Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mona » 23 sep 2017 16:37

Chaya schreef:Maar, je bijt je erin vast omdat:
- je je toch misschien nogmaals wilt laten dopen? Daarvoor zul je naar een ander kerkgenootschap moeten.
- je kunt toch ook zeggen, dat je het nu inderdaad anders ziet, maar je hebt een gedoopt voorhoofd en je mag de Heere persoonlijk kennen als je Verlosser. Wat voegt een tweede doop dan nog toe? De Heere vraagt dit niet van ons, dat geloof ik niet.


Misschien voelt het voor jou dat ik mij er in vastbijt. Maar ik probeer juist de ontdekking te delen van de afgelopen jaren. Excuus als ik daar wat te enthousiast in ben geweest.
-dopen gaat gebeuren als de Heere het vraagt.
-Het gebeurd niet als ik daartoe niet door de Heere overtuigt wordt.
Momenteel heb ik die overtuiging niet. Ik heb de opdracht gekregen mij dienstbaar te maken voor de gemeente waar ik nu ben, en ik blijf dat doen, zolang Hij dat nodig vindt.

Als je de doop en de verbondvisie niet meer met elkaar combineert, omdat dat zo niet in de Bijbel terug te vinden is dan heeft de kinderdoop geen basis. Ook worden kinderen niet wedergeboren bij de doop. en als de ouders gelovig zijn, zijn de kinderen geheiligd in de ouders. Dus dat is geen reden om een kindje te dopen.
Dezelfde beloftes die de dominee bij de doop zegt, staan ook gewoon in Zijn Woord. God wil dat iedereen tot kennis van de waarheid komt, Hij belooft dat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Daarvoor hoeven we niet als baby gedoopt te worden. Die beloftes zijn voor iedereen, en op Zijn Woord mag je pleiten, en dat Woord is de enige pleitgrond.

De Bijbelse doop heeft Christus Zelf ingesteld: na geloof moet je gedoopt worden in de Naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest. Mattheus 28.
Als je als kind gedoopt bent en je geloofde toen niet, (want je wist immers niets) wat was dat dan voor doop?
Waar deed je toen belijdenis van? Ben je toen gestorven met Christus? Met Hem opgestaan in een nieuw leven? Zijn je zonden toen vergeven? Als je op deze vragen nee moet zeggen: wat was dan de grond van de doop, en ben je dan werkelijk wel gedoopt?
De Naam van de Vader Zoon en Heilige Geest is toen je een baby was, wel bij de doop uitgesproken, maar waarover dan? Niet over Zijn werk in mij, want dat was er nog niet.

Chaya schreef:In onze tijd willen velen de doop echt ervaren. Daarom geen kinderdoop. De wonderlijkste dingen lees je: bijv. dat men in een opblaasbaar
kinderbadje elkaar doopt in de huiskamer of in de achtertuin, gezellig blijkbaar met broeders en zusters, waar het zo fijn is met
elkaar. Ambten zijn niet belangrijk. Blijkbaar is men de lijn van de apostelen vergeten, zoals die in de Handelingen en in de apostolische
brieven wordt beschreven. Zo is de eerste christengemeente zeker niet met het Woord
en het sacrament bezig geweest. De apostelen waren door de Heere geroepen om ordelijk (huis)gemeenten te institueren. De pastorale
brieven leggen daarvan duidelijk getuigenis af.


Het gaat mij helemaal niet om het feit dat ik de doop wil beleven. Wat een verdrietig argument, deze uitspraak komt op mij over als een brevet van onvermogen. Ik heb jou naar mijn beste kunnen uitgelegd hoe de de doop voor mij in een ander licht kwam te staan. Als dat door de dominee als 'beleving' wordt gekwalificeerd, dan laat ik die uitspraak voor rekening van de dominee zelf.
De argumenten in het artikel zijn voor het grote gedeelte hier al aan de orde geweest. Zijn er zaken uit de link die je nog zou willen weten?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mona » 23 sep 2017 16:48

sorry, deze nog vergeten:
Chaya schreef:Het artikel eindigt:We houden vast aan de rijkdom van één doop en we doen niet mee met Gods handtekening, met Zijn bloed geschreven, in diskrediet te brengen! Eens beloofd is van Gods kant voor altijd beloofd!
Beloofd is immers beloofd!

Ik heb al een paar keer gevraagd om een Bijbelse onderbouwing van de belofte van God bij de instelling van de kinderdoop.
Maar nog niet gehad. Als de dominee zegt: God heeft het immers beloofd bij de doop, dan zijn er voor mij twee vragen:
Om welke doop gaat het? Als het om de kinderdoop gaat, wat beloofd God daar dan, en waar staat dat?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 23 sep 2017 17:17

mona schreef:Interessant, daar wil ik mij graag in verdiepen! Heb jij een duidelijke link voor mij?

Aantallen zeggen mij echt helemaal niets. Hoe meer mensen, des te meer waarheid of zo?
We erkennen toch dat de Bijbel waar is? Zo als Christus het Avondmaal heeft ingesteld, heeft Hij ook de doop ingesteld.
Ik vraag me af hoe het komt dat de ene instelling van Christus zo nauwgezet wordt toegepast (Avondmaal) en de andere instelling (die even duidelijk is) voor zoveel verwarring zorgt.
De Heere Jezus geeft immers Zelf de volgorde aan: Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden.
Filippus doet dat ook bij de Kamerling: Zo u met heel uw hart gelooft, is het (de doop) geoorloofd.

Wat er na de kamerling is gebeurd in Noord Afrika, dat weten wij niet met zekerheid.
Maar in ieder geval is de opdracht van de Heere Jezus in deze volgorde losgelaten.


Ook hoorde ik laatst het argument voor de geloofsdoop dat het een zendingsdoop is. En dat het daarom nu niet meer geldt.
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen?


http://www.oecumene.nl/kalender/zondag- ... n-ethiopie

Je kunt ook een dienst bezoeken b.v. in Rotterdam ;

Ethiopische Orthodoxe Tewahido Kerk in Nederland,
Debre Mewi Heilige Gabriel Kerk
Adres: Overhandstraat 71
Postcode: 3195 SE
Plaats: Pernis (Rotterdam)

Vind je dat er over het avondmaal geen verwarring is, het merendeel van de christenen viert de eucharistie hoor.
Uiteraard is de Bijbel waar maar er zijn duizenden inkleuringen. Hoe wil je die ontelbare protestante kerken anders verklaren.
Als je de Bijbel leest zonder de leiding van het Apostolisch getuigenis kom je terecht in een doolhof van eigen bedenksel en verwarring.

Wat er na de kamerling gebeurt is weten we wel, er is in Noord Afrika een erg oude christelijke kerk -
in ieder geval veel ouder dan wij in Nederland.
En sorry hoor maar Orthodoxen, Kopten ....allemaal dopen ze de kinderen.
Ook een andere erg oude kerk is de Syrisch orthodoxe kerk van Damascus. (weet je nog Handelingen 9 ; En Saulus, blazende nog dreiging en moord tegen de discipelen des Heeren, ging tot de hogepriester, En begeerde brieven van hem naar Damaskus, aan de synagogen, opdat, zo hij enigen, die van dien weg waren, vond, hij dezelve, beiden mannen en vrouwen, zou gebonden brengen naar Jeruzalem.) is gesticht door de apostelen.
En ? wederom kinderdopers.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mona » 23 sep 2017 18:14

Dank voor de link.
Ik heb hem doorgelezen, maar zie niet dat deze kerk werkelijk van de Kamerling afstamd, op de site staat in ieder geval dit:
Bijzonder aan de Ethiopisch-orthodoxe Kerk is dat ze heel oud is. Ethiopië ontving zijn christendom in twee missioneringsgolven - in de vierde en in de vijfde eeuw - vanuit Syrië.

Maar ik gun deze kerk van harte zijn ontstaan vanaf de Kamerling, ik heb daar niets op tegen natuurlijk.
Verder heb ik de indruk dat er in deze kerk wel een beetje met Rome geknuffeld wordt, dat is iets waar ik niet achter kan staan, dus vooralsnog laat ik een bezoek nog even achterwege.
Verder kijkend naar de achtergrond van de liturgieen, zie ik dat er veel vermenging is met andere tradities van oosters christendom, en kan ik de Bijbelse lijn in de ontwikkeling niet meer volgen. Ook kan ik niets over de doop vinden. Maar misschien over het hoofd gezien. Op Wikipedia zie je pas een lijn duidelijke liturgische lijn ontstaan vanaf de vierde eeuw. Dus veel duidelijkheid over daarvoor, en vooral wat betreft de doop, heb ik niet gekregen.

rotterdam schreef:Vind je dat er over het avondmaal geen verwarring is

Ik bedoelde in onze kerken, sorry ik was daar niet helemaal duidelijk in.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Marloes1g » 23 sep 2017 18:34

Heb het allemaal eens doorgelezen en ik denk dat je er zo niet uitkomt. Ook niet door nog meer te lezen en te onderzoeken.
Ik heb maar één raad. Wacht op een antwoord van de Heere en de bevestiging door Zijn Geest.
Mochten er dan problemen komen en die komen er vast en zeker want alles wat de Heere werkt wordt beproefd, dan is de vastheid:
"Ik heb het zelf uit Zijn mond gehoord". Het is Zijn weg.
Sterkte ermee.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Veendam » 23 sep 2017 18:54

rotterdam schreef:Nu breekt me de klomp - Petrus zegt "Gij Joodse mannen, en gij allen, die te Jeruzalem woont"".
Dat zijn twee groepen hoor - Er woonden ook niet Joden te Jeruzalem.


Niemand zegt dat geen enkele niet Jood woonde in Jeruzalem.
Wat ik wel typisch vind zijn de twee volgende zaken die sterk de gedachte ondersteunen dat er alleen Joodse mensen werden gedoopt.

1: Kijk eens naar de letterlijke tekst in Handelingen 2 vers 41: NBG Zij dan die het woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer 3000 zielen toegevoegd.
En nu naar de letterlijke tekst van Exodus 32:28 De Levieten deden naar het woord van Mozes en er vielen van het volk op die dag ONGEVEER DRIEDUIZEND MAN.

Het is redelijk aannemelijk dat wanneer we zien dat de wet komt de dood ook mee komt, ONGEVEER DRIEDUIZEND MAN, maar als de Heilige Geest wordt uitgestort worden er ONGEVEER DRIEDUIZEND toegevoegd.
Daar in de Bijbel in principe de beloften in eerste instantie bedoeld zijn voor het volk Israël is het dus ook zo dat 3000 van Israël gedood worden en dus bij het nieuwe tijdperk 3000 Joden Jezus aanvaardden als DE CHRISTUS.


2. Om dat nog duidelijker te zien moet je de vraag stellen: Waarom moest er eerst een apostelconvent komen over het feit dat Cornelius was gedoopt als niet Jood ? Waarom moest Petrus dat verdedigen en uitleggen als er al eerder niet joden gedoopt waren op de eerste Pnksterdag ?
Als er al niet joden gedoopt waren op de Pinksterdag was die uitleg helemaal niet nodig geweest.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 23 sep 2017 19:16

mona schreef:sorry, deze nog vergeten:
Ik heb al een paar keer gevraagd om een Bijbelse onderbouwing van de belofte van God bij de instelling van de kinderdoop.
Maar nog niet gehad. Als de dominee zegt: God heeft het immers beloofd bij de doop, dan zijn er voor mij twee vragen:
Om welke doop gaat het? Als het om de kinderdoop gaat, wat beloofd God daar dan, en waar staat dat?

Sorry Mona, maar hier moeten we elkaar loslaten in deze.
Ik kan je niet volgen.
Ik zeg niet dat dit aan jou ligt, misschien ligt dat aan mij, maar ik heb hier verdriet over. Weet niet goed waarom precies.
Marloes1g schreef:Mochten er dan problemen komen en die komen er vast en zeker want alles wat de Heere werkt wordt beproefd, dan is de vastheid:
"Ik heb het zelf uit Zijn mond gehoord". Het is Zijn weg.

Dit raakt mij heel erg. Want ik lees dit niet uit hetgeen Mona schrijft.
Het is geen aanval op Mona, zij is heel serieus bezig, maar ik begrijp haar zoektocht niet.
Zoals ik het nu lees, is het vanuit Mona, en niet vanuit de Heere.
Excuses Mona, ik wil je absoluut niet kwetsen of aanvallen. Ik hoop dat je me beter kent!
Maar ik begrijp dit echt niet!
En je kunt me tot nu toe niet overtuigen.
Ik heb het gevoel dat ik je kwijtraak. Het doet mij heel veel!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Marloes1g » 23 sep 2017 19:35

Even een kleine uitleg dan: Ik kan ook niet helemaal uit de voeten met het formulier van de kinderdoop en zeker niet met het dankgebed maar omdat ik ervan overtuigd ben dat de kinderdoop en de geloofsdoop naast elkaar kunnen bestaan heb ik er persoonlijk geen moeite mee. Ik zie de kinderdoop meer als een afgezonderd worden van de wereld.
Wij hebben thuis bijna alle prekenboeken van Philpot, een overtuigde baptist, en daar lees ik eigenlijk nergens dat hij de kinderdoop veroordeelt. Maar buiten dat, nogmaals, ik heb er persoonlijk geen enkele moeite mee.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 23 sep 2017 20:18

Marloes1g schreef:Even een kleine uitleg dan: Ik kan ook niet helemaal uit de voeten met het formulier van de kinderdoop en zeker niet met het dankgebed maar omdat ik ervan overtuigd ben dat de kinderdoop en de geloofsdoop naast elkaar kunnen bestaan heb ik er persoonlijk geen moeite mee.

Sorry Marloes, maar daar gaat het hier niet om!
Je slaat een essentieel gedeelte uit de hele discussie over, daar gaat het om!
Natuurlijk kan het naast elkaar bestaan. Ik heb gedoopte kinderen en ik heb een gedoopte man.(volwassen, geloofsdoop)
Maar ze zijn niet tweemaal gedoopt!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Marloes1g » 23 sep 2017 21:06

Je hebt geen idee waar je over kunt tobben Chaya. Ikzelf ben als baby van één dag gedoopt in de kapel van het ziekenhuis door een RK priester. Ik heb het daar ook een tijd moeilijk mee gehad omdat ja een RK priester was dat wel een goede doop dan etc.
De Heere heeft dat gelukkig van me afgenomen maar ik kan me voorstellen dat, als je eenmaal dingen gaat onderzoeken dat je toch in tweestrijd komt of je wel de bijbelse doop hebt ondergaan, naar het uiterlijk gerekend dan, bedoel ik.
Dus zodoende hoop ik voor Mona dat de Heere haar zelf de wijsheid geeft hierin.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 23 sep 2017 21:21

Marloes1g schreef:Je hebt geen idee waar je over kunt tobben Chaya.

Dat kun je zo niet zeggen Marloes. We weten te weinig van elkaar.
We kennen elkaar maar ten dele op een forum.
Misschien benoem jij het laatste puzzelstukje, wat de discussie nog vertroebelt.
Marloes1g schreef:Dus zodoende hoop ik voor Mona dat de Heere haar zelf de wijsheid geeft hierin.

Dat hoop ik ook.
Maar ik begrijp nog steeds niet zo goed de hele discussie rondom.
Als het een persoonlijke zoektocht is - en dat geloof ik direkt - wat is dan de zin om het op het forum te bespreken, terwijl je al zo stellig overtuigd lijkt te zijn?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Nina » 23 sep 2017 21:31

Ik heb bij Mona het idee dat ze er al lang uit is of kinderdoop inderdaad Bijbels is. Daarop lijkt haar conclusie 'nee'. Ik krijg het idee dat ze er alleen nog niet uit is of dit dan ook betekent of ze zich nu moet laten dopen door onderdompeling.

@ Mona: Je moet je door niemand een richting op laten duwen. Noch door mensen die vinden dat dat niet zou mogen, noch door mensen die roepen dat als je de geloofsdoop als de enige Bijbelse doop ziet, je deze dan ook moet ondergaan. Neem hier rustig, biddend, de tijd voor en ga niet tegen je geweten in.

Mensen kunnen hier verschillende keuzes in maken, en beide zullen zeggen dit biddend te hebben gedaan. Het is een zaak tussen de Here en jou, laat je hierin niet manipuleren door mensen.

Nina

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Nina » 23 sep 2017 21:46

Mona schreef:
Ook hoorde ik laatst het argument voor de geloofsdoop dat het een zendingsdoop is. En dat het daarom nu niet meer geldt.
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen?


Kan jij er misschien iets meer over vertellen? Wat zou er bedoeld worden met zendingsdoop? En waarom zou het nu niet meer gelden?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mona » 23 sep 2017 23:09

Chaya schreef:Zoals ik het nu lees, is het vanuit Mona, en niet vanuit de Heere.

Chaya, ik ben heel eerlijk en open tegen je geweest op 22 sep 2017 16:21
Lees nog eens wat daar staat!

Chaya schreef:Ik heb het gevoel dat ik je kwijtraak. Het doet mij heel veel!

Ik verloochen mijn Meester niet Chaya! Als je de doop in een ander licht mag zien, wordt juist Zijn offer zo groot. Ik kan je dat niet laten zien, en ik hoef je niet te overtuigen. Dat ga ik ook niet doen.
En de Bijbelse waarheden van zonde, genade en vergeving hoop ik nooit los te laten! Er zijn ook zoveel puriteinen voor de geloofsdoop. Zoals ik al eerder heb gezegd: de puriteinen hebben mijn hart!
Probeer het eens in dit licht te zien. Ik wil juist zo graag leren en doen wat de Heere van me vraagt in Zijn Woord. Zijn Woord mag toch onderzocht worden?
Chaya schreef:Als het een persoonlijke zoektocht is - en dat geloof ik direkt - wat is dan de zin om het op het forum te bespreken, terwijl je al zo stellig overtuigd lijkt te zijn?

mona schreef:Misschien voelt het voor jou dat ik mij er in vastbijt. Maar ik probeer juist de ontdekking te delen van de afgelopen jaren. Excuus als ik daar wat te enthousiast in ben geweest.
-dopen gaat gebeuren als de Heere het vraagt.
-Het gebeurd niet als ik daartoe niet door de Heere overtuigt wordt.
Momenteel heb ik die overtuiging niet. Ik heb de opdracht gekregen mij dienstbaar te maken voor de gemeente waar ik nu ben, en ik blijf dat doen, zolang Hij dat nodig vindt.

Maak je geen zorgen Chaya, dat ik zomaar wat doe. Hij wijst mij de weg. Zoals Hij mij de weg heeft gewezen in de afgelopen jaren.

Nina schreef:@ Mona: Je moet je door niemand een richting op laten duwen. Noch door mensen die vinden dat dat niet zou mogen, noch door mensen die roepen dat als je de geloofsdoop als de enige Bijbelse doop ziet, je deze dan ook moet ondergaan. Neem hier rustig, biddend, de tijd voor en ga niet tegen je geweten in.

Dit is voor mij momenteel het belangrijkste. Ik voel geen enkele druk om mij te laten dopen. Ik mag volkomen op de Heere vertrouwen, en biddend Zijn weg gaan.

Nu stop ik er mee. Ik hoef geen onderwerp van discussie te worden.
Gezegende zondag.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Jesaja40 » 24 sep 2017 14:59

naamloos citeert:

Dat kan prima, en wel door Romeinen 6 waarin Paulus duidelijk is over de inhoud van de doop.
Als de eerste christenen babys doopten, dan handelden zij in strijd met Rom. 6, en vind ik dat ik dat met recht weg kan zetten als een dwaling.
Dus, inderdaad, voor mij doen die huisteksten er helemaal niet toe; of er nou wel of geen kleintjes bij waren. (wat niet te bewijzen valt)


Om ergens een ordeel over te kunnen geven moeten we terug naar de oorsprong. In de diverse gemeenten zitten Messiasbelijdende Joden en gelovigen uit de volken. Zolang de Messiasbelijdende Joden aan die gemeente verbonden zijn weet men vanuit Bijbels inzicht uitstekend te verwoorden dat de kinderdoop beslist niet aan de orde is of gepraktiseerd wordt. Maar er zijn ook gemeenten waar de Messiasbelijdende Joden de deur uit zijn gewerkt. Zij voeren een liberaler beleid en gaan zo langzamerhand over op de kinderdoop. Dit vanwege het feit dat de jonge kinderen niet in een "gewijde begraafplaats" mochten worden begraven van hun eigen kerkelijke gemeente. Dat was ook de opkomst van "kerkvaders" die de kerkelijke leer verder uitwerkten en vanwege het hierachisch karakter zo de controle hielden over hun kerkleden.

Kort en bondig: van de Messiasbelijdende Joden moeten zij niets hebben. Hun opvatting gaat lijnrecht in tegen de officiele kerkleer die zich verder ontwikkelde met toepassingen die nergens in de Bijbel voorgeschreven worden. Bovendien waren dat de moordenaars van Jezus, dat zijn toch geen mensen meer die dat op hun geweten hebben. Wij, kerk bepalen zelf wel wat goed voor ons is geld in meer of mindere mate ook voor onze tijd.

Is de kinderdoop niet ontstaan naar aanleiding van een beetje verlegenheid van ouders die van hun bisschoppen te horen kregen: uw baby mag hier niet begraven worden omdat die niet tot het verbond behoort. Dat mag alleen als het gedoopt is, wij hopen dat wij niet te streng voor u zijn. Wij begrijpen uw verdriet en adviseren u om als er weer een kind komt die dan meteen maar te dopen. Als dat zo is heeft dat kind het recht om in een gewijde begraafplaats begraven te mogen worden. Het is een democratisch besluit van alle bisschoppen die dit zo hebben bepaald is het nietszeggende antwoord aan de ouders van het overleden kind wat niet begraven kon worden op de kerkelijke begraafplaats.

U voelt hem al aankomen: dan moeten wij maar luisteren naar wat onze bisschoppen voorschrijven. Arme kerkgangers, die amper konden lezen of schrijven. Zij waren overgeleverd aan hun bisschoppen, die zeer hoog in aanzien kwamen te staan. En aan degene die hun haarfijn kon uitleggen werden verkettert door de kerkleiding. Als makke schapen volgde men gewoon op wat er hun werd voorgehouden.

Dat is de context waarin u de kinderdoop moet plaatsen. Uit nood geboren? En ouders die zeer oprecht, vanuit hun persoonlijke overtuiging hebben gekozen namens en voor hun kinderen hebben dat naar eer en geweten gedaan. Daar twijfel ik niet aan. Maar hun kerkelijke leiders wisten dat dit niet de Bijbelse doop is. En hebben met die kennis gekozen voor de oude kerkelijke dogma's. Zij zijn verantwoordelijk voor de tweespalt die er is ontstaan. Juist in onze tijd, waarin er veel meer informatie beschikbaar is en waarin men wat minder klakkeloos overneemt van wat er gezegd wordt, ziet men de grote verschillen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten