De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor hans0166 » 14 dec 2015 10:08

God is Almachtig, in al wat Hij doet.

( dus niet in alles, almacht beperkt zichzelf )

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2015 10:37

hans0166 schreef:God is Almachtig, in al wat Hij doet.

Zo (zonder dat tussen haakjes) is Machtig!
of nog beter als aanvulling.
De Bijbel het Woord geinspireerd door God De Vader de Zoon en de Heilige Geest.
De Bijbel spreekt ook vandaag de dag door de Heilige Geest voor de tijd van vandaag waarin we leven.
(De Dordtse Leerregels zijn toch in een andere tijd weer opgesteld en kan aardig zijn als naslagwerk voor een 1 middag in het jaar, maar ) de Bijbel is de basis en van daaruit de vertaalslag naar de tijd waar we nu in leven geinspireerd door Gods Heilige Geest.

https://www.youtube.com/watch?v=XX3wG5Sz8Mc

1 God heeft het eerste woord.
Hij heeft in den beginne
het licht doen overwinnen,
Hij spreekt nog altijd voort.

2 God heeft het eerste woord.
Voor wij ter wereld kwamen,
riep Hij ons reeds bij name,
zijn roep wordt nog gehoord.

3 God heeft het laatste woord.
Wat Hij van oudsher zeide,
wordt aan het eind der tijden
in heel zijn rijk gehoord.

4 God staat aan het begin
en Hij komt aan het einde.
Zijn woord is van het zijnde
oorsprong en doel en zin.

Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door Zijn Zoon de Heere Jezus Christus
Voorheen kwam Gods woord door profeten, in de laatste dagen door de Zoon.
Het woord is vlees geworden
Het is niet alleen onbijbels, maar ook onlogisch, dat God een boek nodig zou hebben om met de mens te communiceren. Maar een klein percentage van de wereldbevolking heeft een bijbel. Nog geen eeuw geleden was dat aantal nog kleiner: het grootste deel van de mensheid was analfabeet. Nóg verder terug, vóór de uitvinding van de boekdrukkunst en vóór de hervorming, was het bezit van een eigen bijbel ondenkbaar.
God woont in je hart niet uit de mens maar door het werk in Christus.
Staat u / jou hart open voor Hem?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2015 11:40

GDK schreef:Maar als de Heere niet almachtig is en niet in staat te doen wat Hem vrijmachtig behaagt, waarin onderscheidt Hij zich dan nog van de Dagon en de Baal, de afgoden van de heidenen?
Wij kunnen Hem niet begrijpen, zijn wegen zijn heilig, rechtvaardig en zuiver. Hij regeert als de allerhoogste Koning op ontzagwekkende wijze en zal dwars door het vuur en de duisternis zijn plannen uitvoeren.


Je hebt niet goed gelezen. God is wel almachtig. Dat Hij wil dat iedereen behouden wordt en niet iedereen behouden wordt maakt hem niet onmachtig of minder machtig. DAT is de denkfout juist. Dat God niet almachtig zou zijn omdat alles iedereen wel behouden zou worden.

Nina schreef:God is almachtig, maar dat zegt inderdaad niet dat Hij alles kan:
Hij kan niet tegen Zijn Woord ingaan.
Hij kan niet liegen, kortom God kan niet zondigen want Hij is naast almachtig ook een heilig God.


Het gaat niet om "alles kunnen". Natuurlijk kan je dan gaan nadenken (met onze beperkte menselijke visie) of God bijvoorbeeld een steen kan maken die zo zwaar is dat Hij hem niet kan optillen. Zoiets. Het is niet aan de orde. God is almachtig. Maar het gaat er om wat God WIL. Misschien kan Hij wel dingen maar wil Hij ze niet. Als ik ergens de baas ben en ik stel iemand aan en geef die bepaalde verantwoordelijkheden betekent dat niet dat ik die dingen niet kan. Ik kies er alleen voor om die verantwoordelijkheid bij iemand anders te leggen. Dat maakt mij niet minder capabel. Dan kan het zijn dat er iets gebeurt wat ik niet wil maar dat is mijn keuze, om die vrijheid aan iemand te geven. God doet dat ook in het paradijs. Hij wil de zondeval niet. Maar Hij wil ook geen robots. Hij geeft de mens verantwoordelijkheid en keuzevrijheid. Dat de mens vervolgens tegen Gods wil ingaat maakt Hem niet onmachtig of minder machtig. Het is niet dat God het niet KON voorkomen. Hij wilde die keus bij de mens leggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2015 11:54

DeDwaler schreef:God eist dat iedereen zich bekeert en gelooft, wie niet gelooft is al veroordeeld en op hem blijft de toorn van God en de eeuwige straf, en ze doen tot in de eeuwigheid Gods wil niet.


God eist het niet alleen, Hij wil dat iedereen zich bekeert en gered wordt. Staat in de Bijbel.

Gods doel met de schepping is om Zijn heiligheid, rechtvaardigheid, liefde en genade te tonen. Waaruit blijkt Zijn heiligheid en rechtvaardigheid? Uit de straf op zonden. Waaruit blijkt Zijn liefde en genade? Uit Zijn genade voor zondaars. Als het de bedoeling was geweest dat ieder mens werd behouden, dan had God simpelweg iedereen behouden.
Zo is dus na de zondeval het gehele mensengeslacht verworpen en valt iedereen onder het rechtvaardige oordeel. Toen Jezus kwam riep Hij op, zoals overal in de Bijbel, tot bekering, en door die weg maakt God op Zijn tijd zalig wie Hij zalig wil maken. Lees ook eens Johannes 6. Aan het eind loopt iedereen weg, behalve degenen die Jezus Zelf uitgekozen heeft. "Jezus antwoordde hun: Heb Ik u, de twaalf, niet uitgekozen? En een van u is een duivel." (Johannes 6:70)

God wilde niet dat Adam en Eva van de boom van kennis van goed en kwaad aten, maar dat betekent niet dat God geen doel heeft met de zondeval, of denk je dat de er in de hemel paniek uitbrak? Zoals zoveel zaken in de wereld gebeuren, doet God dat voor Zijn glorie, maar mensen hebben daarin zondige motieven in plaats van de glorie van God. Neem deze voorbeelden:


Je spreekt jezelf tegen. God wilde niet dat Adam en Eva van de boom van goed en kwaad aten. Waarom gebeurde het dan toch? Omdat God er een doel mee had? Dus de zondeval was door God gepland? Maar Hij wilde het niet? Of toch wel?

Ik citeerde Petrus: God wil niet dat iemand verloren gaat maar allen behouden worden. En toch gebeurt dat niet. Beiden lees je in de Bijbel. Leg dan eens uit hoe dat zit zonder een van deze teksten te verdraaien of uit te vlakken?

Zo kan ik nog wel even doorgaan met Bijbelteksten waaruit blijkt dat God overal de hand in heeft.


Ik ben het helemaal met je eens dat God overal de hand in heeft. Hoe kom je bij het idee dat dat niet zo is? Dat is de dwaling juist, dat je doet alsof God niet almachtig is omdat de zondeval gebeurde terwijl Hij dat niet wilde, of mensen verloren gaan terwijl Hij niet wil dat er iemand verloren gaat.

Ik doelde eigenlijk op om door te beredeneren hoe een almachtige, alwetende, alomtegenwoordige, eeuwige, heilige en rechtvaardige God en het concept van vrije wil waaraan God zich zou hebben onderworpen kan samengaan. Het kan niet, God kan zich niet onderwerpen aan Zijn schepping, omdat Hij God is. God is het hoogste gezag en er gaat niets boven Hem, ook geen wil van de mens, geen natuurwet, wet, niets. God wordt alleen beperkt door God.

Heeft God de wil van de mens zó ontworpen, zodat Hij zelf niet zou weten welke keuze daaruit zou voortkomen, is dat mogelijk? Of weet God misschien al wat jij kiest, omdat Hij dat zo verordineerd heeft? Denk je dat God verrast was door de zondeval? Op dit soort concluderen doelde ik, dus vanuit de soevereine God beredeneerd, zoals Hij Zich ook in de Bijbel heeft geopenbaard.

Verder wil ik nog zeggen dat het feit dat God alles doet naar Zijn raadsbesluit en welbehagen van Zijn wil, dat nergens tot een vorm van fatalisme zou moeten leiden, zoals in vele kerken dat wel het geval is. "God moet het doen, we kunnen niets, want God moet het eerst doen." zeggen ze. Dan gaan ze voorbij aan het feit dat God allang begonnen is, door Zijn Zoon te zenden en Zijn Zoon zegt: Bekeer u en geloof het Evangelie. God is een levende God, Die werkt in Zijn schepping. De Vader werkt en Zijn Zoon werkt. Ook op zondag.


God onderwerpt zich ook niet aan zijn schepping. Waarom zou je dat denken? Ik denk niet dat God verrast werd door de zondeval. Wel dat Hij er bedroefd van werd.

De alarmbellen gingen echt niet rinkelen toen er van de boom gegeten was. Als het al vóór de grondlegging van de wereld vaststond dat de Heere Jezus zou komen als Verlosser voor de zonden (Efeziërs 1), hoe kan dan de zondeval voor God een verrassing geweest zijn?


Kortom, dan stond al vast dat de mens in zonde zou vallen. Dan was Gods plan voor de schepping. De mens voerde alleen dat plan uit. Had daarin ook geen keuze want dat ze in zonde moesten vallen zodat de Verlosser kon komen stond al vast? Met zo'n denkbeeld maak je van God de auteur van de zonde. Daar moeten we mee uitkijken.

Nog even over dat God de 'vrije wil' en keuzes van mensen zou respecteren. Ik zou haast oneerbiedig willen zeggen: zeg dat maar tegen Paulus. Het laatste wat Paulus wilde was Jezus uitnodigen in zijn leven. Als de Heere Jezus zich Heere van jou maakt, dan kun je Hem niet weerstaan. Ik spreek ook uit eigen ervaring, want ik werd door God aan mijn haren uit de duisternis gesleept met zo'n overweldigende liefde dat ik niet anders meer wilde. Hij zette me vol in Zijn licht en liet me zien dat ik verloren was en dat ik daar zelf niets aan kon veranderen. Het was ook de Heere die me op de knieën bracht en ik hoorde mezelf een gebed uitspreken naar Jezus om hulp. Daarna werd ik gered op een bovennatuurlijke wijze, die ik nauwelijks kan beschrijven.

Veel vaker gaat het er bij mensen heel wat minder heftig aan toe, dat weet ik, maar het heeft me geleerd, dat de soevereine God doet wat Hij wil. De hele verlossing is een eenzijdig Godswerk, waarvoor alleen Hem de eeuwige eer en glorie toekomt.


Natuurlijk is verlossing het werk van God. Maar als mensen niet verlost worden is dat niet omdat God niet in hen werkt, niet wil dat ze gered worden of iets dergelijks. We worden gered uit genade en gaan verloren uit eigen ongeloof.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor GDK » 14 dec 2015 12:05

Marnix schreef:Je hebt niet goed gelezen. God is wel almachtig. Dat Hij wil dat iedereen behouden wordt en niet iedereen behouden wordt maakt hem niet onmachtig of minder machtig. DAT is de denkfout juist. Dat God niet almachtig zou zijn omdat alles iedereen wel behouden zou worden.


De klassiek gereformeerde denklijn hierin is volgens mij, dat de Heere een geopenbaarde wil heeft (bijv. dat alle mensen zalig zullen worden) en een verborgen wil (dat Hij aan sommigen voorbij gaat). Dat is voor ons mensen onbegrijpelijk en misschien ook wel niet te verteren, maar zo wordt het wel in de Bijbel gelezen. De verlorenen hebben daarbij niets om zich te verontschuldigen en de gelovigen niets om in te roemen. Het is de Heere die alles naar zijn welbehagen werkt. En daar legt Hij geen verantwoording van af. Hij is genadig wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil, bijvoorbeeld Jakob en Ezau. Bijbelteksten te over, zou ik denken.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2015 13:01

Dat kan zijn maar Gods geopenbaarde wil en Gods verborgen wil zijn niet met elkaar in strijd. Dan zou God liegen en dat kan Hij niet. Het kan niet zo zijn dat God A zegt (geopenbaarde wil: Ik wil dat iedereen behouden wordt) maar B denkt (verborgen wil: Ik wil dat niet iedereen behouden wordt). Een van beiden is juist als het gaat over Gods wil. Dat is het eerste want dat lezen we in de Bijbel. Dat er toch mensen verloren gaan (lezen we ook in de Bijbel) moet dus op een andere manier verklaard worden.

Vergelijk het met opvoeding. Je wil niet dat je kind zich lam drinkt in het weekend en drugs gebruikt. Toch sluit je hem niet op in zijn slaapkamer. Je geeft hem een bepaalde verantwoordelijkheid, je geeft advies en je zegt: Ik wil niet dat je dronken thuiskomt. Toch kan hij/zij de stad in en beslissen wat hij / zij daar doet. Gebeurt het dan toch, dan is dat tegen je wil, maar tegelijkertijd wilde je die persoon daar zelf een keuze in laten hebben. In het paradijs zien we al dat God niet wil dat mensen in zonde vallen. En toch laat God de keuze bij de mens, om te doen wat Hij wil of om daar tegenin te gaan. Omdat God die vrije keuze wilde had de mens dus de mogelijkheid te doen wat Hij wil of om dat niet te doen.

Zie ook de gelijkenis van de verloren zoon. De vader wilde niet dat die zoon de erfenis zou opmaken en verbrassen. Toch laat de vader hem gaan. Maar als hij dan weer thuiskomt is het enkel genade dat hij weer wordt opgenomen in het gezin. God wil dat iedereen behouden wordt maar Hij wil geen robots. Hij wil liefde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor elbert » 14 dec 2015 15:29

Marnix schreef:Dat kan zijn maar Gods geopenbaarde wil en Gods verborgen wil zijn niet met elkaar in strijd. Dan zou God liegen en dat kan Hij niet. Het kan niet zo zijn dat God A zegt (geopenbaarde wil: Ik wil dat iedereen behouden wordt) maar B denkt (verborgen wil: Ik wil dat niet iedereen behouden wordt). Een van beiden is juist als het gaat over Gods wil. Dat is het eerste want dat lezen we in de Bijbel. Dat er toch mensen verloren gaan (lezen we ook in de Bijbel) moet dus op een andere manier verklaard worden.
Gods geopenbaarde wil en Zijn verborgen wil zijn niet met elkaar in strijd, maar niet op de manier die je voorstelt. Want je veronderstelt dat Gods verborgen wil een optelsom is van Zijn geopenbaarde wil plus de wil van de mens. Dus God wil dat iedereen gered wordt (geopenbaarde wil) en als de wil van de mens dat nu ook is, dan is dat samen Zijn verborgen wil (nl. dat iemand gered wordt). En als God wil dat iedereen gered wordt (geopenbaarde wil) en als de wil van de mens dat niet is, dan is Zijn verborgen wil dat de mens niet gered wordt. Ergo: daarmee stel je dus dat Gods verborgen wil hetzelfde is als wat de mens wil. Of sterker gezegd: God heeft volgens deze redenatie helemaal geen verborgen wil, want het hangt allemaal van de menselijke wil af. En de gevolgtrekking hieruit is dat alleen Gods geopenbaarde wil is dat de mens gered wordt, maar dat de mens uiteindelijk zelf de keuze heeft om gered te worden of niet. Daarmee is ook Gods geopenbaarde wil afhankelijk van de wil van de mens. Daarmee is elke geloofszekerheid weg.

Deze visie is ook problematisch als we de Bijbel erbij pakken. Want de Bijbel zegt dat God het hart van de Farao verhardde, zodat hij het volk Israel niet zou laten gaan, contra wat God Mozes liet zeggen tegen de Farao. (Ex. 4:21, Ex. 10:1).
Hetzelfde wordt gezegd van de koning van Sihon (Deut. 2:30).
Zelfs het volk Israel zegt later dat God hun hart verhard heeft, zodat ze Hem niet gehoorzaam zouden zijn (Jes. 63:17)
We lezen verder ook:
Matt. 13:14 En in hen wordt de profetie van Jesaja vervuld die zegt (Jes. 6:9): Met het gehoor zult u horen, maar beslist niet begrijpen; en ziende zult u zien, maar beslist niet opmerken.
Mark. 4:11 En Hij zei tegen hen: Het is u gegeven het geheimenis van het Koninkrijk van God te kennen; maar tot degenen die buiten zijn, komt alles door gelijkenissen,
12 opdat zij ziende zien en niet doorzien, en horende horen en niet begrijpen; opdat zij zich niet op enig moment bekeren en de zonden hun vergeven worden.
Joh. 12:37 Maar hoewel Hij zoveel tekenen in hun bijzijn gedaan had, geloofden zij niet in Hem;
38 opdat het woord van de profeet Jesaja vervuld werd (Jes. 53:1) dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd en aan wie is de arm van de Heere geopenbaard?
39 Daarom konden zij niet geloven, omdat Jesaja verder gezegd heeft (Jes. 6:9):
40 Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, opdat zij niet met de ogen zouden zien en met het hart inzien en zich bekeren en Ik hen zou genezen.
Hand. 28: 26 Ga naar dit volk toe en zeg: Met het gehoor zult u horen, maar beslist niet begrijpen, en ziende zult u zien, maar beslist niet opmerken,
Rom. 11:8 zoals geschreven staat (Jes. 29:10): God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.

En er zijn nog een stuk van dit soort teksten te vinden in de Bijbel. We zien hier dus dat God aktief ingrijpt in het hart van mensen (in dit geval zodat ze Hem niet gehoorzaam zijn, maar vaker gebeurt dat andersom). Het is dus niet zo dat Hij afhankelijk is van de menselijke wil. Er valt nog een hoop over deze verzen te zeggen, maar het toont wel aan dat het zo simpel niet ligt. Dat ligt volgens mij aan het feit dat we hier op een te simpele manier over Gods wil (geopenbaard en verborgen) spreken. Want we moeten wel weten wat we bedoelen als we het over verborgen en geopenbaarde wil hebben.
Gereformeerde theologen maken daarom het volgende onderscheid m.b.t. de wil van God:
1. Zijn soevereine wil: de wil waardoor er gebeurt wat Hij besloten heeft. Dit zien we pas wanneer het gebeurt. Dit wordt ook wel Zijn verborgen wil genoemd.
2. Zijn voorschrijvende wil: Gods geopenbaarde wetten en bevelen, waarvan we de mogelijkheid hebben, maar niet het recht, om die ongehoorzaam te zijn.
3. Zijn wil van dispositie (wat bij Gods karakter hoort): beschrijft wat God behaagt.

Door dit onderscheid te maken, kunnen we voorkomen dat we in een spagaat terechtkomen die erop neer zou komen dat God zou liegen. Want Gods voorschrift van wat er zou moeten gebeuren om gered te worden en Zijn besluit wat er zal gebeuren zodat we gered worden, zijn niet met elkaar in tegenspraak.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Yoshi » 14 dec 2015 20:04

Nina schreef:Ik wel: daar staat letterlijk dat God niet liegt. Zoals ik al eerder schreef: God kan niet alles: Hij kan bijvoorbeeld niet liegen, of Zichzelf tegenspreken.

Je hebt een stapeltje beweringen gedaan, daarvan heb je er slechts 1 hard gemaakt. Het werkt natuurlijk niet zo dat als je 1 waarheid verteld dat je daar dan gewoon vrij op voort kan borduren.

Niet dat ik je gelijk of ongelijk wil aantonen oid. Ik vond je uitspraken interresant en wou er meer van weten. Helaas is de rest dus niet uit de bijbel te halen? Ook geen probleem hoor, maar wel jammer.

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 14 dec 2015 21:14

@ Yoshi, wat wil je dat ik verder toelicht?

Dat God almachtig is?
Gen 17:1 ' 'Ik ben God, de Almachtige'
Gen 28:3 ' God, de Almachtige, zegene u'
Gen 35:11 'Ik ben God, de Almachtige'
Gen 43: 14 ' God, de Almachtige, geve u barmhartigheid'
enz enz

Dat Hij Zichzelf niet kan tegen spreken:
Joh 1:1 Zegt dat God het Woord is. De Griekse betekenis van 'Logos' (Woord) is ook rede, logica.
Hebr 13:8 'Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.'

Uit deze teksten kan je afleiden dat God redelijk denkt, altijd hetzelfde is, dus dat Hij Zichzelf niet tegenspreekt.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Arendsoog » 14 dec 2015 21:35

Yoshi schreef:God is almachtig, maar dat zegt inderdaad niet dat Hij alles kan:
Hij kan niet tegen Zijn Woord ingaan.
Hij kan niet liegen, kortom God kan niet zondigen want Hij is naast almachtig ook een heilig God.
Is dit ook in de bijbel terug te vinden?



Kan niet tegen Zijn Woord ingaan, kan niet liegen is hetzelfde.
Naast wat Nina zelf al geantwoord heeft:
Psalm 89 vers 35,36: Ik zal Mijn verbond niet ontheiligen, en hetgeen uit Mijn lippen gegaan is, zal Ik niet veranderen.
Ik heb eens gezworen bij Mijn heiligheid: Zo Ik aan David liege!

heilig: 1 Petrus 1 vs 15,16: Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel;
Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.
Zoek zelf de verwijstekst maar op (neem aan dat die er is)

Zie dat Nina net zelf reageert, dus laat ik het hierbij ;)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor learsi » 14 dec 2015 21:39

MoesTuin schreef:Het is niet alleen onbijbels, maar ook onlogisch, dat God een boek nodig zou hebben om met de mens te communiceren. Maar een klein percentage van de wereldbevolking heeft een bijbel. Nog geen eeuw geleden was dat aantal nog kleiner: het grootste deel van de mensheid was analfabeet. Nóg verder terug, vóór de uitvinding van de boekdrukkunst en vóór de hervorming, was het bezit van een eigen bijbel ondenkbaar.
God woont in je hart niet uit de mens maar door het werk in Christus.


Bronvermelding!

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor learsi » 14 dec 2015 21:49

MoesTuin schreef:De Bijbel het Woord geinspireerd door God De Vader de Zoon en de Heilige Geest.
De Bijbel spreekt ook vandaag de dag door de Heilige Geest voor de tijd van vandaag waarin we leven.
(De Dordtse Leerregels zijn toch in een andere tijd weer opgesteld en kan aardig zijn als naslagwerk voor een 1 middag in het jaar, maar ) de Bijbel is de basis en van daaruit de vertaalslag naar de tijd waar we nu in leven geinspireerd door Gods Heilige Geest.


Als ik je goed begrijp, zeg je, dat de Geest, over hetzelfde onderwerp, in de ene tijd iets anders leert dan in een andere tijd?

h.g.
Learsi

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Arendsoog » 14 dec 2015 22:49

MoesTuin schreef:De Bijbel het Woord geinspireerd door God De Vader de Zoon en de Heilige Geest.
De Bijbel spreekt ook vandaag de dag door de Heilige Geest voor de tijd van vandaag waarin we leven.
(De Dordtse Leerregels zijn toch in een andere tijd weer opgesteld en kan aardig zijn als naslagwerk voor een 1 middag in het jaar, maar ) de Bijbel is de basis en van daaruit de vertaalslag naar de tijd waar we nu in leven geinspireerd door Gods Heilige Geest.


Efeze 3:18: Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen,

Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door Zijn Zoon de Heere Jezus Christus
Voorheen kwam Gods woord door profeten, in de laatste dagen door de Zoon.Dit duidt op Christus leven op aarde
Het wWoord is vlees geworden
Het is niet alleen onbijbels, maar ook onlogisch, dat God een boek nodig zou hebben om met de mens te communiceren. Maar een klein percentage van de wereldbevolking heeft een bijbel. Nog geen eeuw geleden was dat aantal nog kleiner: het grootste deel van de mensheid was analfabeet. Nóg verder terug, vóór de uitvinding van de boekdrukkunst en vóór de hervormingDat is wetenschappelijk al achterhaald, was het bezit van een eigen bijbel ondenkbaar.
God woont in je hart niet uit de mens maar door het werk in Christus.Waar weet je dat uit? Uit de Bijbel?
Staat u / jou hart open voor Hem?


Romeinen 10:14-17 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,

God werkt door gepredikte Woord, en dat vindt zijn geschreven neerslag in de canonieke boeken. Daarin is de wil van God geopenbaard, en deze Schriften kunnen wijs maken tot zaligheid(2Tim3.15). Zowel OT als NT. Wel door het geloof in Christus Jezus, maar dat leren wij uit de Bijbel. En de Geest werkt door het Woord. En de Geest kan niets anders leren dan wat in de Bijbel staat, tenzij je de Bijbel verklaart tot leugen. En God is geen God dat hij liegen zou, hebben we zojuist gezien.

Zie ook de rode opmerkingen in de quote
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor DeDwaler » 15 dec 2015 07:04

Marnix: Je spreekt jezelf tegen. God wilde niet dat Adam en Eva van de boom van goed en kwaad aten. Waarom gebeurde het dan toch? Omdat God er een doel mee had? Dus de zondeval was door God gepland? Maar Hij wilde het niet? Of toch wel?


Nee, ik spreek mezelf in het geheel niet tegen, maar ik haalde Bijbelteksten aan om mijn betoog te onderbouwen. Bijvoorbeeld over de kruisiging van de Heere Jezus:

"De koningen van de aarde stellen zich op en de vorsten spannen samen tegen de Heere en tegen Zijn Gezalfde. Want, in waarheid, tegen Uw heilig Kind Jezus, Die U gezalfd hebt, zijn Herodes en Pontius Pilatus samen met de heidenen en de volken van Israël bijeengekomen, om alles te doen wat Uw hand en Uw raadbesluit van tevoren bepaald had dat er gebeuren zou." (Handelingen 4:26-28)


Herodes, Pilatus, heidenen en joden nagelen Gods Zoon aan het kruis, daarmee doen ze precies wat God van tevoren bepaald had dat er gebeuren zou. Wie heeft er nu schuld aan de dood van Jezus? Volgens jouw redenering zou God daar dus verantwoordelijk voor zijn. Reageer eens op die Bijbeltekst als je wilt.

Hetzelfde principe geldt voor de zondeval, voor farao, Jakob en Ezau, Jozef en zijn broers.

Marnix: Ik citeerde Petrus: God wil niet dat iemand verloren gaat maar allen behouden worden. En toch gebeurt dat niet. Beiden lees je in de Bijbel. Leg dan eens uit hoe dat zit zonder een van deze teksten te verdraaien of uit te vlakken?


Gods eis is dat wij ons bekeren. Ieder mens blijft echter in gebreke en valt daarom onder Zijn rechtvaardige oordeel. Of dat nu door de wet is, of door de wet van het geloof, we blijven in gebreke. (Johannes 1:5, 1:10-11, 3:19). Gods eis blijft tot in eeuwigheid, net als het oordeel en de straf.

Een mens zal uit zichzelf nooit tot God naderen, laat staan zich bekeren en geloven, zonder dat God dat in die mens bewerkt en hem genade schenkt (Johannes 6:44-45, 6:63-65).

God is een mens ook helemaal niets verplicht. God doet exact wat Hij wil en zo doet Hij ook met ons zoals Hij verkiest. (Job, Nebukadnezar) En nee, daarom zijn we nog geen robots, maar we zijn wel schepping.

We zijn zondig, gevallen, opstandig en geneigd tot alle kwaad, maar in alles onderworpen aan een soevereine heilige rechtvaardige God (Romeinen 3:9-31).

Marnix: God onderwerpt zich ook niet aan zijn schepping. Waarom zou je dat denken? Ik denk niet dat God verrast werd door de zondeval. Wel dat Hij er bedroefd van werd.


Er werd (ik meen door naamloos) gesteld, ik weet niet of jij het daarmee woordelijk eens bent, dat de mens een vrije wil heeft, waarmee hij een eigen afweging kan maken en dat God dat zou respecteren. God kan er niet omheen, of heeft gekozen dat niet te doen. Waar staat dat in de Bijbel?

Alsof God niet weet wat Hij schept. Of dat Hij iets kan scheppen wat Hem verrast of tot nieuwe inzichten zou brengen. God doet wat Hij wil met wie Hij wil (Daniël 4:35).

Marnix: Kortom, dan stond al vast dat de mens in zonde zou vallen. Dan was Gods plan voor de schepping. De mens voerde alleen dat plan uit. Had daarin ook geen keuze want dat ze in zonde moesten vallen zodat de Verlosser kon komen stond al vast? Met zo'n denkbeeld maak je van God de auteur van de zonde. Daar moeten we mee uitkijken.


Dat mag ik wel hopen ja, dat dat het plan was voor de schepping. Ik zou niet graag overgeleverd zijn aan een schepper die de controle is verloren. Zo'n denkbeeld maakt van God de auteur van wat zonde is (gij zult niet eten van...). Hoe kan God auteur van de zonde zijn, als Hij Zelf niet kan zondigen? Ik bedoel, tegenover wie zou Hij moeten zondigen, tegen ons soms? De auteur van de zonde is satan en daarna wij.

Daar moet je alleen mee uitkijken als je God verantwoordelijk maakt voor jouw narigheid. Hoe kan ik God verantwoordelijk stellen als ik de hele dag doe wat Hij niet wil? Voel jij je een robot en niet verantwoordelijk wanneer je kwaad doet? Dwingt de Heere je tot allerlei kwaad? Nee, we doen exact wat wij willen, naar onze zondige natuur.

"Verder zegt u: De weg van de Heere is niet recht. Luister toch, huis van Israël! Mijn weg is niet recht? Zijn niet veeleer uw wegen onrecht?"(Ezechiël 18:25)


"Denk aan de dingen van vroeger, van oude tijden af, dat Ik God ben en niemand anders. Ik ben God, en er is er geen als Ik, Die vanaf het begin verkondigt wat het einde zal zijn, van oudsher de dingen die nog niet plaatsgevonden hebben; Die zegt: Mijn raadsbesluit houdt stand en Ik zal al Mijn welbehagen doen;" (Jesaja 46:9-10)


Marnix: En toch laat God de keuze bij de mens, om te doen wat Hij wil of om daar tegenin te gaan. Omdat God die vrije keuze wilde had de mens dus de mogelijkheid te doen wat Hij wil of om dat niet te doen.


Je schetst ongeveer hoe de toestand was vóór de zondeval, maar heeft de zondeval dan totaal geen consequenties gehad voor onze toestand ten opzichte van God? Als de mens nog steeds die mogelijkheid heeft om te doen wat God wil, waarom moest de Heere Jezus dan komen? Waarom zegt Jezus dan dat wie zonde doet, slaaf is van de zonde en dat de duivel onze vader is, wiens begeerte wij doen? (Johannes 8:34, 8:44)
Mijn vraag aan jou is: waar slaat Gods genade op, wanneer jij toch exact doet wat Hij wil?

Kijk, vóór alles zoek ik de waarheid in zijn context in de Schrift. De Bijbel heeft het laatste woord. Men mag van mij Bijbelse onderbouwing verwachten, dat verwacht ik ook van anderen, want ik wil kunnen controleren of ze een punt hebben en dat ik mijn theologie wellicht moet aanpassen. Ik hoop dat je bereid bent het een en ander te onderbouwen vanuit het Woord, beste Marnix, en ook te kijken naar de Bijbelteksten die zijn aangedragen.
.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor MoesTuin » 15 dec 2015 11:57

Arendsoog schreef:Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door Zijn Zoon de Heere Jezus Christus
Voorheen kwam Gods woord door profeten, in de laatste dagen door de Zoon.Dit duidt op Christus leven op aarde
Het wWoord is vlees geworden
Het is niet alleen onbijbels, maar ook onlogisch, dat God een boek nodig zou hebben om met de mens te communiceren. Maar een klein percentage van de wereldbevolking heeft een bijbel. Nog geen eeuw geleden was dat aantal nog kleiner: het grootste deel van de mensheid was analfabeet. Nóg verder terug, vóór de uitvinding van de boekdrukkunst en vóór de hervormingDat is wetenschappelijk al achterhaald, was het bezit van een eigen bijbel ondenkbaar.


Romeinen 10:14-17 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,

God werkt door gepredikte Woord, en dat vindt zijn geschreven neerslag in de canonieke boeken. Daarin is de wil van God geopenbaard, en deze Schriften kunnen wijs maken tot zaligheid(2Tim3.15). Zowel OT als NT. Wel door het geloof in Christus Jezus, maar dat leren wij uit de Bijbel. En de Geest werkt door het Woord. En de Geest kan niets anders leren dan wat in de Bijbel staat, tenzij je de Bijbel verklaart tot leugen. En God is geen God dat hij liegen zou, hebben we zojuist gezien.

Zie ook de rode opmerkingen in de quote


Zeker waar en waar je stopt, daar stopt het niet, maar gaat het verder, dus geen punt maar komma.
met dank voor de spellingscorrecties!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 76 gasten