Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor gravo » 30 dec 2019 18:25

Speedy schreef:Ik hoor het al de leugen en degene die de regels overtreden, die zorgen voor Gods eer.

Als je dit durft goed te praten onder het mom van Gods eer, dan heb je er werkelijk niets van begrepen.


Ik begrijp echt wel dat het bastion, namelijk de regels en afspraken waaraan men zich moet houden, nu als onneembare hobbel, en als laatste bastion, wordt ingezet. En inderdaad, het kan zo zijn dat het procedureel terecht is om daaraan vast te houden. En misschien moet je dan ook correct zeggen: Nee, helaas er is qua afspraak en procedure nu geen mogelijkheid om de vernieuwers van dienst te zijn.

Maar er is, ondanks dit beroep op de procedure en de regels (en de overtredingen daarvan,) natuurlijk iets anders aan de hand. En dat is een verandering van zienswijze die zich niet meer laat stoppen. Het ligt in de rede om te verwachten dat die zienswijze zich doorzet. Bij alle maatschappelijke veranderingen die zich van buiten de kerk in de kerk hebben opgedrongen, heeft de vernieuwing altijd gezegevierd. Iets dergelijks gaat ook gebeuren bij ethisch lastige, maar onvermijdelijke zaken. Eerst komt het helemaal niet op de agenda, dan komen er openlijke meningsverschillen uit voort, vervolgens trekken met name hardliners aan weerszijden hun conclusie, stappen op of beginnen voor zichzelf, en als dat zo'n 10 a 20 jaar heeft voortgeduurd, dan blijkt het strijdpunt inmiddels al te zijn begraven, omdat iedereen langzamerhand om is, vaak ten faveure van de nieuwe kijk op de zaken.

Een overwinning van de conservatieven is in dit soort gevallen bijna altijd een Pyrrusoverwinning. De tijd haalt ons is, en ook de bittere strijd wordt er op de lange termijn door overwonnen. Dit wordt vaak over het hoofd gezien te midden van het slagveld vol bloed en vuur- en rookdamp. Maar eens trekken de dampen weer op en dan ziet de (kerkelijke) wereld er echt anders uit.

Conclusie is eigenlijk: conservatisme is gedoemd om te mislukken, omdat je de tijd niet stil kunt zetten. Hooguit houd je je adem heel lang in, net te lang misschien, maar om in leven te blijven komt er toch een moment waarop je weer een ferme teug hedendaagse lucht moet nemen.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 31 dec 2019 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Speedy » 30 dec 2019 18:53

gravo schreef:Ik begrijp echt wel dat het bastion, namelijk de regels en afspraken waaraan men zich moet houden, nu als onneembare hobbel, en als laatste bastion, wordt ingezet. En inderdaad, het kan zo zijn dat het procedureel terecht is om daaraan vast te houden. En misschien moet je dan ook correct zeggen: Nee, helaas er is qua afspraak en procedure nu geen mogelijkheid om de vernieuwers van dienst te zijn.

Maar er is, ondanks dit beroep op de procedure en de regels (en de overtredingen daarvan,) natuurlijk iets anders aan de hand. En dat is een verandering van zienswijze die zich niet meer laat stoppen. Het ligt in de rede om te verwachten dat die zienswijze zich doorzet. Bij alle maatschappelijke veranderingen die zich van buiten de kerk in de kerk hebben opgedrongen, heeft de vernieuwing altijd gezegevierd. Iets dergelijks gaat ook gebeuren bij ethisch lastige, maar onvermijdelijke zaken. Eerst komt het helemaal niet op de agenda, dan komen er openlijke meningsverschillen uit voort, vervolgens trekken met name hardliners aan weerszijden hun conclusie, stappen op of beginnen voor zichzelf, en als dat zo'n 10 a 20 jaar heeft voortgeduurd, dan blijkt het strijdpunt inmiddels al te zijn begraven, omdat iedereen langzamerhand om is, vaak ten faveure van de nieuwe kijk op de zaken.

Een overwinning van de conservatieven is in dit soort gevallen bijna altijd een Pyrrusoverwinning. De tijd haalt ons is, en ook de bittere strijd wordt er op de lange termijn door overwonnen. Dit wordt vaak over het hoofd gezien te midden van het slagveld vol bloed en vuur- en rookdamp. Maar eens trekken de dampen weer op en dan ziet de (kerkelijke) wereld er echt anders uit.

Conclusie is eigenlijk: conservatisme is gedoemd om te mislukken, omdat je de tijd niet stil kunt zetten. Hooguit houd je je adem heel lang, net te lang misschien, maar om in leven te blijven komt er toch een moment waarop je weer een ferme teug hedendaagse lucht moet nemen.

gravo

Voor een groot deel kan ik het helemaal met je eens zijn, het is inderdaad de realiteit. Maar als er via de kerkelijke weg een mogelijkheid is om punten aan te dragen voor bespreking en die gemeenten schuiven dat terzijde en gaan door met hun zin doordrijven en vervolgens op de kerkelijke vergaderingen de zaken traineren, dan ben je mijn inziens onwaardig bezig en dan moet dan gesanctioneerd worden. In een van de gemeenten die nu doorgaan om zin door te drijven is een paar jaar geleden gebeurd dat een broeder de Psalmen in het Ivriet begon mee te zingen. De dienst werd ontregeld en hij is uiteindelijk de kerk uitgezet. ...... over tolerantie gesproken. En als er ook hier zijn die hier noemen dat het om Gods eer gaat en dan aandragen dat degenen 'de bezwaarden' maar naar een ander kerkverband moeten overgaan, vind ik christen-onwaardig.

Heel de kerk zal in NL en in west-europa niet overblijven. Dat houdt ons Openbaringen al voor. Het postmodernisme is al passé. Je kan teugen hedendaagse lucht nemen, maar het wordt een nietszeggend christendom. Je ziet de consequenties al in de PKN en RKK De een na de andere kerk sluit. Alles hebben ze er aan gedaan om hedendaagse lucht in de kerk te brengen. Wat is er van overgebleven? Een dooie kerk. By the way, je ziet het ook al in de evangelische wereld, waar er voorgangers zijn die Judas Iskariot niet eens kunnen onderscheiden van de brief van Judas in het NT. En als iemand mij dan zegt een gave 'hedendaagse' preek gehoord te hebben met hoe het goed gekomen is met Judas ....... dan zeg ik het hedendaagse christendom is tamelijk ontspoord.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Veendam » 31 dec 2019 11:38

Speedy schreef:Voor een groot deel kan ik het helemaal met je eens zijn, het is inderdaad de realiteit. Maar als er via de kerkelijke weg een mogelijkheid is om punten aan te dragen voor bespreking en die gemeenten schuiven dat terzijde en gaan door met hun zin doordrijven en vervolgens op de kerkelijke vergaderingen de zaken traineren, dan ben je mijn inziens onwaardig bezig en dan moet dan gesanctioneerd worden. In een van de gemeenten die nu doorgaan om zin door te drijven is een paar jaar geleden gebeurd dat een broeder de Psalmen in het Ivriet begon mee te zingen. De dienst werd ontregeld en hij is uiteindelijk de kerk uitgezet. ...... over tolerantie gesproken. En als er ook hier zijn die hier noemen dat het om Gods eer gaat en dan aandragen dat degenen 'de bezwaarden' maar naar een ander kerkverband moeten overgaan, vind ik christen-onwaardig.

Heel de kerk zal in NL en in west-europa niet overblijven. Dat houdt ons Openbaringen al voor. Het postmodernisme is al passé. Je kan teugen hedendaagse lucht nemen, maar het wordt een nietszeggend christendom. Je ziet de consequenties al in de PKN en RKK De een na de andere kerk sluit. Alles hebben ze er aan gedaan om hedendaagse lucht in de kerk te brengen. Wat is er van overgebleven? Een dooie kerk. By the way, je ziet het ook al in de evangelische wereld, waar er voorgangers zijn die Judas Iskariot niet eens kunnen onderscheiden van de brief van Judas in het NT. En als iemand mij dan zegt een gave 'hedendaagse' preek gehoord te hebben met hoe het goed gekomen is met Judas ....... dan zeg ik het hedendaagse christendom is tamelijk ontspoord.


Het klopt inderdaad dat bij sommige Gemeenten er mensen uit de erk gezet worden omdat ze niet willen inschikken naar de regels die de plaatselijke kerk aldaar heeft gemaakt. Nou dan ga je dus gewoon weg, heel simpel. En als de plaatselijke kerk daarmee zelf steeds verder af komt te staan van Gods Woord dan is dat nog steeds HUN KEUZE. In de tijd van Paulus werden de christenen ook gewoon uit de synagoge gegooid, niks mis mee dus.
Dat betekende dus niet dat het daardoor slechter ging met de christenen, maar dat betekende wel dat de mensen die in de synagoge zaten het steeds beroerder kregen omdat ze zichzelf afsloten van het Evangelie. En inderdaad, dan houdt je dus een dooie kerk over.

Om echter daarna vervolgens een voorbeeld te noemen van "de evangelische wereld"(dat is dus een wereld van meerdere tientallen miljoenen gelovigen), waar dan " voorgangers zijn" (in het meervoud ook nog), die iets verkeerds zeggen, en daarmee het volledige hedendaagse christendom als " ontspoord" te typeren is mij echter een beetje veel te veel uitvergroot om op deze manier kritiek te leveren.
Bij de Evangelischen zeggen ze toch ook niet dat "ALLE voorgangers binnen de refowereld een relatie hebben met de vrouw van een ander en daarbij kinderen verwekken ? Nee om iets als voorbeeld te stellen ALS GEHEEL kan je niet met een fout van 1 persoon aankomen en die nog groter maken dan de fout echt is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 01 jan 2020 11:15

Speedy schreef:Het grote verschil is dat de bezwaarde kerkenraden van de GKV de kerkelijke weg volgen door bezwaren in te dienen en daarmee op te roepen terug te keren naar het Woord. In de CGK zijn de invoerders van de vrouw in het ambt ongehoorzaam en doen hun eigen zin. Ze houden zich niet aan de gemaakte afspraken, zelfs als de synode aangeeft toch nog een keer er over te gaan spreken. Wat is nu duivels? Of de kerkelijke weg volgen of doorvoeren tegen alle afspraken in?


Klopt. Dat gebeurde in de CGK overigens ook hoor, 25 jaar geleden begon men daar mee. Ik ben benieuwd of deze bezwaarden het ook zo lang volhouden.

Overigens, denk maar niet dat de bezwaarden zeggen: wij zijn tegen maar als de synode bij meerderheid anders beslist, dan gaan we alsnog vrouwen in de ambten stellen. Dat is dan weer het voordeel van behoudend zijn. Als je dan een besluit niet opvolgt en geen vrouwen in het ambt zet in je gemeente hoor je niemand klagen en heeft je eigen gemeente geen last van de verandering. Als je dat als progressief doet krijg je opeens de wind van voren.



In de CGK zal het hoog op gaan lopen. De doorvoerders moeten beseffen, dat zij de veroorzakers zijn van de scheuring die gaat komen. Of zij zullen eruit gaan, maar getuige hun acties zullen ze bezwaren aanvoeren en dat zal dan over 3 jaar weer op de synode komen en dan zal er weer over gesproken gaan worden ....... net zo lang tot zij hun zin krijgen of het wordt gedoogd en dan zullen ook MIDDEN gemeenten en behoudende gemeenten zeggen dit is genoeg. Die zullen dan rond de tafel gaan zitten en hun keuze gaan maken.


Lekker kort door de bocht. Alsof dit het enige punt is. Men is zo ver uit elkaar gegroeid dat als het op dit punt niet misgaat, het binnenkort wel op een ander punt is. De linker- en rechterflank hebben totaal geen band met elkaar. De ene groep draagt donkere kleding, rokken en hoeden, lezen statenvertaling em zingen 1773. Opwekking wordt er absoluut niet gezongen. De andere groep heeft een combo / band, zingt nieuwe berijming, opwekking, leest NBV en gaat vrij casual naar de kerk. De meeste leden van een van de flanken zullen nooit een dienst van de andere flank bezoeken en ook de predikanten van de verschillende flanken gaan niet bij elkaar voor. Als in zo’n setting men elkaar niet vrij laat gaat het een keer mis, dat kan op allerlei punten mis gaan. Stellen dat het aan 1 specifiek standpunt (een druppel die de emmer doet overlopen) ligt en dan dus ook aan een groep is gewoon te makkelijk. Net als “de meerderheid beslist en als je het er niet mee eens bent ga je maar weg” te makkelijk is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 01 jan 2020 11:41

Speedy schreef:Heel de kerk zal in NL en in west-europa niet overblijven. Dat houdt ons Openbaringen al voor. Het postmodernisme is al passé. Je kan teugen hedendaagse lucht nemen, maar het wordt een nietszeggend christendom. Je ziet de consequenties al in de PKN en RKK De een na de andere kerk sluit. Alles hebben ze er aan gedaan om hedendaagse lucht in de kerk te brengen. Wat is er van overgebleven? Een dooie kerk. By the way, je ziet het ook al in de evangelische wereld, waar er voorgangers zijn die Judas Iskariot niet eens kunnen onderscheiden van de brief van Judas in het NT. En als iemand mij dan zegt een gave 'hedendaagse' preek gehoord te hebben met hoe het goed gekomen is met Judas ....... dan zeg ik het hedendaagse christendom is tamelijk ontspoord.

Er werd en wordt zelfs een predikant op de kansel toegelaten die het bestaan van Jezus ontkent, en zelfs God als een menselijk verzinsel beschouwt.
Tja, wat doe je dan in een christelijke kerk, vraag ik me af.
Marnix schreef: Dat gebeurde in de CGK overigens ook hoor, 25 jaar geleden begon men daar mee. Ik ben benieuwd of deze bezwaarden het ook zo lang volhouden.

Die bezwaarden houden al veel langer stand. Ik heb correspondentie uit moeten zoeken van eind jaren '60 tot en met halverwege '70. Toen waren er ook al modernismen die sommigen wilden doorvoeren. Waar zijn die mensen gebleven?? Niet meer in onze gemeente, sommigen zijn zelfs helemaal van de kerk af, weet ik toevallig.
Marnix schreef:De ene groep draagt donkere kleding, rokken en hoeden, lezen statenvertaling em zingen 1773. Opwekking wordt er absoluut niet gezongen. De andere groep heeft een combo / band, zingt nieuwe berijming, opwekking, leest NBV en gaat vrij casual naar de kerk.

O daar gaan we weer, :roll:
Je houdt stereotiepen in stand die er allang niet meer zijn man!
Houd daar nu eens mee op.
Mijn neefje is onlangs getrouwd met een meisje, afkomstig uit de OGG, rechtser dan dat kan dus niet. Het bleken ontzettend leuke mensen te zijn, geheel gekleed volgens de hedendaagse wintermode.
Het was een hele leuke en gezellig bruiloft. Niks bekrompen, niks sombere preek.

Je slaat altijd iets over, die veranderingen komen geheel overeen met de schrale prediking. DAT is probleem. Ik hoor die preken ook wel eens. Ja joh, dan kan alles er mee door. Als je Jezus maar volgt, komt alles goed, want Hij vergeeft alles, dus kom gerust in die spijkerbroek zonder knieën, want dat is slechts de buitenkant.
Maar wat er niet in zit, komt er ook niet uit!!! En dat vergeten veel mensen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 01 jan 2020 15:22

Chaya schreef:Er werd en wordt zelfs een predikant op de kansel toegelaten die het bestaan van Jezus ontkent, en zelfs God als een menselijk verzinsel beschouwt.
Tja, wat doe je dan in een christelijke kerk, vraag ik me af.

Die bezwaarden houden al veel langer stand. Ik heb correspondentie uit moeten zoeken van eind jaren '60 tot en met halverwege '70. Toen waren er ook al modernismen die sommigen wilden doorvoeren. Waar zijn die mensen gebleven?? Niet meer in onze gemeente, sommigen zijn zelfs helemaal van de kerk af, weet ik toevallig.


Dat zijn weer andere bezwaren dan nu. Bezwaarden zijn er altijd wel maar deze mensen zijn bezwaard sinds 3 jaar indat toen de vrouw in het ambt werd toegelaten door de GKV. Dat er in de jaren 60 en 70 ook bezwaarden waren heeft daar niets mee te maken. Maar ik mag hopen dat bezwaarden of niet-bezwaarden niet helemaal God de rug toekeren omdat het niet zo gaat als ze zelf willen. Want dan gaat er nog wel wat meer mis.

O daar gaan we weer, :roll:
Je houdt stereotiepen in stand die er allang niet meer zijn man!
Houd daar nu eens mee op.
Mijn neefje is onlangs getrouwd met een meisje, afkomstig uit de OGG, rechtser dan dat kan dus niet. Het bleken ontzettend leuke mensen te zijn, geheel gekleed volgens de hedendaagse wintermode.
Het was een hele leuke en gezellig bruiloft. Niks bekrompen, niks sombere preek.


Dus als ik naar een van de zwaarste CGK’s kom in korte broek is er niemand die dat een probleem vindt? En hoor ik er gewoon hedendaags Nederlands in de Bijbel en de berijming? Die verschillen zijn er echt nog wel hoor. Waarom is er dan geen kanselruil tussen lichte en zware gemeenten bij elkaar in de buurt?

Ik was een jaar of 8 geleden op een bruiloft tussen een baptist en een van huis uit GG’er en toen de muziek aanging liepen er een hele rits familie de zaal uit en zo hup naar huis. Er zijn echt nog wel verschillen...

Je slaat altijd iets over, die veranderingen komen geheel overeen met de schrale prediking. DAT is probleem. Ik hoor die preken ook wel eens. Ja joh, dan kan alles er mee door. Als je Jezus maar volgt, komt alles goed, want Hij vergeeft alles, dus kom gerust in die spijkerbroek zonder knieën, want dat is slechts de buitenkant.
Maar wat er niet in zit, komt er ook niet uit!!! En dat vergeten veel mensen.


Dat is het makkelijkste verwijt als je zelf tegen veranderingen bent. Gewoon zeggen dat veranderingen altijd gepaard gaan met en slap geloof. Heb je gelijk jezelf omhooggehaald en de ander naar beneden. Want mensen een andere mening hebben dan jij op dit punt zal het wel door een schrale prediking / schraal geloof komen. Jammer hoor. Ik vind de prediking minder schraal dan vroeger en de inhoud veel rijker en bijbelser dan toen ik jong was en er niet zoveel veranderd was.
Laatst gewijzigd door Marnix op 01 jan 2020 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor gravo » 01 jan 2020 15:56

Chaya schreef:(...)Als je Jezus maar volgt, komt alles goed(...).


Mooi!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Boanerges » 01 jan 2020 17:45

Marnix schreef:.....Heb je gelijk jezelf omhooggehaald en de ander naar beneden. Want mensen een andere mening hebben dan jij op dit punt zal het wel door een schrale prediking / schraal geloof komen. Jammer hoor.


Ach wees gerust, “zij hebben hun loon reeds” Matt 6:5b

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Boanerges » 01 jan 2020 17:50

Ik weet dat we hier niet meer mogen reageren op de antwoorden in de vragenrubriek maar wat mij wel opvalt is dat je blijkbaar niet door God tot in eeuwigheid “geplaatst bent” in een GKv. Wonderlijk dat zoiets altijd wel als eerste (en belangrijkste) argument voor “reformatorische zoekers” wordt genoemd om bij het kerkverband van geboorte te blijven.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Boanerges » 01 jan 2020 17:55

Chaya schreef:... Als je Jezus maar volgt, komt alles goed...

Amen. Een prachtige belijdenis om 2020 mee te beginnen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 01 jan 2020 19:51

Boanerges schreef:Ik weet dat we hier niet meer mogen reageren op de antwoorden in de vragenrubriek maar wat mij wel opvalt is dat je blijkbaar niet door God tot in eeuwigheid “geplaatst bent” in een GKv. Wonderlijk dat zoiets altijd wel als eerste (en belangrijkste) argument voor “reformatorische zoekers” wordt genoemd om bij het kerkverband van geboorte te blijven.


De meeste mensen hanteren dat standpunt vooral als het hun eigen kerkverband betreft, om mensen daarbij te houden. Als iemand lid is van een kerkverband wat men minder hoogacht is men al snel blij wanneer iemand overstapt naar hun eigen kerkverband.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Boanerges » 01 jan 2020 21:36

Marnix schreef:De meeste mensen hanteren dat standpunt vooral als het hun eigen kerkverband betreft, om mensen daarbij te houden. Als iemand lid is van een kerkverband wat men minder hoogacht is men al snel blij wanneer iemand overstapt naar hun eigen kerkverband.


Zo is het maar net. Zou dat dan worden bedoeld met de uitdrukking “voor eigen parochie preken”? :-k

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor DeLange » 03 jan 2020 09:55

Chaya schreef:Er werd en wordt zelfs een predikant op de kansel toegelaten die het bestaan van Jezus ontkent, en zelfs God als een menselijk verzinsel beschouwt.
Tja, wat doe je dan in een christelijke kerk, vraag ik me af.

Die bezwaarden houden al veel langer stand. Ik heb correspondentie uit moeten zoeken van eind jaren '60 tot en met halverwege '70. Toen waren er ook al modernismen die sommigen wilden doorvoeren. Waar zijn die mensen gebleven?? Niet meer in onze gemeente, sommigen zijn zelfs helemaal van de kerk af, weet ik toevallig.

O daar gaan we weer, :roll:
Je houdt stereotiepen in stand die er allang niet meer zijn man!
Houd daar nu eens mee op.
Mijn neefje is onlangs getrouwd met een meisje, afkomstig uit de OGG, rechtser dan dat kan dus niet. Het bleken ontzettend leuke mensen te zijn, geheel gekleed volgens de hedendaagse wintermode.
Het was een hele leuke en gezellig bruiloft. Niks bekrompen, niks sombere preek.

Je slaat altijd iets over, die veranderingen komen geheel overeen met de schrale prediking. DAT is probleem. Ik hoor die preken ook wel eens. Ja joh, dan kan alles er mee door. Als je Jezus maar volgt, komt alles goed, want Hij vergeeft alles, dus kom gerust in die spijkerbroek zonder knieën, want dat is slechts de buitenkant.
Maar wat er niet in zit, komt er ook niet uit!!! En dat vergeten veel mensen.

Maar jij hebt ook altijd jouw oordeel klaar liggen. Wat niet van jouw soort kerk is, dat is niet goed en het deugd niet.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Speedy » 03 jan 2020 12:45

Veendam schreef:Om echter daarna vervolgens een voorbeeld te noemen van "de evangelische wereld"(dat is dus een wereld van meerdere tientallen miljoenen gelovigen), waar dan " voorgangers zijn" (in het meervoud ook nog), die iets verkeerds zeggen, en daarmee het volledige hedendaagse christendom als " ontspoord" te typeren is mij echter een beetje veel te veel uitvergroot om op deze manier kritiek te leveren.
Bij de Evangelischen zeggen ze toch ook niet dat "ALLE voorgangers binnen de refowereld een relatie hebben met de vrouw van een ander en daarbij kinderen verwekken ? Nee om iets als voorbeeld te stellen ALS GEHEEL kan je niet met een fout van 1 persoon aankomen en die nog groter maken dan de fout echt is.


Ach Veendam, wanneer dezelfde karikatuur eens hier op RW zou stoppen over de Reformatorische kerken dan zou er nog eens een normaal gesprek kunnen plaatsvinden. Maar als er instemmend wordt gereageerd over het afserveren van de 'refowereld' dan heb ik daar geen fiducie in.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Veendam » 03 jan 2020 13:14

Speedy schreef:Ach Veendam, wanneer dezelfde karikatuur eens hier op RW zou stoppen over de Reformatorische kerken dan zou er nog eens een normaal gesprek kunnen plaatsvinden. Maar als er instemmend wordt gereageerd over het afserveren van de 'refowereld' dan heb ik daar geen fiducie in.


Het is inderdaad hoog tijd dat iedereen stopt met het behandelen als karikatuur van welke kant dan ook.
Net zoals de uitspraken zoals: Wij geloven ........ en dan zeggen dat het goed is omdat wij dat geloven en niet gewoon Bijbels onderbouwen.
Zo zie je heel veel onderwerpen waar het alleen maar gaat over wat WIJ ER VAN DENKEN of hoe wij dat voelen en niet gekeken wordt vanuit de Bijbel wat de Bijbel er zelf over zegt.

Evo en refo kunnen best veel van elkaar leren, maar als 1 of beide kanten zegt van nee ik weet alles al en ik heb het goed dan is een normaal gesprek ook inderdaad niet echt mogelijk.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten