Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor elbert » 24 nov 2015 11:47

Spreeuw schreef:Pas op elbert, ik begreep dat Refoweb liever geen discussies over homo's wil... En trouwens, in het geval dat je schetst worden GG-leden toch wel degelijk geweerd?
De discussie gaat niet over homo's. Wel over het weren van christenen uit bepaalde functies omdat ze een bepaalde overtuiging hebben. De weigerambtenaar is daarvan een voorbeeld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 11:51

elbert schreef:De discussie gaat niet over homo's. Wel over het weren van christenen uit bepaalde functies omdat ze een bepaalde overtuiging hebben. De weigerambtenaar is daarvan een voorbeeld.

Mee eens, maar de getroffen groep is aanmerkelijk breder dan de GG...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 nov 2015 20:38

elbert schreef:Dat bedoelt de predikant natuurlijk niet te zeggen. Wat wel zo is, is dat GG-leden geweerd kunnen worden omdat hun overtuiging op gespannen voet staat met het beleid van de staat, zoals bij de trouwambtenaren die verplicht homo's moeten trouwen. In die zin worden christenen (niet alleen GG-ers) niet meer aangenomen als ze vinden dat het huwelijk alleen iets tussen een man en een vrouw is.
Als trouwambtenaar hoor je volgens de staat geen eigen geweten te hebben waar rekening mee gehouden moet worden.

Dit is onzorgvuldig geformuleerd, of liegen voor eigen parochie.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Spreeuw » 30 nov 2015 14:06

Vorige week las ik het al in het Reformatorisch Dagblad, maar vanaf vandaag is de officiële website van de Gereformeerde Gemeenten:
http://www.gergeminfo.nl/

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Spreeuw » 30 nov 2015 14:32

elbert schreef:De discussie gaat niet over homo's. Wel over het weren van christenen uit bepaalde functies omdat ze een bepaalde overtuiging hebben. De weigerambtenaar is daarvan een voorbeeld.


Iedereen heeft toch een bepaalde overtuiging en ook bepaalde voorkeuren? Hoezo zou een christen die trouwambtenaar is en het niet eens is met het homohuwelijk, homo's moeten weigeren? Persoonlijke overtuigingen staan los van de regelgeving van de staat. We leven in een land waarin scheiding van kerk en staat heerst! Voor christenen heeft dat bepaalde nadelen, maar ook bepaalde voordelen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor elbert » 01 dec 2015 10:29

Spreeuw schreef:Iedereen heeft toch een bepaalde overtuiging en ook bepaalde voorkeuren? Hoezo zou een christen die trouwambtenaar is en het niet eens is met het homohuwelijk, homo's moeten weigeren? Persoonlijke overtuigingen staan los van de regelgeving van de staat. We leven in een land waarin scheiding van kerk en staat heerst! Voor christenen heeft dat bepaalde nadelen, maar ook bepaalde voordelen.
We hebben in dit land scheiding van kerk en staat, inderdaad. Maar de regeling over weigerambtenaren betreft geen scheiding van kerk en staat, maar scheiding van staat en eigen geweten. Als ambtenaar behoor je volgens deze visie geen eigen geweten te hebben, maar hoor je blindelings te doen wat de staat wil. Dat vind ik ernstig.
Waarom is dat ernstig? Op het gevaar van een Godwin beschuldigd te worden: veel nazi's verklaarden na de oorlog slechts gedaan te hebben wat hun werd opgedragen. Ze deden slechts wat hun gezegd werd: befehl ist befehl. Dat ze een eigen geweten en eigen verantwoordelijkheid hadden, dat kwam ofwel niet bij hen op, ofwel kwam hun dat na de oorlog goed uit. Terecht dat in de processen na de oorlog dit verweer geen stand hield.
Nu zonder Godwin: vroeger hadden we de dienstplicht. Mijn vader moest ook in dienst. Op oefening moest hij op poppen schieten. Daar had hij moeite mee en hij gaf dat ook aan richting zijn onderofficier. Dat was geen probleem: in plaats van op een pop moest hij op een schietschijf schieten. Het probleem was hiermee opgelost: er werd rekening gehouden met gewetensbezwaren en toch kon wat de staat wilde, doorgaan.
Mijn visie is dat een mens niet alleen recht heeft op een eigen geweten, maar ook dat de staat daar in redelijkheid mee rekening dient te houden. In het geval van de weigerambtenaren kon dat ook heel goed: als iemand voor zijn/haar geweten geen homo's kon trouwen, dan was er altijd wel een andere ambtenaar die dat wel kon doen. Maar de politiek-correcte meerderheid in de tweede kamer heeft nu gewetensdwang toegepast door mensen met gewetensbezwaren praktisch te weren uit deze functie. Het is daarbij slikken of stikken: "ofwel je conformeert, ofwel je wordt geweerd".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 dec 2015 15:55

Je voorbeeld gaat mank, omdat in de voorbeeldgevallen geen negatief bij-effect voor anderen ontstaat.

Omdat de wet voorschrijft dat mensen niet gediscrimineerd mogen worden op basis van geaardheid, ontstaat er bij de gewetensbezwaarde trouwambtenaar een conflict. De overheid zou dan faciliteren dat een medewerker mensen niet gelijk behandelt. Daarbij doet het er niet toe of een andere ambtenaar deze taak op zich zou kunnen nemen, het blijft een vertegenwoordiger van de overheid die mensen niet gelijk behandelt. De overheid heeft daarom goed gehandeld toen daar een einde aan gemaakt is.

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 dec 2015 20:19

Spreeuw schreef:Vorige week las ik het al in het Reformatorisch Dagblad, maar vanaf vandaag is de officiële website van de Gereformeerde Gemeenten:
http://www.gergeminfo.nl/


Wat is de reden dat hun preken niet openbaar gemaakt worden?
De meeste niet althans :roll:

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2015 10:30

Anoniem_89 schreef:Wat is de reden dat hun preken niet openbaar gemaakt worden?
De meeste niet althans :roll:


Omdat veel GG-leden niet zo van publiciteit houden. Maar er zijn wel diensten van meerdere Gereformeerde Gemeenten te beluisteren. Zie plaatselijke websites, of zoek op: http://www.kerkomroep.nl en http://www.kerkdienstgemist.nl

Over het algemeen zijn de preken van de GG zeer aanbevelenswaardig. Ze kenmerken zich door Bijbelse prediking, waarin Sola Scriptura zoveel mogelijk wordt gewaarborgd. Bij de GG doorgaans meer dan bij vele andere kerkgenootschappen.
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 02 dec 2015 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Speedy » 02 dec 2015 10:34

Anoniem_89 schreef:Wat is de reden dat hun preken niet openbaar gemaakt worden?
De meeste niet althans :roll:


Hier meer info bij dit artikel van gisteren in het RD

http://www.refdag.nl/opinie/pas_op_met_ ... t_1_957076
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 dec 2015 11:52

Speedy schreef:
Hier meer info bij dit artikel van gisteren in het RD

http://www.refdag.nl/opinie/pas_op_met_ ... t_1_957076

Enerzijds snap ik het wel. Anderzijds kun je ook het e.e.a. eruit knippen.
Persoonlijke gebeden worden eruit geknipt voor niet leden, en leden met een code hebben toegang tot de volledige 'versie'.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 03 dec 2015 17:06

Anoniem_89 schreef:Enerzijds snap ik het wel. Anderzijds kun je ook het e.e.a. eruit knippen.
Persoonlijke gebeden worden eruit geknipt voor niet leden, en leden met een code hebben toegang tot de volledige 'versie'.

Hoe kun je nu knippen als het live uitgezonden wordt? :roll:
En het is bovendien nogal ongepast om later in een gebed te gaan zitten knippen, dan loopt het niet meer.
Alles hoeft niet met naam, toenaam, adres en ziekte genoemd te worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 dec 2015 18:33

Chaya schreef:Hoe kun je nu knippen als het live uitgezonden wordt? :roll:
En het is bovendien nogal ongepast om later in een gebed te gaan zitten knippen, dan loopt het niet meer.
Alles hoeft niet met naam, toenaam, adres en ziekte genoemd te worden.


Dan noem je toch alleen de voornaam?
Als de kerkgangers niet meer weten om wie het gaat is het einde zoek.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2015 22:01

Spreeuw schreef:
Omdat veel GG-leden niet zo van publiciteit houden. Maar er zijn wel diensten van meerdere Gereformeerde Gemeenten te beluisteren. Zie plaatselijke websites, of zoek op: http://www.kerkomroep.nl en http://www.kerkdienstgemist.nl

Over het algemeen zijn de preken van de GG zeer aanbevelenswaardig. Ze kenmerken zich door Bijbelse prediking, waarin Sola Scriptura zoveel mogelijk wordt gewaarborgd. Bij de GG doorgaans meer dan bij vele andere kerkgenootschappen.


Dat is een mening, geen feit. Ik denk daar anders over. Wat Bijbelse prediking is dus. Als ik de GG als meest Bijbelse prediking zou zien zou ik daar wel lid van zijn ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 dec 2015 22:47

Als kerk zou je jezelf juist moeten publiceren, je wilt toch de blijde boodschap aan zo veel mogelijk mensen verkondigen?
Is onze opdracht volgens de bijbel.
Waarom dan nog zo terughoudend zijn?

Opmerkelijk dat je zegt dat er meer bijbelse prediking is dan bij andere kerkgenootschappen.
Kan best, maar het gaat er ook om wat je in de praktijk ermee doet.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten