De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 13 aug 2017 08:13

ereunao schreef:Radical, ik aanvaard graag en v/h je verontschuldigingen. Maar niet mijn leeftijd maar mijn bewijzen uit de Schrift hadden je moeten overtuigen. Want die Schrift leert ons dat er arme, wijze jongelingen en oude, dwaze koningen kunnen zijn.( Pred.4:12) Maar nu spreek je opeens van alle waarheden die ik al ontdekt zou hebben die jij nog niet weet. Ik zie hierin dan ook geen reden om de discussie met jou voort te zetten.


Ik heb respect voor u leeftijd of mag ik je schrijven, ik vind u theologie achterhaald, en of dit "" De waarheid is"" we zullen het zien !!
heeft u nog tijd gehad om dit stuk te aanschouwen?? https://cip.nl/61948-koornstra-vs-ouweneel-is-jezus-nou-wel-of-niet-teruggekeerd-in-het-jaar-70/GxlXCAMPBHogbUtMQEhOdBUU

en hier een klein stukje uit het hele verhaal zeer interessant !

""Dat gezegd hebbende wijs ik Ouweneel nog graag op zijn aanname dat ‘de komst in Zijn koninkrijk’ van Mat. 16:28 vervuld zou zijn in Mat. 17:1-8, de verheerlijking op de berg. Wat doet hij met vers 27, waar gesproken wordt over het oordeel dat in geen geval plaatsvond bij de verheerlijking? Mogelijk knipt Ouweneel de verzen op, zoals we gewend zijn van futuristen, maar die praktijken leiden tot een verknipte theologie. Jezus zei dat sommigen van zijn omstanders nog niet gestorven zouden zijn bij Zijn komst. Dat duidt op een vervulling verder in de tijd, waarbij slechts een klein deel van deze mensen nog in leven zou zijn. De verheerlijking op de berg was slechts een week (!) na deze uitspraak. We kunnen dus gevoeglijk aannemen dat zowat iedereen nog in leven was. De claim van Ouweneel is dus enigszins absurd. Bovendien heeft Jezus ook nog gezegd dat de discipelen hun rondgang door Israël niet zouden hebben afgerond voor de Zoon des Mensen zou komen (Mat. 10:23), opnieuw een aanwijzing dat het om een gebeurtenis ging die plaats zou vinden in hun tijdsperiode. Daar kunnen we niet omheen.""

U ziet in de schrift u waarheid, en ik een andere, dat heeft met interpretatie te maken, maar ondanks deze verschillen zou je elkaar toch kunnen respecteren als Broer en zus in CHristus !!, of vindt u dat moeilijk ? want als u denkt dat deze mensen alleen bij u in de kerk zitten, of alleen gelovige en wedergeboren mensen zijn die u leer aanhangen en het met u waarheden eens zijn, dan wens ik u veel succes en heeeeeel veel genade toe :-({|=
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 11 sep 2017 21:46

Ja test, hebben jullie het al gezien vrienden; al onze laatste postings zijn weer gewist! Ik neem voorlopig aan dat dit op een misverstand berust. daarom plaats ik hier het meest cruciale bericht waarin ik uitleg waarom de Messias nog niet gekomen is opnieuw. Die is in ieder geval niet off-topic!

Hoezo dilemma?
Het antwoord hierop is eenvoudig dat Jezus niet gezonden was dan voor de verloren schapen van het huis Israëls en ook in Matt. 24 spreekt als profeet voor Israël. En in het profetisch perspectief sluiten komst en wederkomst naadloos op elkaar aan en wordt het dal wat er tussen ligt waarin de Heere een Gemeente als Zijn hemelse bruid vergadert niet gezien. Ook de bediening van de apostelen was ook na de pinksterdag nog geheel gericht op de bekering en het herstel van Israël. En als Israël zich toen bekeerd had zou de Koning toen ook wedergekomen het Koninkrijk toen doorgebroken zijn zie Luk.19:11-15. Maar de vroege kerkvaders hebben reeds kort na de dood van de apostelen zonder rekening te houden met dit interval in de profetie de kerk op de plaats van Israël gezet. Dan is het natuurlijk ook geen wonder dat wat God niet aan de kerk , maar aan Israël beloofd heeft nog steeds niet vervuld is! De profetie is altijd primair op Israël gericht; komst en wederkomst van de Messias worden in het profetisch perspectief in één blik samengevat en sluiten naadloos op elkaar aan, zie Zach.9:9 voor Zijn komst en vers 10 voor Zijn wederkomst. De profetische klok is dan ook stilgevallen toen Israël zijn Messias verwierp en in het jaar 70 als natie ophield te bestaan. Een duidelijk bewijs hiervan vinden wij bij Daniël hoofdstuk 9. Zeventig (jaar) weken zijn bestemd over uw volk, voor het totale en definitieve herstel. Negenenzestig (7+62) waren er vervuld toen de Messias gekruisigd werd (Dan.9:26). Als wij van de dood van Christus 69x7 jaar terug gaan, komen wij bij het jaar (ca.) 450 voor Christus uit. En dat was volgens betrouwbare geschiedschrijvers, (Usscher, Tregelles, Hengstenberg e.a.) het twintigste jaar van de koning Arthahsasta, toen Nehemia verlof kreeg om Jeruzalem te bouwen (Dan.9:25; Neh.2:1). Wij mogen dus veilig aannemen dat ook de 70e (jaar)week een periode van zeven jaar zal zijn. Want deze week is nog niet vervuld, maar ligt nog in de toekomst. Met name deze profetie van Daniël verklaart de gespannen Messias verwachting in Jezus’ dagen. De Joden wisten dat het niet lang meer duren kon. Math.11:3; 3 En zeide tot hem: Zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?
Laatst gewijzigd door ereunao op 11 sep 2017 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 12 sep 2017 09:08

ereunao schreef:De profetische klok is dan ook stilgevallen toen Israël zijn Messias verwierp en in het jaar 70 als natie ophield te bestaan.


ze noemen deze redenatie: de lange tenen van daniel , niet wijst er op dat er een klok stil gezet wordt, dit noemen ze inlegkunde, om zo van allerlei teksten kloppende uitkomsten te krijgen.
Wat hier duidelijk niet wordt toegepast is contextuele historische hermeneutiek , en als je dit doet kom je dus duidelijk op een hele andere uitkomst.
Dat zijn koninkrijk begonnen is 2000 jaar geleden, en dat Hij ""Jezus nu regeert"" Het koninkrijk van God is de realiteit van Gods heerschappij die is gekomen in de harten van alle mensen die geloven in Jezus Christus. Het is geen zichtbaar koninkrijk, zoals een aardse regering. Gods koninkrijk is in ons innerlijk. Het is een geestelijke realiteit, die we ervaren door de Heilige Geest.

Toen Jezus Christus aan zijn bediening begon, was zijn boodschap: ‘bekeer je en geloof het goede nieuws dat Gods koninkrijk is gekomen!’ Hij zei nooit dat het nog lange tijd zou duren voor Gods koninkrijk zou aanbreken, maar benadrukte dat Gods koninkrijk nabij was gekomen. Telkens Jezus demonen uitdreef en zieken genas, zei Hij dat op dat moment Gods koninkrijk over mensen was gekomen.
Het evangelie dat Jezus Christus verkondigde: het goede nieuws van Gods koninkrijk dat onder de mensen is gekomen.

Wat is ‘Gods koninkrijk’? Een koninkrijk is het rijk van een koning. Wat doet een koning? Regeren!Jezus sprak dus voortdurend over Gods regering die op aarde kwam.

en niet stil gezet is door een futuristen klok die in de dispensatie leer geloven

Maar Jezus zelf gaf voorbeelden dat het koninkrijk zal gaan groeien zoals een mosterdzaadje naar een hele grote boom, of dat deeg waar een klein beetje gist in werd gedaan, dat zijn de woorden van "" Jezus zelf"" dit staat niet stil maar groeit geleidelijk !! nu al van de 120 man naar meer dan 2 miljard !!
als ambassadeur Van een koninkrijk Waar Jezus regeert "" Zoals in de hemel zoook op Aarde "" De Vader zijn wil, het gebed van Jezus, ook van U
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor benefietdiner » 12 sep 2017 12:48

Radical schreef:ze noemen deze redenatie: de lange tenen van daniel , niet wijst er op dat er een klok stil gezet wordt, dit noemen ze inlegkunde, om zo van allerlei teksten kloppende uitkomsten te krijgen.
Wat hier duidelijk niet wordt toegepast is contextuele historische hermeneutiek , en als je dit doet kom je dus duidelijk op een hele andere uitkomst.
Nee zo zou ik het niet willen noemen maar........
het is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed......., een dogma van ereunao.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 13 sep 2017 09:26

Nee zo zou ik het niet willen noemen maar........
het is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed......., een dogma van ereunao.


Er is hier geen sprake van een dogma, ik bewijs dit uit de Schrift. Want als de 70e weeek naadloos aansluit bij de 69e had Israël 7jr na de dood van de Messias volkomen en definitief hersteld moeten zijn! zie Deut.32:43: 43 Juicht, gij heidenen, met Zijn volk! want Hij zal het bloed Zijner knechten wreken; en Hij zal de wraak op Zijn tegenpartijen doen wederkeren, en verzoenen Zijn land en Zijn volk.En Hos.3.:4.
Maar het is een kerkelijk dogma om de kerk op de plaats van Israël te zetten en de profetie door te laten lopen in de kerk geschierdenis!
En dat de hele Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond samenvatten heeft natuurlijk ook zijn desastreuze gevolgen voor lezen van het hele O.T. Want zo is er natuurlijk ook geen ruimte voor de geheel eigen en van de Gemeente v.Chr. onderscheiden identiteit en positie van Israël als heilsorgaan in het eschaton van het Koninkrijk..En daarom zitten we nu al bija70jr tegen het fenomeen Israël aan te hikken en weten het theologisch geen plaats te geven

En neem mij niet kwalijk benefiet, maar ik begrijp hier ook niets meer van. Ook op deze topic zijn alle postings van de laatste maand gewist. En die waren toch echt niet off-topic te noemen. Maar de kilometerslange verhalen waar Radical deze topic mee bederft en onleesbaar maakt blijven wel staan. Het zou mij weinig moeite kosten gehakt van zijn laatste bericht te maken want het staat bol van dwaas- en ongerijmdheden. Maar ik begin er niet aan, dan krijgen wij geheid een verhaal dat nog een kilometer langer is!

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 13 sep 2017 12:50

ereunao schreef:
En neem mij niet kwalijk benefiet, maar ik begrijp hier ook niets meer van. Ook op deze topic zijn alle postings van de laatste maand gewist. En die waren toch echt niet off-topic te noemen.


Nee dat dacht ik ook, maar wie weet komt de MOD met een goed antwoord..

ereunao schreef:Maar de kilometerslange verhalen waar Radical deze topic mee bederft en onleesbaar maakt blijven wel staan. Het zou mij weinig moeite kosten gehakt van zijn laatste bericht te maken want het staat bol van dwaas- en ongerijmdheden. Maar ik begin er niet aan, dan krijgen wij geheid een verhaal dat nog een kilometer langer is!


Nou nou ereuno, dat is toch niet de manier hoe we met elkaar om dienen te gaan, Jij bent slecht en ik ben goed, zitten we weer te eten van de Boom van Goed en kwaad ??

Houd het bij van de Boom van Het leven ""Jezus"" Die toen al in de Hemel was en nog geen Jood was overigens..

Ps. de laatste opmerking was grappig bedoeld :D
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 13 sep 2017 18:24

Het preterisme blijkt allerminst een hype te zijn. Het is een eindtijdvisie die al eeuwen bestaat, maar in Nederland weinig aandacht heeft gekregen door het hier overheersende futurisme. Juist vanwege de onbekendheid is het goed dat er geluisterd wordt. De argumenten die Ouweneel noemt zijn ook goed te weerleggen. Maar aangezien hij met hagel schiet, is het ondoenlijk zijn stellingen allemaal te weerleggen in een kort artikel. Bovendien zet ik geen tegenaanval in, maar wil een paar kanttekeningen plaatsen. Een terugkerend probleem in Bijbelverklaring is de keuze tussen een natuurlijke, fysieke of geestelijke, onzichtbare vervulling van profetie. Problematisch is dat iedereen een bepaalde mate van ‘vergeestelijking’ toepast. Is de symbolische taal die we tegenkomen bedoeld om een natuurlijke of geestelijke realiteit te illustreren? Futuristen verzetten zich tegen een geestelijke interpretatie, omdat volgens hen alles letterlijk in een fysieke realiteit moet worden geplaatst. Maar wordt er door futuristen dan echt gewacht op het moment dat de bomen in hun handen gaan klappen en de heuvelen gaan juichen? Een dergelijke benadering veroordeelt zichzelf.

Als je de werkelijke geestelijke dimensie verwerpt als ‘wegvergeestelijken’, dan wordt het lezen van het Nieuwe Testament een probleem. Wat doe je met Paulus die de woorden van Ezechiël ‘vergeestelijkt’? Waar de profeet nog sprak over een tabernakel en heiligdom die met een aardse verwachting dan toch fysiek in Jeruzalem zouden moeten komen (Ez. 37:26-27), daar blijkt Paulus de werkelijke vervulling van te zien in Christus en zegt hij dat de Korinthiërs Gods tempel zijn (2 Kor. 6:16), als vervulling van Ezechiël 37! Wat moeten we met Amos die profeteert over de heroprichting van de vervallen hut van David (Amos 9:11)? In Handelingen 15 wordt helemaal niets fysieks heropgericht maar ‘vergeestelijkt’ Jakobus de zaak als het tot bekering komen van de heidenen. De geestelijke benadering zoals die van de apostelen, zou ons de ogen moeten openen voor de werkelijkheid en ons een open houding moeten geven voor andere inzichten. Die vervulling van profetie is zoveel groter dan elke aardse fysieke verwachting die in wezen ongeestelijk is.

HET FUTURISME HAALT PROFETIEËN DIE HET EINDE VAN HET OUDE VERBOND EN DE KOMST VAN HET NIEUWE VERBOND AANKONDIGEN, UIT DE CONTEXT EN EIGENT ZE TOE AAN DE GEMEENTE ALSOF DÁÁR EEN EINDE AAN GAAT KOMEN DOOR DE OPNAME EN GROTE VERDRUKKING

Het woord ‘vervangingstheologie’ doet het ook altijd goed als je kritiek hebt, maar het is gelegenheidsretoriek. Ik ken niemand die werkelijk beweert dat Israël vervangen is door de gemeente. Laat ik zelf duidelijk zijn: de gemeente is absoluut geen vervanging van Israël. Punt. De gemeente is de vervulling van Gods belofte aan Israël. Dat is heel wat anders. Geheel logisch dat die eerste gemeente in Handelingen ook alleen maar uit Joden bestond. Het was Gods vervulling van profetie aan Israël. Niks vervanging. Later werden heidenen toegevoegd, maar niet ter vervanging van Joden. God had van oorsprong al op het oog om de heidenen bij Israël te betrekken (Jes. 49:6), dat is geen vervanging, maar uitbreiding. Sterker nog: volgens mij leert het futurisme zélf vervangingstheologie. Het futurisme haalt profetieën die het einde van het oude verbond en de komst van het nieuwe verbond aankondigen, uit de context en eigent ze toe aan de gemeente alsof dáár een einde aan gaat komen door de opname en grote verdrukking. Dat is desastreuze vervangingstheologie. Die leer claimt dat de gemeente van de aarde weggenomen wordt en gunt de achtergebleven Joden de grote verdrukking waar de meerderheid van hen dan zal omkomen. Wij het heil, zij de verdoemenis. Noem je dat een geweldig toekomstperspectief?

Nee, vervulde profetie (preterisme) ziet een betere toekomst, zonder grote verdrukking omdat die in de geschiedenis ligt, met de verwachting dat het koninkrijk van God zich uitbreidt over de hele aarde (Dan. 2:35; Jes. 11:9). Een prediker als Charles Spurgeon had het goed gezien toen hij over de nieuwe hemel en nieuwe aarde zei dat die in Christus zijn gerealiseerd. Hij verklaarde terecht dat het oude verbond verdwenen is en het nieuwe tot voltooiing is gekomen. Dat is de verbondstaal van Jesaja 65 over de nieuwe hemel en nieuwe aarde, die ook verwerkt is in 2 Petrus 3. Het oude verbond kwam tot een einde met de verwoesting van de aardse tempel en maakte plaats voor het nieuwe dat door Jezus Christus is gebracht. Laten we de geestelijke realiteit onder ogen zien en beseffen dat wij leven in het Koninkrijk van God.

https://cip.nl/61874-waarom-vergeesteli ... QkgYchYZGA
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor dalethvav » 14 sep 2017 11:43

Hoe zie je in het kader van bovenstaand verhaal dan Mat. 24:21:
"Want dan zal er een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zijn zal."
Tegen wie heeft Jezus het hier?

radical schreef:Houd het bij van de Boom van Het leven ""Jezus"" Die toen al in de Hemel was en nog geen Jood was overigens..

Ps. de laatste opmerking was grappig bedoeld :D


Vind ik helemaal niet grappig.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 14 sep 2017 14:51

dalethvav schreef:Hoe zie je in het kader van bovenstaand verhaal dan Mat. 24:21:
"Want dan zal er een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zijn zal."
Tegen wie heeft Jezus het hier?


heb je wel eens van de 7 W vragen gehoord ""toehoorders relevantie"" historische contextuele hermeneutiek !

Tegen wie heeft jezus het, dat staat er toch duidelijk bij tegen wie Hij spreekt !

Jezus sprak maar van één komst (in oordeel) en die vond plaats in het jaar 70 na Christus. Met betrekking tot het oordeel die van Jezus kwam over Jeruzalem, kijk naar wat Jezus zei:

“Zodra gij nu Jeruzalem door legerkampen omsingelt ziet, weet dan, dat zijn verwoesting nabij is. Laten dan die in Judea zijn, vluchten naar de bergen, en die binnen de stad zijn, de wijk nemen, en die op het land zijn, er niet binnengaan, want dit zijn de dagen van vergelding, waarin alles wat geschreven is, in vervulling gaat.” (Lucas 21:22-22)

Jezus zei dat met de verwoesting van Jeruzalem, “alles wat geschreven is, in vervulling gaat”.

Israel had Jezus gekruisigd en in het openbaar riepen hun eigen oordeel over hun uit: “En al het volk antwoordde en zeide: Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen!” (Mattheüs 27:25) Gods oordeel over Israel 70 na Christus bevestigde hun misdaad, de kruisiging van Jezus. Deze kruisiging was de ergste misdaad in de geschiedenis, dus hun straf was ook de ergste straf in de geschiedenis. Om aan de “grote verdrukking” een andere invulling te geven, bagatelliseer je deze immense misdaad van die generatie.

De verwoesting van Jeruzalem was veel meer dan de verwoesting van een stad. Jeruzalem en de tempel was het centrum van aanbidding van de ene en waarachtige levende God. Met zijn verwoesting kwam een verbondsverandering definitief tot stand. Gods Koninkrijk was van hun afgenomen, en niet langer zouden de heidenen regeren over het Koninkrijk van God want Zijn Koninkrijk was nu een geestelijk Koninkrijk, niet binnengaan door een fysieke geboorte maar door een geestelijke geboorte. De oude hemel en aarde van het Judaïsme waren vernietigd en de nieuwe hemel en aarde van het Geestelijke Israel werden daar bekrachtigd. Het gaf de “voleinding der eeuwen”, de “laatste dagen” aan. God had doelbewust de fysieke tempel vernietigd, samen met de genealogische archieven die het nageslacht van Aaron kwalificeerden om als priester te dienen, en de stad Jeruzalem. Het oude systeem van aanbidding was voor altijd voorbij, over en uit.

De verwoesting van Jeruzalem was niet de uitvoering van zo maar een plaatselijk oordeel, het was een verbondsoordeel, let op wat Jezus zei:

“opdat over u kome al het rechtvaardig bloed, dat vergoten werd op aarde, van het bloed van Abel, de rechtvaardige, tot het bloed van Zacharias, de zoon van Berekja, die gij vermoord hebt tussen het tempelhuis en het altaar. Voorwaar, Ik zeg u: al deze dingen zullen komen over dit geslacht.” (Mattheüs 23:35)

Het oordeel over Jeruzalem was niet zo maar een oordeel, het ging helemaal terug to aan Abel. Het bloed van Abel was gerechtvaardigd door Gods oordeel over Jeruzalem. Het was meer dan de val van een stad, het was de “voleinding der eeuwen”. En dat is waarom Jezus zei dat er een grote verdrukking zal zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal.

Ik vraag je, hoe kan men zeggen dat er in de toekomst een verwoesting van Jeruzalem plaats zal vinden die hetzelfde of nog groter dan die in het jaar 70 na Christus? Jezus zei, dat er zoiets als er geweest is, er nooit meer zal zijn. De grote verdrukking is geweest, ligt achter ons, en is geschiedenis. Met de verwoesting van Jeruzalem kwam de vervulling van alle profetieën. Wij leven in een eeuw van het nieuwe verbond die nooit zal eindigen (Hebreeën 13:20,21), het nieuwe Jeruzalem, de nieuwe hemel en aarde van Openbaring 21 en 22.

“De God nu des vredes, die onze Here Jezus, de grote herder der schapen door het bloed van een eeuwig verbond heeft teruggebracht uit de doden, bevestige u in alle goed, om zijn wil te doen, terwijl Hij aan ons doe, wat in zijn ogen welbehaaglijk is door Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid” (Hebreeën 13:20,21)



dalethvav schreef:Vind ik helemaal niet grappig.

sorry hoor, als je niet wilt en kunt beseffen, dat Jezus er al was voor de Mens bestond ""laat ons mensen maken"" Hij voor Abraham al bestond.
Hij toen absoluut geen Jood was, dan zit je het wel heel erg dwars !! Het betere verbond :D
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor dalethvav » 14 sep 2017 22:16

@radical
Pff, ik ben echt wel een beetje klaar met je manier van "antwoorden".
Concrete antwoorden hoef je van jou kennelijk niet echt te verwachten. Steeds neem je de gelegenheid te baat om je bekende riedeltje af te steken.

N.B. Ken je die van die kat en die hete brij.....?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 15 sep 2017 10:24

dalethvav:
Vind ik helemaal niet grappig.


Dat was ook precies mijn 1e gedachte toen ik dit las!


@radical
Pff, ik ben echt wel een beetje klaar met je manier van "antwoorden".
Concrete antwoorden hoef je van jou kennelijk niet echt te verwachten. Steeds neem je de gelegenheid te baat om je bekende riedeltje af te steken. N.B. Ken je die van die kat en die hete brij.....



Maak je overigens maar geen illusies, concrete antw. zal je van hem nooit krijgen. Wij hebben sinds het jr. 70 niets meer tegoed. De wederkomst, de opstanding, het messiaanse rijk, het is er allemaal al! Want het gaat nu om een puur geestelijk Koninkrijk. Maar er is niets nieuws onder de zon. Reeds Augustinus was voor zijn bekering een groot bewonderaar van de Griekse wijsgeer Plato. In dit heidense denken was het stoffelijke, het aardse iets minderwaardig, iets van voorlopige aard, iets dat er eigenlijk niet bij hoorde. Het geestelijke, het bovennatuurlijke, daar gaat het eigenlijk om. Het zal intussen wel duidelijk zijn dat in deze denkwijze het bijbels evenwicht tussen het stoffelijke en het geestelijke volkomen zoek is! Want in de Schrift hoort het aardse, het stoffelijke er wel degelijk bij. Immers, ook het stof is dienstbaar aan God wanneer het door de Geest doorademd wordt! God schiep de mens uit het stof der aarde, blies er de levensadem in en alzo werd de mens tot een levende ziel (Gen.2:7; 1Kor.15:45: Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.Alles wat adem heeft love de Heere! (Ps.150:6). Het gaat in Gods heilsplan om de redding van heel Zijn schepping en daar behoort het concrete, aardse, het fyieke wel degelijk bij! Hij heeft dan ook gezworen bij Zijn grote Naam: Doch zekerlijk, zo waarachtig als Ik leef, zo zal de ganse aarde met de heerlijkheid des HEEREN vervuld worden! Num.14:21.

En het jr 70 was noch heilshistorisch noch in de wereldgeschiedenis een keerpunt. Het was een locaal gebeuren terwijl het voor overgrote deel van de Joden dat al sinds vele eeuwen in de diaspora leefde en totaal niets veranderde. Het was weliswaar het einde van de natie, maar niet van het Jodendom als religie. De sabbat, de besnijdenis en de hoge feesten worden nog steeds door al de Joden onderhouden en gevierd.
Ook na het jr.70 bleef Satan de overste dezer wereld doe rondgaat als een briesende leeuw 1 Petr 5:8. Want de Gemeente is de verborgen gestalte van Zijn koninkrijk. En dat zal zo blijven zolang de Koning nog verborgen is. zie Hebr.2 :8.
. En zo kregen wij een puur geestelijk Koninkrijk zonder Israël, zonder de wederkomst, zonder de eerste opstanding, terwijl honger, oorlogen, pestilentiën en allerlei rampen “gewoon” doorgingen, dat in flagrante tegenstelling is met dat wat de profeten over het vrederijk leren.
Jes.2:1-5:
1 Het woord, dat Jesaja, de zoon van Amoz, gezien heeft over Juda en Jeruzalem.
2 En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen toevloeien.
3 En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, tot het huis van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem.
4 En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.
5 Komt, gij huis van Jakob, en laat ons wandelen in het licht des HEEREN.

En wat het ‘succes’ van die geleidelijke doorwerking betreft: Na 20 eeuwen verkondiging in prediking en evangelisatie is nog hooguit 20% van de wereldbevolking gekerstend, waarvan veruit de grootste helft R.K. die alleen in naam en door de doop christen geworden zijn! En dat hij zelfs die gelijkenis van het zuurdeeg als bewijs gebruikt bewijst dat hij de Schrift niet kent, Want dan zou hij weten dat die vrouw iets deed wat streng verboden was. Want iedere Jood denkt bij 3 maten meel onmiddellijk aan het spijsoffer. En dat mocht absoluut niet met zuurdeeg gemaakt worden Lev 2: 11. Want zuurdeeg is in heel de Schrift zonder uitzondering een type van de zonde! Zie 1Kor. 5:7.
Hier zal ik het maar weer bij laten

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor benefietdiner » 16 sep 2017 19:59

Wat opvalt in het Nieuwe Testament is dat we de ene keer lezen dat het Koninkrijk al gekomen is en dan weer dat het nog niet gekomen is en wij om haar komst moeten bidden. Dat laatste vinden we bijvoorbeeld in het Onze Vader "Uw Koninkrijk kome" ofwel "laat uw Koninkrijk komen' (Mat.6:10) en het eerste in Jezus' woorden "indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen' (Mat.12:28). Hoe zit het nu? Is het koninkrijk al gekomen of moet het nog komen? Waaruit blijkt de aanwezigheid ervan in het heden en hoe zal het er straks uitzien? Dit zijn de vragen waarop ik een antwoord zoek.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 16 sep 2017 22:00

benefiet:
Wat opvalt in het Nieuwe Testament is dat we de ene keer lezen dat het Koninkrijk al gekomen is en dan weer dat het nog niet gekomen is en wij om haar komst moeten bidden. Dat laatste vinden we bijvoorbeeld in het Onze Vader "Uw Koninkrijk kome" ofwel "laat uw Koninkrijk komen' (Mat.6:10) en het eerste in Jezus' woorden "indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen' (Mat.12:28). Hoe zit het nu? Is het koninkrijk al gekomen of moet het nog komen? Waaruit blijkt de aanwezigheid ervan in het heden en hoe zal het er straks uitzien? Dit zijn de vragen waarop ik een antwoord zoek.


Ja dat lijkt tegenstrijdig, maar het is het niet. Want in Chr. is het er allemaal al, de opstanding van Chr. was de 1e dag van de n.schepping ( 2 Kor. 5:17 ) iedere gelovige is met Hem opgewekt en in de hemel gezet ( Ef.2:6 ) in het geloof is het net zo reëel als de aardse werkelijkheid. Maar historisch moet nog allemaal nog komen, nog werkelijkheid worden. Het is ermee als het verschil tussen D-day en V-day. Met de invasie in Juni 1944 was de beslissing gevallen, maar het heeft nog bijna een jaar geduurd voor de Duitsers capituleerden. En wij weten dat pas bij de 7e bazuin de koninkrijken der wereld definitief van onze Heere en Zijn Christus zullen worden. (Openb.11:15 ) De aanwezigheid in het heden blijkt uit de verborgen gestalte van het Koninkrijk in de Gemeente. Want die heeft al de eeuwen door een openbare zijde in het christendom met haar vele kerken en kathedralen, haar concilies, synodes en openbare erediensten.
En hoe het er straks uit zal zien weten wij niet, dat gaat ons menselijk begrip ver te boven zie 1 Kor.2:9.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Jesaja40 » 20 sep 2017 09:54

ereuano citeert:

Ook de bediening van de apostelen was ook na de pinksterdag nog geheel gericht op de bekering en het herstel van Israël. En als Israël zich toen bekeerd had zou de Koning toen ook wedergekomen het Koninkrijk toen doorgebroken zijn zie Luk.19:11-15. Maar de vroege kerkvaders hebben reeds kort na de dood van de apostelen zonder rekening te houden met dit interval in de profetie de kerk op de plaats van Israël gezet. Dan is het natuurlijk ook geen wonder dat wat God niet aan de kerk , maar aan Israël beloofd heeft nog steeds niet vervuld is! De profetie is altijd primair op Israël gericht; komst en wederkomst van de Messias worden in het profetisch perspectief in één blik samengevat en sluiten naadloos op elkaar aan, zie Zach.9:9 voor Zijn komst en vers 10 voor Zijn wederkomst.


De apostelen hadden slecht één taak, die op de zoveelste herdenkingsdag van het ontvangen van de Thora (een Sjabbat Gadol) is ingegaan. Het geven van onderwijs te beginnen bij het huis van Israël. Het besef dat Israël een priestervolk moest zijn voor de volkeren was nog niet zo doorgedrongen bij de apostelen. U kent het wel dat Shimon in een visioen een gezicht kreeg van onreine dieren. Hij heeft daar beslist niet van gegeten. U weet dat het gehele Joodse volk zeer treughoudend was tegenover de heidenen. Waren wij geen priestervolk meer voor de heidenen? Shimon zag dat door middel van het visioen. De reactie was dat hij werd ontboden bij een heiden om daar het evangelie (u moet zich afvragen wat dat dan was want het NT bestond toen nog niet op papier) heeft uitgelegd.

Ik denk dat hij aan de heidenen heeft uitgelegd dat er voor hen ook redding was, en dat jaarlijks uitsluitend door het Joodse volk verzoeningsoffers werden gebracht ook voor de heidenvolkeren. U, kerkganger deelt daarin en menigeen beseft niet welke grote zegen daarin zit opgesloten.

Als het evangelie de volkeren bereikt, grotendeels via de Joodse synagoge in het buitenland zien we dat de tegenstander er alles is aan gelegen om de Joodse G'dsdienst tegen te gaan. Het "geweldige Griekse vrijdenken" en hun massale afgoden veroverde de wereld. Vrijheid onder de Grieken? Dood en verderf bracht men. De Romeinen waren geen haar beter. Bij de verwoesting van de tempel kwam het verzoenende offer voor de volkeren tot stilstand. Velen onder u reageren direct: ja, maar dat was ook niet meer nodig want Yeshua heeft het volmaakte offer gebracht en alle offers zijn niet meer nodig. Dan gaat u gewoon tekort door de bocht. Kijk eens wat er gebeurt ten tijde van de ballingschap. Dan staan die offers ook stil. De kinderen van Israël krijgen daarvoor in de plaats slechts een alternatief: bid voor de vrede van de stad waarheen je als vreemdeling verkeert.

Wij, Joden hebben gebeden voor iedere stad waar wij als vreemdeling mochten verkeren. Het ging ons goed en de stad of zelfs het land groeide in welvaart. Gen 12:3. Die welvaart bracht ons rijkdom en voorspoed. Met jaloerse blikken werd naar ons gekeken en al snel werden wij beroofd van onze bezittingen. Waqt hebben wij lopen roepen om de komst van de Massiach, die ons zou redden. Onder ons volk leeft nog steeds een sterke Massiachverwachting. Het is dus niet exclusief voor de kerken, die min of meer aangewakkerd door de stand van hemellichamen denken dat dit binnenkort gaat gebeuren. Overigens als uw laatste dag vandaag zou zijn dan is dat de overgang van de aardse tijd in de eeuwigheid slechts uw sterven. Waarom moet men alles zo nauwkerig weten en in kaart brengen? Als Yeshua zegt dat Hij spoedig terugkeert is dat een oogwenk op de eeuwigheid. Die kunnen we toch niet in aardse begrippen gaan vergelijken of een is gelijk teken plaatsen.

Ik ben ervan overtuigd dat G'ds Geest de profeet Zacharia duidelijk heeft gemaakt wat er staat te gebeuren. En nogmaals het zijn spotters die roepen en zeggen: het duurt zo lang.

De kinderen van Israël hebben altijd profeten gehad die waarschuwden voor het oordeel als zij zich niet hielden aan de regels. Een voorloper was Noach, zij lachten hem uit. Moses, die de Thora heeft geschreven in de nabijheid van de Eeuwige. De profeten die profeteerden tegen Israël en deels ook een profetie uitspraken naar de omliggende buurlanden onze broedervolkeren.

Yeshua geeft onderwijs en spreekt met Zijn leerlingen over de laatste dingen. De discipelen kenden de uitleg van Daniël, zij waren deelgenoot van de gruweldaden van het rijk van ijzer en leem. Yeshua bemoedigt hen en stelt zijn discipelen op de hoogte. Als jullie de verwoester zien binnenkort zien aankomen blijf dan niet afwachtend in Jeruzalem achter. Vlucht dan naar de bergen van Judea, daar ben je betrekkelijk veilig voor de verwoester. Geen lijdzaam afwachten en er op vertrouwen dat de Eeuwige je wel zal redden. Wees gehoorzaam en volg mijn bevel dan op. Was dat een taktische opmerking van Yeshua of was dat een strategische opmerking? Het kan beiden geweest zijn. Kijk eens wat Jesaje schrijft: geef u over en de stad zal beschermd en niet verwoest worden. Maar ja, wij waren eigenwijs en verzetten ons. Kom niet meteen aan met de woorden zie je wel de Joden waren ongehoorzaam. U als heiden kan en mag daar geen waardeoordeel aan geven. U hebt de schade niet gehad, sterker nog wij hebben de schade geleden en door onze schade heen is het heil tot u gekomen.

Ik begrijp die christenen niet die zich zo verheffend gedragen tegenover de kinderen van Israël. Maar wij zijn in de plaats van Israël gekomen en bepalen nu zelf wat goed is voor ons. Wij leggen op onze manier de Bijbel uit. Wat niet uit te leggen valt moet dan ineens "geestelijk gezien worden".

Dan ben ik heel dankbaar, dat alle profetieën die nog vervuld moeten betrekking hebben op het Huis van Israël. Onze G'd maakt geen fouten en heeft de regie volledig in handen. Hij is het die gesproken heeft en zie de profetie ging in vervulling, de staat Israël werd weer opgericht. Wij kregen een land en een tehuis waar wij veilig kunnen wonen en werken, wetende dat juist in onze nieuwe staat de Massiach terug zou keren. Ik weet dat er onder de christenen velen zijn die ons dat van harte gunnen. Echter er is ook een categorie die daar helemaal niets van wil weten en de Bijbelse uitleg missen of gewoon negeren met de woorden: dat moet je geestelijk zien hoor, wij zijn het nieuwe Israël. Zij willen niet ingelijfd worden bij Israël maar bepalen zelf waartoe zij willen behoren.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor naamloos » 20 sep 2017 11:31

Jesaja40 schreef:Dan ben ik heel dankbaar, dat alle profetieën die nog vervuld moeten betrekking hebben op het Huis van Israël. Onze G'd maakt geen fouten en heeft de regie volledig in handen. Hij is het die gesproken heeft en zie de profetie ging in vervulling, de staat Israël werd weer opgericht. Wij kregen een land en een tehuis waar wij veilig kunnen wonen en werken, wetende dat juist in onze nieuwe staat de Massiach terug zou keren. Ik weet dat er onder de christenen velen zijn die ons dat van harte gunnen. Echter er is ook een categorie die daar helemaal niets van wil weten en de Bijbelse uitleg missen of gewoon negeren met de woorden: dat moet je geestelijk zien hoor, wij zijn het nieuwe Israël. Zij willen niet ingelijfd worden bij Israël maar bepalen zelf waartoe zij willen behoren.
Alle aardse profetieën m.b.t. Israël moeten zeker niet vergeestelijkt worden.
Maar de Bijbel leert niet dat het de bedoeling is dat alle gelovigen in (het aardse) Israël worden ingelijfd.
Het gelovige deel uit Israël plus het gelovige deel uit de heidenen schept Hij in zichzelf tot één nieuwe mens. Ef. 2:5. (een geestelijk mens)
Daarbij blijft de Jood gewoon Jood, met alles wat daarbij komt kijken volgens de wetten en protetiën.
Het aardse fysieke deel blijft voor beide zoals het is, en beide staan onder de wet van Christus.
En geestelijk zijn we één in de nieuwe identiteit die we in Christus hebben. De bruid, het lichaam van Christus!
De gelovige heiden hoeft niet opeens Joods te worden. Maar als hij wil kan hij wel een proseliet worden.
Dus niet inlijven in Israël (wat voor het grootste deel ongelovig is), maar samen met de heiligen (gelovige Joden) medeburgers worden van het huisgezin van God: Zo bent u dan niet meer ​vreemdelingen​ en bijwoners, maar medeburgers van de ​heiligen​ en huisgenoten van God.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 14 gasten