Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor MoesTuin » 15 nov 2019 16:14

Geytenbeekje schreef:Ja, maar dat heeft er voor gezorgd dat er een hele kaalslag kwam in de liturgie en preek.
Waar er niet gewaarschuwd wordt voor zonde en duivel kan je niet zeggen dat het Gods huis is.


Al die kerknaam bordjes waaien vanzelf weg door Gods Geest.....bij de laatste storm...

luister maar eens viewtopic.php?f=2&t=28767&start=165#top
een eenvoudige PKN gemeente ...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Race406 » 15 nov 2019 17:43

Geytenbeekje schreef:Ja, maar dat heeft er voor gezorgd dat er een hele kaalslag kwam in de liturgie en preek.
Waar er niet gewaarschuwd wordt voor zonde en duivel kan je niet zeggen dat het Gods huis is.
Ik spreek redelijk veel mensen en predikanten uit de (voormalig) Gereformeerde Kerk synodaal.
Wat me daarin opvalt is dat er steeds meer en steeds vaker wordt gevoeld dat men de tijd van "alles moet makkelijk en leuk zijn" achter zich aan het laten is. Het moet in de kerk weer ergens over gaan. Voorbeeld: steeds vaker komen er in de diensten de Catechismuspreken weer aan de orde. Bij een verkondiging waar het echt weer ergens over gaat zie je het kerkbezoek ook weer toenemen. Dus niet alles wat Gereformeerd heet is meteen niet goed.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Geytenbeekje » 15 nov 2019 18:55

Race406 schreef:Ik spreek redelijk veel mensen en predikanten uit de (voormalig) Gereformeerde Kerk synodaal.
Wat me daarin opvalt is dat er steeds meer en steeds vaker wordt gevoeld dat men de tijd van "alles moet makkelijk en leuk zijn" achter zich aan het laten is. Het moet in de kerk weer ergens over gaan. Voorbeeld: steeds vaker komen er in de diensten de Catechismuspreken weer aan de orde. Bij een verkondiging waar het echt weer ergens over gaat zie je het kerkbezoek ook weer toenemen. Dus niet alles wat Gereformeerd heet is meteen niet goed.

Ja oke, Aan de andere kant zijn er ook wel kerken waar er maar 1 dienst is.
Maar goed, fijn dat men inziet dat het anders moet.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor MoesTuin » 15 nov 2019 20:16

Geytenbeekje schreef:Ja oke, Aan de andere kant zijn er ook wel kerken waar er maar 1 dienst is.

Dus.....??
Of bekijk het anders.
Wees blij dat er 1 dienst nog is....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2019 00:13

Geytenbeekje schreef:Ja, maar dat heeft er voor gezorgd dat er een hele kaalslag kwam in de liturgie en preek.
Waar er niet gewaarschuwd wordt voor zonde en duivel kan je niet zeggen dat het Gods huis is.


Dat vraag ik me af. Ik hoor ook wel eens dat juist het opgaan in de PKN wel eens een averechts effect op de GKN heeft gehad. Dat het evangelie er juist weer meer ging klinken soms. (Ps. “Het evangelie” is niet hetzelfde als “waarschuwen voor zonde en duivel”
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Geytenbeekje » 16 nov 2019 09:07

Marnix schreef:Dat vraag ik me af. Ik hoor ook wel eens dat juist het opgaan in de PKN wel eens een averechts effect op de GKN heeft gehad. Dat het evangelie er juist weer meer ging klinken soms. (Ps. “Het evangelie” is niet hetzelfde als “waarschuwen voor zonde en duivel”

Ja maar het Evangelie is tweesnijdend, dus zonde benoemen maar ook dat er vergeving (nodig) is.
Je zelf wegzetten en groot van de Heere spreken, Je kruis op je dragen met eventuele smaad en spot op je.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Geytenbeekje » 16 nov 2019 09:08

[code][/code]
MoesTuin schreef:Dus.....??
Of bekijk het anders.
Wees blij dat er 1 dienst nog is....

Als er eerder 2 diensten zijn kan je niet blij wezen dat er dan nog maar 1 dienst is.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor MoesTuin » 16 nov 2019 10:16

Geytenbeekje schreef:[code][/code]
Als er eerder 2 diensten zijn kan je niet blij wezen dat er dan nog maar 1 dienst is.

Dat heet dankbaarheid voor wat er nog is....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Geytenbeekje » 16 nov 2019 10:23

MoesTuin schreef:Dat heet dankbaarheid voor wat er nog is....

Ja zo kan je het zien, ik zie dat niet zo.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor MoesTuin » 18 nov 2019 09:51

Geytenbeekje schreef:Ja zo kan je het zien, ik zie dat niet zo.

Wat is voor jou de meerwaarde (voor als er één dienst is) voor nog een tweede, of zoals heel vroeger een 3e dienst op één dag?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor gravo » 28 dec 2019 12:54

Dit lijkt wel erg veel op het topic over de CGK! Want wat lees ik in (27-12-2019) in Trouw?

In de behoudende gereformeerd-vrijgemaakte kerk is een actie gaande tegen de mogelijkheid voor vrouwen om dominee te worden of lid van de kerkeraad. Zo’n duizend gelovigen roepen het landelijke kerkbestuur op terug te komen van zijn beslissing van drie jaar geleden om vrouwen toe te laten tot kansel en kerkeraad. Zij missen daarvoor bijbelse argumenten.

Het grappige is dat de groep bezwaarden van de GKV nu precies doen wat de bezwaarden in de CGK wordt verweten, namelijk dat ze zich niet houden aan een landelijk besluit.
Het geeft al met al de indruk dat het verschil van mening over dit onderwerp op geen enkele manier meer door praten, dialoog of procedurele afspraken kan worden overwonnen. Het is hard tegen hard. Zwart-wit. Buigen of barsten, "over mijn lijk".

Daarmee is ook tegelijk de uitkomst te voorspellen: de groep die qua meerderheden aan het kortste eind trekt (in de CGK zijn dat de vernieuwers, in de GKV zijn dat de bezwaarden) zullen hoe dan ook op zichzelf komen staan. Jede Konsequenz führt zum Teufel. Ze zullen hoofdschuddend (we zijn niet boos, maar verdrietig) uit de kerk stappen en, om imago-schade te voorkomen, onder luid geweeklaag melden dat ze uit de kerk gezet zijn!
Zo gaat dat altijd bij de protestantse broeders en zusters in Nederland. Want je moet toch door... en dan heb je goede marketing nodig!

Nou sterkte hoor!

Overigens vind ik de verbeten strijd voor een gelijkwaardige positie van de vrouw in de godsdienst een achterhoedegevecht. Naar mijn gevoel is die gelijkwaardigheid namelijk al op alle niveau's en in alle mogelijke denominaties een geaccepteerd gegeven geworden, vooral aangedreven door de persoonlijke ervaring die mensen hebben met de gelijkwaardigheid van man en vrouw op alle gebied in onze samenleving. Zelfs bij de meest orthodoxe gezinnen en families. Volgens mij kun je dit punt niet meer maken om daarmee een basis voor een stabiel kerkverband te creëren.
Ik vraag me af of er een blijvende markt is voor een behoudende kerkelijke gemeente die zich met name op dit punt wil profileren. Die profilering komt volgens mij vooral voor rekening van wat oudere gemeenteleden, met een beetje ouderwetse vrijgemaakte koppigheid, en op leeftijd.
Sowieso dus een aflopende zaak. Soms moet je het beestje maar bij zijn naam noemen.

Mijn advies: niet doen! Niet op jezelf gaan! Want dan ben je de komende jaren alleen maar leeftijdgenoten aan het begraven en is er geen enkele aanwas meer van binnenuit (je (klein) kinderen zien je aankomen)), laat staan van buitenaf.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Speedy » 28 dec 2019 17:00

gravo schreef:Dit lijkt wel erg veel op het topic over de CGK! Want wat lees ik in (27-12-2019) in Trouw?

In de behoudende gereformeerd-vrijgemaakte kerk is een actie gaande tegen de mogelijkheid voor vrouwen om dominee te worden of lid van de kerkeraad. Zo’n duizend gelovigen roepen het landelijke kerkbestuur op terug te komen van zijn beslissing van drie jaar geleden om vrouwen toe te laten tot kansel en kerkeraad. Zij missen daarvoor bijbelse argumenten.

Het grappige is dat de groep bezwaarden van de GKV nu precies doen wat de bezwaarden in de CGK wordt verweten, namelijk dat ze zich niet houden aan een landelijk besluit.
Het geeft al met al de indruk dat het verschil van mening over dit onderwerp op geen enkele manier meer door praten, dialoog of procedurele afspraken kan worden overwonnen. Het is hard tegen hard. Zwart-wit. Buigen of barsten, "over mijn lijk".

Daarmee is ook tegelijk de uitkomst te voorspellen: de groep die qua meerderheden aan het kortste eind trekt (in de CGK zijn dat de vernieuwers, in de GKV zijn dat de bezwaarden) zullen hoe dan ook op zichzelf komen staan. Jede Konsequenz führt zum Teufel. Ze zullen hoofdschuddend (we zijn niet boos, maar verdrietig) uit de kerk stappen en, om imago-schade te voorkomen, onder luid geweeklaag melden dat ze uit de kerk gezet zijn!
Zo gaat dat altijd bij de protestantse broeders en zusters in Nederland. Want je moet toch door... en dan heb je goede marketing nodig!

Nou sterkte hoor!

Overigens vind ik de verbeten strijd voor een gelijkwaardige positie van de vrouw in de godsdienst een achterhoedegevecht. Naar mijn gevoel is die gelijkwaardigheid namelijk al op alle niveau's en in alle mogelijke denominaties een geaccepteerd gegeven geworden, vooral aangedreven door de persoonlijke ervaring die mensen hebben met de gelijkwaardigheid van man en vrouw op alle gebied in onze samenleving. Zelfs bij de meest orthodoxe gezinnen en families. Volgens mij kun je dit punt niet meer maken om daarmee een basis voor een stabiel kerkverband te creëren.
Ik vraag me af of er een blijvende markt is voor een behoudende kerkelijke gemeente die zich met name op dit punt wil profileren. Die profilering komt volgens mij vooral voor rekening van wat oudere gemeenteleden, met een beetje ouderwetse vrijgemaakte koppigheid, en op leeftijd.
Sowieso dus een aflopende zaak. Soms moet je het beestje maar bij zijn naam noemen.

Mijn advies: niet doen! Niet op jezelf gaan! Want dan ben je de komende jaren alleen maar leeftijdgenoten aan het begraven en is er geen enkele aanwas meer van binnenuit (je (klein) kinderen zien je aankomen)), laat staan van buitenaf.

gravo

Het grote verschil is dat de bezwaarde kerkenraden van de GKV de kerkelijke weg volgen door bezwaren in te dienen en daarmee op te roepen terug te keren naar het Woord. In de CGK zijn de invoerders van de vrouw in het ambt ongehoorzaam en doen hun eigen zin. Ze houden zich niet aan de gemaakte afspraken, zelfs als de synode aangeeft toch nog een keer er over te gaan spreken. Wat is nu duivels? Of de kerkelijke weg volgen of doorvoeren tegen alle afspraken in?

In de CGK zal het hoog op gaan lopen. De doorvoerders moeten beseffen, dat zij de veroorzakers zijn van de scheuring die gaat komen. Of zij zullen eruit gaan, maar getuige hun acties zullen ze bezwaren aanvoeren en dat zal dan over 3 jaar weer op de synode komen en dan zal er weer over gesproken gaan worden ....... net zo lang tot zij hun zin krijgen of het wordt gedoogd en dan zullen ook MIDDEN gemeenten en behoudende gemeenten zeggen dit is genoeg. Die zullen dan rond de tafel gaan zitten en hun keuze gaan maken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor MoesTuin » 28 dec 2019 21:55

Ze kunnen beter (zogenaamde bezwaarde mensen) opgaan in de Hersteld Hervormde Kerk of de Gereformeerde Gemeenten en zo in ieder geval binnen een reeds bestaande gemeente aldaar in liefde en eenheid zich wijden tot Gods eer ..... Daar gaat het om....God wil aan Zijn eer komen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2019 10:58

Speedy schreef:In de CGK zal het hoog op gaan lopen. De doorvoerders moeten beseffen, dat zij de veroorzakers zijn van de scheuring die gaat komen. Of zij zullen eruit gaan, maar getuige hun acties zullen ze bezwaren aanvoeren en dat zal dan over 3 jaar weer op de synode komen en dan zal er weer over gesproken gaan worden ....... net zo lang tot zij hun zin krijgen of het wordt gedoogd en dan zullen ook MIDDEN gemeenten en behoudende gemeenten zeggen dit is genoeg. Die zullen dan rond de tafel gaan zitten en hun keuze gaan maken.

Ik maak me grote zorgen over hetgeen komend jaar gaat gebeuren.
Ik sprak gisteren iemand die zich nu al heeft over laten schrijven en is toegetreden tot de HHK.
Hij wacht er niet langer op.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Speedy » 30 dec 2019 15:18

MoesTuin schreef:Ze kunnen beter (zogenaamde bezwaarde mensen) opgaan in de Hersteld Hervormde Kerk of de Gereformeerde Gemeenten en zo in ieder geval binnen een reeds bestaande gemeente aldaar in liefde en eenheid zich wijden tot Gods eer ..... Daar gaat het om....God wil aan Zijn eer komen.

Ik hoor het al de leugen en degene die de regels overtreden, die zorgen voor Gods eer.

Als je dit durft goed te praten onder het mom van Gods eer, dan heb je er werkelijk niets van begrepen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten