Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elburger » 11 feb 2020 10:41

marnix schreef

Wat bedoel je met “een ware christen komt niet in de hemel, dat mag toch verteld worden”? Dat deel snap ik totaal niet en lijkt me ook niet correct als je de juiste definitie van “een ware christen” hanteert.


Daar was dus een fout in geslopen, heb "niet" eruit gehaald.
Bedankt voor de oplettendheid en het mededelen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2020 16:11

elburger schreef:Daar was dus een fout in geslopen, heb "niet" eruit gehaald.
Bedankt voor de oplettendheid en het mededelen.


Ah dan wordt het inderdaad opeens een stuk duidelijker ja :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Pcrtje » 27 apr 2023 18:02

Het lijkt maar een voetnoot bij een voetnoot in de kerkgeschiedenis, die zelf weer een voetnoot is bij de wereldgeschiedenis, maar voor de ware gelovigen is het in werkelijkheid natuurlijk andersom. Over enkele dagen zal het predicaat enige ware kerk definitief en onherroepelijk doorgegeven worden en zal de ware kerk weer één adres hebben. Nouja, eigenlijk twee: er zijn immers twee hersteld-vrijgemaakte kerkverbanden uit de GKv voortgekomen. Verwarrend, want er is ook nog een dolerende gemeente en de GKv-gemeenten van Urk en Capelle aan den IJssel-Noord hebben aangegeven zelfstandig voort te willen gaan. Dit maakt het allemaal nog lastiger om de ware kerk te kunnen (h)erkennen, want hoe moet het nou als er meerdere kerken de titel zich toe-eigenen terwijl de échte ware kerk zichzelf opheft?

Wie even niet weet waar ik het over heb: per 1 mei 2023 zullen de enige ware kerk - pardon, de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) onderhoudende artikel 31 (GKv) met de Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK) fuseren. Een zaak met een gewicht van eeuwigheidswege voor de ware gelovigen onder ons, want de dwaalleraren die in 1967 de Open Brief ondertekenden werden niet voor niets met hun gevolg eruitgeschopt. Het bizarre is dat er niet gefuseerd wordt omdat de NGK'ers hun heilloze weg ten ondergang hebben ingezien, maar omdat nota bene de GKv van mening is veranderd en verontschuldigingen hebben aangeboden! De ware kerk die excuses aanbiedt - volgt u het nog? Tot overmaat van ramp flirt het fusiekerkverband ook nog met de boze door de naam van de net-iets-anders-denkende uitgetredenen aan te nemen. Okee, niet helemaal: voor de helderheid voegen ze er een -e aan toe.

Voor de veteranen der enige ware kerk, die ruim 50 jaar lang leden van andere kerken over tal van onderwerpen heeft geschoffeerd, gezinnen uit elkaar heeft gedreven en heeft gepolariseerd, die nog niet de vrijmoedigheid hadden hun zieke moeder te verlaten is het moment van beslissen nu heel dichtbij gekomen: sluit ik me nu bij DGK of GKN aan? Een moeilijk besluit. Gelukkig zijn er tussen de hersteld vrijgemaakten al bijna 15 jaar voorzichtige toenaderingspogingen. Mogelijk maakt dit gegeven het kiezen binnen het zich opdringende dilemma makkelijker.

Mijn gedachten gaan de komende dagen echter vooral uit naar de reeds ontslapene GKv'ers zoals scheurmaker - pardon, leidsman Klaas Schilder (pbuh); naar dominees als J. Kamphuis, R.H. Bremmer en P. van Gurp; en naar P. Jongeling en B. Verbrugh - mannen die nog mochten geloven dat God de Vrijmaking gewerkt heeft. Ik denk aan de laatste der profeten S. de Marie en de jonge P. Heres. En ik denk aan de strijd van al die jaren. Aan de grote, grote vergeefsheid.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor benefietdiner » 27 apr 2023 21:08

Paulus schreef dus niet voor niets 1 Korinthiërs 3 https://www.statenvertaling.net/bijbel/1kor/3.html

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2023 07:15

Pcrtje schreef:Het lijkt maar een voetnoot bij een voetnoot in de kerkgeschiedenis, die zelf weer een voetnoot is bij de wereldgeschiedenis, maar voor de ware gelovigen is het in werkelijkheid natuurlijk andersom. Over enkele dagen zal het predicaat enige ware kerk definitief en onherroepelijk doorgegeven worden en zal de ware kerk weer één adres hebben. Nouja, eigenlijk twee: er zijn immers twee hersteld-vrijgemaakte kerkverbanden uit de GKv voortgekomen. Verwarrend, want er is ook nog een dolerende gemeente en de GKv-gemeenten van Urk en Capelle aan den IJssel-Noord hebben aangegeven zelfstandig voort te willen gaan. Dit maakt het allemaal nog lastiger om de ware kerk te kunnen (h)erkennen, want hoe moet het nou als er meerdere kerken de titel zich toe-eigenen terwijl de échte ware kerk zichzelf opheft?

Wie even niet weet waar ik het over heb: per 1 mei 2023 zullen de enige ware kerk - pardon, de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) onderhoudende artikel 31 (GKv) met de Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK) fuseren. Een zaak met een gewicht van eeuwigheidswege voor de ware gelovigen onder ons, want de dwaalleraren die in 1967 de Open Brief ondertekenden werden niet voor niets met hun gevolg eruitgeschopt. Het bizarre is dat er niet gefuseerd wordt omdat de NGK'ers hun heilloze weg ten ondergang hebben ingezien, maar omdat nota bene de GKv van mening is veranderd en verontschuldigingen hebben aangeboden! De ware kerk die excuses aanbiedt - volgt u het nog? Tot overmaat van ramp flirt het fusiekerkverband ook nog met de boze door de naam van de net-iets-anders-denkende uitgetredenen aan te nemen. Okee, niet helemaal: voor de helderheid voegen ze er een -e aan toe.

Voor de veteranen der enige ware kerk, die ruim 50 jaar lang leden van andere kerken over tal van onderwerpen heeft geschoffeerd, gezinnen uit elkaar heeft gedreven en heeft gepolariseerd, die nog niet de vrijmoedigheid hadden hun zieke moeder te verlaten is het moment van beslissen nu heel dichtbij gekomen: sluit ik me nu bij DGK of GKN aan? Een moeilijk besluit. Gelukkig zijn er tussen de hersteld vrijgemaakten al bijna 15 jaar voorzichtige toenaderingspogingen. Mogelijk maakt dit gegeven het kiezen binnen het zich opdringende dilemma makkelijker.

Mijn gedachten gaan de komende dagen echter vooral uit naar de reeds ontslapene GKv'ers zoals scheurmaker - pardon, leidsman Klaas Schilder (pbuh); naar dominees als J. Kamphuis, R.H. Bremmer en P. van Gurp; en naar P. Jongeling en B. Verbrugh - mannen die nog mochten geloven dat God de Vrijmaking gewerkt heeft. Ik denk aan de laatste der profeten S. de Marie en de jonge P. Heres. En ik denk aan de strijd van al die jaren. Aan de grote, grote vergeefsheid.


Ik probeer een beetje helder te krijgen wat je exacte doel is met dit stukje want hoewel ik goed tegen een beetje ironie / sarcasme kan is me dat niet helemaal duidelijk :-)

Ik ben wel blij met de fusie en het feit dat het overgrote deel van de GKV erg is veranderd en ze hun grootheidswaanzin hebben ingezien en wat nederig gereformeerder zijn geworden :-) goed dat men terug is gekeerd van de weg die ze in het verleden zijn ingeslagen, beter laat je fout inzien en herstellen dan daar te trots voor zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Prisma23 » 01 mei 2023 08:39

waarom lopen we niet meteen door, en sluiten we ons aan bij de grote Protestantse Kerk in Nederland?

vanmorgen in Trouw: https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b0af143d/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2023 09:25

Prisma23 schreef:waarom lopen we niet meteen door, en sluiten we ons aan bij de grote Protestantse Kerk in Nederland?

vanmorgen in Trouw: https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b0af143d/


Omdat je jezelf niet voorbij moet rennen maar ik denk dat een volgende stap naar meer eenheid wel komt, hopelijk vrij snel maar anders komt het ook wel omdat in deze tijd waarin kerken kleiner worden, het vanzelf noodzakelijk wordt om de eenheid met andere gelovigen te zoeken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2023 16:48

De kerkenraad van de gkv van Vroomshoop wil zich net als Urk en Capelle aansluiten bij de CGK. https://www.nd.nl/geloof/protestant/1173282/vrijgemaakt-vroomshoop-hakt-de-knoop-door-en-gaat-niet-mee-in

Het is erg treurig dat deze scheuring dwars door de gemeente heen loopt.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 01 mei 2023 22:07

Het is niet meer; de gkv. Gelukkig maar. Ik zou het nog mooier vinden als we weer pkn worden maar echt fantastisch zou het zijn als de protestanten weer katholiek worden

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2023 22:42

meribel schreef:Het is niet meer; de gkv. Gelukkig maar. Ik zou het nog mooier vinden als we weer pkn worden maar echt fantastisch zou het zijn als de protestanten weer katholiek worden


Ik moet er niet aan denken…. :roll:

Tenzij de katholieken dan ook weer evangelisch worden :-)

Maar goed dat heeft in de eerste plaats met vormen van dienst, beleving enz te maken. Sommige dingen zijn best mooi maar ik moet er niet aan denken om elke zondag in een katholiek vormgegeven dienst te moeten zitten. Maar eenheid in de zin van samenwerking, wederzijdse erkenning en zo is sowieso prima. Of een Kerk met verschillende soorten diensten bijvoorbeeld. Eenheid hoeft natuurlijk niet te leiden tot een versmalling van de diversiteit van Christus Kerk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2023 06:21

Marnix schreef:Tenzij de katholieken dan ook weer evangelisch worden :-)

weer? dat zijn ze toch nooit geweest?
ik denk dat de meeste katholieken een stuk vrijer denken dan de evangelischen, die zijn vaak orthodox in een modern jasje. Nu moet ik wel on topic blijven. In sommige gkv-gemeentes zingen ze regelmatig Opwekkingsliederen, terwijl dat in andere echt niet kan. Mijns inziens is er binnen de gkv meer variatie dan tussen ngk en gkv en cgk, dus heel logisch om dan samen te gaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2023 10:50

Lalage schreef:weer? dat zijn ze toch nooit geweest?
ik denk dat de meeste katholieken een stuk vrijer denken dan de evangelischen, die zijn vaak orthodox in een modern jasje. Nu moet ik wel on topic blijven. In sommige gkv-gemeentes zingen ze regelmatig Opwekkingsliederen, terwijl dat in andere echt niet kan. Mijns inziens is er binnen de gkv meer variatie dan tussen ngk en gkv en cgk, dus heel logisch om dan samen te gaan.


Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel "weer" niet als "opnieuw" maar als opvolging. Als de GKV nou bij de PKN gaat, die weer samengaat met de katholieke kerk en die dan weer evangelisch worden. Zoiets.

Wat de rest van je analyse betreft ga ik een eindje mee, maar niet in het punt dat er meer variatie is in de GKV dan in de CGK, het tegenovergestelde is absoluut waar. Er zijn nog CGK's waar ze de Statenvertaling lezen, alleen Psalmen (1773) zingen op hele noten, de vrouwen hun hoofd bedekken en donkere kleding dragen. Er is geen GKV, ook niet de gemeenten die niet met de fusie mee willen, waar 1773 wordt gezongen en waar geen gezangen worden gezongen, de kleding is er wel wat anders (nauwelijks hoofdbedekking) en ze lezen ook nergens de Statenvertaling. Kortom, aan de rechterflank is er veel meer variatie bij de CGK dan bij de GKV. De NGK heeft geen gemeenten op rechts, dat klopt wel. En wat de linkerflank betreft, tussen NGK, GKV en CGK zit weinig verschil. Meestal afwisseld band of piano, gitaar, cajon en orgel, Opwekking afgewisseld met psalmen (vaak de nieuwe Psalmberijming) & gezangen, NBV21 als Bijbel, vrouwen in het ambt. Ik ben de afgelopen maand in de GKV, CGK en NGK geweest en er zat weinig verschil tussen. Maar dat de GKV en NGK wel fuseren maar de CGK niet komt door de enorme verscheidenheid binnen de CGK en die rechterflank is daar ook veel groter. Niet voor niets is dat het enige kerkverband van de drie waar vrouwen officieel niet in het ambt mogen, niet meedoet aan de Nationale Synode en hun verklaring van verbondenheid niet ondetekent, niet meedoet met de Raad van Kerken, waar officieel de NBV nog niet eens goedgekeurd is voor gebruik in de kerk etcetera. Dat komt door die enorme diversiteit in de CGK die veel groter is dan in de GKV.
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 mei 2023 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2023 11:05

Lalage schreef:De kerkenraad van de gkv van Vroomshoop wil zich net als Urk en Capelle aansluiten bij de CGK. https://www.nd.nl/geloof/protestant/1173282/vrijgemaakt-vroomshoop-hakt-de-knoop-door-en-gaat-niet-mee-in

Het is erg treurig dat deze scheuring dwars door de gemeente heen loopt.


Ik kan het artikel niet helemaal lezen maar goed, dit soort dingen hou je altijd bij fusies. Zo te zien gaat wel de hele gemeente over dus het loopt misschien niet echt door de gemeente heen, eerder door gezinnen en zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Prisma23 » 02 mei 2023 12:20

meribel schreef:Het is niet meer; de gkv. Gelukkig maar. Ik zou het nog mooier vinden als we weer pkn worden maar echt fantastisch zou het zijn als de protestanten weer katholiek worden


Dat zou heel mooi zijn!

De meesten van ons zeggen toch iedere zondag : "Ik geloof één heilige algemene christelijke kerk. "

Wat er bij deze fusie gebeurd stemt mij wel hoopvol. Er wordt minder elkaar de maat genomen op kleine verschillen. Ik zie het heel dankbaar als een stap naar de "algemene christelijk kerk". Dit ook omdat er op plaatselijk niveau ook steeds meer samenwerking tussen RK, PKN en op sommige plaatsen ook OKK, GVK etc. Natuurlijk is er een groep "hard-liners" aan de meer behoudende kant, maar ook daar mag ruimte voor zijn.

Kortom, ik ben hoopvol voor de toekomst

Mijn echte zorg zijn de meer evangelische, charismatische kerken en geloofsgemeenschappen. Hier wordt vaak "leiderschap" hoog in het vaandel gevoerd. Men doelt dan op leiderschap door mensen niet door God. Deze volgen vaak één of meerdere personen in plaats van God en Zijn Woord. Maar als zo'n, vaak zelf benoemde, "leider" weg valt is de gemeenschap ook weg. Ik denk dan aan Matteus 13: 5,6 :
Een ander deel viel op steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had; en het kwam meteen op, doordat het geen diepte van aarde had.
En toen de zon opgegaan was, verschroeide het; en doordat het geen wortel had, verdorde het.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 02 mei 2023 14:39

Mijn jongste zit , bij gebrek aan protestants, op een katholiek kinderkoor en zingt dus geregeld in de katholieke kerkdienst. Ik kom er dus regelmatig om te luisteren. En echt, uiteindelijk maakt het allemaal niet uit. Alleen vormen verschillen. En het vooroordeel dat katholieken en protestanten over elkaar hebben..


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten