Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Prisma23 » 02 sep 2020 07:46

Gtn schreef:Door het antwoord op deze nieuwe vraag:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... over-leer/
knip knip

Maar ik verkeer dus grotendeels onder de rechtse GerGem prediking. Vandaar dat mijn gevoel zegt dat de GerGem rechtser is geworden. Maar klopt dat ook? Hoe kijken jullie daar tegenaan? Graag beoordelen met de kennis van nu en niet van 10 á 15 jaar geleden.


Deze vraag uit de vragenrubriek is lastig links of rechts te zien.

Ik ziet het als een vraag dit komt uit een maoïstische denkwijze. Ten eerste omdat de mening van de massa bepalend is en een individu zich hier bij moet aanpassen. Ten tweede zit in de vraag een ondertoon in lijn de met de maoïstische zelfkritiek, bekritiseer jezelf totdat je net zo denkt als de massa.

Nu blijft de vraag of het maoisme links of rechts is. Dat vind ik lastig.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 02 sep 2020 09:47

lekkerbek schreef:Ik ervaar het niet dat de prediking rechtser is geworden, maar ik sta er ook heel anders in dan jij. Ik hoor deze predikanten juist heel graag, als je even je woonplaats doorgeeft dan ga ik verhuizen :lol:



:lol: =D> humor dat mag ik wel :lol:

Jij hoort graag rechtse predikanten. Ik ben benieuwd hoe jij dan tegen de linkse predikanten aankijkt.

En kun je ook uitleggen wat jouw zo aanspreekt bij de rechtse predikanten?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor lekkerbek » 02 sep 2020 16:32

Het gaat veel dieper, ik vind de anderen wat oppervlakkiger. Ik hoor veel meer Christus gepredikt worden.
Maar omdat degenen die hier in dit topic schrijven het precies andersom ervaren wil ik er niet teveel over zeggen. Ik wil niet een oeverloze discussie omdat iedereen bij zn mening blijft, ik ook.
Maar ik word wel veel meer "gevoed" door de rechtse prediking. Daarin hoor ik zoveel over Gods genade, dat er veel meer te verkrijgen is, ook ná ontvangen genade. Bij de andere kant (bah, niet fijn om er zo over te praten) hoor ik steeds hetzelfde, je moet je bekeren, je omkeren, maar ik hoor zo weinig over Gods werk! Ook ná de bekering, de Heere leidt Zijn volk steeds verder, dat blijft niet "hangen".
Maar laten we elkaar respecteren, iedere predikant is door God geroepen dus daar heeft Hij ook een bedoeling mee!

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Prisma23 » 02 sep 2020 18:03

Gtn schreef::lol: =D> humor dat mag ik wel :lol:

Jij hoort graag rechtse predikanten. Ik ben benieuwd hoe jij dan tegen de linkse predikanten aankijkt.

En kun je ook uitleggen wat jouw zo aanspreekt bij de rechtse predikanten?


Dit blijft vaag voor mij. Kunnen wij niet eens een lijstje maken van Aalst (rechts) tot en met Zondag (links) o.i.d?

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 02 sep 2020 18:46

Discussie kan goed zijn maar eindeloos eigen gelijk halen heeft niemand wat aan.
Maar het hoeft geen wedstrijd eigen gelijk te worden hoor wat mij betreft. Ik leer ook veel van anderen!

@lekkerbek , ik vind het interessant dat je het precies andersom ervaart. Hoe kijk je aan tegen het gegeven dat veel rechtse predikanten een (soms wel erg groot) deel van de preek wijden aan de ervaringen van Gods volk en spreken tot Gods volk, veelal gebaseerd op de standen leer en vierschaar beleving die toch echt uit het gezelschapsleven afkomstig zijn en niet uit de Bijbel. (Wat overigens niet wil zeggen dat er geen personen kunnen zijn die dit oprecht zo beleven) maar we mogen dit niet als maatstaf gaan nemen, anderen niet opleggen. Hoe vaak gebeurt dit niet in de prediking: "leg uw hart er maar eens naast" en als je dan niet aan de genoemde 'voorwaarden' voldoet? Wat dan?

Terwijl de GerGem officieel een algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade leert? De onbekeerden moeten toch ook aangesproken worden en op Christus gewezen worden? Is de predikant niet een leidsman, die de onbekeerden tot Christus moet leiden? En voor Gods volk ook de heiliging en de zekerheid van het geloof uitleggen? Daar moet toch een evenwicht in zijn?

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 04 sep 2020 21:46

Zelf vind ik het best wel een strijd. Door in de preek allerlei kenmerken als 'voorwaarden' te noemen, heb ik regelmatig het gevoel dat de betreffende prediking mijn geloof eerder afbreekt dan opbouwt. Voor mij voelt dat erg verwarrend. Ik geloof dat de Heilige Geest toch echt met ieder Zijn weg gaat. Bij de betreffende prediking lijkt het wel alsof ieder kind van God dezelfde weg gaat, dezelfde kenmerken, dezelfde levenswijze. Hoe vaak ik het niet gehoord heb: "leg uw hart er maar eens naast" oftewel de zojuist gedane uitspraken van de predikant zijn de graadmeter of je geloof wel echt is. De meetlat. De maatstaf. Dat gevoel roept het bij mij op. Als je niet aan deze kenmerken of voorwaarden voldoet, dan is het niet echt. Dat geeft in ieder geval bij mij zoveel verwarring. Herken ik er dan niets van? Jawel, regelmatig knik ik bij wijze van spreken instemmend, dan voel ik wel wat de predikant bedoeld, al zou ik het zelf soms wat anders verwoorden, of al beleef ik het in wat meerdere of mindere mate. Maar dat is niet erg. Maar het gebeurt dan regelmatig dat er weer 'ervaringen' achteraan komen waar ik echt bijna niets van herken of begrijp. Vaak zijn dat ervaringen die voort lijken te komen uit de standen leer en vierschaar beleving. Ik vind dat echt een moeilijk iets. Wanneer is een uitspraak van een predikant écht Gods woord tot ons, en wanneer is het zijn eigen mening die hij als Gods waarheid presenteert? Er zijn gelukkig ook wel predikanten die het eerlijk aangeven dat er soms meerdere uitleg mogelijk is, soms geven ze wel aan waar ze zelf voorkeur voor hebben of waar ze zich het meest bij thuis voelen. Die manier van spreken waardeer ik altijd erg. Het zou natuurlijk kunnen dat de predikanten die in hun prediking de 'voorwaarden' noemen, dit niet bedoelen als 'voorwaarden' maar onbedoeld zo wel verwarring scheppen. Zelf heb ik het idee, mede omdat je zo weinig hoort over het werk van de Heilige Geest, dat de kracht van de Heilige Geest toch wat onderschat wordt, en Hij (onbewust?) niet de ruimte krijgt.

Gelukkig geldt dit niet voor elke predikant en elke preek binnen de GerGem. Maar het maakt het wel moeilijker. Zelf ervaar ik die spanning niet zo bij de meer linkse predikanten. Daar vind ik meer voedsel in de prediking.

Wat ik me oprecht wel eens afvraag: ben ik niet allergisch voor dat gevoel wat de (ultra)rechtse prediking bij mij oproept, en ben ik daarom niet goed in staat om die objectief te beoordelen? Ik weet het niet. Ik bid voor elke preek of dit niet in de weg mag staan, en als het wel zo is of God het dan weg wil nemen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 05 sep 2020 09:43

Gtn schreef:Zelf vind ik het best wel een strijd. Door in de preek allerlei kenmerken als 'voorwaarden' te noemen, heb ik regelmatig het gevoel dat de betreffende prediking mijn geloof eerder afbreekt dan opbouwt. Voor mij voelt dat erg verwarrend. Ik geloof dat de Heilige Geest toch echt met ieder Zijn weg gaat. Bij de betreffende prediking lijkt het wel alsof ieder kind van God dezelfde weg gaat, dezelfde kenmerken, dezelfde levenswijze. Hoe vaak ik het niet gehoord heb: "leg uw hart er maar eens naast" oftewel de zojuist gedane uitspraken van de predikant zijn de graadmeter of je geloof wel echt is. De meetlat. De maatstaf. Dat gevoel roept het bij mij op. Als je niet aan deze kenmerken of voorwaarden voldoet, dan is het niet echt. Dat geeft in ieder geval bij mij zoveel verwarring. Herken ik er dan niets van? Jawel, regelmatig knik ik bij wijze van spreken instemmend, dan voel ik wel wat de predikant bedoeld, al zou ik het zelf soms wat anders verwoorden, of al beleef ik het in wat meerdere of mindere mate. Maar dat is niet erg. Maar het gebeurt dan regelmatig dat er weer 'ervaringen' achteraan komen waar ik echt bijna niets van herken of begrijp. Vaak zijn dat ervaringen die voort lijken te komen uit de standen leer en vierschaar beleving. Ik vind dat echt een moeilijk iets. Wanneer is een uitspraak van een predikant écht Gods woord tot ons, en wanneer is het zijn eigen mening die hij als Gods waarheid presenteert? Er zijn gelukkig ook wel predikanten die het eerlijk aangeven dat er soms meerdere uitleg mogelijk is, soms geven ze wel aan waar ze zelf voorkeur voor hebben of waar ze zich het meest bij thuis voelen. Die manier van spreken waardeer ik altijd erg. Het zou natuurlijk kunnen dat de predikanten die in hun prediking de 'voorwaarden' noemen, dit niet bedoelen als 'voorwaarden' maar onbedoeld zo wel verwarring scheppen. Zelf heb ik het idee, mede omdat je zo weinig hoort over het werk van de Heilige Geest, dat de kracht van de Heilige Geest toch wat onderschat wordt, en Hij (onbewust?) niet de ruimte krijgt.

Gelukkig geldt dit niet voor elke predikant en elke preek binnen de GerGem. Maar het maakt het wel moeilijker. Zelf ervaar ik die spanning niet zo bij de meer linkse predikanten. Daar vind ik meer voedsel in de prediking.

Wat ik me oprecht wel eens afvraag: ben ik niet allergisch voor dat gevoel wat de (ultra)rechtse prediking bij mij oproept, en ben ik daarom niet goed in staat om die objectief te beoordelen? Ik weet het niet. Ik bid voor elke preek of dit niet in de weg mag staan, en als het wel zo is of God het dan weg wil nemen.

In sommige kerken wordt de zogenaamde vierschaarbeleving beschouwd als een onmisbaar onderdeel van de bekering.

Allereerst de vraag: wat is de vierschaarbeleving? Dat is de bewuste beleving, dat men als zondaar gedaagd staat voor de vierschaar, de rechtbank van God. Daar word je veroordeeld tot de eeuwige verdoemenis. Je ervaart ook, dat dat oordeel terecht is. Je onderschrijft het zelf. Maar dan het wonder -ook beleving!- dat de Heere Jezus als Borg en Middelaar tussenbeide treedt, je zonden overneemt, ze vergeeft en Zijn liefde schenkt.

Is deze vierschaarbeleving onmisbaar?

Ik denk, dat er twee of drie dingen als antwoord gezegd moeten worden:

1. Wie slechts een toevluchtnemend geloof heeft (en dat is zaligmakend!) zal deze vierschaarbeleving zo niet kennen.

2. Wie verder geleid wordt op de weg ten leven kan deze vierschaarbeleving zo meemaken. Wel zal de mate verschillen van geval tot geval.

3. Wie deze vierschaarbeleving meemaakt hoeft er niet raar van op te kijken, als hij in zijn latere leven diezelfde beleving nog eens meemaakt. Zelfs sterker of minder sterk!

Vergeet niet: deze beleving maakt niet zalig. Het geloof in de Heere Jezus Christus maakt zalig. Maar dat geloof kan zeker een dergelijke beleving teweegbrengen!

Met een hartelijke groet,

Ds. M. Baan

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24 ... rbeleving/

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Dorpeling » 07 sep 2020 09:51

Gtn schreef: (..) Hoe vaak ik het niet gehoord heb: "leg uw hart er maar eens naast" oftewel de zojuist gedane uitspraken van de predikant zijn de graadmeter of je geloof wel echt is. De meetlat. De maatstaf. Dat gevoel roept het bij mij op. Als je niet aan deze kenmerken of voorwaarden voldoet, dan is het niet echt. (..) Maar het gebeurt dan regelmatig dat er weer 'ervaringen' achteraan komen waar ik echt bijna niets van herken of begrijp. Vaak zijn dat ervaringen die voort lijken te komen uit de standen leer en vierschaar beleving. (..)
Gelukkig geldt dit niet voor elke predikant en elke preek binnen de GerGem. Maar het maakt het wel moeilijker. Zelf ervaar ik die spanning niet zo bij de meer linkse predikanten. Daar vind ik meer voedsel in de prediking.

Wat ik me oprecht wel eens afvraag: ben ik niet allergisch voor dat gevoel wat de (ultra)rechtse prediking bij mij oproept, en ben ik daarom niet goed in staat om die objectief te beoordelen? Ik weet het niet. Ik bid voor elke preek of dit niet in de weg mag staan, en als het wel zo is of God het dan weg wil nemen.


Links.. rechts.. vrij.. gaat het daarom? Gaat het niet om een LEVEND christendom?

God is vrij in hoe en wanneer Hij werkt, wij kunnen Hem niets voorschrijven. Hij is heilig , en veel hoger dan onze wegen en gedachten.
De Heilige Geest kan in het Woord wat gesproken wordt meekomen, zodat gezien mag worden Wie de Heere voor jou persoonlijk is en/of wil zijn.
Dan is het helemaal niet verkeerd om bepaalde kenmerken of ervaringen te noemen, om daaraan te toetsen oftewel: 'leg uw hart er maar eens naast'.
Een weergave van wat de ziel ervaart onder de voorbereiding en werking van de Heilige Geest. Ontdekt aan mijn armoede, gebrek en gemis, maar dan te zien dat de volheid in Christus ligt. Dan komt het Woord binnen, en als je hart erin verklaard wordt kan dat wel de hoop, troost en bemoediging geven die vaak zo broodnodig is. Een geloof te ontvangen wat gegrond is op Gods Woord en de waarheid van Zijn beloften. Want ieder ander geloof zal tekort zijn wanneer je voor Gods troon komt te staan.

Een aversie (tegen een bevindelijke prediking) kan ook ontstaan wanneer je diep van binnen weet dat je die wezenlijke zaken mist, en je je daartegen gaat verzetten. Want dan zou je moeten opgeven wat je meent te bezitten. 'Voedsel' kan heerlijk zijn, maar ook ongezond. Om over na te denken...
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 07 sep 2020 18:49

Dorpeling schreef:Links.. rechts.. vrij.. gaat het daarom? Gaat het niet om een LEVEND christendom?

God is vrij in hoe en wanneer Hij werkt, wij kunnen Hem niets voorschrijven. Hij is heilig , en veel hoger dan onze wegen en gedachten.
De Heilige Geest kan in het Woord wat gesproken wordt meekomen, zodat gezien mag worden Wie de Heere voor jou persoonlijk is en/of wil zijn.
Dan is het helemaal niet verkeerd om bepaalde kenmerken of ervaringen te noemen, om daaraan te toetsen oftewel: 'leg uw hart er maar eens naast'.
Een weergave van wat de ziel ervaart onder de voorbereiding en werking van de Heilige Geest. Ontdekt aan mijn armoede, gebrek en gemis, maar dan te zien dat de volheid in Christus ligt. Dan komt het Woord binnen, en als je hart erin verklaard wordt kan dat wel de hoop, troost en bemoediging geven die vaak zo broodnodig is. Een geloof te ontvangen wat gegrond is op Gods Woord en de waarheid van Zijn beloften. Want ieder ander geloof zal tekort zijn wanneer je voor Gods troon komt te staan.

Een aversie (tegen een bevindelijke prediking) kan ook ontstaan wanneer je diep van binnen weet dat je die wezenlijke zaken mist, en je je daartegen gaat verzetten. Want dan zou je moeten opgeven wat je meent te bezitten. 'Voedsel' kan heerlijk zijn, maar ook ongezond. Om over na te denken...


Dorpeling, ik ga ervan uit dat je het zachtmoedig bedoeld. Ik bezit niets in mijzelf, ik heb het grondig verprutst. Alles wat mij gegeven is dat is genade. Ik heb niet naar God geluisterd toen Hij tot mij sprak, tot twee keer toe zelfs luid en duidelijk, maar toen ik God nodig had wilde Hij wél naar mij luisteren. Enkel genade dus.
Als je goed gelezen hebt, dan weet je dat ik soms echt wel dingen herken, alleen lang niet alles en ook lang niet altijd de bewoordingen waarin het weergegeven wordt.
Ik begrijp werkelijk niet waarom er zo vaak in wollig en ouderwets taalgebruik gepreekt moet worden, een soort jargon. Net alsof Gods Woord niet krachtig genoeg is uit zichzelf. Daar heb ik wel regelmatig moeite mee. Ook wel een soort van aversie om eerlijk te zijn. Zou dat een generatie kloof zijn? Toch hoor ik het ook (rechtse) predikanten doen die slechts een paar jaar ouder zijn dan ik. Maar dat taalgebruik is toch helemaal niet nodig om Christus voluit te prediken? Het wordt er juist zo bedekt van. Zo onbereikbaar, ook voor de jeugd. Zo onbegrijpelijk, ook voor de ouderen. Dan schiet het toch zijn doel ( Zijn doel ! ) voorbij?

Wat mijn grootste punt van zorg is, dat is dat de voorbeelden die genoemd worden om "je hart eens naast te leggen" als een soort maatstaf gaan fungeren. Oftewel de voorbeelden die sommige van Gods kinderen zo kunnen meemaken, worden opgelegd aan anderen dat ze dat ook zo moeten beleven. Dan worden het geen voorbeelden, maar voorwaarden! Dat is funest, dan laten we de Heilige Geest niet meer de ruimte om Zijn werk te doen. Eigenlijk worden dan mensen afgehouden van Christus. Dan weten we het beter dan God, dat is ten diepste hoogmoed in een ootmoedig jasje.
Het maakt mij echt verdrietig soms, gefrustreerd soms ook. Maar goed het gaat niet om mij of dat ik perse gelijk moet hebben. Het maakt mij wel verward. Waar is de broeder liefde? Ook van mijn kant hoor, ik heb ook regelmatig last van hoogmoed. Daar moet ik ook weer mee naar God toe.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Dorpeling » 07 sep 2020 21:39

Gtn schreef:Dorpeling, ik ga ervan uit dat je het zachtmoedig bedoeld. Ik bezit niets in mijzelf, ik heb het grondig verprutst. Alles wat mij gegeven is dat is genade. Ik heb niet naar God geluisterd toen Hij tot mij sprak, tot twee keer toe zelfs luid en duidelijk, maar toen ik God nodig had wilde Hij wél naar mij luisteren. Enkel genade dus.
Als je goed gelezen hebt, dan weet je dat ik soms echt wel dingen herken, alleen lang niet alles en ook lang niet altijd de bewoordingen waarin het weergegeven wordt.

Zeker! Het is toch tot je eigen nut om nog eens bij jezelf na te gaan hoe het ligt? Voor mij net zo goed. Het is nooit meer over te doen, dus is het van de grootste belang te weten of het recht ligt.

Ik begrijp werkelijk niet waarom er zo vaak in wollig en ouderwets taalgebruik gepreekt moet worden, een soort jargon. Net alsof Gods Woord niet krachtig genoeg is uit zichzelf. Daar heb ik wel regelmatig moeite mee. Ook wel een soort van aversie om eerlijk te zijn. Zou dat een generatie kloof zijn? Toch hoor ik het ook (rechtse) predikanten doen die slechts een paar jaar ouder zijn dan ik. Maar dat taalgebruik is toch helemaal niet nodig om Christus voluit te prediken? Het wordt er juist zo bedekt van. Zo onbereikbaar, ook voor de jeugd. Zo onbegrijpelijk, ook voor de ouderen. Dan schiet het toch zijn doel ( Zijn doel ! ) voorbij?

Wat mijn grootste punt van zorg is, dat is dat de voorbeelden die genoemd worden om "je hart eens naast te leggen" als een soort maatstaf gaan fungeren. Oftewel de voorbeelden die sommige van Gods kinderen zo kunnen meemaken, worden opgelegd aan anderen dat ze dat ook zo moeten beleven. Dan worden het geen voorbeelden, maar voorwaarden! Dat is funest, dan laten we de Heilige Geest niet meer de ruimte om Zijn werk te doen. Eigenlijk worden dan mensen afgehouden van Christus. Dan weten we het beter dan God, dat is ten diepste hoogmoed in een ootmoedig jasje.
Het maakt mij echt verdrietig soms, gefrustreerd soms ook. Maar goed het gaat niet om mij of dat ik perse gelijk moet hebben. Het maakt mij wel verward. Waar is de broeder liefde? Ook van mijn kant hoor, ik heb ook regelmatig last van hoogmoed. Daar moet ik ook weer mee naar God toe.


De Bijbel heeft inderdaad kracht genoeg van zichzelf. Uitleg/voorbeelden kunnen een toevoeging zijn, maar het kan ook afbreuk doen.

Als je met 'de tale Kanaans' opgevoed bent heb je geen moeite om deze te begrijpen, of iig verstandelijk te weten waar het over gaat. Wanneer dat niet het geval is, wordt het lastiger. Toch kan ook dan 'ouderwets' taalgebruik uitwerken wat God ermee voor heeft als Hij er met Zijn Geest in meekomt. Dan hoeft het niet in de weg te staan, God is niet veranderd.

We kunnen hoog en breed discussieren over bepaalde predikanten en kritiek leveren op hun uitdrukkingen of manier van spreken. Daarmee veranderd er niets, je staat er alleen jezelf mee in de weg. Het gebed voor Gods dienstknechten om Zijn Woord vrij en recht te verkondigen, en voor onszelf om een oog wat ziet, een oor dat verstaat en een hart wat opmerkt, brengt m.i meer zegen en vrede mee.

Wanneer het toevoegingen zijn vanuit jezelf en eigen ervaringen, die niet in Gods Woord terug te vinden zijn, zijn ze inderdaad overbodig.
Want Zijn Woord alleen is zo ruim, zo wijd: 'Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een iegelijk die in Hem geloofd, niet verloren gaat maar het eeuwige leven hebbe'.
En tegelijk is ook waar dat 'geloof' wat niet dieper en verder gaat dan het verstand, niet het geloof is wat hier bedoeld wordt. Dat houdt geen stand wanneer de beproevingen en tegenslagen komen. Daarom is het onderzoeken van eigen hart en leven belangrijk, of we daarvan weten. En dan kan een bepaalde uitdrukking of ervaring van een predikant wél troost of moed geven, wanneer we daarin herkennen wat in ons eigen hart leeft. Dat hoeft niet altijd 'funest' te zijn, het kan ook verhelderend werken.

God werkt bij iedereen anders, daar is Hij vrij in. Maar de 3 stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid) komen wel bij ieder kind van God terug. En daar mag en moet wel aan getoetst worden. Want er is geen 'verlossing' nodig, vóórdat we in de 'ellende' terecht gekomen zijn. En er is geen 'dankbaarheid' als we niet zien uit welke afgrond we verlost zijn.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 14 sep 2020 20:50

Dorpeling schreef:
God werkt bij iedereen anders, daar is Hij vrij in. Maar de 3 stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid) komen wel bij ieder kind van God terug. En daar mag en moet wel aan getoetst worden. Want er is geen 'verlossing' nodig, vóórdat we in de 'ellende' terecht gekomen zijn. En er is geen 'dankbaarheid' als we niet zien uit welke afgrond we verlost zijn.


Eens. Jezus heeft dat ook zelf gezegd: wie niet ziek is heeft ook geen medicijnmeester nodig!

Het is voor mij ook goed om te beseffen dat, hoewel ik het niet altijd begrijp, God toch ook op de meer "rechtse" manier kan werken. Dat vergeet ik wel eens, maar als ik iets niet begrijp wil dat nog niet zeggen dat het niet waar kan zijn.

Laten we elkaar dan ook maar als broeders en zusters blijven zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 15 sep 2020 08:25

Dorpeling schreef: God werkt bij iedereen anders, daar is Hij vrij in. Maar de 3 stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid) komen wel bij ieder kind van God terug. En daar mag en moet wel aan getoetst worden. Want er is geen 'verlossing' nodig, vóórdat we in de 'ellende' terecht gekomen zijn. En er is geen 'dankbaarheid' als we niet zien uit welke afgrond we verlost zijn.
Ellende verlossing en dankbaarheid zijn de thema's van de catechismus van Heidelberg. Het is in feite een uitleg van de geloofsleer. In de Gereformeerde Gemeenten wordt gesteld dat een mens eerst de ellende moet kennen om tot de verlossing te kunnen komen. Maar zo heeft de catechismus het niet bedoeld. En in de praktijk gaat het ook niet zo. Iemand kan zo overweldigd worden door de liefde van Christus en komen tot de verwondering dat Christus jou heeft opgezocht. Later kun je jezelf geducht tegen komen. Als je bij jezelf ontdekt dat er nog zoveel verkeerd zit in je leven. Dan kom je van de verlossing en de dankbaarheid in de ellende. Denk maar aan de geschiedenis van Levi de tollenaar. Levi zat in zijn tolhuis en was bezig zichzelf te verrijken over de portemonnaie van de Joden heen. Jezus kwam voorbij en zei tegen hem: volg mij. In de Statenvertaling staat dan: En hij opstaande volgde Hem. Hoe zal hij verwonderd geweest zijn dat Jezus hem opzocht.
Een ander voorbeeld was de tollenaar Zacheus die uit nieuwsgierigheid in een boom klom, want "hij wilde Jezus wel zien Wie Hij was. En daar staat Jezus stil bij de boom en zegt tegen Zacheus: kom haastig af, want ik moet heden in uw huis blijven. Als God gaat werken met Zijn genade gaan al onze schema's eraan. Alleen Jezus blijft over als de Zaligmaker.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 15 sep 2020 09:10

Klopt, we mogen beide zijden niet afschrijven. Want er zijn er zeker die het wel op die manier beleven. Ik denk dat juist het stellige neerzetten van 1 weg voor zoveel onbegrip onderling zorgt. Daarom moeten we elkaar echt als broeders en zusters blijven zien, ook al beleven we de dingen verschillend.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 15 sep 2020 09:31

benefietdiner schreef:Een ander voorbeeld was de tollenaar Zacheus die uit nieuwsgierigheid in een boom klom, want "hij wilde Jezus wel zien Wie Hij was. En daar staat Jezus stil bij de boom en zegt tegen Zacheus: kom haastig af, want ik moet heden in uw huis blijven. Als God gaat werken met Zijn genade gaan al onze schema's eraan. Alleen Jezus blijft over als de Zaligmaker.

De Heilige Geest was werkzaam in het hart van Zacheüs en daarom dreef het hem uit. Hij klom in de boom om van verre Jezus al te zien.
Dus dat is dan in feite het eerste stuk, de ellende.
Een mens kent dit van nature niet, ook die zogenaamde nieuwsgierigheid niet.
benefietdiner schreef:Ellende verlossing en dankbaarheid zijn de thema's van de catechismus van Heidelberg. Het is in feite een uitleg van de geloofsleer.

Zoals het ook in de Bijbel keer op keer geschreven is!!
benefietdiner schreef: Hoe zal hij verwonderd geweest zijn dat Jezus hem opzocht.

Nu zeg je het toch zelf?
Het is de verwondering, "ben ik het Heere"?
En niet: ik sta op en zal gaan.
Waarom zou een mens?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 15 sep 2020 10:44

Chaya schreef:De Heilige Geest was werkzaam in het hart van Zacheüs en daarom dreef het hem uit. Hij klom in de boom om van verre Jezus al te zien.
Dus dat is dan in feite het eerste stuk, de ellende.
Een mens kent dit van nature niet, ook die zogenaamde nieuwsgierigheid niet.
Dat staat er helemaal niet. Dar is een invulling achteraf naar naar het geloof in een theologisch systeem.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten