Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 16 jun 2020 20:07

Gtn schreef:Zondag weer sinds lange tijd in de kerk geweest. Was fijn. Wel gemist. Ook makkelijker om te concentreren.

Meedoen Catechisatie 15 juni John Bunyan Gereformeerde Gemeente Gouda

https://www.youtube.com/watch?v=N7anLu3-fCs

Allen:

https://www.youtube.com/channel/UCbr-Sg ... jhfrYQYUyw

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 25 jun 2020 11:58

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... techismus/

Vraag uit GerGem hoek in de vragen ruriek, met een mooi antwoord van ds Harinck!

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 25 jun 2020 17:33

Het gevaar van zalig denken te worden op verkeerde gronden is zeker aanwezig. Dit kan echter ook teveel benadrukt worden zodat het lijkt alsof er maar weinig échte christenen zijn. Heb je het wel eens omgedraaid? Er gaan wél mensen verloren op verkeerde gronden! Vanuit de mens gezien dan, God is uiteraard rechtvaardig en ieder is zelf verantwoordelijk. Begrijp me goed, ik bedoel hiermee dat ze dénken dat ze niet of slechts heel moeilijk zalig kunnen worden. En hiermee lijdelijkheid in de hand gewerkt wordt. Dit is écht geen kwestie van "we gaan even lekker GerGem bashen" maar van de nood van het zielenheil van mijn naasten! De prediking moet evenwichtig zijn. Dat is het regelmatig niet.

Trouwens, zelfs GerGem predikanten zoals ds C. Harinck en ds. C.G. Vreugdenhil kaarten deze zaken eerlijk aan in hun boeken. Heb je 'de toeleidende weg' van Harinck gelezen en 'omgang met God' van Vreugdenhil? Daaruit kun je weten dat dit echt al veel langer speelt binnen de GerGem.

Deze dingen MOETEN gezegd worden. God is rechtvaardig, maar God is zoveel méér! En God heeft het zelf beloofd: komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn, en Ik ZAL u rust geven!

Deze week nog een onverwachts gesprek gehad met een (gergem) broeder in het geloof. Dat we geen reformatorische God hebben, maar dat er straks in de hemel mensen zullen zijn die wij daar niet gedacht hadden (omdat wij ze als te licht veroordeelden) en er zullen er níet zijn waarvan wij dachten dat ze er wél zouden zijn, omdat wij ze zo fijn rechtzinnig in de leer vonden. Maar daar zal het dán niet meer over gaan. Dan gaat álle eer naar Hem, die álles voor ons uit genade gedaan heeft !

Hij is de God die niet liegen kan. Waarom geloven wij Hem dan niet op Zijn Woord?

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 26 jun 2020 21:00

Het gaat er ook om wat voor een Godsbeeld we krijgen voorgespiegeld. De GerGem staat bekend om de eerbied en het ontzag voor God. Dat is ook een zaak wat zeker niet losgelaten moet worden. An sich dus een positieve eigenschap van de GerGem. Wordt het echter weer teveel benadrukt dan ontstaat er een verkeerd beeld van God.

Zeer regelmatig wordt een kanselgebed begonnen met deze woorden: 'Laat het toch niet kwaad zijn in Uw Heilige ogen dat wij tot u spreken' of een variant daarop.

Dit is dus wel het voorbeeld wat door verscheidene predikanten en ambtsdragers voorgeleefd wordt. Hiermee wek je het idee dat het voor God wel eens heel kwalijk kan zijn dat wij ook maar dúrven om tot Hem te naderen..

Maar wat zegt God zelf in Zijn Woord? : bid en u ZAL gegeven worden, bid zonder ophouden, enz.

God WIL dat wij tot Hem bidden. Dus bidden is per definitie niet kwaad in Zijn ogen.

Wat ik van zeer dichtbij meemaak is dat een serieuze GerGemmer werkelijk het volgende meent: God is zó Heilig dat als mijn hoofd vol onreine gedachten zit, dan mag ik niet tot God gaan. Gods Heiligheid en mijn onreine gedachten passen zó niet bij elkaar dat ik dan niet tot God mag gaan.

Maar JUIST als je hoofd vol onreine gedachten zit, heb je Gods hulp het hardste nodig! En zoals Gods eigen woord zegt in Psalm 50:15

En roept Mij aan in den dag der benauwdheid; Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren.


Zie je, dán hebben we reden om God te eren. Omdat Hij heeft willen helpen :!:
We moeten alle hulp alleen van Hém verwachten.
En Hij wil erom gevraagd worden :!:
Bidden dus...

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 26 jun 2020 22:33

Inderdaad Gtn, God roept ons en moedigt ons juist aan tot Hem te komen...."kom tot Mij!"

In (ook) de gereformeerde gemeenten zijn de psalmen geliefd en veel bezongen.
Maar ik vraag me weleens af om men ten diepste weet / begrijpt, de woorden die men zingt....

Psalm 56 vers 4 en 5 (gezongen vanuit de Gereformeerde Gemeente te Emmeloord, gemeente zang)



Daarin wordt echt bezongen: dit weet ik vast, God zal mij nooit begeven!

Dat is toch de zekerheid van het Geloof in en uit Christus...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 27 jun 2020 09:05

Gtn schreef:Zeer regelmatig wordt een kanselgebed begonnen met deze woorden: 'Laat het toch niet kwaad zijn in Uw Heilige ogen dat wij tot u spreken' of een variant daarop.
Dit is dus wel het voorbeeld wat door verscheidene predikanten en ambtsdragers voorgeleefd wordt. Hiermee wek je het idee dat het voor God wel eens heel kwalijk kan zijn dat wij ook maar dúrven om tot Hem te naderen..
Maar wat zegt God zelf in Zijn Woord? : bid en u ZAL gegeven worden, bid zonder ophouden, enz.
God WIL dat wij tot Hem bidden. Dus bidden is per definitie niet kwaad in Zijn ogen.

Dit is jouw eerste posting:
Sinds kort mag ik weten een kind van God te zijn. Dit is best wel redelijk vlug gegaan. Ik kerk in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Gisteren werdt tijdens de preek duidelijk gesteld dat het allemaal zo vlug niet kan gaan en dat er jaren tussen moet zitten. Omdat ik er toch best wel mee zit moet ik dit toch even van me af schrijven. Want het kan 2 dingen betekenen: of de ds heeft gelijk en moet ik mezelf dieper gaan onderzoeken, of de ds spreekt als knecht van God een woord dat tegen het werk van God in gaat. Een koninkrijk wat tegen zichzelf verdeeld is kan niet bestaan. Maar aan God valt niet te twijfelen en aan zijn werk ook niet.

Verder hoor ik ook graag of een kind van God elke preek voedsel krijgt of dat de preek ook wel voor anderen bedoeld kan zijn en ik er (bijna) niets uit kan halen . Er zijn dus zeker mooie preken met enorme bemoediging of goede boodschap, maar er zijn er ook meerdere waar ik dus in mijn ogen niets aan heb. Dat vind ik jammer, maar als dat normaal is dan is het niet erg. Ik gun anderen ook wat om het maar zo te zeggen.

Ik ben mij er van bewust dat ik nog maar aan het begin sta en nog veel moet leren.


En wat gebeurt er vervolgens, je plaatst de ene na de andere zogenaamd kritische posting aangaande de GG.

Wij mensen kunnen God niet eens naderen. daarom bidden wij tot Jezus Christus, onze zaligmaker.
Jij bent dus helemaal niet zo bekend met de prediking uit de rechterflank.
Waarom doe je dit?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 27 jun 2020 09:31

Chaya schreef:Dit is jouw eerste posting:
Sinds kort mag ik weten een kind van God te zijn. Dit is best wel redelijk vlug gegaan. Ik kerk in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Gisteren werdt tijdens de preek duidelijk gesteld dat het allemaal zo vlug niet kan gaan en dat er jaren tussen moet zitten. Omdat ik er toch best wel mee zit moet ik dit toch even van me af schrijven. Want het kan 2 dingen betekenen: of de ds heeft gelijk en moet ik mezelf dieper gaan onderzoeken, of de ds spreekt als knecht van God een woord dat tegen het werk van God in gaat. Een koninkrijk wat tegen zichzelf verdeeld is kan niet bestaan. Maar aan God valt niet te twijfelen en aan zijn werk ook niet.

Verder hoor ik ook graag of een kind van God elke preek voedsel krijgt of dat de preek ook wel voor anderen bedoeld kan zijn en ik er (bijna) niets uit kan halen . Er zijn dus zeker mooie preken met enorme bemoediging of goede boodschap, maar er zijn er ook meerdere waar ik dus in mijn ogen niets aan heb. Dat vind ik jammer, maar als dat normaal is dan is het niet erg. Ik gun anderen ook wat om het maar zo te zeggen.

Ik ben mij er van bewust dat ik nog maar aan het begin sta en nog veel moet leren.


En wat gebeurt er vervolgens, je plaatst de ene na de andere zogenaamd kritische posting aangaande de GG.

Wij mensen kunnen God niet eens naderen. daarom bidden wij tot Jezus Christus, onze zaligmaker.
Jij bent dus helemaal niet zo bekend met de prediking uit de rechterflank.
Waarom doe je dit?


Chaya, ik kerk mijn hele leven al in de (rechtse) GerGem dus ik ben daar zeker wel bekend mee. Als je goed leest dan weet je ook waarom ik dit doe. Soms vallen dingen op hun plaats. Dingen vanuit mijn eigen worstelingen, dingen vanuit de worstelingen van familie en vrienden.
Kritisch zijn wordt niet altijd gewaardeerd. Maar er wordt nagenoeg nooit ingegaan op de inhoud.

Wat ik niet goed begrijp dat jij als niet GerGemmer soms beter lijkt te weten wat er speelt dan GerGemmers zelf of ex-GerGemmers.
Woon jij de ledenvergaderingen bij? Krijg jij huisbezoek van de GerGem? Hoor jij de leespreken binnen de GerGem? Nee toch?

Ik begrijp uit je postings dat je redelijk veel kerkdiensten bijwoont in de GerGem. Mag ik weten in welke regio?

Nogmaals, wees blij als je het niet herkent. Dat is echt een zegen die je mag waarderen. Maar dat jij het niet ervaart betekent niet dat het er niet is!
Andersom is dat ook zo. Als bijvoorbeeld ouderen een bepaalde manier van bevinding ervaren en ik herken dat niet wil niet zeggen dat het er niet is. En dat het voor hen niet waar en oprecht is. Want dat is het voor hen persoonlijk wél. En dat mogen wij ook niet afkeuren of veroordelen.

Waar het mij om gaat is dat de dingen die NIET bijbels zijn gewoon eerlijk benoemd mogen worden. Omdat God Zijn eer verdient.

Ik ben daar zeker kritisch over. Maar ook verdrietig. Ik ben er ook biddend mee bezig. Dat benoem ik ook regelmatig. Maar dat komt blijkbaar niet echt over.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 27 jun 2020 09:49

Gtn schreef:Chaya, ik kerk mijn hele leven al in de (rechtse) GerGem dus ik ben daar zeker wel bekend mee. Als je goed leest dan weet je ook waarom ik dit doe. Soms vallen dingen op hun plaats. Dingen vanuit mijn eigen worstelingen, dingen vanuit de worstelingen van familie en vrienden.
Kritisch zijn wordt niet altijd gewaardeerd. Maar er wordt nagenoeg nooit ingegaan op de inhoud.

Kritisch zijn wordt wel gewaardeerd, maar hoe breng je dat!
En worstelingen zijn nuttig, maar als dat uitmondt in een betweterigheid, klopt er iets niet.
Gtn schreef:Wat ik niet goed begrijp dat jij als niet GerGemmer soms beter lijkt te weten wat er speelt dan GerGemmers zelf of ex-GerGemmers.
Woon jij de ledenvergaderingen bij? Krijg jij huisbezoek van de GerGem? Hoor jij de leespreken binnen de GerGem? Nee toch?

Vrijwel mijn gehele familie is GG (geworden).
Ik heb honderden kerkdiensten bijgewoond in de loop van de jaren dus.
Ik krijg regelmatig leespreken toegestuurd van een familielid die ouderling is.
Ik lees de Saambinder.
Ik lees het RD.
Regio? In de wijde omtrek van Rotterdam, Zeeland, Veluwe.
Ik ken het van ds Vreugdenhil tot en met ds. Huijser en alles wat er tussen zit.
Ik heb hier boeken staan van ds Moerkerken, ds Neele.
Need I say more?

Maar het klopt gewoon niet. Je gaat niet inhoudelijk in op hetgeen ik zei. Want dit wordt niet gepredikt in de GG, maar ook niet in de CGK en de HHK.
Dus ofwel jij luistert niet goed, en ben jij helemaal niet zo kritisch als je zegt te zijn.
Want je onderbouwt die kritiek helemaal niet met geen enkel argument.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 27 jun 2020 12:22

Chaya schreef:Kritisch zijn wordt wel gewaardeerd, maar hoe breng je dat!
En worstelingen zijn nuttig, maar als dat uitmondt in een betweterigheid, klopt er iets niet.

Vrijwel mijn gehele familie is GG (geworden).
Ik heb honderden kerkdiensten bijgewoond in de loop van de jaren dus.
Ik krijg regelmatig leespreken toegestuurd van een familielid die ouderling is.
Ik lees de Saambinder.
Ik lees het RD.
Regio? In de wijde omtrek van Rotterdam, Zeeland, Veluwe.
Ik ken het van ds Vreugdenhil tot en met ds. Huijser en alles wat er tussen zit.
Ik heb hier boeken staan van ds Moerkerken, ds Neele.
Need I say more?

Maar het klopt gewoon niet. Je gaat niet inhoudelijk in op hetgeen ik zei. Want dit wordt niet gepredikt in de GG, maar ook niet in de CGK en de HHK.
Dus ofwel jij luistert niet goed, en ben jij helemaal niet zo kritisch als je zegt te zijn.
Want je onderbouwt die kritiek helemaal niet met geen enkel argument.


Beste Chaya, ik pretendeer het niet beter te weten, ik benoem alleen de dingen die ik fout zie gaan, en dat mag. Net zo goed als een ander het niet met mij eens hoeft te zijn. Verschil van mening zal er altijd blijven.

Wat betreft het niet onderbouwen, volgens mij geef ik duidelijke voorbeelden uit de praktijk.

Andersom heb ik het gevoel dat je niet goed leest wat ik schrijf. Maar ik wil daar geen ruzie over maken daar is niemand bij gebaat.

Als je specifieke uitspraken van mij hebt waar je graag nog onderbouwing bij wilt, ik hoor het graag.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 27 jun 2020 14:02

Chaya schreef:Je gaat nergens op in, je glijdt behendig tussen de vragen door.


Ik zie dat echt anders. Ik sta open voor verduidelijken maar wil je dan alsjeblieft aangeven wat er niet duidelijk is.

Chaya schreef:Iemand die zijn hele leven in een rechtse GG zit, praat heel anders.


Iemand die het overal mee eens is misschien wel ja. Ik ben gelukkig niet opgevoed met kerkmuren. Ik hoef toch ook niet perse de GerGem taal te spreken? Ik spreek wat uit mijn hart komt.

Ken je het gevoel dat je in de kerk zit en ál die mensen om je heen ziet zitten en denkt " die mensen moeten allemaal eens voor God verschijnen " en het zielenheil van al die mensen wel eens op je hart gebonden wordt?

Chaya schreef:En als het werkelijk zo verschrikkelijk is als jij zegt, waarom vertrek je dan niet?.


Chaya, je kunt het als verschrikkelijk zien, maar er zijn ook goede dingen. Zegen, troost, onderwijzing. Ik benoem gewoon de dingen die mis gaan, dat is niet per definitie verschrikkelijk.

Ik sluit de mogelijkheid van vertrek zeker niet uit. Maar dat wil ik dan biddend en weloverwogen doen. En misschien heeft God voor mij wel een plaats in de GerGem ondanks haar gebreken. Een ander kerkverband zal weer andere gebreken hebben. Daar ben ik nog lang niet over uit.

Chaya schreef:In plaats daarvan vervuil je dit forum met je zogenaamde kritiek.
Iemand die bekeerd is (dat zijn jouw eigen woorden) doet zoiets niet.


Ik zie mezelf als positief kritisch. Ik zal niet ontkennen dat ik ook frustraties ken. Ik krijg de indruk dat jij me als negatief kritisch ziet. Het spijt me als dat zo overkomt. Maar misschien kunnen we het over de inhoud hebben in plaats van het feit dat er kritiek geleverd wordt. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ook een kind van God kritisch mag zijn. Wij hebben ons verstand gekregen om na te denken.

Uiteindelijk moet het doel zijn dat God geëerd word! Nu denk ik dat jouw gevoel zegt dat met het leveren van kritiek God geen eer krijgt. Als ik het mis heb, zeg het alsjeblieft.

Kijk eens naar de inhoud van mijn kritiek, en de voorbeelden die ik er soms bij noem. Misschien verwoord ik het zo dat bij jou de nekharen overeind gaan staan, maar probeer alsjeblieft goed te lezen. En als mijn manier van verwoorden in jouw ogen niet juist is, benoem dan alsjeblieft waarom. Ik vind het eerlijk gezegd een bijzonder boude uitspraak dat "een bekeerd mens zoiets niet doet" al weet ik inmiddels wel dat je het goed bedoelt.

Zie dit dan ook niet als een aanval op jou persoonlijk. Ik zou het wel waarderen als je duidelijk zegt waar je je aan stoort.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 29 jun 2020 09:12

Het lijkt erop dat hier weer geknipt wordt door een moderator. Ik vind dat bijzonder vervelend. Kan de betreffende moderator misschien eerst even waarschuwen ofzo? Of een melding plaatsen waarom er geknipt word? Dit lijkt haast censuur :-k

Ik zou enige uitleg wel op prijs stellen. Als je actief meedoet op een forum is het bijzonder frustrerend als er zomaar berichten verdwijnen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 29 jun 2020 09:17

De bezem is hier weer flink door gegaan.

Dat is wel jammer van een discussie.

Als hier iemand zegt dat alleen het evangelie voor ‘bekommerden’, doemwaardige, ellendige, gebroken van geest te zijn is deze voorwaarde een on-Bijbelse.

Dit mag hier niet gezegd worden van die persoon nog van de Ger.Gem. dan wordt het weggehaald.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2020 09:44

Jammer dat er inderdaad niet even een motivatie wordt gegeven. Maar goed, er is een topic voor het "ter verantwoording roepen van moderators" wat ik altijd een vreemde titel heb gevonden, maar daar kunnen we het vast vragen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 29 jun 2020 10:47

Gtn schreef:

Deze dingen MOETEN gezegd worden. God is rechtvaardig, maar God is zoveel méér! En God heeft het zelf beloofd: komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn, en Ik ZAL u rust geven!

Deze week nog een onverwachts gesprek gehad met een (gergem) broeder in het geloof. Dat we geen reformatorische God hebben, maar dat er straks in de hemel mensen zullen zijn die wij daar niet gedacht hadden (omdat wij ze als te licht veroordeelden) en er zullen er níet zijn waarvan wij dachten dat ze er wél zouden zijn, omdat wij ze zo fijn rechtzinnig in de leer vonden. Maar daar zal het dán niet meer over gaan. Dan gaat álle eer naar Hem, die álles voor ons uit genade gedaan heeft !

Hij is de God die niet liegen kan. Waarom geloven wij Hem dan niet op Zijn Woord?


Was een nette discussie op dit forum!
Gelukkig staat deze reactie er nog wel van jou Gtn
Ontzettend waar!
Je kan nog zoveel dominees hoog hebben staan of de boeken van hen in de boekenkast, maar als de Allerhoogste niet in je hart woont ben je nergens...
Het gaat enkel om Geloof in Christus, vooruit zien....
De almachtige God aan Hem is het oordeel, Hij alleen zal de scheiding pas aan de voleinding van een mensen leven, aan de voleinding van de wereld voltrekken, goed of kwaad.
Dat is niet aan ons.
Het komt voor nu aan in de genadetijd waarin we leven op Geloof in Christus of ongeloof ( het blijven tobben en roeren in de eigen ziel waar je niks zult vinden, maar blijf daar niet hangen, vlucht, ren, strompel, kruip naar Jezus Christus de Redder, op welke manier dan ook, maakt niet uit, Doe het....Ga tot Hem op weg naar de Hoopvolle Toekomst in Eeuwigheid (= nooit stoppen)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2020 14:37

Gtn schreef:Ik zie dat echt anders. Ik sta open voor verduidelijken maar wil je dan alsjeblieft aangeven wat er niet duidelijk is.

Ik zie dat er postings zijn verwijderd, dus de discussie loopt niet meer.
Tot dan toe had je geen enkel inhoudelijk antwoord gegeven.
Gtn schreef:Ik ben gelukkig niet opgevoed met kerkmuren.

Ik ook niet. Maar waarom blijft iemand lid van de GG als hij zoveel kritiek er op heeft??
Gtn schreef:Ken je het gevoel dat je in de kerk zit en ál die mensen om je heen ziet zitten en denkt " die mensen moeten allemaal eens voor God verschijnen " en het zielenheil van al die mensen wel eens op je hart gebonden wordt?

Dat geldt niet alleen voor de mensen die in de kerk rondom je heen zitten.
Gtn schreef: Ik zou het wel waarderen als je duidelijk zegt waar je je aan stoort.

Ik stoor me aan het feit dat jij niet authentiek bent.
Daarmee bedoel ik, als ik Marnix lees of naamloos of elburger, dan weet ik wat ik kan verwachten, omdat ze posten zoals ze zijn.
Ik merk als iemand onder een valse vlag hier post.
Aan hen besteed ik dan geen aandacht en energie meer.
Want zo iemand is het alleen te doen om vuil hier neer te storten.

Allereerst moet je met je kritiek naar je eigen kerkenraad! Kom je er niet uit, dan ga je hogerop. Kom je er nog niet uit, vertrek dan naar een lichtere gemeente of ander kerkverband.

DAT is de weg. Natuurlijk mogen er kritische kanttekeningen zijn, maar wel in liefde!

Voor de goede orde, de postings zijn niet op mijn verzoek verwijderd!

Voorts dient een ieder dit in het besloten gedeelte post wel te bedenken dat hier regels gelden!!
En laat dit gedeelte alsjeblieft gevrijwaard blijven van nieuwlichterij, kwetsende uitspraken jegens (in dit geval de GGers) en dwaalleren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten