Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 28 aug 2015 18:38

Nina schreef:
Waarom niet wachten tot het kind kan getuigen van zijn geloof in Jezus als zijn Redder?

Je legt het helemaal in de handen van de mens.
Wij dus niet daarom zingen wij bij de doop ;

God zal hen zelf bevestigen en schragen,
En op Zijn rol, waar Hij de volken schrijft,
Hen tellen, als in Isrel ingelijft,
En doen den naam van Sions kindren dragen.

waarom ? dat bezingen we in psalm 22 ;

Zij komen aan, door Godd'lijk licht geleid,
Om 't nakroost, dat den HEER wordt toebereid,
Te melden 't heil van Zijn gerechtigheid
En grote daden.


De zaak werd door de KR zo op de spits gedreven, dat men de kerk heeft verlaten. (maar gelukkig wel elders lid zijn geworden, iets waar ze niet op uit waren. Jammer vind ik dat, wanneer men oneigenlijke pressiemiddelen gaat toepassen zoals het weigeren aan de Maaltijd des Heren als men zich niet in alles kan vinden in de heersende leer van de kerk)

100% met je eens, meer dan dat, ik vind "jammer" een understatement".
Herders zonder hart.



rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 28 aug 2015 18:42

Nina schreef:Wil je zeggen dat de oproep tot bekering er daarom niet lag voor een ieder individueel mens?


Zeg ik dat dan ? Verder wordt het een nieuwe discussie, dan moet je namelijk gaan bepalen wat dat is "bekering".

Nina

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Nina » 28 aug 2015 19:00

Nina schreef:Wil je zeggen dat de oproep tot bekering er daarom niet lag voor een ieder individueel mens?


rotterdam schreef: ik dat dan ? Verder wordt het een nieuwe discussie, dan moet je namelijk gaan bepalen wat dat is "bekering".


Ik denk dat we langs elkaar heen praten, want deze opmerking van mij ging vooraf aan het stukje waar je op reageerde.
Begreep al niet wat je wilde zeggen...

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 28 aug 2015 19:06

Nina schreef:
Het woord 'afgedwaald' geeft al aan dat het ergens bijhoorde: de kudde.
Een gelovige kan dwalen, maar is desondanks wel een lid van de kudde. Iemand die willens en wetens God verwerpt, is dat niet. Al zit die elke week in de kerk.


Veel te kort door de bocht. Waarom lees je vers 7 er niet bij ?
Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.
En die verloren zoon ? ook afgedwaald ? of gewoon weggelopen ?
En wie zijn dat (wie is dat) iemand die willens en wetens God verwerpt ? Hoe ga je dat bepalen ?

God zorgt voor Zijn volk, dat zijn niet uitsluitend die mensen met een prachtig getuigenis en met een leven om door een ringetje te halen, daar zit van alles tussen. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe ? dat is Sinterklaas en niet God.

Gij hebt, wijl niets Uw oog weerhoudt,
Mijn ongevormden klomp beschouwd;
Ja Gij, wiens wijsheid nimmer faalt,
Hadt mijn geboortestond bepaald;
Eer iets van mij begon te leven,
Was alles in Uw boek geschreven.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 28 aug 2015 20:25

Omega schreef:Bovendien sluit de mens geen verbond, maar God. Ook het Nieuwe Verbond is een eenzijdige verbondssluiting, net als het Oude Verbond. Bekering/wedergeboorte is persoonlijk, een verbond is altijd collectief.
Inderdaad, God sluit de verbonden. Weet je ook met wie? Met het huis van Israël en het huis van Juda.
In Galaten 3 kun je lezen dat er niets aan een verbond wordt toegevoegd of afgedaan, dus daar zit ik niet aan.
Wij heidenen mogen delen in de zegeningen van het nieuwe verbond: in u zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden.
En dat kan alleen door persoonlijk geloof en wedergeboorte. Wie gelooft die is in Christus een nieuwe schepping.
Als je Romeinen 11 en Efeze 2 goed leest dan weet je dat wij niet in Israël worden ingelijfd, maar gelovige heidenen worden samen met de gelovige Joden een nieuwe schepping. Geen medeburgers van Israël, maar een hemelburger van Gods huisgezin.
Er zijn drie groepen: Joden en Grieken (ongelovigen), en de Gemeente van God, 1 Kor. 10. De Gemeente Gods is het lichaam van Christus.
Omega schreef:En ja, misschien kom je persoonlijk tot de conclusie dat kinderdoop niet bijbels is, en dat de kerk 2000 jaar heeft gedwaald (erg arrogant natuurlijk om dat te denken, maar goed, profetische openbaringen zijn van alle tijden). Dan nog ben je als kind gedoopt in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest, of je het nu leuk vindt of niet. O jaaaa? was jij daarbij? Een doop kan nooit meer ongedaan gemaakt worden. Kortom, je begint je 'nieuwe leven' met een ontkenning, met een leugen (of meerdere). Daar zou ik niet vrolijk van worden. Je kunt natuurlijk ontkennen dat dit een leugen is, maar dat is opnieuw een leugen ;-)
De Paus werd ook vast niet vrolijk van Luther, hij vond hem misschien zelfs een tikkeltje arrogant.
Verder is die verbondsleer niet van de eerste eeuwen hoor, die is later bedacht om de kinderdoop een podium te geven.
En noem jij mensen die een andere mening hebben dan jij altijd een leugenaar? Wat arrogant, je kunt beter fff van Gods stoel af gaan.
Omega schreef:Ik beweer ook nergens dat de doop een teken van heiliging is. Wat ik zeg is dat Paulus de gemeente (de Kerk) aanspreekt als het lichaam van Christus. Daarin bevinden zich ware en onware gelovigen. Dat klinkt wat paradoxaal, maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel. De huidige kerken zijn daar een afspiegeling van, ook degenen die de geloofsdoop aanhangen. Ook daar bevinden zich bekeerden en onbekeerden. Ze dragen allen echter de naam van gereformeerd, hervormd of baptist (christen). Kinderen worden gedoopt omdat ze voor gelovigen/christen worden gehouden, aangezien niemand (ook geloofsdopers niet) aan het kind kan zien of het een ware gelovige is. Dat (waar)geloof bij geloofsdopers om te mogen dopen evenmin doorslaggevend is, blijkt wel uit het feit dat er aan de onderdompeling een bepaalde leeftijd verbonden is. Een gelovig kind van zes jaar mag zich ook niet laten dopen. De al als foetus wedergeboren Johannes de Doper zou als baby bij de bapisten geen schijn van kans maken om gedoopt te worden ;-) Kortom, ook daar is geloof niet doorslaggevend, maar dat je je voor doet als gelovige (zegt een gelovige te zijn). En onderdeel van dat ritueel is dat je de kinderdoop afzweert (of ontkent). Het geloof in Jezus Christus alleen, hoe volkomen ook, is helaas onvoldoende om lid te worden van een evangelische- of Baptistengemeente.
In het lichaam van Christus bevinden zich geen ongelovigen, in plaatselijke gemeentes meestal wel.
Maar een gemeente is niet hetzelfde als de Gemeente oftewel het lichaam van Christus.
Mensen die onterecht gedoopt zijn hebben nooit bij het lichaam van Christus gehoord: Zij zijn uit ons midden weggegaan, maar zij waren niet uit ons; want als zij uit ons geweest waren, dan zouden zij bij ons gebleven zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Yoshi » 28 aug 2015 20:35

De no true scotsman drogreden. Grappig dat die nog zo vaak gehanteerd wordt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2015 13:30

Nina schreef:Ik geloof niet dat ongelovige, onbekeerde kerkleden onder het Nieuwe Verbond zijn, net als in de gelijkenis groeit onkruid op, tezamen met hen graan. Maar een distel wordt geen graan omdat het nu eenmaal op een graanveld groeit.

Eens.
Maar een geloofsgedoopte kan ook een distel zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Nina » 29 aug 2015 21:23

Nina schreef:Ik geloof niet dat ongelovige, onbekeerde kerkleden onder het Nieuwe Verbond zijn, net als in de gelijkenis groeit onkruid op, tezamen met hen graan. Maar een distel wordt geen graan omdat het nu eenmaal op een graanveld groeit.



Chaya schreef:Eens.
Maar een geloofsgedoopte kan ook een distel zijn.


Zeker, helemaal waar.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 30 aug 2015 08:09

Nina; Ik geloof niet dat ongelovige, onbekeerde kerkleden onder het Nieuwe Verbond zijn, net als in de gelijkenis groeit onkruid op, tezamen met hen graan. Maar een distel wordt geen graan omdat het nu eenmaal op een graanveld groeit.

Chaya ; Eens. - Maar een geloofsgedoopte kan ook een distel zijn.

Losse zinnetjes uit gelijkenissen op deze manier toepassen is gevaarlijk.
Een distel is namelijk een distel omdat deze gegroeid is uit een distelzaadje. Met het graan idem dito.

De stelling "een distel wordt geen graan" is fatalisme. Bij Christus is alles mogelijk, Hij maakt het zure, zoet.

Nina

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Nina » 30 aug 2015 08:11

rotterdam schreef:Nina; Ik geloof niet dat ongelovige, onbekeerde kerkleden onder het Nieuwe Verbond zijn, net als in de gelijkenis groeit onkruid op, tezamen met hen graan. Maar een distel wordt geen graan omdat het nu eenmaal op een graanveld groeit.

Chaya ; Eens. - Maar een geloofsgedoopte kan ook een distel zijn.

Losse zinnetjes uit gelijkenissen op deze manier toepassen is gevaarlijk.
Een distel is namelijk een distel omdat deze gegroeid is uit een distelzaadje. Met het graan idem dito.

De stelling "een distel wordt geen graan" is fatalisme. Bij Christus is alles mogelijk, Hij maakt het zure, zoet.


Ik had het anders moeten verwoorden: een distel IS geen graan, omdat het tussen het graan groeit. Het kan uiteraard wel graag worden, maar zo lang het dat niet is, is de betreffende persoon niet onder het Nieuwe Verbond. Onder het Nieuwe verbond kent een ieder de Here. (Jer 31)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 30 aug 2015 08:29

Nina schreef:
Ik had het anders moeten verwoorden: een distel IS geen graan, omdat het tussen het graan groeit. Het kan uiteraard wel graag worden, maar zo lang het dat niet is, is de betreffende persoon niet onder het Nieuwe Verbond. Onder het Nieuwe verbond kent een ieder de Here. (Jer 31)


Ik bedoelde, Nina, pas op met letterlijke verklaringen van gelijkenissen.
De kans op ongewenste uitkomsten is erg groot.
Voorbeeld ? Bij de gelijkenis van de Zaaier (je weet wel, zaad in goede aarde versus zaad op de rotsen en tussen de dorens enz.) Waar ligt de fout ? Als ik zeg "bij de zaaier" dan is daar geen speld tussen te krijgen, maar jij en ik weten dat dit onmogelijk is.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Omega » 30 aug 2015 14:19

Nina schrijft:
Alleen is de doop geen teken of zegel van het Nieuwe verbond, het wordt nergens zo genoemd. Als je tot het Nieuwe verbond behoort, mag je deel nemen aan de Maaltijd des Heren, want dàt is volgens onze Heer Zelf het teken van het Nieuwe verbond.


Zeker, daarom is de doop ook het teken van met Christus begraven worden en met Hem weer opstaan.

Je zegt verder:
Waarom niet wachten tot het kind kan getuigen van zijn geloof in Jezus als zijn Redder? Waarom op de zaken vooruit lopen? De Bijbel zet geloof en doop naast elkaar, geen jaren er tussen. Nogmaals: de doop van een baby is geen afleggen van een oud leven en een opstaan in een nieuw leven met de Heer, het gaat voorbij aan de Bijbelse betekenis.


Je loopt inderdaad op de zaken vooruit als je geloof ziet als iets van de mens die God op Zijn wenken bedient. De doop (ook de geloofsdoop) is echter geen teken en zegel van mijn bekering en geloof, maar van de belof­ten waarmee God mij in zijn Woord persoonlijk toespreekt: dit heb Ik voor u, voor jou! Ook een geloofsdoper is na zijn doop nog precies dezelfde als voor zijn/haar doop, een al dan niet bekeerd mens die het moet hebben van Gods beloften en toezeggingen. En eveneens bij veel gemeenten die de geloofsdoop aanhangen word je maar zo niet gedoopt. Er volgt nog enkele maanden tot een jaar catechese of Bijbelonderwijs. De bijbelse lijn is hierin dan eveneens ver te zoeken.

Ik weet niet waar je het op baseert, maar afzweren van de kinderdoop is echt geen onderdeel van de geloofsdoop. Werkelijk nog nooit gehoord. Ook hoef je, bijvoorbeeld in mijn gemeente, niet de geloofsdoop te hebben ondergaan om lid te worden. Helaas weet ik dat het in andere evangelische gemeentes wel het geval kan zijn. Ik kan me daar niet in vinden, om daar zo'n gewicht aan te geven.


Je zult toch moeten ontkennen dat je als kind gedoopt bent. Twee dopen zijn immers niet bijbels. De voorganger vertelt dan (zelf gehoord) dat je eigenlijk als kind niet gedoopt bent, je bent besprenkeld. Er is te weinig water gebruikt en je ouders hebben dat in onwetendheid laten doen. Alsof het water daadwerkelijk de zonden afwast of een andere wonderlijke werking heeft. Maar hoe je het ook probeert te ontkennen, je eerste doop is niet meer af te wassen. Met nog geen duizend dompelbaden. En het "in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest" heeft God Zelf bij je kinderdoop uitgesproken. Dat zijn geen woorden die je kunt wegblazen.

Ik vind het (maar dat is persoonlijk) -hoewel overbodig- nog een andere zaak als je je kinderdoop erkent en de onderdompeling ziet als een belijdenis en niet als een doop.

Overigens ben ik het wel met je eens dat er veel onheilig vuur is, bij zowel kerkenraden die de kinderdoop aanhangen, als bij geloofsdopers. De doop wordt dan als splijtzwam en machtsmiddel gebruikt om zo zieltjes zogenaamd te winnen of te behouden.

@Naamloos Als God alleen verbonden zou sluiten met de joden, dan hadden wij een serieus probleem ;-) Probleem van geloofsdopers is (vaak, er zijn uitzonderingen) dat ze de Bijbel niet zien als één geheel, maar als twee los van elkaar staande boeken cq perioden in de bijbelse geschiedenis, OT en NT. Met ten diepste ook nog eens twee verschillende goden: de wraakgod van het OT en de liefdevolle verzoenende God van het NT.

Als de Bijbel zegt: in u zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden, is dat een toezegging van God in het OT. Daar sluit Hij met Abraham een eeuwig verbond (Gen. 17). In Gen. 12, 18 en 22 wordt er aan toegevoegd dat alle volken der aarde in Abraham gezegend zullen worden, een belofte dus in het Oude (eeuwige) Verbond. Volgens geloofsdopers heeft dat Oude Verbond afgedaan. Wonderlijk natuurlijk als God Zelf zegt dat het een eeuwig verbond is waarin alle geslachten (!!!) zullen delen. Daarom is het ook beter om te spreken van een vernieuwd verbond in plaats van een Nieuw Verbond, want slechts een deel van dat verbond (het deel dat is gesloten op de Sinaï) is vervuld. Paulus legt dat haarfijn uit in Hebr. 8: ..."zoals het verbond dat Ik met hun vaderen maakte ten dage dat Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte te leiden". En net zoals in het Oude Verbond persoonlijke bekering nodig was om zalig te worden, is dat in het Nieuwe Verbond exact eender. Daarin is geen wezenlijk verschil.

Ik weet natuurlijk niet hoe jij je Bijbel leest, maar het is juist Rom. 11 dat duidelijk maakt dat wij in dat Oude Verbond worden ingelijfd: "En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver [plaats] zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden," En daarom schrijft Paulus er nadrukkelijk bij: "Zo roem niet tegen de takken (de joden); en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u." Tja, het staat er toch echt zwart op wit. Ef. 2 is zelfs nog duidelijker: 12. "Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israels, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld." Vers 19: "Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods." Helder als glas.

Verder is die verbondsleer niet van de eerste eeuwen hoor, die is later bedacht om de kinderdoop een podium te geven.


Dat wordt inderdaad in overdoop/geloofsdoopkringen zo gefluisterd. Maar wie de verbondsleer ontkent, heeft nog nooit de Bijbel gelezen. Het Woord staat vol met verbonden. Gewoon het OT lezen of in de Concordantie zoeken op verbond of verbonden (dan kom je 161 hits tegen). En ja, ik was inderdaad bij mijn eigen kinderdoop en bij die van vele, vele anderen ;-)

En noem jij mensen die een andere mening hebben dan jij altijd een leugenaar? Wat arrogant, je kunt beter fff van Gods stoel af gaan.


Nee, dan heb jij opnieuw niet goed gelezen. Ik zeg dat mensen die hun kinderdoop ontkennen liegen (als ze tenminste als kind gedoopt zijn). Net als degenen die de Holocaust ontkennen. De feiten liggen er gewoon, of je dat nu leuk vindt of niet en of het nu een vergissing is geweest (in jouw optiek) of niet.

In het lichaam van Christus bevinden zich geen ongelovigen, in plaatselijke gemeentes meestal wel.


Daarom schreef ik de Kerk (dat zijn de ware gelovigen) met een hoofdletter. Toch is daarmee niet alles gezegd. Paulus betitelt de hele gemeente van Korinthe als het lichaam van Christus, terwijl hij drommels goed weet dat zich daarin gemeenteleden bevinden die onoprecht zijn en hun wereldse leven niet hebben afgelegd. Paulus is daarin dus een stuk ruimer dan jij ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Nina

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Nina » 30 aug 2015 15:11

Omega schreef:
'Je zult toch moeten ontkennen dat je als kind gedoopt bent. Twee dopen zijn immers niet bijbels.'

Ik heb al eerder aangegeven dat een 2e doop ook in de Bijbel voorkomt. Ik geloof dat de grond waarop ik gedoopt ben als baby geen Bijbelse is, en daarom opnieuw moet worden gedaan.

Whale
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 aug 2015 03:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Whale » 31 aug 2015 08:37

Fraai geformuleerd Nina, daar sluit ik me bij aan;

- de kinderdoop is een daad van gehoorzaamheid van de ouders, en gaat primair over de verbondsgedachte (ervan uitgaand dat de kinderdoop als het ware de besnijdenis vervangt)

- de geloofsdoop is een daad van gehoorzaamheid van de gelovige zelf en heeft is als zodanig geen symbool van een verbondssluiting

Ik laat graag een ieder in zijn waarde met zijn overtuiging, bij analyse van het NT zien we wel dat de doopmomenten daar allen 'geloofsdopen' zijn; d.w.z. de persoon zelf gelooft en kiest ervoor om gedoopt te worden.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Speedy » 31 aug 2015 08:41

Whale schreef:Ik laat graag een ieder in zijn waarde met zijn overtuiging, bij analyse van het NT zien we wel dat de doopmomenten daar allen 'geloofsdopen' zijn; d.w.z. de persoon zelf gelooft en kiest ervoor om gedoopt te worden.


Je laat graag ieder in zijn waarde, maar moet nog even jouw visie benadrukken ..........
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten