Is de bijbel het Woord van God?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jul 2017 09:24

Sjalom Bernard 3

De trieste geschiedenis en het getuigenis van de Joodse Profeten leert ons echter dat aan de voorwaarden niet werd voldaan en voor het Joodse volk tot op vandaag de vloek uit Deuteronomium 28 tot en met 30 werkelijkheid is geworden. Sinds de val van Jeruzalem in het jaar 70 zijn de Joden onderworpen geweest aan vervolging op vervolging. Zowel door de Roomse staat als door de Roomse kerk, ook de Fransen, de Duitsers, de Russen en anderen namen er aan deel. Vrede heeft dit volk sindsdien nog nooit gekend en nu ze op vandaag zelfs een staat bezitten is de vrede nog ver weg.


Ik plaats deze opmerking in een veel bredere context en probeer u daarvan de diepte te laten zien. Het zijn de woorden die onze grote leider Mosje heeft opgeschreven in de laatste maand van zijn leven. Door de zonde van zijn volksgenoten maakte ook hij een misstap. Deze werd hem als leider zeer zwaar aangerekend en hij mocht het beloofde land niet in gaan. Daar sta je dan, je hebt alle energie gegeven die in je was. Er staat ook dat de kracht van Mosje nog niet gebroken was, een zee vitale senior die tegen de 120 jaar jong is. Tijdens de woestijnreis sprak hij met de Eeuwige in de tent van de samenkomst buiten de legerplaats. Als eerste houdt de Eeuwige ons voor wat de zegen is door het in acht te nemen van de regels die voor het komende Koninkrijk gelden. Die zegen is zeer rijk en letterlijk alles kan je daarin vinden.

Maar er zijn ook de kleine lettertjes, want als je een overeenkomst aangaat, dat wil zeggen dat je de G'd van Israël wil dienen en Hem navolgen stelt Hij daar ook een voorwaarde aan. Op weg naar het Koninkrijk dien je jezelf te onthouden van ballast die je niet mee kunt nemen in dat Koninkrijk. Wij mensen zijn van nature creatief om de mazen van het net te vinden. Die laten we zelf toe door onze eigen keuze en invloed van buitenaf. De Eeuwige laat door de mond van Mosje ook de kleine lettertjes lezen. Dat zijn geen voorwaarden maar waarschuwingen hoe je het niet moet doen. Ik wordt er een beetje verdrietig van als mensen klakkeloos aannemen dat mijn volk zich niet heeft gehouden aan de regels. Zij hebben slechts ten dele een punt van gelijk. Je kunt je distanciëren van het Joodse volk die het niet goed heeft gedaan. Is dat niet eenzijdig en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat sommigen onder hen zeggen, maar wij zijn de voortzetting van Israël. Die kleine lettertjes staan er niet voor niets en zijn zeer leesbaar. En ook die kleine lettertjes hebben er voor gezorgd dat de ernstige waarschuwing van de Eeuwige naar mijn volksgenoten én allen die daarbij aanwezig waren, de niet Joden er ook bij betrokken zijn.

Er is nog een ander woord, een belofte die de Eeuwige aan onze grootvader Avraham doet: overal waar u uw voeten neer zult zetten zal ik u het land geven. Dat is geen annexatie van Avraham maar een geschenk van de Eeuwige aan hem en zijn nageslacht. Deze G'd liegt niet en Zijn woord is betrouwbaar. En wat zeggen wij Israëli we gaan terug naar ons eigen land. Daar horen wij thuis. Wat is dan onze diepste verlangen om thuis te komen? Is dat niet de verwachting van de terugkeer van onze Messias. En onze Messias, Hij wil dat Zijn volksgenoten en allen die zich daarbij aansluiten dicht om hen heen hebben. De verkrijgen zegen is voorwaardelijk en beslist geen automatisme. Je moet er je uiterste best voor doen om die te verkrijgen. En de tegenstander is er alles aan gelegen om je een utopia daarvoor aan te bieden. Het is zogezegd een heidens karwei om de list van de tegenstander te doorzien.

Dat het woord van G'd, de Bijbel betrouwbaar is kan je zonder meer aflezen aan het volk wat in de Bijbel beschreven wordt. O ja, wees niet boos dat ik dit stukje schrijf op een moment dat nagenoeg alle lezers in de kerk zitten. Gisteren vierde ik volgens duizenden jaren traditie deze in de synagoge. Aan het einde van de dienst daalde de zegen als een opdracht, als een getuigenis, als een bemoediging, waarin ook de woorden werden uitgesproken ik kijk in het bijzonder ook naar jou, deze week, deze dag. Dat is een lokstem van de Eeuwige die ons oproept om dicht bij Hem te schuilen en het van Hem te verwachten. Daarin zit ook Zijn verlangen om spoedig terug te keren.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor bernard 3 » 02 jul 2017 17:53

Jesaja40 schreef:Sjalom Bernard 3



Ik plaats deze opmerking in een veel bredere context en probeer u daarvan de diepte te laten zien. Het zijn de woorden die onze grote leider Mosje heeft opgeschreven in de laatste maand van zijn leven. Door de zonde van zijn volksgenoten maakte ook hij een misstap. Deze werd hem als leider zeer zwaar aangerekend en hij mocht het beloofde land niet in gaan. Daar sta je dan, je hebt alle energie gegeven die in je was. Er staat ook dat de kracht van Mosje nog niet gebroken was, een zee vitale senior die tegen de 120 jaar jong is. Tijdens de woestijnreis sprak hij met de Eeuwige in de tent van de samenkomst buiten de legerplaats. Als eerste houdt de Eeuwige ons voor wat de zegen is door het in acht te nemen van de regels die voor het komende Koninkrijk gelden. Die zegen is zeer rijk en letterlijk alles kan je daarin vinden.

Maar er zijn ook de kleine lettertjes, want als je een overeenkomst aangaat, dat wil zeggen dat je de G'd van Israël wil dienen en Hem navolgen stelt Hij daar ook een voorwaarde aan. Op weg naar het Koninkrijk dien je jezelf te onthouden van ballast die je niet mee kunt nemen in dat Koninkrijk. Wij mensen zijn van nature creatief om de mazen van het net te vinden. Die laten we zelf toe door onze eigen keuze en invloed van buitenaf. De Eeuwige laat door de mond van Mosje ook de kleine lettertjes lezen. Dat zijn geen voorwaarden maar waarschuwingen hoe je het niet moet doen. Ik wordt er een beetje verdrietig van als mensen klakkeloos aannemen dat mijn volk zich niet heeft gehouden aan de regels. Zij hebben slechts ten dele een punt van gelijk. Je kunt je distanciëren van het Joodse volk die het niet goed heeft gedaan. Is dat niet eenzijdig en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat sommigen onder hen zeggen, maar wij zijn de voortzetting van Israël. Die kleine lettertjes staan er niet voor niets en zijn zeer leesbaar. En ook die kleine lettertjes hebben er voor gezorgd dat de ernstige waarschuwing van de Eeuwige naar mijn volksgenoten én allen die daarbij aanwezig waren, de niet Joden er ook bij betrokken zijn.

Er is nog een ander woord, een belofte die de Eeuwige aan onze grootvader Avraham doet: overal waar u uw voeten neer zult zetten zal ik u het land geven. Dat is geen annexatie van Avraham maar een geschenk van de Eeuwige aan hem en zijn nageslacht. Deze G'd liegt niet en Zijn woord is betrouwbaar. En wat zeggen wij Israëli we gaan terug naar ons eigen land. Daar horen wij thuis. Wat is dan onze diepste verlangen om thuis te komen? Is dat niet de verwachting van de terugkeer van onze Messias. En onze Messias, Hij wil dat Zijn volksgenoten en allen die zich daarbij aansluiten dicht om hen heen hebben. De verkrijgen zegen is voorwaardelijk en beslist geen automatisme. Je moet er je uiterste best voor doen om die te verkrijgen. En de tegenstander is er alles aan gelegen om je een utopia daarvoor aan te bieden. Het is zogezegd een heidens karwei om de list van de tegenstander te doorzien.

Dat het woord van G'd, de Bijbel betrouwbaar is kan je zonder meer aflezen aan het volk wat in de Bijbel beschreven wordt. O ja, wees niet boos dat ik dit stukje schrijf op een moment dat nagenoeg alle lezers in de kerk zitten. Gisteren vierde ik volgens duizenden jaren traditie deze in de synagoge. Aan het einde van de dienst daalde de zegen als een opdracht, als een getuigenis, als een bemoediging, waarin ook de woorden werden uitgesproken ik kijk in het bijzonder ook naar jou, deze week, deze dag. Dat is een lokstem van de Eeuwige die ons oproept om dicht bij Hem te schuilen en het van Hem te verwachten. Daarin zit ook Zijn verlangen om spoedig terug te keren.



Beste Jesaja 40
Wat je schrijft is zeer mooi verwoord en gevoelsmatig maar is jammer genoeg totaal niet realistisch, en verre van hetgeen door de geschiedenis en door gans de Bijbel heen ons wordt getoond en geleerd.
Want deze boodschap uit Deuteronomium 28-30 die Mozes rechtstreeks van de God van Israël op de berg Sinaï ontvangen heeft en door alle Joodse Profeten in koeien van letters oftewel reuzengroot neergeschreven en herhaald is geworden, kunnen dan ook nooit als kleine lettertjes beschouwd worden.

De harde realiteit van vandaag noopt ons te zeggen en te aanvaarden dat het Joodse volk ,dat eens VOORWAARDELIJK als priesterlijk volk en heilige theocratische natie door God werd uitverkoren, door haar voortdurende en eeuwenlange houding en opstand tegen God en nadat God hen vele Profeten had gezonden om hen daarvoor te verwittigen en te waarschuwen ( die ze vervolgd en gedood heeft) deze gave en opdracht heeft verspeeld.

Zodat het Joodse volk, als volk, tot op heden en voor de toekomst onder de vloek van deze opstand, namelijk een verstrooid en vrede loos bestaan, leefde , leeft en verder zal ondergaan.

En dat deze gemeenschap, als volk, tot op vandaag in haar opstandigheid nog in niets veranderd is; toont ze voortdurend door nog steeds beslag te willen leggen of aanspraak te willen maken op allerhande voorwaardelijke beloften van God die gekoppeld waren aan het priesterlijk volk te zijn.
Wetens en willens ontgaat het hen dat Gods Woord duidelijk leert dat ze afgedaan heeft om voor God als priesterlijk volk en heilige natie te fungeren en dus niet meer de kop is maar tot de staart van alle natiën is verworden.

Net als aan alle individuen uit alle andere natiën en volkeren geldt dan ook voor ieder individu uit hen de boodschap dat gewoontes en culturele handelingen geen waarde meer hebben in Gods oog maar eerder een hindernis kunnen ( en meestal zullen) zijn om God waarlijk te volgen en te dienen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jul 2017 23:45

Sjalom Bernard 3

Waarom bestaat het Joodse volk nog steeds en zijn wij niet volledig geassimileerd door de volkeren? Is dat niet de reden dat de Eeuwige ons heeft uitverkoren om Zijn volk te zijn. Waarom wilde onze G’d dat de Messias uit ons geboren zou worden? Hij wist toch vanaf het begin dat wij een afkerig volk waren. En toch, het wonder geschiedt. Onze Messias heeft heel veel inspanning moeten leveren over misstanden die er waren bij Zijn tijdsgenoten. Hoe leefde de omliggende volkeren? Geloofden die wel in de G’d van Israël? U weet heel goed wat met de kleine lettertjes wordt bedoeld. Dat heb ik voldoende weergegeven.

De harde realiteit van vandaag is dat we weer een staat zijn geworden en dat wij massaal terugkeren naar het land wat de Eeuwige aan onze vaderen om niet heeft gegeven. Dat is de proloog op de terugkeer van de Messias. Vanuit uw optiek geeft u aan dat wij het recht hebben verspeeld. Waarom laat onze G’d ons dan niet volledig assimileren met de volkeren?
Als wij ten onder zouden gaan kloppen alle teksten niet meer die spreken over de terugkeer naar ons land. Wij zijn gestruikeld en telkens weer opgestaan. Het is niet altijd een droeve beweging geweest. Hoe troostend waren de woorden van G’d toen Elia klaagde: ik ben alleen overgebleven.

Bij de verwoesting van de tempel in Jeruzalem ontstond er een impasse. De verzoenende offers konden toen niet meer gebracht worden. Hoe nu verder was ook de vraag van de vele tienduizenden Messias belijdende Joden. Wij waren toen de bouwstenen van de groeiende gemeenten. De heiden was niet meer een vreemdeling voor ons. Blijkbaar begrijpt u het volgende niet: de tegenstand die vanuit Jeruzalem kwam was de sleutel om het Evangelie door alle eeuwen heen ook bij u te brengen. De prijs van deze weerspannigheid hebben wij als volk betaald en gedragen. En wat is de dankbaarheid geweest door al de eeuwen heen van de gelovigen uit de volkeren? Er moesten Kruistochten komen. Ik ga het u maar niet persoonlijk aanrekenen, maar wat heeft de kerk ons vervolgd. Had deze daarvoor een opdracht gekregen van G’d?

Wie de G’d van Israël dient krijgt automatisch de geschiedenis van het Joodse volk daarbij. Wij hebben door de eeuwen heen de klappen gekregen voor onze ongehoorzaamheid. Ik hoop dat de Eeuwige mild zal zijn in het oordeel die u uitspreekt over mijn volk dat wij afgedaan hebben.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Bambi

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor Bambi » 03 jul 2017 04:23

Het heeft niks met een vloek van vroeger te maken, maar met dit:
Romeinen 11:5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.
6 En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer.
7 Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.
8 (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.
9 En David zegt: Hun tafel worde tot een strik, en tot een val, en tot een aanstoot, en tot een vergelding voor hen.
10 Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien; en verkrom hun rug allen tijd.
11 Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 En indien hun val de rijkdom is der wereld, en hun vermindering de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid!

En dit wordt het:
Romeinen 11:25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil;
29 Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
30 Want gelijkerwijs ook gijlieden eertijds Gode ongehoorzaam geweest zijt, maar nu barmhartigheid verkregen hebt door dezer ongehoorzaamheid;
31 Alzo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen onder de ongehoorzaamheid besloten, opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn.
33 O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
34 Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
35 Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden?
36 Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.

ereunao

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor ereunao » 03 jul 2017 08:02

bernard3:
Gods woord leert ons dan ook dat ze deze vrede nooit meer zullen bezitten en dit omdat ze op deze manier een voorbeeld zijn voor alle volkeren dat Gods Woord zowel waarachtig als onveranderlijk en standvastig is.


Hiermee bewijs je dat je Gods Woord niet gelooft want dat spreekt door de profeten duidelijk van het herstel van Israël en de theocratie onder de dynastie van het huis van David. Zie Jes.9:6 en Hos.3:4,5. Maar jij staart je blind op het deksel dat op het aangezicht van Mozes lag opdat de kinderen Israël niet te sterk zouden zien op het einde van hetgeen teniet gedaan wordt 2 Kor.3:13. Want de erfenis van het verbond met Abraham is niet uit de wet die pas 430 jr later gekomen is (Gal.3:17),maar uit onvoorwaardelijke de belofte. Gal.3:18. Maar het is weer het oude liedje: de vloeken en dan wel letterlijk,moeten als bewijs dienen voor de waarheid van Gods Woord (en dat zijn ze ook, daar niet van) maar de beloften worden vergeestelijkt en op de kerk toegepast. En zo werd Jeruzalem de Kerk en voor het beloofde land moet je de hemel lezen. Maar Jeruzalem heeft ook in het N.T. altijd de gewone, letterlijke betekenis die het nu nog heeft. En de grenzen van het beloofde land in het Messiaanse rijk worden in Ezech.47 zo concreet en gedetailleerd beschreven dat het onmogelijk vergeestelijkt kan worden zonder de Schrift geweld aan te doen. Hetzelfde geldt voor de nieuwe tempel in hst.40-44. Gereformeerde schrift kritiek is net zo goed schrift kritiek als de vrijzinnige!
Het komt bij de profeten zelfs niet op om land en volk van elkaar te scheiden. Ezech.37:22-28 en Amos 9:11-15. Want het verbond met Abraham en al de binnen dat verbond met Israël gesloten verbonden rust wel op hetzelfde eeuwige verbond der genade en der verzoening in de Messias, (dat nadat Hij het met Zijn dood en bloedstorting bevestigd heeft het N.V. in Zijn bloed heet Matt.26:28, Luk.22:20) maar is nooit op de kerk overgegaan! En omdat de verzoening dezelfde is haalt (Paulus?) in Hebr.8 wel de belofte van een nieuw verbond uit Jer.31 aan maar niet het wonen in het land.
Gr: ereunao

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor bernard 3 » 03 jul 2017 16:42

Beste Jesaja 40 en Ereunao wat de toekomst brengt dat zullen we dan wel zien maar ik stel liever eerst de feiten vast en deze zijn duidelijk. God heeft gezegd dat het Joodse volk indien ze zijn geboden en zijn verbond zouden verwerpen nooit geen rust meer zouden hebben en ze zodoende voor iedereen als voorbeeld zouden zijn voor alle volkeren.

Welnu dit alles heeft zich tot op vandaag voltrokken zoals het in Gods Woord voorzegt is geweest.
Blijkbaar geloven jullie dit niet en gedragen jullie zich alsof alle verwittigingen onbestaande zijn die hen gegeven werden ; dat indien zij ontrouw bleven en het verbond bleven verbreken, het koninkrijk Gods van hen zou weggenomen worden,(Matt 43:41 )
Jezus de Christus , Stefanus en anderen bevestigen dan ook dat dit is gebeurd.

Daarom is het volledig onlogisch, onterecht en zelfs bedrieglijk dat een volk die het Goddelijk verbond verbroken heeft steeds maar teruggrijpt naar beloften die gedaan werden aan een volk INDIEN het trouw was aan het verbond van God .

God was en is zeer duidelijk in zijn Woord; Als theocratische natie en priesterlijk volk hebben zij door eeuwenlange opstand hun rechten verspeeld en kunnen er op vandaag dan ook geen aanspraak meer op maken

Daar het Joodse Volk als “volk” zijn bestaansrecht als priesterlijk volk en heilige natie verspeeld heeft betekent daarom niet dat er binnenin dit volk er geen individuen (geweest ) zijn die trouw waren of zijn aan God.
En daarom zegt Paulus dan ook in zijn brief aan de Romeinen dat voordat Jezus de Christus terug keert naar deze aarde er velen uit de Joden zich zullen bekeren. Zodat alle waarlijke Israëlieten, en “ware Israëliet “ betekent hen allen zowel uit de Joden, de Grieken, de Duitsers , de Fransen, de … enz, die de geboden Gods en het geloof van Christus aanvaarden, behouden zullen worden.

ereunao

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor ereunao » 03 jul 2017 19:00

bernard3:
Beste Jesaja 40 en Ereunao wat de toekomst brengt dat zullen we dan wel zien maar ik stel liever eerst de feiten vast en deze zijn duidelijk. God heeft gezegd dat het Joodse volk indien ze zijn geboden en zijn verbond zouden verwerpen nooit geen rust meer zouden hebben en ze zodoende voor iedereen als voorbeeld zouden zijn voor alle volkeren.
Welnu dit alles heeft zich tot op vandaag voltrokken zoals het in Gods Woord voorzegt is geweest.
Blijkbaar geloven jullie dit niet en gedragen jullie zich alsof alle verwittigingen onbestaande zijn die hen gegeven werden ; dat indien zij ontrouw bleven en het verbond bleven verbreken, het koninkrijk Gods van hen zou weggenomen worden,(Matt 43:41 )


De wet heeft niet het laatste, beslissende woord; het was een tijdelijke maatregel van bestuur om de zonde te
ontdekken en te beteugelen en tot het beloofde Zaad zou gekomen zijn Gal.3:19;om.7:7. Paulus spreekt hier als Jood, want de heidenen zijn nooit onder de wet geweest.
Maar de beloften van het verbond met Abraham die beslissend zijn voor de toekomst van Israël zie Micha 7:20 zijn niet uit de wet, maar God heeft ze door de beloftenis genadiglijk gegeven Gal 3: 18.En de Messias is en blijft in de 1e plaats de Messias van Israël, die twee zijn niet van elkaar te scheiden. God heeft aan de Messias Zijn rijk en de troon van David beloofd Luk. 1:32,33.En die troon staat niet in de Kerk, maar in Jeruzalem ( Jer.3:17 ) Je dwaalt dus zeer, niet wetende de Schriften. De rest van je bericht is van hetzelfde kaliber, daar hoef ik dus niet nog eens apart op in te gaan. En wij zeggen ook niet dat Israël zonder het geloof in zijn Messias de belofte kan beërven. De Schrift spreekt ook duidelijk van de bekering van het volk. zie maar Zach.12:10-13:1.Hos.3 en Rom.11:26,27
gr: ereunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor Jesaja40 » 04 jul 2017 18:05

Dat de Bijbel het Woord van G'd is mag duidelijk zijn. Dat deze veelzijdig is en de lijn van mijn voorvaderen schetst door alle generaties heen. De vreemdeling wordt ook uitgenodigd om daar kennis van te nemen. Iedereen die zich bij de G'd van Israël aansluit is van harte welkom. Er zijn wel regels van fatsoen die daarin worden beschreven. Het internet is een complete database geworden van meningen die zeer sterk uiteen lopen. We hebben wat dat betreft een zeer standvastige Bijbel en kunnen daarbij altijd terugvallen op de grondtekst om het geheel te kunnen begrijpen.

De interpretatie van de Bijbel hoe je die moet lezen en vanuit welke context je die moet benaderen is een heel aparte wereld onder vele mensen. Zou dat soms te maken hebben met de kerkelijke leerstellingen en voorgangers die gebonden zijn aan de dogma's van hun instituut. Ik merk dat er heel veel meningen zijn, dat mag, die zie ik ook in de synagoge en daar bespreken we het met elkaar en leren inzicht te verkrijgen. Altijd spannend die besprekingen en aan de andere kant geeft dat een weldadige rust. Goed dat we vragen hebben en als iets belicht wordt geeft het een voldaan gevoel. We leren onder andere dat je teksten moet zien in een groter verband.

Als teksten los zand gaan worden heeft iedereen vanuit zijn/haar visie altijd gelijk. Dan gaat men voorbij aan de systematische hermeneutiek. Een kerkelijk ingenomen standpunt kan lijnrecht botsen met de Joodse interpretatie van de Bijbel die primair over mijn volk gaat. Ik probeer dat dan ook vanuit die invalshoek te benaderen. De Bijbel als om te bespreken om de parels die daarin zitten opgesloten te ontdekken. Ook is deze een troost voor velen geweest door alle eeuwen heen.

De Bijbel is geen stok om mee te slaan, wie dat doet gaat respectloos om met de Bijbel. De wankele gelovige zal een afkeer van de Bijbel gaan krijgen en zich volledig afkeren. De Bijbel is geen zwaard om mee ten strijde te trekken; alle scherpe woorden die daarin staan hebben slechts een doel: het terugkeren naar de Eeuwige. De Bijbel is een boek waarin u de weg getekend ziet naar het hemels paradijs. De Bijbel is het boek waarin u kunt lezen hoe de verzoening tussen G'd en de mensheid tot stand is gekomen. Wees dus voorzichtig met het gebruik daarvan.

Citeer de Bijbel daar waar nodig is maar leg dan ook de daarbij behorende context uit. Anders zal men u niet begrijpen en spreekt men vanuit twee belevingswerelden. Doordat men het niet vaak met elkaar eens is komt er heel veel ruis op de lijn en zien andere lezers het verband niet meer.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor ereunao » 04 jul 2017 20:40

Jesaja 40:
De Bijbel is geen stok om mee te slaan, wie dat doet gaat respectloos om met de Bijbel. De wankele gelovige zal een afkeer van de Bijbel gaan krijgen en zich volledig afkeren. De Bijbel is geen zwaard om mee ten strijde te trekken; alle scherpe woorden die daarin staan hebben slechts een doel: het terugkeren naar de Eeuwige. De Bijbel is een boek waarin u de weg getekend ziet naar het hemels paradijs. De Bijbel is het boek waarin u kunt lezen hoe de verzoening tussen G'd en de mensheid tot stand is gekomen. Wees dus voorzichtig met het gebruik daarvan.
Citeer de Bijbel daar waar nodig is maar leg dan ook de daarbij behorende context uit. Anders zal men u niet begrijpen en spreekt men vanuit twee belevingswerelden. Doordat men het niet vaak met elkaar eens is komt er heel veel ruis op de lijn en zien andere lezers het verband niet meer.


Gods Woord wordt ook het zwaard van de Geest genoemd Efeze 6:17. En wat die context betreft, daar ben ik nu juist mee bezig als ik probeer uit te leggen dat je de profetie niet door de kerkelijke bril moet lezen, maar altijd primair op het concrete,letterlijke Israël toegepast moet worden. Maar nu is het zo dat als er uit de profeten gepreekt wordt je al blij moet zijn als er in de laatste 10 min. nog een kluifje voor Israël overschiet. En ook dat weten ze nog niet eens zeker! gr:ereunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor Jesaja40 » 04 jul 2017 22:44

Sjalom,

Wanneer ik een preek maak dan is uitsluitend de Bijbel mijn bron zonder enig naslagwerk. Ik spreek vanuit mijn eigen Joodse cultuur en weet wat de strekking is van de tekst en de samenhang die er is met vergelijkbare situaties. Een paar regels inleiding en dan gelijk de diepte in. Geen wollig taalgebruik of het in herhaling vallen om "het met andere woorden" te zeggen. Dat is slaapverwekkend en boeit de luisteraar niet.

Het is de kunst om de hoorders te betrekken bij de gebeurtenis alsof zij er zelf heel dicht bij staan. Daar kan echt alles inzitten, het hangt van de tekstkeuze af. De boodschap moet niet abstract overkomen, dan komt die niet over. De Bijbel als het Woord van G'd moet blijven spreken.

Zeker wanneer een van onze profeten wordt geciteerd luistert dat nog veel nauwkeuriger. Dan kan je niet zonder de Hebreeuwse tekst. De spreker moet er rekening mee houden dat er minder begaafde luisteraars zijn. Veel collegae zullen dat onderschrijven. Met serie preken kan je wat dieper op de context ingaan.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor benefietdiner » 05 jul 2017 07:48

Jesaja40 schreef:Wanneer ik een preek maak

Waar kan ik die preek na luisteren of lezen?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor mona » 05 jul 2017 08:38

benefietdiner schreef:Waar kan ik die preek na luisteren of lezen?


Dat zou ik ook wel willen weten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor bernard 3 » 05 jul 2017 11:50

Jesaja40 schreef:Sjalom,

Wanneer ik een preek maak dan is uitsluitend de Bijbel mijn bron zonder enig naslagwerk. Ik spreek vanuit mijn eigen Joodse cultuur en weet wat de strekking is van de tekst en de samenhang die er is met vergelijkbare situaties. Een paar regels inleiding en dan gelijk de diepte in. Geen wollig taalgebruik of het in herhaling vallen om "het met andere woorden" te zeggen. Dat is slaapverwekkend en boeit de luisteraar niet.

Het is de kunst om de hoorders te betrekken bij de gebeurtenis alsof zij er zelf heel dicht bij staan. Daar kan echt alles inzitten, het hangt van de tekstkeuze af. De boodschap moet niet abstract overkomen, dan komt die niet over. De Bijbel als het Woord van G'd moet blijven spreken.

Zeker wanneer een van onze profeten wordt geciteerd luistert dat nog veel nauwkeuriger. Dan kan je niet zonder de Hebreeuwse tekst. De spreker moet er rekening mee houden dat er minder begaafde luisteraars zijn. Veel collegae zullen dat onderschrijven. Met serie preken kan je wat dieper op de context ingaan.


Met aandacht en interesse zou ik wel eens willen luisteren (of lezen ) naar een prediking van u betreffende de hoofdstukken 28 tot en met 30 uit het boek Deuteronomium in samenhang met het boek handelingen 7: 1-60

ereunao

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor ereunao » 06 jul 2017 08:36

bernard3:
Met aandacht en interesse zou ik wel eens willen luisteren (of lezen ) naar een prediking van u betreffende de hoofdstukken 28 tot en met 30 uit het boek Deuteronomium in samenhang met het boek handelingen 7: 1-60


Preken worden niet gemaakt, maar geboren, al vereist het wel voorbereiding en wel grondige Schriftstudie. Maar het verbaast mij niets dat bernard3 bijzondere belangstelling voor de vloeken in Deu.28,29 heeft. Dat is koren op zijn molen. Maar dat hier altijd een ‘totdat’ en ‘daarna’ als keerpunt op volgt ontgaat hem blijkbaar. zie Hos 3;Hand.15 en Rom.11:25,26

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor Jesaja40 » 06 jul 2017 10:47

Preken worden niet gemaakt, maar geboren, al vereist het wel voorbereiding en wel grondige Schrift studie. Maar het verbaast mij niets dat bernard3 bijzondere belangstelling voor de vloeken in Deut. 28,29 heeft. Dat is koren op zijn molen. Maar dat hier altijd een ‘totdat’ en ‘daarna’ als keerpunt op volgt ontgaat hem blijkbaar. zie Hos 3;Hand.15 en Rom. 11:25,26


Wat geboren wordt heeft ook een oorsprong. Ook dat is de kracht van het levende Woord van G'd. Een voorbereiding om een preek samen te stellen komt voort doordat je ineens iets opvalt wat je boeit. Stel jezelf de kritische vraag: zou mijn gedachte de gemeente kunnen dienen waar ik voor mag gaan. Het gevaar zit er in dat vanuit een zekere arrogantie een preek wordt gemaakt met de gedachte: ziezo, laten de hoorders dat maar in hun zak steken. Dat is de zogenaamde donderpreek maar wat is het effect daarvan op de hoorders?

Preken uit Deuteronomium 28-29 zijn gericht op de nakomelingen van Israël. De gelovigen uit de volkeren mogen daar kennis van nemen. De Bijbel laat u zien in hoe de verhouding is van de Eeuwige tegenover Israël. Dat is niet altijd even verheffend geweest. Onze eigen profeten kregen de opdracht om terug te keren en dat waren echte donderpreken. De Eeuwige had een geding met Israël waarmee Hij een eeuwig verbond had afgesloten. Dat was de grondslag waarop de profeten indringend spraken richting Israël en zijdelings ook als een oordeel naar de omliggende volkeren die Israël (beperkt) mochten straffen voor hun afvalligheid.

Wij hadden de taak om een voorbeeld te zijn voor de volkeren en hen te onderwijzen. Het heeft heel lang geduurd en dan gaan de 12 apostelen de wereld in om het Evangelie te verkondigen. De drang om te verkondigen begon overal in de synagoge in de diaspora. Ga me niet vertellen dat ook daar weerstand is geweest. De heiden, die nog in vele afgoden geloofden hoorden het Evangelie voor het eerst.

Met het leren is er ook een proces van afleren in werking gezet. Het afleren van slechte gewoonte, onhebbelijkheden, irritant gedrag, ijdelheid enzovoort. Het leren en afleren is een proces door alle eeuwen heen. Je kan er boos om worden maar ook mild van worden, wetende dat jezelf dit leerproces moe(s)t doorstaan.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten