Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 17 sep 2020 14:40

Chaya schreef:Iets later riepen deze mensen: Kruis Hem!! Kruis Hem!!
En dat is nou de mens, naamloos. Misschien even nieuwsgierig, (het is echt met een g hoor ) misschien ook even welwillend, maar zodra het moeilijk wordt en onbegrijpelijk, wil men er af.
Inderdaad waren er mensen die -onder de druk van de overpriesters en ouderlingen- ''kruis hem'' riepen.
Daarmee is niet gezegd dat hun nieuwsgierigheid ( :oops: ) en/of welwillendheid maar schijn of oppervlakkig was.
Ook oprechte mensen laten zich wel eens de verkeerde kant op meeslepen, of laten zich misleiden.
Of ze zijn gewoon bang ofzo. (kijk naar Petrus 'ik ken hem niet')
Maar zelfs al was dat zo, dan nog waren er bij die later, na Jezus' opstanding, van gedachten veranderden.
Uit niets blijkt dat de 'nieuwsgierigheid' van Zacheus anders was dan die van andere mensen.
Pas na zijn ontmoeting met Jezus bekeerde hij zich, beloofde het gestolene te vergoeden en de helft van zijn goederen aan de armen te geven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 17 sep 2020 16:23

Hoe eenvoudiger het geloof is, hoe moeilijker geloven we het, lijkt het wel. Misschien moeten we daar maar gewoon mee ophouden, en God danken voor wat Hij geeft.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 17 sep 2020 22:54

MarijnV schreef:De grap met het werk van de Geest is dat je het achteraf mooi kunt zien.
Zacheüs was niet toevallig waar hij was en hij was ook niet toevallig nieuwsgierig naar Jezus. Maar er staat nergens dat hij zelf doorhad dat de Geest hem naar Jezus leidde. Anders had-ie net zo goed op hem af kunnen stappen en zeggen: "Wees mij, de zondaar, genadig".

In de GG lijkt het vaak alsof je het werk van de Geest in jezelf moet waarnemen voordat je de toevlucht tot Christus mag nemen. Ik ondervind aan den lijve dat dat leidt tot wanhoop. En die wanhoop zou dan weer tot Christus moeten uitdrijven, maar je weet nooit of hij diep genoeg gaat om dat te mogen doen. Soms voelt het alsof ik op het punt sta om me in Christus' armen te laten vallen, maar dan houdt de aangeleerde gedachte dat mijn zondebesef, mijn wanhoop aan mezelf veel dieper moet gaan me tegen.

Afijn, als je dit soort dingen niet voor jezelf houdt schijnt het al niet meer 'echt' te zijn, dus ik hou m'n mond weer.


Dat zie je goed Marijn V.
De heilige Geest zo onvoorspelbaar als de wind, je ziet hem niet je hoort hem niet, je weet niet welke richting hij gaat....t gebeurd gewoon....
Ben je kerkelijk verbonden aan een Gereformeerde Gemeente?
Want medeforummer Chaya vond het zo stil vanuit de Ger Gem hoek, maar dat begrijp ik nu ook wel gezien je reactie en de geloofs cultuur waarin je laatste woorden mij doen rillen....
"dus ik hou m'n mond maar weer"
Spreek uit getuig van je Geloof, jij mag er ook zijn net als Zacheus die gewoon bij de Heere Jezus mocht komen onder luidt gemopper en geprotesteer van de Schriftgeleerden die wel dachten te weten hoe het hoorde allemaal want dit kon toch echt niet volgens de Wetsgeleerden, schande!.
Nou, het kon dus mooi wel....
Hoe welkom is de Heere Jezus in onze kerken?

Voor jou, een waar Evangelie Woord, een open Hemel...

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 18 sep 2020 06:13

Marijn, ik herken het gevoel van te denken dat je te weinig zondebesef of te weinig berouw hebt waardoor je denkt dat het wel niet echt zal zijn. Maar het is zoals ik las van een (GerGem) predikant: je moet precies zoveel zondekennis hebben dat je ermee tot Jezus vlucht! Als God vind dat het dieper moet gaan, zal Hij je dat ook geven, maar dat is dus voor iedereen verschillend.

Gelukkig zijn het niet de mensen die bepalen of jouw geloof wel echt is. Dat is tussen God en jou. En als je Gods kind mag zijn, mag je daar ook van getuigen. Juist dan komt God aan Zijn eer. Wat heeft Hij eraan als we alles voor onszelf houden? Een stad op een berg kan niet verborgen blijven en een kaars zet je niet onder een korenmaat. Bekende voorbeelden, die laten de opdracht zien om te getuigen. Hoe gebrekkig soms ook.

Ik heb hier nog een hele mooie link voor je: (trouwens ook voor anderen!)

Ds P.J. Visser, leven in verbinding met Christus

https://youtu.be/qC7CwZ5qWAo

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 18 sep 2020 07:55

Gtn schreef:Ik heb hier nog een hele mooie link voor je: (trouwens ook voor anderen!)

Ds P.J. Visser, leven in verbinding met Christus

https://youtu.be/qC7CwZ5qWAo

d:)b.... :)nico..... :jaknikken:

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Prisma23 » 23 mei 2023 22:36

Berichtgeving van het curatorium (4 studenten toegelaten)

Op maandag 22, dinsdag 23 en woensdag 24 mei komt het curatorium bijeen in verband met de toelating van studenten.

Op deze plaats zal er berichtgeving worden gedaan over de toelating van personen.

Om dit ordelijk te laten verlopen zullen er per dag een of twee momenten zijn waarop berichtgeving plaatsvindt. Dit zal aan het begin van de middag zijn en/of aan het begin van de avond.

Maandag 22 mei is toegelaten:

L.J. van den Berge uit Tholen (41). Hij is pastoraal werker bij Cedrah, getrouwd en samen hebben ze acht kinderen. De heer Van den Berge is ouderling in de gemeente Tholen.

W. van Ee uit Otterlo (43). Hij is werkzaam als leidinggevende in het bedrijfsleven, getrouwd en samen hebben ze zes kinderen. De heer Van Ee is ouderling in de gemeente De Valk - Wekerom.

Dinsdag 23 mei is toegelaten:

H.R. Keurhorst uit Veenendaal (38). Hij is docent klassieke talen en godsdienst bij het Ichtuscollege te Veenendaal. Hij is getrouwd, samen hebben ze twee kinderen. De heer Keurhorst is ouderling in de gemeente Veenendaal. Hij is ook docent aan het CGO (Centrum voor Godsdienstonderwijs).

B.J. Meulmeester uit 's Gravenpolder (34). Hij is is projectmanager in het bedrijfsleven. De heer Meulmeester is getrouwd en samen hebben ze drie kinderen. Hij is ouderling in de gemeente van 's Gravenpolder.


Bron: https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... orium-2023

Goed nieuws voor de GerGem dus, en nog één dag te gaan.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten