De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor DeDwaler » 12 dec 2015 22:17

naamloos schreef:Ik kan best kiezen wat ik niet wil. Ik wil graag een doos chocola leeg eten, maar ik weet dat het slecht voor mijn lijn is en daarom doe ik het niet. Keuzes kunnen ook bepaald worden door je verstand. Ik weet dat ik zonder Jezus verloren ben, dat ik niet meer blind mn eigen wil kan volgen als ik mezelf aan hem overgeef (voor zover ik dat deed), en ik heb mezelf -precies zoals ik was- aan hem toevertrouwd. Met een heleboel tegenstrijdige gevoelens, en een berg twijfel ed. Dat was mijn keuze, en anderzijds weet ik dat God Geest mij 'overhaalde' middels een heleboel dingen.


Je wil blijkt uit je daden. Je wil wordt opgebouwd door allerlei factoren. Alhoewel je zin hebt om een hele doos chocola weg te werken, weet je dat het slecht is voor de lijn, daarom kies je gezondheid boven genieten. Je wilt dus geen hele doos chocola leegeten.

Mijn grote zorg is dat je God veel te laag inschat. De God die jij schetst wil wel alle mensen redden, maar slaagt daar niet in. Ook is God blijkbaar afhankelijk van jouw keuze. De conclusie daarvan is dus, hoe je het ook wendt of keert, dat jouw keuze de doorslaggevende factor is of jij wordt behouden of niet. Je stelt immers dat God Zich heeft onderworpen aan de 'vrije wil' van de mens. Ik ben heel benieuwd waar je dit allemaal in de Bijbel leest. Ik zou je willen vragen om voor jezelf tot de uiterste conclusie door te beredeneren wat je precies zegt, dus tot vóór de schepping.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2015 08:42

Dat heeft niets met "laag inschatten" te maken. De Bijbel zegt letterlijk dat God wil dag niemand verloren gaat maar allen behouden worden. De Bijbel zegt ook dat er mensen verloren gaan.

Dat is jouw denkfout hier en dat is een klassieke gereformeerde denkfout: als er iets gebeurt wat God niet wil is God dus onmachtig. Maar zoals ik hierboven aangaaf lees je in de Bijbel het zelfde. God wil niet dat mensen verloren gaan en toch gaan er mensen verloren. God wilde de zondeval niet en toch vond die plaats. Leg dat dan eens uit?

En wat men dan vaak doet is dingen verdraaien omdat ze denken dat God anders niet almachtig is. God wilde de zondeval wel. God wil wel dat mensen verloren gaan. De denkfout is dat als je almachtig bent, er nooit iets kan gebeuren wat je niet wil. Dat kan wel als je anderen in bepaalde mate ook verantwoordelijk maakt voor dingen. En dat doet niets af aan je almacht. Ook niet als die ander dan iets dat wat je niet wil.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor naamloos » 13 dec 2015 12:50

DeDwaler schreef:Je wil blijkt uit je daden. Je wil wordt opgebouwd door allerlei factoren. Alhoewel je zin hebt om een hele doos chocola weg te werken, weet je dat het slecht is voor de lijn, daarom kies je gezondheid boven genieten. Je wilt dus geen hele doos chocola leegeten.

Mijn grote zorg is dat je God veel te laag inschat. De God die jij schetst wil wel alle mensen redden, maar slaagt daar niet in. Ook is God blijkbaar afhankelijk van jouw keuze. De conclusie daarvan is dus, hoe je het ook wendt of keert, dat jouw keuze de doorslaggevende factor is of jij wordt behouden of niet. Je stelt immers dat God Zich heeft onderworpen aan de 'vrije wil' van de mens. Ik ben heel benieuwd waar je dit allemaal in de Bijbel leest. Ik zou je willen vragen om voor jezelf tot de uiterste conclusie door te beredeneren wat je precies zegt, dus tot vóór de schepping.
Raar dan dat Paulus zegt dat doet wat hij niet wil, en dat hij laat wat hij wel wil. :mrgreen:

Je hoeft je geen zorgen te maken over Gods eigen spelregels, daar heeft hij nl. zelf voor gekozen. Daardoor ga je niet laag van God denken, eerder groter. Iemand die macht heeft maar die niet gebruikt om te dwingen, wow wat grootst! Verder eens met Marnix.

Over vóór de schepping, ik kopieer mezelf even uit een ander topic:

Er staan er maar drie teksten die gaan over vóór de grondlegging der wereld.

a) 1 Petrus 1: 20 Hij is wel van tevoren gekend, vóór de grondlegging van de wereld, maar in de laatste tijden geopenbaard omwille van u.
b) Johannes 17:24 Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt, omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld.

Wie zijn degenen die de Vader Hem gegeven heeft: Zij die acht sloegen op Zijn woord 8 Want de woorden die U Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze aangenomen, en zij hebben daadwerkelijk erkend dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd dat U Mij gezonden hebt.

c) Efeze 1: 4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.

Wie zijn die ons? Gelovigen, want Paulus spreekt tegen hen: aan de heiligen die er zijn in Efeze en geloven in Christus Jezus.
Hoe kom je in Hem? Door bekering en geloof, en niet door verkiezing. God heeft Jezus uitverkoren, en alleen in Hem zijn wij uitverkoren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor rotterdam » 13 dec 2015 13:05

Marnix schreef:De denkfout is dat als je almachtig bent, er nooit iets kan gebeuren wat je niet wil. Dat kan wel als je anderen in bepaalde mate ook verantwoordelijk maakt voor dingen. En dat doet niets af aan je almacht. Ook niet als die ander dan iets dat wat je niet wil.
.

Helemaal eens Marnix, als er gezegd wordt "God is almachtig" dan wordt dat vaak begrepen als "God kan alles".
En dat is natuurlijk een denkfout. God kan niet alles. Het beste voorbeeld vinden we in 2 Timotheüs 2:13
Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw; Hij kan Zichzelven niet verloochenen.

Hierdoor ontstaan ook die verwijten van "als die God van jouw almachtig waarom .................................enz."
Wij zijn zelf verantwoordelijk voor wat hier op de aarde geschied.
Psalm 115 maakt dat ons duidelijk "Aangaande den hemel, de hemel is des HEEREN; maar de aarde heeft Hij den mensenkinderen gegeven".

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor GDK » 13 dec 2015 14:38

Maar als de Heere niet almachtig is en niet in staat te doen wat Hem vrijmachtig behaagt, waarin onderscheidt Hij zich dan nog van de Dagon en de Baal, de afgoden van de heidenen?
Wij kunnen Hem niet begrijpen, zijn wegen zijn heilig, rechtvaardig en zuiver. Hij regeert als de allerhoogste Koning op ontzagwekkende wijze en zal dwars door het vuur en de duisternis zijn plannen uitvoeren.
Vooruit met de geit!

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 13 dec 2015 17:25

God is almachtig, maar dat zegt inderdaad niet dat Hij alles kan:
Hij kan niet tegen Zijn Woord ingaan.
Hij kan niet liegen, kortom God kan niet zondigen want Hij is naast almachtig ook een heilig God.

Yoshi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Yoshi » 13 dec 2015 17:51

Nina schreef:God is almachtig, maar dat zegt inderdaad niet dat Hij alles kan:
Hij kan niet tegen Zijn Woord ingaan.
Hij kan niet liegen, kortom God kan niet zondigen want Hij is naast almachtig ook een heilig God.

Is dit ook in de bijbel terug te vinden?

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor DeDwaler » 13 dec 2015 18:22

Marnix: Dat heeft niets met "laag inschatten" te maken. De Bijbel zegt letterlijk dat God wil dag niemand verloren gaat maar allen behouden worden. De Bijbel zegt ook dat er mensen verloren gaan.

God eist dat iedereen zich bekeert en gelooft, wie niet gelooft is al veroordeeld en op hem blijft de toorn van God en de eeuwige straf, en ze doen tot in de eeuwigheid Gods wil niet.

Marnix: God wil niet dat mensen verloren gaan en toch gaan er mensen verloren. God wilde de zondeval niet en toch vond die plaats. Leg dat dan eens uit?


Gods doel met de schepping is om Zijn heiligheid, rechtvaardigheid, liefde en genade te tonen. Waaruit blijkt Zijn heiligheid en rechtvaardigheid? Uit de straf op zonden. Waaruit blijkt Zijn liefde en genade? Uit Zijn genade voor zondaars. Als het de bedoeling was geweest dat ieder mens werd behouden, dan had God simpelweg iedereen behouden.
Zo is dus na de zondeval het gehele mensengeslacht verworpen en valt iedereen onder het rechtvaardige oordeel. Toen Jezus kwam riep Hij op, zoals overal in de Bijbel, tot bekering, en door die weg maakt God op Zijn tijd zalig wie Hij zalig wil maken. Lees ook eens Johannes 6. Aan het eind loopt iedereen weg, behalve degenen die Jezus Zelf uitgekozen heeft. "Jezus antwoordde hun: Heb Ik u, de twaalf, niet uitgekozen? En een van u is een duivel." (Johannes 6:70)

God wilde niet dat Adam en Eva van de boom van kennis van goed en kwaad aten, maar dat betekent niet dat God geen doel heeft met de zondeval, of denk je dat de er in de hemel paniek uitbrak? Zoals zoveel zaken in de wereld gebeuren, doet God dat voor Zijn glorie, maar mensen hebben daarin zondige motieven in plaats van de glorie van God. Neem deze voorbeelden:

"Israëlitische mannen, luister naar deze woorden: Jezus de Nazarener, een Man Die u van Godswege aangewezen is door krachten, wonderen en tekenen, die God in uw midden door Hem gedaan heeft, zoals u ook zelf weet, deze Jezus, Die overeenkomstig het vastgestelde raadsbesluit en de voorkennis van God overgegeven is, hebt u gevangengenomen en door de handen van onrechtvaardigen aan het kruis gespijkerd en gedood." (Handelingen 2:22-23)
"De koningen van de aarde stellen zich op en de vorsten spannen samen tegen de Heere en tegen Zijn Gezalfde. Want, in waarheid, tegen Uw heilig Kind Jezus, Die U gezalfd hebt, zijn Herodes en Pontius Pilatus samen met de heidenen en de volken van Israël bijeengekomen, om alles te doen wat Uw hand en Uw raadbesluit van tevoren bepaald had dat er gebeuren zou." (Handelingen 4:26-28)


Zo kan ik nog wel even doorgaan met Bijbelteksten waaruit blijkt dat God overal de hand in heeft.

naamloos: Raar dan dat Paulus zegt dat doet wat hij niet wil, en dat hij laat wat hij wel wil.

Paulus heeft het in Romeinen 7:14-26 exact over waar ik op doelde, namelijk de wet van de zonde in het vlees. Als de Heilige Geest in je woont, dan wordt Zijn wil jouw wil, maar dat geldt niet voor de wil van het vlees, want die gehoorzaamt niet aan de wet van God. Daarom is het ook:
"Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde." (Romeinen 7:26)
"Immers, het bedenken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet.
En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen." (Romeinen 8:7-8)


Ik doelde eigenlijk op om door te beredeneren hoe een almachtige, alwetende, alomtegenwoordige, eeuwige, heilige en rechtvaardige God en het concept van vrije wil waaraan God zich zou hebben onderworpen kan samengaan. Het kan niet, God kan zich niet onderwerpen aan Zijn schepping, omdat Hij God is. God is het hoogste gezag en er gaat niets boven Hem, ook geen wil van de mens, geen natuurwet, wet, niets. God wordt alleen beperkt door God.

Heeft God de wil van de mens zó ontworpen, zodat Hij zelf niet zou weten welke keuze daaruit zou voortkomen, is dat mogelijk? Of weet God misschien al wat jij kiest, omdat Hij dat zo verordineerd heeft? Denk je dat God verrast was door de zondeval? Op dit soort concluderen doelde ik, dus vanuit de soevereine God beredeneerd, zoals Hij Zich ook in de Bijbel heeft geopenbaard.

Verder wil ik nog zeggen dat het feit dat God alles doet naar Zijn raadsbesluit en welbehagen van Zijn wil, dat nergens tot een vorm van fatalisme zou moeten leiden, zoals in vele kerken dat wel het geval is. "God moet het doen, we kunnen niets, want God moet het eerst doen." zeggen ze. Dan gaan ze voorbij aan het feit dat God allang begonnen is, door Zijn Zoon te zenden en Zijn Zoon zegt: Bekeer u en geloof het Evangelie. God is een levende God, Die werkt in Zijn schepping. De Vader werkt en Zijn Zoon werkt. Ook op zondag. :wink:
.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor rotterdam » 13 dec 2015 19:28

DeDwaler schreef: Denk je dat God verrast was door de zondeval?


Genesis 1 ; 31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.

Genesis 6:6; Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 13 dec 2015 22:58

GDK schreef:Maar als de Heere niet almachtig is en niet in staat te doen wat Hem vrijmachtig behaagt, waarin onderscheidt Hij zich dan nog van de Dagon en de Baal, de afgoden van de heidenen?
Wij kunnen Hem niet begrijpen, zijn wegen zijn heilig, rechtvaardig en zuiver. Hij regeert als de allerhoogste Koning op ontzagwekkende wijze en zal dwars door het vuur en de duisternis zijn plannen uitvoeren.


Je geeft het antwoord dus zelf al: God kan niet ONrechtvaardig, ONheilig, ONzuiver zijn.
En omdat God Adam en Eva de ruimte liet om vrijwillig Zijn wil te volgen, maar zij het verkeerde kozen, gebeuren er nu veel dingen in de wereld die God niet wil, maar die het gevolg zijn van de zondeval.

Dat wil niet zeggen dat God niet zou kunnen ingrijpen of dingen voorkomen, maar Hij heeft er voor gekozen om dat niet te doen.
Wij dragen nu de gevolgen van de zondeval, en soms ook regelrecht van onze eigen zonden.

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 13 dec 2015 23:01

Nina schreef:God is almachtig, maar dat zegt inderdaad niet dat Hij alles kan:
Hij kan niet tegen Zijn Woord ingaan.
Hij kan niet liegen, kortom God kan niet zondigen want Hij is naast almachtig ook een heilig God.


Yoshi schreef:Is dit ook in de bijbel terug te vinden?


Ja, Titus 1:2.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor DeDwaler » 14 dec 2015 04:10

rotterdam schreef:Genesis 6:6; Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.


God spreekt soms op menselijke wijze om kenbaar te maken dat zaken Hem smart brengen, maar dat maakt van God nog geen mens. Zonde, onwil en ongeloof, over die dingen komen Zijn rechtvaardige oordeel.

"God is geen man, dat Hij liegen zou, of een mensenkind, dat Hij ergens berouw over hebben zou. Zou Híj iets zeggen en het dan niet doen? Zou Híj spreken en het niet gestand doen?" (Numeri 23:19)


De alarmbellen gingen echt niet rinkelen toen er van de boom gegeten was. Als het al vóór de grondlegging van de wereld vaststond dat de Heere Jezus zou komen als Verlosser voor de zonden (Efeziërs 1), hoe kan dan de zondeval voor God een verrassing geweest zijn?

Nog even over dat God de 'vrije wil' en keuzes van mensen zou respecteren. Ik zou haast oneerbiedig willen zeggen: zeg dat maar tegen Paulus. Het laatste wat Paulus wilde was Jezus uitnodigen in zijn leven. Als de Heere Jezus zich Heere van jou maakt, dan kun je Hem niet weerstaan. Ik spreek ook uit eigen ervaring, want ik werd door God aan mijn haren uit de duisternis gesleept met zo'n overweldigende liefde dat ik niet anders meer wilde. Hij zette me vol in Zijn licht en liet me zien dat ik verloren was en dat ik daar zelf niets aan kon veranderen. Het was ook de Heere die me op de knieën bracht en ik hoorde mezelf een gebed uitspreken naar Jezus om hulp. Daarna werd ik gered op een bovennatuurlijke wijze, die ik nauwelijks kan beschrijven.

Veel vaker gaat het er bij mensen heel wat minder heftig aan toe, dat weet ik, maar het heeft me geleerd, dat de soevereine God doet wat Hij wil. De hele verlossing is een eenzijdig Godswerk, waarvoor alleen Hem de eeuwige eer en glorie toekomt.

"En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn. Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders. En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt." (Romeinen 8:28-30)
.

Yoshi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Yoshi » 14 dec 2015 06:22

Nina: God is almachtig, maar dat zegt inderdaad niet dat Hij alles kan:
Hij kan niet tegen Zijn Woord ingaan.
Hij kan niet liegen, kortom God kan niet zondigen want Hij is naast almachtig ook een heilig God.

Yoshi: Is dit ook in de bijbel terug te vinden?

Nina: Ja, Titus 1:2.


[2] in de hoop op het eeuwig leven. Al lang geleden heeft God, die niet liegt, dat leven beloofd

Ik lees het er niet zo in terug. Graag wat toelichting.

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 14 dec 2015 08:49

Ik wel: daar staat letterlijk dat God niet liegt. Zoals ik al eerder schreef: God kan niet alles: Hij kan bijvoorbeeld niet liegen, of Zichzelf tegenspreken.
Laatst gewijzigd door Nina op 14 dec 2015 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 14 dec 2015 08:53

rotterdam schreef:
Genesis 6:6; Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.



God spreekt soms op menselijke wijze om kenbaar te maken dat zaken Hem smart brengen, maar dat maakt van God nog geen mens. Zonde, onwil en ongeloof, over die dingen komen Zijn rechtvaardige oordeel.


Als ik voor Rotterdam mag spreken: ik denk niet dat je begrijpt wat Rotterdam bedoelde te zeggen, namelijk dat niet alles wat er gebeurt naar Gods wil is. Almacht hebben, en daar van gebruik maken, zijn twee verschillende zaken.
In het genoemde voorbeeld was de zonde van de mens toen zo groot, dat het God berouwde dat Hij de mens had gemaakt. Het is geen tekst om te tonen dat God aan de mens gelijk is, dat zal geen gelovige beweren.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten