theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Lydia63 » 31 jul 2021 17:27

Veendam schreef:
Dus alle Joden zullen behouden worden ? Is dat wat je hieruit concluderen moet ?
Terwijl er alleen behoud is door GELOOF, en het volk Israel viel in de woestijn door ontbreken van GELOOF ??
`



Het oordeel over Israel laat ik aan God de Vader over, die deze taak over heeft gedragen aan Zijn Zoon Jezus de Christus.
Maar zoals er staat de verlosser zal uit Sion komen verder spreekt de apostel Paulus over 'n tijds periode, tot dat de volheid der heidenen (volkeren) is binnengegaan.
dus Jezus de Christus gaat regeren ná die tijd! waar ook Jezus zelf naar verwees, Lukas 22

De profeet Daniel heeft het over deze tijdperiode zie oa hoofdstuk 2, en dat vond niet plaats toen de kerk van Rome als plaatsvervanger van Jezus Christus ging regeren m.i.
Dat haalt tevens elke autoriteit die afsplitsingen zijn van die kerk van Rome onderuit.

En iedereen van ons (uit de heidenen/volkeren) weet dat enkel geloof stellen in het loskoopoffer van Jezus Christus tot redding leidt.
Maar daardoor hoeven we nog niet hoogmoedig te worden ten aanzien van het verbond 's volk Israël!
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Lydia63 » 31 jul 2021 18:12

foutje excuus.
Laatst gewijzigd door Lydia63 op 31 jul 2021 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor dalethvav » 31 jul 2021 18:19

BladeStraight schreef:Omdat Jezus de vervulling is van de profetie die uitging van de dienst van de tempel. Zijn komst was niet bedoeld om het rijk van David letterlijk opnieuw op te richten, maar Zijn koninkrijk is een geestelijk koninkrijk. Dit sluit dus aan bij het eerder door mij genoemde gedeelte uit Hebreeën.

In Luk 1:32,33 lees ik
"Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven, en Hij zal over het huis van Jakob Koning zijn tot in eeuwigheid en aan Zijn Koninkrijk zal geen einde komen."
Deze profetie van Gabriël aan Maria is nog niet in vervulling gegaan.
Is het je overigens wel eens opgevallen dat Luk. 1 tijdens advent van voor tot achter en van boven tot onder 'bepreekt' wordt maar dat deze twee verzen daarbij eigenlijk nooit echt aan bod komen. Weet men hier op de een of andere manier geen raad mee?

En dan het beroemde gedeelte uit Hand. 1:6,7:
"Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem: Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen? En Hij zei tegen hen: Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft,"
Een vraag die (zeer onterecht) nogal eens afgedaan wordt als een domme vraag van de discipelen. Een vraag die ze stellen nadat ze nota bene gedurende 40 dagen onderwijs van Jezus Zelf hadden ontvangen óver dat Koninkrijk (Hand. 1:3). Echter, Jezus ontkent het herstel van "het Koninkrijk voor Israël" niet. Integendeel. Door te zeggen dat "het hun niet toekomt de tijden of gelegenheden te weten" bevestigt Jezus juist dat "het Koninkrijk voor Israël" hersteld zal worden. Immers van iets waarvan gezegd wordt dat "het hun niet toekomt de tijden of gelegenheden te weten", weet je zeker dát het komt, alleen niet wannéér.
Alleen al deze twee citaten zijn voor mij meer dan voldoende om in een letterlijk herstel van "het Koninkrijk voor Israël" te geloven.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor BladeStraight » 31 jul 2021 20:55

dalethvav schreef:Alleen al deze twee citaten zijn voor mij meer dan voldoende om in een letterlijk herstel van "het Koninkrijk voor Israël" te geloven.


Met selectief lezen, en het negeren van de enorme hoeveelheid bewijzen van het tegendeel (uitspraken van Christus, diverse brieven van Paulus) kan je inderdaad ver komen, zo blijkt.

Het eerste citaat duidt geenszins op een aards koninkrijk, en het tweede is dan wel geen directe ontkenning, maar al helemaal geen bevestiging.

33 Pilatus dan ging wederom in het rechthuis, en riep Jezus, en zeide tot Hem: Zijt Gij de Koning der Joden?

34 Jezus antwoordde hem: Zegt gij dit van uzelven, of hebben het u anderen van Mij gezegd?

35 Pilatus antwoordde: Ben ik een Jood? Uw volk en de overpriesters hebben U aan mij overgeleverd; wat hebt Gij gedaan?

36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren gestreden hebben, opdat Ik den Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.

37 Pilatus dan zeide tot Hem: Zijt Gij dan een Koning? Jezus antwoordde: Gij zegt, dat Ik een Koning ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik der waarheid getuigenis geven zou. Een iegelijk, die uit de waarheid is, hoort Mijn stem.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor dalethvav » 31 jul 2021 21:12

BladeStraight schreef:Met selectief lezen, en het negeren van de enorme hoeveelheid bewijzen van het tegendeel (uitspraken van Christus, diverse brieven van Paulus) kan je inderdaad ver komen, zo blijkt.

Ik schreef "Allen al deze twee citaten" waarmee ik impliceerde dat er veel meer zijn en die zijn er ook (om er nog maar eens één van die vele te noemen: Amos 9, ook aangehaald in Hand. 15).
Vraag blijft dan wel staan hoe de door mij geciteerde teksten dan wél uitgelegd dienen te worden (volgens jou).

Bijzonder overigens dat ik ná mijn post de wekelijkse studieblog van de Messiasbelijdende Joodse Julia Blom las waarin dit onderwerp ook behandeld wordt:
https://blog.israelbiblicalstudies.com/ ... to-rome-2/
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor BladeStraight » 31 jul 2021 21:26

dalethvav schreef:Vraag blijft dan wel staan hoe de door mij geciteerde teksten dan wél uitgelegd dienen te worden (volgens jou).


Niet volgens mij, maar volgens 2000 jaar Christendom.

Hoe exact bepaalde toekomende beloften aan specifiek Israël moeten worden geinterpreteerd, daar ben ik geen kenner van. Ook in de traditie van de reformatie is hier verschil van inzicht (Brakel bijvoorbeeld met een meer dispensationalistische visie). Ik weet echter wel (het onderwerp van discussie) dat God niet zal wonen in een huis dat gemaakt is door mensenhanden, en dat Zijn woonplaats is in de hemel, en in de harten van Zijn kinderen. De Bijbel is op dit punt zeer duidelijk.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Veendam » 01 aug 2021 10:02

Lydia63 schreef:`



Het oordeel over Israel laat ik aan God de Vader over, die deze taak over heeft gedragen aan Zijn Zoon Jezus de Christus.
Maar zoals er staat de verlosser zal uit Sion komen verder spreekt de apostel Paulus over 'n tijds periode, tot dat de volheid der heidenen (volkeren) is binnengegaan.
Binnengegaan / Ingegaan ........... WAARIN ??

Lydia63 schreef:dus Jezus de Christus gaat regeren ná die tijd! waar ook Jezus zelf naar verwees, Lukas 22

De profeet Daniel heeft het over deze tijdperiode zie oa hoofdstuk 2, en dat vond niet plaats toen de kerk van Rome als plaatsvervanger van Jezus Christus ging regeren m.i.
Dat haalt tevens elke autoriteit die afsplitsingen zijn van die kerk van Rome onderuit.

Jezus gaat volgens jou dus pas regeren als de antichrist zo ver is en de tempel herbouwd is en tot die tijd zit Jezus maar een beetje af te wachten ?
Toen Jezus zei: Het is volbracht !! , was toen alles volbracht of maar een stukje ?
Is Jezus Koning of moet Hij daar nog op wachten totdat er op aarde weer een troon gezet wordt ?



Lydia63 schreef:En iedereen van ons (uit de heidenen/volkeren) weet dat enkel geloof stellen in het loskoopoffer van Jezus Christus tot redding leidt.
Maar daardoor hoeven we nog niet hoogmoedig te worden ten aanzien van het verbond 's volk Israël!

Hoogmoedig ? Heel sterk verwoord heeft God nog steeds het goede voor met een Jood, maar ook met een Griek of iemand uit de heidenen, en daarvoor is ook de mogelijkheid om door GELOOF tot Hem te komen. Jezus spreekt over een nieuw Verbond en dat oude verbond heb ik niets mee te maken die is nooit met mij gesloten. Dat oude verbond was NABIJ de verdwijning en ik meen dat de verdwijning er van in het jaar 70 na Christus was. Maar als je niet weet wat er toen plaatsvond allemaal kan je dat niet plaatsen natuurlijk.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor BladeStraight » 01 aug 2021 13:29

Veendam schreef:Heel sterk verwoord heeft God nog steeds het goede voor met een Jood, maar ook met een Griek of iemand uit de heidenen, en daarvoor is ook de mogelijkheid om door GELOOF tot Hem te komen.


Precies, zoals ook heel duidelijk blijkt uit het (selectief geciteerde) Handelingen 15.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Lydia63 » 01 aug 2021 15:38

Veendam schreef:Binnengegaan / Ingegaan ........... WAARIN ??


Wat denk je zelf? we hadden het al over Johannes 14 en je zelf citeert Galaten3:27-28 DUS! in Christus natuurlijk


Veendam schreef:Jezus gaat volgens jou dus pas regeren als de antichrist zo ver is en de tempel herbouwd is en tot die tijd zit Jezus maar een beetje af te wachten ?
Toen Jezus zei: Het is volbracht !! , was toen alles volbracht of maar een stukje ?
Is Jezus Koning of moet Hij daar nog op wachten totdat er op aarde weer een troon gezet wordt ?


Nee! Christus ging al regeren in Geestelijke zin en regeert dus nu vooral in de harten van gelovigen, maar de Bijbel spreekt ook over 'n letterlijk Koninkrijk oa Daniel 2:44 en Openbaring 20, en uiteraard is alles VOLBRACHT Romeinen 5;12




Veendam schreef:Hoogmoedig ? Heel sterk verwoord heeft God nog steeds het goede voor met een Jood, maar ook met een Griek of iemand uit de heidenen, en daarvoor is ook de mogelijkheid om door GELOOF tot Hem te komen. Jezus spreekt over een nieuw Verbond en dat oude verbond heb ik niets mee te maken die is nooit met mij gesloten. Dat oude verbond was NABIJ de verdwijning en ik meen dat de verdwijning er van in het jaar 70 na Christus was. Maar als je niet weet wat er toen plaatsvond allemaal kan je dat niet plaatsen natuurlijk.


Heb je 'n Bijbel gedeelte waar Jezus dit zegt?

Excuus ik begrijp nu pas beter wat je zegt, klopt het dat jij zegt met dat oude verbond heb ik niks te maken? want dat begrijp ik nu na nog eens nalezen van jou bericht?

Laat ik het eenvoudig houden ik geloof in de bedelingenleer :wink:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dispensationalisme
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Veendam » 01 aug 2021 17:50

Lydia63 schreef:Wat denk je zelf? we hadden het al over Johannes 14 en je zelf citeert Galaten3:27-28 DUS! in Christus natuurlijk




Nee! Christus ging al regeren in Geestelijke zin en regeert dus nu vooral in de harten van gelovigen, maar de Bijbel spreekt ook over 'n letterlijk Koninkrijk oa Daniel 2:44 en Openbaring 20, en uiteraard is alles VOLBRACHT Romeinen 5;12






Heb je 'n Bijbel gedeelte waar Jezus dit zegt?

Excuus ik begrijp nu pas beter wat je zegt, klopt het dat jij zegt met dat oude verbond heb ik niks te maken? want dat begrijp ik nu na nog eens nalezen van jou bericht?

Laat ik het eenvoudig houden ik geloof in de bedelingenleer :wink:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dispensationalisme


Wat we heel veel zien is dat bepaalde mensen of groepen mensen selectief lezen. Ze lezen bepaalde losse verzen en niet binnen de context of ze lezen bepaalde Bijbelboeken eigenlijk helemaal niet of vanuit de manier van denken die ze reeds hebben.

Wanneer je heel Hebreeen leest dan zal je zien dat er een heel stuk geschiedenis wordt aangehaald van het volk Israel, maar daar tegenover staat het nieuwe. Oud en nieuw staat daar eigenlijk recht tegenover elkaar. Zo staat de vervulling door Jezus centraal en wat dit betekend voor mensen die wedergeboren zijn.

Als God spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van de verdwijning. Hebreeen 8 vers 13. Het symbool voor het oude verbond met Israel was de Tempel en de hele tempeldienst, de offers en de priesterdienst. Leven onder de Wet.

Jezus sloot een nieuw Verbond, ingewijd met Zijn Eigen Bloed, en sloot dit met de wedergeboren mensen (lees: met mensen die wedergeboren zouden gaan worden). In DAT verbond zit ik en niet in het Verbond met het volk Israel, om dat ik gelovige ben niet uit de Joden maar uit de heidenen. Je zit namelijk in het Oude verbond door natuurlijke geboorte en in het Nieuwe Verbond door de WEDERGEBOORTE.

De bedelingenleer is wel overzichtelijk, maar heeft behoorlijke hiaten doordat er niet gekeken wordt naar wat er werkelijk staat in de Bijbel.
Bijvoorbeeld de leer van de opname, dat de gelovigen weggenomen worden. Jezus zegt NEEM HEN NIET weg van de aarde !
Verder zie je dat de onrechtvaardigen verdwijnen en de rechtvaardigen behouden blijven en dus achter blijven.

Als ik kijk naar de feiten van de periode van 60 tot 70 na Christus dan zie je dat het meeste van Openbaringen daar naadloos in past.
De tempel werd vernietigd, de tempel archieven werden verbrand, zodat niemand meer kon weten van wie ze afstammelingen waren tenzij door overlevering, maar het is nu simpelweg niet meer na te kijken.

Uit Genesis 17:3 weten we dat de besnijdenis het teken was dat het volk van Gods verbond apart zette. In Romeinen 2 en Filipenzen 3 toont Paulus aan dat God in het Nieuwe Testament alleen zijn verbond gestand doet met hen die een "besneden hart" hebben, niet slechts met hen die lekkerlijk besneden zijn. Het gaat er steeds om wie er IN GELOOF leven in het verbond.

De uitspraak van je dat Jezus nu vooral Koning is in de harten van de gelovigen begrijp ik, maar Hij is echt NU ook feitelijk Koning, alleen Zijn Koningschap wordt nu nog niet op de gehele aarde gezien.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Lydia63 » 01 aug 2021 18:43

Veendam schreef:Wat we heel veel zien is dat bepaalde mensen of groepen mensen selectief lezen. Ze lezen bepaalde losse verzen en niet binnen de context of ze lezen bepaalde Bijbelboeken eigenlijk helemaal niet of vanuit de manier van denken die ze reeds hebben.


Laat ik even to the point komen, zelfs de gereformeerden stromingen hanteren de verkiezings leer:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Predestinatie
En waar ik in geloof, want geloof is 'n gave Gods.( uitverkiezing)

Maar verschillende stromingen misbruiken deze leer, net als andere christelijke stromingen voor hen deden(Rome) om nu al te kunnen regeren ( in de naam van Christus) over anderen! dus voor ik verder met jou in discussie wil gaan heb ik eerst wat vragen aan jou .
Met wie gaat Jezus Christus regeren in Zijn Koninkrijk Daniel 2:44 ?

En over wie gaan zij regeren?

Jesaja – 2 : 4

Richten zal hij tussen de volkeren,
vonnis vellen voor gemeenschappen vele;
smeden zullen ze hun zwaarden
tot ploegscharen,
hun speren tot snoeimessen;
niet meer opheffen zal
volk tegen volk een zwaard,
ze zullen de oorlog niet langer leren.


Micha 4:3

En Hij zal richten tussen vele volkeren en rechtspreken over machtige natiën tot in verre landen. Dan zullen zij hun zwaarden tot ploegscharen omsmeden en hun speren tot snoeimessen; geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen, en zij zullen de oorlog niet meer leren.

- als jij niet begrijpt wat het doel van de uitverkiezing is, kun je van alles zeggen, want alles is interpretatie

mvg Lydia
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor hans0166 » 01 aug 2021 19:03

Lydia63 schreef:Laat ik even to the point komen, zelfs de gereformeerden stromingen hanteren de verkiezings leer:
Maar verschillende stromingen misbruiken deze leer, net als andere christelijke stromingen voor hen deden(Rome) om nu al te kunnen regeren


Rome ken de predestinatie en dubbele predestinatie zoals de reformatie helemaal niet. Dus hoe die probeert te regeren door dit onderwerp ontgaat me even.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Veendam » 01 aug 2021 19:06

Lydia63 schreef:Laat ik even to the point komen, zelfs de gereformeerden stromingen hanteren de verkiezings leer:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Predestinatie
En waar ik in geloof, want geloof is 'n gave Gods.( uitverkiezing)

Maar verschillende stromingen misbruiken deze leer, net als andere christelijke stromingen voor hen deden(Rome) om nu al te kunnen regeren ( in de naam van Christus) over anderen! dus voor ik verder met jou in discussie wil gaan heb ik eerst wat vragen aan jou .
Met wie gaat Jezus Christus regeren in Zijn Koninkrijk Daniel 2:44 ?

En over wie gaan zij regeren?

Jesaja – 2 : 4

Richten zal hij tussen de volkeren,
vonnis vellen voor gemeenschappen vele;
smeden zullen ze hun zwaarden
tot ploegscharen,
hun speren tot snoeimessen;
niet meer opheffen zal
volk tegen volk een zwaard,
ze zullen de oorlog niet langer leren.


Micha 4:3

En Hij zal richten tussen vele volkeren en rechtspreken over machtige natiën tot in verre landen. Dan zullen zij hun zwaarden tot ploegscharen omsmeden en hun speren tot snoeimessen; geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen, en zij zullen de oorlog niet meer leren.

- als jij niet begrijpt wat het doel van de uitverkiezing is, kun je van alles zeggen, want alles is interpretatie

mvg Lydia


Het DOEL van uitverkiezing zoals jij het noemt is dat de wedergeboren mens BESTEMD is om te zijn zoals Christus is en te doen wat Christus deed.
In ons hele doen en laten moeten we dus steeds meer gaan afspiegelen wie Christus IN ONS is.
Het doel van de uitverkiezing is dus niet dat de ene wel bestemd is om te gaan geloven en de andere bestemd is om verloren te gaan, omdat Jezus voor ALLE mensen gestorven is en iedereen kan gaan geloven, maar wanneer er geen geloof is als reaktie op Gods aanbod dan blijft de niet wedergeboren mens dus verloren, zoals hij al was dus veranderen doet er dan voor die mensen zonder geloof niks.
Het Koninkrijk van Jezus Christus is ook niet een Koninkrijk van zwaarden en speren maar van een andere orde.
Inderdaad hebben velen in het verleden al OVER ANDEREN willen regeren uit naam van God, maar in het Koninkrijk van Jezus Christus en Zijn Gemeente is heersen over anderen iets wat niet in de planning is opgenomen. Wij moeten niet heersen OVER anderen, maar wel heersen MET Hem.
In Genesis gaf God al authoriteit aan Adam, Jezus zei dat alle macht aan Hem is gegeven en Jezus gaf authoriteit aan zijn discipelen en daarna aan de 70 om in Zijn Naam dingen te doen en te spreken, en met Pinksteren gaf Hij authoriteit aan alle wedergeborenen om in Zijn Naam dingen te doen en te spreken.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor benefietdiner » 02 aug 2021 08:53

hans0166 schreef:Rome ken de predestinatie en dubbele predestinatie zoals de reformatie helemaal niet. Dus hoe die probeert te regeren door dit onderwerp ontgaat me even.

Ik heb begrepen dat de RKK een uitweg ziet in het gegeven dat God buiten de tijd staat.
Hij kan dus voor de grondlegging van de wereld al ‘zien’ wie uit vrije wil in Hem gelooft en dat meenemen in Zijn plan.
Volgens de RKK krijgt de mens van God ‘voldoende’ genade om zich tot God te keren en in Hem te geloven.
Iedereen kan geloven, maar zij die dit niet doen hebben daar uit vrije wil zelf voor gekozen en gaan daardoor verloren.
Is dat juist?

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Lydia63 » 02 aug 2021 12:08

Veendam schreef:Het DOEL van uitverkiezing zoals jij het noemt is dat de wedergeboren mens BESTEMD is om te zijn zoals Christus is en te doen wat Christus deed.
In ons hele doen en laten moeten we dus steeds meer gaan afspiegelen wie Christus IN ONS is.
Het doel van de uitverkiezing is dus niet dat de ene wel bestemd is om te gaan geloven en de andere bestemd is om verloren te gaan, omdat Jezus voor ALLE mensen gestorven is en iedereen kan gaan geloven, maar wanneer er geen geloof is als reaktie op Gods aanbod dan blijft de niet wedergeboren mens dus verloren, zoals hij al was dus veranderen doet er dan voor die mensen zonder geloof niks.
Het Koninkrijk van Jezus Christus is ook niet een Koninkrijk van zwaarden en speren maar van een andere orde.
Inderdaad hebben velen in het verleden al OVER ANDEREN willen regeren uit naam van God, maar in het Koninkrijk van Jezus Christus en Zijn Gemeente is heersen over anderen iets wat niet in de planning is opgenomen. Wij moeten niet heersen OVER anderen, maar wel heersen MET Hem.
In Genesis gaf God al authoriteit aan Adam, Jezus zei dat alle macht aan Hem is gegeven en Jezus gaf authoriteit aan zijn discipelen en daarna aan de 70 om in Zijn Naam dingen te doen en te spreken, en met Pinksteren gaf Hij authoriteit aan alle wedergeborenen om in Zijn Naam dingen te doen en te spreken.


Ik denk dat jij mijn voor gaande berichten niet hebt begrepen en wat ik wilde zeggen met de uitverkiezing leer!
Uiteraard is Jezus Christus gestorven voor de gehele mensheid, dus de uitverkiezing 's leer betekent niet dat de ene mens (gelovige) gered zal worden en de andere mens verloren zal gaan.
En het is niet waar dat ALLE mensen kunnen gaan geloven, in de verlossende kracht van de Christus, ons wereld beeld is daar door de eeuwen heen duidelijk over m.i

Ik post onderstaande link/bericht enkel om mijn visie te delen, waar ik ná jarenlange intense meditatie en onderzoek in ben gaan geloven, al ben ik me er van bewust dat dit ook 'n interpretatie is van Schriftgeleerden/theologen.

https://www.herschepping.nl/09eb/vrede_ ... _Jezus.php

Dankjewel voor onze dialoog.

Tot zó ver.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten