar je niet bij kunt (zie o.a. de reacties onder http://www.refoweb.nl/nieuws/1516/bezin ... -nunspeet/ en het topic over de D.L.) dan vind ik het een goed idee om avonden te organiseren die het evangelie achter de vitrines vandaan haalt en bereikbaar maakt voor deze mensen.
Wie zelf de vrijheid in Christus kent gunt dat anderen ook graag. Die ziet de ander liever niet afhaken of een leven angstige onzekerheid leiden.
Verder meen ik dat het gewoon gereformeerde dominees zijn die op die avonden spreken. Bovendien worden er geen mensen aangeklampt maar het is gewoon een interkerkelijke bijeenkomt waar de mensen uit vrije wil naar toe zijn gekomen.
Wie gelooft in de eenheid van de Gemeente hoeft niet aan hokjesdenken te doen en wil best van zijn mede broeder/zuster leren.
En wat boeit het dan uit welk hokje de spreker komt, het gaat om de inhoud. Uiteindelijk is het God evangelie en Gods 'vijver'.

Als iemand op school geen bal snapt van een bepaald vak, en de leraar gebruikt steeds dezelfde uitleg-methode, hebben we er dan ook iets op tegen om bijles te nemen van van iemand anders die het op zo'n manier brengt dat het wel begrepen wordt?
Gaat het ook nog eens om een basisvak wat gekend moet worden om verder te kunnen in de rest van de vakken, dan zou ik zeggen: doen!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor de passant » 30 okt 2016 09:39

Yoshi schreef:Ik vind het vissen in andermans vijver. Laat men zich richten op niet-christenen.

Hielp jij vroeger medeleerlingen als ze vroeger iets niet begrepen bij wiskunde? , lijkt me toch niet meer dan normaal als iemand iets niet begrijpt dat je hem/haar toch helpt, zo ook bij dit initiatief , als je er bezwaar tegen hebt leg dan eens uit waarom je er bezwaar tegen hebt, het doel is niet mensen wegkapen, het doel is ze het evangelie beter te laten begrijpen, niks mis mee toch?

Yoshi

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Yoshi » 30 okt 2016 11:12

de passant schreef:Hielp jij vroeger medeleerlingen als ze vroeger iets niet begrepen bij wiskunde? , lijkt me toch niet meer dan normaal als iemand iets niet begrijpt dat je hem/haar toch helpt, zo ook bij dit initiatief , als je er bezwaar tegen hebt leg dan eens uit waarom je er bezwaar tegen hebt, het doel is niet mensen wegkapen, het doel is ze het evangelie beter te laten begrijpen, niks mis mee toch?

Dat klinkt allemaal heel redelijk en normaal. Maar laten we elkaar niet voor het lapje houden, we weten immers beiden dat evangelisatie niet is wat jij hierboven beschrijft.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor rotterdam » 30 okt 2016 11:33

de passant schreef:Hielp jij vroeger medeleerlingen als ze vroeger iets niet begrepen bij wiskunde? , lijkt me toch niet meer dan normaal als iemand iets niet begrijpt dat je hem/haar toch helpt, zo ook bij dit initiatief , als je er bezwaar tegen hebt leg dan eens uit waarom je er bezwaar tegen hebt, het doel is niet mensen wegkapen, het doel is ze het evangelie beter te laten begrijpen, niks mis mee toch?


Het venijn zit in je eerste zinnetje. Hielp jij vroeger medeleerlingen als ze vroeger iets niet begrepen.

Je gaat er dus van uit dat betreffende kerken het niet begrijpen en jij wel.

Iets anders beleven, iets anders interpreteren wil niet zeggen dat men het dan niet zou begrijpen.

Een heilloze weg, beste passant, nu zijn de ultra-rechtse gereformeerde kerken het doelwit.
Wie volgt ? De R.K.K. ? De Orthodoxe kerken ? Of binnen het protestantisme, de Lutheranen, de vrijzinnigen ? Allemaal niet begrepen ?

Is Gods Geest van de waarheid zo selectief uitgestort ?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor naamloos » 30 okt 2016 12:10

Het lijkt me dat die avonden bedoelt zijn voor die gemeenteleden die het evangelie niet goed snappen, niet voor de betreffende kerken zelf.
En ze schijnen goed bezocht te worden, dus er is blijkbaar een markt voor.
Ik snap het probleem ook niet, wie geen interesse heeft blijft daar toch lekker vandaan.
Of is de controledwang in de kerken zo groot dat zij bepalen wat je horen mag!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor benefietdiner » 30 okt 2016 13:54

rotterdam schreef:Ik begrijp hieruit dat je van mening bent dat deze jongeren in hun eigen kerk niet in aanraking komen met het evangelie.
Een nogal "boute" uitspraak.
Inderdaad een boute uitspraak en nog 100 % waar ook.
rotterdam schreef:Ik neem aan dat je dus ook voorstander zou zijn, als b.v. de G.G. zouden gaan evangeliseren onder aanhangers van evangelische groepen ?
Nee dan heb je de eerste alinea in essentie niet gegrepen.
rotterdam schreef:En de vrijzinnigen op hun beurt weer onder kerkgangers van de gereformeerde kerken ?
Nogmaals dan snap je er geen bal van
rotterdam schreef:Evangelisatie onder andersdenkenden zusters en broeders is een doodlopende weg.
je weet niet wat er gaande is in b.v. G.G. e.d.
rotterdam schreef:Daarbij, hoe zie jij dit in het licht van Marcus 9 "39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken. 40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Was het maar waar dat ze zo over Jezus spraken dan was de tekst toepasbaar maar helaas ze spreken alleen maar over een diep zonde beleving.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor benefietdiner » 30 okt 2016 14:13

rotterdam schreef:Het venijn zit in je eerste zinnetje. Hielp jij vroeger medeleerlingen als ze vroeger iets niet begrepen.
Venijn ?
rotterdam schreef:Je gaat er dus van uit dat betreffende kerken het niet begrijpen en jij wel.
Ik lees hier eerder venijn.
rotterdam schreef:Iets anders beleven, iets anders interpreteren wil niet zeggen dat men het dan niet zou begrijpen.
Het gaat er om dat je niet bij Jezus zou mogen horen zonder allerlei voorwaarden waarvan de belangrijkste 'zonde besef'.
rotterdam schreef:Een heilloze weg, beste passant, nu zijn de ultra-rechtse gereformeerde kerken het doelwit.Wie volgt ? De R.K.K. ? De Orthodoxe kerken ? Of binnen het protestantisme, de Lutheranen, de vrijzinnigen ? Allemaal niet begrepen ?
Wie weet, maar die zijn nu niet ter spraken.
rotterdam schreef:Is Gods Geest van de waarheid zo selectief uitgestort ?
Nee maar Hij gebruikt mensen om dat uitteleggen.

Yoshi

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Yoshi » 30 okt 2016 14:34

benefietdiner schreef:Inderdaad een boute uitspraak en nog 100 % waar ook.

Hiermee geef je dus aan dat jij van mening bent dat refomatorische jongeren in hun eigen kerk niet in aanraking komen met het evangelie.

Het is wel weer duidelijk waarvoor dit soort projecten bedoeld zijn. Als een wolf tussen de schapen en van binnenuit afbreken. Ik acht het ontzettend begrijpelijk dat reformatorische christenen deze neo-evangelicale invloeden kunnen missen als kiespijn.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Teus » 30 okt 2016 15:27

Evangeliseren is onder sommige refo-gemeentes keihard nodig.
Waar de uitverkiezing prioriteit heeft kennen ze het evangelie vaak maar half, eigenlijk bijna niet.
Het is nogal een verschil of je weet dat Jezus voor alle mensen gestorven is of voor sommige.
En of je moet wachten totdat God je bekeerd of in de hel gooit.
En dat je je moet bekeren, of dat men het verboden heeft dat te geloven.
Of je een uitzonderlijk lieve schepping van God bent of brandhout voor de hel.
Voor sommige, zwaardere refo's, is het net zo hard nodig als in de hoeren- of drugswereld want voor God maakt het niet uit wie of wat je bent, je bent een waardevol schepsel waar Hij een relatie mee wilt krijgen, anders niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Holst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2016 15:05

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Holst » 30 okt 2016 18:14

Ik vind het jammer dat er wordt gedacht dat evangelische gemeentes jongeren proberen te stelen van de reformatorische kerken. Zover ik weet worden veel van dit soort avonden belegt door zowel reformatorische als evangelische organisatoren. Ook is het duidelijk dat er veel vraag is naar dit soort avonden, anders was het ondertussen wel doodgebloed.
Sommige kerken lijken niet door te hebben dat veel jongeren worstelen, en doen hier niets aan. Daardoor gaan jongeren zelf verder kijken.

Als de reformatorische kerken niets doen voor hun jongeren en anderen schieten te hulp, moet je dat vissen uit andermans vijver noemen?
Please, correct me if i'm wrong!

Yoshi

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Yoshi » 30 okt 2016 18:21

Ja hoor, als het doel is evangeliseren, wat dus betekend zieltjes winnen elders, is het vissen in andermans vijver.

De evangelicale forumgenoten zijn er ook duidelijk over. De gereformeerde jongere moet geevangeliseerd worden, bekeerd want ze komen niet in aanraking met het evangelie binnen de kerken waar ze nu zitten.

Laat aan duidelijkheid niets te wensen over; viewtopic.php?f=30&t=29727#p2055510

Met zulke broeders en zusters in Christus heb je geen vijanden, moslims, atheïsten, enz enz meer nodig. Die dolk krijg je toch wel netjes in je rug tussen de ribben.

Maar goed, dit alles is een interne protestantse aangelegenheid, ik zie wel na een paar jaar als de rook optrekt wie er uit deze strijd komt en in welke hoedanigheid.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Speedy » 31 okt 2016 09:43

Teus schreef:Evangeliseren is onder sommige refo-gemeentes keihard nodig.
Waar de uitverkiezing prioriteit heeft kennen ze het evangelie vaak maar half, eigenlijk bijna niet.
Het is nogal een verschil of je weet dat Jezus voor alle mensen gestorven is of voor sommige.
En of je moet wachten totdat God je bekeerd of in de hel gooit.
En dat je je moet bekeren, of dat men het verboden heeft dat te geloven.
Of je een uitzonderlijk lieve schepping van God bent of brandhout voor de hel.
Voor sommige, zwaardere refo's, is het net zo hard nodig als in de hoeren- of drugswereld want voor God maakt het niet uit wie of wat je bent, je bent een waardevol schepsel waar Hij een relatie mee wilt krijgen, anders niet.

rotterdam schreef:Je gedraagt je net zo fanatiek als diegenen die je zegt te bestrijden.


Helemaal eens. Laat men zich druk maken om de jongeren in de eigen omgeving. Of die dreigen verloren te gaan omdat ze de genade van God afwijzen omdat ze aangeven niet uitverkoren te zijn of die jongeren die met een ingebeelde hemel en denken Jezus te kennen ook verloren gaan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten