2015 en de nabije toekomst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor gravo » 16 sep 2022 10:40

Bijna vergeten.

Het is nu september AD 2022. Hoog tijd om het topic dat begin 2015 geopend werd weer even in herinnering te roepen.

Forummer ben db bd was met de voorspelling gekomen dat de bouw van de tempel aanstaande was. Alle spullen lagen al klaar. Het was een kwestie van "nabije toekomst". Iets met moslims, de Mahdi, lees het maar na.

Omdat ik wat twijfels had over deze 'profetie' heb ik toen een topic geopend dat als nulmeting dienst zou kunnen doen. Eens kijken of de voorspelling uitkomt, om dan gelijk een beter beeld te krijgen over alle andere voorspellingen die op dit gebied zo vaak zo makkelijk en zo overtuigend aan de man worden gebracht. We mochten er nog maar eens van komen te leren!

Welnu, van de aangekondigde zaken is nog bitter weinig terechtgekomen. Weliswaar hebben we vanaf 2015 zeer veel wereldschokkende gebeurtenissen gezien, maar dat van die tempelbouw kwam er niet in voor.
We plakken er nog wat tijd aan vast om het tijdperk van "de nabije toekomst" te voltooien.

En dat brengt me eigenlijk direct bij een ander vraagstuk, namelijk hoe het toch komt dat de voorspellingen van zogenaamde eindtijd-christenen (dat zijn christenen die in tegenstelling tot God níet kunnen wachten tot de wereld vergaat) zich zo selectief richten op kleine delen van de wereld.

De vele crises die de wereldgemeenschap sinds 2015 heeft aanschouwd, komen helemaal niet aan de orde in de visioenen die ons worden voorgehouden. De rampen van klimaatverandering (droogtes, overstromingen, hongersnoden) of die van gezondheid (corona, vogelgriep, apenpokken) of ook die van de vele conflicten die uitbreken (Jemen, Oekraïne) spelen geen rol als het gaat om de zo rap op ons afkomende eindtijd. Is dit in de ogen van de 'wee u!' roepers allemaal peanuts?

"En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet. Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen".

Zo moeilijk is het toch niet om hier enige gelijkenis te zien tussen Bijbelteksten en de actualiteit. Maar niks hoor.

Al eerder heb ik me verbaasd over het feit dat de wereldwijde corona uitbraak, een echte pandemie, op geen enkele wijze heeft geresoneerd in de eindtijdverwachting van christenen. Vreemd, als je zo gespitst bent op tekenen van een wereldwijd gevaar. Virtuele gevaren worden breed uitgemeten in suggestie, vermoeden en complot, maar reëel bestaande dreigingen zijn niet interessant. Het sterkt me in de gedachte dat eindtijdverwachtingen eerst en vooral eindtijdwensen zijn. Men ziet ze zó graag gebeuren dat de werkelijkheid ervan alvast voor ons verzonnen wordt. Hetzelfde fenomeen als het populaire apocalyps-genre van Hollywood films.

Voorlopig houd ik het er maar op, dat al die verwachtingen eigenlijk geuit worden om hele plaatselijke en lokale belangen te dienen van christenen die daar goede sier mee kunnen maken of er in kleine kring een hoofdrol voor op kunnen eisen. Want hoe zou het anders kunnen dat de eindtijdhelden op hunne zeepkisten zulke grote wereldwijde fenomenen volledig missen? Dan ben je óf niet goed geïnformeerd (verloopt de communicatie met het goddelijke op gebrekkige wijze), óf God is alleen een God van kleine stukjes grond, te weten Israël en de lapjes in Amerika waar groepjes verhitte christenen hun Bijbelschool hebben opgericht om met elkaar uitsluitend het boek Openbaringen te lezen!
In beide gevallen is het een recept om veel zaken te missen en moeten we de voorspellingen maar met enige korreltjes zout nemen.

Als de eerste steenlegging voor de herbouw van de tempel zich aandient, neem ik weer contact op.
Of zoveel eerder als nodig is, uiteraard.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor gravo » 07 jan 2024 15:11

Zo, het is alweer 2024.
Iedereen een goed en gezegend Nieuwjaar gewenst!

Het topic uit 2015 over de gebeurtenissen in Jeruzalem die aanstaande zijn is al weer 9 jaar oud.
Goed om weer even te reflecteren.

De gedachte was toen dat alles klaar zou liggen voor de zeer nabije herbouw van de tempel, maar dat de tempel eerst zal worden vertreden ten behoeve van de antichrist. Deze profetie werd in 2015 gedaan en claimde een meer Bijbelse toekomstverwachting te verwoorden dat die van gereformeerden (hier kennelijk niet als compliment gebruikt).
Om de exacte bewoordingen nog even voor de geest te krijgen (citaat van ben db bd):

Nou moest Johannes de voorhof niet meten, omdat die aan de heidenen is gegeven, welke deze ook 42 maanden zullen vertreden. Als we dat gegeven nu eens even meenemen uit de theologie naar de huidige werkelijkheid van deze wereld, dan zit daar best wellicht inmiddels zichtbare logica in. Op die plaats van de voorhof staat nu een (of allebei, dat weet ik niet precies) moslimmoskee.
We weten dat de gereedschappen en ook veel materialen voor de nieuwe tempel reeds gereed liggen te wachten op de bouw. Maar die bouw wordt sterk bestreden door de moslims, met hulp van de hele wereld. Edoch, aangezien de antichrist (de Mahdi, 12e imam?) zich zal moeten kunnen vestigen ter aanbidding in die tempel, volgens onze profetieën, zullen de slaven van de duivel toch een keer aan de bouw toe moeten geven. Dan is de tempel wel, maar de voorhof niet i.v.m. de moskee, natuurlijk een redelijk compromis. En zo verwachten dus christenen met een meer Bijbelse toekomstverwachting dan de gereformeerde, het dan ook in de nabije toekomst te gaan geschieden.


Nu zien we AD 2024 echt wel verontrustende gebeurtenissen. Met name op het gebied van de invloed die Iran uitoefent in de regio rond Israël.
Ik ben er niet gerust op.
Een koppeling van de genoemde antichrist met de shiitische Messias, de Mahdi, zou eventueel kunnen passen in de voorspelling.

Maar of daarmee de reeks gebeurtenissen waar de voorspeller van uitgaat echt realistischer wordt?

Gaat een shiitische geestelijke !!! zich echt in de voorhof vestigen?
Voor 42 maanden?

Of toch in de TEMPEL!!!????
Gaat de bouw (van de TEMPEL, niet van de voorhof uiteraard)
toch een keer van start?


Wie zal het zeggen.
Je ziet, een goede voorspelling kan lekker lang mee en is uitstekend geschikt voor marketing.
Een echte cliff-hanger!

Maar we zullen het zien. Tot volgend jaar!

gravo

(een christen met nog steeds een niet zo Bijbelse toekomstverwachting)
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2024 22:25

Maar je snapt toch wel dat alles wat nu in en rond Israel gebeurd, de laatste stuiptrekkingen zijn om de tempelbouw te voorkomen? 8)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Tonny » 09 feb 2024 21:49

Gravo, je geeft regelmatig aan dat je een niet zo bijbelse toekomstverwachting hebt. Kan je beknopt aangeven welke verwachting je dan wél hebt, en waarom baseer je deze niet op de bijbel?

Overigens kwam ik pas deze tegen, het aanstaande babylon (volgens sommige moderne profeten).

https://www.businessinsider.nl/dit-wete ... rce=social
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2024 12:36

Tonny schreef:Gravo, je geeft regelmatig aan dat je een niet zo bijbelse toekomstverwachting hebt. Kan je beknopt aangeven welke verwachting je dan wél hebt, en waarom baseer je deze niet op de bijbel?

Overigens kwam ik pas deze tegen, het aanstaande babylon (volgens sommige moderne profeten).

https://www.businessinsider.nl/dit-wete ... rce=social


Sorry ik ben Gravo niet maar wat bedoel je precies? Als mensen in 2015 zeggen dat op zeer korte termijn iets gebeurt en het 9 jaar nog niet is gebeurd dan was die toekomstverwachting van die ander toch onjuist en dus een verkeerde interpretatie van de Bijbel? Stel dat iemand zegt: binnen 10 jaar komt Jezus terug en 10 jaar later is dat niet gebeurd, wie heeft er dan geen bijbelse toekomstverwachting gehad? Daarnaast zijn veel profetieen zoals uit Ezechiel, Jesaja maar ook de Openbaringen aan Johannes bijvoorbeeld best moeilijk concreet te maken. Wat is beeldspraak, wat is letterlijk enz dus als iemand allerlei dingen letterlijk neemt en op basis daarvan denkt dingen te kunnen aankondigen of voorspellen maar dat niet blijkt te kloppen (gebeurt al eeuwen) waar gaat het dan mis? Niet bij degenen die sceptisch op zo’n aankondiging reageren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor gravo » 10 feb 2024 18:58

Tonny schreef:Gravo, je geeft regelmatig aan dat je een niet zo bijbelse toekomstverwachting hebt. Kan je beknopt aangeven welke verwachting je dan wél hebt, en waarom baseer je deze niet op de bijbel?

Overigens kwam ik pas deze tegen, het aanstaande babylon (volgens sommige moderne profeten).

https://www.businessinsider.nl/dit-wete ... rce=social

Dag Tonny,

Dit hele topic heb ik indertijd opgezet, omdat iemand heel nadrukkelijk een vrij gedetailleerde toekomstvoorspelling deed over gebeurtenissen rond Jeruzalem. Hij meldde daarbij dat zijn toekomstverwachting een stuk Bijbelser was dan die van de gereformeerden.

Nou, ik voelde mij aangesproken door deze sneer, dat snap je! Want ik ben door en door gereformeerd opgevoed. Inmiddels wel wat liberaler en naar het midden van het christendom opgeschoven. Beter gezegd: ik houd me primair aan het kerngeloof van het christendom, zoals die staat in de Apostolische Geloofsbelijdenis, maar zie de diverse latere en nadere uitwerkingen in veel stromingen binnen het christendom als nuttig, maar toch echt secundair.
Ik laat me dus niet wegzetten door een overijverige betweter die zich verheft, omdat hij een zoveel Bijbelser toekomstverwachting heeft.

En daarmee kreeg ik het idee om zijn vastomlijnde toekomstvoorspelling eens te gaan volgen. Zou deze "wél Bijbelse toekomstverwachting" uitkomen? En ook nog eens op korte termijn? The proof of the pudding is in the eating.

Het antwoord ligt in de lengte van dit topic. ik startte in 2015 en nu zijn we al even op weg naar 2024. Nee dus, zijn toekomstverwachting is nog niet aannemelijk gemaakt.
Ik ben best bereid om de tragische dingen die nu rond Israël aan de hand zijn op de een of andere manier in te passen in de genoemde toekomstverwachting, maar dat lukt me van geen kanten.

Dus is mijn voorlopige conclusie: laten we maar niet te snel of te koortsachtig achter dergelijke voorspellingen aanlopen. Meestal is het fantasie, voorkomend uit de sterke wil dat de zelf bedachte voorspelling uitkomt. Een recept voor misverstanden en teleurstellingen.
En als men het dan een "Bijbelse toekomstvoorspelling" noemt, is dat alleen maar bedoeld om critici de wind uit de zeilen te nemen. Ze spannen God en de Bijbel voor hun karretje om hun eigen droom te rechtvaardigen. Is aan mij niet besteed.

Heb ik dan geen Bijbelse toekomstvoorspelling? Jazeker, ik geloof en verwacht een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Vooral in de huidige tijden is dat iets waar ik bijzonder naar kan verlangen en naar uitkijken. De wereld is naar mijn mening op dit moment in grote verwarring en in gevaar.

Maar ik hoed me voor al te precieze beweringen hierover. De tijden en gelegenheden (wanneer het einde zal zijn) heeft God de Vader Zichzelf voorbehouden, zegt Jezus: Mt 24,36: "Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen"

Wel, als Hij dat al zegt, hoe zou ik me daar dan aan kunnen wagen?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten