Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 28 jul 2020 16:19

Ja hoor meestal 1,5 uur soms loopt het 10 minuten uit en bij een leespreek is het vaak 10-15 minuten korter. Eerste half uur gaat op aan votum, zingen, grote gebed en collecte zang en daarna dus nog een uur preek. Maar dat geeft niet hoor. Als het een goede preek is dan is zelfs ruim 1,5 uur zó om.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 28 jul 2020 21:32

Gtn schreef:Gisteren was de preek redelijk evenwichtig. Wel valt mij op dat er veel de verdeling in punten gebruikt wordt: 3 punten waarvan vaak het 1e punt wordt gebruikt voor de ellende, het 2e punt voor de verlossing en het 3e punt voor de dankbaarheid, al dan niet vanuit de tekst. Regelmatig gaat het uur van de prediking op aan 3 kwartier ellende, tussen zang en dan nog 5 minuten verlossing en 5 minuten dankbaarheid. Zondag klonk (zoals regelmatig) de klacht dat we "zo weinig van het werk van de Geest zien". Dat is natuurlijk niet verwonderlijk als de teneur vaak is "dat het allemaal zomaar niet gaat" en geloven zo moeilijk en onbereikbaar gemaakt wordt. Geloven we als GerGem zijnde nog werkelijk in de kracht van de Heilige Geest? Natuurlijk is de officiële leer wel dat het zo is, maar in de praktijk van de prediking komt dat zo vaak niet naar voren.

Ik hoorde deze YouTube video, waarin dit duidelijk naar voren komt:

https://youtu.be/jzEk1qSvSVc

Dit geeft toch te denken.
Het maakt mij enorm verdrietig.

Zeker als je de belijdenis dienst die ik 's ochtends elders bijwoonde echt zo anders was dan zie je het verschil zo scherp.

Er is een jongetje geboren in onze gemeente. De predikant bidt of God dit jongetje wil gebruiken in Zijn dienst, omdat er zo weinig arbeiders zijn. Maar, dit jongetje zal pas over 25 a 30 jaar predikant kunnen zijn, en we hebben toch nu predikanten nodig? Beetje vreemd dat er niet gebeden wordt of er meer predikanten nu mogen worden aangenomen. God kan dat toch doen!


Dat dikgedrukte zinnetje springt er voor mij uit.
Weet je, je bent lid van de gemeente van de Heer Jezus Christus.
Dat is de enigste naam die telt.
Al die naambordjes aan al die kerken getimmerd zijn in wezen niets zeggend.
Daar waar voluit en volop Christus en die gekruisigd gepredikt wordt, daar moet je zijn.
Ga waar Hij je leidt.....om tot zegen te kunnen zijn ook....want de aardse kerk die ons zo in de greep houdt valt in het niets bij wat ons in geloof in Christus nog te wachten staat....de blik daarop valt zo vaak weg, maar zou juist de boventoon moeten voeren reeds nu al....zoals het schitterende lied bezingt...(tekst in film)
Nog even en dan is de zucht van dit aardse leven in Christus een hemelse Eeuwigheid

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 06 aug 2020 14:16

Het lijkt erop dat tegenwoordig in de GerGem dat het een nadere weldaad is wanneer een ziel tot geloofszekerheid mag komen. Weet iemand of dit ook de officiële leer is, of dat het door een aantal predikanten zo geleerd wordt?

Ben aan het onderzoeken wat nu de officiële leer van de GerGem is maar dat lijkt nog niet eenvoudig samen te vatten.

Het lijkt wel alsof we kunnen zeggen: ik ben van Moerkerken , en een ander: ik ben van Harinck. Niets nieuws onder de zon :?:

Het lijkt mij dat er mogelijk een verschil is in de officiële leer van de GerGem en de praktijk van de prediking. Maar dan is het wel handig om helder te hebben wat nu officieel geleerd wordt.

Iemand nog tips waar dit helder en duidelijk te vinden is?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 06 aug 2020 17:41

Gtn schreef:Het lijkt erop dat tegenwoordig in de GerGem dat het een nadere weldaad is wanneer een ziel tot geloofszekerheid mag komen. Weet iemand of dit ook de officiële leer is, of dat het door een aantal predikanten zo geleerd wordt?

Ben aan het onderzoeken wat nu de officiële leer van de GerGem is maar dat lijkt nog niet eenvoudig samen te vatten.

Het lijkt wel alsof we kunnen zeggen: ik ben van Moerkerken , en een ander: ik ben van Harinck. Niets nieuws onder de zon :?:

Het lijkt mij dat er mogelijk een verschil is in de officiële leer van de GerGem en de praktijk van de prediking. Maar dan is het wel handig om helder te hebben wat nu officieel geleerd wordt.

Iemand nog tips waar dit helder en duidelijk te vinden is?

De leer van de Gereformeerde Gemeenten is tot op vandaag gebaseerd op de Dordtse Kerkorde.
Je kunt dat hier vinden: http://www.kerkrecht.nl/node/2478

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2020 22:13

benefietdiner schreef:De leer van de Gereformeerde Gemeenten is tot op vandaag gebaseerd op de Dordtse Kerkorde.
Je kunt dat hier vinden: http://www.kerkrecht.nl/node/2478


Klopt maar dat geldt voor heel veel gereformeerde kerken die toch best wel onderling verschillen. Zo kreeg je later bijvoorbeeld de Nadere Reformatie die op de leer in de ortodoxe flank weer behoorlijk van invloed is geweest. En later nogal wat scheuringen en zo. Daardoor heb je een enorme diversiteit aan kerken in de lijn van de Reformatie die allemaal een kerkorde hebben die ontleend is aan de Dordste Kerkorde, plus de 3 formulieren. Maar toch verschillen ze in de leer wel veel van elkaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Prisma23 » 07 aug 2020 09:26

benefietdiner schreef:De leer van de Gereformeerde Gemeenten is tot op vandaag gebaseerd op de Dordtse Kerkorde.
Je kunt dat hier vinden: http://www.kerkrecht.nl/node/2478

O ja? En waar staat die leer dan in die kerkorde? Heb je die kerkorde gelezen?

In de kerkorde van de GerGem staat onder meer:

De kerkorde bevat de algemene bepalingen, die door de gezamenlijke gemeenten zijn vastgesteld om een goede gang van zaken in het kerkelijk leven te bevorderen.

Een kerkorde moet overeenstemmen met de aanvaarde belijdenis, maar is toch een document van een andere aard dan een belijdenisgeschrift.
In een belijdenisgeschrift (de Twaalf Artikelen, de Belijdenissen van Athanasius en van Nicea, de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Vijf artikelen tegen de remonstranten) staat geschreven wat de Kerk belíjdt.


De kerkorde is door de gezamenlijke gemeenten aanvaard in een algemene synode. De bepalingen van de kerkorde hebben een kerkelijk gezag, maar geen consciëntiebindend gezag.

Dus de leer van de GerGem is niet in de kerkorde te vinden.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 07 aug 2020 09:33

Marnix schreef:Klopt maar dat geldt voor heel veel gereformeerde kerken die toch best wel onderling verschillen. Zo kreeg je later bijvoorbeeld de Nadere Reformatie die op de leer in de ortodoxe flank weer behoorlijk van invloed is geweest. En later nogal wat scheuringen en zo. Daardoor heb je een enorme diversiteit aan kerken in de lijn van de Reformatie die allemaal een kerkorde hebben die ontleend is aan de Dordste Kerkorde, plus de 3 formulieren. Maar toch verschillen ze in de leer wel veel van elkaar.

Ja dat klopt.
Ze noemen dat liggingsverschil.
Gtn noemt twee predikanten van de Ger.Gem. die in liggingsverschil ver van elkaar liggen. Het is jammer dat dat in de geschiedenis tot scheuringen geleid heeft wat niet nodig geweest was.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 07 aug 2020 09:41

Prisma23 schreef:O ja? En waar staat die leer dan in die kerkorde? Heb je die kerkorde gelezen?
Ja die ken ik van haver tot gort :D
Prisma23 schreef:Dus de leer van de GerGem is niet in de kerkorde te vinden.
Waar is die dan wel te vinden volgens jou?

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Prisma23 » 07 aug 2020 10:02

benefietdiner schreef:Ja die ken ik van haver tot gort :D Waar is die dan wel te vinden volgens jou?


Nergens. Dit omdat de GerGem historisch is ontstaan uit losse gemeenten/groepen.
Sommige lokale GerGem gemeenten doe wel eens een poging om iets te zeggen, maar dat is altijd lokaal. Voorbeelden:
http://www.ggzoetermeer.nl/Geloof.htm
https://saronkerk.nl/geloof/wij-geloven

In mijn ogen ligt de "leer" van de GerGem vast in de hoofden van een aantal prominente predikanten. Soms zie je hier iets van op schrift in de Saambinder.
Omdat de leer nergens vastligt kan de stijl/sfeer van de GerGem dus ook via een glijdende schaal veranderen. En dat zie je ook duidelijk de laatste jaren.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 07 aug 2020 11:56

Ik heb wel de leeruitspraken van 1931 gevonden :

http://stijnenp.blogspot.com/2014/06/le ... 1.html?m=1

Maar ik neem aan dat dit slechts een verduidelijking is van de officiële leer.

Is de officiële leer echt nergens verwoord?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 07 aug 2020 14:02

Gtn schreef:Ik heb wel de leeruitspraken van 1931 gevonden :

http://stijnenp.blogspot.com/2014/06/le ... 1.html?m=1

Maar ik neem aan dat dit slechts een verduidelijking is van de officiële leer.

Is de officiële leer echt nergens verwoord?

De "officiële" leer vind je wat de GG betreft natuurlijk in 1. De Bijbel 2. De klassieke geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius en 3. De drie formulieren van enigheid.
Dat is het uitgangspunt van dit bevindelijk gereformeerd protestantisme en de GG deelt dit met veel andere calvinistische kerken.

Toch zijn de leeruitspraken van 1931 meer dan slechts een verduidelijking. Ze bepalen de unieke manier waarop de GG de klassieke spanning tussen Gods vrijmacht en de menselijke verantwoordelijkheid getracht heeft op te lossen. Het is een unieke tekst die daarmee de GG een eigen identiteit heeft gegeven. Deze tekst is niet door andere kerken overgenomen. Er zijn overigens twee varianten van de tekst.

Naar mijn mening is het vastleggen van de bewuste leefregels een te betreuren zaak, omdat hiermee alle geestelijke dynamiek is verstard, maar dat is een andere discussie.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 07 aug 2020 15:00

Neem even bijna 13 minuten de tijd en bekijk deze video.
Vader, GG predikant Labee en zijn prachtige dochter.
https://www.rd.nl/video-vader-en-dochte ... -1.1685484

Dat zet meteen sommige discussies op slot, hoop ik!

Vooral het laatste gedeelte, waarin hij vertelt over de doop die hij bediend heeft aan zijn eigen zoon: Ahmed, ik doop u.
Een kind dat voorbestemd was voor het moslimgeloof en die de Heere op het erf van het Verbond heeft geplaatst.
Ontroerend!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
aka
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2020 16:42
Locatie: Dicht bij de zee

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor aka » 07 aug 2020 15:19

Chaya schreef:Neem even bijna 13 minuten de tijd en bekijk deze video.

Ik heb geen toegang/ abonnement bij het RD. Heb je een andere (vrije) link? Dat zou fijn zijn :)
... zo de HEERE de stad niet bewaart, te vergeefs waakt de wachter. Psalm 127:1, tweede deel.
(Trouwtekst van mijn ouders)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 07 aug 2020 15:24

Ik las de naam Moerkerken en herinnerde mij dat ik een aantal jaar geleden een keer een (jaren oud) boekje van hem gelezen had: Bethel en Pniel.
Ik heb ook gelezen dat hij aan de top van de 'rechtse' GerGem staat.
Als ik het mag zeggen, geef mij de 'linkse' GerGem dan maar, bij voorkeur evangelist v. Dooijeweerd.
Naar mijn begrip zit daar meer veschil tussen dan links en rechts CGK, GKv, HHK .... (of mis ik iets?)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 07 aug 2020 15:36

Chaya schreef:(...)Dat zet meteen sommige discussies op slot, hoop ik! (...)

Ik moet je hier toch even op aanspreken vind ik.
Het kan goed zijn dat je sommige sprekers of schrijvers enorm bewondert. Dat wat zij zeggen je zelfs ontroert. Dat heb ik zelf ook met enige regelmaat.
Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat anderen die wellicht een andere opvatting hebben over het onderwerp en daarover op een forum (nota bene) willen discussiëren opeens hun mond dienen te houden, omdat jij het zo enorm eens bent met een bepaalde spreker of schrijver.
Het kan best zo zijn dat er sterke argumenten worden ingebracht of dat iets erg overtuigend gebracht wordt. Mooi! Prachtig!
Maar het is nog steeds niet zo dat jouw opvatting of iemands sterke argumenten automatisch andere opvattingen of andere forummers de toegang kunnen ontzeggen.
Je wilt mij veel te graag dat andere geluiden gesmoord worden.
Wat mij betreft gaat er dus helemaal niks op slot op basis van inhoud!
Zolang de forummers de toetsen van dit forum maar kunnen doorstaan, krijgen zij dezelfde ruimte als jij...

...hoop ik.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten