Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3824
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 07 aug 2017 09:55

Als je aan een 'echte' die hard op.leeftijd zijnde gkv-er vraagt welke kerk hij lid is zegt hij als het goed is: de gereformeerde kerk

(En niet geteformeerd vrijgemaakte kerk, want wij zijn de ware voortzetting van de enige zuivere lijn van israel......ehhh.....ofzo)

Dat laatste leefde in mijn jeugd echt hoor.

Dat krijg je met verzuiling

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 07 aug 2017 10:50

meribel schreef:Als je aan een 'echte' die hard op.leeftijd zijnde gkv-er vraagt welke kerk hij lid is zegt hij als het goed is: de gereformeerde kerk

(En niet geteformeerd vrijgemaakte kerk, want wij zijn de ware voortzetting van de enige zuivere lijn van israel......ehhh.....ofzo)

Dat laatste leefde in mijn jeugd echt hoor.

Dat krijg je met verzuiling

Ik denk dat dit hetzelfde is als een "die hard CKGer" vragen wat nu de zuivere CGK is, dan zal hij antwoorden: Bewaar het Pand predikanten (dan zijn er nog wel een aantal die hier niet echt onder vallen, maar wel voorkeur hebben of sympathie hebben voor, de zgn. gematigde middengroep).
Weet je wat het is denk ik Meribel, als je er niet in zit of echt mee te maken hebt, begrijp je de pijn of frustratie niet echt. (net als bij de GG en GGiN) Je kunt er over lezen, informatie inwinnen, maar het raakt je niet persoonlijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 07 aug 2017 23:06

Dat ligt er aan, de helft zou bewaard pand met sympathie voor het midden zeggen, de andere helft voor dat midden met sympathie voor de rechterflank zeggen. Ligt er aan in welke flank je bent opgegroeid, waar je woont / kerkt.


Leuk artikel over welke naam het moet worden als er gefuseerd wordt met de NGK:

http://www.gkv.nl/welke-naam/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2017 12:04

Marnix schreef:Dat ligt er aan, de helft zou bewaard pand met sympathie voor het midden zeggen, de andere helft voor dat midden met sympathie voor de rechterflank zeggen. Ligt er aan in welke flank je bent opgegroeid, waar je woont / kerkt.

Je weet echt niet waar je over praat. Hoeveel BhPers ken jij? Lees jij het blad weleens, heb je het überhaupt wel eens zien liggen bij iemand?
Het is een heel groot verschil met De Wekker, kan ik je zeggen.

Ik zeg hetzelfde tegen jou, wat ik tegen Meribel zei, nl:
Chaya schreef:als je er niet in zit of echt mee te maken hebt, begrijp je de pijn of frustratie niet echt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2017 12:49

Ehh? Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.

Ik ken de verschillen tussen BHP en de Wekker en sowieso de verschillen binnen de CGK. Ik geef alleen aan dat al heel lang, de CGK twee groepen kent, de BHP-tak die wat rechts is en de rest. Als jij zegt dat de "die hard CGK'er" de BHP-stroming als de zuivere stroming in de CGK is klopt dat niet. Dat zou de helft van de CGK misschien zeggen, de andere helft zou dat niet zo stellen. Dat ligt er maar aan of iemand zelf in de rechterflank van de CGK is opgegroeid of in de andere flank.

Je kan niet stellen dat de diehard-CGK'er zal stellen dat er 1 juiste stroming is in de CGK, er zijn twee stromingen en die hebben beiden draagvlak dus afhankelijk van de stroming zal de diehard-CGK'er daar allicht iets van vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Pcrtje » 09 aug 2017 15:17

Marnix schreef:Leuk artikel over welke naam het moet worden als er gefuseerd wordt met de NGK:

http://www.gkv.nl/welke-naam/
Interessant! Ik zag dat er al meerdere artikeltjes en ingezonden brieven in het ND zijn verschenen de afgelopen dagen. Ik ben het wel eens met deze ingezonden brief:

    Nederlands Gereformeerde Kerken. (...) Het typisch vrijgemaakte gedachtegoed is in de GKV zelf inmiddels vrijwel volledig verdampt. Geef de NGK dus royaal de credits van hun historisch[e] gelijk. De naam past eigenlijk ook beter bij een gereformeerde fusiekerk dan bij de NGK in haar huidige relatief geringe omvang.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2017 16:07

Ik vind het prima! Mooie naam.

En ja, gelukkig is het "enige ware kerkdenken" inmiddels vrijwel volledig verdampt :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Pcrtje » 19 jun 2019 15:57

Het gaat de laatste tijd heel erg hard met de GKv, en mijns inziens niet zozeer in de goede richting. Graag wil ik even een korte opsomming geven van hetgeen mij in de afgelopen maanden is opgevallen.
  • In verscheidene gemeenten zijn de eerste vrouwen in het ambt bevestigd - naar mijn mening een onbijbelse ontwikkeling - maar wat nog erger is, is dat er gemeenten zijn die zich genoodzaakt voelen vrouwen toe te laten omdat er nauwelijks genoeg mannen te vinden zijn. Hoe kan het dat er steeds minder mannen voor het ambt beschikbaar zijn en dat gemeenten hun vacatures niet meer kunnen vullen?
  • De voorbereidingen voor een fusie met de NGK zijn in volle gang. Ik vraag me dan af: zijn ze niet vergeten dat de NGK en GKv vanaf 1967 niet voor niets gescheiden optrokken? De dominees die zich vereenden middels de Open Brief zijn niet voor niets afgezet!
  • In de afgelopen maanden heb ik met een aantal GKv-jongeren gesproken. Kennis van de gereformeerde leer en van basale zaken zoals bijvoorbeeld zondekennis, de menselijke verdorvenheid, vergeving van zonden, het eenzijdige godswerk en uitverkiezing is er nauwelijks. Geen van de jongeren die ik sprak gaf aan ooit van de belijdenisgeschriften / Drie Formulieren van Enigheid te hebben gehoord. Het remonstrantse denken dringt diep door in de generatie die nu tussen de 0 en pak 'm beet 30 is.
  • In het RD stond vorige week nog een artikel met een schrikbarende conclusie: "In de kerk moet het volgens een meerderheid van hen vooral gaan over christen-zijn in het dagelijks leven en over wat de mens van God kan leren. Niemand van de ruim 300 deelnemers vinkte aan dat hij of zij het in de nieuwe kerk wil hebben over een geloofsthema als de 'vergeving van zonden'". Ik vind het mooi om te zien dat deze jongeren hun christen-zijn dagelijks willen uitdragen, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat velen nauwelijks begrijpen wat hun geloofsinhoud is. Hoe staat het ervoor met de overdracht van de gereformeerde leer? Wordt er nog goede catechisatie gegeven?
  • In de laatste twee diensten die ik bijwoonde werd geen enkele psalm gezonden. Eerlijk: ik vind dat er heus mooie Opwekkingsliederen zijn, maar dat de psalmen die zo het gereformeerde leven tekenen steeds meer ontbreken vind ik een zorgwekkende ontwikkeling.
  • In Middelburg is een getrouwd homostel dat eerst onder de tucht stond, toegelaten aan het avondmaal. Een kwart (!) van de gemeente is daardoor vertrokken. Worden er hier onder de invloed des tijdsgeestes niet steeds meer onbijbelse zaken doorgedrukt/doorgedramd? Zelfs als dit leidt tot het vertrek van talloze gemeenteleden?
  • In veel gemeenten wordt de middagdienst steeds slechter bezocht en er zijn al een paar gemeenten die 's middags geen diensten meer beleggen omdat er te weinig mensen komen opdagen. Is er geen behoefte meer aan?

Zijn er forumleden die mijn zorgen delen of denken jullie dat het wel meevalt?
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 19 jun 2019 16:06

Pcrtje schreef:Zijn er forumleden die mijn zorgen delen of denken jullie dat het wel meevalt?

Jazeker. En nee, het valt helemaal niet mee! Het is zorgelijk te noemen. Zie ook topic Rechterflank CGK wil behoudend blijven. Dat gaat over de fusie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Pcrtje » 19 jun 2019 16:09

Chaya schreef:Jazeker. En nee, het valt helemaal niet mee! Het is zorgelijk te noemen. Zie ook topic Rechterflank CGK wil behoudend blijven. Dat gaat over de fusie.
Ik was daar aan het meelezen en toen dacht ik dat het even tijd werd om mijn gedachten op het digitale papier te zetten. Ik heb het maar even op de juiste plek (dus hier in het GKv-topic) geplaatst.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 19 jun 2019 16:11

Pcrtje schreef:Ik was daar aan het meelezen en toen dacht ik dat het even tijd werd om mijn gedachten op het digitale papier te zetten. Ik heb het maar even op de juiste plek (dus hier in het GKv-topic) geplaatst.

Ja is helemaal goed. Maar toch denk ik dat de discussies in elkaar gaan overlopen.
Voor mij als CGKer des te meer reden om de GKv als fusiepartner af te wijzen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor gravo » 19 jun 2019 21:24

Pcrtje schreef:Het gaat de laatste tijd heel erg hard met de GKv, en mijns inziens niet zozeer in de goede richting. Graag wil ik even een korte opsomming geven van hetgeen mij in de afgelopen maanden is opgevallen.
  • In verscheidene gemeenten zijn de eerste vrouwen in het ambt bevestigd - naar mijn mening een onbijbelse ontwikkeling - maar wat nog erger is, is dat er gemeenten zijn die zich genoodzaakt voelen vrouwen toe te laten omdat er nauwelijks genoeg mannen te vinden zijn. Hoe kan het dat er steeds minder mannen voor het ambt beschikbaar zijn en dat gemeenten hun vacatures niet meer kunnen vullen?
  • De voorbereidingen voor een fusie met de NGK zijn in volle gang. Ik vraag me dan af: zijn ze niet vergeten dat de NGK en GKv vanaf 1967 niet voor niets gescheiden optrokken? De dominees die zich vereenden middels de Open Brief zijn niet voor niets afgezet!
  • In de afgelopen maanden heb ik met een aantal GKv-jongeren gesproken. Kennis van de gereformeerde leer en van basale zaken zoals bijvoorbeeld zondekennis, de menselijke verdorvenheid, vergeving van zonden, het eenzijdige godswerk en uitverkiezing is er nauwelijks. Geen van de jongeren die ik sprak gaf aan ooit van de belijdenisgeschriften / Drie Formulieren van Enigheid te hebben gehoord. Het remonstrantse denken dringt diep door in de generatie die nu tussen de 0 en pak 'm beet 30 is.
  • In het RD stond vorige week nog een artikel met een schrikbarende conclusie: "In de kerk moet het volgens een meerderheid van hen vooral gaan over christen-zijn in het dagelijks leven en over wat de mens van God kan leren. Niemand van de ruim 300 deelnemers vinkte aan dat hij of zij het in de nieuwe kerk wil hebben over een geloofsthema als de 'vergeving van zonden'". Ik vind het mooi om te zien dat deze jongeren hun christen-zijn dagelijks willen uitdragen, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat velen nauwelijks begrijpen wat hun geloofsinhoud is. Hoe staat het ervoor met de overdracht van de gereformeerde leer? Wordt er nog goede catechisatie gegeven?
  • In de laatste twee diensten die ik bijwoonde werd geen enkele psalm gezonden. Eerlijk: ik vind dat er heus mooie Opwekkingsliederen zijn, maar dat de psalmen die zo het gereformeerde leven tekenen steeds meer ontbreken vind ik een zorgwekkende ontwikkeling.
  • In Middelburg is een getrouwd homostel dat eerst onder de tucht stond, toegelaten aan het avondmaal. Een kwart (!) van de gemeente is daardoor vertrokken. Worden er hier onder de invloed des tijdsgeestes niet steeds meer onbijbelse zaken doorgedrukt/doorgedramd? Zelfs als dit leidt tot het vertrek van talloze gemeenteleden?
  • In veel gemeenten wordt de middagdienst steeds slechter bezocht en er zijn al een paar gemeenten die 's middags geen diensten meer beleggen omdat er te weinig mensen komen opdagen. Is er geen behoefte meer aan?

Zijn er forumleden die mijn zorgen delen of denken jullie dat het wel meevalt?


Ik maak me weinig zorgen om bovenstaande zaken.

- Wat is er zo erg aan een vrouw die in het ambt dient? Zoals al eerder vermeld zijn er ook Bijbelse argumenten te vinden juist voor het doorbreken van bepaalde culturele gewoonten die we delen met de heidenen, zoals het patriarchaat.

- Zorgen omdat er zo weinig mannen te vinden zijn voor het kerkenwerk? Nou ja, dan kunnen we de vrouwen die in dit vacuüm stappen alleen maar eren.

- Ja, dat is ook zo'n kwalijke erfenis van al die scheurmakerij: we vergeten niks! Altijd kan het weer worden opgerakeld. Weet je nog wel van 50 jaar geleden? Ik zou juist pleiten voor toenadering en de oude koeien maar in de sloot laten. Je kunt de behoefte om elkaar weer te vinden ook positief waarderen.

- Je kunt jeremiëren over het gebrek aan kennis, en ik vind het ook jammer dat de hoogten en diepten van het gereformeerde denken niet meer aan de orde komen en dus wegzakken bij de nieuwe generatie, maar je moet als christen bereid zijn om in principe alle veilige havens, alle houvasten, alle verlangens naar het verleden toch te relativeren in het licht van het geloof dat je hebt behouden. Met recht kun je van de huidige tijd zeggen dat alle omstandigheden tegen zitten: de kerk loopt leeg of valt in duigen, de nieuwe generatie heeft nauwelijks tijd, aandacht, inzicht en kennis van de christelijke belijdenis, het rijke gereformeerde leven is aan het opdrogen, dus wat moet je doen? Er blijft nog maar één ding over: verder trekken met de karavaan, hoe klein die ook is. En een goede naaste zijn voor anderen. Een betrouwbaar leven leiden, rechtvaardig, barmhartig, gastvrij, vriendelijk, open en vol blijdschap. Als het er op aan komt kunnen we ook zonder de hele bagage die kerken ons altijd hebben verstrekt. We kunnen alles verliezen en toch rijk zijn door Christus. Er zijn vast zorgen, maar als gelovige weten we dat het niet hopeloos is.

- Als je een Psalm wil zingen, doe dat dan. Blijf niet zo passief mokken en doe niet net alsof je zelf geen invloed meer hebt. Alsof alles over je heen komt als een bedreigende werkelijkheid die je willoos moet incasseren.

- Waarom plaatsen we een getrouwd stel dan onder de tucht? Ja, omdat het een homostel is. Maar welk probleem hebben we daar mee opgelost? Waar is dat goed voor? Wat halen we allemaal overhoop!
Homo's die in de kerk blijven (en homo blijven, en samen blijven wonen), ik maak me er al lang geen zorgen meer over. Die mensen hebben elkaar lief, willen trouw blijven, zijn gelovig en verlaten de kerk niet. Leer ze eens beter kennen, voordat je kwaad weg beent, zou ik aanbevelen.
Da's beter dan al die op de teentjes getrapte kerkverlaters volgen. Ik zou me meer zorgen maken om de drijfveren van hen.
Als je de kerk verlaat, draag je daar zelf de verantwoordelijkheid voor. Nu lijkt het net alsof het homostel en de kerkenraad schuld dragen aan het weglopen van een kwart van de gemeente. Typisch een geval van de balk en de splinter.

- Ik heb het een verademing gevonden hoor, om maar één kerkgang te hebben per zondag. Ik vond het altijd zo'n gehaaste dag, met de nodige spanning en tijdsdruk. Kerk, koffie, eten, uurtje thuis en weer kerk, eten, koffie. Niks rustig.

Nee, de zorgen leven nog niet erg bij mij. Of het moet zijn dat Pcrtje, met wie ik altijd wel zo'n beetje op één lijn zat, nu opeens wel heel klagend en somberend door het leven gaat.

Is er wat veranderd?

Ik proef toch een beetje die typisch zwaarmoedige depressie waar zoveel vreugdeloze orthodoxen aan kunnen lijden. Wat een verloedering. Wat een zonde. Wat een afval, wat een neergang. Een hellend vlak. Het einde is nabij! Wat een tranendal.

Welnee jôh!

gravo

PS.
Of Pcrtje parodieert. Dat kan ook natuurlijk. Dat zou kunnen blijken uit de link naar het artikel uit het RD: "Jongeren waarderen kerkfusie GKV en NGK". Dat was namelijk een heel hoopvol artikel, waarin de zaken die voor de één leiden tot een klaagzang in de ogen van een nieuwe generatie juist als zeer positief worden gezien. Zo jong ben ik niet meer, maar hierin ben ik het van harte eens met die millenials.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2019 12:15

Pcrtje schreef:Het gaat de laatste tijd heel erg hard met de GKv, en mijns inziens niet zozeer in de goede richting. Graag wil ik even een korte opsomming geven van hetgeen mij in de afgelopen maanden is opgevallen.
  • In verscheidene gemeenten zijn de eerste vrouwen in het ambt bevestigd - naar mijn mening een onbijbelse ontwikkeling - maar wat nog erger is, is dat er gemeenten zijn die zich genoodzaakt voelen vrouwen toe te laten omdat er nauwelijks genoeg mannen te vinden zijn. Hoe kan het dat er steeds minder mannen voor het ambt beschikbaar zijn en dat gemeenten hun vacatures niet meer kunnen vullen?
  • De voorbereidingen voor een fusie met de NGK zijn in volle gang. Ik vraag me dan af: zijn ze niet vergeten dat de NGK en GKv vanaf 1967 niet voor niets gescheiden optrokken? De dominees die zich vereenden middels de Open Brief zijn niet voor niets afgezet!
  • In de afgelopen maanden heb ik met een aantal GKv-jongeren gesproken. Kennis van de gereformeerde leer en van basale zaken zoals bijvoorbeeld zondekennis, de menselijke verdorvenheid, vergeving van zonden, het eenzijdige godswerk en uitverkiezing is er nauwelijks. Geen van de jongeren die ik sprak gaf aan ooit van de belijdenisgeschriften / Drie Formulieren van Enigheid te hebben gehoord. Het remonstrantse denken dringt diep door in de generatie die nu tussen de 0 en pak 'm beet 30 is.
  • In het RD stond vorige week nog een artikel met een schrikbarende conclusie: "In de kerk moet het volgens een meerderheid van hen vooral gaan over christen-zijn in het dagelijks leven en over wat de mens van God kan leren. Niemand van de ruim 300 deelnemers vinkte aan dat hij of zij het in de nieuwe kerk wil hebben over een geloofsthema als de 'vergeving van zonden'". Ik vind het mooi om te zien dat deze jongeren hun christen-zijn dagelijks willen uitdragen, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat velen nauwelijks begrijpen wat hun geloofsinhoud is. Hoe staat het ervoor met de overdracht van de gereformeerde leer? Wordt er nog goede catechisatie gegeven?
  • In de laatste twee diensten die ik bijwoonde werd geen enkele psalm gezonden. Eerlijk: ik vind dat er heus mooie Opwekkingsliederen zijn, maar dat de psalmen die zo het gereformeerde leven tekenen steeds meer ontbreken vind ik een zorgwekkende ontwikkeling.
  • In Middelburg is een getrouwd homostel dat eerst onder de tucht stond, toegelaten aan het avondmaal. Een kwart (!) van de gemeente is daardoor vertrokken. Worden er hier onder de invloed des tijdsgeestes niet steeds meer onbijbelse zaken doorgedrukt/doorgedramd? Zelfs als dit leidt tot het vertrek van talloze gemeenteleden?
  • In veel gemeenten wordt de middagdienst steeds slechter bezocht en er zijn al een paar gemeenten die 's middags geen diensten meer beleggen omdat er te weinig mensen komen opdagen. Is er geen behoefte meer aan?

Zijn er forumleden die mijn zorgen delen of denken jullie dat het wel meevalt?


Dat zal plaatselijk toch wel verschillen denk ik? Zelf vind ik de verschuivingen juist de goede kant op gaan.
In onze regio werken PKN, CGK, GKv, en de evangelische gemeente regelmatig samen.
Af en toe zijn er ook gezamelijke diensten. Die richting lijkt mij meer in overeenstemming met de Bijbel dan al die afgescheiden clubjes.

* Ik ga maar even niet in op vrouwen in het ambt, daar hebben we een ander topic voor. viewtopic.php?f=2&t=29161&start=1245
Dat er vrouwen worden toegelaten bij gebrek aan mannen .... ja, dat vind ik minstens even erg. Maar wel om een andere reden dan jij.
Vrouwen bij gebrek aan ''beter'', tweede keus, het zijn en blijven tweederangsmensen.
Zelf zou ik om die reden bedanken voor de ''eer'' want soms moet je gewoon een statement maken.
* Ik vind het een prima ontwikkeling, om ondanks onderlinge verschillen van inzicht met elkaar te fuseren.
Elkaar verdragen zoals de Bijbel ons oproept is niet zo moeilijk als je het met elkaar eens bent.
En het is ook niet zo moeilijk als men zich eerst heeft afgescheiden vanwege verschil van inzicht. Van een afstandje is dat goed te doen.
* De dingen die je opnoemt gaat naar mijn mening helemaal niet over de basale kennis, maar over de gereformeerde leer.
En de gereformeerde leer is gelukkig niet de basis voor het Christelijk geloof want dat is Jezus Christus zelf.
Hoe rechter in de leer, hoe verder van de Heer, en dat merk je aan de sfeer zei Timmie zijn oma. En dat lijkt me correct.
Het lijkt erop dat de Bijbel (natuurlijk wel de enige echte goede gereformeerde interpretatie ervan) belangrijker is dan God.
Daarbij lees ik een vooraanname dat remonstrants foute boel is.
Ongetwijfeld zullen er foute elementen in zitten, maar ik ga er van uit dat er in elke leer foute elementen zitten.
* Jakobus had ook al zo'n schrikbarende conclusie getrokken. Zonder werken is het geloof (in wat voor leer dan ook) dood.
Dat lees je in de hele Bijbel terug trouwens. De theorie is bedoeld voor de praktijk.
Wie zijn geloofsinhoud uitleeft zal dat ook best onder woorden kunnen brengen al is het dan misschien niet in de traditonele gereformeerde taal (wat trouwens maar een splintergroepering is van het hele christendom).
En gelukkig hoeven we geen theologie examen af te leggen om het koninkrijk Gods te mogen binnengaan. Zij die zijn woorden doen zullen het koninkrijk beërven. En mensen leren vaak meer van de christelijke levenshouding dan van een goede catechisatieles.
* Ik vind dat er heus wel mooie Psalmen zijn, maar ik maak me totaal geen zorgen als er meest andere liederen gezongen worden.
De Psalmen zijn onder het oude verbond ontstaan. Gelovigen worden opgeroepen het nieuwe verbond te dienen.
viewtopic.php?f=2&t=31758&start=75
Ik snap je zorgen totaal niet, dan zul je toch echt met iets inhoudelijks moeten komen. Nu lijkt het alleen maar om traditie te gaan.
Op zich heb ik niets tegen traditie, maar het gewicht wat jij er aan hangt lijkt me in zichzelf niks 'zorgwekkends'.
* Het is toch normaal om met de tijd(geest) mee te gaan! Gewoon de morele Bijbelse principes toepassen op alle situaties in onze werkelijkheid.
Dat een kwart van de gemeente vertrekt .... ach ja, het vrome volk! :mrgreen: (daar maak ik me meer zorgen over eerlijk gezegd)
* Ook dat snap ik niet. Je bent 's morgens bij elkaar geweest, waarom 'moet' dat een paar uur later weer?
Dat heeft naar mijn mening niks met behoefte te maken. Ik ga ook niet 2x per dag bij vrienden/familie op bezoek.
Om wat te leren hoef ik ook niet persé naar een dienst, en God blijft niet achter in het kerkgebouw. Hij is altijd bij ons.
Maar degenen die wél 2x willen kunnen misschien gewoon over de kerkmuren heenstappen en met elkaar een dienst houden.
Dan laat je de ene zondag een PKN voorganger preken, de volgende keer een CGK-er, daarna een GKV-er en wat er nog meer in omloop is.

Dus nee, ik deel je zorgen in het geheel niet. Eerder vind ik het zorgelijk dat mensen zich om zulke dingen zorgen maken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor MoesTuin » 09 nov 2019 08:54

Mooi de weg naar verdere Eenheid in Christus

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-smout ... -1.1608527

„U maakt ons een, U bracht ons tezamen.” Dat zal onze vergadering moeten stempelen.”

De afgevaardigden moeten dan ook ruimte nemen om te ontvangen, vindt hij. „Laten we niet in korte tijd alle rapporten erdoor jassen, maar de tijd nemen om samen bij God te zijn. Besef dat de kerk van God is. Wij bouwen de kerk niet; die is er al: in Christus. Hij is Koning. Hij bouwt Zijn huis, voor altijd en eeuwig.”

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Origenes » 11 nov 2019 21:03

Moestuin schreef:Mooi de weg naar verdere Eenheid in Christus

Is eenheid cq oecumene iets wat we altijd moeten toejuichen? Misschien is de verdeeldheid tussen de kerken wel de enige mogelijkheid om als christenen onderling verschillend tegen bepaalde zaken aan te kijken. Verschil van mening binnen een kerk wordt meestal niet zo erg op prijs gesteld omdat kerkgangers dan het risico lopen om in de war te raken.

Dan kan het m.i. beter blijven zoals het nu is. Anders wordt het erg saai.

Dat de GKV en de NGK elkaar nu opzoeken heeft alleen maar te maken met het feit dat de reden waarom de buitenverbanders er zijn uitgezet in 1967 inmiddels achterhaald is. Ik heb de NGK eigenlijk altijd al gezien als een soort 'GKv 2.0'.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten