Nina: Dit alles zegt niets over dat God degene is die dat geloof geeft of onthoudt.
dat uitgangspunt staat haaks op verzen zoals:
Romeinen 9 zegt dat God vrij is om te kiezen en dus ook om genadig te zijn wie Hij genadig wil zijn en wat Zijn doel is met de schepping.
God onthoudt niemand iets. Ik snap waarom je dat denkt, omdat het "uitverkiezings-kamp" versus "vrije wil-kamp" elkaar altijd met tegenstrijdig lijkende Bijbelteksten om de oren slaan, maar ik laat de Bijbel graag heel.
Laat ik beginnen met zeggen dat elke theologie, en dus ook de DL en 5-punts calvinisme, mijns inziens de Bijbel en God ernstig tekort doen. Ik kan me goed voorstellen dat je die Bijbelteksten aanhaalt om je punt te maken en ik ben het in die zin ook echt van harte met je eens.
Neem deze Bijbeltekst:
Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen,
voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid.
Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker,
Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus.
Hij heeft Zich gegeven als een losprijs voor allen. Dit is het getuigenis op de door God bestemde tijd. (1 Timotheüs 2:1-6)
Met deze tekst gaan 'calvinisten' vaak aan de haal, door te zeggen dat het hier niet om alle mensen maar allerlei soorten mensen zou gaan. Nou sorry hoor, maar hoe je dat erin leest is mij werkelijk een raadsel. Wat zou dat trouwens voor oproep zijn om te bidden voor soorten mensen?
Dan deze tekst:
Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige. En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld. (1 Johannes 2:1-2)
Hiermee gaan ze ook aan de haal door te zeggen dat Johannes hiermee joden en niet joden zou bedoelen. Blijkt mijns inziens ook nergens uit. En 2 Petrus 3:9 daarvan beweren ze dat het om een select groepje gaat. Slaat ook nergens op.
Het komt allemaal door punt 3 van het 5-punts calvinisme, beperkte verzoening. Als je daarmee overeind wilt houden dat de Heere Jezus niet voor alle mensen is gekomen, dan kan ik me voorstellen dat je met die Bijbelteksten gaat goochelen om ze in de pas te krijgen met je theologie. Daar gaat het ook direct gruwelijk mis, omdat ze Gods genade dermate insnoeren dat er niets meer van het Evangelie heel blijft.
Beperkte verzoening (limited atonement) is ook de ongelukkigste term die er bestaat, in welke taal dan ook. De term is ontstaan als weerklank op de 5 artikelen van de remonstranten. Arminianisme (remonstranten) beweren dat Jezus voor alle zonden ooit begaan heeft betaald, en dat je de aangeboden genade van God vanuit de vrije wil ofwel gelovig kunt aannemen of het verwerpen. Met de remonstranten ben ik het in elk geval volstrekt oneens op alle fronten. Niets in de Bijbel wijst er ook maar enigszins op.
Ik geloof niet dat Jezus voor alle zonden, van alle mensen ooit, heeft betaald, maar voor de zonden van de gelovigen(uitverkorenen). Wie de uitverkoren zijn? Geen idee! Dat is Gods zaak en daar wil ik het heel graag laten. Feit voor mij blijft dat God, Zijn Zoon, onze Heere Jezus openlijk heeft aangewezen als middel tot verzoening (Romeinen 3:25) en in die zin is dat middel tot verzoening niet beperkt.
Het Evangelie gaat naar eenieder (iedereen, alle mensen) uit met de eis tot bekering en geloof. God openbaart dat Hij geen behagen schept in dood van de goddeloze, maar dat hij zich bekeert en leeft (Ezechiël 18). Hoe kan iemand dan Gods oproep beperken? Daarom gaf ik je ook aan wat ik onder de uitverkiezing versta, Nina, namelijk de genade van God voor zondaars (door middel van het Evangelie).
Ik geloof ook in dubbele predestinatie (verwerping en verkiezing) en dan in de zin van dat door de zondeval het hele mensengeslacht is verworpen en dat God kiest wie Hij uit het zondige mensengeslacht genadig is. Die volgorde hanteert de Bijbel en die volgorde hou ik aan. Ik kan niet buiten tijd en ruimte denken, dus probeer ik het ook maar niet. Belangrijkste feit voor mij is, en zo zie ik God ook, dat Hij het behoud van ieder mens op het oog heeft en daar naar handelt, gezien het Evangelie.
Betekent dat ook dat iedereen behouden wordt? Nee. God is niemand iets verschuldigd en Hij heeft een duidelijk doel met Zijn schepping en dat is Zijn glorie in Zijn oneindige liefde, heiligheid en rechtvaardigheid. Het is de mens beschikt éénmaal te sterven en daarna het oordeel. Alles wat de mens meer krijgt, zoals elke ademtocht, is pure genade van God.
Als laatste nog je aanhalen van Handelingen 7:51. De natuurlijke mens wil en kan de Heilige Geest niet anders dan weerstaan. Dat is ook het gevolg van de zondeval. We zijn slaven van de zonde en zij die in het vlees zijn kunnen God niet behagen. (Romeinen 8:5-8).