Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Jesaja40 » 14 feb 2023 14:07

Benefietdiner merkt op:

ja... en zo gaat dat er aan toe in de reformatorische kringen.

https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... cht-ik-op/


Ik heb het altijd sleutelgat christendom genoemd.
De deur staat vaak op een kier en via het sleutelgat ziet men wat er aan die andre kant zichtbaar is. O wee, als je te lang door het sleutelgat kijkt. Vanuit de inktzwarte duisternis zomaar naar het licht, de andere kant kijken. In plaats van de deur wagenwijd open te gooien en naar binnen te terden moet je blijkbaar eerst gekeurd worden en waardig genoeg zijn. Waarom die belemmeringen en grote terughoudendheid?

Ik heb ook deze video bekeken en Gert van den Brink legt, naar mijn overtuiging, terecht de kern van de zaak bloot. Mijn opmerking daarbij is: wordt dit voor kennisgeving aangenomen en gaat men door op die sombere levensreis? Of is het zo: de dominee spreekt het tegen en wil niet in discussie gaan met gelovigen. Dan plaatst hij zichzelf op een zeer hoog voetstuk.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor benefietdiner » 16 feb 2023 12:10

Jesaja40 schreef: Waarom die belemmeringen en grote terughoudendheid?

De grondslag hiervan is een soort van dogma, doctrine of leertelling.

Zij zeggen dat zondekennis vooraf moet gaan aan het aannemen van Jezus. letterlijk: je moet in verlorenheid ten onder gaan. zie: Semper Reformanda Reeks, 'verzoening door voldoening'. https://www.rd.nl/artikel/1009548-ds-de ... de-schrift. Dus als je geen zondekennis heb is het onmogelijk om Jezus aan te nemen c.q. te geloven.

Een parabel is dat je eerst in het water van de zonden moet verkeren alvorens de reddingsboei christus je kan worden toegeworpen. Daar komt nog bij dat jezelf niet in het water van de zonden kan springen, je moet daar door God worden ingeworpen*. Het is dus afwachten.

Dit is gebaseerd op bijvoorbeeld de Bijbel tekst uit (er zijn vele andere) 1 Timotheüs 1: 15-16 Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben. 16 Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld der genen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.

Volgens veel reformatorische mensen zegt Paulus hier dus wel twee keer de voornaamste van de zondaren te zijn voordat je ook ooit zalig zou kunnen worden en…… de voornaamste van zondaren daar moet je op wachten, dat ontdek je als God dat jou openbaard*.

Een mooi antwoord heeft Ds. G. A. van den Brink zojuist gegeven in de vragen rubriek:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ndekennis/

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Jesaja40 » 17 feb 2023 10:20

Een zeer verwerpelijke kerkelijke doctrine is:

Volgens veel reformatorische mensen zegt Paulus hier dus wel twee keer de voornaamste van de zondaren te zijn voordat je ook ooit zalig zou kunnen worden en…… de voornaamste van zondaren daar moet je op wachten, dat ontdek je als God dat jou openbaard*.


Natuurlijk zijn de woorden van onze Messiasbelijdende Joodse Paulus in een bepaalde context geplaatst. Daarbij moeten wij vooral letten dat hij deze brief richt een een zijn Messiasbelijdende Joodse volksgenoot Timotheus. Mag je dan zomaar een directe lijn doortrekken naar de kerk en de woorden van Paulus voor je kerkelijke dogma gebruiken?

Paulus kende de gebruiken en de intenties van de Thora en hield zich daar voor de volle 100% aan, idem Timotheus. Op elke Yom Kipoer wordt er vooraf om schuldvergeving gevraagd. Dit gebeurt op de meest heilige dag in onze Joodse samenleving.

De kerken hebben hun eigen doctrine bepaald en gaan totaal voorbij aan de woorden uit Openbaring 13:8. Voordat het proefgebod in is gegaan was de verzoening door de Eeuwige toegankelijk geworden. Het is dus een grote dwaling van kerken om je zomaar te verheffen als een super zondaar zoals Paulus en zoveel anderen. Er zijn geen voorwaarden die daaraan vooraf gaan. Geen kleine lettertjes met een zware boodschap met stringente voorwaarden gebaseerd op een dogma.

Luid en duidelijk klonken de woorden van de Messias Yeshua vanaf het kruis: het is volbracht. Dan moet je jezelf afvragen: wat is er dan volbracht? Hoe rijm ik dat met Openbaring 13:8? Voor de Eeuwige bestaat geen aardse tijdrekening. Van Hem wordt immers gezegd dat Hij de Onveranderlijke is. De blauwdruk, het ontwerp van de verzoening was er al. De zichtbare invulling in de menselijke tijdrekening vond plaats aan het kruis. Daar werd de betaling bekrachtigd: aan het kruis. Het kruis is niet heilig, de Zoon van de Eeuwige, Die is Heilig.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor benefietdiner » 18 jan 2024 12:05

.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten