Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor gravo » 20 jun 2019 14:13

Geytenbeekje schreef:(...) Ik vind het wel schokkend om dit van je te lezen

Schokkend? Weer die dramatische toon. Valt het jezelf ook niet op dat je alleen maar weer ingaat op wat ik over homo's zeg? De rest komt niet meer aan de orde.

De kerken lopen leeg, nieuwe vormen van geloof en samenkomen dienen zich aan, een hele generatie maakt duidelijk andere keuzes dan voorheen, we hebben het dus over een kanteling in de geschiedenis van de Nederlandse kerken......en het enige dat blijkbaar telt is de zorg om homo's die er vrij onbezorgd voor kiezen om elkaar trouw te blijven, nota bene in de kerk!

Ik snap die obsessie echt niet.
Homo's doen niemand kwaad. Of telt dat niet?
Overzie de geschiedenis eens van deze groep mensen. Naast 6 miljoen joden die werden vernietigd, zijn er ook zeer veel homo's gedood onder het fascisme. De gekweekte antipathie heeft er vast bij geholpen.
Voor mij hoort afkeer van homo's, in welke vrome vorm het ook wordt gegoten, tot het gevaarlijke terrein van veel onchristelijke groeperingen. Homohaat. Dat is pas schokkend.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Geytenbeekje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Geytenbeekje » 20 jun 2019 22:31

gravo schreef:Schokkend? Weer die dramatische toon. Valt het jezelf ook niet op dat je alleen maar weer ingaat op wat ik over homo's zeg? De rest komt niet meer aan de orde.

De kerken lopen leeg, nieuwe vormen van geloof en samenkomen dienen zich aan, een hele generatie maakt duidelijk andere keuzes dan voorheen, we hebben het dus over een kanteling in de geschiedenis van de Nederlandse kerken......en het enige dat blijkbaar telt is de zorg om homo's die er vrij onbezorgd voor kiezen om elkaar trouw te blijven, nota bene in de kerk!

Ik snap die obsessie echt niet.
Homo's doen niemand kwaad. Of telt dat niet?
Overzie de geschiedenis eens van deze groep mensen. Naast 6 miljoen joden die werden vernietigd, zijn er ook zeer veel homo's gedood onder het fascisme. De gekweekte antipathie heeft er vast bij geholpen.
Voor mij hoort afkeer van homo's, in welke vrome vorm het ook wordt gegoten, tot het gevaarlijke terrein van veel onchristelijke groeperingen. Homohaat. Dat is pas schokkend.

gravo

Ik heb niets tegen de LHBT groep maar voor mij staat het pal boven water dat het uitleven van de geaardheid door het te doen met elkaar een hele grote zonde is.
De LHBT verdient een plaats in vol met liefde en respect maar ook een plaats waar men elkaar op de grenzen van Gods wet dus ook Gods liefde gewezen moet worden.
Of wil je de tien Geboden ook laten schrappen ?
Dat kerken leeg lopen heeft niets met het Evangelie te maken.
Van nature willen we er allemaal niets mee te maken hebben.
Maar dat terugdringen doe je niet door er een hip festijn van te maken maar door eenvoudig het Woord te bedienen.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 21 jun 2019 00:11

Geytenbeekje schreef:Ik heb niets tegen de LHBT groep maar voor mij staat het pal boven water dat het uitleven van de geaardheid door het te doen met elkaar een hele grote zonde is.
De LHBT verdient een plaats in vol met liefde en respect maar ook een plaats waar men elkaar op de grenzen van Gods wet dus ook Gods liefde gewezen moet worden.
Of wil je de tien Geboden ook laten schrappen ?
Dat kerken leeg lopen heeft niets met het Evangelie te maken.
Van nature willen we er allemaal niets mee te maken hebben.
Maar dat terugdringen doe je niet door er een hip festijn van te maken maar door eenvoudig het Woord te bedienen.

"Het doen met elkaar" daar gaat het dus allemaal om.

Hoe vaak wordt er eigenlijk gewaarschuwd in de kerk tegen verkeerde seks in het huwelijk?
Dat komt ook voor: mannen met vrouwen schandelijkheid bedrijvende om een bekende Bijbeltekst even te parafraseren. Dominantie, misbruik, onvrijwillige seks, alle mogelijke excessen op dit gebied!
Nooit iets over gehoord! Want de norm voor gehuwden is dat seks daarin is toegestaan. Maar hoe dan, wanneer dan, waarom dan...is geen thema. Omdat het kennelijk bij de basis wel goed zit, dus nou ja....laat zitten.

Hoe vaak wordt er eigenlijk gewaarschuwd tegen (pogingen tot) seks tussen heterofiele jongeren? Waarom is samenwonen niet meer zo'n groot probleem? Waarom is seks voor het huwelijk weliswaar niet aan te raden, maar leidt dit nooit tot dezelfde morele verontwaardiging als die homofielen te beurt valt?
Nou ja, het is de gewoonste zaak van de wereld toch? Elke jongen, elk meisje verlangt toch...
Omdat het kennelijk bij de basis wel goed zit, dus nou ja....laat zitten.

Maar homofielen die seks hebben...dat is altijd dat hele, hele erge. Dat is altijd een gruwel, altijd een zonde, altijd een overtreding. Maakt niet uit onder welke omstandigheden, maakt niet uit wat het alternatief dan zou betekenen (een leven zonder seks), het oordeel ligt vast, het vernietigende oordeel. Dan is het opeens: uitleven, losbandig, smerig, vies, onnatuurlijk, schandelijk, slecht, ongehoorzaam, kwaad. Dan laten we ons opeens ontglippen dat dit in de Tien Geboden vermeld zou staan, dan is geen steen te groot om niet geworpen te worden, dan verwijten we LHBT mensen, waarvan we hypocriet zeggen dat we niets tegen ze hebben, opeens gruwelijke, afschuwelijke zonden en misstanden...héle, héle grote zonden. Erger is er niet. Nee, verschrikkelijker gaat het niet worden.

Ik ga er niet in mee. Ik laat levens van andere mensen, die in alle opzichten getekend worden door hun geaardheid, wat in mijn ogen een gegeven is (gegeven door Wie eigenlijk) niet zomaar verwoorden en verworden tot zondige, eerloze, goddeloze levens.
Die enorme zware veroordelingen, die we alleen weten te reserveren voor homofielen die seks hebben, dienen volgens mij een ander doel. Het is de oude reflex: iemand die fundamenteel anders is, pruimen we niet. Iemand die een voor ons onbegrijpelijke afwijking heeft is gevaarlijk, vreemd, onvoorspelbaar. We willen afstand houden en grijpen dankbaar elke aanleiding aan om die afstand in de praktijk te brengen. In dit geval een handvol Bijbelteksten die we zonder enige relativering, ten volle en zonder een moment met de ogen te knipperen, toepassen op een homofiel die seks heeft. Zo krijgen we iemand aan de leiband. Zo houden we hem in bedwang. Het is in feite een machtskwestie. Een praktijk van afstoten en uitstoten uit de gemeenschap, zoals we dat kennen uit het heidendom.

Al eerder heb ik gewezen op de gebrekkige antwoorden die we aanbieden aan deze mensen, wetend dat een leven zonder seks maar voor weinig mensen is weggelegd. Een ongemakkelijke waarheid die ertoe zou kunnen leiden dat we toch enige ruimte geven voor verbinding, liefde, samen zijn, samenwonen en samen intiem zijn van twee mensen van gelijk geslacht.

Maar nee, daar komen we helemaal niet aan toe. Daar willen we niet aan toe komen. Want we houden het liever bij die onwerkbare, maar principiële mantra, die ons als gemeenschap het meest beschermt: het kan niet, het mag niet en als je er anders over denkt...daar is het gat van de deur.
Want dat is de onvermijdelijke praktijk van zo'n stellingname. Hoezeer we ook slijmen dat we "niets tegen de LHBT groep (!) van mensen hebben", we laten het er maar bij, wanneer iemand niet veel anders meer kan dan zijn biezen pakken met degene waar hij of zij van houdt.
Maar voor dat drama (zowel voor hen als voor hun familie) voelen we ons niet meer verantwoordelijk.
De volle verantwoordelijkheid wordt alleen maar bij homofielen gelegd. Eigen schuld, dikke bult. We wassen onze handen in onschuld.

Natuurlijk, ik weet hoe de discussie gaat: maar wij doen wat God wil! God verbiedt het, dus ja, wat wil jij dan nog? Tegen God ingaan?

Was het maar zo handzaam en gemakkelijk. Ik heb het idee dat de God die hier te berde wordt gebracht verdacht veel lijkt op de personen die Hem zo ter sprake brengen. Het is de God die het goed voor heeft met ons allen, die ons (ach en wee, wij zijn de grootste der zondaars) tóch wil vergeven, ook al vallen wij keer op keer weer in dezelfde fout, maar zodra het gaat om een jong, vitaal mens die verliefd wordt (soms zelfs tot eigen verrassing of ongemak) op iemand van hetzelfde geslacht en uiteindelijk het bed deelt, omdat hij zijn leven voortaan met diegene wil voortzetten, dan verandert deze God, die zoveel geduld heeft met ons (de mensen aan de juiste kant van de streep) opeens in een tierende en vernietigende Straffer. Gruwelijk! Alle geboden overtreden! Hele grote zonde! Wij helpen graag mee om de vreselijkste straffen voor Hem ten uitvoer te brengen. Daar zijn we dan weer wel voor te porren: homofielen brandmerken als we weten dat ze seks hebben gehad.
De vraag is dan maar helemaal of die 7 x 70 maal vergeven wel opgaat voor deze echt allergrootste der zondaren! We zijn nogal gauw klaar met een homofiel die toegeeft niet zonder seksualiteit te kunnen leven. Weg met deze!

Weet je, ik doe dit allemaal af als het kwalijke gevolg van een vals godsbeeld. Ik geloof hier geen biet van. Ik heb vertrouwen dat het anders is.
Zo ken ik God niet.
En daarom maak ik ook andere keuzes als het gaat om de vraag of homofielen in liefde en trouw mogen samenwonen. Ik vind dat het wél kan.

gravo

Geytenbeekje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Geytenbeekje » 21 jun 2019 08:58

gravo schreef:"Het doen met elkaar" daar gaat het dus allemaal om.

Hoe vaak wordt er eigenlijk gewaarschuwd in de kerk tegen verkeerde seks in het huwelijk?
Dat komt ook voor: mannen met vrouwen schandelijkheid bedrijvende om een bekende Bijbeltekst even te parafraseren. Dominantie, misbruik, onvrijwillige seks, alle mogelijke excessen op dit gebied!
Nooit iets over gehoord! Want de norm voor gehuwden is dat seks daarin is toegestaan. Maar hoe dan, wanneer dan, waarom dan...is geen thema. Omdat het kennelijk bij de basis wel goed zit, dus nou ja....laat zitten.

Hoe vaak wordt er eigenlijk gewaarschuwd tegen (pogingen tot) seks tussen heterofiele jongeren? Waarom is samenwonen niet meer zo'n groot probleem? Waarom is seks voor het huwelijk weliswaar niet aan te raden, maar leidt dit nooit tot dezelfde morele verontwaardiging als die homofielen te beurt valt?
Nou ja, het is de gewoonste zaak van de wereld toch? Elke jongen, elk meisje verlangt toch...
Omdat het kennelijk bij de basis wel goed zit, dus nou ja....laat zitten.

Maar homofielen die seks hebben...dat is altijd dat hele, hele erge. Dat is altijd een gruwel, altijd een zonde, altijd een overtreding. Maakt niet uit onder welke omstandigheden, maakt niet uit wat het alternatief dan zou betekenen (een leven zonder seks), het oordeel ligt vast, het vernietigende oordeel. Dan is het opeens: uitleven, losbandig, smerig, vies, onnatuurlijk, schandelijk, slecht, ongehoorzaam, kwaad. Dan laten we ons opeens ontglippen dat dit in de Tien Geboden vermeld zou staan, dan is geen steen te groot om niet geworpen te worden, dan verwijten we LHBT mensen, waarvan we hypocriet zeggen dat we niets tegen ze hebben, opeens gruwelijke, afschuwelijke zonden en misstanden...héle, héle grote zonden. Erger is er niet. Nee, verschrikkelijker gaat het niet worden.

Ik ga er niet in mee. Ik laat levens van andere mensen, die in alle opzichten getekend worden door hun geaardheid, wat in mijn ogen een gegeven is (gegeven door Wie eigenlijk) niet zomaar verwoorden en verworden tot zondige, eerloze, goddeloze levens.
Die enorme zware veroordelingen, die we alleen weten te reserveren voor homofielen die seks hebben, dienen volgens mij een ander doel. Het is de oude reflex: iemand die fundamenteel anders is, pruimen we niet. Iemand die een voor ons onbegrijpelijke afwijking heeft is gevaarlijk, vreemd, onvoorspelbaar. We willen afstand houden en grijpen dankbaar elke aanleiding aan om die afstand in de praktijk te brengen. In dit geval een handvol Bijbelteksten die we zonder enige relativering, ten volle en zonder een moment met de ogen te knipperen, toepassen op een homofiel die seks heeft. Zo krijgen we iemand aan de leiband. Zo houden we hem in bedwang. Het is in feite een machtskwestie. Een praktijk van afstoten en uitstoten uit de gemeenschap, zoals we dat kennen uit het heidendom.

Al eerder heb ik gewezen op de gebrekkige antwoorden die we aanbieden aan deze mensen, wetend dat een leven zonder seks maar voor weinig mensen is weggelegd. Een ongemakkelijke waarheid die ertoe zou kunnen leiden dat we toch enige ruimte geven voor verbinding, liefde, samen zijn, samenwonen en samen intiem zijn van twee mensen van gelijk geslacht.

Maar nee, daar komen we helemaal niet aan toe. Daar willen we niet aan toe komen. Want we houden het liever bij die onwerkbare, maar principiële mantra, die ons als gemeenschap het meest beschermt: het kan niet, het mag niet en als je er anders over denkt...daar is het gat van de deur.
Want dat is de onvermijdelijke praktijk van zo'n stellingname. Hoezeer we ook slijmen dat we "niets tegen de LHBT groep (!) van mensen hebben", we laten het er maar bij, wanneer iemand niet veel anders meer kan dan zijn biezen pakken met degene waar hij of zij van houdt.
Maar voor dat drama (zowel voor hen als voor hun familie) voelen we ons niet meer verantwoordelijk.
De volle verantwoordelijkheid wordt alleen maar bij homofielen gelegd. Eigen schuld, dikke bult. We wassen onze handen in onschuld.

Natuurlijk, ik weet hoe de discussie gaat: maar wij doen wat God wil! God verbiedt het, dus ja, wat wil jij dan nog? Tegen God ingaan?

Was het maar zo handzaam en gemakkelijk. Ik heb het idee dat de God die hier te berde wordt gebracht verdacht veel lijkt op de personen die Hem zo ter sprake brengen. Het is de God die het goed voor heeft met ons allen, die ons (ach en wee, wij zijn de grootste der zondaars) tóch wil vergeven, ook al vallen wij keer op keer weer in dezelfde fout, maar zodra het gaat om een jong, vitaal mens die verliefd wordt (soms zelfs tot eigen verrassing of ongemak) op iemand van hetzelfde geslacht en uiteindelijk het bed deelt, omdat hij zijn leven voortaan met diegene wil voortzetten, dan verandert deze God, die zoveel geduld heeft met ons (de mensen aan de juiste kant van de streep) opeens in een tierende en vernietigende Straffer. Gruwelijk! Alle geboden overtreden! Hele grote zonde! Wij helpen graag mee om de vreselijkste straffen voor Hem ten uitvoer te brengen. Daar zijn we dan weer wel voor te porren: homofielen brandmerken als we weten dat ze seks hebben gehad.
De vraag is dan maar helemaal of die 7 x 70 maal vergeven wel opgaat voor deze echt allergrootste der zondaren! We zijn nogal gauw klaar met een homofiel die toegeeft niet zonder seksualiteit te kunnen leven. Weg met deze!

Weet je, ik doe dit allemaal af als het kwalijke gevolg van een vals godsbeeld. Ik geloof hier geen biet van. Ik heb vertrouwen dat het anders is.
Zo ken ik God niet.
En daarom maak ik ook andere keuzes als het gaat om de vraag of homofielen in liefde en trouw mogen samenwonen. Ik vind dat het wél kan.

gravo

Kennelijk zit het je heel hoog
Ik ben absoluut met je eens dat we de liefde/zonde (net hoe je het benoemen wil ) van de LHBT kunnen overschatten ten opzichte van andere zonden.
Dat is niet mijn bedoeling maar wat ik wilde is een voorbeeld geven waarbij mensen heel snel aan hun eigen denken.
Ik ben zo dus ik mag zo leven ook.
Ik denk als we zo zien naar de vervolgde christenen dat wij allen hier in Nederland we best mogen schamen in welke genot we willen leven.
Ik geef geen valse godsbeeld, ik vind het eerder goedkoop en inhoudsloos als mensen weten hoe ze elkaar moeten veroordelen. Maar het is ook inhoudsloos en oppervlakkig als we niet elkaar in liefde wijzen op wat de Bijbel te zeggen heeft. God heeft niet voor niets regels en wetten gegeven niet om te straffen maar om Zijn liefde te betuigen.
En ja God vergeeft alles als we vragen om vergeving en een echt berouw hebben maar als je ondertussen door gaat met de zonden waar je berouw geuit hebt, hoeveel berouw heb je dan ?

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 21 jun 2019 12:20

Geytenbeekje schreef:Kennelijk zit het je heel hoog (...)

Dat klopt. Mij gaat het om de behandeling van personen met een homofiele geaardheid. Die is vaak beneden peil, omdat er jegens hen zoveel uitgesproken en onuitgesproken verwijt doorklinkt in de theologische stellingname.
Ik beschouw seksualiteit als zodanig niet zondig of verkeerd en dat geldt voor mij voor alle mensen. Vervolgens gaat het over de grenzen die bij seksualiteit terecht in acht genomen moeten worden
Mijn standpunt is puur praktisch en pastoraal, gebaseerd op voorbeelden waar het volstrekt mis is gegaan in de bejegening van mensen. Daarom maak ik daar het belangrijkste punt van.
In dit geval laat ik me dus niet leiden door mogelijke Bijbelteksten die een andere richtlijn zouden kunnen opleveren. Ik baseer de ruimte die ik anderen hierin gun namelijk ook op de Bijbel. Wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen.

gravo

naamloos
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2019 12:15

Pcrtje schreef:Het gaat de laatste tijd heel erg hard met de GKv, en mijns inziens niet zozeer in de goede richting. Graag wil ik even een korte opsomming geven van hetgeen mij in de afgelopen maanden is opgevallen.
  • In verscheidene gemeenten zijn de eerste vrouwen in het ambt bevestigd - naar mijn mening een onbijbelse ontwikkeling - maar wat nog erger is, is dat er gemeenten zijn die zich genoodzaakt voelen vrouwen toe te laten omdat er nauwelijks genoeg mannen te vinden zijn. Hoe kan het dat er steeds minder mannen voor het ambt beschikbaar zijn en dat gemeenten hun vacatures niet meer kunnen vullen?
  • De voorbereidingen voor een fusie met de NGK zijn in volle gang. Ik vraag me dan af: zijn ze niet vergeten dat de NGK en GKv vanaf 1967 niet voor niets gescheiden optrokken? De dominees die zich vereenden middels de Open Brief zijn niet voor niets afgezet!
  • In de afgelopen maanden heb ik met een aantal GKv-jongeren gesproken. Kennis van de gereformeerde leer en van basale zaken zoals bijvoorbeeld zondekennis, de menselijke verdorvenheid, vergeving van zonden, het eenzijdige godswerk en uitverkiezing is er nauwelijks. Geen van de jongeren die ik sprak gaf aan ooit van de belijdenisgeschriften / Drie Formulieren van Enigheid te hebben gehoord. Het remonstrantse denken dringt diep door in de generatie die nu tussen de 0 en pak 'm beet 30 is.
  • In het RD stond vorige week nog een artikel met een schrikbarende conclusie: "In de kerk moet het volgens een meerderheid van hen vooral gaan over christen-zijn in het dagelijks leven en over wat de mens van God kan leren. Niemand van de ruim 300 deelnemers vinkte aan dat hij of zij het in de nieuwe kerk wil hebben over een geloofsthema als de 'vergeving van zonden'". Ik vind het mooi om te zien dat deze jongeren hun christen-zijn dagelijks willen uitdragen, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat velen nauwelijks begrijpen wat hun geloofsinhoud is. Hoe staat het ervoor met de overdracht van de gereformeerde leer? Wordt er nog goede catechisatie gegeven?
  • In de laatste twee diensten die ik bijwoonde werd geen enkele psalm gezonden. Eerlijk: ik vind dat er heus mooie Opwekkingsliederen zijn, maar dat de psalmen die zo het gereformeerde leven tekenen steeds meer ontbreken vind ik een zorgwekkende ontwikkeling.
  • In Middelburg is een getrouwd homostel dat eerst onder de tucht stond, toegelaten aan het avondmaal. Een kwart (!) van de gemeente is daardoor vertrokken. Worden er hier onder de invloed des tijdsgeestes niet steeds meer onbijbelse zaken doorgedrukt/doorgedramd? Zelfs als dit leidt tot het vertrek van talloze gemeenteleden?
  • In veel gemeenten wordt de middagdienst steeds slechter bezocht en er zijn al een paar gemeenten die 's middags geen diensten meer beleggen omdat er te weinig mensen komen opdagen. Is er geen behoefte meer aan?

Zijn er forumleden die mijn zorgen delen of denken jullie dat het wel meevalt?

Dat zal plaatselijk toch wel verschillen denk ik? Zelf vind ik de verschuivingen juist de goede kant op gaan.
In onze regio werken PKN, CGK, GKv, en de evangelische gemeente regelmatig samen.
Af en toe zijn er ook gezamelijke diensten. Die richting lijkt mij meer in overeenstemming met de Bijbel dan al die afgescheiden clubjes.

* Ik ga maar even niet in op vrouwen in het ambt, daar hebben we een ander topic voor. viewtopic.php?f=2&t=29161&start=1245
Dat er vrouwen worden toegelaten bij gebrek aan mannen .... ja, dat vind ik minstens even erg. Maar wel om een andere reden dan jij.
Vrouwen bij gebrek aan ''beter'', tweede keus, het zijn en blijven tweederangsmensen.
Zelf zou ik om die reden bedanken voor de ''eer'' want soms moet je gewoon een statement maken.
* Ik vind het een prima ontwikkeling, om ondanks onderlinge verschillen van inzicht met elkaar te fuseren.
Elkaar verdragen zoals de Bijbel ons oproept is niet zo moeilijk als je het met elkaar eens bent.
En het is ook niet zo moeilijk als men zich eerst heeft afgescheiden vanwege verschil van inzicht. Van een afstandje is dat goed te doen.
* De dingen die je opnoemt gaat naar mijn mening helemaal niet over de basale kennis, maar over de gereformeerde leer.
En de gereformeerde leer is gelukkig niet de basis voor het Christelijk geloof want dat is Jezus Christus zelf.
Hoe rechter in de leer, hoe verder van de Heer, en dat merk je aan de sfeer zei Timmie zijn oma. En dat lijkt me correct.
Het lijkt erop dat de Bijbel (natuurlijk wel de enige echte goede gereformeerde interpretatie ervan) belangrijker is dan God.
Daarbij lees ik een vooraanname dat remonstrants foute boel is.
Ongetwijfeld zullen er foute elementen in zitten, maar ik ga er van uit dat er in elke leer foute elementen zitten.
* Jakobus had ook al zo'n schrikbarende conclusie getrokken. Zonder werken is het geloof (in wat voor leer dan ook) dood.
Dat lees je in de hele Bijbel terug trouwens. De theorie is bedoeld voor de praktijk.
Wie zijn geloofsinhoud uitleeft zal dat ook best onder woorden kunnen brengen al is het dan misschien niet in de traditonele gereformeerde taal (wat trouwens maar een splintergroepering is van het hele christendom).
En gelukkig hoeven we geen theologie examen af te leggen om het koninkrijk Gods te mogen binnengaan. Zij die zijn woorden doen zullen het koninkrijk beërven. En mensen leren vaak meer van de christelijke levenshouding dan van een goede catechisatieles.
* Ik vind dat er heus wel mooie Psalmen zijn, maar ik maak me totaal geen zorgen als er meest andere liederen gezongen worden.
De Psalmen zijn onder het oude verbond ontstaan. Gelovigen worden opgeroepen het nieuwe verbond te dienen.
viewtopic.php?f=2&t=31758&start=75
Ik snap je zorgen totaal niet, dan zul je toch echt met iets inhoudelijks moeten komen. Nu lijkt het alleen maar om traditie te gaan.
Op zich heb ik niets tegen traditie, maar het gewicht wat jij er aan hangt lijkt me in zichzelf niks 'zorgwekkends'.
* Het is toch normaal om met de tijd(geest) mee te gaan! Gewoon de morele Bijbelse principes toepassen op alle situaties in onze werkelijkheid.
Dat een kwart van de gemeente vertrekt .... ach ja, het vrome volk! :mrgreen: (daar maak ik me meer zorgen over eerlijk gezegd)
* Ook dat snap ik niet. Je bent 's morgens bij elkaar geweest, waarom 'moet' dat een paar uur later weer?
Dat heeft naar mijn mening niks met behoefte te maken. Ik ga ook niet 2x per dag bij vrienden/familie op bezoek.
Om wat te leren hoef ik ook niet persé naar een dienst, en God blijft niet achter in het kerkgebouw. Hij is altijd bij ons.
Maar degenen die wél 2x willen kunnen misschien gewoon over de kerkmuren heenstappen en met elkaar een dienst houden.
Dan laat je de ene zondag een PKN voorganger preken, de volgende keer een CGK-er, daarna een GKV-er en wat er nog meer in omloop is.

Dus nee, ik deel je zorgen in het geheel niet. Eerder vind ik het zorgelijk dat mensen zich om zulke dingen zorgen maken.
Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen

MoesTuin
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2019 19:27

Prachtige ware reactie.
Wat inderdaad religie met mensen wel niet te weeg brengt is schrikbarend.
En wat vertroostend en rijk is wat de Heer Jezus met mensen te weeg brengt door de kracht en de werking van de heilige Geest doorrrr het Geloof...
Religie en Jezus botsen maar al te vaak met elkaar.
Als je goed oplet zie je het werk wat God begonnen is nooit zal stoppen maar altijd zal doorgaan, niet in de sfeer van religie maar juist vaak zo via geheel andere wegen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Terug naar “[Religie] - Bijbel en Dogmatiek”