De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 11:51

Holst schreef:Als je dit specifieke stuk symbolisch moet lezen, dan zul je alle gerelateerde onderdelen symbolisch moeten lezen.
Dan komt het er op neer dat eigenlijk alles wat met de eindtijd en wederkomst te maken heeft symbolisch is.


Veel daarvan zal ongetwijfeld symbolisch zijn ja. Daarom heb ik ook niet zo veel met mensen die al die specifieke teksten uit Openbaringen gaan uitpluizen á la Left Behind.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 26 sep 2016 14:49

Blade Straight
Veel daarvan zal ongetwijfeld symbolisch zijn ja. Daarom heb ik ook niet zo veel met mensen die al die specifieke teksten uit Openbaringen gaan uitpluizen á la Left Behind.


De profetie bedient zich idd. rijkelijk van symbolische taal die niet letterlijk uitgelegd kan worden. Maar het is wel zo dat na de Reformatie iedere rechtzinnige Gereformeerde theoloog erkent dat ‘wanneer en zolang de Schrift een duidelijke letterlijke betekenis weergeeft, ook als deze in een allegorische vorm wordt voorgesteld, daaraan geen vergeestelijkte of allegorische betekenis mag worden gegeven’. Als iemand de schepping, de zondeval en de opstanding van Christus symbolisch verklaart wordt hij, en terecht, buiten het geloof der Kerk geplaatst en vrijzinnig genoemd. Maar bij de verklaring van de profetie wordt deze regel opeens volledig losgelaten. Dan wringt men zich in duizend bochten en allerlei dwaze, volkomen willekeurige vergeestelijkingen om de profetie van Israël af te trekken en pasklaar voor de kerk te maken. Maar ook in het N.T.betekent Jeruzalem gewoon Jeruzalem en als het een andere betekenis heeft staat er een bemerking zoals ‘dat boven is’ of ‘het nieuwe’ bij.En de olijfberg is de olijfberg. En niet dat door het afdoen van de ceremoniëele wetten Jeruzalem ( de kerk) nu ook voor de heidenen open komt te liggen, zoals de kantt. S.V. het splijten van de olijfberg verklaren!
Laatst gewijzigd door ereunao op 26 sep 2016 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 15:00

Je zal het met me eens zijn dat een profetie zoals in Openbaringen anders verstaan en geïnterpreteerd moet worden dan een geschiedenis zoals de opstanding van Christus.

Overigens is het scheppingsverhaal wat mij betreft eveneens grotendeels symbolisch, en ik ben nog steeds deel van de kerk.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 26 sep 2016 15:32

Blade Straight:
Je zal het met me eens zijn dat een profetie zoals in Openbaringen anders verstaan en geïnterpreteerd moet worden dan een geschiedenis zoals de opstanding van Christus.
Overigens is het scheppingsverhaal wat mij betreft eveneens grotendeels symbolisch, en ik ben nog steeds deel van de kerk.

Ereunao:
De Openb. is dd. een heel aparte genre, maar dat doet niets af aan dit uitlegprincipe En ook het scheppingsverhaal bevat idd. een diepere, symbolieke betekenis,(zie b.v.2Kor.4:6) Maar ook dat dat doet niets af aan de primaire letterlijke betekenis. En dat wij allebei lid van de kerk zijn wil niet zeggen dat wij over alles precies eender moeten denken of verplicht zijn haar dwalingen voor onze rekening te nemen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 16:23

ereunao schreef:De Openb. is dd. een heel aparte genre, maar dat doet niets af aan dit uitlegprincipe En ook het scheppingsverhaal bevat idd. een diepere, symbolieke betekenis,(zie b.v.2Kor.4:6) Maar ook dat dat doet niets af aan de primaire letterlijke betekenis. En dat wij allebei lid van de kerk zijn wil niet zeggen dat wij over alles precies eender moeten denken of verplicht zijn haar dwalingen voor onze rekening te nemen.


Dat laatste heb ik volgens mij ook niet gezegd. En het is mijn mening dat bepaalde gedeelten van de bijbel als symbolisch moeten worden gezien, bijvoorbeeld de schepping. Bij openbaringen heb ik hetzelfde idee, maar het is onmogelijk om te zeggen wat daarvan dan symbolisch is, vandaar dat ik ook de frase "lijkt mij" gebruik.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 26 sep 2016 19:05

Blade Straight:
Dat laatste heb ik volgens mij ook niet gezegd. En het is mijn mening dat bepaalde gedeelten van de bijbel als symbolisch moeten worden gezien, bijvoorbeeld de schepping. Bij openbaringen heb ik hetzelfde idee, maar het is onmogelijk om te zeggen wat daarvan dan symbolisch is, vandaar dat ik ook de frase "lijkt mij" gebruik.

Ereunao:
Wat krijgen we nou, leven wij op een symbolische aarde? En is de mens die uit de aarde genomen is een puur symbolisch wezen?
Maar is idd.niet altijd direct duidelijk wat al of niet symbolisch verstaan moet worden, maar dat neemt niet weg dat wanneer en zolang de Schrift een duidelijke letterlijke betekenis heeft wij die ook zo moeten lezen.
Maar in de traditionele uitleg wordt alles vergeestelijkt; de 144000 stellen natuurlijk de kerk voor ondanks de categorische opsomming van de 12 stammen, de schare uit de gr.verdrukking , de vrouw en de draak stelt eveneens de kerk voor. Want als heel de Schrift als kerkgeschiedenis gelezen moet worden dan behoren alle gelovigen tot de kerk. Maar die vrouw is niet de kerk, maar Israël Want de kerk heeft de Messias niet gebaard, maar de Messias zijn Gemeente.Jak.1:18. Maar naar zijn mensheid is Hij uit Israël geboren Jes.9:5.Met die tempel inhst.11 wordt natuurlijk ook de kerk bedoeld, ondanks het opmeten en het uitlaten van de voorhof en het feit dat hij kennelijk in Jeruzalem staat vs 8. zie ook Dan.9:27, Matt.24:15 en 2 Thess.2:4.
En zo zou ik door kunnen gaan; het staat vol van dwaasheid en ongerijmdheid. En dat komt alleen door het vooroordeel dat Israël geen eigen identiteit meer zou hebben en dat de profetie van Israël afgetrokken en pasklaar voor de kerk gemaakt moet worden. En dat terwijl heel de Openbaring bol staat van verwijzingen naar de profeten!
Maar intussen heeft dit de eeuwen door wel rampzalige gevolgen voor Israël gehad met de holocost als dieptepunt. 'Maar nu de vermoorden blijken te leven, wat moeten wij dan nog? 'De leeggeroofde huizen van de vermoorde Joden zullen tot een getuigenis zijn tegen de leegstromende kerken van het ‘çhr’ West Europa tot in eeuwigheid’ ( prof.A.v/d.Beek )

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 19:27

Ah, ik had niet door dat je positie was om een speciale status voor het Joodse volk te bepleiten. Ik geloof zeker dat Israël bij de wederkomst van Christus een bijzondere rol zal spelen.

En ik bedoel met een symbolische schepping dat dit een verhaal was om de oorsprong van de aarde voor de toenmalige generaties op symbolische wijze weer te geven. Inmiddels weten we dat een letterlijke lezing van de eerste boeken van Genesis niet mogelijk is, en volgens mij ook helemaal niet nodig.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 26 sep 2016 22:06

Blade Straight:
Ah, ik had niet door dat je positie was om een speciale status voor het Joodse volk te bepleiten. Ik geloof zeker dat Israël bij de wederkomst van Christus een bijzondere rol zal spelen.
En ik bedoel met een symbolische schepping dat dit een verhaal was om de oorsprong van de aarde voor de toenmalige generaties op symbolische wijze weer te geven. Inmiddels weten we dat een letterlijke lezing van de eerste boeken van Genesis niet mogelijk is, en volgens mij ook helemaal niet nodig.

Ereunao:
Het is allerminst mijn bedoeling om bijbelse beloften politiek te gaan vertalen; het gaat mij om de plaats die Israël volgens de profetie inneemt in het heilsplan van God. Maar hoe Hij dat praktisch in gaat vullen weten wij niet.
En ik weet ook wel dat de interpretatie van Gen.1-10 niet zo simpel is als velen denken. Maar dat is wat anders dan alles a-priori symbolisch te verklaren

Gebruikersavatar
Holst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2016 15:05

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Holst » 29 okt 2016 17:36

Bladestraight
Je zal het met me eens zijn dat een profetie zoals in Openbaringen anders verstaan en geïnterpreteerd moet worden dan een geschiedenis zoals de opstanding van Christus.


Ik denk niet dat je geschiedenis en profetie moet vergelijken. Als we gaan kijken naar de oudtestamentische profetieën dan zien we dat een deel van de profetieën is uitgekomen en een deel nog niet. denk jij dat Jesaja 53 niet symbolisch is, maar Jesaja 52 wel?
Please, correct me if i'm wrong!

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor BladeStraight » 29 okt 2016 18:38

Holst schreef:
Ik denk niet dat je geschiedenis en profetie moet vergelijken. Als we gaan kijken naar de oudtestamentische profetieën dan zien we dat een deel van de profetieën is uitgekomen en een deel nog niet. denk jij dat Jesaja 53 niet symbolisch is, maar Jesaja 52 wel?


Ik denk dat beiden niet symbolisch zijn en dat beiden al zijn uitgekomen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Holst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2016 15:05

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Holst » 29 okt 2016 19:45

Jesaja 52:8-12, waarneer is dit uitgekomen? Ik kan mij niet herinneren dat ik Jezus heb gezien. Als we de evangeliën lezen lijkt het mij duidelijk dat Jeruzalem niet door de Christus was verlost. bovendien lopen er nog steeds onbesneden en onreine mensen door de stad, dit is niet het geval volgens Jesaja 52:1.

In het nieuwe testament worden er veel profetieën vervuld, maar lang niet alle oudtestamentische profetieën zijn vervuld. In de Openbaringen zijn veel oudtestamentische profetieën terug te vinden die nog niet vervuld zijn. Doordat veel profetieën wel letterlijk zijn uitgekomen geloof ik niet dat de andere profetieën symbolisch zijn. Wel geloof ik dat bijv. Johannes gebruikt symbolen gebruikt om wezens e.d. te omschrijven die op aarde niet voorkomen.

Ik geloof daarom dat alle profetieën in de bijbel uit zullen komen. Dus christus komt terug omdat dit geprofeteerd is in o.a.:
Jesaja 9:5-6, Jesaja 11, Jeremia 3:17, Daniël 7:13-14 en 27, Zacharia 14:3-4, Openbaringen 19:11 tot 20:3.
Er zullen ongetwijfeld nog meer profetieën zijn over dit onderwerp.

Vraagje Blade, hoe ziet jij dan de terugkomst.

Mijn dominee heeft mij dit nooit willen uitleggen.
Please, correct me if i'm wrong!

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor BladeStraight » 30 okt 2016 21:12

Holst schreef:Jesaja 52:8-12, waarneer is dit uitgekomen? Ik kan mij niet herinneren dat ik Jezus heb gezien. Als we de evangeliën lezen lijkt het mij duidelijk dat Jeruzalem niet door de Christus was verlost. bovendien lopen er nog steeds onbesneden en onreine mensen door de stad, dit is niet het geval volgens Jesaja 52:1.


Dat lijkt me een verwijzing naar zowel de terugkering uit Babel (het uitgaan uit de onreine plaats slaat daar op) als in een vergezicht op de komst van Christus. Zoals vaak in de Bijbel zijn er twee verschillende lagen in profetieën, met name bij Jesaja. In de eerste plaats gaat het over de uittocht uit Babel en het terugkeren in het Beloofde land. In de tweede plaats gaat het over de uittocht uit de zonde, en de komst van Christus. Babel wordt ook regelmatig gelijk gesteld met de zondige wereld.[/quote]

In het nieuwe testament worden er veel profetieën vervuld, maar lang niet alle oudtestamentische profetieën zijn vervuld. In de Openbaringen zijn veel oudtestamentische profetieën terug te vinden die nog niet vervuld zijn. Doordat veel profetieën wel letterlijk zijn uitgekomen geloof ik niet dat de andere profetieën symbolisch zijn. Wel geloof ik dat bijv. Johannes gebruikt symbolen gebruikt om wezens e.d. te omschrijven die op aarde niet voorkomen.

Ik geloof daarom dat alle profetieën in de bijbel uit zullen komen. Dus christus komt terug omdat dit geprofeteerd is in o.a.:
Jesaja 9:5-6, Jesaja 11, Jeremia 3:17, Daniël 7:13-14 en 27, Zacharia 14:3-4, Openbaringen 19:11 tot 20:3.
Er zullen ongetwijfeld nog meer profetieën zijn over dit onderwerp.

Vraagje Blade, hoe ziet jij dan de terugkomst.

Mijn dominee heeft mij dit nooit willen uitleggen.



Ik geloof eveneens dat er nog onvervulde profetieën zijn. En dat Christus weder zal komen op de wolken en dat alle oog Hem zien zal en aanbidden. Of de heuvel nu daadwerkelijk splijt of niet.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor mohamed » 30 okt 2016 21:54

*Verwijderd door moderator. Dit heb je eerder hierboven al gemeld.*

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 31 okt 2016 08:31

*Off topic ; het gaat hier niet over de doop*

Dies

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Dies » 31 okt 2016 09:22

*Off topic ; het gaat hier niet over de doop*


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten