Hersteld Hervormde Kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 20 nov 2015 20:20

De Hersteld Hervormde Kerk (HHK) is op 1 mei 2004 ontstaan uit gemeenteleden van de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk die wegens gewetensbezwaren niet meekonden in de fusie van de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk tot Protestantse Kerk in Nederland (PKN). De PKN ontstond op 1 mei 2004 en op precies dezelfde datum ontstond de HHK. Het totaal aantal leden van de HHK bedroeg op 31 december 2014: 58.974, waarvan 26.594 belijdende leden, 30.993 doopleden en 1.380 geboorteleden; het aantal gemeenten van de HHK bedroeg op dezelfde datum: 118 (zie Jaarboek HHK 2015). In de HHK-gemeenten wordt gebruikgemaakt van de Statenvertaling en wordt (veelal iso-ritmisch) gezongen uit de psalmberijming van 1773. Het gebruik van de Herziene Statenvertaling is door de generale synode van de HHK ontraden. Net als in andere bevindelijk-gereformeerde kerkgenootschappen is in de HHK de prediking van het Woord het belangrijkste onderdeel van de kerkdienst. Wat de ligging betreft is de HHK vergelijkbaar met de Gereformeerde Gemeenten en de rechterflank van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Met het laatstgenoemde kerkverband wordt regelmatig samengewerkt. Zo is er kanselruil tussen beide kerkverbanden mogelijk en werkte de HHJO (jongerenorganisatie HHK) regelmatig samen met de LCJ (jongerenorganisatie rechterflank CGK). De HHK ziet zich als de enige voortzetting van de "vaderlandse kerk" (de Nederlandse Hervormde Kerk).

Belangrijke gewetensbezwaren van de HHK-leden die niet meegingen met PKN, waren: de legalisering van het homohuwelijk binnen de PKN, de aanvaarding van lutherse belijdenisgeschriften door de PKN en het juridisch opheffen van de "vaderlandse kerk" (de Nederlandse Hervormde Kerk), die als planting van God werd gezien. Na het ontstaan van de HHK hebben verschillende leden van de bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten en de Christelijke Gereformeerde Kerken zich laten overschrijven naar de HHK. Ook zijn enkele vrije gemeenten overgegaan naar de HHK.

De website van de HHK is: http://www.hersteldhervormdekerk.nl/

Mijn vragen zijn:
- De HHK pretendeert de enige voortzetting te zijn van de "vaderlandse kerk" (de Nederlandse Hervormde Kerk). Is dit juist?
- Kan de Nederlandse Hervormde Kerk als "planting van God" worden gezien?
- Is de HHK wat betreft karakter nog steeds "hervormd" als de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk?

Dies

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Dies » 20 nov 2015 21:16

Spreeuw schreef:De HHK pretendeert de enige voortzetting te zijn van de "vaderlandse kerk" (de Nederlandse Hervormde Kerk). Is dit juist?

De HHK is een voortzetting van de NHK, met name van het uiterst rechter gedeelte" dat aangeduid werd met de naam "Het Gekrookte Riet". Met daarbij een aantal voormalige GB gemeenten. De HHK is in elk geval niet de voortzetting van de NHK in haar totale breedte qua modaliteiten. Zelfs niet van de breedte van de GB.

Spreeuw schreef:Kan de Nederlandse Hervormde Kerk als "planting van God" worden gezien?

De uitdrukking klinkt mij teveel kerkistisch en te hautain richting de afgescheiden kerken. Aan het ontstaan van Afscheiding en doleantie had de NHK bovendien een niet geringe schuld.

Spreeuw schreef:Is de HHK wat betreft karakter nog steeds "hervormd" als de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk?

Als het gaat om afwijkingen in de leer is de HHK meer tolerant in verhouding tot de Afscheiding. Hoewel die eigenschap in sommige gemeenten steeds meer in het gedrang lijkt te komen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 21 nov 2015 10:06

Dies schreef:De HHK is een voortzetting van de NHK, met name van het uiterst rechter gedeelte" dat aangeduid werd met de naam "Het Gekrookte Riet". Met daarbij een aantal voormalige GB gemeenten. De HHK is in elk geval niet de voortzetting van de NHK in haar totale breedte qua modaliteiten. Zelfs niet van de breedte van de GB.


Maar er kan slechts één ware voortzetting zijn van de NHK. Dit is óf de PKN, óf de HHK. Vanuit juridisch oogpunt is dat zonder twijfel de PKN, dat erkennen zelfs vele HHK'ers. Maar vanuit historisch oogpunt pretendeert de HHK de enige ware voortzetting van de NHK te zijn. Maar is dat wel juist? Zoeken naar christelijke eenheid is toch ook verdedigbaar vanuit historisch oogpunt? In de vroege kerk was er slechts één kerk. Bovendien is dit een Bijbelse opdracht, mits de Bijbel beschouwd wordt als het enige onfeilbare Woord van God.

Dies schreef:De uitdrukking klinkt mij teveel kerkistisch en te hautain richting de afgescheiden kerken. Aan het ontstaan van Afscheiding en doleantie had de NHK bovendien een niet geringe schuld.


Mee eens. Maar dan is het toch niet goed om de afgescheiden kerken "afgescheiden" te noemen? Deze term klinkt wat mij betreft te hautain.

Dies schreef:Als het gaat om afwijkingen in de leer is de HHK meer tolerant in verhouding tot de Afscheiding. Hoewel die eigenschap in sommige gemeenten steeds meer in het gedrang lijkt te komen.


Dat begrijp ik niet goed. Is de HHK in een bepaald opzicht toleranter dan de NHK?

Yoshi

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Yoshi » 21 nov 2015 10:13

Spreeuw schreef:Maar er kan slechts één ware voortzetting zijn van de NHK. Dit is óf de PKN, óf de HHK.

Dat lijkt me maar net vanaf welke kant je er tegenaan kijkt. Vanuit mijn perspectief kunnen beide prima voortzettingen van de NHK zijn.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 21 nov 2015 11:09

Yoshi schreef:Dat lijkt me maar net vanaf welke kant je er tegenaan kijkt. Vanuit mijn perspectief kunnen beide prima voortzettingen van de NHK zijn.


Als dat zo is, waarom fuseren de PKN en HHK dan niet?

Yoshi

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Yoshi » 21 nov 2015 11:15

Spreeuw schreef:Als dat zo is, waarom fuseren de PKN en HHK dan niet?

De PKN is een tamelijk uniek (en volgens mij lovenswaardig) project binnen het protestantisme en eigenlijk geheel tegen de traditie van het protestantisme in. Indien de HHK bij de PKN aan zou kloppen en alsnog aan zou willen sluiten (met behoud van eigen traditie) dan neem ik aan dat de PKN daar geen enkel probleem in ziet.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 21 nov 2015 11:37

Yoshi schreef:De PKN is een tamelijk uniek (en volgens mij lovenswaardig) project binnen het protestantisme en eigenlijk geheel tegen de traditie van het protestantisme in. Indien de HHK bij de PKN aan zou kloppen en alsnog aan zou willen sluiten (met behoud van eigen traditie) dan neem ik aan dat de PKN daar geen enkel probleem in ziet.


Maar dan is toch alleen de PKN de ware voortzetting van de NHK? Inderdaad zal de PKN hierin geen enkel probleem zien, maar de HHK'ers moeten dan wel instemmen met de kerkorde van de PKN. En de kerkorde van de PKN vormt nu juist het grootste bezwaar van de HHK'ers tegen de PKN.

Dies

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Dies » 21 nov 2015 16:10

Spreeuw schreef:Maar er kan slechts één ware voortzetting zijn van de NHK. Dit is óf de PKN, óf de HHK. Vanuit juridisch oogpunt is dat zonder twijfel de PKN, dat erkennen zelfs vele HHK'ers. Maar vanuit historisch oogpunt pretendeert de HHK de enige ware voortzetting van de NHK te zijn. Maar is dat wel juist? Zoeken naar christelijke eenheid is toch ook verdedigbaar vanuit historisch oogpunt? In de vroege kerk was er slechts één kerk. Bovendien is dit een Bijbelse opdracht, mits de Bijbel beschouwd wordt als het enige onfeilbare Woord van God.

We zitten nu met het gegeven dat er twee kerken zijn die een voortzetting heten van de NHK.

Spreeuw schreef:Maar dan is het toch niet goed om de afgescheiden kerken "afgescheiden" te noemen? Deze term klinkt wat mij betreft te hautain.

Het is nu eenmaal een kerkhistorisch gegeven dat De Cock een acte van Afscheiding en wederkeer heeft getekend. En Abraham Kuijper wilde ook een nieuwe kerk.

Spreeuw schreef:Dat begrijp ik niet goed. Is de HHK in een bepaald opzicht toleranter dan de NHK?

De HHK is in een bepaald opzicht toleranter dan de Afscheiding. Ik had het dus niet over de NHK. Als ik me zou willen aansluiten bij de GG dan kom ik er gewoon niet in, want niet genoeg recht in de leer. Bij de HHK zou ik me zo kunnen aansluiten. Ook al ben ik het in bepaalde opzichten zeer oneens met de 3 formulieren van enigheid.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor rotterdam » 21 nov 2015 17:04

Spreeuw schreef:- De HHK pretendeert de enige voortzetting te zijn van de "vaderlandse kerk" (de Nederlandse Hervormde Kerk). Is dit juist?

Als ze dit graag willen........van mij mag het :D
De P.K.N. pretendeert dit m.i. niet. (Dat kan ook niet vanwege het samengaan met de Lutheranen).



- Kan de Nederlandse Hervormde Kerk als "planting van God" worden gezien?

Wellicht een domme vraag maar was er voor de reformatie geen vaderlandse kerk - geen planting Gods ?

- Is de HHK wat betreft karakter nog steeds "hervormd" als de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk?

Nee dat denk ik niet, de meeste H.H.K. kerken lijken er niet meer op.

Vraagje - jullie weten er waarschijnlijk wel een antwoord op;
Waarom zijn zijn die bezwaarden hervormden niet overgestapt naar de C.G.K. of de G.G. ?
Weer een kerk erbij .....dat is toch eigenlijk teveel van het goede ? (of is het "het slechte" ?)


Laatst gewijzigd door rotterdam op 21 nov 2015 18:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Yoshi » 21 nov 2015 18:14

Spreeuw schreef:Maar dan is toch alleen de PKN de ware voortzetting van de NHK?

De term ware voortzetting zegt mij helemaal niets. Het zijn beide voortzettingen van de NHK, elk op hun eigen manier.
Inderdaad zal de PKN hierin geen enkel probleem zien, maar de HHK'ers moeten dan wel instemmen met de kerkorde van de PKN. En de kerkorde van de PKN vormt nu juist het grootste bezwaar van de HHK'ers tegen de PKN.

Ze zullen best wel bezwaren kunnen vinden om de eenheid tegen te gaan en te scheuren. Is het ene bezwaar opgeheven dan wordt er wel wat nieuws gevonden.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 21 nov 2015 18:37

Yoshi schreef:Ze zullen best wel bezwaren kunnen vinden om de eenheid tegen te gaan en te scheuren. Is het ene bezwaar opgeheven dan wordt er wel wat nieuws gevonden.


Dat denk ik ook. Als de HHK geen problemen heeft met de kerkorde van de PKN, dan komt de HHK wel met haar argument dat de NHK een planting van God is. In een uitgave van de HHK las ik in dit kader: "We mochten dit niet laten gebeuren". En dan gaat het uiteraard over het ontstaan van de PKN. Je merkte terecht op dat de PKN een tamelijk uniek project is binnen het protestantisme en geheel tegen de traditie van het protestantisme ingaat. Ik ga nu alleen in op de Nederlandse situatie. Inderdaad is het prijzenswaardig dat zoveel verschillende modaliteiten zich kunnen vinden in één kerkgenootschap. Daar waar zulke meningsverschillen allang een scheiding en nieuwe kerkverbanden hebben veroorzaakt, is er binnen de ene kerk (PKN) zo'n diversiteit aan modaliteiten. Ik denk dat we verder alleen in de CGK zoiets tegenkomen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 21 nov 2015 18:43

Dies schreef:De HHK is in een bepaald opzicht toleranter dan de Afscheiding. Ik had het dus niet over de NHK. Als ik me zou willen aansluiten bij de GG dan kom ik er gewoon niet in, want niet genoeg recht in de leer. Bij de HHK zou ik me zo kunnen aansluiten. Ook al ben ik het in bepaalde opzichten zeer oneens met de 3 formulieren van enigheid.


Inderdaad, je had het hier over de Afscheiding, niet over de NHK, mijn excuses. Maar waarin is de HHK toleranter dan de Afscheiding? En op welke punten ben je het niet eens met de Drie Formulieren van Enigheid?

Dies

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Dies » 21 nov 2015 18:53

Spreeuw schreef:Inderdaad, je had het hier over de Afscheiding, niet over de NHK, mijn excuses. Maar waarin is de HHK toleranter dan de Afscheiding? In op welke punten ben je het niet eens met de Drie Formulieren van Enigheid?

Ik denk dat we het niet moeten gaan hebben over mijn bezwaren tegen onderdelen van de 3FvE. Dat zou teveel discussie geven binnen dit topic. De HHK tolereert afwijking van de leer bij individuele leden. Ik ken verschillende mensen die lid zijn van de HHK en die op onderdelen afwijken van de reformatorische leer. Daar hoort bijvoorbeeld alverzoening bij. Dat is bij de GG onbestaanbaar. Ik trek uit deze tolerante houding de conclusie dat de HHK haar hervormde karakter heeft behouden. Al staat het misschien wel onder druk.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 22 nov 2015 14:01

Dies schreef:Ik denk dat we het niet moeten gaan hebben over mijn bezwaren tegen onderdelen van de 3FvE. Dat zou teveel discussie geven binnen dit topic. De HHK tolereert afwijking van de leer bij individuele leden. Ik ken verschillende mensen die lid zijn van de HHK en die op onderdelen afwijken van de reformatorische leer. Daar hoort bijvoorbeeld alverzoening bij. Dat is bij de GG onbestaanbaar. Ik trek uit deze tolerante houding de conclusie dat de HHK haar hervormde karakter heeft behouden. Al staat het misschien wel onder druk.


De alverzoening? Die wordt maar in heel weinig christelijke kringen geleerd, als je al deze al "christelijk" kunt noemen trouwens. Het is wel zo fundamenteel voor het christelijk geloof dat alleen het geloof in het feit dat Jezus Christus de eniggeboren Zoon van God zaligmakend is. De HHK verwerpt de alverzoening beslist. Dus ik verwacht dat HHK-leden die de alverzoening openlijk belijden, ernstig vermaand worden zich te begeven naar de Bijbelse leer hieromtrent.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 22 nov 2015 14:29

rotterdam schreef:Als ze dit graag willen........van mij mag het :D
De P.K.N. pretendeert dit m.i. niet. (Dat kan ook niet vanwege het samengaan met de Lutheranen).


Natuurlijk pretendeert de PKN dit wel. Ze beschouwt zichzelf als de voortzetting van de NHK, de GKN en de ELK. Dat is democratisch besloten.

rotterdam schreef:Wellicht een domme vraag maar was er voor de reformatie geen vaderlandse kerk - geen planting Gods ?


De NHK wordt als planting Gods gezien, omdat deze de eerste kerk is die na de dwalingen van Rome weer terugkeerde naar de waarheid van Gods Woord. Men ziet hierin de leiding van God, vandaar wordt de NHK als "planting van God" gezien.

rotterdam schreef:Waarom zijn zijn die bezwaarden hervormden niet overgestapt naar de C.G.K. of de G.G. ?
Weer een kerk erbij .....dat is toch eigenlijk teveel van het goede ? (of is het "het slechte" ?)


Omdat de CGK en de GG "afgescheiden" kerken zijn, die beide een andere kerkorde hanteren dan de voormalige NHK. De HHK wil zoveel mogelijk vasthouden aan de kerkorde 1951 van de voormalige NHK. De kerkorde vormt de grondslag van het gehele kerkgenootschap.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten