Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 08 aug 2020 12:44

Om een juiste discussie te krijgen moet je de leer van een kerk wel onderscheiden van een preek die je in die kerk hoort.
Uiteraard moet een preek in overeenstemming zijn met de leer, maar een preek moet ook geen college dogmatiek worden. In een preek moeten de concrete tijd en omstandigheden aan de orde komen: welke mensen zitten er in de kerk, wat speelt er op gebied van diakonaat en pastoraat, wat zijn de noden, hoe is de gemeente er geestelijk aan toe. Een predikant heeft ook de vrijheid om eigen taal en accenten te gebruiken. Hij verwerkt de leer voor het leven van hier en nu. En ja, dat kan bij de ene predikant echt anders uitpakken dan bij een andere. Persoonlijkheid, visie, gemoedstoestand, ze zullen invloed hebben. Bovendien staat de leer, zoals die in teksten ligt vastgelegd, altijd open voor interpretatie en nader onderzoek of denkwerk. Het kan zelfs zo zijn dat bepaalde leerstukken in de loop van de tijd minder relevant worden. Die verandering begint altijd aan de basis, in de gewone kerkdienst, in de preek. Dan kan het nog heel lang in de tekst blijven staan (leerstukken veranderen eigenlijk niet of nauwelijks) maar in de praktijk wordt er dan niet zoveel meer mee gedaan. Komt overal voor, ter linker en ter rechterzijde.

Preken zijn in zekere zin dus subjectieve dragers van de leer, leerstukken zijn de objectieve dragers. Van die laatsten zijn er niet veel, zoals eerder opgemerkt. De leerregels van 1931 horen daar echter wel bij.
Preken zijn naar mijn mening ook geen goede graadmeter voor de leer van een kerk. Door de subjectieve "liggingen" van predikanten bewegen zij zich op een breed spectrum van interpretaties van de leer.
Kortom, zolang een preek geen voorlees-sessie is van dogma's, zul je altijd verschillen horen in preken.
Da's niet erg. Zo hoort het namelijk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 08 aug 2020 13:04

Chaya schreef:Die moet je dan brengen op de plaats daar waar ze horen Race.
Bij de betreffende ambtsdragers, de classis, de Synode, bij de Heere.
Natuurlijk mogen er punten benoemd worden die echt niet goed gaan, maar gebeurt dit met smart?
Dat lees ik nl niet in de diverse postings.
Het is vaak een al frustratie, algemeenheden, en haat zelfs.
Al vind ik dat dan op Gtn niet zo van toepassing.

Ik blijf er tegenin aan, zoals als ik kan. Omdat ik het zeer afbrekend vind.
De een na de ander krijgt een draai om de oren, maar zelfreflectie? Ho maar.
We leven in een tijd waarin het individu het belangrijkste is, wat IK geloof, wat IK ervaar, wat IK wil.
In alle eerlijkheid Race, is dat bijbels? Is dat zo de Heere het bedoeld heeft?

Uit de woorden van ds Labee luister ik op hoe verdrietig hij over de verdeeldheid is. Die lees ik hier vrijwel nooit!
Nee, dan ga je trollen op een forum.


Ik heb ook zeker last van frustraties. Ik vind het ook wel echt moeilijk om positief te blijven.

Wat ik nou zo moeilijk vind is het feit dat er knechten van God zijn die echt oprecht welmenend hun toehoorders toespreken met wat in hun ogen de waarheid is, terwijl als je hun uitspraken toetst aan de Bijbel het (soms deels) toch niet Gods woorden kunnen zijn maar hun persoonlijke mening blijkt te zijn, al dan niet ingegeven door cultuur en traditie. Dit bevordert de eenheid ook niet, maar zeker het leiden van gemeente leden tot Christus ook niet. Dit doet verdriet. En of je het nu smart of verdriet noemt, ik denk dat we vaak hetzelfde bedoelen, en velen hier met ons al verwoorden ze het misschien anders. Maar afbrekend wordt het meestal niet bedoeld in mijn ogen.

Ik moet wel zeggen dat ik hier op het forum juist wel verdriet zie om het ontbreken van de eenheid. Misschien is het ook net hoe je er tegenaan kijkt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2020 13:12

Gtn schreef:Ik heb ook zeker last van frustraties. Ik vind het ook wel echt moeilijk om positief te blijven.

En toch blijf je dan lid? Denk je zelf dat dit dan tot Zegen kan zijn?
Je kunt lijden aan de kerk, dat kan. Maar als je daardoor gefrustreerd wordt, is dat niet goed.
Je mag boos worden, maar dan op de juiste persoon. Niet algemeen!
Maar beter is verdrietig.
Gtn schreef:Wat ik nou zo moeilijk vind is het feit dat er knechten van God zijn die echt oprecht welmenend hun toehoorders toespreken met wat in hun ogen de waarheid is, terwijl als je hun uitspraken toetst aan de Bijbel het (soms deels) toch niet Gods woorden kunnen zijn maar hun persoonlijke mening blijkt te zijn, al dan niet ingegeven door cultuur en traditie.

Noem dan eens een concreet voorbeeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 08 aug 2020 13:40

Zoals laatst toen we een predikant hadden die voor waar verkondigde dat iemands zonden vergeven konden zijn maar dat God de Rechter nog niet gesproken heeft in zijn/haar leven. En dat we met Gods eigen werk zelfs nog in de dood terecht moeten komen.

Dat kan toch helemaal niet. Als God een zondaar bekeert dan doet Hij geen half werk. En er hoeft van ons ook niets meer bij. Alles genade. En alles geschonken, zodat de zondaar het mag en kan aannemen. Dan kún je Jezus niet eens stelen, want Hij wordt je aangeboden als Zaligmaker. Hij heeft volbracht wat wij nooit zouden kunnen !!

De betreffende predikant had Gods eer op het oog, zo verkondigde hij. Maar beroven we God niet juist van Zijn eer als we Hem onze zelfverzonnen weg gaan voorschrijven, en Zijn eigen werk verdacht gaan maken? Echt, dit gaat me zo aan het hart.

We horen ook zo weinig over het werk van de Heilige Geest. Ja, wel regelmatig de klacht dat we tegenwoordig zo weinig meer zien van het doorbrekende werk van de Geest. Maar dat is helemaal niet vreemd want de Heilige Geest wordt zo weinig uitgelegd en aangewezen in de prediking. Terwijl de gelovigen dit zo hard nodig hebben voor de groei in hun geloof.

Als er niet andere predikanten tegenover stonden in de GerGem dan was ik ook allang weggeweest.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2020 13:57

Gtn schreef:Zoals laatst toen we een predikant hadden die voor waar verkondigde dat iemands zonden vergeven konden zijn maar dat God de Rechter nog niet gesproken heeft in zijn/haar leven. En dat we met Gods eigen werk zelfs nog in de dood terecht moeten komen.

Ik ga er van uit dat dit echt op deze manier zo gezegd is. Met een nuanceverschil kan het nl heel anders zijn he!
Ik ga proberen dit te ontleden.
Ging de preek over Lukas 18? Zo niet, dan heeft de ds het waarschijnlijk over deze tekst.
En de Heere zeide: Hoort wat de onrechtvaardige rechter zegt. Zal God dan geen recht doen aan Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?
Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

Het heeft ermee te maken dat je van jezelf kunt zeggen dat je zonden vergeven zijn, maar weet de Heere er ook van?
We kunnen ons wel zeker bedriegen.

Nogmaals, ik vind het lastig omdat ik het zelf niet gehoord heb.
Maar ben je hiermee naar de predikant toegegaan?
Ik zou de volgende dag een mail gestuurd hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 08 aug 2020 14:57

Het ging daar niet over. Dat maakt het allemaal zo onduidelijk, de preek gaat ergens anders over en toch worden dit soort uitspraken erin gevoegd. Heel verwarrend allemaal. Ik heb inderdaad geprobeerd om de betreffende predikant te mailen maar op gergeminfo heeft hij niet de mogelijkheid tot mailen. En bellen gaat me net ver zat, bovendien was hij ook niet thuis.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2020 15:01

Gtn schreef:Het ging daar niet over. Dat maakt het allemaal zo onduidelijk, de preek gaat ergens anders over en toch worden dit soort uitspraken erin gevoegd. Heel verwarrend allemaal. Ik heb inderdaad geprobeerd om de betreffende predikant te mailen maar op gergeminfo heeft hij niet de mogelijkheid tot mailen. En bellen gaat me net ver zat, bovendien was hij ook niet thuis.

Eet een volgende keer de vis maar op en laat de graten dan maar liggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 08 aug 2020 15:38

Chaya schreef:Eet een volgende keer de vis maar op en laat de graten dan maar liggen.


Dankje voor de wijze raad.

Weet je dat ik dat toch erg moeilijk vind? Wat je graten noemt, geeft toch aan hoe een predikant in het leven staat. Voor mezelf zou ik met moeite daar wellicht nog wel voor een keer mee om kunnen gaan, omdat ik al mag weten dat ik een kind van God mag zijn. Maar mijn vrouw en kinderen en alle andere gemeente leden dan? Die zitten ook onder dezelfde bedekte prediking. Die horen dezelfde woorden als zijnde Gods woorden en kunnen zich wellicht behoorlijk verslikken in de graten. Of door de verwarring de graten voor waarheid aanzien. En de vis links laten liggen. Zij hebben toch een evenwichtige prediking nodig, mét onvoorwaardelijk aanbod van genade en bevel tot geloof en bekering.

Bovendien lijkt het me voor Gods kinderen in het algemeen toch ook niet gezond als er weinig voedsel in de prediking zit, dan kunnen zij toch niet groeien in het geloof?
En wat gaat er van ons uit? Zijn wij het zoutende zout en het licht op de kandelaar? Véél te weinig! Dat is ook een serieus gebrek van mijn kant hoor...

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 08 aug 2020 16:07

Wat misschien ook meespeelt is het feit dat predikanten van de GG naast de primaire bronnen (Bijbel en belijdenissen, Reformatoren, met name Calvijn) ook een groot aantal eigen secundaire bronnen gebruiken. En met eigen bedoel ik dan: geschriften die eigen zijn aan het bevindelijk gereformeerd protestantisme en buiten deze kring niet of nauwelijks gebruikt worden.
Dan moet je denken aan de vele oudvaders, Schotse predikanten en Nadere Reformatoren. Ook geschriften van sommige overleden predikanten van de GG krijgen die status.
Vaak heeft men een favoriet. Er ontstaan verschillende scholen die graag deze oudvaders citeren: Wulfert Floor, Schortinghuis, Spurgeon, Boston, van der Groe, Ledeboer (een deel van de GG stamt van de zogenaamde Ledeboerianen), Kohlbrugge, Brakel, Voetius, ds. Kersten, ds. Lamain, McCheyne, teveel om op te noemen.
En die hebben ook allemaal een eigen focus en ligging.
Denk eens aan de vele, vele leespreken die men hoort,. Daar wordt de hele theologische geschiedenis van de laatste 2 eeuwen weer ten gehore gebracht.

Daarmee zijn de bronnen van de GG dus heel verschillend, heel divers en ook heel breed. Bedenk dat er onder hen ook baptisten waren en chiliasten.

Uit die brede waaier van invloeden, die je terug hoort in preken, is het niet zo makkelijk één leer te destilleren.
Die poging wordt wel steeds ondernomen, door de teugels vanuit het kerkverband weer wat strakker aan te trekken, maar hier wreekt zich het feit dat het ideaal van de vrije, ongeorganiseerde gemeenten (zoals in het verband van de Oud Gereformeerde Gemeenten nog steeds aanwezig is) nog niet geheel is uitgeblust in de GG. Men hangt nog erg aan de plaatselijke gemeente en de plaatselijke predikant. Daar heeft de synode niet altijd vat op.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 10 aug 2020 12:52

gravo schreef:Er ontstaan verschillende scholen die graag deze oudvaders citeren: Wulfert Floor, Schortinghuis, Spurgeon, Boston, van der Groe, Ledeboer (een deel van de GG stamt van de zogenaamde Ledeboerianen), Kohlbrugge, Brakel, Voetius, ds. Kersten, ds. Lamain, McCheyne, teveel om op te noemen.

Jij bent in de seventies blijven hangen geloof ik.
Bedoel je nu lagere en middelbare scholen??
Mijn kinderen die op een reformatorische middelbare hebben gezeten, kennen deze namen allemaal niet, op een enkele uitzondering na.
Bovendien worden sommige oudvaders ook in de HHK en CGK veevuldig gelezen en geciteerd.

En wat is daar mis mee? Moeten we ineens allemaal massaal aan die Amerikaanse reli-influencers? Waar overigens ook wel goede tussen zitten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 10 aug 2020 13:20

Chaya schreef:Jij bent in de seventies blijven hangen geloof ik.
Bedoel je nu lagere en middelbare scholen??
Mijn kinderen die op een reformatorische middelbare hebben gezeten, kennen deze namen allemaal niet, op een enkele uitzondering na.
Bovendien worden sommige oudvaders ook in de HHK en CGK veevuldig gelezen en geciteerd.

En wat is daar mis mee? Moeten we ineens allemaal massaal aan die Amerikaanse reli-influencers? Waar overigens ook wel goede tussen zitten.

Ik word een beetje moe van je kattige reacties altijd. Voor je het weet is Chaya al weer ernstig verbolgen.
"Is uw toorn billijk ontstoken?"

Ik gebruik het woord "scholen" als een bekende zegswijze waarmee wordt aangeduid dat mensen zich soms verzamelen rond hun favoriete stijl, visie of voorman. Het heeft dus niets met het onderwijs te maken.

Seventies? Over welke eeuw heb je het? De oudvaders die nu nog gelezen en gewaardeerd worden kunnen uit de seventies van de 16e, de 17e, de 18e, de 19e of de 20e eeuw stammen.
Dat geeft alleen maar aan, en dat was mijn punt, dat de GG vele diverse invloeden heeft, die elk een tijdvak en een visie vertegenwoordigen uit 5 eeuwen protestantisme. Het was eigenlijk bedoeld als compliment voor de GG, die vaak teveel wordt vastgeprikt op één leer.

Ik weet niet waar ik die katten aan verdiend heb. Over Amerikaanse reli-influencers heb ik het ook niet gehad.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 10 aug 2020 14:31

Als je dit al kattig vindt, sjonge.... verbolgen maar liefst. Daar is het veel te heet voor.

Schrijf dan eens iets duidelijker.
Als jij het hebt over scholen, denk ik aan scholen.
Dus ja, dan zouden de seventies van toepassing kunnen zijn. Want in de zeventiger jaren zou dit mogelijk wel in het onderwijs gebruikt zijn.
gravo schreef:Ik weet niet waar ik die katten aan verdiend heb.
Het was geen katten leg ik net uit.
gravo schreef:Over Amerikaanse reli-influencers heb ik het ook niet gehad.

Nee, maar ik nu wel.

En nogmaals, ik ben geen hoeder van de GG.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 10 aug 2020 18:21

Chaya schreef:(...)Schrijf dan eens iets duidelijker.(...)

Volgens mij schrijf ik altijd heel duidelijk. Lees mijn posts nog maar eens rustig door.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 10 aug 2020 19:09

gravo schreef:Volgens mij schrijf ik altijd heel duidelijk. Lees mijn posts nog maar eens rustig door.

gravo


Meestal vind ik je posts heel duidelijk en helder, maar dat van die scholen had ik ook niet begrepen. Dus daarin heeft Chaya wel gelijk.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 10 aug 2020 20:46

Gtn schreef:Meestal vind ik je posts heel duidelijk en helder, maar dat van die scholen had ik ook niet begrepen. Dus daarin heeft Chaya wel gelijk.


Algemene kennis! Heb je nooit gehoord van de Haagsche School, een groep kunstenaars met een gedeelde favoriete schilderstijl? Zo heb je ook filosofische scholen, wetenschappelijke scholen enzovoorts. Het is geen letterlijke school, maar het geeft een overeenstemming in denken aan. Als je "van de school van X" bent, voel je je verwant en misschien wel beïnvloed door X.
Het is dus eigenlijk een zegswijze om een groep mee aan te duiden die hetzelfde denkt of handelt. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen spreken over de school van Paulus of over de school van Apollos. Op deze manier kun je ook scholen binnen de GG onderscheiden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten