Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 03 jan 2020 14:02

DeLange schreef:Maar jij hebt ook altijd jouw oordeel klaar liggen. Wat niet van jouw soort kerk is, dat is niet goed en het deugd niet.

Mijn soort kerk?
Ik neem aan dat je dan de reformatorische kerken bedoelt.
Dat begrijp je dan verkeerd. Ik probeer te waarschuwen voor dwaalleren. Ik zeg nooit zomaar dat het niet deugt.
Maar als er niet gepreekt wordt naar Gods Woord, mag dat, nee moet, dat benoemd worden!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor DeLange » 03 jan 2020 15:36

Chaya schreef:Mijn soort kerk?
Ik neem aan dat je dan de reformatorische kerken bedoelt.
Dat begrijp je dan verkeerd. Ik probeer te waarschuwen voor dwaalleren. Ik zeg nooit zomaar dat het niet deugt.
Maar als er niet gepreekt wordt naar Gods Woord, mag dat, nee moet, dat benoemd worden!

Je brengt het generaliserend :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor gravo » 03 jan 2020 19:52

Chaya schreef:(...)Maar als er niet gepreekt wordt naar Gods Woord, mag dat, nee moet, dat benoemd worden!


Toch wringt daar iets volgens mij. Je gaat er van uit dat je kunt beoordelen of er naar Gods Woord gepreekt wordt. Maar je weet zelf ook dat het Woord van God niet naar de mens is. Dat het vaak anders, heel anders is dan je verwachtte. Vermanend of juist liefdevol. Ulieder gedachten zijn niet mijn gedachten, zegt God.
Oftewel, het kan nooit aan ons oordeel worden overgelaten of er naar Gods Woord gepredikt wordt. Want wij baseren ons oordeel op wat wij verwachten dat er gezegd gaat worden, op wat willen dat er gezegd gaat worden, op wat wij gewoon zijn dat er gezegd wordt.

Maar soms is het gepredikte Woord daar strijdig mee. Dan worden we geconfronteerd met een verrassing, een schok-effect, een waarschuwing, een oproep. Bedoeld om ons te veranderen! Ons te bekeren! ons een andere weg te laten gaan dat we zelf voor ogen hadden.

Op dat moment kun je niet meer terugvallen op je eigen inzicht. Want dan wedersta je Gods Woord. Dan wil je het niet horen, niet aannemen, niet overnemen. Dan is je eigen oordeel en inzicht belangrijker dan wat net als Gods Woord gepredikt is.
Volgens mij geldt dat in veel gevallen. Ook in die gevallen dat je het ergens niet mee eens bent. Zelfs die houding moet niet leiden tot gesloten oren en een innerlijk oordeel over de predikant. Dan denk je: de predikant brengt niet Gods Woord! Maar hoe zeker ben je daarvan? Hoe zeker kun je daar van zijn?

Hoe zeker kun je op je eigen oordeel bouwen? Moet dat niet eens benoemd worden als antwoord op onze eigen kritiek en als antwoord op andermans kritiek op eender welke dominee of predikant?
Wie ore heeft om te horen, die hore.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor DeLange » 04 jan 2020 09:11

Marnix schreef:Dat zijn weer andere bezwaren dan nu. Bezwaarden zijn er altijd wel maar deze mensen zijn bezwaard sinds 3 jaar indat toen de vrouw in het ambt werd toegelaten door de GKV. Dat er in de jaren 60 en 70 ook bezwaarden waren heeft daar niets mee te maken. Maar ik mag hopen dat bezwaarden of niet-bezwaarden niet helemaal God de rug toekeren omdat het niet zo gaat als ze zelf willen. Want dan gaat er nog wel wat meer mis.



Dus als ik naar een van de zwaarste CGK’s kom in korte broek is er niemand die dat een probleem vindt? En hoor ik er gewoon hedendaags Nederlands in de Bijbel en de berijming? Die verschillen zijn er echt nog wel hoor. Waarom is er dan geen kanselruil tussen lichte en zware gemeenten bij elkaar in de buurt?

Ik was een jaar of 8 geleden op een bruiloft tussen een baptist en een van huis uit GG’er en toen de muziek aanging liepen er een hele rits familie de zaal uit en zo hup naar huis. Er zijn echt nog wel verschillen...



Dat snap ik dan weer wel. Ook wij luisteren niet meer naar niet-christelijke muziek, omdat het niet tot Gods eer is.

En een beetje rekening houden met kledingvoorschriften is een kleine moeite. Ook had ik ooit een Rwandese vriendin (woonde in NL) en kwamen ook in Rwanda. Daar wordt in de pinksterkerken ook zeer gewaardeerd als je als man "niet" in een korte broek komt. Doe je dat wel, dan wordt je aangezien voor iemand die niet christelijk is. Even zo, als je alcohol drinkt. Ook loop je er niet met je vriendin hand in hand over straat, als je een echte christen bent in Rwanda.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2020 14:57

DeLange schreef:Dat snap ik dan weer wel. Ook wij luisteren niet meer naar niet-christelijke muziek, omdat het niet tot Gods eer is.

En een beetje rekening houden met kledingvoorschriften is een kleine moeite. Ook had ik ooit een Rwandese vriendin (woonde in NL) en kwamen ook in Rwanda. Daar wordt in de pinksterkerken ook zeer gewaardeerd als je als man "niet" in een korte broek komt. Doe je dat wel, dan wordt je aangezien voor iemand die niet christelijk is. Even zo, als je alcohol drinkt. Ook loop je er niet met je vriendin hand in hand over straat, als je een echte christen bent in Rwanda.


Klopt dus als ik zo’n dienst bezoek pas ik mijn kleding daar ook op aan. Waar het om gaat is dat er echt wel onderlinge verschillen zijn. Dat is ook niet erg zolang de uiterlijkheden maar niet de oordelen over anderen kleuren. Het muziekgedeelde ben ik het niet met je eens maar dat is je vrije keuze. Verder had ik het niet over seculiere muziek gehad dus beetje off-topic ook ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor DeLange » 04 jan 2020 17:03

Marnix schreef:Klopt dus als ik zo’n dienst bezoek pas ik mijn kleding daar ook op aan. Waar het om gaat is dat er echt wel onderlinge verschillen zijn. Dat is ook niet erg zolang de uiterlijkheden maar niet de oordelen over anderen kleuren. Het muziekgedeelde ben ik het niet met je eens maar dat is je vrije keuze. Verder had ik het niet over seculiere muziek gehad dus beetje off-topic ook ;-)

De meerderheid is het niet met ons eens, des al niet te min vind ik dat we op gebied van muziekkeuze ons mogen afvragen wat je mag draaien en niet, als de antichrist komt. Dan sluiten kerken, maar nooit disco's. Echter een christelijke bar zal niet meer kunnen. En op bruiloften hoor ik nooit een gospelband spelen of zo.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2020 18:51

8-[
DeLange schreef:De meerderheid is het niet met ons eens, des al niet te min vind ik dat we op gebied van muziekkeuze ons mogen afvragen wat je mag draaien en niet, als de antichrist komt. Dan sluiten kerken, maar nooit disco's. Echter een christelijke bar zal niet meer kunnen. En op bruiloften hoor ik nooit een gospelband spelen of zo.


Klopt. Net als op joodse bruiloften er geen psalmen werden gespeeld of zo tijdens het feest. God komt wel aan Zijn eer, ook als Hij niet wordt genoemd. Als muzikanten mooie muziek maken, kunstenaars mooie kunst, wetenschappers knappe dingen uitvinden, regisseurs mooie films maken etcetera. God heeft de mens met al die gaven en talenten gemaakt. En zo mag er ook muziek worden gemaakt om op de dansen, ook al is de inhoud seculier, mits het niet tegen God ingaat. Bij vloeken, misbruik van Gods naam of allerlei andere dingen die Hij verbiedt is het een ander verhaal. Je hebt dingen die tot eer van God zijn, je hebt dingen die neutraal zijn en dingen die tegen God ingaan. En het is afhankelijk van hoe je zelf in het leven staat hoe je daarmee omgaat. Net als met een wandeling in de natuur. De een doet dat en dankt God, de ander doet het ook en dankt daarna niemand. Zo is het met alle neutrale dingen in het leven.

Dat is mijn motivatie om bepaalde muziek wel te luisteren of om op een bruiloft op te dansen
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor DeLange » 04 jan 2020 19:36

Marnix schreef:8-[

Klopt. Net als op joodse bruiloften er geen psalmen werden gespeeld of zo tijdens het feest. God komt wel aan Zijn eer, ook als Hij niet wordt genoemd. Als muzikanten mooie muziek maken, kunstenaars mooie kunst, wetenschappers knappe dingen uitvinden, regisseurs mooie films maken etcetera. God heeft de mens met al die gaven en talenten gemaakt. En zo mag er ook muziek worden gemaakt om op de dansen, ook al is de inhoud seculier, mits het niet tegen God ingaat. Bij vloeken, misbruik van Gods naam of allerlei andere dingen die Hij verbiedt is het een ander verhaal. Je hebt dingen die tot eer van God zijn, je hebt dingen die neutraal zijn en dingen die tegen God ingaan. En het is afhankelijk van hoe je zelf in het leven staat hoe je daarmee omgaat. Net als met een wandeling in de natuur. De een doet dat en dankt God, de ander doet het ook en dankt daarna niemand. Zo is het met alle neutrale dingen in het leven.

Dat is mijn motivatie om bepaalde muziek wel te luisteren of om op een bruiloft op te dansen

Zo zag ik het vroeger ook, voor ik mijn vrouw leerde kennen. Al hoe wel, ik twijfelde al, want vaak staat de popster als "idol" centraal en als de muziek voor de wereld geschikt is en christelijke jongeren dansend op die muziek de kerk verlaten, hoe "neutraal" is het? Veel christenen zijn zo "neutraal" dat ze alles opgeofferd hebben dat kleur bekennen voor Jezus is. Ze praten niet meer over Jezus, lezen de bijbel niet en bezoeken de kerk niet meer. Het zijn humanisten geworden en dan is het goed dat er orthodoxe christenen zijn die daar tegen in gaan :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2020 23:25

DeLange schreef:Zo zag ik het vroeger ook, voor ik mijn vrouw leerde kennen. Al hoe wel, ik twijfelde al, want vaak staat de popster als "idol" centraal en als de muziek voor de wereld geschikt is en christelijke jongeren dansend op die muziek de kerk verlaten, hoe "neutraal" is het? Veel christenen zijn zo "neutraal" dat ze alles opgeofferd hebben dat kleur bekennen voor Jezus is. Ze praten niet meer over Jezus, lezen de bijbel niet en bezoeken de kerk niet meer. Het zijn humanisten geworden en dan is het goed dat er orthodoxe christenen zijn die daar tegen in gaan :D


Dat kan maar ik ken ook heel veel oprechte christenen die toch seculiere muziek luisteren. Pop, rock, klassiek. Het kan van alles zijn. En zelf luister ik ook best seculiere muziek maar het gaat me om de muziek en wie het zingt boeit me niet. Als mensen er niet goed mee om kunnen gaan, uitstekend dat ze het mijden. Maar maak er geen wet van voor anderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor DeLange » 05 jan 2020 08:25

Marnix schreef:Dat kan maar ik ken ook heel veel oprechte christenen die toch seculiere muziek luisteren. Pop, rock, klassiek. Het kan van alles zijn. En zelf luister ik ook best seculiere muziek maar het gaat me om de muziek en wie het zingt boeit me niet. Als mensen er niet goed mee om kunnen gaan, uitstekend dat ze het mijden. Maar maak er geen wet van voor anderen.

De reden waarom ik het zeg is vooral om onze beweegredenen uit te leggen, waarom wij geen seculiere muziek luisteren en ook niet missen. Het was voor mij trouwens absoluut wel een verbod van mijn vrouw. Ze wilde geen seculiere muziek thuis horen. Verbood het me echt. En nog steeds. Dat heeft me ook veel strijd gekost, en eerlijk gezegd vond ik ook dat het goed was voor God ook mijn seculiere cd's weg te gooien.

Maar we verbieden het anderen niet. Dat zou ook wel raar zijn. Omdat ik er mee ben opgegroeid snap ik het wel, maar voor mijn vrouw is het juist moeilijk te bevatten dat christenen naar seculiere muziek luisteren. Het staat voor haar voor "vrijzinnigheid". Een broer en zus van haar praten er net zo over. Terwijl haar broer ook Messiaanse en evangelische gemeentes bezoekt.
Er bestaat dus zo iets als orthodox evangelisch :D

Ik zelf ben blij met mijn keuze, omdat ik ook graag kies voor muziek wat de boodschap van mijn overtuiging uitdraagt. ::))

Wat voor mij worstelingen met zich mee bracht, was de tijd dat ik als vrijgezel in uitgaanscentra rond liep. Ik wilde een christelijke vrouw kiezen, maar de cultuur verwacht dat je alles accepteert en niet "discrimineerd" door een niet christelijke partner bij voorkeur niet te kiezen. En eerlijk gezegd kon ik ook niet kiezen en kwam zo in een spagaat. Veel jongeren uit onze kerk kozen ook voor een niet christelijke partner en verlieten de kerk.
Ik ben het gaan zien als een manier van het rijk der duisternis om de verloren zoon van huis te doen afwijken.
Laatst gewijzigd door DeLange op 05 jan 2020 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor DeLange » 05 jan 2020 09:05

Trouwens, mijn vrouw had het er ook over dat veel Refo's er ook voor kiezen op bruiloften met een band er bij te blijven, maar er niet aan mee te doen. Daar zouden wij voor kiezen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2020 17:26

Ok bedankt voor je uitleg. In het andere topic er maar verder over praten :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor DeLange » 06 jan 2020 10:22

Marnix schreef:Ok bedankt voor je uitleg. In het andere topic er maar verder over praten :-)

Toppie :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elburger » 10 feb 2020 18:38

Wat een uitermate interessante materie en dan vooral de diverse antwoorden die erop loskomen.
Het blijkt wel dat er "veel" weerstand is tegen "zwaar" gereformeerden.
Maar ook dat men een heel verkeerd denkbeeld heeft over hoe het eraan toe gaat binnen dat kerkverband en vooral hoe het eraan toe gaat binnen die huiskamers.
Niets mag, alles is zwartgallig, men zingt hele noten, draagt hoedjes, zwarte kleding, nooit een broek.
Ach mensen, informeer u eens iets beter aleer u hierover iets neerpent wat u vaak van "horen zeggen" hebt.
Ik kerk in een kerkje die bekent staat als "zwaar".
Wel ik zie inderdaad vrouwen met hoedjes, maar helemaal in het zwart is er al niet meer bij.
Hele noten zingen nog wel.
En men verwacht van "ons soort mensen" dat wij echt niet zondigen.
Dat wij alles doen wat God ons gebiedt.
Nou mensen, wij zijn ook zondaren en dat beseffen wij ook maar al te goed.
Onze preken zijn preken van verdoemenis en vergeving.
Niets mis mee toch?
Een ware christen komt in de hemel.
Dat mag toch vertelt worden?
Ach, nee, dat vertelt men liever niet in bepaalde andere kerken.
Daar is het al, vergeving.
In iedere kerkgemeenschap heb je bokken.
Ik bid dut u die dit leest tot de schapen gerekend mag worden.Hoor het Woord God.
Leef naar het Woord Gods.
En ja, ook dan wordt mijn en jouw zondelast groter.
O wonder van genade, Christus stierf ook voor jou aan het vloekhout op Gogotha.
Laten wij daar maar eens bij stil gaan staan als binnenkort de lijdenstijd weer aanbreekt.

Nog even voor de geïnteresseerden, haal het boekje van Jodocus van Lodenstein maar eens in huis, "Uw lijden groot".
Laatst gewijzigd door elburger op 11 feb 2020 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2020 10:21

elburger schreef:Wat een uitermate interessante materie en dan vooral de diverse antwoorden die erop loskomen.
Het blijkt wel dat er "veel" weerstand is tegen "zwaar" gereformeerden.
Maar ook dat men een heel verkeerd denkbeeld heeft over hoe het eraan toe gaat binnen dat kerkverband en vooral hoe het eraan toe gaat binnen die huiskamers.
Niets mag, alles is zwartgallig, men zingt hele noten, draagt hoedjes, zwarte kleding, nooit een broek.
Ach mensen, informeer u eens iets beter aleer u hierover iets neerpent wat u vaak van "horen zeggen" hebt.
Ik kerk in een kerkje die bekent staat als "zwaar".
Wel ik zie inderdaad vrouwen met hoedjes, maar helemaal in het zwart is er al niet meer bij.
Hele noten zingen nog wel.
En men verwacht van "ons soort mensen" dat wij echt niet zondigen.
Dat wij alles doen wat God ons gebiedt.
Nou mensen, wij zijn ook zondaren en dat beseffen wij ook maar al te goed.
Onze preken zijn preken van verdoemenis en vergeving.
Niets mis mee toch?
Een ware christen komt niet in de hemel.
Dat mag toch vertelt worden?1
Ach, nee, dat vertelt men liever niet in bepaalde andere kerken.
Daar is het al, vergeving.
In iedere kerkgemeenschap heb je bokken.
Ik bid dut u die dit leest tot de schapen gerekend mag worden.Hoor het Woord God.
Leef naar het Woord Gods.
En ja, ook dan wordt mijn en jouw zondelast groter.
O wonder van genade, Christus stierf ook voor jou aan het vloekhout op Gogotha.
Laten wij daar maar eens bij stil gaan staan als binnenkort de lijdenstijd weer aanbreekt.

Nog even voor de geïnteresseerden, haal het boekje van Jodocus van Lodenstein maar eens in huis, "Uw lijden groot".


Wat bedoel je met “een ware christen komt niet in de hemel, dat mag toch verteld worden”? Dat deel snap ik totaal niet en lijkt me ook niet correct als je de juiste definitie van “een ware christen” hanteert.

Verder heb ik weinig moeite met culturele zaken als kleding, hoe je zingt etc, zolang dat niet de maatstaf wordt op basis waarvan over anderen wordt geoordeeld. Dat is wel een beeld dat ik heb, dat men soms wel snel met een oordeel klaarstaat over mensen die zich niet aan die culturele voorschriften houden. Dat is voor een deel gebaseerd op ervaringen van mij en anderen. Misschien is het voor een deel ook wel een vooroordeel. Maar ik kan vooral niet zo goed tegen dingen als “als je op halve noten zingt ben je wereldgelijkvormig, als je als vrouw een broek draagt ben je daarin zondig”, dat soort dingen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 17 gasten