Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 18 aug 2020 13:18

Gtn schreef:Je noemt ergens het feit dat je kerkt in een CGK die naar links opschuift. Uit diverse postings van je maak ik op dat je daar niet blij mee bent.
Ik ben een GerGemmer die naar links opschuift. Daar lijkt je ook niet blij mee te zijn. Maar wees eens eerlijk, is het niet een reactie van jou die eigenlijk meer gaat over het naar links opschuiven, waar jij allergisch voor bent? Die indruk krijg ik een beetje. Als ik de plank volledig mis sla dan hoor ik het ook graag!

Wat links en rechts in de GerGem betekent, weet ik niet zo. Ik weet wel dat ik rustig elke GGkerk binnen kan stappen.
In de CGK inmiddels niet meer. Want daar zijn gemeentes nu die zo verwaterd zijn dat ze niet meer als een CGK herkend kunnen worden.
Voor mij is de oorspronkelijke CGK terug te vinden in de BewaarhetPand - en daarmee sympathiserende - gemeentes.

Naar links opschuiven betekent in de CGK dus iets anders dan in de GG.

Ik vind het een beetje discutabel dat je mij vraagt of ik eens eerlijk wil zijn. Ik antwoord altijd naar eer en geweten.
Gtn schreef:En je bent inderdaad niets verplicht. Alleen het maakt je zo moeilijk te begrijpen als je een groot deel laat liggen.

Dat doe jij toch ook? Ik zie jou ook niet op alles en iedereen antwoorden en dat is je goed recht.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 18 aug 2020 20:08

Chaya schreef:Wat links en rechts in de GerGem betekent, weet ik niet zo. Ik weet wel dat ik rustig elke GGkerk binnen kan stappen.
In de CGK inmiddels niet meer. Want daar zijn gemeentes nu die zo verwaterd zijn dat ze niet meer als een CGK herkend kunnen worden.
Voor mij is de oorspronkelijke CGK terug te vinden in de BewaarhetPand - en daarmee sympathiserende - gemeentes.

Naar links opschuiven betekent in de CGK dus iets anders dan in de GG.

Ik vind het een beetje discutabel dat je mij vraagt of ik eens eerlijk wil zijn. Ik antwoord altijd naar eer en geweten.

Dat doe jij toch ook? Ik zie jou ook niet op alles en iedereen antwoorden en dat is je goed recht.


Dan heb ik het blijkbaar mis. Het was mijn gevoel dat steeds sterker werd dat je misschien allergisch bent voor naar links opschuiven. Het vragen van wees eens eerlijk was niet aanmatigend bedoeld, sorry als het zo is overgekomen.

Als je trouwens niet goed weet wat links en rechts binnen de GerGem inhoud, ben je toch minder insider dan je doet vermoeden. Misschien kun je dan ook minder heftig en minder veroordelend reageren in het vervolg.

Je hebt gelijk dat ik ook niet op alles reageer. Maar... als er mij (direct of indirect) wat gevraagd wordt dan probeer ik daar wel op te reageren. En jij laat vaak een deel van de directe vragen aan jou liggen. Zo sterk dat het bijna bewust lijkt. Ook daar heb ik al naar gevraagd maar nog geen antwoord op gekregen.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om hier een eindeloos vraag en antwoord spel van te gaan maken. Als ik niet duidelijk ben mag je me dat direct en op de man af zeggen zonder dat ik daar aanstoot aan neem. Ik kan wel wat hebben.

Wat mij betreft terug naar het onderwerp van dit topic: de GerGem.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 19 aug 2020 09:12

Gtn schreef:Dan heb ik het blijkbaar mis. Het was mijn gevoel dat steeds sterker werd dat je misschien allergisch bent voor naar links opschuiven. Het vragen van wees eens eerlijk was niet aanmatigend bedoeld, sorry als het zo is overgekomen.

Je moet alleen lezen wat ik schrijf en niet wat iemand anders over mij schrijft. :wink:
Gtn schreef:Als je trouwens niet goed weet wat links en rechts binnen de GerGem inhoud, ben je toch minder insider dan je doet vermoeden.

Nee, maar dat is omdat sommige GGers het zelf niet goed weten.
Rechts vindt men predikanten zoals ds Vreugdenhil, te links.
Maar hij heeft een bredere kijk op de zaken gekregen, vanwege langdurig verblijf in het buitenland.
En dat zie je bij andere predikanten, zoals ds. Vergunst ook.
Gtn schreef:En jij laat vaak een deel van de directe vragen aan jou liggen. Zo sterk dat het bijna bewust lijkt. Ook daar heb ik al naar gevraagd maar nog geen antwoord op gekregen.

Ik heb je de reden gegeven. Nogmaals, ik ben geen GGer en je kwam er destijds met gestrekt been vol in.
En daarom vroeg ik je om te matigen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 21 aug 2020 13:59

Geweldig mooi om zoiets te lezen ja….. ook van een Ger.Gem-er.
Hij mag van mij op de preekstoel.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... begonnen-/

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Race406 » 21 aug 2020 17:01

benefietdiner schreef:Geweldig mooi om zoiets te lezen ja….. ook van een Ger.Gem-er.
Hij mag van mij op de preekstoel.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... begonnen-/
Het is een heel fijn, eerlijk, bewogen, en uitermate Bijbels antwoord. Dat is wat we nodig hebben in de kerk!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 22 aug 2020 13:30

Inderdaad een erg mooi waardevol antwoord.

Ben ik de enige die bij het lezen van de vraag denkt: door dezelfde predikant die veel van haar vragen heeft beantwoord, wordt ze nu weer enorm aan het twijfelen gebracht door voorwaarden te stellen in de prediking?

Misschien moet ik het meer in het positieve zoeken, maar echt, dit is zo blokkerend die opmerkingen van "heb je er al eens wakker van gelegen?" net alsof iedereen het op dezelfde manier beleeft...

Als we alles in schema's gaan vatten, waar blijft dan de ruimte voor de Heilige Geest om te werken?

Heb hier een paar dagen over nagedacht maar het moet me toch even van het hart.

En juist daarom ben ik zo blij voor de vraagsteller met dit waardevolle antwoord!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 22 aug 2020 16:04

Gtn schreef:Inderdaad een erg mooi waardevol antwoord.

Ben ik de enige die bij het lezen van de vraag denkt: door dezelfde predikant die veel van haar vragen heeft beantwoord, wordt ze nu weer enorm aan het twijfelen gebracht door voorwaarden te stellen in de prediking?

Misschien moet ik het meer in het positieve zoeken, maar echt, dit is zo blokkerend die opmerkingen van "heb je er al eens wakker van gelegen?" net alsof iedereen het op dezelfde manier beleeft...

Als we alles in schema's gaan vatten, waar blijft dan de ruimte voor de Heilige Geest om te werken?

Heb hier een paar dagen over nagedacht maar het moet me toch even van het hart.

En juist daarom ben ik zo blij voor de vraagsteller met dit waardevolle antwoord!

Ik denk dat je een isgelijkteken kan zetten tussen het bang zijn van de vraagsteller om onbekeerd te sterven en de opmerking van de predikant die zei ‘Lig je weleens wakker omdat je bang bent’. Het is maar hoe je het verwoord en in welke context het gezegd wordt.
Ik denk dat je het inderdaad in het positieven moet zoeken maar je heb wel gelijk en bent niet de enigen. :wink:

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 23 aug 2020 15:50

Ik heb ook het antwoord op de vraag "Is God ook in mijn leven begonnen?" met aandacht gelezen. En het antwoord dat gegeven wordt is inderdaad goed en pastoraal.
Maar toch denk ik dat de kern van de zaak, de crux, de hoofdvraag in de GG, zoals ik die al vaker aan de orde heb gesteld, eerder gevonden kan worden in de vraag die gesteld worden, dan in een antwoord dat gegeven wordt.

1.
Ten eerst antwoordt niet elke predikant, ouderling of ander GG-lid op dezelfde manier. We hebben hier iemand aan het woord die "ruim" is, gunnend, maar dat kan ook heel anders zijn. Dan krijg je een ander antwoord.
2.
Maar ook omdat de vraag niet telkens anders wordt gesteld, maar juist keer op keer verrassend hetzelfde blijft. De onderwerptitel "Is God ook in mijn leven begonnen?" is eigenlijk dezelfde vraag als die later door de vragensteller wordt geformuleerd in de vorm van een vertwijfeling:
"Maar daarom ben ik dus zo bang dat het allemaal nu ook weer verzonnen is wat ik voel."

Let op die woorden "allemaal" en "nu ook weer".

"Allemaal" duidt er op dat men niet zozeer denkt aan een aantal zaken die nog niet goed zitten tussen God en de ziel. Nee, het is veel erger, het is misschien "allemaal" weer verzonnen. Het is bijzonder zwart wit. To be or not to be, that's the question. Elke stap in het geloof wordt een alles of niets zaak, is een zaak van leven of dood. Het is óf allemaal echt, óf allemaal "verzonnen". Ben ik nu, op dit moment, eeuwig zalig of eeuwig verloren. Dat spookt door het hoofd en komt er min of meer uit in elke geloofsvraag die wordt gesteld.

En dan dat "nu ook weer". Daarin voel je de angst, de wanhoop en misschien ook de berusting dat het voor de zoveelste keer wel weer allemaal nep en verzonnen zal zijn. Weer niet. Weer niet. Alsof men 38 jaar aan de rand van een genezend badwater ligt en altijd te laat komt. Dat leidt tot somberheid, apathie en een lijdelijke, neerslachtige houding.

Wel, precies dit geloofslevensgevoel is zo kenmerkend voor de GG. Het gaat om een geestelijke en psychologisch druk, omdat alles wat in de preek als waarheid wordt verkondigd, bijna nooit werkelijkheid wordt in het eigen leven. En als men dan eens met zijn verlangen, zijn angst, zijn hoop of wanhoop tot God komt en hem zoekt, waardoor het geestelijk leven weer opveert in de verwachting dat men nu vrede voor zijn hart zal krijgen, dan slaat de twijfel al gauw weer toe. dan wordt alles weer ondergewaardeerd, alles weer weggeredeneerd, alles weer als "verzonnen" en eigenmachtige godsdienst voor eigen en andermans ziel verworpen. Als een poging zichzelf zalig te maken.
Men denkt en zegt in zulke gevallen wel dat het echte werk nooit onopgemerkt blijft en dat Gods werk altijd aan de oppervlakte komt, maar ik waag dat te betwijfelen. Volgens mij zijn er veel meer mensen waarachtige kinderen van God dan men zelf wil denkt. Hoeveel mensen gaan niet met een ingebeelde of door anderen zelfs gesuggereerde hel naar de hemel? Hoeveel mensen uit de GG, kinderen van God, worden niet begraven onder het zogenaamde neutrale "we kunnen er verder niks van zeggen"? Men bedoelt: we kunnen vooral niet zeggen dat hij of zij zalig is. Ja ja.

Zou God alleen zo in de GG werken? In andere kerken herken ik deze klem, deze knellende hoofdvraag, niet. Daar wordt het geloof naar mijn idee, met alle ups en downs, als zodanig veel minder in twijfel getrokken. Dat het aanwezige geloof ook een echt geloof is, is minder de worsteling van de christenen wereldwijd volgens mij. Het gaat dan veel meer om de vraag hoe sterk het geloof is, hoezeer het kan strijden tegen de zonden van de wereld, de duivel en het eigen vlees.

Deze typerende vraag, die ook in de vragenrubriek naar voren komt, is dus echt uniek voor de GG, al zullen mensen uit de GG ons voorhouden dat God zo met al Zijn volk doet. Maar dat is niet zo. Niet wat betreft die twijfel tot aan het graf.
We zullen deze vraag daarom grondig moeten kennen en herkennen, willen we de discussies en de worstelingen in dit kerkverband begrijpen.

Of je daar overigens blij mee moet zijn, dat je als kerkverband tot deze ontwikkeling bent gekomen...ik vraag het me af.
Er blijft veel licht onder de korenmaat op deze manier.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 26 aug 2020 14:34

Er zijn gelukkig in ieder geval 3 (relatief jonge!) studenten aangenomen om voor predikant te studeren. Reden tot blijdschap!

https://www.gergeminfo.nl/nieuws/het-cu ... t-bijeen-2

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 26 aug 2020 18:06

Fijn :D
Laatst gewijzigd door MoesTuin op 27 aug 2020 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor lekkerbek » 26 aug 2020 21:02

Gtn schreef:Er zijn gelukkig in ieder geval 3 (relatief jonge!) studenten aangenomen om voor predikant te studeren. Reden tot blijdschap!

https://www.gergeminfo.nl/nieuws/het-cu ... t-bijeen-2


Zeker!!! Zo fijn!!!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 28 aug 2020 08:33

Predikanten worden op gevoel toegelaten bij de Gereformeerde Gemeenten.
In De Saambinder, blad van de Ger.Gem. stond kort geleden hoe het toelaten tot de opleiding van predikant in zijn werk ging.
Men spreekt slechts uit dat men vrijmoedigheid heeft om deze persoon toe te laten tot de opleiding.
Het is geen domineesfabriek.
We willen tijdens de opleiding liever ‘dominee-af’ maken. Ze mogen niet van het type zijn: ‘domineetje spelen’.
Curatoren moeten scherp onderscheidend oordelen en eerlijk zeggen waar het op staat.
Een aanzienlijk aantal laat men met een gerust geweten weer vertrekken.
Aanmelders moeten niet van het ‘glacé handschoen gilde’ zijn. (uitspraak Spurgeon) :lol:

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 28 aug 2020 08:56

benefietdiner schreef:Predikanten worden op gevoel toegelaten bij de Gereformeerde Gemeenten.
In De Saambinder, blad van de Ger.Gem. stond kort geleden hoe het toelaten tot de opleiding van predikant in zijn werk ging.
Men spreekt slechts uit dat men vrijmoedigheid heeft om deze persoon toe te laten tot de opleiding.
Het is geen domineesfabriek.
We willen tijdens de opleiding liever ‘dominee-af’ maken. Ze mogen niet van het type zijn: ‘domineetje spelen’.
Curatoren moeten scherp onderscheidend oordelen en eerlijk zeggen waar het op staat.
Een aanzienlijk aantal laat men met een gerust geweten weer vertrekken.
Aanmelders moeten niet van het ‘glacé handschoen gilde’ zijn. (uitspraak Spurgeon) :lol:


Ik denk dat je het té negatief ziet. Tegenwoordig zijn we nogal resultaat gericht en dan is een aantal van 3 geen goed resultaat. Ik denk dat we het andersom mogen zien: het is fijn dat er 3 toegelaten zijn.

Ik denk dat de werkwijze van het curatorium misschien wel wat anders vormgegeven kan worden, en dat er dan mogelijk wat meer predikanten door de selectie komen. Ik denk dat men te "bang" is. Maar de angst voor bedrog maakt sowieso al deel uit van de cultuur binnen de GerGem.
Toch denk ik oprecht dat de huidige curatoren het naar eer en geweten doen. En ook biddend doen.

Daarom toch blij met 3 studenten.

Weet je trouwens welke saambinder dat was? Ik ben wel benieuwd hoe het daarin verwoord stond.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 28 aug 2020 09:40

Gtn schreef: (...)

Ik denk dat de werkwijze van het curatorium misschien wel wat anders vormgegeven kan worden, en dat er dan mogelijk wat meer predikanten door de selectie komen. Ik denk dat men te "bang" is. Maar de angst voor bedrog maakt sowieso al deel uit van de cultuur binnen de GerGem.
Toch denk ik oprecht dat de huidige curatoren het naar eer en geweten doen. En ook biddend doen.

(.....).


De roep van de studenten, geleid door de Geest, worden geconfronteerd en gedaagd voor een curatorium, waar een kerkverband achter zit met gemeenten die "schreeuwen" om een Herder en leraar, die hét Evangelie verkondigd van Christus en die gekruisigd. maar tegelijk een curatorium die veelal ook afwijst.
Waar is dit op gebaseerd bijbels vraag ik me af?


Het Wonder, zie op Hem!
De mens kan het verlossende evangelie woord net zo moeilijk maken als hij of zij wil.

Te makkelijk is ook niet goed.

Gods genade is groter dan de mens zijn schuld.
Vergeet dat nóóit!
Wat denken we wel, wij kleine mensen, dat de grote rechtvaardige almachtige God onze schulden niet aan kan?
Wat denken we dan klein van de Heere God
Wat zijn we dan toch hoogmoedig.
De Heere Jezus kwam juist naar de aarde tot redding van mensen!

Voor mij is het hebben van een persoonlijke relatie vanuit het hart (niet alleen verstand) met de Heere Jezus de maatstaf en het Woord van de Heere God, de Bijbel.
Vanuit die basis zou geen ene student door het curatorium afgewezen worden.
Volgens de lijn van de bijbel mag niemand verhinderd worden die door God geroepen is, dat is iets tussen God en de geroepene.....daar gaat geen enkel curatorium over, enkel om dit te beamen in grote vreugde en dankbaarheid....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 28 aug 2020 13:50

Gtn schreef:Weet je trouwens welke saambinder dat was? Ik ben wel benieuwd hoe het daarin verwoord stond.

Week 34.
Stond ook een samenvatting in het RD van Zaterdag 22 aug.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 22 gasten