De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 09 dec 2015 16:43

Ja, die teksten ken ik ook. Die komen mettertijd wel aan bod.

Laten we gewoon beginnen bij artikel 3. Met de eerste 2 artikelen heb ik geen moeite, dus die sla ik over.

De sfeer wordt al een beetje gezet met de opmerking 'dat God Zijn blijde boodschap zendt tot wie Hij wil en wanneer Hij wil'.
Waarom wordt dit erbij gezet? God is God, dus natuurlijk mag Hij doen wat Hij wil, maar waarom al beginnen met inperken?

Ik lees in mijn Bijbel dat God de WERELD zo liefhad, dat Hij daarom Zijn Zoon zond. Waarom beginnen de schrijvers van deze artikelen zo 'zuinigjes' met al meteen de groep te verkleinen tot Wie het evangelie wordt verkondigd?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Chaya » 09 dec 2015 17:04

Voor de helderheid zal ik artikel 3 even plaatsen
En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? , Rom. 10:14, 15,.

Wat staat erover in Romeinen 10?
Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!


Boven dit tekstgedeelte staat Gods gerechtigheid door de Joden verworpen, lijkt mij ook niet onbelangrijk in de discussie.
Nina schreef:God is God, dus natuurlijk mag Hij doen wat Hij wil, maar waarom al beginnen met inperken?

Inderdaad, maar wanneer je dit belijdt, belijd je de souvereiniteit van Hem.
En wat betekent dat ten diepste, nl. dat de zaligheid er is vanwege God's verkiezend welbehagen. Het komt niet door ons als wij in de Hemel mogen komen, maar door Hem alleen.

Beste Nina, DAT is nou geloof, je volkomen overgeven aan Zijn wil en Zijn genade. Laat je niet afleiden door struikelblokken zoals: ja maar, ben ik wel uitverkoren?
God heeft van eeuwigheid de allergrootste zondaar uitverkoren, met Zijn bloed vrijgekocht. Wie zijn wij dan om daaraan te twijfelen of uit te pulken hoe het nu toch precies zit, op die vraag zal niemand hier op aarde een antwoord krijgen.
Nina schreef:Ik lees in mijn Bijbel dat God de WERELD zo liefhad, dat Hij daarom Zijn Zoon zond. Waarom beginnen de schrijvers van deze artikelen zo 'zuinigjes' met al meteen de groep te verkleinen tot Wie het evangelie wordt verkondigd?

Nee dus, ze zijn niet zuinigjes, het is geheel Bijbels.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 09 dec 2015 17:21

Inderdaad, maar wanneer je dit belijdt, belijd je de souvereiniteit van Hem.
En wat betekent dat ten diepste, nl. dat de zaligheid er is vanwege God's verkiezend welbehagen. Het komt niet door ons als wij in de Hemel mogen komen, maar door Hem alleen.


Laten we nou proberen zoveel mogelijk onze bril af te zetten, en open naar teksten te kijken.
Ik zeg dit, omdat je al meteen van wal steekt met 'Gods verkiezend welbehagen.' Er is in dit stuk geen enkele aanleiding om al over een verkiezing te beginnen.

Uiteraard geloof ik ook dat we ons behoud aan God te danken hebben, en niet aan ons zelf. (Daarbij geloof ik niet dat wij voor de hemel zijn geschapen, maar voor de nieuwe aarde)

Beste Nina, DAT is nou geloof, je volkomen overgeven aan Zijn wil en Zijn genade. Laat je niet afleiden door struikelblokken zoals: ja maar, ben ik wel uitverkoren?
God heeft van eeuwigheid de allergrootste zondaar uitverkoren, met Zijn bloed vrijgekocht. Wie zijn wij dan om daaraan te twijfelen of uit te pulken hoe het nu toch precies zit, op die vraag zal niemand hier op aarde een antwoord krijgen.


Eerlijk gezegd vraag ik me nooit af of ik ben uitverkoren, simpelweg omdat ik niet geloof in een uitverkiezingsleer zoals die geleerd wordt in gereformeerde kerken.


(Met opschriften heb ik niet veel: die zijn er later aan toegevoegd, en niet door God geïnspireerd.)
Laatst gewijzigd door Nina op 09 dec 2015 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 09 dec 2015 18:12

Artikel 4
'Op hen die dit evangelie niet geloven, blijft de toorn van God. Maar zij die het aannemen en de verlosser Jezus met een echt en levend geloof omhelzen, worden door Hem van de toorn van God en van de ondergang verlost, en zij ontvangen door Hem het eeuwige leven.'

Verwijsteksten zijn Joh 3:36, Marcus 16:16, Johannes 3:16, Marcus 16:15 en Romeinen 10:9

Uit al deze verwijsteksten blijkt dat geloof de voorwaarde is tot behoud.
Ik kom alleen in geen van de teksten iets tegen over 'een echt en levend geloof'. Ik snap met zo'n toevoeging de vraag die vandaag gesteld is in de vragenrubriek: geloof ik wel ECHT?
Hoe weet je of je echt gelooft? Of je een levend geloof hebt? Ik schaar dit soort toevoegingen onder dezelfde vragen als 'heb ik wel genoeg zondebesef? Hoe kan je ooit weten of je ellende diep genoeg gaat? Hoe bepaal je dat? Wie bepaalt dat?

Kortom: met deze toevoeging ben ik niet blij, houd je maar zo dicht mogelijk bij wat er geschreven staat..

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 09 dec 2015 18:27

Dan artikel 5:
Van dat ongeloof is God volstrekt niet de oorzaak. De mens draagt de schuld er van, evenals van andere zonden. Daarentegen is het geloof in Jezus Christus en ook het behoud door Hem een genadegave van God, zoals geschreven is: 'Door genade zijn gij behouden, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God'

Laat ik met dat laatste stuk beginnen, die tekst uit Efeze 2:8
Ik lees even terug in vers 4: Maar God, die rijk is aan barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons heeft liefgehad, ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt -uit genade bent u zalig geworden - ...'
Ik lees hier dat het zalig worden, het levend maken in Christus, een gave is van God. Net zoals ik in Romeinen 6 :23 lees:
Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Here.

De opstellers van dit artikel doen het voorkomen alsof het geloof de genadegave is, in plaats van de levendmaking. Niet het feit dat je gelooft is een gave van God, maar het daarom geschonken eeuwige leven, dàt is een gave van God.

Ik kan er van harte mee in stemmen dat God er niet en dan ook nooit schuldig aan is dat een mens niet gelooft, maar dan moeten we ook consequent zijn en dit doortrekken naar mensen die wel geloven: het is logisch inconsequent om te beweren dat de oorzaak van ongeloof bij de mens ligt, maar dat de gelovige dit van God gekregen heeft.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Arendsoog » 09 dec 2015 21:30

Nina schreef:Artikel 4
'Op hen die dit evangelie niet geloven, blijft de toorn van God. Maar zij die het aannemen en de verlosser Jezus met een echt en levend geloof omhelzen, worden door Hem van de toorn van God en van de ondergang verlost, en zij ontvangen door Hem het eeuwige leven.'

Verwijsteksten zijn Joh 3:36, Marcus 16:16, Johannes 3:16, Marcus 16:15 en Romeinen 10:9

Uit al deze verwijsteksten blijkt dat geloof de voorwaarde is tot behoud.

Wordt dat niet verwoord dan in bovenstaand artikel?

Nina schreef:Ik kom alleen in geen van de teksten iets tegen over 'een echt en levend geloof'. Ik snap met zo'n toevoeging de vraag die vandaag gesteld is in de vragenrubriek: geloof ik wel ECHT? .

Me dunkt in onderscheid met tijdgeloof en wondergeloof e.d.
Nina schreef:Hoe weet je of je echt gelooft? Of je een levend geloof hebt? Ik schaar dit soort toevoegingen onder dezelfde vragen als 'heb ik wel genoeg zondebesef? Hoe kan je ooit weten of je ellende diep genoeg gaat? Hoe bepaal je dat? Wie bepaalt dat?

Kortom: met deze toevoeging ben ik niet blij, houd je maar zo dicht mogelijk bij wat er geschreven staat..

Je legt momenteel meer in dit artikel dan erin staat. Vergeet bovendien de historische achtergrond van deze artikelen niet. Bovendien kun je het ongelukkig geformuleerd vinden, maar de zaak op zich is volop Bijbels.

Nina schreef:Dan artikel 5:
Van dat ongeloof is God volstrekt niet de oorzaak. De mens draagt de schuld er van, evenals van andere zonden. Daarentegen is het geloof in Jezus Christus en ook het behoud door Hem een genadegave van God, zoals geschreven is: 'Door genade zijn gij behouden, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God'

Laat ik met dat laatste stuk beginnen, die tekst uit Efeze 2:8
Ik lees even terug in vers 4: Maar God, die rijk is aan barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons heeft liefgehad, ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt -uit genade bent u zalig geworden - ...'
Ik lees hier dat het zalig worden, het levend maken in Christus, een gave is van God. Net zoals ik in Romeinen 6 :23 lees:
Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Here.

De opstellers van dit artikel doen het voorkomen alsof het geloof de genadegave is, in plaats van de levendmaking. Niet het feit dat je gelooft is een gave van God, maar het daarom geschonken eeuwige leven, dàt is een gave van God.

Ik lees ook: Wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor 4:7)
Doch wie roemt, die roeme in den Heere (2 Kor 10:17,18)

Wat wil je zelf nog toevoegen? Wat krijg je niet van God?
Nina schreef:Ik kan er van harte mee in stemmen dat God er niet en dan ook nooit schuldig aan is dat een mens niet gelooft, maar dan moeten we ook consequent zijn en dit doortrekken naar mensen die wel geloven: het is logisch inconsequent om te beweren dat de oorzaak van ongeloof bij de mens ligt, maar dat de gelovige dit van God gekregen heeft.

Moeten wij God volledig begrijpen? Verder begint de inzet met artikel 1 en 2... En zoals je zei...
Nina schreef:Laten we gewoon beginnen bij artikel 3. Met de eerste 2 artikelen heb ik geen moeite, dus die sla ik over.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 09 dec 2015 22:36

Nina schreef:
Dan artikel 5:
Van dat ongeloof is God volstrekt niet de oorzaak. De mens draagt de schuld er van, evenals van andere zonden. Daarentegen is het geloof in Jezus Christus en ook het behoud door Hem een genadegave van God, zoals geschreven is: 'Door genade zijn gij behouden, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God'

Laat ik met dat laatste stuk beginnen, die tekst uit Efeze 2:8
Ik lees even terug in vers 4: Maar God, die rijk is aan barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons heeft liefgehad, ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt -uit genade bent u zalig geworden - ...'
Ik lees hier dat het zalig worden, het levend maken in Christus, een gave is van God. Net zoals ik in Romeinen 6 :23 lees:
Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Here.

De opstellers van dit artikel doen het voorkomen alsof het geloof de genadegave is, in plaats van de levendmaking. Niet het feit dat je gelooft is een gave van God, maar het daarom geschonken eeuwige leven, dàt is een gave van God.


Arendsoog schrijft:
Ik lees ook: Wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor 4:7)
Doch wie roemt, die roeme in den Heere (2 Kor 10:17,18)

Wat wil je zelf nog toevoegen? Wat krijg je niet van God?


Ik begrijp werkelijk niets van deze reactie.. misschien ontgaat je mijn punt Arendsoog: dat hier wordt gezegd dat het geloof een gave is, terwijl hier staat dat de levendmaking een genade gave is. Dat is iets heel anders.

Nina schreef:
Ik kan er van harte mee in stemmen dat God er niet en dan ook nooit schuldig aan is dat een mens niet gelooft, maar dan moeten we ook consequent zijn en dit doortrekken naar mensen die wel geloven: het is logisch inconsequent om te beweren dat de oorzaak van ongeloof bij de mens ligt, maar dat de gelovige dit van God gekregen heeft.


Arendsoog schrijft:
Moeten wij God volledig begrijpen?


Nu, de geopenbaarde dingen mogen wij zeker begrijpen, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat mij er om dat men God toeschrijft dat wanneer mensen geloven, dat een gave is van Hem, en dat wanneer mensen niet geloven, dat hun eigen schuld is.

Iedereen die een beetje logisch kan nadenken, ziet dat dit wringt, het kan namelijk niet beide waar zijn. Dat heeft niets te maken met God begrijpen, dat is logisch met elkaar in tegenspraak.
Als het geloof wordt geschonken, kan je het iemand die het niet gekregen heeft, niet kwalijk nemen. Als het niet beide waar kan zijn, betekent het dat wij een fout hebben gemaakt in onze gedachtengang.

Ik geloof ten eerste niet dat geloof wordt geschonken,(maar wel dat de genade wordt geschonken), ik geloof ten tweede niet dat God het de ene mens wel geeft, de andere mens niet, en deze er dan voor verantwoordelijk voor houdt dàt hij het niet heeft gekregen. Daar hoef je geen hoog IQ voor te hebben om in te zien dat dat elkaar bijt.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor DeDwaler » 10 dec 2015 07:32

Nina: Ik geloof ten eerste niet dat geloof wordt geschonken,(maar wel dat de genade wordt geschonken), ik geloof ten tweede niet dat God het de ene mens wel geeft, de andere mens niet, en deze er dan voor verantwoordelijk voor houdt dàt hij het niet heeft gekregen. Daar hoef je geen hoog IQ voor te hebben om in te zien dat dat elkaar bijt.


Je uitgangspunt is niet correct, waardoor je conclusie tegenstrijdig is. Je gaat volledig voorbij aan de schuldige en doemwaardige mens (Romeinen 3:9-20). Wanneer het zo zou zijn, dat de mens totaal geen schuld heeft, dan zou je wellicht een punt hebben. De mens heeft echter volledig schuld en is verantwoordelijk voor zijn onbekeerlijke en ongelovige staat. Hierdoor is Gods genade geen recht, maar een gave. Het woord genade impliceert ook exact waar het voor staat, namelijk kwijtgescholden schuld. Er is geen mens die recht heeft op de genade van God. De reden waarom God de ene mens genadig is en de andere niet, lees je onder andere in Romeinen 9:6-29. Paulus beantwoord daar ook prachtig veelgehoorde tegenwerpingen.

Geloof is een gave (Filippenzen 1:29), net als bekering, de wedergeboorte, vergeving van zonde(n) en schuld, en het eeuwig leven. Op het ware geloof heb je als mens geen enkele invloed, maar is het gevolg van de openbaring van Christus, aan ons persoonlijk, door de Heilige Geest, Die ons geschonken wordt in de wedergeboorte.

Eerst komt de wedergeboorte en daarna het ware geloof. De DL spreekt ook over die volgorde in Artikel 12 en 13 van Hoofdstuk 3/4. Jezus zegt in Johannes 3:3 tegen Nicodemus: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.". Het geloof is in die zin ook geen keuze of werk van de mens, maar een passieve reactie. Je kunt eenvoudigweg niet kiezen of je iets wilt geloven of niet, maar je gelooft iets of je gelooft iets niet. Je hebt daar geen invloed op. Wanneer God Zich aan jou openbaart, dan kun je niet anders dan in God geloven (daarom is Gods genade ook onweerstaanbaar, in tegenstelling tot wat het arminianisme beweert).

Zo is het geloof in Christus dus het middel waardoor God een mens rechtvaardig maakt. Paulus zegt in Efeziërs 2:8-9: Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen.

Ik weet dat er nogal wat misverstanden zijn over wat geloof nu precies is, maar eigenlijk is het doodeenvoudig. Alleen kunnen we door onze zondige staat niet zomaar iets aannemen, zonder dat we daar het keiharde bewijs voor geleverd krijgen (bijvoorbeeld Thomas). Ik kan je bijvoorbeeld vertellen dat ik gisteren boodschappen heb gedaan. Nu kun je dat van me aannemen, maar zekerheid heb je niet, laat staan dat je het vol overtuiging kunt geloven. Als ik je bewijzen ga aandragen, zoals een kassabon en bankafschriften, dan word je overtuiging dat ik de waarheid spreek misschien wel groter, maar is dat geloof?

Hebreeën 11:1: "Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.". Vaste grond en bewijs van zaken, dat klinkt standvastig en zeker. Dat is mijns inziens ook het kenmerk van een waar geloof. God is Geest en Zijn waarheid is geestelijk en is voor de natuurlijke mens verborgen. (1 Korinthe 2). We hebben Gods Geest nodig om Gods waarheid te kunnen zien en geloven. Daarom is de wedergeboorte noodzaak. Het is dus alles Gods werk en tot Hem moet iedereen (alle mensen) zich bekeren.

De uitverkiezing is Gods zaak, er is voor Hem in elk geval geen onderscheid, want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid Gods en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. Het Evangelie gaat daarom ook naar alle mensen uit. Ieder mens krijgt van God gerechtigheid. (Romeinen 3:19-31).
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2015 10:40

Gedeeltelijk mee eens. In Efeze 2 zegt Paulus: Door ZIJN genade bent u behouden, door UW geloof. Daarin wordt wel een tweedeling gemaakt. Tegelijkertijd vervolgt Paulus: Maar dat dankt u niet aan uzelf, het is een geschenk van God. De Bijbel laat dit naast elkaar staan. Geloof wordt door God gewerkt maar tegelijkertijd is het ook een keuze. De Bijbel staat bomvol oproepen tot geloof.

Terecht haal je Romeinen 3 aan. Van nature zijn we vijanden van God en staan we bij Hem in de schuld. Dat we kunnen geloven is niet onze verdienste, we waren reddeloos verloren. Maar God zond Zijn Zoon in de wereld om onze straf te dragen en door die genade is er nu redding voor wie gelooft. Als we gaan geloven is dat niet onze verdienste. Kan een drenkeling die in zee ligt en zeker zal verdrinken maar dan een uitgeworpen reddingsboei of uitgestrekte hand aanpakt zeggen: Ik heb mezelf gered? Het is mijn verdienste, mijn keuze om gered te worden? Absoluut niet. Maar stel dat hij de boei negeert, de uitgestoken hand wegwuift en zegt: "Ik red me zelf wel", is het dan de schuld van de redder dat de drenkeling verloren gaat? Nee, die persoon kiest dan zelf voor zijn ondergang.

Zo zie ik artikel 4 en 5. God is niet verantwoordelijk voor ongeloof. En de mens kan zichzelf niet redden. Maar tegelijkertijd wordt hij opgeroepen tot geloof. Zie ook het slot van het genoemde Romeinen 3:

Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God en iedereen wordt door genade die niets kost door God voor rechtvaardig gehouden door het offer van Jezus Christus, ieder die in Hem gelooft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2015 10:55

Nina schreef:Hoe weet je of je echt gelooft? Of je een levend geloof hebt? Ik schaar dit soort toevoegingen onder dezelfde vragen als 'heb ik wel genoeg zondebesef?

Een levend geloof is te merken aan de vruchten daarvan.
De Heere Jezus predikte heel scherp over het schijngeloof.
Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Wie zijn dit? Atheïsten?
Nee hoor, het zijn ook kerkgangers, lees maar:
Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.
En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!


Ze hebben zelfs Heilig Avondmaal gevierd!
Een levend geloof wordt altijd aangevallen, niet voor niets zegt Jezus dat we moeten strijden.
De schijngelovigen laat satan met rust, die heeft hij nl. al.
Nina schreef:heb ik wel genoeg zondebesef? Hoe kan je ooit weten of je ellende diep genoeg gaat? Hoe bepaal je dat? Wie bepaalt dat?

De ware - dus bijbelse - zondekennis, houdt het niet uit in de zonde. We blijven wel zondigen, tot onze laatste snik, maar het gaat niet meer "gerust".
En als die zonde dan toch bedreven is, verlangt de ware gelovige naar oprecht berouw tonen en vergeving van die zonde.

Dan over de ellendekennis. Ursinus schrijft in zijn schatboek, vraag en antwoord 2 HC:

Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in deze troost zalig leven en sterven moogt? Drie stukken: Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Ten andere, hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost word. En ten derde: hoe ik God voor zulke verlossing dankbaar zal zijn.


Wie zich nooit ellendig heeft geweten, verlangt immers niet naar de verlossing uit de ellende.
Zoals in het dagelijks leven ook gebeurt, je voelt je niet goed, je krijgt pijn of ander ongemak en dat drijft je uit naar de dokter.
Zolang jij je fit voelt, je kunt je werk nog doen enz, en je hebt er dus geen last van, denk je bij wijze van spreken niet eens aan de dokter.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 10 dec 2015 14:55

DeDwaler schreef:
De uitverkiezing is Gods zaak, er is voor Hem in elk geval geen onderscheid, want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid Gods en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. Het Evangelie gaat daarom ook naar alle mensen uit. Ieder mens krijgt van God gerechtigheid. (Romeinen 3:19-31).


Misschien dat je kunt definiëren wat je met 'DE uitverkiezing bedoelt?

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Arendsoog » 10 dec 2015 15:44

Nina schreef:Arendsoog schrijft:
Ik lees ook: Wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor 4:7)
Doch wie roemt, die roeme in den Heere (2 Kor 10:17,18)
Wat wil je zelf nog toevoegen? Wat krijg je niet van God?

Nina schrijft:
Ik begrijp werkelijk niets van deze reactie.. misschien ontgaat je mijn punt Arendsoog: dat hier wordt gezegd dat het geloof een gave is, terwijl hier staat dat de levendmaking een genade gave is. Dat is iets heel anders.


Je stelt dat alleen de levendmaking een genade is. Wil je vervolgens zelf je heiligmaking/geloof nog toevoegen? Wat heb je aan jouw geloof? Net zo goed als we niet vanwege onze goede werken zalig worden, worden we niet zalig om ons geloof, maar door ons geloof, als een instrument, als een middel. We zijn slechts veilig als we in Christus zijn door het geloof. Lees ook NGB art 22 maar eens.

Maar misschien is het goed je begrippen helder te definiëren, dat is zeer verhelderend als het om dit soort punten gaat. Wat versta je precies onder levendmaking, geloof, genade?

Verder: God, die een goed werk begonnen is, zal dat ook voleinden. Hij laat niet varen wat Zijn hand begon. (Psalm 138) Dat begint bij wat je noemt levendmaking, gaat door in de heiligmaking, en wordt voltooid bij de heerlijkmaking. En eigenlijk begon het al in de eeuwigheid, waar God het besluit nam mensen uit te verkiezen in Christus. (DL I,7)

Nina schreef:Arendsoog schrijft:
Moeten wij God volledig begrijpen?

Nina schrijft:
Nu, de geopenbaarde dingen mogen wij zeker begrijpen, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat mij er om dat men God toeschrijft dat wanneer mensen geloven, dat een gave is van Hem, en dat wanneer mensen niet geloven, dat hun eigen schuld is.

Iedereen die een beetje logisch kan nadenken, ziet dat dit wringt, het kan namelijk niet beide waar zijn. Dat heeft niets te maken met God begrijpen, dat is logisch met elkaar in tegenspraak.
Als het geloof wordt geschonken, kan je het iemand die het niet gekregen heeft, niet kwalijk nemen. Als het niet beide waar kan zijn, betekent het dat wij een fout hebben gemaakt in onze gedachtengang.

Ik geloof ten eerste niet dat geloof wordt geschonken,(maar wel dat de genade wordt geschonken), ik geloof ten tweede niet dat God het de ene mens wel geeft, de andere mens niet, en deze er dan voor verantwoordelijk voor houdt dàt hij het niet heeft gekregen. Daar hoef je geen hoog IQ voor te hebben om in te zien dat dat elkaar bijt.

Klopt, de geopenbaarde dingen mogen wij onderzoeken en begrijpen. Maar je gaat voorbij aan artikel I,1 zoals DeDwaler in zijn bericht van 6.32am beschreven heeft. Dat ga ik dus niet nogmaals herhalen, en je zei geen moeite te hebben met artikel 1.
Ik vind het vreemd dat je stelt dat het geloof niet geschonken wordt, maar wel de genade. Wat is die genade dan? En als deze genade geschonken wordt om het geloof is het geen genade meer, maar een verdienste.

En terecht haalt Marnix dan aan dat het in de Bijbel tweezijdig beschreven wordt, maar dat God het wel schenkt. Paulus roept de Filippenzen/ons op 'ons zelfs zaligheid met vreze en beven te werken. Want:het is God, die in ons werkt beide het willen en werken, naar Zijn welbehagen (Filippenzen 2 vers 12 en 13). Deze twee zaken mogen nooit los van elkaar gemaakt worden; maar dat is geen gemakkelijke taak dit altijd precies juist te omschrijven en de juiste balans te vinden en vast te houden.

Nina schreef:Misschien dat je kunt definiëren wat je met 'DE uitverkiezing bedoelt?

Even een algemeen antwoord: lees verder in artikel 6 en 7 ;)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor DeDwaler » 10 dec 2015 19:07

Nina: Misschien dat je kunt definiëren wat je met 'DE uitverkiezing bedoelt?


Met uitverkiezing bedoel ik Gods genade voor zondaars.

"en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden." (Mattheüs 1:21).

"Maar ga heen en leer wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars." (Mattheüs 9:13).

"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God. En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht." (Johannes 3:16-19).

"Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben. Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt." (Romeinen 9:15-16).

De natuurlijke mens zoekt God niet, maar hij haat God en heeft zichzelf en zijn zonde liever dan Christus. Het is deze doodstaat van de mens, waaruit hij zich niet eigenmachtig kan bevrijden. We zijn slaven van de zonde en moeten worden vrijgekocht door de Heere Jezus en dat is de genade van God.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor DeDwaler » 10 dec 2015 19:51

Marnix schreef:Als we gaan geloven is dat niet onze verdienste. Kan een drenkeling die in zee ligt en zeker zal verdrinken maar dan een uitgeworpen reddingsboei of uitgestrekte hand aanpakt zeggen: Ik heb mezelf gered? Het is mijn verdienste, mijn keuze om gered te worden? Absoluut niet. Maar stel dat hij de boei negeert, de uitgestoken hand wegwuift en zegt: "Ik red me zelf wel", is het dan de schuld van de redder dat de drenkeling verloren gaat? Nee, die persoon kiest dan zelf voor zijn ondergang.


Dat is een veel aangehaalde vergelijking, maar de ultieme consequentie daarvan is, dat de reden waarom jij wordt gered en bijvoorbeeld je buurman niet, in het feit ligt dat jij de uitgestoken hand of boei hebt aangepakt en je buurman niet. Dus is God afhankelijk van jou en dat kun je niet menen. Het komt voort uit de gedachte dat de mens een vrije wil heeft om Gods genade dan wel te aanvaarden of af te wijzen.

Artikel 12 van hoofdstuk 3/4 van de DL zegt het zo:

En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking uit de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, die God zonder ons in ons werkt. Zij wordt in ons niet tot stand gebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aandrang op het gemoed of zó dat, wanneer God eenmaal zijn werk volbracht heeft, het dan nog in de macht van de mens zou staan om wedergeboren of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. (Zie ook verwerping 8 bij hoofdstuk 3/4 van de DL).
.

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 10 dec 2015 22:46

heb de hele dag gewerkt, vandaar dat ik niet eerder aan antwoorden ben toegekomen..
Ik zie dat er nogal wat is geschreven, en zal proberen een naantal zaken er uit te lichten en daarop te reageren. (het is al laat, na een dag die om 7.00 uur begon)

DeDwaler schreef:
Je uitgangspunt is niet correct, waardoor je conclusie tegenstrijdig is. Je gaat volledig voorbij aan de schuldige en doemwaardige mens (Romeinen 3:9-20). Wanneer het zo zou zijn, dat de mens totaal geen schuld heeft, dan zou je wellicht een punt hebben. De mens heeft echter volledig schuld en is verantwoordelijk voor zijn onbekeerlijke en ongelovige staat. Hierdoor is Gods genade geen recht, maar een gave. Het woord genade impliceert ook exact waar het voor staat, namelijk kwijtgescholden schuld. Er is geen mens die recht heeft op de genade van God. De reden waarom God de ene mens genadig is en de andere niet, lees je onder andere in Romeinen 9:6-29. Paulus beantwoord daar ook prachtig veelgehoorde tegenwerpingen.


Ik deel de gedachte dat de mens doemwaardig is, en ook dat genade geen recht is. Heb dat ook nergens ontkend volgens, maar juist bevestigd.
Ik kan onmogelijk reageren op alle verzen in Romeinen, want dat zijn er nogal wat.

vers 6 zegt eigenlijk dat er een Israël binnen Israel is, net zoals er een kerk binnen de kerk is: gelovigen en ongelovigen.Dan wordt uiteengezet wat de uitverkoren lijn is: via Izak. Dit is geen uitverkiezing ten eeuwig leven, maar de lijn van het volk dat apart gezet is. (voor hen geldt de oproep dat ze hun hart moeten laten besnijden.)

Zo heeft God de lijn via Jacob verkoren, en niet via Ezau. (Met haten wordt bedoeld op een mindere plaats zetten)
Maar ook uit de heidenen zijn er geroepenen, zegt vers 24.

Dit alles zegt niets over dat God degene is die dat geloof geeft of onthoudt.
dat uitgangspunt staat haaks op verzen zoals:
'De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.' (2 Pet.3:9)
'Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen'. (1Tim.2:4 )
'Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.'
( - 2 Kor.5:20)

Hieruit blijkt dat God ons niet dwingt, maar dat de mens wel degelijk de heilige Geest kan weerstaan. (Hand 7:51)
God heeft de mens een keus gelaten, om Hem wel/niet te volgen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten