theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

* Teksten * Vertalingen * Uitleg
Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Kapitein
Kapitein

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor coby6 » 10 jun 2019 22:06

Ezechiel is een stuk duidelijker.

1In het dertigste jaar, in de vierde maand, op de vijfde der maand, toen ik te midden der ballingen aan de rivier de Kebar was, werd de hemel geopend en zag ik gezichten van Godswege.

1In het vijfentwintigste jaar van onze ballingschap, in de aanvang van het jaar, op de tiende der maand, in het veertiende jaar, nadat de stad was gevallen, op diezelfde dag, was de hand des Heren op mij en Hij bracht mij daarheen: 2in gezichten Gods bracht Hij mij naar het land van Israël en zette mij neer op een zeer hoge berg; daarop was iets als een stad gebouwd aan de zuidzijde. 3Toen Hij mij daarheen gebracht had, zie, daar bevond zich een man, die er uitzag als was hij van koper, met een linnen snoer en een meetroede in zijn hand; hij stond in de poort.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 29 jun 2019 20:00

Hubert Luns schreef i.v.m. de Bijbelse landbelofte in 'Profetisch perspectief':
Uit het voorgaande blijkt dat de vergeestelijking van de Bijbel waarin alleen een hemels rijk telt en niet een toekomstig aards, doorslaggevend is geweest in het niet-begrijpen van de plaats van het Joodse volk in Gods plan met de wereld. Nadat de Joden Christus hadden voortgebracht, waren ze vanuit de christelijke optiek van later eeuwen een reliek geworden, een museumstuk, dat misschien interessant is om naar te kijken, maar verder niet. De vervangingstheologie mag ons dan zien als in de plaats gekomen van Israël, maar dat houdt nog niet in dat deze theologie zich de aardse beloftes aan Israël heeft toegeëigend. Ze kon dat ook niet doen, want daartoe ontbrak een theologisch perspectief.

Wat een afgang is dat toch geweest in de geschiedenis van het theologisch interpreteren van de kerk, zeg ik dan. Heel ons zicht op de heerlijke Bijbelse toekomst is ons toen al ontgaan. En wat houden sommige denominaties, al vanuit de faculteiten, halsstarrig vol in het ontkennend 'vergeestelijken' van Gods heilig Woord in dezen.
Zelf ben ik het al weer deels vergeten, maar onze kerkelijk werker zei dat ik na m'n reanimatie gelijk zo sterk en blij getuigde van de Bijbelse vergezichten, ... zoals we die ook gewoon eerbiedig in de Bijbel kunnen lezen zoals de Heere het op liet schrijven.
drs. Luns schrijft verder:
Daarom moeten Bijbelgetrouwe christenen niet moe worden te benadrukken dat de landbelofte aan Israël uiterst belangrijk is in Gods herstelplan voor de wereld. God wil niet alleen ons zielenheil, we mogen letterlijk 'uitgelezen gerechten vol merg' nuttigen te midden van heerlijk riekende velden. Daarom is de terugkeer van het oude volk op Gods bodem, waarvan onze generatie getuige is, de voorbode van 'het komende rijk', zoals de Joden het plegen te noemen; wij spreken van het duizendjarig vrederijk. Pas als Christus op dezelfde wijze is teruggekeerd als Hij vertrok, zal dat rijk een aanvang nemen. Pas als Zijn voeten weer op de Olijfberg staan ...

Wat zal dat zalig zijn!

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 30 jun 2019 21:48

Mooi om te zien dat er meer refowebbers zijn die (kennelijk met instemming) PP lezen. :wink:
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Terug naar “[Religie] - Bijbel”