De gemeente, een bijbelse opdracht

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor rotterdam » 11 okt 2016 05:43

BladeStraight schreef:
Ik reageerde op het geciteerde vers, wat geen verband houdt met de brede definitie die jij nu geeft. In dit Bijbelgedeelte wordt de term broeder juist heel duidelijk gekoppeld aan het Vaderschap van God.


Christus spreekt tot de discipelen en de schare versus de Schriftgeleerden en de Farizeeën.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor Teus » 11 okt 2016 08:11

mona schreef:Ik kan niet mee met jou visie, in die zin, dat iedereen een kind van God is, tenzij het tegendeel is bewezen.
Het gevaar daarvan is dan dat de inhoud van de preek vervlakt.
Teus schreef:Misschien kun je uitleggen wat je hiermee exact wil zeggen?


mona schreef:Als men bij iedereen geloof veronderstelt, (zoals ook bij ons in de kerk, dit is een gemeentevisie waar ik niet achter sta) dan hoeft er in de preek niet meer gewezen te worden op de noodzaak om gered te worden.
We zijn immers allemaal gered? Hoe je gered kunt worden, en hoe gewillig Christus is om te redden, het hoeft allemaal niet meer aan de orde te komen.
Het is voor iedereen een gepasseerd station.
Daar kun je verschrikkelijk mee in de knoop komen, als God in je leven gaat werken.


Ik begrijp wat je bedoeld maar kun je dan zeggen dat de preek afvlakt?
De preek zou dan, in jullie geval kennelijk niet, gericht zijn op het leven met en voor God, om te groeien in het geloof.
Ik ben van mening dat het heel anders bedoeld is, het kerk zijn.
Een kerk zou een mooie verzamelplaats zijn om te evangeliseren, dat alle mensen die evangelie willen horen daar terecht kunnen en hun leven aan de Heere Jezus geven. Daar mogen leren Wie God en Jezus is en wat het belang van een relatie met Hen is.
En wanneer mensen willen groeien en van daaruit leven in het geloof terecht kunnen in een huisgemeente, zoals God het naar mijn mening bedoeld heeft.Waar je elkaar kan bemoedigen en getuigen van je Heiland tot lering van elkaar binnen de huisgemeente. Dat je kunt spreken over de Grootheid van God waardoor we elkaar jaloers mogen maken. Ook om vragen te stellen aan je mede gelovige tot opbouw van je relatie met God en de eenheid in Christus. Dán ben je de Gemeente van Jezus Christus en dán weet je dat iedere aanwezige behouden is.
In een kerk kun je niet allemaal één in Christus zijn.Ik ben van mening dat God het op prijs stelt dat er bijeenkomsten zijn waar uitsluitend oprechte kinderen van Hem samenzijn in Zijn Zoon Jezus Christus. Een kind van God zijn is echt niet makkelijk dat weet ieder kind van God. Veel struikelingen, ongehoorzaamheid en ongeloof kom bij ieder wedergeborene voor en dan is de huisgemeente dé plaats om daar over te spreken, te bidden en te bemoedigen, dat lukt natuurlijk niet in een kerk.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor mohamed » 11 okt 2016 10:35

mohamed schreef:Beste rotterdam, je denkt toch niet serieus dat Christus het had over etiquette? :-k

rotterdam schreef:nee dat denk ik niet.

Waarom zeg je dan dat Jezus zich bezighield met aanspreektitels? ](*,)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor MoesTuin » 11 okt 2016 11:16

Chaya schreef:Als ik in de kerk zit kan ik vrijwel niet dichter tot God komen, omdat Hij daar tot ons spreekt, middels zijn knechten.


Een schokkende zin.
Neem de Heere Jezus aan in je hart in geloof en vertrouwen en God zal heel dicht bij je zijn
de plaats van je hart is het dichtste bij plekje.
In de bijbel lezen we, dat de Heere Jezus zegt "Voorwaar voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft heeft eeuwig leven!"

Het geloof in de Heere Jezus is een heel persoonlijke zaak, wat Teus beschreef eerder, daar sluit ik me geheel bij aan.
Als het levende geloof in Christus in het hart niet aanwezig is, geen kerk gemeente niks en niemand kan jou redden.

http://image.slidesharecdn.com/20140112 ... 1389413032
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor rotterdam » 11 okt 2016 11:27

mohamed schreef:Waarom zeg je dan dat Jezus zich bezighield met aanspreektitels? ](*,)


Dat zeg ik niet. Christus spreekt de schare en de discipelen tegelijk aan en Hij zegt "gij zijt alle broeders".

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2016 14:25

Teus schreef:Het ging over de schapen en de bokken. Zie het citaat.

Welk citaat doel je nu op?
De bokken komen niet (alleen) uit de wereld, maar ook uit de kerk.
Dat kunnen we weten omdat er staat:
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;
Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.
Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.

Ze waren dus niet onbekend met Hem.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor mohamed » 11 okt 2016 17:00

mohamed schreef:Waarom zeg je dan dat Jezus zich bezighield met aanspreektitels? ](*,)

rotterdam schreef:Dat zeg ik niet. Christus spreekt de schare en de discipelen tegelijk aan en Hij zegt "gij zijt alle broeders".

En waarom noemde Christus zijn apostel Paulus dan leraar van de heidenen?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor mona » 11 okt 2016 18:56

Teus schreef:Ik begrijp wat je bedoeld maar kun je dan zeggen dat de preek afvlakt?
De preek zou dan, in jullie geval kennelijk niet, gericht zijn op het leven met en voor God, om te groeien in het geloof.


Nou, ik zelf vind het een vervlakking als er bijna nooit een oproep gedaan wordt aan de mensen die geen levende relatie met
de Heere Jezus hebben om Hem dringend te zoeken, voor het te laat is! Ze zitten wel in de kerk. Het is niet goed om dat te laten liggen.

Teus schreef:Een kerk zou een mooie verzamelplaats zijn om te evangeliseren, dat alle mensen die evangelie willen horen daar terecht kunnen en hun leven aan de Heere Jezus geven.

Ja, daar zeg je het idd goed, die het willen horen. Maar er zijn ook mensen in de kerk die uit traditie gaan. Die niet komen met verlangen in het hart.
Die komen om hun plicht te vervullen.
Ik promoot geen preken met donder en geweld en dat we brandhoutjes voor de hel zijn.
Maar ik promoot een preek die je laat zien wat je mist als je Christus niet kent.
En dat het consequenties heeft als je dat ongekende, volkomen offer van Christus afwijst.
Een dominee/evangelist/voorganger moet de zielen op zijn hart dragen. Zich verantwoordelijk voelen voor de hoorders, zowel voor het groeien in geloof van de gelovigen, als in het bewegen tot het geloof van de onbekeerden!

Teus schreef:Ik ben van mening dat het heel anders bedoeld is, het kerk zijn.

We zijn idd ver afgedwaald van vorm van de eerste christen gemeente.
Huisgemeenten zijn hierin een voorbeeld.

In onze aardse gemeenten groeit het onkruid op tussen het koren.
Jezus vertelt Zelf deze gelijkenis. Er is goed zaad gezaaid in de de akker. Maar de vijand zit niet stil. Hij zaait onkruid dat zoveel lijkt op het echte koren, dat het niet verwijderd kan worden zonder het goede koren schade aan te brengen. Daarom mogen de slaven het onkruid niet eigenhandig uittrekken. Pas als het aankomt op vruchtdragen komt het openbaar dat het onkruid is!
Het valt dus wel degelijk te zien wat echt is en wat niet!! (vers 26)
Alleen het kan niet verwijderd worden zonder schade te doen aan het koren.
Daarom moet het blijven staan.
Maar als de oogsttijd komt zal Christus het bijeenbrengen en verbranden.
Mattheus 13 vers 24 tot 30
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor BladeStraight » 12 okt 2016 01:00

rotterdam schreef:
Christus spreekt tot de discipelen en de schare versus de Schriftgeleerden en de Farizeeën.


Heb je nu mijn argumentatie niet gezien of negeer je deze expres volledig?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor rotterdam » 12 okt 2016 06:29

BladeStraight schreef:
Heb je nu mijn argumentatie niet gezien of negeer je deze expres volledig?


Deze uitleg van jou is mij al jaren bekend. (de broederschap wordt begrensd door de acceptatie van "een is uw Meester").
Dat negeer ik niet, dat geloof ik niet.

Er is hier wel een begrenzing n.l. die tussen de discipelen en de schare aan de ene kant en de Schriftgeleerden en farizeeërs aan de andere kant.

Mijn opmerking was vanwege de reactie "hoe moet je de gemeente aanspreken ?"
Gemeente van Christus, geliefde zusters en broeders enz. wordt afgewezen omdat er ook bokken tussen de schapen kunnen zitten.

Jaren geleden was er zondags altijd een kerkdienst in de gevangenis van Rotterdam.
De hervormde predikanten gingen voor bij toerbeurt.
Toen een van onze deftigste dominees aan de beurt was en op de kansel stond wist hij zich geen raad.
Gemeente van Christus of geliefde broeders (er waren geen zusters) vond hij "teveel van het goede".
Hij overzag zijn toehoorders en zei "waarde celbewoners".

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor Arco » 12 okt 2016 11:07

Die tekst "één is uw Meester" slaat niet op het niet mogen gebruiken van titels, maar dat je geen geestelijke autoriteit of middelaar boven je heb, behalve die Ene Meester: Jezus Christus.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor MoesTuin » 12 okt 2016 11:14

mona schreef: Maar er zijn ook mensen in de kerk die uit traditie gaan. Die niet komen met verlangen in het hart.
Die komen om hun plicht te vervullen.
Ik promoot geen preken met donder en geweld en dat we brandhoutjes voor de hel zijn.
Maar ik promoot een preek die je laat zien wat je mist als je Christus niet kent.
En dat het consequenties heeft als je dat ongekende, volkomen offer van Christus afwijst.
Een dominee/evangelist/voorganger moet de zielen op zijn hart dragen. Zich verantwoordelijk voelen voor de hoorders, zowel voor het groeien in geloof van de gelovigen, als in het bewegen tot het geloof van de onbekeerden!


In onze aardse gemeenten groeit het onkruid op tussen het koren.
Jezus vertelt Zelf deze gelijkenis. Er is goed zaad gezaaid in de de akker. Maar de vijand zit niet stil. Hij zaait onkruid dat zoveel lijkt op het echte koren, dat het niet verwijderd kan worden zonder het goede koren schade aan te brengen. Daarom mogen de slaven het onkruid niet eigenhandig uittrekken. Pas als het aankomt op vruchtdragen komt het openbaar dat het onkruid is!
Het valt dus wel degelijk te zien wat echt is en wat niet!! (vers 26)
Alleen het kan niet verwijderd worden zonder schade te doen aan het koren.
Daarom moet het blijven staan.
Maar als de oogsttijd komt zal Christus het bijeenbrengen en verbranden.
Mattheus 13 vers 24 tot 30


Mona, het zijn woorden uit mijn hart, zo is het.
De gemeente, een bijbelse opdracht nee.
De Christelijke gemeente, een bijbelse opdracht ja.

enkel daar waar Christus gepredikt wordt is Christus aanwezig en Zijn genadewerk. (dat beperkt zich niet tot 1 bepaalde gemeente of richting of wat dan ook, welnee, Christus is overal waar Hij aangeroepen wordt)

De gemeente van de Heere Jezus Christus zijn we tesamen met alle mensen in al die kerken en gemeenten of thuis vergaderd, waar dan ook, die Christus persoonlijk kennen in hun hart.
Dan telt enkel het één zijn in Christus en wordt eindelijk al dat gewijs van dat is niet goed, en dat hoort denk ik niet, en de linksen zijn te gemakkelijk en de rechtsen zijn te zwaer enz.... .is allemaal verleden tijd, want waar heb je het over...
het gaat om Christus alleen en een persoonlijk geloof in Hem alleen..... "Wie in Mij gelooft heeft Eeuwig Leven" zegt de Heere Jezus in de bijbel.

(dus niet de schaapjes die allemaal op hun eigen dammetjes #lees kerkjes# staan en hekjes hieromheen spijkeren en hun eigen bedachte regeltjes verdedigen maar het belangrijkste vergeten)

Welnee, 1 Herder en 1 kudde (verzamelt uit al die christenen wereldwijd)
O wat een verdriet als de scheiding zichtbaar wordt binnen nu bestaande kerkelijke gemeentes, dat is niet voor te stellen en kunnen we nu nog in gebed bij onze Heere God brengen, nog is het genade tijd, Kent gij, kent gij, die Naam nog niet, nog is het Tijd!

Openbaring 7: 9 Na dezen zag ik, en ziet, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natie, en geslachten, en volken, en talen, staande voor den troon, en voor het Lam, bekleed zijnde met lange witte klederen, en palm takken waren in hun handen.

Maranatha Bruidsgemeente! Vol verwachting blijf ik uitzien!

https://www.youtube.com/watch?v=a0V-klIEyFM

1. Vol verwachting blijf ik uitzien, tot die dag eens dagen zal.
Dat de Heiland op de wolken, weerkomt met bazuingeschal.
Welk een vreugde zal het wezen. Als mijn oog Hem schouwen mag,
en mijn oor Zijn stem zal horen, op die grote, blije dag!

Refrein
Welk een uitzicht, Bruidsgemeente! Eeuwig Hem ten eigendom.
Maranatha blijv' ons wachtwoord, amen, ja Heer Jezus, kom!

2. Al de teek'nen onzer dagen zeggen mij: de komst genaakt
van de Bruigom, die Zijn liefste tot Zich roept en haar volmaakt.
O, hoe blijde zal ik wezen, op te trekken met die stoet,
juichend, met ontelb're zaal'gen onze Bruigom tegemoet!

3. O, soms voel 'k een sterk verlangen, heimwee in mijn hart ontstaan;
'k vraag mij af dan, dierb're Heiland zijt Gij reeds op weg gegaan?
Neen, het zal niet lang meer duren: Hij verlangt nog meer dan wij.
Maranatha! Blijve 't wachtwoord voor een elk, maar ook voor mij.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor BladeStraight » 12 okt 2016 11:37

rotterdam schreef:
Deze uitleg van jou is mij al jaren bekend. (de broederschap wordt begrensd door de acceptatie van "een is uw Meester").
Dat negeer ik niet, dat geloof ik niet.


En waarom geloof je dat niet? Volgens mij is het vrij duidelijk dat dit zo bedoeld wordt, helemaal omdat de woorden "broeder" en "zuster" in de Bijbel verder uitsluitend voor de Christelijke gemeente bedoeld worden, waar de Farizeën zeker niet toe behoorden.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor Teus » 12 okt 2016 13:15

Hoe bijzonder, vanmorgen, tijdens mijn stille tijd las ik het volgende voor vandaag in mijn Bijbels dagboek.

Lezen: Jeremia 32:31-41 (Ga naar dit bijbelgedeelte)
Natuurlijk wordt met „deze stad” Jeruzalem bedoeld. Maar misschien zou het goed zijn om ons bij het lezen dit keer eens in te denken, dat God dit woord ook wel over onze eigen stad zou kunnen uitspreken! Want is het vaak niet zo dat wij als burgers van onze woonplaats God krenken? Neen, niet alleen met onze verdorven prikkellectuur, seksboetieks, zinnelijke films en noem maar op. Neen, want God wordt niet zo zeer gekrenkt door degenen die Hem niet kennen, maar door degenen die ’s zondags in de kerk zitten en die ’s maandags bij de kapper zitten te genieten van de liederlijke troep die daar op tafel ligt uitgestald. Als we in de boekenkasten neuzen van degenen die zich Christen noemen, dan rijzen onze haren vaak ten berge! Als we eens denken aan de gesprekken die we voeren onder onze collega’s... Daardoor wordt God meer gekrenkt!
Als we in de kerk zitten, gaat het dan om een ontmoeting met God, of om het orgel, het kerkkoor en de boeiende toespraak? Hoe vaak hoor je niet dat mensen die verhuisd zijn hun plaatsje in de kerk missen? Wat hebben zij dan gevonden in de kerk? Als God met Zijn waarachtig Licht zou doordringen in onze zielen, wat zouden we dan aan veel afgoderij ontdekt worden! We aanbidden God, maar we geloven niet meer dat Hij daadwerkelijk antwoorden zal. We roepen tot Hem en na de zegen keren we Hem de nek toe en zien niet uit naar de verhoring van onze gebeden of naar de zegen die we over ons hoorden uitspreken! O God, breng Zelf ons terug tot Uw hart. Want het grootste gedeelte van ons leven verkeren we in werelden die de Uwe niet zijn! Wek in ons hart het verlangen om alleen nog maar bij U thuis te zijn!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor rotterdam » 12 okt 2016 15:14

BladeStraight schreef:
En waarom geloof je dat niet? Volgens mij is het vrij duidelijk dat dit zo bedoeld wordt, helemaal omdat de woorden "broeder" en "zuster" in de Bijbel verder uitsluitend voor de Christelijke gemeente bedoeld worden, waar de Farizeën zeker niet toe behoorden.


Waarom ik jouw uitleg niet geloof ? Dat moge duidelijk zijn, omdat het er volgens mij niet staat.
Christus spreekt de schare aan. Waarom wil je dit zo krampachtig begrenzen ?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten