Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Honesty

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Honesty » 08 sep 2016 16:57

Dies schreef:Ik heb de indruk dat de Bijbel daar toch wat genuanceerder over spreekt: we zijn niet allemaal gelijk. Want God heeft de ene mens meer van zijn genade gegeven dan de ander. En dat heeft zijn uitwerking als het goed is. Zeker "na ontvangen genade" ...

Klopt. Ook (of liever vooral) worden dan ook goeden en slechten genodigd voor de Bruiloft.
Er kan dus geen enkele reden zijn dat iemand te slecht zou zijn om niet op de uitnodiging in te gaan.
Wel dat we het liever zelf verdienen, dan voor niets iets hebben ontvangen.
Maar gelukkig, behoud wordt slechts verkregen buiten de wet om, anders is genade geen genade meer.
De mens kan niets verdienen, want de meest rechtvaardige daad van de mens ziet God nog steeds als een vieze lap (letterlijk de kleding van een onreine)
En echt, daar helpt geen lange zwarte rok , een uit het hoofd geleerde catechismus, naar beneden gepreekte mondhoeken of kliksafe filter aan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2016 18:39

Daniel1978 schreef:Misschien wist de reformatorische vleugel dit niet maar bij velen is het de "EIGEN EER" die hoogtij viert.....

Als ik met mijn vrouw in een niet te nader te noemen "zwaar" dorp kom en daar de kerk bezoek, is het op de zondag(en). 2-3 diensten modeshow. Er wordt gekeken wie de mooiste hoed draagt en of de kinderen eruit zien alsof ze uit de hemel zijn gevallen. Frequentie van bezoek wordt bijgehouden.......en als je vrouw een legging draagt ipv panty bij de rok dan wordt zij zgn bloot gesteld aan de verleiding der wereld...

Lekker roddelen over elkaar in de kerk....elkaar de loef afsteken. En de buitenkant is belangrijker dan de binnenkant.


En Jezus leert je je vijanden lief te hebben en te bidden voor wie je vervolgen. Dat is de opdracht aan jou. Er kan van alles mis zijn en dat is ongetwijfeld ook zo en in andere kerkverbanden ook. Maar met daar over klagen bereik je weinig. Je kan beter bidden. En vergeven. En dat begint met liefhebben. Niet alleen mensen liefhebben die je goed behandelen maar ook als ze je slecht behandelen. Succes, dat valt soms niet mee ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 08 sep 2016 21:49

Dies schreef:Daar doe je mensen mee tekort. Uit ervaring weet ik dat lang niet iedereen zo in elkaar steekt.

Moeite met quoten Dies?
Mona heeft dit gezegd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 21 nov 2016 18:40

Hier hebben we weer een vraag uit de vragenrubriek waarom ik zelf uit de gereformeerde gemeente gegaan ben.

Erg veel veranderd in gemeente

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/243 ... -gemeente/

Het valt mij op dat Ds. C. Harinck niet ingaat op de vraag terwijl hij weet dat dit binnen zijn kerkelijke gemeenschap leeft.
Het is voor hem natuurlijk ook moeilijk zoals hij zelf schrijft.
Eens zal er toch een iemand op moeten staan en er verandering in brengen, denk ik wel eens, voor dat dergelijke gemeentes in sektes veranderen.

Komen wel erg veel vragen hoor over dat kerkverband, een teken aan de wand.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/243 ... angelisch/

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Dies » 21 nov 2016 19:22

benefietdiner schreef:Hier hebben we weer een vraag uit de vragenrubriek waarom ik zelf uit de gereformeerde gemeente gegaan ben.

Erg veel veranderd in gemeente

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/243 ... -gemeente/

Het valt mij op dat Ds. C. Harinck niet ingaat op de vraag terwijl hij weet dat dit binnen zijn kerkelijke gemeenschap leeft.
Het is voor hem natuurlijk ook moeilijk zoals hij zelf schrijft.
Eens zal er toch een iemand op moeten staan en er verandering in brengen, denk ik wel eens, voor dat dergelijke gemeentes in sektes veranderen.

Komen wel erg veel vragen hoor over dat kerkverband, een teken aan de wand.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/243 ... angelisch/

Dit speelt volgens mij al heel lang in de GG. Het is inmiddels 45 jaar geleden dat ik die kerk verliet en ook toen werden sommige GG-predikanten "veel te licht" genoemd.
Daarbij vielen vooral de namen L. Huisman en H. Rijksen. Nu worden als zodanig vooral C&W. Harinck, J.S. van der Net en J. IJ. genoemd. Maar wat mij opvalt is dat ik de laatstgenoemde naam regelmatig zie in tweetallen. De tweede predikant is dan niet zelden een naam van een dominee die ik toch wel tot de rechterflank van de GG reken maar misschien heb ik het mis. Of hoort men het verschil niet? Of is het bij de GG hetzelfde als ook kan voorkomen in de GB dat de "zwaarte" van de preek wordt aangepast al naar gelang de gemeente waar een predikant voorgaat? Het verschil in preken van eenzelfde predikant in gemeenten die van ligging verschilden vond ik wel eens schokkend maar dat was dus bij de GB.

Jeremiah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Jeremiah » 21 nov 2016 20:38

Dies schreef:Daarbij vielen vooral de namen L. Huisman..


Tja, dat begrijp ik wel. Hij waarschuwde de complete gemeente met klem om vooral niet af te blijven van het Heilig avondmaal. Dat kan natuurlijk niet. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen. Ik heb erg veel preken van hem geluisterd en veel van hem geleerd, maar soms ging ie een grens over.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 21 nov 2016 21:03

Dies schreef:Of hoort men het verschil niet?
Nou…. Een deel in ieder geval wel en een deel ook niet, er heerst ook een dode orthodoxie.
Dies schreef: Of is het bij de GG hetzelfde als ook kan voorkomen in de GB dat de "zwaarte" van de preek wordt aangepast al naar gelang de gemeente waar een predikant voorgaat? Het verschil in preken van eenzelfde predikant in gemeenten die van ligging verschilden vond ik wel eens schokkend maar dat was dus bij de GB.
Wij zijn met een tussen perioden van 3 maanden met 6 gezinnen vertrokken uit de GG nu ongeveer 4 jaar geleden naar een GB gemeente. Later zijn er meerdere vertrokken ook naar Evangelische, Batisten, Dabar en Parousia gemeentes.

Wat mij in de GB dan wel weer opvalt is dit: eilandisering
Afwezigheid GB-predikanten op synodevergadering is opvallend
http://dewaarheidsvriend.nl/blog/enorme-leerschool

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 22 nov 2016 09:13

benefietdiner schreef:Hier hebben we weer een vraag uit de vragenrubriek waarom ik zelf uit de gereformeerde gemeente gegaan ben.

Erg veel veranderd in gemeente

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/243 ... -gemeente/

Het valt mij op dat Ds. C. Harinck niet ingaat op de vraag terwijl hij weet dat dit binnen zijn kerkelijke gemeenschap leeft.
Het is voor hem natuurlijk ook moeilijk zoals hij zelf schrijft.
Eens zal er toch een iemand op moeten staan en er verandering in brengen, denk ik wel eens, voor dat dergelijke gemeentes in sektes veranderen.

Komen wel erg veel vragen hoor over dat kerkverband, een teken aan de wand.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/243 ... angelisch/


Inderdaad is het antwoord (eigenlijk helemaal geen antwoord op de vragen maar weg kijken) bedroevend voor zo een serieus probleem.
Als het klopt wat de vraagsteller aan de orde brengt, daar komt geestelijke onderdrukking (misbruik) bij om de hoek kijken.

want enkel de wet maakt slaven, maar Christus alleen, ja Hij alleen maakt Vrij
Het hoort te zijn (voluit bijbels)
Heere maak mij Uw Wegen bekend
door Uw Woord en door Uw Geest

Het is / en en / niet / of of



Vertrouwen dat verwekt wordt door het spreken van God, het Woord van Christus
Geloven als een geschenk van God
niet te koop
Geloof dat geen prestatie is van onze kant
geen werk
het wordt als een zaad uitgestrooid in ons hart tijdens het horen van het Woord van Christus.
Er is maar een mosterdzaadje van geloof nodig om bergen te kunnen verzetten.
zolang wij hier op aarde zijn vertrouwen wij ons toe aan het geloof in de Heere Jezus waaraan geen grenzen zijn.

Wat erg als in een gemeente bovenstaande zaken zo belemmerd worden, het eenzijdig verteld wordt.
Als je kippen eenzijdig voer geeft is dit ongezond voor de kippen en komen ze niet tot hun volledige recht omdat ze honger houden, in geestelijk opzich honger naar Christus.....Als Hij maar rijkelijk verkondigd wordt.

Waar gaat het om , Religie of Relatie
Traditie of leven door Woord en Geest en Hem volgen op al je wegen die Hij je wijzen zal in Geloof en Vertrouwen enkel en alleen, volledige afhankelijkheid in Christus en toch in de Zekerheid van Zijn Trouw en Nabijheid.
Ken Hem in al Uw wegen en Hij zal Uw paden recht maken!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 22 nov 2016 15:29

benefietdiner schreef:Het valt mij op dat Ds. C. Harinck niet ingaat op de vraag terwijl hij weet dat dit binnen zijn kerkelijke gemeenschap leeft.
Het is voor hem natuurlijk ook moeilijk zoals hij zelf schrijft.
Eens zal er toch een iemand op moeten staan en er verandering in brengen, denk ik wel eens, voor dat dergelijke gemeentes in sektes veranderen.

De vragenrubriek is dan ook niet de juiste plaats om dingen aan de kaak te stellen. Natuurlijk kan 1 predikant daar niet zijn eigen mening over zeggen, dat snapt toch iedereen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor BladeStraight » 22 nov 2016 21:04

De visie van Ds. Harinck is volgens mij algemeen bekend. Het is natuurlijk ook niet echt een makkelijke opgave om over een specifiek geval, namelijk deze gemeente, een oordeel te hebben zonder dat hij weet welke gemeente het is, om welke predikant het gaat, en of het überhaupt allemaal klopt wat er gesteld wordt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor BladeStraight » 22 nov 2016 21:05

Ik heb trouwens wel een vermoeden om welke gemeente het gaat.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Spreeuw » 15 dec 2016 09:31

De Gereformeerde Gemeente te Kapelle-Biezelinge heeft gisteren een beroep uitgebracht op ds. J. IJ. te Kampen, terwijl deze gemeente hem ook op 16 juni van dit jaar (2016) heeft beroepen. Ik meen dat het bijvoorbeeld in de Hersteld Hervormde Kerk en in in de Protestantse Kerk in Nederland minimaal twee jaar moet duren voordat men dezelfde predikant in dezelfde predikantsvacature mag beroepen. Weet iemand of het in de Gereformeerde Gemeenten toegestaan is dezelfde predikant in dezelfde predikantsvacature te beroepen zoveel als men wil?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 15 dec 2016 13:07

Spreeuw schreef:De Gereformeerde Gemeente te Kapelle-Biezelinge heeft gisteren een beroep uitgebracht op ds. J. IJ. te Kampen, terwijl deze gemeente hem ook op 16 juni van dit jaar (2016) heeft beroepen. Ik meen dat het bijvoorbeeld in de Hersteld Hervormde Kerk en in in de Protestantse Kerk in Nederland minimaal twee jaar moet duren voordat men dezelfde predikant in dezelfde predikantsvacature mag beroepen. Weet iemand of het in de Gereformeerde Gemeenten toegestaan is dezelfde predikant in dezelfde predikantsvacature te beroepen zoveel als men wil?

moet hier ergens staan http://www.kerkrecht.nl/node/9

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor BladeStraight » 15 dec 2016 15:08

Ik meen dat dat wel mag, maar niet gebruikelijk is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Race406 » 15 dec 2016 15:39

Misschien een nieuw beroep op eigen verzoek? Eerst maar even afwachten of hij het aanneemt overigens... :D
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten